رفتن به مطلب

گلوگاه چیست ؟


 اشتراک گذاری

مفید بودن موضوع  

95 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. آیا این بحث برای شما مفید بود ؟



Recommended Posts

به نام خدا

 

 

با عرض سلام خدمت شما دوستان .

امروز میخوام یه بحث مهم که بسیاری از دوستان رو سردرگم کرده رو پیش بکشم و به اندازه دانش ناچیز خودم بهش پاسخ بدم . از شما دوستان هم خواهش می کنم اگر نکته ای هست مطرح کنند .

در این بین سعی می کنم به بعضی از موارد دیگه هم بپردازم و بحث رو کمی گسترش بدم .

 

گلوگاه یا Bottleneck در PC ( مخصوصا گیمینگ ) چیه ؟

به طور خیلی خلاصه گلوگاه زمانی هستش که یکی از قطعات ( در گیمینگ عموما CPU مد نظر هستش )  از سایر قطعات ضعیفتر هستش و مانع از استفاده از پرفورمنس کلی سیستم میشه .

در نظر بگیرید شما یه سیستم قوی دارید . این سیستم قوی یه کارت گرافیک پرچمدار به همراه 32 گیگ مموری و ... رو داره اما پردازنده شما یه پردازنده 2 هسته رده پایین هستش و شما توی هیچکدوم از بازی های بروز نمیتونید فریم مناسب بگیرید . در این صورت میگن CPU گلوگاه شده .

چرا عموما در مورد گلوگاه شدن نگاه مردم به CPU هستش ؟ آیا گرافیک گلوگاه نمیشه ؟

اکثر دوستان با دیدن یه 2080Ti در کنار یه i3 مثل 7100 بلافاصله میگن ما با گلوگاه رو به رو هستیم اما کمتر کسی با دیدن یه 9900K در کنار یه گرافیک مثل RX 570 صحبت از گلوگاه می کنه در حالی که درمورد دوم هم عملا گرافیک برای CPU گلوگاه هستش . با این وجود به دو علت این شکل برخورد مشکلی نداره : 1. در گیمینگ حرف اول و آخر رو گرافیک میزنه . در سیستم های گیمینگ نقش اول برعهده گرافیک هستش به نوعی میشه گفت سایر قطعات با وجود اهمیتشون در واقع به کارت گرافیک کمک می کنند !!! پس طبیعی هستش که باید شرایط به نحوی چیده بشه که کارت گرافیک بدون هیچ مشکلی به کار خودش ادامه بده . 2. عموما در سیستم های گیمینگ کارت گرافیک گرونترین قطعه هستش . همین الان شما برای خرید قویترین پردازنده گیمینگ جهان 9900K و مین برد مناسبش باید حدود 700 - 800 دلار هزینه کنید . با 300 - 400 دلار میتونید 16 گیگ رم با باس بالای 4000 بخرید .اما برای خرید قویترین گرافیک گیمینگ جهان باید 1200 دلار هزینه کنید . به عبارت دیگه کارت گرافیک به تنهایی به اندازه مین برد + CPU + رم هزینه داره . ضمن این که تاثیر این کارت از مین برد و ... بیشتره ! پاور رو هم عموما بر مبنای مصرف و نیاز گرافیک خریداری می کنند . ( ما در شیمی مبحثی داریم تحت عنوان واکنش دهنده محدود کننده . وقتی واکنش شیمیایی رخ میده عموما یکی از مواد که به مقدار کافی وجود نداره به عنوان واکنش دهنده محدود کننده شناخته میشه . در واکنش های کنترل شده به منظور حداکثر بهره وری همواره سعی میشه واکنش دهنده محدود کننده گرونترین ماده در واکنش باشه تا اطمینان پیداکنیم به طور کامل مصرف میشه . مثل واکنش بنزین با اکسیژن در موتور ماشین . از اونجایی که اکسیژن رایگان هستش خودرو ساز سعی می کنه همواره تمام بنزین تزریق شده به پیستون مصرف بشه تا ضمن تولید بیشترین نیرو آلودگی هوا به کمترین میزان برسه . در یک سیستم گیمینگ هم گرونترین قطعه عموما کارت گرافیک هستش پس باید سعی بشه از تمام توانش استفاده کنیم . ) یه پردازنده گیمینگ عموما قیمتی در حد 200 تا 400 دلار داره . یه گرافیک گیمینگ میتونه به راحتی بیش از 1000 دلار قیمت داشته باشه . اگر به علت گلوگاه ما نتونیم از فقط 20 درصد قدرت یک کارت 1000 دلاری استفاده کنیم مثل اینه که یه پردازنده 200 دلاری رو دور انداختیم . پس مهمه که کارت گرافیک از همه توانش استفاده کنه .

