رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. HeX

    HeX

    کاربر ویژه


    • امتیاز

      12

    • پست

      6912


  2. سعید حسینی

    سعید حسینی

    مدیر بازنشسته


    • امتیاز

      9

    • پست

      7597


  3. hamoon1990

    hamoon1990

    کاربر سایت


    • امتیاز

      5

    • پست

      48


  4. LION CONTENT

    LION CONTENT

    کاربر سایت


    • امتیاز

      4

    • پست

      208


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز در 04/14/12 در پست

  1. درود راستش هرچقدر تو اینترنت گشتم تا یه تاپیک جامع در مورد خمیر سیلیکون(انواع،نحوه ی استفاده،کاربرد،اعداد و ارقام نوشته شده بر روی آن و...) پیدا کنم موفق نشدم و نتیجه گرفتم که تاپیکش رو ایجاد کنم و به یاری دوستان و اساتید لیونی یک تاپیک جامع و پر بار داشته باشیم. در ادامه سعی داریم به موارد زیر بپردازیم : 1-خمیر سیلیکون و کاربرد آن 2-انواع خمیر حرارتی 3-نحوه ی استفاده صحیح 4-اصطلاحات و اعداد و ارقام نوشته شده بر روی خمیرهای حرارتی 5-بهترین نمونه های موجود در بازار برای روشن شدن مطالب ودرک بهتر اون سعی میکنم با بیان ساده و از منابعی که ساده تر و خلاصه تر نوشته اند مطالب رو استخراج کنم. 1-خمیر سیلیکون و کاربرد آن خمیر سیلیکون یک ترکیب با رسانایی بالا هست و بین دو سطحی قرار می گیره که نیاز هست انتقال حرارت بین این سطوح با کمترین افت صورت بگیره. مثلا بین سینک فن پردازنده و سطح بالایی پردازنده جایی هست که نیاز به بکارگیری این ترکیبات داریم. ممکنه سطح زیرین سینک و سطح بالایی پردازنده به اندازه کافی صاف و صیقلی به نظر برسه ولی از دید میکروسکوپیک، این سطوح دارای پستی و بلندی هایی هستند که با قرار گرفتن روی هم لزوما این پستی و بلندی ها در دو سطح داخل هم نمی افتند و در نتیجه فضاهای خالی بین دو سطح به وجود میاد. نهایتا مقداری هوا بین سینک و سطح خارجی پردازنده باقی می مونه و هوا هم که می دونید عایق حرارتی خوبی هست. وظیفه خمیر سیلیکون پر کردن همین حفره های میکروسکوپی هست. ترکیب پایه خمیر حرارتی هم عموما سیلیکون و اکسید روی هست ولی برای بالا بردن خاصیت رسانایی حرارتی از سرامیک و ترکیبات نقره هم در ساخت این مواد استفاده میشه
    6 امتیاز
  2. CPU: Intel 2600K Motherboard: Asus Maximus IV extreme Z VGA: Asus 560GTX TI DIrect CU II RAM: Corsair Vengeance 2*4 GB 2000 HDD: WD 500 Blue Sata3 SSD: Corsair 60GB Sata3 Case: Green x9 Power: Green 1000 Gold Cooler: Tuniq tower 120 extreme Monitor: Asus LED ML248
    5 امتیاز
  3. مرسی هامون جان از عکسی که زحمتش رو کشیدید . شما و دوستتون بسیار گل بودید و هستید و واقعا اون چند ساعت با شما بهم خوش گذشت عزیز در ضمن چند تا جعبه حا موند عزیز هر وقت مسیرت این طرف خورد در خدمتم مبارکتون باشه
    3 امتیاز
  4. این مقاله رو چند وقت پیش به خاطر سوال یکی از کاربران سایت در مورد بهترین مارک دی وی دی خام نوشتم و سعی کردم که به طور کامل و جامع این مطلب رو توضیح بدم. به دلیل اینکه این سوال رو اکثر کاربران می پرسند و در نهایت هم به نتیجه درستی نمی رسند تصمیم گرفتم که به صورت کامل در یک تاپیک مجزا دوباره پستش کنم تا دسترسی بهش اسونتر باشه و احیانآ کاربران بیشتری بهش دسترسی داشته باشند: سوال شما تا به حال هزاران بار در فروم های اینترنتی بیان شده و صدها صفحه در موردش بحث شده ولی متاسفانه در اکثر موارد افراد به نتیجه درستی نرسیدند و دلایل بسیار جالب و تعجب اوری رو برای ادعای خودشون مبنی بر برتری یک مارک بیان کردند: یادمه تو یکی از فروم ها فردی ادعا میکرد که هر چی درخشش سطح دیسک در نور افتاب بیشتر باشه ملاک برتری و کیفیت اون دیسک هست!!!البته از جماعتی که پشت قرمز یا پشت سبز بودن برد قطعات الکترونیکی رو دلیل کیفیت اون قطعه و یا اصل بودن میدونن این اظهار نظر ها دور از ذهن نیست! مطالبی که در زیر بیان میکنم حاصل یکماه تحقیق و بررسی من در صدها سایت اینترنتی داخلی و خارجی است و فکر کنم بتونم تا حدودی جواب شما رو بدم! 1-اصولآ نام دیسک معرف شرکت تولید کننده دیسک نیست و چه بسا شرکتی با ده ها و شایدم صدها مارک مختلف اقدام به ساخت و تولید دیسک های نوری می کند!!! 2- نود درصد(90%) بازار تولید دیسک های نوری جهان در دست چند کشور خاص است و تقریبآ تمام دیسک ها بی کیفیت موجود در بازار توسط این شرکت ها تولید و عرضه میشود. 