رفتن به مطلب

سوال و رفع ابهام در مورد masterliquid pro 240 rgb


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

درود دوستان.

دیروز یک دستگاه از کولر Cooler master masterliquid pro 240 از طریق لیون به دست من رسید.

خب من طبق بررسی هایی که کرده بودم این مدل با مدل ml240l تفاوتش در پمپ قوی تر با طول عمر بالا تر و همچنین کانکتور 4 پین pwm در مدل pro و 3 پین در مدل ml240l هستش با یک مقدار شلنگ های ضخیم تر.

تا دیروز یعنی قبل از نصب این کولر من از خنک کننده بادی Cooler master hyper 212 turbo که دارای 2 فن هستش استفاده میکردم.

پردازندمم r5 3600x هستش و تمامی تنظیمات ولتاژ و کلاک روی حالت استوک و دستکاری نشده.

مورد اول:

من با کولر بادی مذکور در حالت فول لود (استرس تست cpu z) و گرمای اتاقم که این روزا تا 30 درجه هم میره شاید بیشتر ، نهایتا تا 74 درجه میرفت.

انتظار داشتم این کولر توی همین شرایط محیطی دمارو دیگه بالاتر از 68 نبینم اما این هم تا 73 درجه میره با دور فن 100%! که این خیلی عجیبه.

مورد دوم:

هنگام نصب بلاک روی پردازنده متوجه شدم که یکی از پین های متصل به بلاک (از چهار پین روی بلاک پین سوم از سمت چپ) مقدار بالاتر از بقیه هست. یعنی انگار که از جاش در اومده! خیلی اعصابم خراب شد. اونو با دست جا زدم (فشار دادم پایین) و سیستم رو روشن کردم. مادربرد بنده strix b450f هستش. دو هدر برای فن cpu داره که فن هارو به اون ها وصل کردن. (CPU_FAN, CPU_OPT) یک هدر هم به نام AIO_PUMP داره که کابل 4 پین پمپ رو به همین هدر وصل کردم.

انتظار داشتم که چون 4 پینه برخلاف مدل ML240L بتونم سرعت دوران پمپ رو کنترل کنم. اما اینطور نبود! وارد بایوس شدم و در قسمت مانیتورینگ دیدم که پمپ با سرعتی نزدیک 10000RPM در حال گردشه(دقیق 9500 الی 9800) !

200722004748.thumb.jpg.c4cf8b93ac6907dce96fb4dd6af08cdb.jpg

این در حالیه که نویز خاصی از پمپ شنیده نمیشه. آیا این سرعت واقعیه یا درسته؟

سیستم رو با کمال تعجب لود کردم و وارد برنامه AI SUITE و قسمت FAN EXPERT شدم. در اون قسمت پمپ رو مشاهده میکردم که کاملا روی 100 درصد در هر دمایی تنظیم شده بود و همون عدد بایوس رو نشون میداد. گزینه اسمارت فن هم خاموش بود اما میتونستم دستگیره های تنظیم رو روی نمودار جابجا کنم. یک مداری اوردمشون پایین که ببینم دور پمپ تغییر میکنه یا نه. که دیدم تغییر کردم. در حدود 50% دور پمپ رو 5500 نشون میداد!

ایا کلا همینطوره (چون این اولین واتری هست که من تجربشو دارم) یا مشکلی هست؟ به نظرتون میتونه مشکل از همون پینی که بالاتر از بقیه بود باشه؟

 

مورد سوم:

نوع ایستادن شلنگ های این کولر هست! اگر من بخوام پیچ نخورن باید بلاک رو طوری نصب کنم که لوگوی کولر مستر برعکس بشه!!

در حال حاضر به این صورت هستش

20200721_222916.thumb.jpg.68e21af0ac85a1e130b53170435c212b.jpg

ایا این شکل قرارگیری شلنگ ها صحیحه یا خیر؟

 

در تصاویر رسمی سازنده محل اتصال شلنگ ها متفاوت هست. اگر رادیاتور همینطوری که من نصب کردم باشه شلنگی که متصل به رادیاتور و عقب تر قرار گرفته به سمت راست بلاک وصل میشه و شلنگی که متصل به رادیاتور و جلوتره به سمت چپ بلاک وصل میشه

تصویر رسمی

538561068_Screenshot_2020-07-22MasterLiquidPro240RGBCoolerMaster.thumb.png.f560c65d098943e73153502620439565.png

اگر این تصویر رو با تصویر کیس من مقایسه کنید میبینید که شلنگ ها جابجا وصل شدند.

