رفتن به مطلب
جستجو در
  • تنظیمات بیشتر ...
جستجو به صورت ...
جستجو در ...
masihsalib

علت دمای بالای رایزن 3000 و راهکار آن - ryzen 3000 Hot fix

پست‌های پیشنهادی

با سلام و درود خدمت همه دوست داران سخت افزار

بنده اخیرا 2 سیستم رایزن 3 بستم

البته منظور از اخیرا حدود 4 ماه اخیر

سیستم 1 :

رایزن 3900x

Asus 470x.prime pro

64gig ram Adata 2666

750w cooler master gold

Cpu cooler : cooler master 240 pro rgb ( water cooler

فن های کولر به علت صدای زیاد با مدل حرفه ای noctua عوض شده

دمای پردازنده در حالت رندر و فول لود به حدود 82 درجه میرسه و مدار تغذیه مادربرد به شدت داغ میشه جوری که تقریبا نمیشه به خنک کننده مادربرد دست زد! 

مشکل اصلی دمای پردازنده است که با حدود 80 درجه و بالاتر ولی رادیات اصلا داغ نبود و دمای خیلی عادی داشت

فرکانس پردازنده در حالت فول تمام هسته ها 100 درصد تقریبا 4 گیگاهرتز بود

خمیر زیر کولر با 2 نوع خمیر خیلی حرفه ای noctua و mx4 تست شد که خمیر mx4 در کل دمای کمتری ثبت میکرد ولی تغییرات دمایی بیشتری داشت

و نکته بعدی اینکه کلا افزایش ناگهانی دمای پردازنده و کاهش دما خیلی زیاد اتفاق میوفتاد

نکته بعدی هم اینکه دمای هیچ قسمت از کولر یعنی نه رادیات نه شلنگ نه پمپ خیلی بالا نبود و در حد ولرم. بود و به راحتی میشد لمسش کرد

 

خلاصه این سیستم را به یکی از دوستان اجاره دادم

و سیستم شماره2 با این ذهنیت که خنک کننده آبی کارایی خوبی نداره و مادربوردی بخرم که مدار تغذیه قدری داشته باشه تا بتونم فرکانس بهتری تجربه کنم را به شرح زیر جمع آوری کردم

رایزن 3700x

Msi 570x meg ace با مدار تغذیه خیلی قوی و 2 تا ورودی برق 8 پین واسه. سی پی یو 

Ram 32gig corsair 3200

Power 850 enermax gold

Cpu cooler thermalright silver arrow ib-e extreme 

 

قبل از هر چیزی بگم این خنک کننده در نسخه دوم براکت am4 داره و اغلب موجودی بازار روی am4 سوار نمیشه

واسه منم همین مدل بود لذا براکتشو پیدا کردم و با استفاده از اون خواستم که براکت خودمو سوراخ کنم و تبدیل کنم به am4

که بدلیل جنس خیلی خاص براکت ( استیل به همراه فولاد) خودم نتونستم و بعد خراب کردن چندین مته و چند ساعت تلاش فهمیدم با امکانات من نمیشه

بردم یه تراشکار واسم درست کرد البته اونم به سختی تونست 😂😂

 

خلاصه سیستم بسته شد و زیر کولر از خمیر noctua استفاده شد

قدرت فن های این کولر بالاست ( 2 تا فن 14 سانت) و روی دور حداکثر صدای وحشتناکی داره - انگار جت فن روشن کردی 😖

 

پردازنده را توی حالت نرمال بوت کردم و تنظیمات فن را جوری گذاشتم که از 1400 دور بیشتر نشه چرا که تحمل صدای حداکثری حداقل واسه من شدنی نیست

 

با کمال تعجب و در حالی که دیگه خستم کرده بود دیدم فرکانس وقتی تمام هسته ها کامل درگیر هستن همون 4 گیگاهرتز و دما در حد 80 😖😖😖😢

عکس ها و راهکار این داستان در پست بعدی اضافه میشه

دوستان اگر نظری هم داشتن حتما بگن

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

نکته جالب اینکه لوله های انتقال حرارت در کولر دوم هم خنک بود

با این تفاوت که دمای بیکاری حدود 37 و تغییرات دمایی کلا کمتر بود

با استفاده از تنظیمات اتومات مادربورد مقداری اورکلاک کردم و دما هم مقداری بیشتر شد و البته صدای فن ها بیشتر... 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

این تصاویر مربوط به سیستم1

IMG_20200414_234706.jpg

IMG_20200604_212408.jpg

IMG_20200604_212429.jpg

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

و اما عکسهای مربوط به سیستم دوم

IMG_20200724_082125.jpg

IMG_20200718_200756.jpg

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

در خصوص کولر سیستم دوم این مطلب هم بگم بدونید

این کولر خیلی بزرگه و توی کیس کولر مستر c690 به سختی جا شد

همچنین فن ها با وجود رمهایی که ارتفاع کمی داشتن به سختی نصب و جا شد

در دمای 80 درجه هیچ جای کولر داغ نمیشه انگار اتصال نداره کلا😂😂

حتی لوله های انتقال حرارت در پایین ترین نقطه هم حرارت خاصی نداره

 

و از طرفی چون به هر حال دمای بیکاری نرمال و دمای پردازنده نهایت از 80 نمیرفت بالاتر نمیتونستم نتیجه بگیرم که اتصال یا خمیر بین کولر و پردازنده خوب نیست و قبل نصب کامل موارد مذکور بدرستی چک و بررسی شده بود

 

به هر حال احساس میکنم دمای اعلام شده صحیح نیست چون من گرمایی حتی در نزدیک ترین قطعات به پردازنده حس نمیکنم 

 

و قبلا توی سیستمهای مختلفی که می بستم همیشه وقتی دما پردازنده میرفت بالا خود کولر هم حرارتش رفته رفته میرفت بالا و حتی با دست به راحتی تفاوت را میشد حس کرد

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

خلاصه بعد از کلی بررسی یه راهکار واسه کاهش دما پیدا کردم

ولتاژ پردازنده!! 

