رفتن به مطلب

پروژه ساخت سیستم صوتی 5.3!


Mahdi D
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در 4 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

نکات خیلی خوبی بود احسنت

من به این چشم به این قضیه نگاه کردم ، فرض کردم که یک سینمای خانگی 5.1 دارم که قدیمی هم هست ، و در واقع از اسپیکر های بزرگی تشکیل شده که در این سیستم اصلا سابی وجود نداره و هر اسپیکر خودش هم بیس میزنه و هم مید و هم های ، توی این سیستم که مشابهش رو قبلا داشتم هیچ مشکلی در موج و خنثی شدن و امثالش نداشت و فکر میکنم کارت صدای اصلی خودش درک و شعورش به این قضیه رسیده بود :دی

این سیستم هم دقیقا مثل همونه ، یعنی همون مقدار بیس از هر کنال مثل اون اسپیکر قدیمی پخش میشه صرفا از اسپیکر های اصلی ی تفکیک ریز ب ساب شده 

حالا الان هم امیدوارم که کارت صدای پی سی هم خودش فرکانس ها رو ی طوری تفکیک کنه ک مشکلی پیش نیاد وگرنه ک ب فنا رفتم :D

قبول اون سیستم ها یه اسپیکر هم بیس میزد هم مید  و هم های و دقیقا به همین دلیل هم کیفیت اکوستیکی(صدایی) مناسبی نداشتن
چون این امواج با هم تداخل دارن چه بخوای چه نخوای مگر اینکه هرکدوم تو یه مسیر مجزا تفکیک بشن و کانال منحصر به فرد خودشونو داشته باشن(به همین دلیله که تو سیستم های پیشرفته جدید میان با نویز سفید یا یه صوت خاص که مشخصاتش تو سیستم دقیقا ثبت شده  فاصله و نوع بلندگوها و مکانشونو مشخص میکنن و بر اساس ساختار اتاق همه چیز رو تنظیم میکنن)
اصل کار ساب انتقال حجم بالایی از هوا هست(به همین دلیل تقریبا هرچه ووفرشون بزرگتر قدرتشون هم بیشتر البته رفتارشون هم متفاوت تر پایین تر توضیح میدم )

کارت صدا اگه چند کاناله با تفکیک مناسب باشه که مشکلی پیش نمیاد
البته کیفیتش تو کیفیت صدا خیلی تاثیر داره

توضیح رفتار ووفرها:
ببین مثلا ساب هایی با سایز 8 -12 - 15 -18 رو در نظر بگیر
به ترتیب نقطه شیرینشون 77-56-45-38 هرتز هست(حدودی) یعنی بهترین بیسشونو تو این مقادیر میزنن علتشم اینه که رفتار فیزیکی اونها بر اساس سایزشون تغییر میکنه و البته هرچه بزرگتر میشن به ویبر علاقه مند تر میشن

 البته میشه با تغییر سایز و نوع باکس ها این خصوصیات رو تغییر داد!(تا یه جایی)
حتی میشه به صورت پوش و پول ساب ها رو چید که همدیگه رو تقویت کنن

کار زیاد میشه انجام داد باید دید میلتون به چی میکشه

ویرایش شده توسط MojArch
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 135
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

در 12 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

ممنونم واسه پیشنهادات ، من دانشم تو این مسائلی که مطرح کردین کمی پایینه ، در صورت خروجی یک سان چه فرقی بین ترانس و پاور سویپینگ هست؟ البته به قول شما ترانس نیاز به فیلتر هم داره که در منبع تغظیه جریان خروجی خودش فیلتر شدست ، بنابرین هیچ برتری در ترانس ندیدم مخصوصا به دلیل اندازه بزرگ و هدر دادن فضا

pre لامپی هم حقیقتا هیچ اشنایی باهاش ندارم و نمیدونم چیه ، اگه شد ی توضیح مختصری بدین

اوکی

1- تغذیه سوئیچینگ نویز به شدت بالایی داره  علیتش هم مشخصه فرکانس بالای سوئیچینگ و.. هست

باید از ترانس های تیرویدی و .. استفاده کنی تا صدای بی نویز و آدیوفیل داشته باشه

دقت کنی اکثر دستگاه های صوتی ترانس بزرگ دارن ! فیلتر ترانس برای یکسو سازی هست  البته EMI و .. هم میزارن گاهی + فیلتر های دیگه

اونقدر تغذیه مهمه بقیش مهم نیس

2- pre اون قسمت ولوم هاس ، لامپی استفاده کنی ، ذات صدای لامپ روی خروجیت که ترانزیستور هست تاثیر میزاره و صدای گرم و قشنگی بهت میده

 

3- کراس آور و نتورک صدا خیلی مهمه که درست تنظیم بشه ، جعبه ها با محاسبه ساخته بشن  و ....

 

در کل شما فک کنم همه موارد رو انجام دادی و خرید هاتم کردی ،  برات آرزوی موفقیت دارم

انشالله راضی باشی از خروجی کارت

اما چیزایی که من در عکس دیدم ...