 

آیا سیستم بدون گلوگاه شدنیه ؟

به طور کلی خیر . یک سیستم میتونه در بعضی از شرایط دارای گلوگاه باشه در بعضی از شرایط نه ! درواقع گلوگاه امری کاملا نسبی هستش . دلیل این امر تفاوت در نحوه عملکرد CPU و GPU در اجرای بازی هستش . پردازنده مرکزی ( CPU ) به تعداد فریم حساس هستش و کیفیت فریم در نحوه عملکردش تقریبا هیچ تفاوتی نداره . اما کارت گرافیک به کیفیت فریم بسیار حساس هستش . به عبارت دیگه برای CPU مهم نیست که شما در چه رزولیشنی و با چه تنظیماتی ( گرافیکی ) بازی می کنید اما برای کارت گرافیک مهمه . این مورد رو با یک مثال توضیح میدم . در نظر بگیرید سیستم شما از پردازنده رایزن 1500X و کارت گرافیک وگا 64 ساخته شده . پردازنده شما در بازی فرضی XXXXX میتونه 100 فریم خروجی داشته باشه از اونجایی که پردازنده مرکزی به کیفیت فریم اهمیتی نمیده پس این 100 فریم در کیفیت HD و فول HD و 4K برابره اما کارت گرافیک شما در این بازی در رزولیشن 4K میتونه 65 فریم بده در رزولیشن فول اچ دی 120 فریم و در رزولیشن HD هم میتونه 180 فریم بده . خب اگر شما بازی رو روی رزولیشن 4K اجرا کنید . گرافیک شما زیر لود کامل میره و 65 فریم میده . اگر شما بازی رو روی رزولیشن فول اچ دی اجرا کنید کارت گرافیک میتونه 120 فریم بده اما ناتوانی پردازنده مرکزی در اجرای بیشتر از 100 فریم موجب میشه که گرافیک شما در 100 فریم متوقف بشه . همین اتفاق برای رزولیشن HD هم رخ میده اما در یه سطح وسیعتر . این بار به جای 20 فریم ( اختلاف 120 فریم کارت گرافیک با 100 فریم CPU ) 80 فریم از دست میره ، پس در بازی XXXXX پردازنده 1500X میتونه برای وگا 64 گلوگاه باشه میتونه نباشه ! از این جالب تر قفل فریم روی 60 هستش . اگر شما تحت رزولیشن فول اچ دی که با 20 فریم گلوگاه مواجه بودید فریم رو روی 60 قفل کنید دیگه خبری از گلوگاه نیست ! چون شما به 60 فریم رسیده اید و مشکلی رخ نداده . به عبارت دیگه پردازنده مرکزی بسته به تعداد فریم گلوگاه میشه !!!!! در حالتی که سیستم شما میتونه 100 فریم بگیره اما شما فریم رو روی 60 قفل کردید از عبارت اورکیل استفاده می کنند .

 

تعریف اورکیل چیه ؟ چه مصداق هایی داره ؟

اور کیل به 2 صورت کلی رخ میده . در مورد گلوگاه ما گفتیم وقتی یکی از قطعات از سایر قطعات ضعیفتر هستش و مانع از استفاده از پرفورمنس کامل سیستم میشه . در مورد اورکیل اوضاع کاملا متفاوته . زمانی رخ میده که یکی از قطعات زیادی قوی هستش و بقیه قطعات در حد اون قطعه نیستند ( در این حالت میشه گفت همه قطعات بجز یکی گلوگاه هستند که البته چندان منطقی نیست ) . مثلا زمانی که شما در یه سیستم گیمینگ تحت پردازنده 2 هسته ای و ضعیف و یه کارت گرافیک ضعیف ( مثلا RX 460 ) از 64 گیگ مموری استفاده کنید . خیلی واضحه که نتنها هیچ بازیی به 64 گیگ مموری نیاز نداره بلکه اگر چنین بازیی هم وجود داشته باشه بسیار بسیار بعیده که با یه پردازنده ضعیف 2 هسته ای و کارت RX460 اجرا بشه یا در پلتفورمی که رم با باس 2600 رو هم  ساپورت نمی کنه از رم با باس 4600 استفاده کنیم  ! نوع دوم اورکیل رو هم در سوال قبلی توضیح دادم . میشه زمانی که برنامه مورد نظر شما به سخت افزار شما نیازی نداره . مثلا برای بازی در رزولیشن HD و 30 فریم برثانیه سراغ پردازنده 3900X و گرافیک Radeon VII بریم  . در سوال بالا هم وگا 64 برای بازی مورد نظرمون در رزولیشن فول اچ دی و فریم 60 اورکیل محسوب میشه . چون وگا 64 فقط با نصف قدرتش میتونه 60 فریم خروجی بده ( فریم نهایی  وگا 64 در سوال بالا تحت رزولیشن فول اچ دی 120 فریم بود ) .

 

چطور پردازنده بخرم که با گلوگاه رو به رو نشم ؟

تمام بحث های قبلی به نوعی برای پاسخ به این سوال بود . پاسخ این سوال هم کمی توضیح نیاز داره . بنده سعی می کنم با مراجعه به بنچمارک ها و ... این موضوع رو کامل توضیح بدم .