بله ولتاژ در حالت پیشفرض خیلی بالاست! 

اینکه چرا ولتاژ در حالت اوتومات اینقد نوسان داره و به ولتاژهای بالای 1.4 هم براحتی میره باید از amd پرسید! 

 

به هر حال با افزایش کلاک در حدود 5 درصد و تنظیم فعالیت تمام هسته ها روی 4.2 گیگاهرتز

و تنظیم ولتاژ و ازمون و خطاهای زیاد بهترین ولتاژ را 1.15 یافتم

توی ولتاژ 1.1 در پردازشهای سنگین یهو سیستم ریستارت میشد

بهترین ولتاژ همون 1.15 بود

سیستم در این حالت با وجود اورکلاک به 4.2 گیگاهرتز

( با توجه به اینکه این سری از پردازنده ها مقاومت عجیبی در مقابل اورکلاک دارن همون 4.2 هم خوبه😂😖

با دور فن 1350 دور 

نهایت دمای 65 درجه را ثبت میکنه

البته در این حالت فرکانس ثابت و احتمالا در برنامه هایی که تک هسته کار کنن کارایی مقدار کمی افت کنه

ولی نهایت توی رندر و.... افزایشی در حدود 5 درصد خواهیم داشت

با دمای خیلی کمتر ( 15 درجه کاهش دما) 

و صدای خیلی کمتر

IMG_20200724_082353.jpg

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 41 دقیقه قبل، masihsalib گفته است :

بله ولتاژ در حالت پیشفرض خیلی بالاست! 

اینکه چرا ولتاژ در حالت اوتومات اینقد نوسان داره و به ولتاژهای بالای 1.4 هم براحتی میره باید از amd پرسید! 

 

به هر حال با افزایش کلاک در حدود 5 درصد و تنظیم فعالیت تمام هسته ها روی 4.2 گیگاهرتز

و تنظیم ولتاژ و ازمون و خطاهای زیاد بهترین ولتاژ را 1.15 یافتم

توی ولتاژ 1.1 در پردازشهای سنگین یهو سیستم ریستارت میشد

بهترین ولتاژ همون 1.15 بود

دوست عزیز کیفیت سیلیکن در فرضا همه ی 3700X ها و در کل در همه ی پردازنده های هم رده، یکی نیست. ممکنه یکی با ولتاژ1.1 استیبل باشه و یکی حتی با ولتاژ 1.3 هم استیبل نباشه و ولتاژ بالاتری بخاد. این مورد کاملا شانسیه که کدومشون قسمت شما میشه. کمپانی ها هم همیشه ولتاژ پیش فرض رو برای بدترین حالت ممکن و بدترین سیلیکن در نظر میگیرن که تصمیم منطقی ای هست. از اون طرف سازندگان مادربرد جدیدا هر کدوم یه ابزار تیون دارن که خودش اتوماتیک بهترین فرکانس و ولتاژ پایدار رو پیدا میکنه و رو اون ست میکنه. البته در این حالت هم ولتاژ کمی بالاتر از ایده آل هست. ولی از شرایط دیفالت خیلی بهتره.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 1 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

خلاصه بعد از کلی بررسی یه راهکار واسه کاهش دما پیدا کردم

ولتاژ پردازنده!! 

بله ولتاژ در حالت پیشفرض خیلی بالاست! 

اینکه چرا ولتاژ در حالت اوتومات اینقد نوسان داره و به ولتاژهای بالای 1.4 هم براحتی میره باید از amd پرسید!

احتمالا باید از سازندگان مادربردهای سوکت AM4 بپرسید :

,

.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 3 ساعت قبل، Persian Assassin گفته است :

دوست عزیز کیفیت سیلیکن در فرضا همه ی 3700X ها و در کل در همه ی پردازنده های هم رده، یکی نیست. ممکنه یکی با ولتاژ1.1 استیبل باشه و یکی حتی با ولتاژ 1.3 هم استیبل نباشه و ولتاژ بالاتری بخاد. این مورد کاملا شانسیه که کدومشون قسمت شما میشه. کمپانی ها هم همیشه ولتاژ پیش فرض رو برای بدترین حالت ممکن و بدترین سیلیکن در نظر میگیرن که تصمیم منطقی ای هست. از اون طرف سازندگان مادربرد جدیدا هر کدوم یه ابزار تیون دارن که خودش اتوماتیک بهترین فرکانس و ولتاژ پایدار رو پیدا میکنه و رو اون ست میکنه. البته در این حالت هم ولتاژ کمی بالاتر از ایده آل هست. ولی از شرایط دیفالت خیلی بهتره.

