M.Data

نقد و بررسی بازی Get Even

پست‌های پیشنهادی

چه اتفاقی می افتد اگر می توانستید خاطرات خود را دوباره زنده کنید و یا خاطرات دیگران را از زاویه دید خودشان دوباره مرور کنید ؟ این کار چه حسی به شما درباره ی تصمیماتی که در زندگی خویش گرفته اید می داد؟ Get Even ساخته ی استودیوی لهستانی مستقل The Farm 51، این سوالات و بسیاری دیگر را پاسخ می دهد. بدون شک بهترین عنصر بازی Get Even داستان آن است، با دارابودن پیچیدگی ها و گمراهی های کافی، این عنوان هیجانی روانشناختی، پایانی مستحکم و به فکر فروبرنده دارد. اما گیم پلی آن که شامل حل پازل ها و شلیک کردن می باشد، کاری به جز منحرف کردن شما از مسیری که بایستی بپیمایید نخواهد داشت.

 

Get-even_.cover_.jpg

نام بازی: Get Even
ناشر: Bandai Namco Entertainment
سازنده: The Farm 51
تاریخ انتشار: 21 ژوئن 2017 (چهارشنبه 31 خرداد)
پلتفرمها : Microsoft Windows ,PlayStation 4
سبک: ماجراجویی – معمایی – اکشن

Get Even به طرز دراماتیک و سر در گم کننده ای آغاز می شود، با قرار گرفتن در نقش Cole Black، کهنه سربازی که دارای سابقه ی مجرمانه و انگیزه های نامشخص است و از جایی که ظاهری شبیه به بیمارستان روانی وحشتناک دارد، وارد داستان می شوید. تنها مسلح به تفنگچه ای با صدا خفه کن و گوشی تلفنی هوشمند هستید، درباره این که چرا آنجا هستید و اینکه اصلا کجا هستید هیچ چیزی گفته نمی شود، اما خیلی زود پی می برید ماموریت شما نجات دختر جوانی است که بمبی روی سینه ی او بسته شده است. پس از از پا درآوردن افرادی که وی را اسیر کرده بودند، سعی در خنثی نمودن بمب می کنید، اما بمب منفجر می شود و به نظر می رسد تلفاتی در کار بوده است، تصویر سیاه می شود، سپس با یک دستگاه واقعیت مجازی که روی سر شما گذاشته شده است بیدار می شوید.

Get Even_screenshot 5

Black نمی تواند سردر بیاورد چه اتفاقی برای او افتاده و چرا. از این به بعد داستان بیشتر مضطرب کننده می شود، هنگامی که سعی در کنار هم چیدن وقایع اتفاق افتاده به کمک دانشمندی مرموز ملقب به Red، می نمایید که شما را در تیمارستان از طریق مانیتورها و بلندگوها به عنوان بخشی از مراحل “درمان” شما راهنمایی می نماید. در نهایت پی خواهید برد این تیمارستان اصلا آن چیزی که به نظر می رسد نیست و انگیزه های Red نیز در این بین تیره تر می شوند.

نیمه ی نخست Get Even زیر نظر راهنمایی های Red سپری می شود که بعدا مشخص خواهد شد شخصیتی به نام Robert Ramsey می باشد. شما به عنوان پلیر خاطرات Black را بازبینی می کنید، سرنخ ها را کنار هم می گذارید و سعی در برملاکردن داستان پشت قربانی مرموز بازی می نمایید. هنگامی که این خاطرات مجازی را کاوش می نمایید مدرک پیدا می کنید که در نهایت سر از روی صفحه ای از تصاویر بریده شده و تکه های روزنامه در می آورند. ممکن است با اولین نگاه به مجموعه جمع آوری شده هر خاطره همه چیز را کشف نکنید، اما آزاد هستید تا هر وقتی که می خواهید بازگشته تا چیزی را که ممکن است نادیده گرفته اید را یافته و تکه ای جدید به پازل بیفزایید.

Get-Even_screenshot-9-1024x576.jpg

وسیله انتقال دهنده ی شما به دنیای مجازی هدست Pandora است که نتیجه ی یک عمر تلاش Red است، این وسیله به شما اجازه می دهد که همانند تصویری روی دیوار در خاطرات Balck باشید که می تواند آنجا را ببینید ولی نمی توانید به چیزی دست بزنید. یافتن پاسخ هایی که به دنبال آنها هستید توسط خاطراتی که نخزیب شده اند، دشوار است، ظاهرا کسی یا چیزی سعی در سر به مهر ماندن حقیقت دارد تا درک این که چه چیزی واقعی است و صرفا اینکه چه چیزی نمایان شود را مشکل نماید. برای مدتی به نظر می رسد اعتماد کردن به قضاوت خویش کار درستی نمی باشد، این روشی جذاب برای روایت داستان است ، اگر چه می تواند از سر شما نیز زیاد باشد چرا که فرصت های جدید و پیچیده معرفی می شوند، اما همه ی این ها در آخر برای شما (و برای Black) به شیوه ای بسیار راضی کننده و غرمنتظره کنار هم قرار می گیرند.