3-شرکت های مزبور اکثرآ در چین(مادر تمام متقلبین!!) ، سنگاپور ، اندونزی ،مالزی ،تایوان ، هند ، مکزیک و چند کشور اروپای شرقی و ... قرار دارند و بنا به سفارش مشتری دیسک های متفاوت با مارک های و اسامی گوناگون رو تولید می کنند. 4-البته دیسک های با کیفیت موجود در بازار نیز به همین شیوه تولید میشن ولی سفارش دهنده اونها با مورد قبلی متفاوت است! به عنوان مثال شرکت معظم samsung رو در نظر بگیرید. به هیچ وجه در شان برند سامسونگ نیست که شخصآ اقدام به ساخت و تولید دیسک ها نوری کنه (درست مثله این میمونه که شما در رستوران شیک و باکلاستون ساندویچ فلافل بفروشید!) بلکه این دیسک ها در شرکتی دیگر ولی با کیفیتی در شان سامسونگ تولید میشه و به عنوان تبلیغات با نام سامسونگ در بازار های جهانی عرضه میشه. در اکثر موارد وضع به همین منوال است یعنی دیسک هایی با مارک های philips ، tdk , sony , ...لزومآ توسط شرکت های نامبرده تولید نمیشن! پس این شرکت ها و افراد سفارش دهنده هستند که کیفیت دیسک رو تعیین می کنند (بنا به قیمت توافق شده با شرکت مربوطه) البته از منبع غیر موثق! شنیدم که یکی از همین شرکت های تولید کننده در کشور خودمون قرار داره (حوالی قزوین) و بسیاری از مارک هایی که به اسم تایوانی و مالزی فروخته میشن توسط این شرکت تولید میشه! 5-در ملاک کیفیت یک دیسک فاکتور های بسیاری نقش دارند که توضیح تک تک اونها از حوصله بحث ما خارج است ولی تنها به ذکر همین نکته بسنده میکنم که تقریبآ 90 درصد دیسک های موجود در بازار از کیفیت مشابهی برخودارند!(در یک کلام همشون مزخرف اند!)به عنوان مثال مارک های معروفی مثل Princo و Dr.DATA جزو چرت ترین دیسک های بازار هستند.(حالا چرا اینقدر معروف اند من موندم!!!) 6-هر دیسک نوری دارای Media-ID خاص خودش هست که در مرحله تولید در ناحیه خاصی از دیسک ذخیره میشه و البته توسط برخی از نرم افزار ها میشه این کد شناسایی رو استخراج کرد.البته ناگفته نماند که اکثر دیسک های تقلبی رایج در بازار فاقد این کد هستند و صدالبته جعل این کد نیز امکان پذیر است پس نمیشه زیاد روش اطمینان کرد. حالا این Media-ID چی هست؟! توسط این کد منحصر به فرد میشه اطلاعاتی راجع به دیسک مورد نظر رو بدست اورد مثلآ نام شرکت و کشور تولید کننده! DVD Identifire نمونه ای از این نرم افزار هاست و میتونه Media ID صدها مارک مختلف رو شناسایی و استخراج کنه و البته امکانات اضافی زیادی رو هم در اختیارتون میزاره.مثلآ این برنامه میتونه با اسکن کردن سطح دیسک بهترین سرعت مناسب رایت روی دیسک رو بهتون پیشنهاد کنه. در زیر عکسی از نتیجه اسکن یک DVD+RW با مارک Verbatim (اصل) رو که توسط همین برنامه گرفته شده براتون میزارم. TEST اگه در عکس دقت کنید نام شرکت سازنده دیسک(manufacturer name) رو کمپانی Mitsubishi kagaku معرفی کرده و دقیقآ هم همین شرکت سازنده انواع دیسک های نوری مارک Verbatim هست. جدیدترین نسخه این برنامه رو میتونید از لینک زیر دریافت کنید: کد: dvd_identifier_501 حجم: 1 مگابایت من لیستی از Media-ID های مختلف رو تهیه کردم و اونا رو در 5 دسته برتون میزارم. دسته اول شامل Media-ID های دیسک های اصل و با کیفیت بازار هستند و میشه از اصل بودن دیسک هایی که شامل این Media-ID ها هستند اطمینان حاصل کرد. Media-ID--1 دسته دوم در مرتبه پایینتری از دسته اول قرار میگیره و شامل دیسک هایی با کیفیت خوب و در حد متوسط میشه . Media-ID--2 دسته سوم و چهارم از کیفیت پایینی برخوردارند و بهتره که برای ارشیو ازشون استفاده نشه . Media-ID--3 Media-ID--4 دسته پنجم هم مزخرف ترین و اشغال ترین دیسک های موجود در بازار هستند و بهتون توصیه میکنم که به هیچ وجه به سمت این دیسک ها نرید چون تقلبی (Fake) هستند.(اغلب دیسک های موجود در بازار ایران از این دسته هستند!) Media-ID--5 7-نکته بسیار مهم در رایت سی دی و به خصوص دی وی دی انتخاب سرعت مناسب برای رایت هست. اگر نگیم مهم ترین بلکه یکی از مهم ترین فاکتورهایی که کیفیت یک دیسک رو بعد از رایت رقم میزنه سرعت مناسب رایت است. تقریبآ سرعت واقعی رایت تمام دیسک های موجود در بازار (حتی دیسک های اصلی!) کمتر از سرعت نوشته شده بر روی دیسک هست. به عنوان مثال بر روی یک دی وی دی عبارت 16x چاپ شده در حالی که سرعت مناسب رایت برای این دیسک عملآ بیش از 4x نیست و در صورت انتخاب سرعت های بالاتر با یک رایت افتضاح مواجه خواهیم شد! بهترین دیسک های بازار هم نهایتآ در سرعت 12x-8x به خوبی جواب میدن و به شخصه تا به حال با دیسکی مواجه نشدم که بتونه در سرعت 16x کیفیت مناسبی رو ارایه بده.پس بهتره حتی الامکان با سرعت 2x-4x دی وی دی های خودتون رو رایت کنید. توصیه و تجربه شخصی من اینه که هر چی سرعت رایت پایینتر انتخاب بشه در کیفیت دیسک تاثیر بیشتری داری و در طی زمان به اطلاعات دیسک اسیب کمتری وارد میشه و عملآ دیسک شما عمر بیشتری میکنه. عمر یک دی وی دی 100 سال تخمین زده میشه ولی عملآ این مقدار کمتر از 25 سال هست و در صورت رعایت نکردن موارد لازم گاهی به کمتر از چند ماه کاهش پیدا میکنه. بارها شده که یک دی وی دی پس از چند ماه استفاده به مرور کیفیت خودش رو از دست بده و هنگام خواندن با ارور های زیادی مواجه بشیم تا اینکه بالاخره یک روز که دیسک رو داخل درایو میزارید دیگه هیچ دیتایی خونده نمیشه! 