رفتن به مطلب

نقشه راه تولید اینتل تا سال ۲۰۲۹ منتشر شد


Recommended Posts

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

در ماه مِی بود که اینتل از نقشه راه فناوری ساخت خود رونمایی کرد که برنامه‌های این شرکت را تا سال 2023 نشان می‌داد اما حالا یک نقشه راه با جزئیات بیشتر از سوی Anandtech منتشر شده که پیشرفت فناوری ساخت اینتل تا سال 2029 را نشان می‌دهد.

نقشه راه منتشر شده ظاهرا در طی جلسه IEEE International Electron Devices توسط یکی از شرکای اینتل رونمایی شده که ادعا کرده اولین بار توسط خود اینتل در ماه سپتامبر به نمایش گذاشته شده. اینتل همین حالا نیز به ما برنامه‌های اصلی خود برای 7 نانومتر را توضیح داده اما اسلاید منتشر شده بسیار فراتر از اینهاست. یک نقشه راه 10 ساله برای چیزهایی که قرار است اینتل طی سا‌ل‌های آینده ارائه دهد.

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

10 نانومتر تا 1.4 نانومتر طی 10 سال  آینده

اینتل قصد دارد برای هر به روز رسانی اصلی فناوری ساخت، آهنگ دو ساله را دنبال کند. ما شاهد یک عرضه اولیه (Soft Launch) برای فناوری 10 نانومتری (10 نانومتر پلاس) در سال 2019 بودیم که در سال 2021 با فناوری 7 نانومتری، 2023 با فناوری 5 نانومتری، در 2025 با 3 نانومتری، 2027 با 2 نانومتری و همچنین 2029 با 1.4 نانومتر ادامه می‌یابد. نکته جالب توجه در میان اینجاست که این آهنگ دو ساله به عنوان مسیر کارایی / هزینه بهینه توسط خود اینتل ارجاع داده شده. بنابراین مسیر اصلی خواهد بود که اینتل دنبال می‌کند اما همچنین یک آهنگ سالیانه نیز برای نودهای + / ++ در نظر گرفته شده که افزایش کارایی بیشتر و فرصت‌های بهتری را روی همان فناوری قبلی ارائه می‌دهد.

قبل از این که درباره نودهای بهینه برای هر فناوری ساخت صحبت کنیم، ما باید روی قابلیت‌های کلیدی که هر به روز رسانی اصلی نود ارائه خواهد داد، تمرکز کنیم. برای 7 نانومتری اینتل می‌گوید بزرگ‌ترین قابلیت استفاده از تکنولوژی EUV یا Extreme Ultraviolet Lithography خواهد بود. به شکل مشابه تمام نودهای اصلی با قابلیت‌های جدیدی همراه هستند اما اینتل توضیح نداده که می‌توانیم انتظار چه نکاتی را داشته باشیم. در همان زمانی که اینتل محصولات 10nm++ را معرفی خواهد کرد، آنها تولید و عرضه فناوری نسل بعدی 7 نانومتر را نیز در دستور کار خود دارند. فناوری‌های 10 و 7 نانومتر همین حالا با جزئیات توسط اینتل طی جلسه با سرمایه گذاران در سال 2019 شرح داده شده‌اند.

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

اینتل و فناوری 10nm، 10nm+ و 10nm++

ابتدا با خانواده 10 نانومتر شروع می‌کنیم. اینتل مشخص کرده این فناوری بهبودهای مهمی در بخش عملکر بر مصرف خواهد داشت. در مقایسه با 14nm++ ریخته‌گری جدید مصرف بهینه‌تری را به همراه دارد و اینتل نیز با عرضه نمونه‌های پیشرفته‌تر این فناوری آن را پخته‌تر خواهد کرد. در سال 2020 شاهد نودهای 10nm+ هستیم و برای 2021 نیز 10nm++ برنامه ریزی شده است.