Get Even_screenshot 10

اکشن در مراحل ابتدایی بازی حول حل معماها و مقداری محدودی شلیک کردن، اکثر با اسلجه ای به نام CornerGun خواهد بود، که Black آن را از رقیب تجاری Ramsey به نام Howard می دزدد و همانگونه که از اسم آن بر می آید، لوله تفنگ آن تا 90 درجه می تواند بچرخد که به شما اجازه ی شلیک کردن از گوشه ها را می دهد. این یکی از جنبه های منحصر به فردتر شلیک کردن در Get Even می باشد که اندکی عادت کردن به آن زمان می برد، چرا که شلیک کردن از گوشه ها ممکن است در ابتدا سردرگم کننده باشد، البته این چالشی لجستیکی برای یادگرفتن جایی که باید بایستید یا نیم خیز شوید تا از یک گوشه به طرز موثری شلیک نمایید، و هنگامی که طرز کار آن به دست شما بیاید بسیار راضی کننده خواهد بود، هنگامی که ماهر شدید می توانید از گوشه ای مخفیانه بخزید و دشمنان را درخفا از پا در آورید.

Get Even_screenshot 14

وقتی که از CornerGun استفاده می کنید، بایستی به سر هدف شلیک کنید (هدشات) و مطمئن شوید سایر دشمنان نزدیک هدف نباشند و گرنه از حضور شما هوشیار شده و به شیوه ای سازمان یافته بدنبالتان خواهند آمد. این موضوع کمی بی رحمانه است، خصوصا در درجه سختی Traumatizing (توجه داشته باشید که Traumatizing و Gentle تنها درجه سختی های موجود برای بازی هستند! ) اما چالشی خوب و بسیار راضی کننده است هنگامی که آن را به درستی انجام دهید. دشمنان داخل Pandora وقتی که آنها را می کشید تبخیر می شوند، و این کار برای لحظه ای کوتاه در حالی که آنها به خرده ریز تجزیه می شوند متوقف می شود . در نگاه اول این افکت جالب به نظر می رسد اما در نهایت این وقفه های پی در پی از اکشن بازی و سرعت آن با تکراری خسته کننده می کاهند.

Get Even_screenshot 15

آیتم دیگر تحت اختیار Black گوشی همراه هوشمند اوست که کارهای اساسی مانند نمایش پیام های متنی و تماس های صوتی را انجام می دهد، اما همچنین به اسکنری مجهز شده که می توانید از آن روی آیتم های کلیدی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آنها استفاده نمایید، در حالی که یک دوربین حرارتی شما را از دشمنان نزدیک به شما باخبر می کند. سربرگ Vision در گوشی هوشمند عناصر کلیدی مشخصی براساس محتوای صحنه ای به خصوص را روشن می نماید. تمامی این ها اطلاعاتی مهم هنگام حل مشکل هستند.

Get Even_screenshot 8

معماهای Get Even به ندرت چالشی و منحصربفرد هستند و بعضی نیز می توانند وقتی که به محیط از طریق گوشی همراه خود نگاه می کنید خسته کننده باشند، به عنوان مثال برخوردن به اشیا وقتی که به صفحه ی گوشی خیره شده اید ناراحتی مشترکی است. اما تعداد کمی از معماها نیز هستند که چالش های جدید و جالبی را ارائه می نمایند، یکی از نمونه های بارز بیادماندنی در نیمه ی دوم بازی خواهد بود، هنگامی که اساسا شما یک بازی Clue (سرنخ) را تجربه می کنید، با استفاده از مدارکی همچون تکه های بریده شده ی روزنامه و گزارشات پلیس پخش شده در اتاقی، بایستی به درستی سلاح، مجرم و محل ورود جراحت گلوله روی بدن قربانی را نام ببرید. این کار سخت ترین وظیفه شماست، اما نقش یک بازپرس را بازی کردن هیجان انگیز است و وقتی که نهایتا پی به راز ماجرا می برید راضی کننده خواهد بود.

Get Even_screenshot 6

در آخر نیز کنترل شخصیت Red و یا همان Ramsey را به دست می گیرید و این جایییست که گیم پلی و داستان حتی جالبتر هم می شوند، Ramsey “حسابرسی ” خاطرات Black را در تلاش برای بیشتر پی بردن به وقایعی که منتهی به دختر گفته شده (بعدها در می یابید دختر Ramsey بوده و Grace نام دارد) در انبار می شوند انجام می دهد، او می خواهد با افرادی که مسئول ماجرا بودند، بی حساب شود.