همون طور که گفتم پردازنده مرکزی ( CPU ) صرفا نسبت به تعداد فریم حساس هستش و کاری به کیفیت فریم ها نداره .(  این موضوع اگر به درستی توضیح داده بشه تمام مشکلات حل میشه . ) همون طور که در مثال پردازنده 1500X و وگا 64 توضیح دادم تحت یک بازی فرضی به اسم XXXXX پردازنده 1500X میتونه 100 فریم خروجی بده . پس بدون توجه به سایر مشخصات سیستم میتونیم این طور بگیم :

پردازنده 1500X تحت بازی XXXX در بیش از 100 فریم گلوگاه ایجاد می کند .

حالا هر شخصی با مراجعه به بنچمارک کارت گرافیک خودش در رزولیشن مورد نظرش میتونه متوجه بشه که آیا 1500X براش گلوگاه ایجاد می کنه یا خیر . نکته دیگه ای که در اینجا مهم هستش اگر ما اجرای بازی رو منوط به 60 فریم بدونیم ، میتونیم CPU ها رو در هر بازی به دو گروه تقسیم کنیم 1. گروهی که میتونن اون بازی رو در 60 فریم یا بیشتر اجرا کنند 2. گروهی که نمیتونن بازی رو در فریم 60 اجرا کنند . بیاید تا با مراجعه به بنچمارک ها این موضوع رو بیشتر باز کنیم .

1371045313_DEMD1080.thumb.png.48e556b1a9b4d2c0fa25a5c02980ecda.png1823935735_FC5.thumb.png.a90de5e2a1fe97cee352f508663d8f5f.png1731192939_SotTR1080.thumb.png.3b3a919d40a4c4a4fecd29e76db3a6c0.png

به فریم پردازنده Athlon 200GE دقت کنید . Athlon 200GE یک پردازنده پایین رده با 2 هسته و 4 ترد و 35 وات مصرف است که تنها 55 دلار قیمت دارد . این پردازنده برای گیمینگ حرفه ای تولید نشده  اگر به بنچمارک های این پردازنده هم دقت کنیم متوجه می شویم که در هیچ کدام از بازی های بالا به 60 فریم نرسیده است و حتی با وجود کارت 2080Ti این امر محقق نشده . به عبارت دیگه Athlon 200GE از ساپورت بازی های روز در 60 فریم ناتوان هستش ( برای کمتر شدن نمونه ها این 3 بازی رو نماینده بازیهای روز قرار دادم ). حالا به نمرات 3600X دقت کنید . این پردازنده در هر 3 بازی بالا بیش از 120 فریم گرفته است ( در Shadow of the Tomb Raider فریم به بالای 130 رسیده )  . حالا سراغ 9900K میریم . این پردازنده در این 3 بازی موفق شده بیش از 140 فریم بگیره  ( در فارکرای 5 بیش از 150 فریم ) . پس در این 3 بازی پردازنده 3600 در فریم بالاتر از 120 - 30 گلوگاه می شود . هرچند برای این فریم در رزولیشن فول اچ دی نیاز به کارت قدرتمندی مانند 2080Ti باشد . در عوض پردازنده 9900K میتواند تا 140 - 50 فریم در این 3 بازی خروجی داشته باشد . مجموع صحبت های ما این میشه که اگر شما در این 3 بازی به 60 فریم نیاز دارید پردازنده Athlon 200GE کاملا بی فایده هستش . اگر به 120 فریم نیاز دارید( یا بهتره بگوییم تا 120 فریم )  میتوانید روی 3600 حساب کنید و اگر فریم بیشتر می خواهید باید سراغ پردازنده ای در حد و اندازه 9900K بروید . توجه کنید که هرچند کارت 2080Ti قدرتمند است و برای رزولیشن 4K ساخته شده است اما 140 فریم بر ثانیه در رزولیشن فول اچ دی اصلا کم نیست . از این رو این کارت میتواند برای 9900K گلوگاه شده باشد و به شرط داشتن یک گرافیک سریعتر ( مثلا 2080Ti سوپر - اگر وجود داشته باشه - یا 3080Ti - اگر عرضه شود- ) 9900K در همین 3 بازی بیش از 150 فریم هم بدهد . یا حتی فریم 3600 کمی بهبود پیدا کند ( دلیل این یه مقدار پیچیده هستش و با صحبتهای قبلی کمی در تضاد هستش اگر لازم بود بعدا توضیح میدم ) .

حالا بحث را با اضافه کردن پردازنده 3400G جمع بندی می کنم .

در این 3 بازی اگر شما به 30 فریم نیاز دارید . پردازنده Athlon 200GE کافی است . اگر به دنبال فریم 60 یا 75 هستید پردازنده 3400G کافی است . اگر به دنبال فریم 120 هستید 3600 کافی است . اگر به دنبال فریم 144 و بیشتر هستید 9900K شما را یاری می کند .