فناوری‌های 7nm، 7nm+، 7nm++ اینتل

همزمان با معرفی محصولات 10nm++ شرکت اینتل برنامه تولید و عرضه نود نسل بعدی خود یعنی 7 نانومتر را نیز مشخص کرده است. کمی جلوتر محصولی مهم که اینتل در نظر دارد با فناوری 7 نانومتری و در سال 2021 عرضه کند را معرفی می‌کنیم. این شرکت بهبود این نود را با 7nm+ در سال 2022 و 7nm++ در سال 2023 ادامه خواهد داد. درست به مانند 10 نانومتر، این فناوری نیز بهبودهای خوبی از جمله دو برابر چگالی بیشتر نسبت به فناوری 10nm را دریافت می‌کند.

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

لازم به ذکر است که تنها فناوری 10 نانومتری از بهبود +++ بهره مند می‌شود زیرا همین حالا نیز 10 نانومتر پلاس را در سال 2019 شاهد هستیم. لیتوگرافی 1.4 نانومتر در سال 2029 بسیار امید بخش به نظر می‌رسد اما اینتل قبلا هم در نقشه راه‌های خود ادعا کرده بود که فناوری 10 نانومتری را در سال 2015 و 7 نانومتری را در سال 2017 شاهد خواهیم بود. اما اخیرا مدیر عامل اینتل Bob Swan ادعا کرده کمپانی او می‌تواند با اولین محصولات 7 نانومتری، فناوری 5 نانومتری TSMC را که در فصل چهارم 2021 عرضه می‌شود شکست دهد و همینطور انتظار می‌رود فناوری 5 نانومتری اینتل با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC که برای نیمه دوم سال 2024 در نظر گرفته شده و محصولات آن در سال 2025 عرضه می‌شوند، برابر باشد.

بهبودها در هر لیتوگرافی

این اسلاید همچنین درباره بک پورت یا پشتیبانی بیشتر از هر نود صحبت می‌کند که یک موضوع جالب طی ماه‌های اخیر بخصوص با در نظر گرفتن مشکلات بی شمار اینتل با فناوری 14 و 10 نانومتری بوده. هر نود اصلی که در اینجا نشان داده شده حداقل دو بهبود را دریافت می‌کند. فناوری 10nm+ دو مدل 10nm++ و 10nm+++، فناوری 7nm دو مدل 7nm+ در سال 2022 و 7nm++ در سال 2023، لیتوگرافی 5 نانومتر دو مدل 5nm+ در سال 2024 و 5nm++ در سال 2025، فناوری 3 نانومتر نیز 3nm+ در سال 2026 و 3nm++ در سال 2027، در حالی که لیتوگرافی 2 نانومتری 2nm+ و 2nm++ را به ترتیب در 2028 و 2029 دریافت می‌کند. هیچ فناوری بهبود یافته‌‌ای برای مدل 1.4 نانومتر ذکر نشده اما این اسلاید تنها یک نقشه راه 10 ساله را نشان می‌دهد، بنابراین شما می‌توانید انتظار حداقل یک نود بهبود یافته برای 1.4 نانومتر را هم داشته باشید.

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

پس هر نود اصلی در طی سال بعدی یک مدل بهبود یافته + دریافت می‌کند و بعد از آن نیز یک ++. نکته جالب اینجاست که مدل ++ یا در مورد فناوری 10 نانومتر +++، در کنار فناوری اصلی بعدی عرضه می‌شود. نود بهبود یافته مزایایی در مقابل نود جدید از جمله فرکانس و مقیاس پذیری به همراه بازده بیشتر را ارائه می‌دهد.

در اینجا اینتل می‌تواند تصمیمات جذابی بگیرد زیرا آنها چندین مسیر برای انتخاب دارند که هر نسل از نودها در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. حالا براساس زمان حاضر در نقشه راه، ممکن است اینتل همین حالا تصمیمات خود برای اتفاقات آینده 10 نانومتری و 7 نانومتر اتخاذ کرده باشد.

نقشه راه جدید اینتل؛ فناوری 1.4 نانومتری در 10 سال آینده

اینتل همچنین انتقال محصولات به نودهای بهینه قبلی را نیز اضافه کرده. یک محصول 7 نانومتری می‌تواند به فناوری 10 نانومتر +++ منتقل شود، یک محصول 5 نانومتری می‌تواند به 7 نانومتر ++ انتقال یابد، یک محصول 3 نانومتر به 5 نانومتر ++ و یک 2 نانومتر با 3 نانومتر ++ تولید شود.

