Recommended Posts

به نام خدا

SSR مخفف screen space reflection میباشد که دربازی هایی مثل forza 7& 4 - division 2- control  و بازی های روز دنیا استفاده میشود 

 

Image result for control screen space reflection

Image result for forza 4 screen space reflection

Image result for ssr vs ray trace

Image result for control screen space reflection

 

Image result for forza 4 screen space reflection

before

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

این ویژگی، جذابیت خاصی مثل ray trace دارد البته با نقاط ضعف ! یه نوع رندر post process حساب میاد  که برای تمامی مدل های 3d قابل فعال شدن هست

این تکنیک بیشتر در جاهایی مثل زمین خیس یا سطح فلزی و یا سطح سرامیکی استفاده میشه و شباهتی به ray trace داره و میتونه در سطح مواد بازتابی رو ایجاد کنه هرچند از لحاظ کیفی قابل قیاس با rt نیست ولی خوب برای کنسول های فعلی و رایانه های میان رده کافیه ولی برای گوشی های موبایل استفاده نمیشه.

البته فقط به بازتاب اشاره نداره و میتونه سایه هم به بخش های مختلف مدل که قبلا محاسبه نشده اضافه کنه

giff-animation.gif

تنظیمات این تکنیک وابسته به موتور بازی سازی است برای مثال در موتور بازی سازی unreal engine این تنظیمات موجوده:

 

Intensity

شدت  

Quality

کیفیت 

Roughness

میزان ناهمواری یا زبری

البته این افکت  به تنهایی به کار نمیره و میتونه با چندین افکت دیگه مثل cube map که یه نوع تصویر از پیش رندر شده رو از سطح مورد نظر به نوعی بازتاب میده رو ترکیبی استفاده کرد

 

 

اما برسیم  به نقطه ضعف اصلی! 

این افکت(بازتاب فضای صفحه ) فقط زمانی پردازش میشه که شی یا اشیا در نمای  دوربین باشن   و فقط در همین حالت میتونن ضبط کنن مثلا فرض کنید دوربین شما داره از بدنه یه درخت تصویر میگیره با این وجود اگه بازتابی از این جنس صورت بگیره فقط بدنه درخت بازتاب میشه و اگه دوربین به طرف بالا یا پایین بچرخه این بازتاب هم تحت تاثیر قرار میگیره و ممکنه حتی شما به درخت هم نگاه نکنید و بازتابی هم رخ نده! بر خلاف rt که تصویر به طور پویا ضبط میشه و هیچ ربطی نداره به اینکه دوربین کجا قرار داده شده و پردازش مستقل از نمای دوربین انجام میشه و اگه شی ای در نقطه ای مسدود هم باشه باز میتونه در جسم شفافی بازتاب بشه در حقیقت میشه گفت SSR فقط تصاویری که رندر شده هستن رو میتونه  با استفاده از  بافر عمق، سطح رو باز افرینی کنه و به صورت 2d (نه 3d ) نمایش بده ولی rt میتونه مختصات و هندسه تصاویر هم در بر بگیره و 3d نمایش بده و کیفیت بسیار بهتری رو ارائه بده 

به هر حال برای کارت گرافیک های قدرتمند فاقد هسته های مستقل rt این تکنیک میتونه بسیار سودمند و اگه حساس باشید بسیار بد باشه!

 

 

شما میتنونید  برای فهم بیشتر  به این محیط رندر انلاین مراجعه کنید  و با  نقطه ضعف بازی کنید.

https://sketchfab.com/3d-models/follmann-2og-0f4c56dcadb64af29003cecf54e869d7#embed

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  Only 75 emoji are allowed.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جایگذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.