8-یکی دیگر از نکات بسیار مهم در بحث دیسک ها میزان سازگاری دیسک مورد نظر با اپتیکال درایو شماست. به عنوان مثال ممکنه که دیسک خاصی بیشترین سازگاری رو با رایتر x داشته باشه ولی با رایتر y ناسازگار باشه و کیفیت مناسبی رو پس از رایت نداشت باشه و یا اکثرآ در هنگام رایت بسوزند! معمولآ شرکت های سازنده اپتیکال درایو لیستی از سازگارترین دیسک ها مختلف با رایتر مورد نظر رو منتشر می کنند که برای دریافت اونها میتونید به سایت مربوطه مراجعه کنید. پس هر دیسکی که از نظر شما دارای کیفیت خوبی هست نمیتونه در همه رایتر ها به خوبی عمل کنه و کیفیت مورد نظر شما رو داشته باشه! 9-اصلآ چطور میشه کیفیت رایت رو تشخیص داد؟ به نظر اکثر افراد همین که عملیات رایت با موفقیت به پایان رسید همه چیز تمومه و این نشون میده که دیسک مورد نظر دارای کیفیت خیلی خوبی بوده! تعیین دقیق کیفیت یک دیسک نوری چه قبل یا بعد از رایت تنها توسط ابزار های ویژه این کار انجام میشه و بدون استفاده از این گونه دستگاه های پیشرفته نمیشه به طور دقیق در مورد یک دیسک اظهار نظر کرد. در زیر نمونه ای از این گونه ابزار ها رو مشاهده می کنید: دستگاه تست DVD البته نرم افزارهایی هم وجود دارند که میتونند اطلاعات خلاصه ای از کیفیت یک دیسک رو پس از رایت گزارش کنند هرچند نمیشه به طور قطع به امارهایی که ارایه میدن اطمینان کرد ولی خوب لنگه کفش در بیابان غنیمت است! یک نمونه از این نرم افزار ها برنامه Nero CD-DVD Speed هست که میتونید در بسته کامل Nero اون رو پیدا کنید البته جدیدترین نسخه این برنامه رو میتونید به طور جداگانه از سایت زیر دریافت کنید: http://www.cdspeed2000.com پس از اجرا کردن برنامه با استفاده از تب Disk Quality میشه اطلاعات نسبتآ خوبی از کیفیت دیسک مورد نظر بدست اورد: در زیر عکسی از تست این برنامه رو میبینید: TEST توضیح برنامه: مهم ترین قسمت برنامه بخش Quality Score می باشد که بنا به فاکتورهایی به دیسک مورد نظر امتیاز میده(این امتیاز از 100 محاسبه میشه مثلآ 97 از 100) توضیح اصطلاحاتی همچون Pi Error , Pi Failures, Jitter از حوصله این مقاله خارجه ولی همین مقدار کافیست که مقادیر Pi Error در صورت بالا نبودن مشکلی ایجاد نمیکنه ولی بالا بودن مقادیر Pi Failures باعث ایجاد خطا در هنگام خواندن دیسک میشه و به مرور با خش افتادن بر روی دیسک عملآ دیسک بلا استفاده میشه. 10-توصیه اکثر متخصصین اینه که دیسک های دی وی دی رو تا نهایت ظرفیت پر نکنید!مثلآ بر روی یک دیسک 4/7 گیگابایتی کمتر از 4 گیگ اطلاعات پر کنید چرا که اکثر تولید کنندگان دیسک های نوری به خاطر ضعف فنی قادر به حفظ کیفیت لایه های پایانی دیسک نیستند. 11-و در نهایت با دیسک های خودتون مهربان باشید و اونها در معرض نور ، اب ، گرد و غبار و عوامل مضر دیگه قرار ندید به خصوص دیسک های دی وی دی که از اسیب پذیری بالایی برخوردارند و به خاطر فشردگی بالایی که دارند به شدت نسبت به خم شدگی و فشار حساس هستند و ممکنه در اثر یک ضربه بخشی از دیتای دیسک غیرقابل بازیابی بشه! در اخر هم میتونید مقایسه ای جامع از دیسک های موجود در بازار ایران به همراه توضیحات فنی رو به صورت pdf از لینک زیر دریافت کنید: http://www.esnips.com/web/BlankDVDs با خوندن مقاله بالا متوجه خواهید شد که واقعآ بهترین دیسک بازار چه مارکی هست!(به همراه دلایل) البته من اسم اون مارک رو بهتون نمیگم تا با خوندن مقاله خودتون پی ببرید! راستی این نکته رو بگم که همیشه گرانترین مارک بهترین نیست!بعضی از مارک های ارزان قیمت بازار به مراتب کیفیتی بالاتر از مارک های معروف گران قیمت دارند که با خوندن مقاله بالا با جزییات اونها اشنا خواهید شد. خوب مقاله بالا همه اون چیزی نیست که من در تحقیقاتم بدست اوردم ولی سعی کردم که خلاصه اون چیزی رو که به خاطر داشتم براتون بنویسم شاید به دلیل نداشتن حضور ذهن بعضی از نکات از قلم افتاده باشند که البته بعدآ بیشتر در موردشون بحث خواهیم کرد. ************************************************** ** فقط این نکته رو ذکر کنم که pdf ای که در پایان مطلب گذاشتم یه مقاله جداست و دوستان تصور نکنند که نسخه pdf همین مطلب بالا است. در این pdf اکثر دی وی دی ها معروف بازار با یکدیگر مقایسه شدند و در نهایت بهترین دیسک از لحاظ قیمت و کیفیت انتخاب شده که من به شما اطمینان خاطر میدم دی وی دی برگزیده بهترین انتخاب ممکن برای کاربران هست. خوب شاید برای بعضی از کاربران خوندن این همه مطلب مقدور نباشه به همین خاطر من اسم اون مارک رو میگم فقط دوستان نگن که داری تبلیغات می کنی! (نویسنده هیچگونه نسبتی با تولید کننده و وارد کننده این مارک ندارد!) T-GATE نام این دی وی دی مرغوب و با کیفیت است و چون مدت زمان زیادی از وارد شدن ان به بازار کشور نمیگذره هنوز نوع تقلبی اون مشاهده نشده! البته بهتره که این دی وی دی رو از نمایندگی های اصلی خریداری کنید تا از اصل بودنش اطمینان داشته باشید. نه اینکه تو ایران هر چیزی که اسم درمیکنه سریعآ تقلبیش تو بازار پخش میشه! قیمتش هم فوق العاده است و چیزی بین 220 تا 260 تومان برای هر حلقه می باشد(بسته به تعداد خرید)