دوستان لطفا راهنمایی کنند. تشکر

ویرایش شده توسط xXxHO3EiNxXx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود در مورد دما نظر خاصی ندارم چون به شخصه واتر کولر مستر نداشتم تو کانفیگی شبیه به مال شما.

سرعت هیچ پمپ AiO رو من ندیدم بشه تغییر بدی. اون ده هزار دور هم معمولا باگ پالسی هست که مادربرد میره. بعضی برندا دوبلن یعنی پمپ شما با سرعت 5 هزار داره فعالیت میکنه.

شیلنگتون هم که اوکی وصل کردید و چون تصاویر این وبسایتا ساخته میشه؛ یعنی چندین عکس میگیرن و منتاژ میکنن، طبیعیه که تو این موارد جزئی فرق داشته باشه با محصول واقعی.

یه کاری کن یکم بی ریخته ولی صرفا جهت تست. با چسب 5 سانتی اون گپ های دور فریم دوتا فن رو بپوشون طوری که فین های رادیاتور برن زیر چسبه و با هوای داخل کیس ارتباتشون قطع بشه. ببین چقدر روی دمات تاثیر میزاره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، Devileytion گفته است :

درود در مورد دما نظر خاصی ندارم چون به شخصه واتر کولر مستر نداشتم تو کانفیگی شبیه به مال شما.

سرعت هیچ پمپ AiO رو من ندیدم بشه تغییر بدی. اون ده هزار دور هم معمولا باگ پالسی هست که مادربرد میره. بعضی برندا دوبلن یعنی پمپ شما با سرعت 5 هزار داره فعالیت میکنه.

شیلنگتون هم که اوکی وصل کردید و چون تصاویر این وبسایتا ساخته میشه؛ یعنی چندین عکس میگیرن و منتاژ میکنن، طبیعیه که تو این موارد جزئی فرق داشته باشه با محصول واقعی.

یه کاری کن یکم بی ریخته ولی صرفا جهت تست. با چسب 5 سانتی اون گپ های دور فریم دوتا فن رو بپوشون طوری که فین های رادیاتور برن زیر چسبه و با هوای داخل کیس ارتباتشون قطع بشه. ببین چقدر روی دمات تاثیر میزاره.

سپاس

یعنی شما میفرمائید که خیالم راحت باشه و اون پینی که بهش مشکوک بودم درست کار میکنه و متصله؟ سوالم اینه اگر پمپ کار نکنه دما خیلی بیشتر از این میشه درسته؟

اون گپ ها به یک قطعه لاستیکی که داخل جعبه بود از زیر فن ها گرفته شده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

میگم تست کردین کولر رو جلو پنل کیس نصب کنید؟(شیلنگ ها میرسه تا اونجا؟)

......

دمای اتاقتون چند درجه هست؟

ویرایش شده توسط yasin1380
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
در هم اکنون، xXxHO3EiNxXx گفته است :

سپاس

یعنی شما میفرمائید که خیالم راحت باشه و اون پینی که بهش مشکوک بودم درست کار میکنه و متصله؟ سوالم اینه اگر پمپ کار نکنه دما خیلی بیشتر از این میشه درسته؟

اون گپ ها به یک قطعه لاستیکی که داخل جعبه بود از زیر فن ها گرفته شده

بله شما فقط به برق و گراند پمپتون نیاز دارید تا درست فعالیت کنه. مطمئن باشید که سیم رو درست به سر کانکتور جا زدید. اگه پمپ کار نکنه در بهترین حالت دمای پردازندتون روی 100 درجه میمونه و فرکانسش به شدت افت میکنه ولی معمولا اگه پمپ کار نکنه سیستمتون از اورهیت حاصله، ریست یا حتی خاموش میشه قبل از اینکه لودی توسط کاربر بیفته روی پردازنده.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، yasin1380 گفته است :

میگم تست کردین کولر رو جلو پنل کیس نصب کنید؟(شیلنگ ها میرسه تا اونجا؟)

......

دمای اتاقتون چند درجه هست؟

جلوی کیس نه و  به نظرم جالب نمیشه در جلو.