بگذریم

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 13 ساعت قبل، MojArch گفته است :

قبول اون سیستم ها یه اسپیکر هم بیس میزد هم مید  و هم های و دقیقا به همین دلیل هم کیفیت اکوستیکی(صدایی) مناسبی نداشتن
چون این امواج با هم تداخل دارن چه بخوای چه نخوای مگر اینکه هرکدوم تو یه مسیر مجزا تفکیک بشن و کانال منحصر به فرد خودشونو داشته باشن(به همین دلیله که تو سیستم های پیشرفته جدید میان با نویز سفید یا یه صوت خاص که مشخصاتش تو سیستم دقیقا ثبت شده  فاصله و نوع بلندگوها و مکانشونو مشخص میکنن و بر اساس ساختار اتاق همه چیز رو تنظیم میکنن)
اصل کار ساب انتقال حجم بالایی از هوا هست(به همین دلیل تقریبا هرچه ووفرشون بزرگتر قدرتشون هم بیشتر البته رفتارشون هم متفاوت تر پایین تر توضیح میدم )

کارت صدا اگه چند کاناله با تفکیک مناسب باشه که مشکلی پیش نمیاد
البته کیفیتش تو کیفیت صدا خیلی تاثیر داره

توضیح رفتار ووفرها:
ببین مثلا ساب هایی با سایز 8 -12 - 15 -18 رو در نظر بگیر
به ترتیب نقطه شیرینشون 77-56-45-38 هرتز هست(حدودی) یعنی بهترین بیسشونو تو این مقادیر میزنن علتشم اینه که رفتار فیزیکی اونها بر اساس سایزشون تغییر میکنه و البته هرچه بزرگتر میشن به ویبر علاقه مند تر میشن

 البته میشه با تغییر سایز و نوع باکس ها این خصوصیات رو تغییر داد!(تا یه جایی)
حتی میشه به صورت پوش و پول ساب ها رو چید که همدیگه رو تقویت کنن

کار زیاد میشه انجام داد باید دید میلتون به چی میکشه

 

در 9 ساعت قبل، ealireza گفته است :

اوکی

1- تغذیه سوئیچینگ نویز به شدت بالایی داره  علیتش هم مشخصه فرکانس بالای سوئیچینگ و.. هست

باید از ترانس های تیرویدی و .. استفاده کنی تا صدای بی نویز و آدیوفیل داشته باشه

دقت کنی اکثر دستگاه های صوتی ترانس بزرگ دارن ! فیلتر ترانس برای یکسو سازی هست  البته EMI و .. هم میزارن گاهی + فیلتر های دیگه

اونقدر تغذیه مهمه بقیش مهم نیس

2- pre اون قسمت ولوم هاس ، لامپی استفاده کنی ، ذات صدای لامپ روی خروجیت که ترانزیستور هست تاثیر میزاره و صدای گرم و قشنگی بهت میده

 

3- کراس آور و نتورک صدا خیلی مهمه که درست تنظیم بشه ، جعبه ها با محاسبه ساخته بشن  و ....

 

در کل شما فک کنم همه موارد رو انجام دادی و خرید هاتم کردی ،  برات آرزوی موفقیت دارم

انشالله راضی باشی از خروجی کارت

اما چیزایی که من در عکس دیدم ...

بگذریم

 

 

مطالب ارزشمندی بود ، مچکرم ، هر انتقاد و پیشنهادات به ایراد گیری همین سیستم و سازنده های بعدی کمک بزرگی میکنه. 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان در مورد لیتراژ باکس ساب ها به شک افتادم ، چطوری مطمئن شم که چند لیتر مناسب این ساب ها هست؟ اطلاعات به خصوصی در مورد این درایو ها نیست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 6 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

دوستان در مورد لیتراژ باکس ساب ها به شک افتادم ، چطوری مطمئن شم که چند لیتر مناسب این ساب ها هست؟ اطلاعات به خصوصی در مورد این درایو ها نیست

چند اینچ و چند وات هستن؟؟

برای ی ووفر ۶.۵ اینچ با کن سفت خونگی  ۳۰ وات حدود۳ لیتر سیلد خالص لازمه یا ۵ لیتر پورت با فرکانس ۱۱۰ ک ینی پورتتون حدود ۱۰ سانت با دیواره اخر باکس فاصله داشته باشه.

هرچی عمق باکس بیشتر باشه بیس عمیقتر و بی دقت تر میشه و هرچی کمتر کیک بیس یا ضربه ای تر میشه و با دقت تر. استفاده از مواد جاذب صدا مثل پشم شیشه و لایکو و ... پشت ووفر کمک ب حجم بیشتر صدای بیس میکنه.

 

درباره پروژه شما از پایهمخالف این کارم😄

دلیلم هم اینه ک شما هیچ تخصصی تو صدا ندارید و مطمعنا نمیتونید مثل اسپیکر شرکتی ک چند مهندس صدا اونو طراحی کردن خروجی بگیرید.

ولی به هر حال کاریه ک خودتون انجام دادید و لذتش بیشتر از خرید امادشه. میفهمم اینو و لذتشم درک کردم قبلتر.

خازن های صوتی استفاده شده روی امپ های عادی اکثرا خازن های معمولی  و صنعتی هستن و  بهتره با مدل های صوتی مثل النا و نیچکون عوض بشن.

بهتره محفظه امپلی فایر از اسپیکر ها خصوصا ساب ووفر جدا باشه تا تداخل صوتی ایجاد نشه.

بهتره محفظه ساب ووفر از داخل با چسب چوب یا اکواریوم اب بندی بشه تا هیچ سوراخ اضافه ای توی بدنه نباشه برای جلوگیری از ایجاد نویز و بهتر شدن صدای بیس.

پیگیر تاپیک شما هستم ولی پست نمیدم میخام ک نظرات بیشتری ب شما برسه و بتونید بهتر تصمیم بگیرید.

موفق باشید.

 

ویرایش شده توسط Ali Subi
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 6 ساعت قبل، Ali Subi گفته است :

چند اینچ و چند وات هستن؟؟

برای ی ووفر ۶.۵ اینچ با کن سفت خونگی  ۳۰ وات حدود۳ لیتر سیلد خالص لازمه یا ۵ لیتر پورت با فرکانس ۱۱۰ ک ینی پورتتون حدود ۱۰ سانت با دیواره اخر باکس فاصله داشته باشه.

هرچی عمق باکس بیشتر باشه بیس عمیقتر و بی دقت تر میشه و هرچی کمتر کیک بیس یا ضربه ای تر میشه و با دقت تر. استفاده از مواد جاذب صدا مثل پشم شیشه و لایکو و ... پشت ووفر کمک ب حجم بیشتر صدای بیس میکنه.