    2 امتیاز
  5. ادامه بخش 3... چند مدل اشتباه خمیر زدن : کیک پنیری.(انباشته کردن مقدار زیادی خمیر سیلیکون) آقای خسیس(کم زدن خمیر) روشهای گفته شده در بالا در صورتی هست که شما برای اولین بار اقدام به خمیر زدن هیت سینک جدید خودتون میکنید.زمانی که برای تعویض خمیر هیت سینک برای نوبت های بعدی اقدام میکنید باید ابتدا دوسطح را بخوبی تمیز کنید.تمیز کردن روش و مراحلی دارد که به صورت خلاصه به آن میپردازیم. تمیز کردن خمیرهای قبلی: تمیز کردن دو سطح با استفاده از الکل و با استفاده از گوش پاک کن یا پارچه نخی تمیز انجام میشه.استفاده از الکل برای از بین بردن خمیرهای خشک شده ی قبلی ضروری است.از استفاده از وسایلی که باعث خش افتادن بر روی دوسطح میشود(مثل چاقو)اجتناب کنید. استفاده از خمیر جدید : با توجه به مطالب گفته شده در بالا میتوانید از یکی از روش های گفته شده استفاده کنید. نکات : رعایت نکات ذیل میتواند در افزایش موفقیت شما که کاهش دما در قطعه و دفع آن به صورت موثر هست نقش اساسی ایفا کند. -میزان خمیر به کار برده شده میتونه در بین کولرها و پردازنده های مختلف متفاوت باشه و اصطلاح به اندازه ی یک نخود خمیر یک میزان نسبی میباشد.همانطور که میدانید اندازه و سطح پردازنده های مختلف با یکدیگر متفاوت است و در مشاهدات خودتون دیدید که سطح هیت سینکها نیز باعث تفاوت در حجم استفاده از خمیر میشه.برای مثال هیت سینکهایی که به صورت Core contact هستند اغلب دارای فرو رفتگی هایی در سطح خود هستند که خمیر بیشتری برای پر کردن این فرو رفتگی ها لازم است یا میزان خمیر برای پوشش سطح یک پردازنده با سوکت 775 با سوکت 2011 متفاوت هست. -اگر احساس می کنید خمیر شما کمی سفت است دلیل بر نامرغوبی آن نیست و میتوانید با کمی حرارت غیر مستقیم آنرا کمی نرم تر کنید.نحوه ی انجام :ابتدا خمیر را به گونه ای در مقابل نفوذ آب مقاوم کنید(داخل پلاستیک انداختن و یا سفت بستن در آن که آب وارد آن نشود)سپس آنرا داخل آب گرم انداخته و منتظر بمانید تا کمی گرم شود.سپس خمیر خود را که کمی هم نرم شده نسبت به قبل میتونید استفاده کنید. -دقت کنید زمانی که خمیر را برروی پردازنده ریخته و سینک را در جای خود محکم میکنید از برداشتن مجدد هیت سینک(جهت مشاهده میزان خمیر زده شده و یا کنترل اینکه خمیر به تمام نقاط رسیده باشد)خودداری کنید.چون اینکار باعث ایجاد حباب در خمیر و همینطور رفتن هوا بین دو سطح شده که خود عایق گرماست. -در هنگام خریدن خمیر به رنگ آن توجه کنید. خمیرهای نقره دار معمولاً خاکستری تر هستند . کیفیت خمیر سیلیکون به میزان نقره بکاربرده شده در خمیر هست . هرچی نقره بیشتر انتقال دما نیز بیشتر و سفتی خمیر هم بیشتر و قیمت هم بیشتر می شود. این هم که گفته می شود با پوست تماس نداشته باشد به دلیل این است که نقره توسط پوست جذب می شود و ممکن هستش سرطان زا شود.پس احتیاط رو به هنگام استفاده از این خمیرها چاشنی کارتون کنید و یا از دست کش استفاده کنید. -زمان تعویض خمیر سیلیکون یک فرآیند تجربی است و برای افراد مختلف با کاربردهای مختلف از کامپیوتر شخصی متفاوت است.مثلا کسی که به طور دائم از پردازنده در بیشترین سطح اورکلاک استفاده میکند(دمای بیشتر از حد معمول) در مقابل کسی که چندروز یکبار از کامپیوتر شخصی خود استفاده میکند .مسلما شخص اول باید حداقل دو ماه یکبار خمیر پردازنده خود را تعویض کند درحالی که شخص دوم نیازی به تعویض خمیر پردازنده تا یکسال یا بیشتر ندارد.دراصل زمان تعویض خمیر زمانیست که کاربر متوجه افزایش دما نسبت حالت اولیه به علت از بین رفتن کیفیت خمیر به مرور زمان میشود. -دقت کنید که خمیر تمام نقاط بین هیت سینک و پردازنده رو پوشش دهد. -اگر متوجه خط های زیادی در کف هیت سینک خود شده اید ما بشما پیشنهاد میدیم که از یک سمباده خیلی نرم برای سیقل دادن کف هیت سینک خود استفاده کنید.بر روی نمونه هایی از خمیر ها سمباده ای مناسب برای سیقل دادن کف هیت سینکها ارائه میشود. -خمیر های بدون نقره معمولاً سفید رنگ هستند و به درد ایرکولینگ(خنک کننده گی از طریق هوا) نمی خورند و قیمت کمتری دارند.مانند خمیرهای چینی و ارزان قیمتی که به وفور در بازار ما یافت میشوند.
    2 امتیاز
