تصور کنید در جلسه ای حضور دارید که یک ساعت تمام بدون پخش هیچ تصویری به اتمام میرسد. آیا احساس خواب آلودگی نمیکنید؟ تصاویر، عکسها و یا هرمنبع تصویری دیگر به مراتب از متن های کسل کننده تاثیر گذاری بیشتری دارند.
احساسات انسان نسبت به یک متن با دیدن یک عکس مرتبط بطور شگرفی تغییر میکند. اما درخصوص متون اینترنتی استفاده از هرنوع عکس و تصویری مجاز نیست، شما نمیتواند از هرعکسی با هر اندازه ای و با هرکیفیت و فرمتی استفاده کنید. قوانین خاصی در رابطه با حق چاپ وجود دارند که قبل از استفاده از یک تصویر در سایت باید رعایت شوند.
در اینجا قصد داریم به انواع مختلف مجوز استفاده از تصاویر و شیوه ی صحیح استفاده از آنها در بلاگ ها و وب سایت ها اشاره کنیم.
استفاده از تصاویر Royalty free وStock.
معمولا دو دسته از تصاویر در اینترنت بسیار در دسترس هستند: Royalty free و .Stock تصاویر Stock عکس هایی هستند که کیفیت بسیار بالایی داشته اما حق استفاده ی محدودی دارند. برای استفاده از این نوع عکس ها باید هدف خاصی داشته باشید و از آن تنها برای همان هدف استفاده کنید. مثلا اگر این نوع عکس را برای بنر تبلیغاتی خریداری میکنید نمیتوانید از آن تصویر در تمام صفحات وب سایت خود استفاده کنید.
درخصوص استفاده و پخش تصاویر گرافیکی محدودیت هایی نیز در زمینه اندازه ی آنها وجود دارند. تولید کنندگان این نوع عکس ها نمیتوانند این عکس ها را بارها و بارها بفروشند. به این ترتیب شما اطمینان دارید تصاویر استفاده شده در وب سایت یا بلاگ شما منحصربفرد بوده و جاهای دیگر استفاده نشده اند.
از جهت دیگرتصاویر Royalty free از عکس های Stock ارزانتر هستند. شما میتوانید بدون پرداختن هزینه اضافی بارها و بارها از آن استفاده کنید. این تصاویر نیز کیفیت بالایی دارند اما از آنجاییکه بارها استفاده میشوند مانند تصاویر Stock منحصربفرد نبوده و میتوانید مشابه آنرا در سایر وب سایت ها پیدا کنید.
فروشندگان مشهور این تصاویر عبارتند از Getty images، iStockو ShutterStock. اخیرا Getty images 35 میلیون عکس را برای مصارف غیر تجاری رایگان کرده است. آنها برای تصاویر خود کد گذاشته اند. علت گذاشتن کد برای تصاویر این بود که بسیاری از وب مسترهایی که از تصاویر stock استفاده میکنند نمیدانند که برای استفاده از این تصاویر باید مجوز بگیرند و به این ترتیب از استفاده ی غیرقانونی از آنها جلوگیری میشود. استفاده از سیستم کد گذاری استفاده رایگان از این تصاویر را تضمین میکند اما درعین حال هنگامیکه فردی از این تصاویر در سایت یا بلاگ غیرتجاری استفاده میکند بطور خودکار به منبع اصلی اطلاع رسانی میشود.
سایر منابع تامین تصاویر stock و royalty free عبارتند از: Flicker، EveryStockPhoto، MorgueFile، PhotoPin، SXC، CrexStock، US Fotolia، Photodune، 123RF، StockFresh، Dreamstimeو Photo Express.
تمام سایت های نامبرده در بالا در ازای پرداخت هزینه ی تعیین شده تصاویر خود را در اختیار شما قرار میدهند. استفاده از این تصاویر در محتوای وب سایت بسیار تاثیر گذار است. اما اگر شما مالک یک بلاگ هستید و مرتبا باید از تصاویر مختلف استفاده کنید گزینه های ارزانتری نیز وجود دارند که در زیر به آنها اشاره میشود:
استفاده از تصاویری که به منبع نیاز دارند( تصاویر رایگان).
شما میتوانید از قسمت تنظیمات پیشرفته در موتورهای جستجوگر مانند گوگل استفاده کنید تا تصاویر را برحسب حق استفاده فیلتر کنید:
همچنین میتوانید از Creative Commons(CC) و Wikimedia Commons استفاده کرده و تصاویری که اجازه پخش دارند را جمع آوری کنید.
در هردو حالت باید به شرایط توافق شده دقت کنید. بیشتر تصاویر موجود در CC از شما درخواست منبع ( یک لینک به منبع تصویر) میکنند. برخی از جوازهای attribution که در تصاویر موجود در CC می یابید را میتوانید در لیست زیر مشاهده کنید:
CC- Attribution.