نکته جالبی بود و میشه گفت به این شرح نمیدونستم

ولی من تو نت هم دیدم

با 3800x ظاهرا ولتاژ 1.1 استیبل شده بود

یعنی فک میکنم روی همشون با نهایت 1.2 استیبل بشه

 

سوالی داشتم که اگر کسی بتونه کمک کنه ممنون میشم

به نظرتون چرا توی هر دوی سیستم ها و کولر ها

روی فعالیت 100 درصد خبری از داغ شدن یا گرم شدن کولر نیست در صورتی که گزارش دمای سیستم بالاست

 

من به شدت حس میکنم گزارش دمایی اشتباهه

چون حتی در دمای بالای 80 که دمای واقعا داغی محسوب میشه

باز هم خبری از داغی نیست فقط یه مقدار گرم میشه

ای کاش دوربین حرارتی داشتم تا راز این داستان را متوجه بشم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 5 دقیقه قبل، masihsalib گفته است :

نکته جالبی بود و میشه گفت به این شرح نمیدونستم

ولی من تو نت هم دیدم

با 3800x ظاهرا ولتاژ 1.1 استیبل شده بود

یعنی فک میکنم روی همشون با نهایت 1.2 استیبل بشه

 

سوالی داشتم که اگر کسی بتونه کمک کنه ممنون میشم

به نظرتون چرا توی هر دوی سیستم ها و کولر ها

روی فعالیت 100 درصد خبری از داغ شدن یا گرم شدن کولر نیست در صورتی که گزارش دمای سیستم بالاست

 

من به شدت حس میکنم گزارش دمایی اشتباهه

چون حتی در دمای بالای 80 که دمای واقعا داغی محسوب میشه

باز هم خبری از داغی نیست فقط یه مقدار گرم میشه

ای کاش دوربین حرارتی داشتم تا راز این داستان را متوجه بشم

سلام

با چه استرس تستی دما رفت بالای 80 ؟

مشکل اینه که همه گرما تو یه چیپلت خیلی کوچیک off center جمع میشه , ihs هم جادو نمیکنه برای همین خیلی داغ میشن, رادیاتور/هیت سینک بزرگتر آنچنان کمکی هم نمیکنه چون اصن گرما رو نمیتونن دریافت کنن به موقع. دمای بالای 80 واسه 3700x حتی با دوتا رادیاتور 360 هم قبلاً دیده شده .

این چیپ ها راحت تا 1.5 ولت میرن تو استفاده معمولی و متاسفانه عادیه , بنظرم به جای ست کردن دستی فرکانس و ولتاژ تو مادربورد negative offset بهش بدید چون فکر کنم تو اون حالت پردازنده دیگه درست به 4400 بوست نکنه.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 6 دقیقه قبل، Aimbot گفته است :

سلام

با چه استرس تستی دما رفت بالای 80 ؟

مشکل اینه که همه گرما تو یه چیپلت خیلی کوچیک off center جمع میشه , ihs هم جادو نمیکنه برای همین خیلی داغ میشن, رادیاتور/هیت سینک بزرگتر آنچنان کمکی هم نمیکنه چون اصن گرما رو نمیتونن دریافت کنن به موقع. دمای بالای 80 واسه 3700x حتی با دوتا رادیاتور 360 هم قبلاً دیده شده .

این چیپ ها راحت تا 1.5 ولت میرن تو استفاده معمولی و متاسفانه عادیه , بنظرم به جای ست کردن دستی فرکانس و ولتاژ تو مادربورد negative offset بهش بدید چون فکر کنم تو اون حالت پردازنده دیگه درست به 4400 بوست نکنه.

من با نرم افزار های رندر و 3دی و افتر

و نرم افزار سی پی یو زد تست استرس گرفتم

 

چیزی که شما گفتین هم تست کردم ولی نتونست پایدار بمونه، نمیدونم چرا

رو حالت offset میاد ولتاژ را 1.1 در نظر میگیره با مقداری که ما تعیین میکنیم بتونه کاهش یا افزایش داشته باشه که با علامت + و -  معمولا نشون داده میشه

درست میگم؟ 

من این حالتو تست کردم و توی رندر یهو سیستم ریستارت شد

اگر توضیح تکمیلی دارین بفرمایین شاید من دارم اشتباه میکنم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 1 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

من با نرم افزار های رندر و 3دی و افتر

و نرم افزار سی پی یو زد تست استرس گرفتم

 

چیزی که شما گفتین هم تست کردم ولی نتونست پایدار بمونه، نمیدونم چرا

رو حالت offset میاد ولتاژ را 1.1 در نظر میگیره با مقداری که ما تعیین میکنیم بتونه کاهش یا افزایش داشته باشه که با علامت + و -  معمولا نشون داده میشه

درست میگم؟ 

من این حالتو تست کردم و توی رندر یهو سیستم ریستارت شد

اگر توضیح تکمیلی دارین بفرمایین شاید من دارم اشتباه میکنم

offset - از هر ولتاژی که قبلاً داشته کم میکنه  ولی +  فقط نسبت به 1100mv بالاتر میبره تا جایی که میدونم . احتمالاً llc داره کمی خرابکاری میکنه اگر حتی 0.05- هم کار نکرد. من خودم ولتاژ و فرکانس و ... رو اتو گذاشتم فقط لول llc رو آوردم روی یک که الان هم توی لود پایین مثل گیم به فرکانس بوست میرسه و هم تو فول لود ولتاژ تو رنج 1.25 عه ولی llc روی هر ماردبوردی فرق داره مثلاً واسه msi فکر کنم لول پایینتر یعنی ولتاژ بیشتر vdroop کمتر برعکس مادربورد من.

اگر کاربری گیمینگ ندارید اینکارا اهمیتی هم نداره چون در هر جهت که توی فول لود نمیتونه به فرکانس بوست برسه و بنظرم همون ولتاژ دستی که گذاشتید بهترین راه حله.