  6. 2-انواع خمیر حرارتی انواع مختلفی از خمیرهای حرارتی وجود دارد که کم و بیش با آنها آشنا هستید.مدلهای مختلف رو از نظر کیفیت، نوع بسته بندی ،مورد استفاده و اندازه مصرف میشه طبقه بندی کرد.عکس چند مدل از این محصول رو میتونید ببینید. مدل بشکه ای(قوطی ای) بیشتر برای اون دسته از افراد کاربرد داره که دائما به تعمیر و سرویس کامپیوتر ها می پردازند.داشتن قاشقک مخصوص برای استفاده از این مدل الزامیست. مدل سافت پک(بسته بندی نرم) همینطور که از ظاهرش پیداست دارای بسته بندی کوچک و به اندازه ی یکبار استفاده می باشد.این مدل دارای قیمت فوق العاده ارزان و بیشتر برای کسانی هست که فقط به یک نوبت استفاده از این ماده نیاز دارند و یا نگهداری باقیمانده این مواد براشون امکان پذیر نیست.همونطور که میدونید این ماده سمی بوده و حتی روی بعضی از بسته بندی توصیه شده که با سطح پوست تماس مستقیم نداشته باشد. خمیر سیلیکون سرنگی بزرگ(30 گرمی) و کوچک مدل سرنگی کوچک متداول ترین مدل هست.مسلما افرادی که سیستم های متعددی رو سرویس میکنند از مدل بزرگتر و کسانی که تصمیم دارند سالی چند نوبت فقط کامپیوتر شخصی خود را از نظر حرارتی مثل روزهای اولش بکنند استفاده از مدل کوچکتر منطقی به نظر میرسه.در زیر یه نمونه با کیفیت با قاشقک مخصوص پخش کردن خمیر بر روی پردازنده رو میبینید. نمونه ای از فنهای اورجینال دو شرکت اینتل و AMD و خمیر هایی که این دو شرکت برای فنهای داخل باکس در نظر گرفتند خیلی ها معتقدند تا زمانی که فن اورجینال بعد از مدتها استفاده از جای خود برداشته نشده لزومی به زدن خمیر مجدد نیست و همون خمیری که خود شرکت زده کفایت میکنه و در صورتی که فن رو از روی پردازنده جدا کردید نیاز هست خمیر قبلی رو پاک کرده و خمیر نو جایگزین آن کنیم. خمیر های چسبی(نواری)و یا چسب سیلیکون عمده مصرف این خمیرها برای چیپ ست ها و پردازنده های گرافیکی است.انتقال حرارت این مدل نسبت به مدهای دیگر کمتر می باشد ولی از مقاومت خوبی برخوردار بوده و به مرور زمان دچار تغییر حالت نمیشوند.این نمونه به هیچ وجه برای پردازنده ها توصیه نمیشود.
    2 امتیاز
  7. 6950 سافایر و فقط موجود داریم 520 تومان که راه هم داره الان پردازنده 3930 رو با مادربورد asus x79 sabetooth , deluxe باندلش رو دارن 2150000 تومان اعلام میکنن
    2 امتیاز
  8. رقابت با قیمت --- با رونمایی کارت GTX680 و شکست 7970 در رقابت با این کارت ، اخباری مبنی بر کاهش قیمت کارتهای حرفه ای سری 7000 از سوی AMD به گوش میرسد ! طی این اخبار قیمت کارت 7970 با کاهش حدودی 60 دلار ، از قیمت 549 دلار به 489 دلار خواهد رسید و کارت 7950 با کاهش حدودی 55 دلار به قیمت 394 دلار تنزل پیدا خواهد کرد ! کارت 7770 هم با کاهش قیمت حدود 15 دلار مواجه خواهد شد !
    2 امتیاز
  9. آموزش تنظیم تایمینگ (Timing) رم برای پلتفورم AMD از آنجایی خیلی از کاربرا به هنگام تنظیمات تایمینگ رم دچار سردرگمی میشوند تصمیم به تهیه یک آموزش مختصر و مفید گرفتم تا کاربران در مواقع مورد نیاز بتوانند به آن رجوع کنند.. خیلی از دوستان می پرسند که چطور این تنظیمات کوچک میتواند رو عملکرد سیستم تاثیر مثبت داشته باشد. با کاهش زمان تاخیر علاوه بر بهبود عملکرد کلی سیستم و گرفتن چند فریم اضافی در بازیها سویچ کردن بین برنامه ها و همچنین عملیات multi-tasking نیز با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. ------------------------------------ نکات مهم توجه 1: روی خیلی از مادربردها در کنار فرکانسهای ساپورتی بالا شما به عبارت OC بر میخورید. این یعنی اینکه مادربرد اون فرکانس رو به صورت اور شده ساپورت میکنه و شما با بالا بردن ضریب به اون حد نمیرسی . روی خود مادربرد بنده با بالا بردن ضریب من به فرکانس 1600 میرسم و با افزایش تا 225 به فرکانس 1800 که حداکثر فرکانس ساپورتی توسط مادربرد است میرسم. توجه 2: منظور از تنظیم تایمینگ اعمال تغییرات در 4 فاکتور زیر در قسمت رم در بایوس است و به بقیه اپشنها کاری نداریم چون تاثیر محصوصی رو عملکرد سیستم ندارند ! CL tRCD tRP tRAS توجه 3:پلتفورم اینتل با رمهای فرکانس بالا و تایمینگهای بالاتر سازگاری بیشتری دارد درحالیکه AMD با رمهای فرکانس پایینتر و تایمنگهای کمتر سازگاری بهتری دارد.. به طور مثال پردازندهای فنوم 2 با تایمینگهای پایین بسیار عالی کار میکنند ! مخصوصا revision C3 توجه 4:-قبل از شروع آموزش ذکر این نکته ضروری است که این تئوری که ولتاژ بالاتر از 1.65 در طولانی مدت باعث صدمه به رم میشود صحت ندارد و تا به حال هیچ گونه شواهدی که این وسئله را تایید کند ارائه نشده . از روی تجربه و تستهای مختلف بر روی اینترنت ولتاژ ایمن برای استفاده 24/7 حوالی 1.75در نظر گرفته شده است ( البته بعضی رمها از ولتاژ به مراتب بالاتر پشتیبانی میکنن) کماینکه بر روی خیلی از کیتها نیز ولتاژ کارکرد 1.55-1.75 مشخص شده است. البته این مسئله را فراموش نکنید که هرچه ولتاژ پایینتر باشد بهتر است و رم خنک تر خواهد بود و برق کمتری نبز مصرف میکند توجه 5 : تنظیم تایمینگ رم با اورکلاک رم تفاوت دارد. اورکلاک میتواند هم شامل افزایش فرکانس و هم تنظمی تایمینگ باشد که یک مفدار پیچیده تر است. البته کسی که تنظیم تایمینگ رو ید بگیره خیلی راحت میتونه اورکلاک رم رو هم به درستی انجام بده و بهترین پرفرمانس رو بگیره. توجه 6 : هدف از این اموزش یاد دادن روش دستیابی به