رفتن به مطلب

اخبار، بحث و بررسی کارت گرافیک‌های سری NVIDIA RTX 3000


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در 12 دقیقه قبل، Yosef Faraji گفته است :

 

ببین داداش شما عکسای خودت متناقضه باهم

عکس اولی شبیه این 2080ti هست nv link ش و عکس دومی شبیه این 3080 توی این عکس

عکس اولی پشت یه کارته عکس دومی پشت یه کارت دیگه ، گوگل رو سرچ کنی پره از برد کارت گرافیک های مختلف که راحت میشه دستکاریش کرد

به اینجور عکسا نمیشه اعتماد کرد تا معرفی کارت اصلی

داداش گوشه عکس خودش نوشته اسم کارتارو شما تازه کشف کردی اینا مربوط به دوتا کارت متفاوته!!!

در ضمن عکس 3090 از همون عکسی کراپ شده که اینجا قرار داده شده منبع هم سایت tpu هست

بحث اینه شما فک می کردی تفاوت صرفا اینه که یک 8 پین اضافه شده گفتم خیر شیار nv link کاملا تغییر پیدا کرده در عکس لیک شده الانم که زیر بار نمیری

شما فک می کنی شیار رو فتوشاپ کردن؟ بسیار عالی مشکلی نیست دیگه اینقد نمی خواد مقاومت کرد در مقابل یک خبر که همه سایتای معتبر گذاشتن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 314
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

در 48 دقیقه قبل، matrix.trixx گفته است :

داداش گوشه عکس خودش نوشته اسم کارتارو شما تازه کشف کردی اینا مربوط به دوتا کارت متفاوته!!!

در ضمن عکس 3090 از همون عکسی کراپ شده که اینجا قرار داده شده منبع هم سایت tpu هست

بحث اینه شما فک می کردی تفاوت صرفا اینه که یک 8 پین اضافه شده گفتم خیر شیار nv link کاملا تغییر پیدا کرده در عکس لیک شده الانم که زیر بار نمیری

شما فک می کنی شیار رو فتوشاپ کردن؟ بسیار عالی مشکلی نیست دیگه اینقد نمی خواد مقاومت کرد در مقابل یک خبر که همه سایتای معتبر گذاشتن

بله گوشه عکس مرتبط به nv link مدلارو نوشته ، من با اون عکس که جدا شده مشکلی ندارم

ولی من اینجا جایی رو نمیبینم مدلارو جدا کرده باشه عکس اولی انگار یه چیز دیگه س اصلا و با عکس دومی تفاوت داره

در 8 ساعت قبل، matrix.trixx گفته است :

6Rv0dLid3gLg9qpO.jpg

ScS8ZZF1b7472bWd.jpg

UA0oWTDdf5jpHwew.jpg

نه بحث من سر 8 پین نیست منظورم این بود که اون 8 پین سومی احتمال ساختگی بودنش هست

زیر بار چی برم مگه جنگه آقا بیخیال چرا قضیه رو اینقدر جدی گرفتی😄

بحث من سر شیار یا 8 پین نیست و ربطی به اینکه همه ی سایتای معتبر هم بزارن نداره از این خبرا همیشه هست

مثلا وقتی قراره یه آیفون جدید معرفی بشه عکسای فیک میاد ازش و خیلی جاهای معتبر هم خبرشو میزارن بعدا معلوم میشه طراحی اصلی اصلا ربطی به اون طرح نداشته

بیخیال داداش دیگه ریپلی نکن سر یه بحث الکی اینقدر بحث نکنیم بهتره😉

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوب دوستان عکس واضح تر کارت منتشر شد و اون شطرنجیه پشت کارت بوده!!! ظاهرا کارت 12 عدد چیپ حافظه پشت و 12 عدد چیپ حافظه جلو داره!

NVIDIA-GeForce-RTX-3090-Memory-Layout-1.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 دقیقه قبل، matrix.trixx گفته است :

خوب دوستان عکس واضح تر کارت منتشر شد و اون شطرنجیه پشت کارت بوده!!! ظاهرا کارت 12 عدد چیپ حافظه پشت و 12 عدد چیپ حافظه جلو داره!

واسه خنک کردن همچین ترکیبی باید کولر 6 اسلاته طراحی کنن |:

اقا یکی بگیره انویدیا رو، بزارید این گرافیکای قدیمی ما دو روز بیشتر عمر مفید کنن، بشه پس فردا باهاشون یه فیفایی زد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 27 دقیقه قبل، matrix.trixx گفته است :

خوب دوستان عکس واضح تر کارت منتشر شد و اون شطرنجیه پشت کارت بوده!!! ظاهرا کارت 12 عدد چیپ حافظه پشت و 12 عدد چیپ حافظه جلو داره!