در 6 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

 

قدرت فن های این کولر بالاست ( 2 تا فن 14 سانت) و روی دور حداکثر صدای وحشتناکی داره - انگار جت فن روشن کردی 😖

پردازنده را توی حالت نرمال بوت کردم و تنظیمات فن را جوری گذاشتم که از 1400 دور بیشتر نشه چرا که تحمل صدای حداکثری حداقل واسه من شدنی نیست

صدای جاروبرقی از دور 2500 این ty143ها دلنشین ترِ . ولی تا جایی که من تست کردم تفاوت دما بین 1400rpm تا 2500rpm واسه 3700x صفر بود. بین 600rpm و 1400rpm هم حدود 4درجه تو cinebench r20 در عوض صداشون دیگه شنیده نمیشه هیچوقت.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 1 ساعت قبل، Aimbot گفته است :

offset - از هر ولتاژی که قبلاً داشته کم میکنه  ولی +  فقط نسبت به 1100mv بالاتر میبره تا جایی که میدونم . احتمالاً llc داره کمی خرابکاری میکنه اگر حتی 0.05- هم کار نکرد. من خودم ولتاژ و فرکانس و ... رو اتو گذاشتم فقط لول llc رو آوردم روی یک که الان هم توی لود پایین مثل گیم به فرکانس بوست میرسه و هم تو فول لود ولتاژ تو رنج 1.25 عه ولی llc روی هر ماردبوردی فرق داره مثلاً واسه msi فکر کنم لول پایینتر یعنی ولتاژ بیشتر vdroop کمتر برعکس مادربورد من.

اگر کاربری گیمینگ ندارید اینکارا اهمیتی هم نداره چون در هر جهت که توی فول لود نمیتونه به فرکانس بوست برسه و بنظرم همون ولتاژ دستی که گذاشتید بهترین راه حله.

صدای جاروبرقی از دور 2500 این ty143ها دلنشین ترِ . ولی تا جایی که من تست کردم تفاوت دما بین 1400rpm تا 2500rpm واسه 3700x صفر بود. بین 600rpm و 1400rpm هم حدود 4درجه تو cinebench r20 در عوض صداشون دیگه شنیده نمیشه هیچوقت.

نه کاربرد من گیمینگ نیست

و کلا نیاز به فرکانس مثلا 4.3 روی همه هسته ها بجای مثلا 4.8 روی یک هسته واسه من ارزش بیشتری داره

 

در خصوص صدا و تفاوت دمای کولر حق با شماست

اصلا دورهای بالاتر تغییر دمای آنچنانی ایجاد نمیکنه

نهایت 1 درجه

من هم نهایت دور مجاز را حدود 1400 گذاشتم

دلیلش هم اینکه اصلا لوله ها و پره ها گرم نیست که بخواد دفع حرارت کنه

به هر حال کیفیت پایین فن خصوصا در زمینه ایجاد صدا واقعا محسوس

و شاید در آینده با فن های noctua تعویض کنم 

 

من در حال حاضر مشکلی با دما و صدا ندارم و مشکلم حل شده

 

اما عدم گرم شدن لوله ها و پره های هیتسینگ کولر واقعا جای سوال

مثلا وقتی گرافیک داغ بشه و دما فرضا بشه 70

لوله ها انتقال حرارت واقعا داغ میشه

 

اما توی جفت سیستم های رایزن و 2 نوع کاملا متفاوت کولر من گرمای منتقل شده را درک نکردم

 

بازم میگم من حس میکنم اصلا دمای اعلام شده طبق یه محاسبه ولتاژ و مقدار درگیری پردازشگر و دمای واقعی یه عددی میگه

و احتمالا علتش این بوده که نمیخواستن دما به دلایلی زیاد بره بالا

مثلا شاید دمای واقعی اگر از 60 فراتر بره ممکن پردازنده آسیب ببینه

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 1 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

نه کاربرد من گیمینگ نیست

و کلا نیاز به فرکانس مثلا 4.3 روی همه هسته ها بجای مثلا 4.8 روی یک هسته واسه من ارزش بیشتری داره

 

در خصوص صدا و تفاوت دمای کولر حق با شماست

اصلا دورهای بالاتر تغییر دمای آنچنانی ایجاد نمیکنه

نهایت 1 درجه

من هم نهایت دور مجاز را حدود 1400 گذاشتم

دلیلش هم اینکه اصلا لوله ها و پره ها گرم نیست که بخواد دفع حرارت کنه

به هر حال کیفیت پایین فن خصوصا در زمینه ایجاد صدا واقعا محسوس

و شاید در آینده با فن های noctua تعویض کنم 

 

من در حال حاضر مشکلی با دما و صدا ندارم و مشکلم حل شده

 

اما عدم گرم شدن لوله ها و پره های هیتسینگ کولر واقعا جای سوال

مثلا وقتی گرافیک داغ بشه و دما فرضا بشه 70

لوله ها انتقال حرارت واقعا داغ میشه

 

اما توی جفت سیستم های رایزن و 2 نوع کاملا متفاوت کولر من گرمای منتقل شده را درک نکردم

 

بازم میگم من حس میکنم اصلا دمای اعلام شده طبق یه محاسبه ولتاژ و مقدار درگیری پردازشگر و دمای واقعی یه عددی میگه

و احتمالا علتش این بوده که نمیخواستن دما به دلایلی زیاد بره بالا

مثلا شاید دمای واقعی اگر از 60 فراتر بره ممکن پردازنده آسیب ببینه

گرافیک ها چون direct dieان و سایز die خیلی خیلی بزرگترِ راحت گرمارو منتقل میکنن. مثلاً 2080ti اورکلاک شده با سه برابر مصرف 3700x و هیت سینک خیلی کوچیکتر دمای زیر 70 داره . وقتی هم که استرس تست برای گرافیک شروع کنید خیلی آهسته آهسته دما میره بالا ولی واسه پردازنده شاید در حد 50درجه تو یک ثانیه بره بالا. تو نت بگردید بالای چند هزارتا پست هست در مورد مشکل دمای رایزن3000 که البته مقصر اصلی هم amdعه که هنوز نتونسته مشکل ولتاژ بیهوده بالارو حل کنه خودش .