کمترین تایمنیگ در هر فرکانسی است. این یک روش عمومی است و با هر نوع مدل رم یا در هر فرکانسی که باشید با دنبال کردن این مراحل میتوانید تایمینگهای رم رو به کمترین میزان برسونید. -------------------------------------------------------- آموزش ابتدا نرم افزارهای تست زیر دانلود کنید : MemTest : http://hcidesign.com...t/download.htmlMaxmem : http://www.maxxpi.ne...dlc.php?file=15 1. به بایوس رفته و سرعت رم بر طبق مشخصات کارخانه و تایمینگهای پیش فرض ست کنید. مثلا اگر رم 1600 با زمان تاخیر 9-9-9-27 با ولتاژ 1.65 خریداری کردید به بایوس رفته و دقیقا همین مقدار رو به صورت دستی ست کنید( اگر اطلاع ندارید به سایت تولید کننده رفته و مشخصات را ببینید). تایمینگها به ترتیب از راست به چپ اعداد نشان دهنده مقادیر زیر هستند. 9-9-9-27 CL :9 tRCD:9 tRP:9 tRAS:27 توجه داشته باشد که CL مهترین فاکتور است و معادل همان Latency است. 2. حالا در بایوس مقدار CL رو یک عدد کاهش دهید که به تایمینگ 8-9-9-27 میرسید . save کرده و ریست کنید . اگر بوت شد و مشکلی نبود دوباره وارد بایوس شوید و این بار مقدار tRCD رو یک عدد کم کنید که به تایمینگ 8-8-9-27 منجر میشود. دوباره سیستم را رسیت کنید و اگر دوباره بدون مشکل بوت شد دوباره وارد بایوس شوید و مقدار سوم را یک عدد کم کنید. این کار رو اینقدر انجام دهید تا به کمترین تایمینگ bootable برای اون فرکانس دست بیابید. توجه داشته باشید اگر برای مثال مقدار CL رو بردید رو 6 و بوت نشد به بایوس بگردید و به عدد قبلی برگردونید و برید سراغ فاکتور بعدی که tRCD است و اگر مقدار ان رو تغییر دادید و بوت نشد دوباره برید سراغ اپشن بعدی که tROP است . شما در نهایت ممکن است به تایمینگ 6-8-6-24 بیابید ( البته رمهای مرغوب موفق به دستیابی به این تایمینگ میشوند) که کمترین تایمینگ bootable در فرکانس 1600 رم شماست. 3. حالا زمان تست پایداری رم فرا رسیده است. وارد ویندوز شوید و ابتدا با نرم افزار Maxmemm یک بنچمارک از رم خود بگیرید . توجه داشته باشید این بنچمارک نشانه پایداری 100% نیست ولی برای تست اولیه کاملا مناسب است. 4. حالا اگر تست با موفقیت به پایان رسید نوبت به تست پایداری نهایی است . با استفاده از نرم افزار MemTest مقدار بالای 90% از حجم رم رو برای تست پایداری ست کنید . اگر ویندوز شما 32-بیتی است باید چند پنجره همزمان باز کنید و برای هر کدام مقداری جدا ست کنید تا حجم کل رم شما تست شود مثلا اگر 4 گیگ رم دارید 4 پنجره باز کنید و به 3 تا مقدار 1000مگابایت دهید و به یکی 950 مگابایت..حالا صبر کنید تا هر 4 پنجره MemTest حدود 250% از رم ها رو کاور دهند و تست کنند. اگر بعد از 250% کاور اروری نگرفتید یعنی رم شما کاملا پایدار است. حالا اگر تو تستها ارور گرفتیم چی کار باید بکنیم ؟؟ واضح است که این مسئله نشانگر ان است که رم شما با فرکانس 1600 و تایمینگ 6-8-6-21 و ولتاژ 1.65 صدرصد پایدار نیست. شما 2 راه حل دارید : 1. با مقداری افزایش ولتاژ رم رو پایدار کنید. مثلا با اوردن ولتاژ رو 1.7 ( این فقط در صورتی پیشنهاد میشه که رمتون heatsink داشته باشه و خوب خنک شه) . از افزایش ولتاژ روی رمهای ارزون قیمت خودداری کنید چون heatsink ندارند و خوب خنک نمیشوند ! توجه کنید اگر رو کیت رمتون نوشته 1.55-1.75 , این یعنی تا 1.75 هم ساپورت میکنه و برای رم هیچ مشکلی به وجود نمیاره. رمهای مرغوب ولتاژهای بالاتر رو راحت ساپورت میکنن و 1.7 براشون کاملا ایمن است. البته یک سری از رمها اصلا طوری طراحی میشوند که تو ولتاژهای بسیار بالا کار کنند. برای مطمئن شدن از میزان ولتاژ و... حتما سایت تولید کننده رو چک کنید. 2 . اگر ولتاژ جواب نداد یا اصلا قصد افزایش ولتاژ نداشتید باید به بایوس برگشته و مقادیر تایمینگها رو یکی یکی زیاد کنید و تست کنید تا به تایمینگ پایدار برسید. ممکن با تغییر تایمینگ به 6-8-7-24 به تایمینگ پایدار برسید و تست رو کامل کنید یا ممکن است با تایمینگ 7-8-7-24 رم پایدار شود و تست رو کامل کند. توجه 1: دستیابی به تایمینگهای خوب ارتباط مستقیمی با کیفیت رم و مرغوب بودن IC های به کار رفته در رم دارد. رمهای ارزان قیمت به اون صورت جای دستکاری در تایمینگ رو ندارند در حالیکه رمهای با کیفیت و با IC های مرغوب از تواناییهای به مراتب بیشتری بر خوردار هستند ! همچنین رمهای فرکانس بالا مثل 2000 از قابلیت کارکردن در فرکانسهای پایینتر و زمانهای تاخیر خیلی پایین برخوردار هستند ! مثلا در سیستم خود من رم 2000 CL9 با ولتاژ 1.55-1.75 داره با فرکانس 1800 CL7 با ولتاژ 1.6 کار میکنه ! البته شانسم این وسط دخیله و ممکنه یک رم ارزون قیمت تایمینگ خوبی بزنه ! توجه 2 : در هنگام اعمال تنظیمات در بایوس فاکتور command rate رو روی 1T بزارید که عملکرد بهتری نسبت به 2T داره. توجه 3 : علاوه بر فاکتور command rate یک فاکتور دیگر به اسم tRC نیز در بین