پس جواب پرسش بالا به طور خلاصه این میشود که اگر پردازنده مرکزی مورد نظرتان فریمی مناسب شما عرضه می کند ، برای شما ایجاد گلوگاه نخواهد کرد . این به معنی فول لود گرافیک و استفاده از حداکثر توان این قطعه نیست . درواقع اگر پرفورمنس گرافیک شما از سطح نیازتان بالاتر باشد با قفل فریم در مقدار مورد نیاز ، گرافیک از فول لود خارج خواهد شد . حالا پردازنده شما هرچقدر هم که قدرتمند باشه در این امر بی تاثیر است مگر این که شما با آزاد گذاشتن فریم و استفاده از یک پردازنده قدرتمند کارت گرافیک را مجبور به تولید فریم هایی کنید که نیازی به آن ندارید و فقط موجب مصرف و دمای بیشتر در نتیجه استهلاک بیشتر سیستم میشود .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی بحث مفیدی بود 

یه سری اطلاعات ناقص داشتم که تکمیل شد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار عالی بود و استفاده بردیم ، جای چنین مقاله ای واقعا خالی بود👌

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بحث خوبیه.درباره سیپیو و گرافیک معمولا گلوگاه بوجود میاد چون مثل یه ترازو میمونه گلوگاه همیشه هست شاید هیچوقت نشه متعادل کرد این ترازو رو  ولی به طور کلی گلوگاه شبیه یه قیف میمونه از یه طرف وسیعه از یه طرف محدوده اون طرف محدود میشه عامل گلوگاه 

حالا این گلوگاه میتونه حتی در معماری سخت افزار هم باشه یعنی شما یه معماری داری که که پردازشی   رو به ازای n ورودی مستقل  در y ثانیه خروجی میده ولی مثلا  ورودی شما  به هم مرتبطه  و این باعث میشه سیستم شما درست کار نکنه و تاخیر به وجود بیاد و عامل محدود کننده میشه اون وابستگیه (نمونش معماری gcn) در مباحث مدارمنطقی این موضوع تاخیر یه نوع گلوگاه طراحی حساب میشه و delay میندازه  حتی نوع حافظه و پهنای باند  هم میتونه عامل گلوگاه باشه 

جدا از این همین الان سیستم شما که با رم و هارد کار میکنه یه نوع واضحی از گلوگاهه حتی با  ssd nvme هم گلوگاهه چون شما داری از یه قطعه با پهنای باند زیاد به قطعه پهنای باند کمتر دیتا رد وبدل میکنی(رم ddr4 با فرکانس 2400 تک کاناله یه چیزی نزدیک 18گیگابایت سرعت خوندن و نوشتن داره و پرسرعت ترین ssd یه چیزی نزدیک 4یا 3گیگابایت البته به صورت ترتیبی و هارد هم حدود 200 مگابایت!) خوب واضحه هنوز برنامه ای وجود نداره که برای خوندنش نیاز به این سرعت چندگیگی باشه تا گلوگاهش حس بشه ولی از دید تئوری گلوگاهه فقط دیتای شما این گلوگاه رو نشون نمیده 

خلاصه اینکه گلوگاه هست و برای از بین بردن تئوریش هم هیچ راهکاری فعلا نیست  چون عالم ماده اینطوریه فقط میشه تا جایی که ممکنه با فکر کردن و بهینه سازی  نقطه ی حس کردن  این گلوگاه رو  برد بالا تا با کارکرد های امروزه به چشم نیاد حتی  مسیر  ارتباطی و طول این مسیر خودش تاخیر میندازه و گلوگلاه پیش میاد کلا یکی از عوامل گلوگاه سرعت انتقال هست چون سرعت عامل نسبی هست و محدوده بسته ای نداره گلوگاه حتی با سرعت نور هم هست وقتی فواصل شما به ملیون کیلومتر میرسه این گلوگاه حس میشه ولی در فواصل مثل 1خونه یا 1 شهر این گلوگاه حس نمیشه هرچند شاید با کامپیوتر های کوانتومی (مبحث در هم تنیدگی الکترون ها ) این گلوگاه ها اینقدر ناچیز بشن که با کارکرد امروزه تقریبا بشه گفت  0 درصد گلوگاه داشته باشیم

برای اینکه بفهمید چیمیگم این لینک سر بزنید 

https://infu.ir/آزمایش-epr-و-اسرار-الکترون-ها/

قطعا اگه درسطح مسیر پردازش اجرایی بشه که البته با ماهواره اجرایی شده میتونه کلا همه چیزو تغیر بده و جلوی شنود رو هم بگیره 🙂

اما بحث اورکیل هم جالبه بعضیا مثلا 10ترابایت هارد دارن ولی استفاده نمیکنن یا مثلا همون 64گیگ رم الکی دارن  یا سیستم قوی دارن ولی فریم رو قفل میکنن 

 

 

 

 

ویرایش شده توسط memex
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 6 ساعت قبل، memex گفته است :