دمای چیپلت توی hwinfo مشخصه , ccd1/2 tdie . تا بالای 110درجه هم میتونه بره و بعد تازه خاموش میشه سیستم.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 10 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

IMG_20200724_082125.jpg

هرچند کولر رو براکت نصب شده ولی من باشم هیچوقت این کیس رو اینجوری قرار نمیدم بعد مدتی مادربرد تاب برمیداره

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال (ویرایش شده)
در 1 ساعت قبل، Aimbot گفته است :

گرافیک ها چون direct dieان و سایز die خیلی خیلی بزرگترِ راحت گرمارو منتقل میکنن. مثلاً 2080ti اورکلاک شده با سه برابر مصرف 3700x و هیت سینک خیلی کوچیکتر دمای زیر 70 داره . وقتی هم که استرس تست برای گرافیک شروع کنید خیلی آهسته آهسته دما میره بالا ولی واسه پردازنده شاید در حد 50درجه تو یک ثانیه بره بالا

این حرف شما را به دلایل زیر رد میکنم 

اولا این حالت توی پردازنده های قدیم ای ام دی و حال حاضر اینتل وجود نداره

من بارها اینو تست کردم که با گرمای تولید شده موقع رندر کولر پردازنده خصوصا در قسمتهای نزدیک تر به cpu گرم و حتی داغ داغ میشدن

این داغ نشدن فقط تو همین 2تا سیستم رایزن وجود داشته

همین الان یه فنوم 1050 دارم

قشنگ هیتسینگ گرم میشه و باد فن کلا باد گرمی میشه

حتی یه گوشی موبایل اگر تو پردازش سنگین باشه اون قسمت که زیرش پردازشگر هست رفته رفته گرم میشه

من به شدت معتقدم دماهای اعلام شده واسه رایزنهای 3000 با دمای روی سطح سی پی یو کاملا متفاوت

حیف دوربین حرارتی ندارم

ولی مطمئنم اگر اون سطح بالای سی پی یو دمایی حدود 60 هم داشته باشه قطعا حرارت با اون حجم از خمیر و  سطح کاملا صیقلی شده کولر به سرعت باید به لوله ها و پره ها منتقل بشه

 

ویرایش شده در توسط masihsalib
اصلاح املایی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 59 دقیقه قبل، _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_ گفته است :

هرچند کولر رو براکت نصب شده ولی من باشم هیچوقت این کیس رو اینجوری قرار نمیدم بعد مدتی مادربرد تاب برمیداره

وزن این کولر خیلی هم بالا نیست

در حدود 1 کیلو

و ممکن با نمونه های دیگه ای تعویض بشه

به دلیل اینکه هارد مغناطیسی 2 عدد در کیس وجود داره و خیلی برام مهم هستن ( حاوی آرشیو) 

نمیتونم کیس را افقی بزارم

و یه نمونه کولر دارم البته از این سبک تر حدود 600 تا 700 گرم

الان نزدیک 11 سال روی مادربرد چیزی نشده... 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در 1 ساعت قبل، masihsalib گفته است :

این حرف شما را به دلایل زیر رد میکنم 

اولا این حالت توی پردازنده های قدیم ای ام دی و حال حاضر اینتل وجود نداره

من بارها اینو تست کردم که با گرمای تولید شده موقع رندر کولر پردازنده خصوصا در قسمتهای نزدیک تر به cpu گرم و حتی داغ داغ میشدن

این داغ نشدن فقط تو همین 2تا سیستم رایزن وجود داشته

همین الان یه فنوم 1050 دارم

قشنگ هیتسینگ گرم میشه و باد فن کلا باد گرمی میشه

حتی یه گوشی موبایل اگر تو پردازش سنگین باشه اون قسمت که زیرش پردازشگر هست رفته رفته گرم میشه

من به شدت معتقدم دماهای اعلام شده واسه رایزنهای 3000 با دمای روی سطح سی پی یو کاملا متفاوت

حیف دوربین حرارتی ندارم

ولی مطمئنم اگر اون سطح بالای سی پی یو دمایی حدود 60 هم داشته باشه قطعا حرارت با اون حجم از خمیر و  سطح کاملا صیقلی شده کولر به سرعت باید به لوله ها و پره ها منتقل بشه

 

من فقط در مورد رایزن3000 گفتم که خودتون هم میگید داغ نمیشه هیت سینک/رادیاتور.

اگر منظورتون 1055tعه که اون dieش 4-5 برابر 3700xعه , mcm نیست , off center هم نیست پس مشخصه راحت تر گرمارو به ihs و بعد هم خنک کننده منتقل میکنه.

دمایی که رایزن مستر و hwinfo اعلام میکنن درستِ . مشکل اینه که گرما اول باید به ihs منتقل بشه تا بعدش به خنک کننده برسه ولی surface area چیپ خیلی کوچیکه و ihs هم به سرعت نمیتونه گرما رو بگیره واسه همین 30درجه یا بیشتر دلتا بین ihs و چیپلت بوجود میاد. دمای پردازنده شاید 70-80 باشه ولی  direct die نیست و کولر داره ihs با دمای 40 رو مثلاً خنک میکنه.

igorslab قبلاً با دوربین ir تست کرده تو نت هست اگر بگردید.

 

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال (ویرایش شده)
در 40 دقیقه قبل، Aimbot گفته است :

من فقط در مورد رایزن3000 گفتم که خودتون هم میگید داغ نمیشه هیت سینک/رادیاتور.

اگر منظورتون 1055tعه که اون dieش 4-5 برابر 3700xعه , mcm نیست , off center هم نیست پس مشخصه راحت تر گرمارو به ihs و بعد هم خنک کننده منتقل میکنه.