اپشنها هست که تاثیری چندانی رو عملکرد رم نداره ولی در پایداری رم موثر هست. معمولا مقدارش بین 24-30 هست. مثلا برای رم مورد نظر ما این مقدار 27 است. اگر برای مثال به تایمینگ 6-8-6-24 دست یافتید مقدار ان رو تو بایوس 27 بگذارید . مقدار ان هیچ وفت نباید از tRAS ( که در اینجا 24 است) کمتر باشد چون باعث ناپایداری میشود. اگر هم با تایمینگ 7-7-7-21 رسیدید مقدار اون 24 بگذارید . tRC معمولا فاصله 3-4 عددی با tRAS دارد. یعنی اگر tRAS عدد 21 باشد عدد ایده ال برای tRC عدد 24-25 است که به پایداری کمک میکند. البته ممکن ست شما عدد دیگری بگذارید و پایدار باشد ولی رنج معمول به این صورت است. با توجه به توضیحاتی که دادیم پس اگر بخواهیم تامینگ رو به صورت کامل باز کنیم میشه 7-7-7-21-24-1T یا 6-8-6-24-27-1T . توجه 4 : عمل تنظیم تایمینگ ممکن است در ابتدا کمی زمان ببرد ولی با تست و خواندن review از رمهای مختلف به سرعت در این کار حرفه ای خواهید شد و پیدا کردن تایمینگها و انجام تست پایداری کمتر از 20 دقیقه وقت شما رو خواهد گرفت . --------------------------------------- چند عکس از تاثیرات تایمینگ Cinebench R11.5 بازی Dirt 2 بازی resident Evil 5 این تنها چند بنچمارک محدود است و تاثیرات تایمنیگ در جاهای دیگر به خصوص در compressing نیز محصوص است -------------------------------- تهیه شده توسط سالار www.lioncomputer.ir
    1 امتیاز
  10. بازنشستگی 580 GTX فرا رسید !!! --- شرکت Nvidia خبری مبنی بر توقف تولید کارت قدرتمند 580 خود را اعلام کرد ! این کارت که به مدت یک سال قبل از ورود کارتهای سری 7900 شرکت AMD ، قدرتمندترین کارت تک هسته ای به شمار میرفت ، با ورود کارت GTX 680 به هدف خود خاتمه داد ! این خبر در حالی منتشر شد که شرکت Nvidia چندی پیش تولید کارت 590 خود را نیز متوقف کرده بود !
    1 امتیاز
  11. EVGA GTX 680 SC Signature --- --- --- --- --- شرکت EVGA دو کارت جدید از سری 680 را با نامهای GTX 680 SC Signature و GTX 680 SC Signature Plus معرفی کرد ! مشخصات کلی این دو کارت عبارتند از : مدار تغذیه ای 5 فاز دو ورودی 6 و 8 پین برای تغذیه کارت افزایش فرکانس پردازنده اصلی از 1006MHz به 1084MHz و فرکانس حافظه از 1058MHz به 6008MHz ) 1150MHz به 6208MHz در حالت موثر ) مدل GTX 680 SC Signature با قیمت 529.99 دلار و مدل GTX 680 SC Signature Plus با قیمت 549.99 دلار
    1 امتیاز
  12. درود متاسفانه SSD کم شده و این مدلها رو سراغ ندارم عزیز اگر هم باشن حدودا 300 تا 330 تومانه
    1 امتیاز
  13. MSI HD6870 1GB twin frozer II = موجود نبود گفتن تا آخر هفته میاد Gainward GTX 560 = 430
    1 امتیاز
  14. همیشه امید هست چرا که نه. چیزی که این شات نشون میده این هست که هارد تقریبا منهدم شده :دی البته اونجوری که تعداد پندینگ سکتور ها نشون میده و اینکه ویندوز راحت میاد بالا برای برسی بهتر باید : از اطلاعات در صورت نیاز بک آپ بگیر و یکبار کل پارتیشن ها رو پاک کن و دوباره پارتیشن درست کن و فرمت کن بعد یه تست کامل با برنامه های معرفی شده بگیر و وضعیت رو نگاه کن
    1 امتیاز
  15. مبارکت باشه.خیلی عالی شده.امیدوارم بهترین استفاده رو ازش ببری @};-
    1 امتیاز
  16. 1 امتیاز
  17. این Up To 600w یعنی اینکه پیکش 600 واته . توان واقعیش کمتره . من فرض رو بر این میذارم که 500 وات رو داره . اگر اینطور باشه و کابل 6 پین هم برای کارت گرافیک داشته باشه مشکلی نداری . کیس هم مشکلی نداره . اما با 800 تومان برای 4 قطعه ای که میخوای میشه اینها رو پیشنهاد کرد : پردازنده : intel core i3 2100 قیمت حدودی 215 مادربورد : Asus P8P67 قیمت حدودی 250 رم : برند زیاد مهم نیست . گارانتی خوب داشته باشه . 2x2 GB DDR3 1333 قیمت حدود 45 گرافیک : PowerColor HD6850 1GB GDDR5 قیمت حدود 280 جمع اینها میشه 790 تومان . به نظر من این بهترین قطعاتیه که با این بودجه میشه جمع کرد .
    1 امتیاز
  18. اتفاقا من به آرمین گفتم که هرجا مشکل داشت تو اورکلاک AMD حتما از سالار جان کمک بگیره که واقعا استاده.هرمز خان شما هم سرور مایی.به امید پیشرفت و توفیق روز افزون برای تمام بچه های گل لیون.
    1 امتیاز
  19. خواهش میکنم آرمین خان من که کاری نکردم دوستانی مثل آقا معین بیشتر تلاش میکنن و البته به نظرم آموزشها و راه اندازی تایپیک یکی از کارهای مهم و اصلی بوده که سالار عزیز زحمتشو کشیدن و این تایپیک رو راه انداختن و آموزشهای کاملی دادن واقعا دستشون درد نکنه یه چند وقتیه ازشون بی خبرم امید وارم هرجا هست سالم و سلامت باشه خیلی آقاست :wub: @};- @};- واقعا کار بزرگی کرده در این زمینه اما زیاد استقبال نشد متاسفانه
    1 امتیاز
  20. ایول، بهترین تایمینگ من همینه: 8.8.8.24.32.1T بدون ارور و بدون تغییر ولتاژ و از همه مهمتر استیبل. از کمک همه دوستان ممنون، علی الخصوص آقا معین و آقا هرمز.