بنظر میاد این همون عکس شطرنجیه باشه🙄

1696537791_ScS8ZZF1b7472bWd.jpg.761f4c1a560133e4187ea838f216db3ecopy.thumb.jpg.10ec0ce9e5bb18579d1a88d957b41764.jpg

از ترکیب اون سه تا عکس فعلا یه سی پی یو سوخته و یه رم لپتاپی کشف شده

1566571989_ScS8ZZF1b7472bWd.jpg.761f4c1a560133e4187ea838f216db3ecopy2.thumb.jpg.32a30b21459408f342a7675fbde42af3.jpg

ویرایش شده توسط Yosef Faraji
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 8 ساعت قبل، Alirezatha گفته است :

فقط میتونم  بگم 😍🥰😍😍

اما امان از علاقه درونی که به مک بوک ها پیدا کردم سخت مردد هست یه مک بوک 17 اینچی سال دیگه بگیرم یا یه سیستم گیمینگ 34 اینچی ؟! دو قطب کاملا متضاد صنعت تکنولوژی

ارتباطی به تایپیک نداره اما متاسفانه اپل راه و روش ایران خودرو و سایپا مارو پیدا کرده

و تنها قیمت های فضایی روی قطعاتش قرار میده از چرخ 700 دلاری گرفته تا این که بعد از چند سال انواع گلایه ها از کیبورد های پروانه ایی مک بوک ها تازه امسال عوض کرد

اگر دنبال لپ تاپ های سبک سری ایر هستید پیشنهادم یک نگاه به لپ تاپ های XPS  15 - 17 بندازید

چه از نظر طراحی و چه از نظر دما مک بوک ایر رو پشت سر گذاشته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود به دوستان عزیز و گرامی

در زمان نوجوانی بنده با گذر هر نسل یا دو نسل تکنولوژی های جدید سخت افزاری یا در سطح API به کارت های گرافیکی اضافه میشد که خیلی زود نسل قبلی رو به مرز نابودی میکشاند یا حتی کمپانی های سازنده شتاب دهنده های گرافیکی رو که نتوانستند خود را با این روند سریع تغییرات آداپته کنند به مرزی میرساند که کمپانی های موفقتر آنها ها را خریداری کنند. اما طی چند سال اخیر چنین جهش هایی کمتر در دنیای GPU ها دیده میشه ولی این روزها چنان با اخبار و لیک های عجیب و غریب در رابطه با Ampere مواجه شدم که واقعا به نظرم رسید باز هم مثل دوران گذشته شاهد جهش سخت افزاری بزرگی در زمینه GPU باشیم و خواستم خلاصه این اخبار رو به اشتراک بگذارم.

طی یکی دو سال گذشته Nvidia برای Ray tracing کمپین تبلیغاتی بزرگی به راه انداخت ولی باید پذیرفت تغییراتی که با ویژگی های RTX on در بازی های AAA که در حال حاضر از این قابلیت ها استفاده میکنند ایجاد می شود چندان انقلابی نیست و بعضا با افت کارایی شدیدی هم همراه هست.بازی هایی هم که واقعا از لحاظ جلوه های بصری زیر و رو شدند بازی های سبک و قدیمی هستند که بیشتر جنبه دمو تکنولوژی دارن. البته بازی کردن quake 2 rtx با اون تکسچر های زیبا، سایه ها و نور پردازی ریل تایم حس خاص نوستالژی توام با هیجان بی نظیری حداقل برای شخص بنده داشت. Minecraft هم از لحاظ بصری تغییرات  محسوس و بسیار خیره کننده ای (نسبت به قدمت و کیفیت دیفالت بازی) در حالت RTX On پیدا کرده است(این بازی رو بنده شخصا تجربه نکرده ام و صرفا در ریویو های یوتیوب تفاوت را مشاهده کرده ام). اما گویا Ray tracing  با Ampere به بلوغی خواهد رسید که Ray tracing در کارتهای turing را بدل به یک دمو صرفا جهت معرفی این تکنولوژی خواهد کرد.

همیشه اخبار عجیب و گاهی صرفا برای هیجان انگیز کردن رونمایی کارتهای گرافیک توسط Nvidia و AMD در روزهای نهایی پیش از رونمایی پخش شده و در حال حاضر هم چیزی تا یکم سپتامبر و معرفی این کارتها باقی نمانده و احتمال قوی میدم که همه دوستان علاقه مند این فروم عکس های کولر غیر عادی این سری رو در اینترنت دیده اند. کولری که دو فن در دو طرف کارت دارد و شایعاتی در باره TDP های بسیار بالا این کارتها و کانکتور جدیدی 12 پین و ..... ولی چرا این کارتها انقدر پر مصرف هستند و چرا Nvida نیاز داشته که پشت برد هم کولر اکتیو قرار بده؟

RTX-3080-collection-of-images-scaled.thumb.jpg.7ce2e714950c376b5ceef3c5346e5005.jpg

2020-06-07-image.thumb.png.7a84c5445a84f2ca1f6c59a22cda9cf6.png

تصویری که ذیلا مشاهده می کنید ابتدا به عنوان برد 3090 و سپس به عنوان برد 3080 معرفی شده. (از پردازنده اینتل و و رم صرفا جهت پوشاندن قطعات و چیپ استفاده شده) اما نکته جالب این هست که اگر به نحوه قرارگیری و جهت کانکتور ها و حتی بیرون زدگی هیت سینک دقت کنید متوجه خواهید شد که این تصویر پشت کارت هست و نه طرف جلو!!! همونطور که مشاهده میشود در قسمت پشتی چیپ دیگری به جز GPU اصلی (البته در زیر CPU اینتل قرار دارد و پردازنده عمدا جهت پوشاندن چیپ قرارداده شده) به همراه 11 عدد ماژول مموری قرارگرفته.