 

درباره پروژه شما از پایهمخالف این کارم1f604.png

دلیلم هم اینه ک شما هیچ تخصصی تو صدا ندارید و مطمعنا نمیتونید مثل اسپیکر شرکتی ک چند مهندس صدا اونو طراحی کردن خروجی بگیرید.

ولی به هر حال کاریه ک خودتون انجام دادید و لذتش بیشتر از خرید امادشه. میفهمم اینو و لذتشم درک کردم قبلتر.

خازن های صوتی استفاده شده روی امپ های عادی اکثرا خازن های معمولی  و صنعتی هستن و  بهتره با مدل های صوتی مثل النا و نیچکون عوض بشن.

بهتره محفظه امپلی فایر از اسپیکر ها خصوصا ساب ووفر جدا باشه تا تداخل صوتی ایجاد نشه.

بهتره محفظه ساب ووفر از داخل با چسب چوب یا اکواریوم اب بندی بشه تا هیچ سوراخ اضافه ای توی بدنه نباشه برای جلوگیری از ایجاد نویز و بهتر شدن صدای بیس.

پیگیر تاپیک شما هستم ولی پست نمیدم میخام ک نظرات بیشتری ب شما برسه و بتونید بهتر تصمیم بگیرید.

موفق باشید.

 

درود ، ساب ها 6 اینچ و 6.5 اینچ هستن و حدود 100 وات ، البته rms و یا هیچ توانی پشت درایو ها ذکر نشده ، ولی توان ماکسیموم 100 وات هست و 8 اهم هستن.

کاملا درست میگین ممنونم :x

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 6 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

درود ، ساب ها 6 اینچ و 6.5 اینچ هستن و حدود 100 وات ، البته rms و یا هیچ توانی پشت درایو ها ذکر نشده ، ولی توان ماکسیموم 100 وات هست و 8 اهم هستن.

کاملا درست میگین ممنونم :x

ابعاد بیرونی باکس 20*20 با عمق 15 تا 20 .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام،

وقت به خیر.

در در 24 اسفند 1397 در 10:27، Mahdi D گفته است :

درود

کیت دای  TPA3116D2  

IMG_20190315_105804_751.thumb.jpg.0134d358b9b08654e4ba283637f3dfae.jpg

************************************

طراحی:

احتمالا در جریان باشین که ساخت باکس ساب ووفر به سه حالت کلی  سیلد ، پورتد و بندپس تقسیم میشه

کیتی که انتخاب کردید، قدرت مناسبی دارد در حالی که به دلیل کیفیت متوسط طراحی و 2.1 کانال بودنش، به احتمال زیاد به هنگام سکوت و پخش نشدن موسیقی، از هام و هیس رنج خواهید برد. همواره بکوشید به هنگام انتخاب،  از برگزیدن طراحی تقویت کننده های صوتی مجتمعی که خروجی sub-woofer نیز دارند، دوری کنید. چیپست TPA3116D2  به تنهایی خود، یک تقویت کننده ی استریو است و به هنگامی که از دو عدد از آن ها برای ایجاد صدای 2.1 کانال استفاده می شود(حالت پل bridge)، کیفیت خروجی پایین می آید و احتمال وقوع اعوجاج به شدت بالا می رود.

با افزودن pre-ampelifier  و crossover به تقویت کننده ی صوتی، با روش بهتری می توانید محدوده صداهای ورودی و خروجی را کنترل کنید. و همواره استفاده از تقویت کننده های صوتی تک کاناله بر استفاده از تقویت کننده های چند کاناله برتری دارند.

3 نوع اصلی جعبه ی sub-woofer داریم:

1-ported

2-vented

3-sealed

که دیگر طراحی ها ترکیبی از آن ها هستند، مانند bandpass که ترکیبی از گزینه های 1و3 است.

در در 24 اسفند 1397 در 14:54، Javadmpower گفته است :

مهندس شما چجوری میخای صدای 5.1 دالبی ایجاد کنی؟

با 3تا امپ 2‌.1 اصلا میشه همچین چیزی ؟!

شما فیلم‌ با صداگذاری دالبی رو دقت کردی به چه شکل اصوات محیط ازش پخش میشه؟

عنوان موضوع 5.3 کانال هست.

با 3 تا تقویت کننده ی 2.1 هم چنین چیزی می شود. در صورتی که تنها از خروجی یکی از تقویت کننده ها برای sub-woofer استفاده کنند.

شما سیستمی صوتی با استانداردهای THX، Dolby و ... و کیفیت audiophile هم بخرید، در صورتی که بلندگوها چیدمان درستی نداشته باشند، از لذت واقعی بهره مند نمی شوید. و برای این کار به صورت سخت افزاری از پردازنده ی صوتی یا به صورتی نرم افزاری از calibration صوتی بر اساس چیدمان بلندگوها استفاده می کنند. استفاده از پردازنده ی صوتی بسیار گران تر است چون هر لحظه توسط میکروفون ها شدت امواج را سنجیده و پیاپی در حال تنظیم آن ها است. مگر این که از پردازنده هایی استفاده کنید که کالیبره می شوند و تنها قابلیت fine-tuning دستی دارند.

در در 26 اسفند 1397 در 01:56، ealireza گفته است :

تغذیت حتما باید ترانس باشه و خوب فیلتر کنیش

ترانزیستوری ببندی ، TDA متاسفانه  TDH بالایی داره

اگه پولت میرسه یه PRE لامپی بزار صداش عااااااااااااالی میشه !

برای افزایش کیفیت فیلتر نمی کنند، مقید regulated power supply می کنند. تمامی آداپتورهای امروزی، جریان را پس از خروج از transformer، توسط دیود یکسان سازی و توسط خازن و/یا چوک فیلتر می کنند. تفاوت اصلی در استفاده از voltage regulator است! که به کلی صورت قضیه را دگرگون می کند!