دمایی که رایزن مستر و hwinfo اعلام میکنن درستِ . مشکل اینه که گرما اول باید به ihs منتقل بشه تا بعدش به خنک کننده برسه ولی surface area چیپ خیلی کوچیکه و ihs هم به سرعت نمیتونه گرما رو بگیره واسه همین 30درجه یا بیشتر دلتا بین ihs و چیپلت بوجود میاد. دمای پردازنده شاید 70-80 باشه ولی  direct die نیست و کولر داره ihs با دمای 40 رو مثلاً خنک میکنه.

igorslab قبلاً با دوربین ir تست کرده تو نت هست اگر بگردید.

 

 

تشکر

الان منظور شما را گرفتم

اون فیلم هم باید برم ببینم مطلب قشنگ جا بیوفته واسم

با این شرایط کلا خرید کولر قوی واسه رایزن های 3000 بیهوده است و یه کولر معمولی یا واتر 120 کاراییش در حد یه واتر 360

چرا که اصلا گرما منتقل نمیشه به اون صورت که بخواد دفع گرما صورت بگیره

همچنین باید حتما دور فن به صورت دستی کم بشه تو همه کولرها

بازم به این دلیل که هیتسینگ یا رادیات به اون صورت گرم نیست که بخواد خنک بشهک

ویرایش شده در توسط masihsalib
اصلاح املایی

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال

بایوس مادربورد را آپدیت کردم

و متاسفانه امکانات و تنظیمات ولتاژ کمتر و محدودتر شده

به هر حال آخرین تنظیمات با فرکانس 4.2

ولتاژ 1.1375

سقف دور فن حدود 1000

و سقف دما حدود 69

با این تنظیمات توی هر شریطی

صدای فن های کیس از صدای فن پردازنده بیشتر

حتی صدای هاردها هم بیشتر از فن😁😂

دما هم خوبه به نسبت

در محیطی آرام و بی صدا رندر خواهیم کرد 😜

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
در در 3 مرداد 1399 در 08:12، masihsalib گفته است :

سیستم 1 :

رایزن 3900x

Asus 470x.prime pro

64gig ram Adata 2666

 

سیستم 2 :

رایزن 3700x

Msi 570x meg ace با مدار تغذیه خیلی قوی و 2 تا ورودی برق 8 پین واسه. سی پی یو 

Ram 32gig corsair 3200

 

 

والا دوست عزیز،

به نظرم کارهایی که انجام دادین بسیار جالب توجه بوده، بخصوص از این جهت که کارها ابتکاری شخص شما بوده، خلاصه صد آفرین دارید.

اما واقعیتش رو بخواهید، انتخاب قطعات شما اصلا جالب نبوده. مادربرد های Prime Pro ایسوس بسیار مادربرد های خوبی هستند، اما محدوده عملکردی کمی در اورکلاک دارند و از نظر دما و VRM، بر عکس مدلهای Prime پلتفرم اینتل، مدلهای Prime Pro پلتفرم AMD بسیار داغ هستند. کسی که بخواد پردازنده رده بالا روی Prime Pro بگذاره، اوکیه، اما یه فکری باید برای عملکرد گرم VRM هم بکنه. حالا اینو داشته باشید، شما رفتی یکی از پردازنده های شاخ نسل بعدی رو بر روی Prime Pro بدبخت نسل قبلی قرار دادی. اون AMD فلک زده گفته 3900X با X470 سازگاره، نگفته که مناسبه! تناسب قطعات با سازگاری قطعات 2 تا موضوع مجزاست.

من جای شما بودم، مادربرد های این دو سیستم رو عوض می کردم، یعنی X570 ACE رو برای 3900X قرار میدادم، و X470 Prime Pro رو برای 3700X استفاده می کردم. اینطوری به نظرم دمای VRM متعادل تری بر روی هر دو مادربرد خواهید داشت.

در مورد خنک کننده، برای 3900X بهتره از خنک کننده های درست و درمون مثل Corsair استفاده کنید. خنک کننده های کولر مستر در حد متوسط خوبن، اما بیشتر قشنگ و خوشکلن. خیلی قدرت کولینگ خفنی ندارند.

برای ایرکولینگ هم سراغ Noctua میرفتید بهتر بود، هرچند میدونم در ایران در حال حاضر موجودی نیست.

 

 

 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 12 ساعت قبل، ARMIN گفته است :

 

 

والا دوست عزیز،

به نظرم کارهایی که انجام دادین بسیار جالب توجه بوده، بخصوص از این جهت که کارها ابتکاری شخص شما بوده، خلاصه صد آفرین دارید.

اما واقعیتش رو بخواهید، انتخاب قطعات شما اصلا جالب نبوده. مادربرد های Prime Pro ایسوس بسیار مادربرد های خوبی هستند، اما محدوده عملکردی کمی در اورکلاک دارند و از نظر دما و VRM، بر عکس مدلهای Prime پلتفرم اینتل، مدلهای Prime Pro پلتفرم AMD بسیار داغ هستند. کسی که بخواد پردازنده رده بالا روی Prime Pro بگذاره، اوکیه، اما یه فکری باید برای عملکرد گرم VRM هم بکنه. حالا اینو داشته باشید، شما رفتی یکی از پردازنده های شاخ نسل بعدی رو بر روی Prime Pro بدبخت نسل قبلی قرار دادی. اون AMD فلک زده گفته 3900X با X470 سازگاره، نگفته که مناسبه! تناسب قطعات با سازگاری قطعات 2 تا موضوع مجزاست.

من جای شما بودم، مادربرد های این دو سیستم رو عوض می کردم، یعنی X570 ACE رو برای 3900X قرار میدادم، و X470 Prime Pro رو برای 3700X استفاده می کردم. اینطوری به نظرم دمای VRM متعادل تری بر روی هر دو مادربرد خواهید داشت.