همچنین شایعات اخیر اعلام می‌کنند که یک محصول 10 نانومتر ++ (Tiger Lake) به 14 نانومتر +++ (Rocket Lake) منتقل شده. مدارک قابل توجهی یافت شده اما از آنجایی که محصول برای عرضه در 2021 برنامه ریزی شده هیچ صحبت رسمی در این باره از سوی اینتل مطرح نشده. اما به هرحال با توجه به این نقشه راه ممکن است شاهد حضور هسته‌های Willow Cove در پردازنده‌های Rocket Lake باشیم که در حال حاضر با فناوری 10 نانومتر ++ تحت پلتفرم موبایل عرضه شده‌اند.

 

منبع :

sakhtafzarmag.com

لینک خبر :

https://www.sakhtafzarmag.com/اخبار-و-مقالات/34247/فناوری-1-4-نانومتری-اینتل

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بنظر من خیلی از این برنامه هایی که برای ده سال آینده پیش بینی کردن ، بیشتر به یک رویا شبیه هست و بقول معروف یه " امید درمانی" هست برای طرفداران اینتل که توی این چند وقت اخیر ضربات سهمگینی از AMD دریافت کردن

مطمئن باشید  AMD هم توی این 10 سال بیکار نمیشینه و اگر اینتل یک گام به جلو برداره ،  اونها دو گام برمیدارن ( البته این رقابت بین دو شرکت قطعأ به نفع مصرف کنندگان خواهد بود و ما از این رقابت استقبال میکنیم )

ناسلامتی AMD قصد داره اینتل رو با خاک یکسان کنه 😂😂😂

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خنده دارترین نکتش اون 1.4 نانومتر هست در سال 2029 خخخ این همون 14 نانومتره فقط یک نقطه گذاشتن بینش چون +++++ تا 2029 خز شده🤣😂

لینک به دیدگاه
Share on other sites

از این نقشه راه ها قبلا هم دادن دیگه کسی جدی نمی گیره تا وقتی که محصول به دست مشتری برسونن

Intel-10nm-Process-Node.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

جنگ اینتل با amd مثل همون مسابقه خرگوشه با لاکپشته هست،منتها قضیه اینجاست که خط پایانی وجود نداره،الان اینتل تا  دوسال بعد یه حرکتی میزنه از amd خیلی میزنه جلو تر بعد باز دوباره عین مرغ میشینه رو تخما تا amd از بغلش رد بشه

 

اینم حکایت تکنولوژیه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 33 دقیقه قبل، matrix.trixx گفته است :

از این نقشه راه ها قبلا هم دادن دیگه کسی جدی نمی گیره تا وقتی که محصول به دست مشتری برسونن

Intel-10nm-Process-Node.jpg

بیشتر شبیه یه جنگ روانی علیه amd هست تا واقعیت 

چون الان از 2015 تا الان رو ی14 نانو هست و جالبه سری دهم core-x رو مشابه نسل هفتم و نهم روی 14 نانو تولید و عرضه کرد

مشخصه که هیچ برنامه ای نداره تازه میخواد سوییج کنه رو ی10 نانو اونم تازه از اواخر 2020 ... تا طراحی و نانودری 7 رو به تولید و معرفی  و عرصه و در ناهایتن به دست مصرف کننده نرسه

الباقیش بیشتر شبیه فقط یه نقشه و رویا پردازیه ..... 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

الان از 2019 بیست روز بیشتر باقی نمونده و اینتل فکر نمی کنم محصول 10 نانومتری تولید انبوه کرده باشه! این خودش نشون میده همین الان هم اینتل از این نقشه راهش عقب هست.

من فکر می کنم شرکت های دیگه نهایت بتونن تا 5 نانومتر در 2020 پیش برن که قانون مور رو هم تا همین 2020 معتبر دونستن ولی اینتل کاملا بعید هست موفق بشه. گرچه R&D  اینتل رو هم اصلا دست کم نگیرید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ده - پونزده سال پیش، پردازنده ها 90 نانومتری بودن. عزیزان یادشونه.

ولی امروز من توی سیستمم یه پردازنده 10 نانومتری دارم.

پونزده سال دیگه هم میتونم یه پردازنده یک نانومتری داشته باشم.