مدار مقیدکننده ی ولتاژ نیز شامل اجزای اصلی شامل ترانزیستور، مقاومت و دیود است که در برخی موارد به این مدار خازن نیز افزوده می شود.

برخی از محصولات TI افسانه ای هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. در حالی که کیفیت بیش تر محصولاتش از سطح توقع عمومی بالاتر است. برای آگاهی بیش تر می توانید از مدارهای سیستم های نظامی موجود در اینترنت دیدن فرمایید که از مدارهای مجتمع خانواده ی TDA استفاده می کنند.

انتخاب بین لامپ یا قطعات الکترونیکی پیشرفته تر کاملا سلیقه ای است. بنده صدای دو نوع تقویت کننده با طراحی تقریبا یکسان که یکی از لامپ و دیگری از ترانزیستور استفاده می کرد را شنیده و به دقت بررسی کرده ام. در حالت کلی صدای دستگاه های لامپ دار گرم تر و دلنشین تر است در حالی که صدای تقویت کننده های امروزی بسته به نوع کلاس و طراحی خطی تر و خشک تر است و انتخابم همواره صدایی خطی و خشک بوده است تا صدایی گرم و دلنشین، چون می دانم آن فرکانسی که وارد تقویت کننده می شود با تغییر بسیار اندکی به گوشم می رسد و مختارم با انتخاب equalizer ای دلخواه، صدای مورد نظرم را ایجاد کنم. البته صدای تقویت کننده های کلاس A  باکیفیت، چه لامپی، چه ترانزیستوری و چه مجتمع تفاوت چندانی ندارند.

در در 27 اسفند 1397 در 03:15، ealireza گفته است :

1- تغذیه سوئیچینگ نویز به شدت بالایی داره  علیتش هم مشخصه فرکانس بالای سوئیچینگ و.. هست

باید از ترانس های تیرویدی و .. استفاده کنی تا صدای بی نویز و آدیوفیل داشته باشه

دقت کنی اکثر دستگاه های صوتی ترانس بزرگ دارن ! فیلتر ترانس برای یکسو سازی هست  البته EMI و .. هم میزارن گاهی + فیلتر های دیگه

اونقدر تغذیه مهمه بقیش مهم نیس

2- pre اون قسمت ولوم هاس ، لامپی استفاده کنی ، ذات صدای لامپ روی خروجیت که ترانزیستور هست تاثیر میزاره و صدای گرم و قشنگی بهت میده

1- با فیلتر و مقیدسازی حل می شود.

toroidal transformers تنها بازدهی بیش تری نسبت به ترانس های بلوکی دارند، همین!

با عایق بندی و استفاده از مدار خازن-مقاومت مناسب می توان EMI را کنترل کرد.

برخی کارها به اندازه ای درگیر هم دیگر هستند که نمی توان گفت فلان چیز آن قدر مهم است که دیگری نیست!

2- کیفیت pre-ampelifier های ترانزیستوری و مجتمع چندان با لامپی ها تفاوت ندارند چون مدار این عضو ساده است و می توان فیلترها و محدودیت های بسیاری برای آن وضع کرد.

در در 26 اسفند 1397 در 23:02، MojArch گفته است :

توضیح رفتار ووفرها:

به ترتیب نقطه شیرینشون 77-56-45-38 هرتز هست(حدودی) یعنی بهترین بیسشونو تو این مقادیر میزنن علتشم اینه که رفتار فیزیکی اونها بر اساس سایزشون تغییر میکنه و البته هرچه بزرگتر میشن به ویبر علاقه مند تر میشن

 البته میشه با تغییر سایز و نوع باکس ها این خصوصیات رو تغییر داد!(تا یه جایی)

تنها نکته ای که به نوشته های شما می توانم بیافزایم، این است که، تمامی چیزهایی که در تصویر پایین دیده می شوند بر رفتار و کیفیت sub-woofer موثرند و تنها اندازه ی آن نیست که تاثیر زیادی بر بهترین خروجی آن دارد.

قطعا کیفیت بلندگوهای کاغذی، ابریشمی و پلاستیک فشرده با هم یکسان نیستند و خصوصیات متفاوتی دارند.

louspeaker-driver-geometry.thumb.png.964bd6677fd94006e3883fd9964d2f6a.png

------------

پی نوشت: به دلیل طولانی بودن نوشته ام اگر ایرادی هست، صمیمانه عذرخواهی می کنم.

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 ساعت قبل، +Wise+ گفته است :

سلام،

وقت به خیر.

کیتی که انتخاب کردید، قدرت مناسبی دارد در حالی که به دلیل کیفیت متوسط طراحی و 2.1 کانال بودنش، به احتمال زیاد به هنگام سکوت و پخش نشدن موسیقی، از هام و هیس رنج خواهید برد. همواره بکوشید به هنگام انتخاب،  از برگزیدن طراحی تقویت کننده های صوتی مجتمعی که خروجی sub-woofer نیز دارند، دوری کنید. چیپست TPA3116D2  به تنهایی خود، یک تقویت کننده ی استریو است و به هنگامی که از دو عدد از آن ها برای ایجاد صدای 2.1 کانال استفاده می شود(حالت پل bridge)، کیفیت خروجی پایین می آید و احتمال وقوع اعوجاج به شدت بالا می رود.

با افزودن pre-ampelifier  و crossover به تقویت کننده ی صوتی، با روش بهتری می توانید محدوده صداهای ورودی و خروجی را کنترل کنید. و همواره استفاده از تقویت کننده های صوتی تک کاناله بر استفاده از تقویت کننده های چند کاناله برتری دارند.

3 نوع اصلی جعبه ی sub-woofer داریم:

1-ported

2-vented

3-sealed

که دیگر طراحی ها ترکیبی از آن ها هستند، مانند bandpass که ترکیبی از گزینه های 1و3 است.