دمای اتاق زمانی که تست گرفتم شاید 30 یکم بیشتر یا کمتر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درسته شاید جالب نشه اما خب دما پایین میاد بدون شک

.....

ولتاژ اعمال شده به سی پیو رو هم مقداری کم کنید دما پایین میاد (به صورت دستی)

چند وقت پیشم خبری خوندم که گفته بود به صورت خودکار مقداری ولتاژ بیشتر به سی پیو داده میشه تا پایدار بشه (یه تایپیکی هم درست شده بود براش تو فروم که با مقداری اندرلود دما مقدار قابل توجهی تو سی پیو های سری 3000 میاد پایین)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 19 دقیقه قبل، yasin1380 گفته است :

درسته شاید جالب نشه اما خب دما پایین میاد بدون شک

.....

ولتاژ اعمال شده به سی پیو رو هم مقداری کم کنید دما پایین میاد (به صورت دستی)

چند وقت پیشم خبری خوندم که گفته بود به صورت خودکار مقداری ولتاژ بیشتر به سی پیو داده میشه تا پایدار بشه (یه تایپیکی هم درست شده بود براش تو فروم که با مقداری اندرلود دما مقدار قابل توجهی تو سی پیو های سری 3000 میاد پایین)

ولتاژ و باقی موارد به صورت استوک هستش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان و اساتید اگر نظرات دیگه و تجارب دیگری هم دارید ممنون میشم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اولا پمپ رو کلا رو صد می‌ذارن و بقیشو با فن تنظیم می‌کنن. یعنی مشکلی نداره و حتی قابل تنظیم هم باشه کاربرا تو فرومای خارجی دیدم همینکارو می‌کنن

 

اون دورش هم باگه احتمالا. پمپ با این سرعتا نمی‌چرخه. خیلیا دیدم اینجوری می‌شن

 

در مورد شلنگ، الان اتصالش مناسبه. اگر شکستگی تیز وجود داشته باشه باعث افزایش خوردگی شلنگ تو اون قسمت می‌شه چون جریان اغتشاش پیدا می‌کنه و سایش و همچنین حوردگی شیمبایی زیاد می‌شه. ولی این به نظرم مشکلی نداره و تا این حدش اوکیه

 

در مورد دما هم aio با رادیاتور آلومینیومی تفاوت چندانی با کولرهای بادی بزرگ مثل مدل قدیمی شما نداره عملکردنش. حداقل مدل ۲۴۰ می‌شه گفت اکثرا عملکردش مشابه بادی‌های بزرگه. اینو linus دقیقا بررسی کرد توی یکی از ویدئوهاش

 

فقط مدلای ۳۶۰ گاها قوی‌ترن. بیشتر بخاطر جمع و جور بودن و زیباییش از بادی بررگ به آبی می‌رن، نه تفاوت چشم‌گیر دما

 

برا عملکرد بهتر یا ۳۶۰ جوابه یا سیکل باز

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 5 دقیقه قبل، Masoudk96 گفته است :

اولا پمپ رو کلا رو صد می‌ذارن و بقیشو با فن تنظیم می‌کنن. یعنی مشکلی نداره و حتی قابل تنظیم هم باشه کاربرا تو فرومای خارجی دیدم همینکارو می‌کنن

پس به چه دلیل در این مدل که pro هست کانکتور 4 پین pwm قرار دادند اما در مدل معمولی کانکتور 3 پین هستش؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

cpu z استرس تست سنگینی نیست با aida64 fpu / cinebench r20 تست کنین. حین تست hwinfo رو باز بزار و ببین cpu core voltage svi2 tfn رو چقدر هست . دمای اصلی چیپلت هم سنسور ccd1 عه .

خمیر رو چطور زدید ؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، Aimbot گفته است :

سلام

cpu z استرس تست سنگینی نیست با aida64 fpu / cinebench r20 تست کنین. حین تست hwinfo رو باز بزار و ببین cpu core voltage svi2 tfn رو چقدر هست . دمای اصلی چیپلت هم سنسور ccd1 عه .

خمیر رو چطور زدید ؟

در اولین فرصت تست میکنم. اما در کل منظورم از cpu-z این بود که در کولر قبلی هم با همین نرم افزار تست کرده بودم.