    1 امتیاز
  21. یک ویژگی که در این کیس ها وجود داره این هست که برای نصب کولر ها نیازی به در آوردن مادربورد نیست ! . خوشبختانه هیچ کابلی وسط نیست . http://forums.hotoverclock.com/album.php?albumid=184&pictureid=5130 http://forums.hotoverclock.com/album.php?albumid=184&pictureid=5132 http://forums.hotoverclock.com/album.php?albumid=184&pictureid=5129 با تشکر از مهندس عمرانی بابت توضیحاتشون .
    1 امتیاز
  22. درود دوستان گلم کیس و کارت گرافیک رو خود دوستمونخریده بودن و ما باقیه قطعات رو تقدیم کردیم . از دید بنده هم کیس یه مقدار کمبود جا داشت که اگر کیس بزرگتری انتخاب میکردن به نفعشون بود ولی در کل مبارکشون باشه و امیدواریم که فنش براش بچرخi ;)
    1 امتیاز
  23. درود دوستان گلم این هم یک سیستم کاملا جدید که به انتخاب مشتری و یکی از دوستان گلمون بسته شده و بسیار ماهرانه توسط پوریا جان اسمبل شد : m.b intel DX79 TO cpu intel 3930K fan green tower 120 RAM corsair vengeanc 16GB 4GB*4 HDD SEAGATE 1TB 64mb 7200RPM SATA3 DVD RW plextor Case falcon green power green gold 1200
    1 امتیاز
  24. دانلود با لینک مستقیم نسخه 285.62 ویندوز 7 64 بیت دانلود با لینک مستقیم نسخه 285.62 ویندور 7 32 بیت
    1 امتیاز
  25. با سلام این دی وی دی کیفیت مناسبی داره به شرطی که بیشتر از 4.2 تا 4.3 گیگ روش رایت نشه(البته تنها با سرعت 4x) چون به علت کیفیت پایین لایه های پایانی این نوع دیسک در صورت پر کردن تمام ظرفیت دی وی دی با یک رایت بی کیفیت روبرو خواهید شد. راستی شما هم شیرازی هستین به نظر من باید اسم این فورم رو بزارن فورم شیرازی ها با تشکر
    1 امتیاز
  26. ادامه ... در لیست زیر هم اطلاعات کاملی از این دی وی دی در رابطه با سازگاری اون با درایو های مختلف و همچنین سرعت مناسب پیشنهاد شده بر حسب نوع درایو بیان شده: شاید جالب باشه بدونید که دیسک های نوری در تیراژ بالا (چند هزار تا) دیگه به روش Burning تولید نمیشن البته منظورم تولید به روش صنعتی هست نه این دستگاه هایی که از به هم وصل کردن 10 تا رایتر ساخته میشن! در تولید صنعتی به جای اشعه لیزر برای ایجاد برامدگی های میکروسکوپی بر روی سطح دیسک از فشار مکانیکی استفاده میشه! به همین دلیل هست که همیشه میگن هرگز کپی برابر اصل نیست دیسک هایی که به روش صنعتی اطلاعات بر روشون ذخیره میشه از کیفیت بسیار بالاتری از روشهای Burning (سوزاندن با لیزر) برخوردارند. البته سوختن دیسک به اون معنا نیست که شما فکر کنید که دیسک بر اثر حرارت زیاد سوخته و سیاه شده! در هنگام رایت دیسک های نوری بایستی اطلاعات به صورت کاملآ یکنواخت و با سرعت مناسب در اختیار درایو قرار بگیره و هرگونه اختلال یا تاخیر در ارسال اطلاعات چه از جانب سیستم و چه از جانب خود درایو باعث لغو عملیات رایت و اصطلاحآ سوختن دیسک شما میشه! همچنین در صورت وارد شدن ضربه به درایو در حین رایت باعث جابجایی هر چند جزیی لنز خواهد شد و این ممکنه که باعث لغو عملیات رایت بشه چرا که اطلاعات بر روی دیسک های نوری بایستی با نظم بسیار خاصی ذخیره بشن در غیر اینصورت قابل بازیایی نخواهند بود. از من به شما نصیحت! نه تنها در این مورد بلکه در هیچ مورد دیگه ای به این گونه حرفا اعتماد نکن! فرضآ اگه رنگ فلان قسمت دیسک اینجوری باشه یا نباشه یا فلان نوشته با حروف کوچیک باشه یا بزرگ و ... به هیچ وجه نمیتونه ملاک مناسبی در تشخیص اصل از تقلبی باشه! تنها راه شناخت هر گونه قطعه اصلی خرید از فروشگاه های معتبر به خصوص نمایندگی های مربوطه است(گرچه در خرید از نمایندگی هم باید هوشیار باشی!!!) شما میتونی اول یکی دو حلقه از دیسک مورد نظر رو بخری بعد تستش کنی و اگه ازش راضی بودی در حجم بالا خریداری کنی. بله دیتا لایف یکی از اشغال ترین دی وی دی هاست! اگه فایل ها رو با سرعت 4x رایت کردی و قرار نیست که هر روز اونها رو بزاری تو درایو یا به این و اون قرض بدی و البته در جا و شرایط مناسب نگهداریش می کنی لازم نیست که دوباره ازشون کپی بگیری ولی اگه با 16x زدی !!! و هر روز قراره که 6 ساعت تو درایو بچرخه و مثل خربزه دست این و اون باشه و موقع شام خوردن به عنوان زیر قابلمه ای ازش استفاده کنی و صدالبته اطلاعات توش خیلی مهمه حتما یه کپی دیگه با اون شرایطی که بهت گفتم ازشون بگیر. اگه شرایط بالا رو رعایت کنید کپی صدباره فایل ها هم هیچ تاثیری در کیفیت فایل بعدی نداره!(نکنه فکر کردی اینم نوار کاسته) دی وی دی که روش فایل ریخته شده(رایت شده) این برنامه همه سرعت ها رو پشتیبانی میکنه ولی بهترین گزینه همون 8 است.انتخاب گزینه های بالاتر باعث امتیاز کمتر دیسک میشه. گزینه های پایینتر باعث دقت در تست میشه ولی زمان تست طولانی تر میشه ولی نه مطلقآ پس بهتره رو همون 8 باشه. نویسنده : bahareh_bus
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...