عنوان موضوع 5.3 کانال هست.

با 3 تا تقویت کننده ی 2.1 هم چنین چیزی می شود. در صورتی که تنها از خروجی یکی از تقویت کننده ها برای sub-woofer استفاده کنند.

شما سیستمی صوتی با استانداردهای THX، Dolby و ... و کیفیت audiophile هم بخرید، در صورتی که بلندگوها چیدمان درستی نداشته باشند، از لذت واقعی بهره مند نمی شوید. و برای این کار به صورت سخت افزاری از پردازنده ی صوتی یا به صورتی نرم افزاری از calibration صوتی بر اساس چیدمان بلندگوها استفاده می کنند. استفاده از پردازنده ی صوتی بسیار گران تر است چون هر لحظه توسط میکروفون ها شدت امواج را سنجیده و پیاپی در حال تنظیم آن ها است. مگر این که از پردازنده هایی استفاده کنید که کالیبره می شوند و تنها قابلیت fine-tuning دستی دارند.

برای افزایش کیفیت فیلتر نمی کنند، مقید regulated power supply می کنند. تمامی آداپتورهای امروزی، جریان را پس از خروج از transformer، توسط دیود یکسان سازی و توسط خازن و/یا چوک فیلتر می کنند. تفاوت اصلی در استفاده از voltage regulator است! که به کلی صورت قضیه را دگرگون می کند!

مدار مقیدکننده ی ولتاژ نیز شامل اجزای اصلی شامل ترانزیستور، مقاومت و دیود است که در برخی موارد به این مدار خازن نیز افزوده می شود.

برخی از محصولات TI افسانه ای هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. در حالی که کیفیت بیش تر محصولاتش از سطح توقع عمومی بالاتر است. برای آگاهی بیش تر می توانید از مدارهای سیستم های نظامی موجود در اینترنت دیدن فرمایید که از مدارهای مجتمع خانواده ی TDA استفاده می کنند.

انتخاب بین لامپ یا قطعات الکترونیکی پیشرفته تر کاملا سلیقه ای است. بنده صدای دو نوع تقویت کننده با طراحی تقریبا یکسان که یکی از لامپ و دیگری از ترانزیستور استفاده می کرد را شنیده و به دقت بررسی کرده ام. در حالت کلی صدای دستگاه های لامپ دار گرم تر و دلنشین تر است در حالی که صدای تقویت کننده های امروزی بسته به نوع کلاس و طراحی خطی تر و خشک تر است و انتخابم همواره صدایی خطی و خشک بوده است تا صدایی گرم و دلنشین، چون می دانم آن فرکانسی که وارد تقویت کننده می شود با تغییر بسیار اندکی به گوشم می رسد و مختارم با انتخاب equalizer ای دلخواه، صدای مورد نظرم را ایجاد کنم. البته صدای تقویت کننده های کلاس A  باکیفیت، چه لامپی، چه ترانزیستوری و چه مجتمع تفاوت چندانی ندارند.

1- با فیلتر و مقیدسازی حل می شود.

toroidal transformers تنها بازدهی بیش تری نسبت به ترانس های بلوکی دارند، همین!

با عایق بندی و استفاده از مدار خازن-مقاومت مناسب می توان EMI را کنترل کرد.

برخی کارها به اندازه ای درگیر هم دیگر هستند که نمی توان گفت فلان چیز آن قدر مهم است که دیگری نیست!

2- کیفیت pre-ampelifier های ترانزیستوری و مجتمع چندان با لامپی ها تفاوت ندارند چون مدار این عضو ساده است و می توان فیلترها و محدودیت های بسیاری برای آن وضع کرد.

تنها نکته ای که به نوشته های شما می توانم بیافزایم، این است که، تمامی چیزهایی که در تصویر پایین دیده می شوند بر رفتار و کیفیت sub-woofer موثرند و تنها اندازه ی آن نیست که تاثیر زیادی بر بهترین خروجی آن دارد.

قطعا کیفیت بلندگوهای کاغذی، ابریشمی و پلاستیک فشرده با هم یکسان نیستند و خصوصیات متفاوتی دارند.

louspeaker-driver-geometry.thumb.png.964bd6677fd94006e3883fd9964d2f6a.png

------------

پی نوشت: به دلیل طولانی بودن نوشته ام اگر ایرادی هست، صمیمانه عذرخواهی می کنم.

 

توضیحات بسیار بسیار مفیدی بود ، ممنونم 🌹

لینک به دیدگاه
Share on other sites

از تمامی دوستان بابت نکته های بسیار ارزشمندی که ازاراعه دادن مچکرم ، پروژه نسبتا خوب پیش میره ، ساب ها خیلی خوب دارن درایو میشن و توی باکسشون مشکلی نداشتن ، اگر دوستان نصیحتی نکته ای چیزی برای جلوگیری از اعوجاج ساب ها داشتن بگن ( این که سه تا ساب از ،۳ کانال مختلف همزمان فعالیت کنن ، و مشکلات احتمالی و ...

فکر میکنم این قضیه بازم جای بحث داره، منتظر مطالب تخصصی دوستان هستم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب دوستان ببخشید روند کار یکم کند شده ، چند تا شک و تردید و مشکل فنی ایجاد شده بود ، در مورد لیتراژ باکس ها به شک افتاده بودم که خودم پس از آزمون و خطا و پرس و جوی فروان به دو نتیجه رسیدم ، عده ای می‌گفتن واسه این ۶ اینچی ها به صورت پورتد ۵ لیتر مناسب هست و عده ای هم میگفتن که ۱۰ 

باکس هایی که خودم طراحی کرده بودم ۹.۷ لیتر بودن ، جهت آزمون و خطا در باکس ۵ لیتری هم قرار دادم و صدا در باکس ۹.۷ به شدت بهتر و بیس عمیق تر بود ، البته دقت بسیار خوبی هم داشت .