در مورد خنک کننده، برای 3900X بهتره از خنک کننده های درست و درمون مثل Corsair استفاده کنید. خنک کننده های کولر مستر در حد متوسط خوبن، اما بیشتر قشنگ و خوشکلن. خیلی قدرت کولینگ خفنی ندارند.

برای ایرکولینگ هم سراغ Noctua میرفتید بهتر بود، هرچند میدونم در ایران در حال حاضر موجودی نیست.

 

 

 

درود بر شما 

حقیقت سیستم اول فعلا دستم نیست که بخوام مادربورد ها را جابجا کنم

ولیکن در اولین فرصت قطعا چنین کاری خواهم کرد

X470 ایسوس امکانات یا پرفورمنس هیجان انگیزی نداشت

و اصلی ترین ایراد هم همون داغ شدن شدید VRM بود

همچنین سینگ ار جی بی فقط از نوع 12 ولت بود

در باقی موارد هم تقریبا عادی بود و در زمینه امکانات سخت افزاری که داخل ویندوز تنظیم میشد اگر چه برنامه جالب و کاملی داشت ولیکن خیلی باگ داشت و گاهی موقع بوت ویندوز فرکانس پردازنده روی 1 گیگ میموند

در مقابل مادربرد MSI وای فای داخلی داشت

مدار تغذیه فوق العاده قوی داره

تعداد زیادی سوکت فن و پمپ و یو اس پی و.... 

تنها ایرادش وجود فقط 4 درگاه ساتا است

که البته با وجود 3 درگاه پرسرعت m.2 تا حدودی جبران شده

در خصوص ایر کولر قطعا کیفیت noctua بالاتر ولی این مدل ترمال رایت هم هیتسینگ قوی داره

هرچند من به این نتیجه رسیدم واسه سری 3000 رایزن خرید کولر قوی تقریبا اشتباهه

مشکل اصلی اینکه سطح خارجی این پردازنده ها بدلایلی که دوست خوبمون  aimbot توضیح دادن به اون صورت گرم نمیشه

و هرچقدر هم کولر قوی باشه بازم نیتجه آنچنان متفاوت نیست

حالا خودم قصد دارم یه کولر 120 آبی تهیه کنم و جای تیر کولر بزارم

و نتیجه را همینجا اعلام کنم

 

اما بازم میگم طبق اون چیزی که من متوجه شدم تفاوت خرید واتر 120 با 360 آنچنان تفاوتی نباید داشته باشه ( در خصوص این سری از پردازنده ها) 

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام دوست عزیز

بافرض درست متصل شدن خنک کننده ها؛ میشه بگید از چه برنامه ای برای خواندن دمای سیستم استفاده می کنید؟ و اینکه از چه اگیزا بایوس و ورژن چیپستی استفاده میکنین؟

من سالهاست از رایزن استفاده میکنم و هر سال آپدیت می کنم سیستم رو و الان 3700x روی یه مادربرد b350 نصب دارم، در عمل دمای زن 2 نسبت به زن یک و پلاس فرق چندانی نداره، فقط به علت چگالی بالای دمایی نیاز به دور تندتری توی فن است، طبق تجربه من توی تست های سی پی یو، 2700x ام تقریبا هم دما با 3700x هست و توی پردازش AVX هم با کولر همراه به مرز تراتلینگ میرسن و درتست و بازی های AVX سبک هم دما بین 70تا73 درجه بیشتر نمیشه و فرکانس هم برای 2700 بین 3950تا4100 و برای 3700 هم بین 4150تا4300؛ کولر آبی هم توی خنک کردن این سری اتفاقا بهتر از کولرهای بادی کار میکنن بخاطر چگالی بالای دمایی گره های 7نانومتری در بازه طولانی فعالیت سنگین، خنک کننده های آبی خیلی بهتر میتونن فرکانس رو نگهدارن و توی شیب نزولی FIT نیوفتن

شاید بهتر باشه اینم بدونید که اورکلاک کردن یا آندرولت کردن توی رایزن 3000 مثل نسل قبلی نیست، با بهم زدن FIT سی پی یو ریسک کاهش عمر سریع پردازنده رو قبول می کنید و هیچ ولتاژ امنی مثل 2700x @1.375 ندارین و هر پردازنده رایزن 3000 کارکترهای منحصربه فرد خودشو داره و باید اول FIT  رو استخراج کنین تا بفهمین آیا این ولتاژ در فرکانس اورکلاکتون نزدیک به مقادیر مجاز برای پردازنده اتون هست یا نه.

درمورد آندرولت هم سیستم قطعا خنک میشه ولی دچار پدیده کش آمدن فرکانس میشین، پرفورمنس سیستم خیلی کم میشه اما در ظاهر هیچ کاهش فرکانسی رو نمیبینید اگر میخواید سیستم خنک تر بشه با از دست دادن مقداری از کاراییش بهتره از گزینه 45وات برای 3700 یا 95 یا 65وات برای 3900 استفاده کنید یا با گزینه های PBO مخصوصا PPT هدف توان-دمایی مورد نظرتون رو بدست بیارین.
نکته دیگه هم اینکه از نظر دما و ولتاژ باید انتظار داشته باشید که 3900 در دما و ولتاژ کمتری نسبت به 3700 کار کنه، قطعا در فرکانس مشابه 3900 خیلی خنک تر و کم ولتاژ تره.