بحث خوبیه.درباره سیپیو و گرافیک معمولا گلوگاه بوجود میاد چون مثل یه ترازو میمونه گلوگاه همیشه هست شاید هیچوقت نشه متعادل کرد این ترازو رو  ولی به طور کلی گلوگاه شبیه یه قیف میمونه از یه طرف وسیعه از یه طرف محدوده اون طرف محدود میشه عامل گلوگاه 

حالا این گلوگاه میتونه حتی در معماری سخت افزار هم باشه یعنی شما یه معماری داری که که پردازشی   رو به ازای n ورودی مستقل  در y ثانیه خروجی میده ولی مثلا  ورودی شما  به هم مرتبطه  و این باعث میشه سیستم شما درست کار نکنه و تاخیر به وجود بیاد و عامل محدود کننده میشه اون وابستگیه (نمونش معماری gcn) در مباحث مدارمنطقی این موضوع تاخیر یه نوع گلوگاه طراحی حساب میشه و delay میندازه  حتی نوع حافظه و پهنای باند  هم میتونه عامل گلوگاه باشه

بله درسته . معماری و مموری و ... هم گلوگاه دارن اما فعلا از دست من کاربر کاری برنمیاد . SSD رو میخواستم در تاپیک مطرح کنم اما بی خیالش شدم .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان گرامی .

اینجا :

 

در مورد گلوگاه شدن پلتفورم رایزن در استفاده از SSD ها بحث شده .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

 اگر پردازنده مرکزی مورد نظرتان فریمی مناسب شما عرضه می کند ، برای شما ایجاد گلوگاه نخواهد کرد .

 

یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم  

واقعا ممنونم، پس عملا برای گیمینگ 1080p و 75 هرتز  یه پردازنده  150 دلاری هم کفایت میکنه 

ولی من اینو نفهمیدم مثلا پردازنده r3 1300x و r5 1500x هر دو میتونن بالای ۷۵ هرتز رو ساپورت کنن ولی چرا مثلا با rx580 ، روی  الترا سی پی یوی قوی تر (1500x)  فریم بیشتری میده؟ مگه نباید هر  دو تا 75 یکسان باشن؟ تونستم منظورمو برسونم؟ 

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 55 دقیقه قبل، noname گفته است :

 

یکی از بهترین مقاله هایی بود که خوندم  

واقعا ممنونم، پس عملا برای گیمینگ 1080p و 75 هرتز  یه پردازنده  150 دلاری هم کفایت میکنه 

ولی من اینو نفهمیدم مثلا پردازنده r3 1300x و r5 1500x هر دو میتونن بالای ۷۵ هرتز رو ساپورت کنن ولی چرا مثلا با rx580 ، روی  الترا سی پی یوی قوی تر (1500x)  فریم بیشتری میده؟ مگه نباید هر  دو تا 75 یکسان باشن؟ تونستم منظورمو برسونم؟ 

 

 

1- این مقاله نیست فقط یه تعریف کلی بوده

2-خوب مانیتور شما 75 هرتزی هست یعنی 75 بار در ثانیه خاموش روشن میشه و فریم رو نمایش میده  شما 1فریمم کارتت تولید کنه باز 75فریم مانیتور نمایش میده  پس تولید فریم ربطی به هرتز مانیتور نداره  اگه فریم رو باز بزارید و وابسته به نوع بازی اگه  کارتتون زودتراز سیپیو گلوگاه نشه اینجا سیپیو قویتر فریم بیشتری تولید میکنه(یا بهتر بگم باعث میشه گرافیک فریم بیشتری تولید کنه) مثلا در بازی asc odyssey یا واچ داگز 2 یا بتل فیلد قسمت انلاین سیپیو زودتر از گرافیک گلوگاه میشه و برای 60فریم واقعا سیپیو قوی نیاز هست بنابراین تفاوت فریم بین 1500x و 1300x دیده میشه گلوگاه بستگی داره اینجور نیست همیشه گلوگاه ثابتی داشته باشیم در این بازی این نقطه گلوگاه زود  احساس میشه به دلیل بهینه نبودن و پردازش های الکی و یا در قسمت انلاین به دلیل مختصات مکانی و فیزیک هر بازیکن.

نمونه دیگه هم در رزولوشن های پایین هست که کار تولید فریم برای گرافیک اسون میشه و گلوگاه میره سمت سیپیو و چون سیپیو به تولید فریم حساسه (البته به محاسباتی که در هرفریم تولید میشه حساسه نه خود فریم) باعث میشه گلوگاه سمت سیپیو میل کنه (البته من نسبت به کارت 580 گفتم اگه کارت مثلا 610 بود خوب بازم 610 گلوگاهه برای این سیپیو در بازی های امروزی  در هر رزولوشنی)

نمیدونم واضح گفتم یا نه ولی بسته به بازی این تفاوت قدرت سیپیو ممکنه در فریم بالاتر یا در فریم پایین تر حس بشه 