فعلا باکس چنل عقب تکمیل شده و مشغول به ساخت ۴ باکس دیگه هستم 

IMG_20190323_142458_177.thumb.jpg.8983d46b1a490205b921179ac9034555.jpgIMG_20190323_142456_369.thumb.jpg.ea4c04d2a40e24e3c0e6a0711622fba8.jpgIMG_20190323_142454_448.thumb.jpg.5698efff77ad9822b63afe35f23ea581.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 2 فروردین 1398 در 03:06، +Wise+ گفته است :

سلام،

وقت به خیر.

کیتی که انتخاب کردید، قدرت مناسبی دارد در حالی که به دلیل کیفیت متوسط طراحی و 2.1 کانال بودنش، به احتمال زیاد به هنگام سکوت و پخش نشدن موسیقی، از هام و هیس رنج خواهید برد. همواره بکوشید به هنگام انتخاب،  از برگزیدن طراحی تقویت کننده های صوتی مجتمعی که خروجی sub-woofer نیز دارند، دوری کنید. چیپست TPA3116D2  به تنهایی خود، یک تقویت کننده ی استریو است و به هنگامی که از دو عدد از آن ها برای ایجاد صدای 2.1 کانال استفاده می شود(حالت پل bridge)، کیفیت خروجی پایین می آید و احتمال وقوع اعوجاج به شدت بالا می رود.

با افزودن pre-ampelifier  و crossover به تقویت کننده ی صوتی، با روش بهتری می توانید محدوده صداهای ورودی و خروجی را کنترل کنید. و همواره استفاده از تقویت کننده های صوتی تک کاناله بر استفاده از تقویت کننده های چند کاناله برتری دارند.

3 نوع اصلی جعبه ی sub-woofer داریم:

1-ported

2-vented

3-sealed

که دیگر طراحی ها ترکیبی از آن ها هستند، مانند bandpass که ترکیبی از گزینه های 1و3 است.

عنوان موضوع 5.3 کانال هست.

با 3 تا تقویت کننده ی 2.1 هم چنین چیزی می شود. در صورتی که تنها از خروجی یکی از تقویت کننده ها برای sub-woofer استفاده کنند.

شما سیستمی صوتی با استانداردهای THX، Dolby و ... و کیفیت audiophile هم بخرید، در صورتی که بلندگوها چیدمان درستی نداشته باشند، از لذت واقعی بهره مند نمی شوید. و برای این کار به صورت سخت افزاری از پردازنده ی صوتی یا به صورتی نرم افزاری از calibration صوتی بر اساس چیدمان بلندگوها استفاده می کنند. استفاده از پردازنده ی صوتی بسیار گران تر است چون هر لحظه توسط میکروفون ها شدت امواج را سنجیده و پیاپی در حال تنظیم آن ها است. مگر این که از پردازنده هایی استفاده کنید که کالیبره می شوند و تنها قابلیت fine-tuning دستی دارند.

برای افزایش کیفیت فیلتر نمی کنند، مقید regulated power supply می کنند. تمامی آداپتورهای امروزی، جریان را پس از خروج از transformer، توسط دیود یکسان سازی و توسط خازن و/یا چوک فیلتر می کنند. تفاوت اصلی در استفاده از voltage regulator است! که به کلی صورت قضیه را دگرگون می کند!

مدار مقیدکننده ی ولتاژ نیز شامل اجزای اصلی شامل ترانزیستور، مقاومت و دیود است که در برخی موارد به این مدار خازن نیز افزوده می شود.

برخی از محصولات TI افسانه ای هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. در حالی که کیفیت بیش تر محصولاتش از سطح توقع عمومی بالاتر است. برای آگاهی بیش تر می توانید از مدارهای سیستم های نظامی موجود در اینترنت دیدن فرمایید که از مدارهای مجتمع خانواده ی TDA استفاده می کنند.

انتخاب بین لامپ یا قطعات الکترونیکی پیشرفته تر کاملا سلیقه ای است. بنده صدای دو نوع تقویت کننده با طراحی تقریبا یکسان که یکی از لامپ و دیگری از ترانزیستور استفاده می کرد را شنیده و به دقت بررسی کرده ام. در حالت کلی صدای دستگاه های لامپ دار گرم تر و دلنشین تر است در حالی که صدای تقویت کننده های امروزی بسته به نوع کلاس و طراحی خطی تر و خشک تر است و انتخابم همواره صدایی خطی و خشک بوده است تا صدایی گرم و دلنشین، چون می دانم آن فرکانسی که وارد تقویت کننده می شود با تغییر بسیار اندکی به گوشم می رسد و مختارم با انتخاب equalizer ای دلخواه، صدای مورد نظرم را ایجاد کنم. البته صدای تقویت کننده های کلاس A  باکیفیت، چه لامپی، چه ترانزیستوری و چه مجتمع تفاوت چندانی ندارند.

1- با فیلتر و مقیدسازی حل می شود.

toroidal transformers تنها بازدهی بیش تری نسبت به ترانس های بلوکی دارند، همین!

با عایق بندی و استفاده از مدار خازن-مقاومت مناسب می توان EMI را کنترل کرد.

برخی کارها به اندازه ای درگیر هم دیگر هستند که نمی توان گفت فلان چیز آن قدر مهم است که دیگری نیست!

2- کیفیت pre-ampelifier های ترانزیستوری و مجتمع چندان با لامپی ها تفاوت ندارند چون مدار این عضو ساده است و می توان فیلترها و محدودیت های بسیاری برای آن وضع کرد.

تنها نکته ای که به نوشته های شما می توانم بیافزایم، این است که، تمامی چیزهایی که در تصویر پایین دیده می شوند بر رفتار و کیفیت sub-woofer موثرند و تنها اندازه ی آن نیست که تاثیر زیادی بر بهترین خروجی آن دارد.