به هیچ وجه بعید نبینیدش، تکنولوژی خیلی راحت همه مون رو جا میزاره و راه خودشو میره ...

ویرایش شده توسط ali_8114
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینتل برای دو ماه بعد تازه ۱۴ نانومتری میده بیرون. و تا پردازنده های کمت لیک رو نفروشه فکر نکنم سراغ آیس لیک بره. اینم یه پروسه حداقل شش ماهه میخواد.

تازه اگر بر فرض افسانه دقیقا همین برنامه رو بره جلو خیلی عقب میمونه. شما ببینید سامسونگ و tsmc رفته سراغ سه نانومتری برای ۲۰۲۱. و ای ام دی ۵ نانومتری .اصلا اگر اینتل اینتل بود ما الان ۵ نانومتری رو میدیدم نه کمت لیک 14 نانو  رو. اینتل تازه میخواد برای پنج سال بعد ۳ نانومتری بده. خیلی بده برای اینتل.

ویرایش شده توسط jj-191
لینک به دیدگاه
Share on other sites

من که چشم آب نمیخوره, مدل 2029 هم از الان میدونم چی هست (++++++++++++++++14nm)  😁

من خودم الان i9 9900K دارم ولی باید واقعیت رو پذیرفت. اینتل تا وقتی یه رقیب درست حسابی نداشته باشه اوضاع عوض نمیشه. وقتی با 14 نانومترش از 7 نانومتریا سره واقعا چرا باید خط تولیدشو عوض کنه و هزینه هنگفتی متحمل بشه؟

ویرایش شده توسط Persian Assassin
لینک به دیدگاه
Share on other sites

کسی نمیگه اینتل در  حال حاضر حرف برای گفتن نداره ولی داره قافیه رو در چند بخش به قولی بدجوری داره  میبازه. شما ببینید اینتل در قیمت گذاری محصولاتش مصرف برق محصولاتش  تاخیرهای لانچ محصولاتش و یکی دو مورد دیگه داره عقب میفته. سرعت رشد بسیار بالاست الان هواوی داره وارد عرصه دسکتاپ میشه. من هم از خدامه اینتل یه محصولی بده بیام ازش تعریف کنم پولی که به خاطر محصولش دادم راضیم کرده!

https://wccftech.com/huawei-preps-desktop-pc-motherboards-featuring-up-to-8-core-kunpeng-920-arm-v8-cpus/

 

https://www.zoomit.ir/2019/12/10/343146/huaweis-motherboard-desktops/

ویرایش شده توسط jj-191
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 ساعت قبل، jj-191 گفته است :

شما ببینید اینتل در قیمت گذاری محصولاتش مصرف برق محصولاتش  تاخیرهای لانچ محصولاتش و یکی دو مورد دیگه داره عقب میفته

بله داره عقب میمونه ....

الان نسل دهم رو با نسل سوم رایزن ها معرقی کرده ولی هنوز توی هیچ خرده فروشی موجود نیست حتی مدل های جدید مادربورد هایی که شرکت ها براش

طراحی کردن ام هنوز وارد بازار نشده چون اینتل نتونسته سی پی یو وارد بازار کنه ولی شرکت ها سریع چیپ trx40 رو خیلی زود موجود کردن چون amd بعد از معرفیسی پی یو ها رو وارد بازار کرد .....

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دقیقا یاد زمانی افتادم  که amd چیپ x399 رو معرفی کرد و بعدش اینتل نسل هفتم core-x رو معرفی کرد شرکت ها به دلیل لعتبار بیشتر اینتل

سریع مادربورد های چیپ x299 توی بازار پر بود ولی x399 نبود یعنی شرکت ها خیلی سمت و سوق amd نبودن و جدی نمیگرفتنش ,ولی الان دقیقا بر عکس شده اینقدر که مادربورد چیپ tr40 هست

x299 نیست  و اعتبار amd و اینتل دقیقا نسبت به 2-3 سال پیش کاملا روند برعکسی گرفته ..... 

امیدوارم اینتل این عقب افتادگی رو با یه معماری جدید و یه چیپ خوب توی کامپیوتر های سطح بالا جبران کنه 

ویرایش شده توسط Naser.Morsali
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...