همانطور از اسمش میتوان حدس زد برای استفاده از چنین تصاویری شما باید اعتبار درخوری را به مولف آن بدهید. این attribution ها شامل موارد زیر هستند:
لینک به متریال.
اطلاعیه حق کپی.
اطلاعیه جواز.
اطلاعیه تکذیب.
ذکرنام خالق تصویر (درصورتیکه موجود باشد).
ذکر نام طرف های attribution(درصورتیکه موجود باشد).
در این حالت باید عکس مورد نظر را به مولف اصلی (عکاس آن) attribution کنید. بعلاوه اگر بعد از ویرایش عکس تصمیم به استفاده و انتشار آن گرفتید باید از همان مجوز برای آن استفاده کنید.
CC Attribution NoDerivs( CC BY ND).
Attribution های لازم برای این مورد با CC BY مشابه هستند اما اگر عکس را اصلاح یا ریمیکس کنید اجازه ی پخش آنرا ندارید.
CC Attribution Non Commercial( CC BY NC).
تمام شرایط لازم با مجوز CC BY مشابه است بجز اینکه شما نمیتوانید برای مصارف بازرگانی مثلا تبلیغات از عکس مورد نظر استفاده کنید.
CC Attribution Non Commercial ShareAlik(CC BY NC SA).
تمام شرایط با CC BY یکسان است شما میتوانید عکس ها ر ا بعد از ویرایش پخش کنید اما به شرط استفاده از مجوز یکسان ولی اجازه استفاده برای مصارف بازرگانی را ندارید.
CC Attribution Non Commercial NoDerivs(CC BY NC ND).
تمام شرایط با CC BR که امکان بهره برداری بازرگانی در آن وجود ندارد مشابه است. اگر عکس ها ویرایش شوند به هیچ وجه امکان انتشار آنها وجود ندارد.
عکس های رایگان یا No Attribution.
این دسته از تصاویر هیچگونه قانونی مبنی بر پرداخت حق چاپ نداشته و استفاده از آنها کاملا رایگان است. این تصاویر به دو دسته تقسیم میشوند:
تصاویر عمومی.
تصاویری که توسط شما یا توسط عکاسی که شما استخدام کرده اید گرفته شده اند.
تصاویر عمومی(CCO).
برای استفاده از این عکس ها هیچ قید و شرطی وجود ندارد. شما میتوانید عکس ها را ویرایش کرده، استفاده کنید و هیچ هزینه ی اضافی نپردازید. منابع دسترسی به این نوع عکس ها عبارتند از: Pixbay، PDPhoto،Public Domain Photos، Public Photo، Public Domain Archive، Public Doman Image، Photos Public Domain، PDPics، 4Free Photos، Public Domain Files، Phototria، Clker، The Public Domain، FreePhotos،Free Terms، Free Stock Photos، Good Free Photos، 1MillionFreePictures، PickUpImage، Unsplash.
شما میتوانید از عکس های موجود در این بلاگ ها بطور رایگان استفاده کنید. هرچند تمام این تصاویر برای استفاده در وب سایت های حرفه ای مناسب نیستند. فراموش نکنید وب سایت شما اولین تاثیر را بر تجارت شما دارد بنابراین در انتخاب عکس ها دقت کنید چراکه قطعا تمایل ندارید صفحه ی وب شما مانند سایر صفحات بی ارزش دیگر باشد.
عکس های گرفته شده توسط شما یا عکاس شما.
این تصاویر عکس هایی هستند که هیچ کس دیگر غیر از شما حق استفاده از آنها را ندارد و شما میتوانید آزادانه از آنها استفاده کنید. برخی مواقع وجود دارند که استفاده از این تصاویر بهترین گزینه است. مثلا برای راهنمایی مشتریان میتوانید تصاویری از ساختمان دفتر خود بهمراه نقشه ی گوگل را در سایت خود قرار دهید. درصورت داشتن بلاگ میتوانید تصاویری از برند خود تهیه کنید که لوگوی شرکت را به تصویر میکشد. درصورتیکه ازسایر وب سایت ها اسکرین شات گرفته و در تصاویر خود استفاده میکنید می بایست از سایت مربوطه مجوز استفاده بگیرید. وب سایت WooRankاز ابزاری بنام Canva برای تهیه ی این قیبل عکس ها استفاده میکند. برای استفاده از عکس هایی که با دوستان یا اقوامتان گرفته اید باید از آنها اجازه بگیرید. فراموش نکنید قانون حق کپی شدیدا اهمیت دارد و هرگز نباید در آن سهل انگاری شود.
طراحی وب سایت
طراحی فروشگاه اینترنتی