قطعا کیفیت بلندگوهای کاغذی، ابریشمی و پلاستیک فشرده با هم یکسان نیستند و خصوصیات متفاوتی دارند.

louspeaker-driver-geometry.thumb.png.964bd6677fd94006e3883fd9964d2f6a.png

------------

پی نوشت: به دلیل طولانی بودن نوشته ام اگر ایرادی هست، صمیمانه عذرخواهی می کنم.

 

صد درصد دوست عزیز

همهچیز حتی میزان گرمای تولیدی کویل ها هم تغییرات تو صدا ایجاد میکنه

اندازه تنها مثالی از تغییراتی که ممکن است اتفاق بیفتد بود

در در 3 فروردین 1398 در 14:25، Mahdi D گفته است :

خب دوستان ببخشید روند کار یکم کند شده ، چند تا شک و تردید و مشکل فنی ایجاد شده بود ، در مورد لیتراژ باکس ها به شک افتاده بودم که خودم پس از آزمون و خطا و پرس و جوی فروان به دو نتیجه رسیدم ، عده ای می‌گفتن واسه این ۶ اینچی ها به صورت پورتد ۵ لیتر مناسب هست و عده ای هم میگفتن که ۱۰ 

باکس هایی که خودم طراحی کرده بودم ۹.۷ لیتر بودن ، جهت آزمون و خطا در باکس ۵ لیتری هم قرار دادم و صدا در باکس ۹.۷ به شدت بهتر و بیس عمیق تر بود ، البته دقت بسیار خوبی هم داشت .

فعلا باکس چنل عقب تکمیل شده و مشغول به ساخت ۴ باکس دیگه هستم 

IMG_20190323_142458_177.thumb.jpg.8983d46b1a490205b921179ac9034555.jpgIMG_20190323_142456_369.thumb.jpg.ea4c04d2a40e24e3c0e6a0711622fba8.jpgIMG_20190323_142454_448.thumb.jpg.5698efff77ad9822b63afe35f23ea581.jpg

بسیار عالی

امید که خوب پیش بره

به شدت منتظر اپدیت های بعدی و نتیجه کارتون هستم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، MojArch گفته است :

صد درصد دوست عزیز

همهچیز حتی میزان گرمای تولیدی کویل ها هم تغییرات تو صدا ایجاد میکنه

اندازه تنها مثالی از تغییراتی که ممکن است اتفاق بیفتد بود

بسیار عالی

امید که خوب پیش بره

به شدت منتظر اپدیت های بعدی و نتیجه کارتون هستم

ممنونم از تجدید روحیه شما عزیزان :)

چند روزی نیستم متاسفانه ، از هفته اینده ادامه میدم کارو

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب اینم از ساب های یونیت اصلی که کاملا محکم به هم دیگه متصل شدن ، فقط جای باکس پنجم در این یونیت خالیه که مربوط به برد ها و ترمینال هست که به زودی اونم ساخته و متصل میشه

IMG_20190330_231708_343.thumb.jpg.f0fe618304f817455e8d1c26fe662de8.jpgIMG_20190330_231706_593.thumb.jpg.f12cad50e48f2a9d4357c6191ff1855e.jpg

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

خب اینم از ساب های یونیت اصلی که کاملا محکم به هم دیگه متصل شدن ، فقط جای باکس پنجم در این یونیت خالیه که مربوط به برد ها و ترمینال هست که به زودی اونم ساخته و متصل میشه

درود

خسته نباشید دوست عزیز کارتون عالیه و ادامه بدید تا به نتیجه نهایی برسید.

فقط یه سوال ؟

برای روکش باکس ها از چی میخواید استفاده کنید؟ فکر کنم اگه همه باکس ها رو کامل و به هم متصل کردید ، برای روکش زدن مجبور باشید دوباره جداشون کنید و اگر هم متصل نیستن بهتره که قبل از اتصال روکش زده بشن!

منتظر نتیجه کار هستیم...

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 7 ساعت قبل، DPSYS گفته است :

درود

خسته نباشید دوست عزیز کارتون عالیه و ادامه بدید تا به نتیجه نهایی برسید.

فقط یه سوال ؟

برای روکش باکس ها از چی میخواید استفاده کنید؟ فکر کنم اگه همه باکس ها رو کامل و به هم متصل کردید ، برای روکش زدن مجبور باشید دوباره جداشون کنید و اگر هم متصل نیستن بهتره که قبل از اتصال روکش زده بشن!

منتظر نتیجه کار هستیم...

موفق باشید.

درود ، ممنونم ، سلامت باشید 

هنوز مردد هستم که چه روکشی استفاده کنم 🤔 ولی فکر میکنم که روکش طرح چوب خیلی تیره استفاده کنم ، نه خوشبختانه نیازی به بازکردنش نیست چون شیار ها اون قدری بزرگ نیستن که فاصله بینشون معلوم باشه و صرفا چند سانت اولیه اگه روکش بشه کفایت میکنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱ ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

درود ، ممنونم ، سلامت باشید 

هنوز مردد هستم که چه روکشی استفاده کنم 1f914.png ولی فکر میکنم که روکش طرح چوب خیلی تیره استفاده کنم ، نه خوشبختانه نیازی به بازکردنش نیست چون شیار ها اون قدری بزرگ نیستن که فاصله بینشون معلوم باشه و صرفا چند سانت اولیه اگه روکش بشه کفایت میکنه

سلام بزرگوار، شرمنده جسارت میکنم ولی یه نظری داشتم، برای طرح روی باکس ها به نظرم از برچسب یا رنگ های ساده استفاده نکنید این همه زحمت حیف میشه.