خمیر به صورت یه نخود در مرکز

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 دقیقه قبل، xXxHO3EiNxXx گفته است :

پس به چه دلیل در این مدل که pro هست کانکتور 4 پین pwm قرار دادند اما در مدل معمولی کانکتور 3 پین هستش؟

این رو اطلاع ندارم و جایی ندیدم تا حالا

 

ولی خودم حدس می‌زنم بخاطر هماهنگی با هدرهای جدید که اکثرا ۴ پین هستن رو مادربوردا

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یک برتری که کولر شما با مدل قبلیتون داره اینه که کلا واتر کولر دیر تر گرم میشه ولی هیت سینک تاور به سرعت به دمای پیکش میرسه. این باعث میشه فن های AiO آروم آروم بالا برن و نیوز قابل تحمل تری داشته باشن.

در مورد 4پین بودن پمپتون دلیلی که بنظر من میرسه اینه که بعضی از مدل های واتر کولر، فن ها به بلاک وصل میشدن و از طریق نرم افزار و یا هدر CPU دور فن ها کمو زیاد میشد پس باید پین چهارم برای فرستادن پالس این اطلاعات موجود باشه. حالا OEM نمیاد به خودش زحمت بده هزینه R&D و قالب سازی یا دست بردن تو فریم ور سوپروایزر بکنه و با همون کانفیگ قبلی محصول رو میده بیرون. یعنی حتی اگه میتونستید پالس رو کمو زیاد کنید با بایوس فرضا، این سیگنالی که از مادربرد به بلاک میره؛ در نهایت به جایی نمیرسه. چون پمپ شما از اون دستور نمیگیره و فرضا هدر های روی PCB که برای فن بودن و هنوز موجودن (و از دید ما خارجن) الان خالین، این پالسو دریافت میکنن که در نهایت بی نتیجه میمونه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، xXxHO3EiNxXx گفته است :

در اولین فرصت تست میکنم. اما در کل منظورم از cpu-z این بود که در کولر قبلی هم با همین نرم افزار تست کرده بودم.

خمیر به صورت یه نخود در مرکز

داخل بایوس بنظرم pbo رو غیرفعال کن و ولتاژ پردازنده رو هم با negative offset بیار پایین , مثل 0.1 / 0.075 / 0.05 (البته قبلش با cinebench یا wprime بنچمارک بگیر تا مقایسه کنی چه فرقی میکنه امتیاز و دما ) .

اگر بعداً قرار شد واترکولر رو باز کنی و دوباره خمیر بزنی , مثل این عکس بزن :

DN0XYmp.thumb.jpg.dbc0960f3a57ad9fc7ee769b28418510.jpg

چون رایزن3000 چیپ هاش off center عه .

دمای idle چقدره؟

درایور چیپست amd رو هم نصب کن , پاور پلن رو هم amd ryzen balanced بزار اگر قبلاً نبوده.

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 22 دقیقه قبل، Devileytion گفته است :

یک برتری که کولر شما با مدل قبلیتون داره اینه که کلا واتر کولر دیر تر گرم میشه ولی هیت سینک تاور به سرعت به دمای پیکش میرسه. این باعث میشه فن های AiO آروم آروم بالا برن و نیوز قابل تحمل تری داشته باشن.

در مورد 4پین بودن پمپتون دلیلی که بنظر من میرسه اینه که بعضی از مدل های واتر کولر، فن ها به بلاک وصل میشدن و از طریق نرم افزار و یا هدر CPU دور فن ها کمو زیاد میشد پس باید پین چهارم برای فرستادن پالس این اطلاعات موجود باشه. حالا OEM نمیاد به خودش زحمت بده هزینه R&D و قالب سازی یا دست بردن تو فریم ور سوپروایزر بکنه و با همون کانفیگ قبلی محصول رو میده بیرون. یعنی حتی اگه میتونستید پالس رو کمو زیاد کنید با بایوس فرضا، این سیگنالی که از مادربرد به بلاک میره؛ در نهایت به جایی نمیرسه. چون پمپ شما از اون دستور نمیگیره و فرضا هدر های روی PCB که برای فن بودن و هنوز موجودن (و از دید ما خارجن) الان خالین، این پالسو دریافت میکنن که در نهایت بی نتیجه میمونه.

