رفتن به مطلب

تفاوت AHCI و IDE چیه؟


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

درود

خوب دوستان همونطور که از عنوان تاپیک پیداست میخواستم بدونم تفاوت این دو مورد چیه؟ امروز به هنگام نصب ویندوز برام سوال پیش اومد؟

همیشه ویندوزم رو حالت IDE نصب میکردم.امروز گذاشتم رو AHCI و نصب شد.یادمه لپتاپ هایی که میخواستیم XP روش نصب کنیم باید روی IDE میذاشتیم.

حالا تفاوت فنی بین دو حالت چیه؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

با توجه به اینکه کسی جواب نداد و برام سوال شده بود گفتم خودم جواب بدم تا اگر کسی نمیدونه مطلع بشه. ;)

-در مورد محاسن همونطور که از اسمشAdvanced Host Controller Interface پیدا هست از تکنولوزی های پیشرفته برای ذخیره اطلاعات استفاده می کند نظیر Native Command Queuing که اگر بخواهم خیلی ساده و عامیانه توضیح بدم با فعال کردنncq کنترلر ساتا کوتاه ترین مسیر ممکن را برای دستیابی به اطلاعات به هد هارد نشان میدهد ودر کل مزایای ncq عبارت اند از کاهش صدای هارد بر اثر کمتر جا به جا شدن هد بر روی دیسک 3- کاهش مصرف هارد دیسک 4- افزایس نسبی سرعت خواندن نوشتن به دلیل حذف مسیر های تکراری و کوتاه شدن مسیر های دستیابی هد هارد به شیار مورد نظر 5-و بازدهی بهتر در عملیات چند گانه مثلا در سیستم های سرور

کاربرد دیگرAHCI

یکی دیگر از قابلیت های مفید AHCI تکنولوزی hot swapping است با استفاده از این ویژگی شما می توانید در حین کار با PC هارد دیسک ها را از سیستم جدا یا هاردیسک دیگری به سیستم متصل کنید که دیگر نیازی به خاموش کردن سیستم جهت نصب و شناسایی هارد دیسک نیست

و آخرین کاربرد AHCI تا کنون ..قابلیتی به نام TRIM هست که اخیرا در SSD ها به کار رفته و باعث افزایس طول عمر آن می شود همین طور که اطلاع دارید SSD داری عمر محدودی هستند و عمرنسبی SSD هارو از طریق محاسبه میزان اطلاعت نوشته شده بر آن محاسبه میکنند.

تکنولوژی جدید هست که به کمک SSD ها آمد تا مانع ازفرسودگی زود هنگام این ابزار ذخیره سازی شود در واقع TRIM با پاک کردن کامل داده های به ظاهر پاک شده توسط سیستم عامل مانع ازOverwrite یا نوشتن اطلاعات بروی اطلاعت قبلی میشود ( همینطور که می دانید با Delete کردن اطلاعات این امکان به سیستم عامل داده میشود تا از فضای اشغال شده توسط داده قبلی برای جهت ذخیره سازی اطلاعات جدید یا همان اور رایت استفاده کند) هارد های جامد خصوصا از نوع MLC در اثر Overwrite های متوالی در زمان کوتاه تری دچار افت کارایی و در نهایت از کار افتن می می شوند .

کی از معایب AHCI از نظر بنده طولانی شدن زمان بوت ویندوز هست چون علاوه بر لود بایوس باید فریمور AHCI هم لود شود جدای از ظلاهر نچندان زیبای این فریمور.

-درصورتی که قبلا ویندوز را بدون فعال کردن ACHI نصب کرده باشید ،با فعال کردن این گزینه ویندوز Boot نخواهد شد و باید مجددا باید ویندوز نصب کنید (اطلاعات ذخیره شده بروی در رایو های دیگر قابل دسترسی هست)

ویرایش شده توسط HeX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

آقا ممنون، بسیار آموزنده و عالی.