یه سر به سایت زیر بزنین :

http://fantachrom.com/

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 56 دقیقه قبل، rahmanshahi گفته است :

سلام بزرگوار، شرمنده جسارت میکنم ولی یه نظری داشتم، برای طرح روی باکس ها به نظرم از برچسب یا رنگ های ساده استفاده نکنید این همه زحمت حیف میشه.

یه سر به سایت زیر بزنین :

http://fantachrom.com/

اختیار دارین ، خیلیم عالی دقیقا هدف از این تاپیک هم استفاده از نظرات مفید مثل همین هست 

نظر شما چیه ؟ چه طرحی مناسب تره ؟ 🤔 هیدرو گرافی که متاسفانه روی این کار نمیشه اجرا شه. 

ایده زیاد هست ولی نمیدونم کدوم میتونه مناسب تر باشه

طرح چوب ، روکش چرم ، کربن ، رنگ یک دست ، مخمل ، رنگ های خاص مثل کروم و...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان

با اجازه از صاحب تاپیک . شرمنده نمیخاستم تاپیک از مسیر اصلیش منحرف بشه ولی دیدم سطح اطلاعات دوستان بالاست جسارت کردم و راهنمایی خاستم

من هم چند وقتی میشه ساخت یه اسپیکر دست ساز دو کاناله توی ذهنمه . یه چیزی توی این مایه ها

51321.thumb.JPG.08fd486e3d43ccc6331a7ed620829afc.JPG

ماژول TPA3116D2    هم نظرم رو جلب کرده بود بنظر نسبت به قیمتش امپ خوبی باشه ولی بیشتر دنبال یه امپ کلاس A ترانزیستوری هستم دوستان اگه ماژول اماده یا حتی نقشه مدارچاپی که امتحانشو پس داده باشه سراغ دارن ممنون میشم معرفی کنن.

راستی ووفر با این استایل و ظاهر هم اگه سراغ دارین معرفی کنین 😅 مدل این ووفر Tang Band W5-1138SMF 5-14 Paper Cone Subwoofer Speaker هست ولی 40 دلاره و یکم گرونه واسه کار من .

در مورد کراس اوور هم کلی سوال دارم که باشه بعدا تاپیک میزنم 😅

 

ویرایش شده توسط Hosein Amiri
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

اختیار دارین ، خیلیم عالی دقیقا هدف از این تاپیک هم استفاده از نظرات مفید مثل همین هست 

نظر شما چیه ؟ چه طرحی مناسب تره ؟ 1f914.png هیدرو گرافی که متاسفانه روی این کار نمیشه اجرا شه. 

ایده زیاد هست ولی نمیدونم کدوم میتونه مناسب تر باشه

طرح چوب ، روکش چرم ، کربن ، رنگ یک دست ، مخمل ، رنگ های خاص مثل کروم و...

درود مجدد

طراحی ظاهری و رنگ آمیزی یا روکش سلیقه ایه و چون شما میخواین استفاده کنید باید به سلیقه و دلخواه خودتون باشه ولی خب ما هم نظر میدیم تا به شما در گرفتن تصمیم درست برای نتیجه بهتر کمک کنیم.

به نظر من اگه میخواید روکش یا ( استیکر) استفاده کنید برای اینکار طرح کربن خوبه که هم میتونید به صورت یک دست و  هم میتونید به صورت ترکیبی استفاده کنید.

( اگه فرصت داشته باشم و بتونم رو تصویر 3D خودتون یه طرحی میزنم و براتون میفرستم!)

از لحاظ رنگ هم یک سری اسپری دوپلی کالر هست که برای اینجور کارا استفاده میشه و اگه بتونید خوب اجراش کنید نتیجه خوبی بهتون میده که از دیدنش لذت خواهید برد البته پیش نیاز اینکار زیر سازی خوب و یکدسته و نباید درزی یا سوراخی مشخص باشه.

تو سایت نمایندگی این اسپری بگردید میتونید اونی که به کارتون میاد رو پیدا کنید.

http://dupli-color.ir

http://duplicolorpars.com/

http://www.atighco.ir/

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 6 ساعت قبل، Mahdi D گفته است :

اختیار دارین ، خیلیم عالی دقیقا هدف از این تاپیک هم استفاده از نظرات مفید مثل همین هست 

نظر شما چیه ؟ چه طرحی مناسب تره ؟ 1f914.png هیدرو گرافی که متاسفانه روی این کار نمیشه اجرا شه. 

ایده زیاد هست ولی نمیدونم کدوم میتونه مناسب تر باشه

طرح چوب ، روکش چرم ، کربن ، رنگ یک دست ، مخمل ، رنگ های خاص مثل کروم و...

شما لطف دارین، ممنون از توجهتون

والا به قول دوستمون بحث ظاهر کاملا سلیقه‌ای هست ولی اگر منم بودم یک رنگ تیره مایل به قهوه‌ای از جنس مخمل استفاده میکردم.

به نظرم به یکی از کارگاه های رنگ آمیزی های خاصی مراجعه کنید تا از نزدیک نمونه کارهای مختلف رو ببینین چون واقعا با دیدن از توی نت خیلی فرق میکنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 ماه بعد...

درود دوست عزیز

اول بگم خسته نباشید  و تبریک بابت این خلاقیت زیبا🌹

نتیجه کار به چه شکل بود؟ بسیار مشتاقم که بدونم 

آیا ارزش زمان و هزینه ای که براش صرف شد رو داشت؟ 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 9 ماه بعد...
  • 2 هفته بعد...

عالی.

نتیجه کار را لطفا اعلام کنید،

موفقیت آمیز بود من یک سیستم 7 کاناله یا 9 کاناله میخواهم مدتها دنبالش هستم نو یا دست دوم چیزی پیدا نمیکنم،

پروژه شما موفقیت آمیز باشه باید لطفا کنید برای ساخت 7 کاناله یا 9 کاناله به من کمک کنید سپاسگذارم از استارتر عزیز.

ممنون میشم بهم پیام بدید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...