اول اخر سیپیو 1500 قوی تر از 1300 هست حالا کی این گلوگاهش حس بشه با کارت 580 بستگی به بازی داره قطعا شما با کانتر این گلوگاه رو در فریم بالای 200-300 حس میکنید (البته کارت 580 همچین فریمی تولید نمیکنه)

ویرایش شده توسط memex
نهایی شد
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان سیستم من در حال حاضر اینه

CPU:2500K

VGA:1070

RAM: 16 GB

من میتونم 2500K رو تا 4.5 اور کنم ، یه بازی معرفی کنید CPU رو به کار بکشه ، میخوام ببینم واقعا چقدر تاثیر داره تو افزایش فریم

تو برنامه   CinebenchR20 با فرکانس معمولی و بدون اور امتیازش 971 هست و با اور به فرکانس 4.5 امتیازش میشه 1299 حدود 33 درصد امتیازش افزایش پیدا میکنه و این فوالعادست ، تو بازی نمیدونم واقعا چقدر تاثیر داره ، طبق ویدیوهای که تو YouTube دیدم نهایت 10 درصد تو افزایش فریم تاثیر داره! 

نهایت دما بدون اور 55 درجه و نهایت دما با اور 4.5 گیگاهرتز 72 درجه هست یعنی 17 درجه افزایش دما

______________________________________________________________________

63bo_2500k_amp_3.3_ghz_test_2.jpg

 

 

j9xh_cpu_temperatures_i5_2500k_3.3_ghz.j

______________________________________________________________________

qpnu_2500k_amp_4.5_ghz_test_3.jpg

 

 

rvlu_cpu_temperatures_i5_2500k_4.5_ghz.j

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بازی چجوری میخوای ؟
بازی هایی هست که اینتل رو به چالش میکشن و یسری بازی هم هست که AMD جواب نمیده و زرتش قمصور میشه :D
الان این بازی های پست اول که تست شده  کاملاً اینتل وا داده شما هم همین ها رو تست کنید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، Hamed.Madadi گفته است :

دوستان سیستم من در حال حاضر اینه

CPU:2500K

VGA:1070

RAM: 16 GB

من میتونم 2500K رو تا 4.5 اور کنم ، یه بازی معرفی کنید CPU رو به کار بکشه ، میخوام ببینم واقعا چقدر تاثیر داره تو افزایش فریم

نهایت دما بدون اور 55 درجه و نهایت دما با اور 4.5 گیگاهرتز 72 درجه هست یعنی 17 درجه افزایش دما

 

درود شما assassin's creed odyssey رو تست کن و نتیجه رو اعلام کن هرچند این بازی خیلی بهینه نیست ولی شما باید در صورت گلوگاه نشدن 50 فریم در حالت ultra high در رزلوشن 1080 بگیری به صورت متوسط من چون خودم یه 1070 داشتم و همین چند روز پیش تقدیم یکی از دوستان شده این تست رو میزارم که شما بتونی قشنگ مقایسه کنی

Assassin’s Creed® Odyssey 8_4_2019 8_57_56 PM.png

ویرایش شده توسط matrix.trixx
غلط املایی
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 ساعت قبل، memex گفته است :

1- این مقاله نیست فقط یه تعریف کلی بوده

2-خوب مانیتور شما 75 هرتزی هست یعنی 75 بار در ثانیه خاموش روشن میشه و فریم رو نمایش میده  شما 1فریمم کارتت تولید کنه باز 75فریم مانیتور نمایش میده  پس تولید فریم ربطی به هرتز مانیتور نداره  اگه فریم رو باز بزارید و وابسته به نوع بازی اگه  کارتتون زودتراز سیپیو گلوگاه نشه اینجا سیپیو قویتر فریم بیشتری تولید میکنه(یا بهتر بگم باعث میشه گرافیک فریم بیشتری تولید کنه) مثلا در بازی asc odyssey یا واچ داگز 2 یا بتل فیلد قسمت انلاین سیپیو زودتر از گرافیک گلوگاه میشه و برای 60فریم واقعا سیپیو قوی نیاز هست بنابراین تفاوت فریم بین 1500x و 1300x دیده میشه گلوگاه بستگی داره اینجور نیست همیشه گلوگاه ثابتی داشته باشیم در این بازی این نقطه گلوگاه زود  احساس میشه به دلیل بهینه نبودن و پردازش های الکی و یا در قسمت انلاین به دلیل مختصات مکانی و فیزیک هر بازیکن.