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر
شروع کننده‌ی تاپیک زمان ارسال
در 17 ساعت قبل، arthasd گفته است :

سلام دوست عزیز

بافرض درست متصل شدن خنک کننده ها؛ میشه بگید از چه برنامه ای برای خواندن دمای سیستم استفاده می کنید؟ و اینکه از چه اگیزا بایوس و ورژن چیپستی استفاده میکنین؟

من سالهاست از رایزن استفاده میکنم و هر سال آپدیت می کنم سیستم رو و الان 3700x روی یه مادربرد b350 نصب دارم، در عمل دمای زن 2 نسبت به زن یک و پلاس فرق چندانی نداره، فقط به علت چگالی بالای دمایی نیاز به دور تندتری توی فن است، طبق تجربه من توی تست های سی پی یو، 2700x ام تقریبا هم دما با 3700x هست و توی پردازش AVX هم با کولر همراه به مرز تراتلینگ میرسن و درتست و بازی های AVX سبک هم دما بین 70تا73 درجه بیشتر نمیشه و فرکانس هم برای 2700 بین 3950تا4100 و برای 3700 هم بین 4150تا4300؛ کولر آبی هم توی خنک کردن این سری اتفاقا بهتر از کولرهای بادی کار میکنن بخاطر چگالی بالای دمایی گره های 7نانومتری در بازه طولانی فعالیت سنگین، خنک کننده های آبی خیلی بهتر میتونن فرکانس رو نگهدارن و توی شیب نزولی FIT نیوفتن

شاید بهتر باشه اینم بدونید که اورکلاک کردن یا آندرولت کردن توی رایزن 3000 مثل نسل قبلی نیست، با بهم زدن FIT سی پی یو ریسک کاهش عمر سریع پردازنده رو قبول می کنید و هیچ ولتاژ امنی مثل 2700x @1.375 ندارین و هر پردازنده رایزن 3000 کارکترهای منحصربه فرد خودشو داره و باید اول FIT  رو استخراج کنین تا بفهمین آیا این ولتاژ در فرکانس اورکلاکتون نزدیک به مقادیر مجاز برای پردازنده اتون هست یا نه.

درمورد آندرولت هم سیستم قطعا خنک میشه ولی دچار پدیده کش آمدن فرکانس میشین، پرفورمنس سیستم خیلی کم میشه اما در ظاهر هیچ کاهش فرکانسی رو نمیبینید اگر میخواید سیستم خنک تر بشه با از دست دادن مقداری از کاراییش بهتره از گزینه 45وات برای 3700 یا 95 یا 65وات برای 3900 استفاده کنید یا با گزینه های PBO مخصوصا PPT هدف توان-دمایی مورد نظرتون رو بدست بیارین.
نکته دیگه هم اینکه از نظر دما و ولتاژ باید انتظار داشته باشید که 3900 در دما و ولتاژ کمتری نسبت به 3700 کار کنه، قطعا در فرکانس مشابه 3900 خیلی خنک تر و کم ولتاژ تره.

درود بر شما

تست ها را بالاتر توضیح دادم

من معمولا با رندر تست میگیرم

رندرهای چند ساعته 3دی مکس

یا cinema4d

یا خروجی ها افتر و پریمایر

و تست استرس سی پی یو زد

در خصوص خنک کننده اون چیزی که من تجربه کردم تا کنون

خنک کننده های بادی میتونن مثمر ثمرتر باشن

مشکل نشت هم ندارن

در عوض زیبایی ندارن

فضای زیادی از کیس میگیرن

میتونن به مادربورد به دلیل وزن زیاد صدمه بزنن که البته تا حالا تجربه نکردم

و گرمای پردازنده را به خوبی به خارج هدایت نمیکنن و گرمای باقی قطعات هم بالاتر میره

من دلیلی نمیبینم که بتونم بگم مایع واسه رایزن بهتر باشه واسه اینتل بدتر

کارایی خنک کننده در هر صورت همونه

بله اینکه بگیم چجوری فنها را ببندیم میتونه موثر باشه

به هر حال خنک کننده گرما را از سطح پردازنده میگیره

و با مایع یا با لوله ها منتقل میکنه به رادیات 

و توسط فن گرما از رادیات دفع میشه

مشکل اصلی این پردازنده ها همون طور که قبل تر اشاره شد

اینکه مثلا وقتی سطح پردازنده دماش 50 باشه

خود پردازنده دماش 80

و این بدلیل بکار بردن رسانای بد بین هسته و سطح خارجی نیست

بدلیل سطح مقطع خیلی کوچک پردازنده ای که زیر پوسته است

واسه همین شما هرچقدر هم خنک کنندتون قوی باشه

تاثیری به اون صورت نخواهید دید

در خصوص آسیب به خاطر کاهش ولتاژ

من چنین چیزی نشنیدم

واصولا پردازنده ها بخاطر گرما و ولتاژ بالا آسیب میبینن

ولتاژ پایین ممکن باعث عدم پایداری و ریستارت شدن سیستم بشه

کارایی پردازنده هم دقیقا با برنامه های کاربردی و رندرینگ تست شده و حدود 4 تا 5 درصد بهتر شده ( برنامه هایی که از تمام هسته ها به طور کامل استفاده کنن) 

 

پردازنده 3900 فعلا در دسترسم نیست که تست کنم

ولی قطعا اونم با کاهش ولتاژ هم خنک تر میشه

و احتمالا بشه مقداری کلاک تمام هسته ها را بالاتر برد

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پردازنده 3600x

برد strix b450f

کولر masterliquid pro 240 rgb با فن های بی صدای deepcool rf120m

Vcore offset - 0.1v

دما قبل از offset در cinebench r20 حداکثر برابر با 72 درجه

بعد از offset حداکثر برابر با ۶۶ درجه

نتیجه تست در تصویر رنگ قرمز قبل از offset و رنگ آبی بعد از offset !!

Untitled.thumb.png.1baf84ef7b57eaf4e5bd52058d8dd29c.png

8 درجه کاهش دما بدون افت راندمان. عالیه

ویرایش شده در توسط xXxHO3EiNxXx

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  Only 75 emoji are allowed.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جایگذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • جدید...