حتماً این سری AHCI رو Enable میکنم بعد سیستم عامل رو نصب میکنم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

راستش عصری برام سوال شده بود و گفتم سوال کنم ببینم کسی توضیح کاملی داره و بعد از سرچ و جستجو به این مطلب برخورد کردم و دیدم کسی تو انجمن هم بهش اشاره نکرده.گفتم بنویسم اینجا تا بقیه هم استفاده کنند.البته تست کردم رو حالت AHCI ویندوز XP نصب نمیشه و حتما باید سون نصب بشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

روی حالت AHCI وین ایکس پی نصب میشه در صورتی که درایور مربوطه برای شناختن هارد دیسک داخل سی دی ویندوزتون باشه....

این حالت برای عزیزانی که میخوام روی لپ تاپ وین ایکس وین ایکس نصب کنن پیش میاد که باید ببینید داخل سی دی ویندوزتون درایورهای ساتا هست یا نه

ویرایش شده توسط t.A.T.u
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 4 ماه بعد...

من الان اگر بخوام روی AHCI بگذارم کدوم یکی از این عکسها رو باید تغییر بدم؟

opdlou9ax94yy6urozk4.jpg

یا این

k8521iz75m6vncrh7vq.jpg

حدس میزنم اولیو باید تغییر بدم

پس عکس دومیه چیه؟

ویرایش شده توسط mahddi
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مادربورد شما برای پورتهای ساتا از 2 چیپست استفاده میکنه . اولی همون چیپست اینتل هست و دومی چیپست JMicron . تو سایت مادربورد بری مشخصه که کدوم پورتها برای چیپ اینتل و کدوم پورت های برای JMicron هستن . این کار به دلیل محدودیت چیپ اینتل برای تعداد پورت های ساتا هست و با استفاده از یک چیپ دیگه تعداد پورتها رو بیشتر میکنن .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

حامد جان خیلی ممنون اطلاعات خوبی بود ولی جواب سوال من نبود :unsure:

شاید من خوب سوالمو مطرح نکردم

من یه دونه کارت ساتا 3 (asus u3s6) خریدم وبه اسلات pci x16 نصبش کردم حالا طبق فرمایش این تاپیک اگر بخوام ssd رو در حالت ahci قرار بدم کودوم یکی از این عکس ها رو باید انجام بدم

یا چون از کارت جداگانه از مادربورد دارم استفاده می کنم اصلا نباید چیزیو تغیر بدم و خودش اتوماتیک در این حالت Ahci هست طبق مشخصات Configuration Supported لینک زیر؟

http://www.asus.com/...specifications

چون فکر می کنم ssd نه به ساتای چیپ اینتل نصبه و نه به ساتای چیپ jmicron بلکه به ساتای marvel کارت نصب هست

ویرایش شده توسط mahddi
لینک به دیدگاه
Share on other sites

چرا عزیز ؟ شما اگر میخوای پورتهای چیپ اینتل رو AHCI کنی باید اولی رو تغییر بدی . اگر میخوای پورتهای چیپ JMicron رو AHCI کنی باید دومی رو تغییر بدی . هر دو تا رو هم میتونی تغییر بدی . ولی من توصیه میکنم از چیپ اینتل استفاده کن . تا موقعی که نیاز پیدا نکردی از چیپ ثانویه استفاده نکن .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اون کارت خودش فقط AHCI هست و از حالت IDE پشتیبانی نمیکنه . لازم نیست چیزی رو تغییر بدی . فقط این کارت با مادربورد شما سازگار هست ؟ چند گرفتی ؟ چیز جالبیه . هم ساتا3 هست و هم USB3 .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

3 سال پیش 50 تومن بود نگرفتم دیروز مجبور شدم 95 تومن بخرم :(

ولی عجب سیستمی شد هم می تونم هم حالت IDE داشته باشم و هم AHCI

الان سیستمم هم اسلات IDE داره و هم Sata2 ,sata3

همزمان می تونم از رایتر IDE استفاده کنم و هم از SSD

ویرایش شده توسط mahddi
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 4 هفته بعد...

دوستان من مادربوردم R3E هستش . به تازگی SSD خریدم. می خوام روی حالت ahci بزارمش آیا 6 تا هارد به ahci تغییر فورم می دن؟ اگر بخوام این طور نشه؟ راهی هست؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

سعید جان اگر هاردتون ساتا 3 هست از پورتهای قرمز استفاده کنید و در داخل بایوس برای چیپ مارول رو به تنهایی روی AHCI بذارید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...