نمونه دیگه هم در رزولوشن های پایین هست که کار تولید فریم برای گرافیک اسون میشه و گلوگاه میره سمت سیپیو و چون سیپیو به تولید فریم حساسه (البته به محاسباتی که در هرفریم تولید میشه حساسه نه خود فریم) باعث میشه گلوگاه سمت سیپیو میل کنه (البته من نسبت به کارت 580 گفتم اگه کارت مثلا 610 بود خوب بازم 610 گلوگاهه برای این سیپیو در بازی های امروزی  در هر رزولوشنی)

نمیدونم واضح گفتم یا نه ولی بسته به بازی این تفاوت قدرت سیپیو ممکنه در فریم بالاتر یا در فریم پایین تر حس بشه 

اول اخر سیپیو 1500 قوی تر از 1300 هست حالا کی این گلوگاهش حس بشه با کارت 580 بستگی به بازی داره قطعا شما با کانتر این گلوگاه رو در فریم بالای 200-300 حس میکنید (البته کارت 580 همچین فریمی تولید نمیکنه)

ممنون بابت توضیحاتتون  فهمیدم 🙏🏼🌹 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، Hamed.Madadi گفته است :

دوستان سیستم من در حال حاضر اینه

CPU:2500K

VGA:1070

RAM: 16 GB

من میتونم 2500K رو تا 4.5 اور کنم ، یه بازی معرفی کنید CPU رو به کار بکشه ، میخوام ببینم واقعا چقدر تاثیر ...

 

rainbow six siege

واقعا  سی پی یو ی زیادی مصرف میکنه 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 3 ساعت قبل، Hamed.Madadi گفته است :

دوستان سیستم من در حال حاضر اینه

CPU:2500K

VGA:1070

RAM: 16 GB

من میتونم 2500K رو تا 4.5 اور کنم ، یه بازی معرفی کنید CPU رو به کار بکشه ، میخوام ببینم واقعا چقدر تاثیر داره تو افزایش فریم

تو برنامه   CinebenchR20 با فرکانس معمولی و بدون اور امتیازش 971 هست و با اور به فرکانس 4.5 امتیازش میشه 1299 حدود 33 درصد امتیازش افزایش پیدا میکنه و این فوالعادست ، تو بازی نمیدونم واقعا چقدر تاثیر داره ، طبق ویدیوهای که تو YouTube دیدم نهایت 10 درصد تو افزایش فریم تاثیر داره! 

نهایت دما بدون اور 55 درجه و نهایت دما با اور 4.5 گیگاهرتز 72 درجه هست یعنی 17 درجه افزایش دما

سعی کن با پایین آوردن رزولیشن و تنظیمات گرافیکی فریم رو بالا ببری .

حتما از یک بازی در چند رزولیشن مختلف و تنظیمات گرافیکی مختلف بنچمارک بگیر تا بهتره بشه مقایسه کرد .

از اینجا :

 

هم میتونید استفاده کنید . دوستان زیادی از سیستم هاشون بنچمارک گرفتن . شما هم بنچمارکتون رو قرار بدید تا در آینده هم مورد استفاده قرار بگیره .

به طور مثال اینجا :

 

یکی از دوستان با پردازنده 2500K در فرکانس 4.5 و کارت گرافیک 1060 بنچمارک گرفته .

ویرایش شده توسط big VULTURE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 ساعت قبل، memex گفته است :

  اگه فریم رو باز بزارید و وابسته به نوع بازی اگه  کارتتون زودتراز سیپیو گلوگاه نشه اینجا سیپیو قویتر فریم بیشتری تولید میکنه(یا بهتر بگم باعث میشه گرافیک فریم بیشتری تولید کنه)

خوب الان این صحیح ولی تست هایی که من الان داشتم میدیدم  مقایسه i9 9900k و r5 2400g با گرافیک 2060 روی ultra ... با این تست گرافیک گلوگاهه نه سی پی یو (cpu لودش خیلی کمه حتی) !!! فریم هم پایین درسته که تفاوت خیلی اندکه در حد ۱۰ درصد ولی علت این تفاوت چیه!؟ مگه نباید هر دو یکسان fps بدن؟ 

Screenshot_20190817-204126_YouTube.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 ساعت قبل، Hamed.Madadi گفته است :

یه بازی معرفی کنید CPU رو به کار بکشه

واچ داگز 2 

در 47 دقیقه قبل، noname گفته است :

مگه نباید هر دو یکسان fps بدن؟ 

یه ذره عجیبه  ممکنه عامل دیگه ای فریم رو کم کرده باشه  الزاما در یک صحنه فریم نمیتونه بین 2 سیستم برابر باشه ولی خوب باید بررسی شه

اگه رزولوشن 4k باشه قطعا گرافیک زودتر گلوگاه میکنه حالا  چرا فریم تغیر کرده رو نمیتونم بگم شاید عامل نرم افزاری باشه شایدم به خاطر فرکانس رم باشه چون الان اون 32گیگ رم داره این 16 گیگ

باید بررسی شه این رم ها چه برندی و چه پهنای باندی دارن پهنای باند رم به شدت اثر میذاره 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 54 دقیقه قبل، memex گفته است :

واچ داگز 2 

یه ذره عجیبه  ممکنه عامل دیگه ای فریم رو کم کرده باشه  الزاما در یک صحنه فریم نمیتونه بین 2 سیستم برابر باشه ولی خوب باید بررسی شه