این رو در نظر داشته باشید که در حال حاضر توسط نرم افزار ایسوس میتونم به طور دستی سرعت پمپ رو دستکاری کنم که در کنارش در قسمت مانیتورینگ همون برنامه یا hwinfo اون سرعت پمپ که نزدیک به 10000 هستش تا 1000 هم پایین میاد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، Aimbot گفته است :

داخل بایوس بنظرم pbo رو غیرفعال کن و ولتاژ پردازنده رو هم با negative offset بیار پایین , مثل 0.1 / 0.075 / 0.05 (البته قبلش با cinebench یا wprime بنچمارک بگیر تا مقایسه کنی چه فرقی میکنه امتیاز و دما ) .

اگر بعداً قرار شد واترکولر رو باز کنی و دوباره خمیر بزنی , مثل این عکس بزن :

DN0XYmp.thumb.jpg.dbc0960f3a57ad9fc7ee769b28418510.jpg

چون رایزن3000 چیپ هاش off center عه .

دمای idle چقدره؟

درایور چیپست amd رو هم نصب کن , پاور پلن رو هم amd ryzen balanced بزار اگر قبلاً نبوده.

 

 

pbo غیر فعاله tpu همچنین.

چیپست نصب و بروزه. پاور پلن هم روی بالانس.

دمای حالت idle هم بین 48 - 52

از لحاظ پخش شدن هم نتیجش اینه:

20200722_164627.thumb.jpg.f098a3f42e947f5730ac7bd1b88969ad.jpg

پخش پذیری این master gel ها زیاده. به نظرم مشکلی نباید باشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_ گفته است :

باگه

همچین دوری == گردباد 

البته داخل پمپ تبدیل میشه به گرداب 🙂

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
در 21 دقیقه قبل، xXxHO3EiNxXx گفته است :

این رو در نظر داشته باشید که در حال حاضر توسط نرم افزار ایسوس میتونم به طور دستی سرعت پمپ رو دستکاری کنم که در کنارش در قسمت مانیتورینگ همون برنامه یا hwinfo اون سرعت پمپ که نزدیک به 10000 هستش تا 1000 هم پایین میاد.

وقتی میاریدش روی مثلا 1000 چقدر روی پرفرمنس تاثیر داره؟ کم، خیلی یا اصلا؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 ساعت قبل، xXxHO3EiNxXx گفته است :

ولتاژ و باقی موارد به صورت استوک هستش

اندرولت کن

1.4 به نظرم زیاده برای فرکانس شما چون رو اینتل با این فرکانس فکر کنم بالای 4 خورده ای میشه برد

ببین از offset پشتیبانی میکنه؟ در حد 100 میلی ولت منفی بده بهش تست کن ببین پایداره یا نه

اگه بود بکنش 150 - و....

تا ناپایدار بشه

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 9 دقیقه قبل، xXxHO3EiNxXx گفته است :

البته داخل پمپ تبدیل میشه به گرداب 🙂

اره اشتباه شد منم حوصله نداشتم پاک کردمش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 دقیقه قبل، Devileytion گفته است :

وقتی میاریدش روی مثلا 1000 چقدر روی پرفرمنس تاثیر داره؟ کم، خیلی یا اصلا؟

خیلی در حدی که فن ها درجا میرن رو 100 درصد

در 2 دقیقه قبل، _Ga̴͇̒ḿ̷͈e̶_ò̸̞v̶̫̂e̵̠͒r_ گفته است :

اندرولت کن

1.4 به نظرم زیاده برای فرکانس شما چون رو اینتل با این فرکانس فکر کنم بالای 4 خورده ای میشه برد

ببین از offset پشتیبانی میکنه؟ در حد 100 میلی ولت منفی بده بهش تست کن ببین پایداره یا نه

اگه بود بکنش 150 - و....

تا ناپایدار بشه

 

تست میکنم حتما ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود 

من مدل Master Liquid Pro 140 رو دارم ! اون دور پمپ رو هم  کولرمستر یه توضیحی داده !

لینک

دور پمپ خودم :

 image.png.b276a4db7521533c7e756f8c56a1f9dc.png

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این عدد کاملا اشتباست. برای ML360R که من دارم عددش ثابته و روی 2500 دوره و البته 3 پینم هست. زیاد معقول نیست سازنده بهت اجازه بده سرعت دور پمپ رو کم و زیاد کنی، در مورد شما هم فکر کنم رو همون 2500 یا 3000 دور ثابته

1136902585_Screenshot(10).thumb.png.01c0190cf5bbbdd6d4bcc52ca787d90f.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...