وقتی که در نقش Ramsey بازی می کنید، قابلیتهای بیشتری نسبت به Black دارید، یکی از آنها اسکنری است که به شما مکان تمامی دشمنان نزدیک را نمایش می دهد، Ramsey بصورت پیش فرض مسلح نیست، اما می تواند با دشمنان “تلفیق” شود، کنترل بدن آنها را بدست گرفته و در این فرآیند سلاح آنها را در اختیار می گیرد، می توانید بدوید، اما همچنین می توانید با سر خوردن حتی سریعتر حرکت نمایید، و هنگامی که سریعا موفق انجام شوید، سرخوردن ها به شما امکان پریدن روی دشمنان به روش سوپرمن را می دهد.

در حالی که در این خاطرات بازی می کنید، حس آشناپنداری ای را تجربه می کنید، وقتی بعضی از مکان هایی که در آنها در نقش Black بوده اید را بار دیگر مشاهده می کنید، اما داستان به شیوه ی جدید و چشم اندازی منحصربفرد تجربه می شود. این به نوعی شبیه The Lion King 1.5 می باشد که در آن وقایع The Lion King را از دید Timon و Pumbaa می بینید. شما به “رد های عصبی” پخش شده در میان خاطرات ضربه می زنید تا ببینید Black با چه کسی صحبت کرده است، در مورد چه صحبت کرده اند، و این موضوع چگونه به دختر همراه بمب منتهی می شود. راز داستان بازی کلید شیفته شدن به Get Even و برملا کردن آن توسط شما، بهترین بخش آن است.

Get Even_screenshot 13

اگرچه Get Even به ظاهر بازی ستودنی به نظر می رسد، اما به واسطه ی موسیقی متن شگفت انگیز ساخته شده توسط Olivier Deriviere که تنش ها را بالا برده و اکشن بازی را با صداهای الکتریکی ضربان دار و تپنده و آلات موسیقی رشته ای تشدید می نماید، به خوبی پشتیبانی می شود. اگر در خاطره ای هستید که شروع به در هم شکستن می کند، اتفاقاتی عجیب ممکن است رخ دهند، در یک موقعیت در حال باز کردن راه خود با شلیک از میان دشمنان بودم و صدای پریدنی در حین این کار نواخته شد چرا که من به جای روش بی صدا و کنترل شده ای که Ramsey توصیه کرده بود با شلیک پر سر و صدای اسلحه در حال انجام آن بودم، که منجر به در هم شکستن خاطره و گلیچ شدن آن شد. عملکرد صداپیشگان نیز قابل توجه است، چرا که جملات با عقیده و احساس قابل باور، خصوصا در مورد Ramsey ادا می شوند.

– سخن آخر و جمع بندی :

Get Even داستانی غم انگیز را روایت می کند که با پیچیدگی M. Night Shyamalan مانند به پایان می رسد، جالب اینجاست که این حیاتی ترین بخش تمامی داستان است و شما هیچ چیز آنرا ندیده اید. جلوه های بصری کاملا به خیال پردازی رفته اند که غیر منتظره و تاثیرگذار است. این نوع لحظات نیرومند هستند که به قدرت کلیدی Get Even قوت می بخشند، آن هم ارائه ی روایتی پیچیده که تاثیر عناصر بی نظیر گیم پلی بازی را به طرز شگفت انگیزی کمرنگ نمایند و خود بدرخشد.

21.jpg

نکات مثبت :

– روایت داستانی ای قوی که تا پایان بازی مخاطب را درگیر نگه می دارد
– صداگذاری فوق العاده و موسیقی های متنی که روایت داستان را پر تنش می سازند
– سلاح CornerGun منحصر به فرد بوده و تنوع جدیدی را برای سبک شوتر به همراه می آورد
– اتمسفر رازآلود و دلهره آور

 

113.jpg

نکات منفی :

– معماهای بازی در حد متوسط اند و می توانست بهتر باشد
– شلیک کردن چندان خوشایند نیست

امتیاز : 8/10

 

منبع: بیاتوگیم

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

تشکر - عالی بود

اتفاقا میخوام امشب این بازی رو دانلود کنم - خودمم خیلی ازش خوشم اومده و حالا با بررسی که شما گذاشتید شناخت بیشتری از بازی پیدا کردم

موفق و سربلند باشید

به اشتراک گذاری این پست


لینک به پست
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  Only 75 emoji are allowed.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جایگذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.