اگه رزولوشن 4k باشه قطعا گرافیک زودتر گلوگاه میکنه حالا  چرا فریم تغیر کرده رو نمیتونم بگم شاید عامل نرم افزاری باشه شایدم به خاطر فرکانس رم باشه چون الان اون 32گیگ رم داره این 16 گیگ

باید بررسی شه این رم ها چه برندی و چه پهنای باندی دارن پهنای باند رم به شدت اثر میذاره 

 

حالا با این سیستم  کاری ندارم حرف شما درسته ولی تست هارو ببینین همشون اینطوریین cpu های قوی تر فریم بیشتری میدن ( نهایت ۱۰ درصد بیشتر ) 😶

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 3 ساعت قبل، noname گفته است :

خوب الان این صحیح ولی تست هایی که من الان داشتم میدیدم  مقایسه i9 9900k و r5 2400g با گرافیک 2060 روی ultra ... با این تست گرافیک گلوگاهه نه سی پی یو (cpu لودش خیلی کمه حتی) !!! فریم هم پایین درسته که تفاوت خیلی اندکه در حد ۱۰ درصد ولی علت این تفاوت چیه!؟ مگه نباید هر دو یکسان fps بدن؟ 

Screenshot_20190817-204126_YouTube.jpg

دقت کنید که بازی سنتتیک نیست(یعنی دو فریم به ظاهر یکسان ممکنه با هم تفاوت اطلاعات داشته باشن) به همین دلیل هم شما در اینجا تفاوت فریم داری با اینکه بازی یکسانه و گرافیک یکسانه و خیلی موارد دیگه هم یکسانه

شما اگه این دو سیستم رو با همین شرایط در یک بنچمارک سنتتیک قرار بدید باید نتایج یکسان (حد اکثر با اختلاف ۱ تا ۲ درصدی) می بینید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 26 مرداد 1398 در 21:06، noname گفته است :

خوب الان این صحیح ولی تست هایی که من الان داشتم میدیدم  مقایسه i9 9900k و r5 2400g با گرافیک 2060 روی ultra ... با این تست گرافیک گلوگاهه نه سی پی یو (cpu لودش خیلی کمه حتی) !!! فریم هم پایین درسته که تفاوت خیلی اندکه در حد ۱۰ درصد ولی علت این تفاوت چیه!؟ مگه نباید هر دو یکسان fps بدن؟

قرار نیست حتما CPU زیر لود 100 در 100 بره تا گلوگاه باشه .

اساسا یکی از مشکلات بازی ها ( مخصوصا در دایرکس 11 و پایینتر ) ناتوانی بازی در استقاده از بیش از 4 هسته هستش .  درواقع 2400 گلوگاه نمیشه چون صرفا یه پردازنده ضعیف هستش . گلوگاه میشه چون قدرتش روی 8 ترد پخش شده و هر ترد قدرت کمی داره .

در در 27 مرداد 1398 در 00:11، MojArch گفته است :

دقت کنید که بازی سنتتیک نیست(یعنی دو فریم به ظاهر یکسان ممکنه با هم تفاوت اطلاعات داشته باشن) به همین دلیل هم شما در اینجا تفاوت فریم داری با اینکه بازی یکسانه و گرافیک یکسانه و خیلی موارد دیگه هم یکسانه

شما اگه این دو سیستم رو با همین شرایط در یک بنچمارک سنتتیک قرار بدید باید نتایج یکسان (حد اکثر با اختلاف ۱ تا ۲ درصدی) می بینید

در نقل قول عکس رو پاک کنید .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

UPPPPP

یه سوال دیگه ازتون بپرسم، الان r5 2400g به نسبت به r5 1600 , سینگل کور بیشتری داره ولی در عوض دومی ۶ هسته داره و مولتی کورش بسیار بیشتره، اگه گیمینگ سینگل کور واسش مهمه ، پس r5 2400g پرفرمانس بیشتری داره؟ حتی با وجود خطوط pci express کمتر؟! 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 3 ساعت قبل، noname گفته است :

یه سوال دیگه ازتون بپرسم، الان r5 2400g به نسبت به r5 1600 , سینگل کور بیشتری داره ولی در عوض دومی ۶ هسته داره و مولتی کورش بسیار بیشتره، اگه گیمینگ سینگل کور واسش مهمه ، پس r5 2400g پرفرمانس بیشتری داره؟ حتی با وجود خطوط pci express کمتر؟! 

 

بستگی به موتور بازی داره اگه فقط تک هسته استفاده بشه خوب مشخصه 

ولی تو بازی های امروز بعید بدونم تک هسته باشه شما بازیو باز کن از تسک منیجر استفاده از یکی از هسته هارو بردار فریمت میپره این نشون میده استفاده  تک هسته نیست ولی قدرت تک هسته دخیله

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 19 ساعت قبل، memex گفته است :

اسپم 1f615.png

؟

تاپیک رو آپ کردم تا سایر دوستان هم مطالعه کنند .

...................................

دوستان در نظر سنجی هم شرکت کنند .

بنده هم همین الان رای میدم .

ممنون .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...