csm_EfYVgf6X0AEHVYQ_4c9eb13c0c.thumb.jpg.7266f7b445874e1acd93ff6ee0356578.jpg

UA0oWTDdf5jpHwew.thumb.jpg.7763527a62811cf4e30b35d60cc5e8b4.jpg

در ابتدا اگر قرینه همین مموری ها در سمت اصلی کارت قرار داشته باشد به احتمال قوی با کارتی با حداقل مموری 22 گیگابایت رو به رو هستیم. سریال چیپ های مموری شطرنجی شده ولی به احتمال قوی چیپ های GDDR6X ماکرون هستند. ماژول های Gbps 21 که میتوانند پهنای باند بالای 1 ترابایت بر ثانیه ای رو برای این مدل امکان پذیر کنند.

نکته دوم اینکه گویا این برد رفرنس نبوده و برد یکی از AIB پارتنرها و به احتمال قوی Colorful هست و در قسمت بالا سمت چپ شاهد 3 عدد کانکتور 8 پین هستیم که تایید کننده TDP بالای این سری از کارتها هست. هر کانکتور 8 پین 150 وات و خود اسلات PCIE هم 75 وات بنابرین جمعا کارت میتواند تا 525 وات ورودی بگیرد البته مسلما TDP دیفالت کارت چنین رقمی نخواهد بود و میزان 250 تا 320 رو میتوان به عنوان یک رقم منطقی پذیرفت و مابقی هدروم میباشد. خوشبختانه ازین کانکتور ها میتوان این موضوع را دریافت که حداقل AIB پارتنر ها سراغ کانکتور جدیدی نرفته اند و نیازی به تهیه تبدیل به 12 پین یا تعویض پاور دست کم برای مدلهای غیر رفرنس نیست.

نکته سوم تغییر شکل NVLink هست که در تصویر زیر مشاهده می کنید(امیدوار هستم دوباره کاربردی بشه توی گیم ها).

1BABNI9kaRHA3D6e_thm.jpg.de261d8b4c3ec65fcdd3ab3a2cf923e7.jpg

مهمترین نکته چیپ دومی که در پشت کارت قرار گرفته است که قبلا هم اشاراتی به وجود آن در گوشه و کنار اینترنت شده بود Traversal ray tracing co-processor که ترجمه ای شبیه به "کمک پردازنده ری تریسینگ پیمایشی" دارد و می تواند یک شتاب دهنده AI باشد. در turing این چیپ عملا به صورت خیلی خلاصه تر در زیر خود دای GPU قرار داشت ولی حالا که قرار است Ray tracing به صورت پیشرفته و با کارایی خوب ارایه شود تبدیل به یک چیپ جداگانه شده است. با توجه با مقدار زیاد مموری که کارت های Ampere خواهند داشت به نظر می رسد که Ray tracing ریلم تایم پیشرفته یا هر تکنولوژی جدیدی که با این کارت ها پا به عرصه کامپیوتر میگذارد نیازمند VRAM زیادی هست.

متاسفانه به نظر می آید در این نسل هم حتی اگر AMD پیاده سازی NAVI 2 کامل را با 80 cu انجام دهد باز هم امیدی به دست پیدا کردن AMD به رده های High End نباشد. خصوصا که Nvidia تجربه یک نسل Ray tracing سخت افزاری بیشتری نسبت به AMD که از نسل جدید قرار است به این مقوله بپردازد دارد. اما می توان امید داشت که NAVI 2 یا Big NAVI خصوصا با اپتیماز شدن گیم های کنسول برای NAVI 2 موردی مشابه Zen باشد (که پس از 2 نسل و با اریه Zen 2 اینتل را زمانی از خواب خرگوشی بیدار کرد که دیگر کاهش قیمت و ارایه چیپ 8 هسته و ۱۶ تردی بعد از 8 سال با قیمت قبلی چندان برای کاربران جذاب نباشد) و رقابت باعث شود دیگر شاهد چیپ های میان رده 500 دلاری و چیپ های اند 1200دلاری نباشیم. در ارایه نسل جدید چه سودی است که چیپ میان رده به قیمت مساوی بلکه گرانتر از چیپ های اند نسل قبل به فروش برسد و از لحاظ کارایی هم مشابه باشد!!!

** کلیه مطالب فوق از منابع غیر رسمی اینترنتی و ویدیو های یوتیوب اقتباس شده لذا تضمینی بابت صحت مطالب وجود ندارد.(در صورت مشاهده خبر جدید مطالب ویرایش خواهد شد)

با تشکر دوستان محترم فروم و وقتی که جهت مطالعه گذاشتید.

ویرایش شده توسط kasra991
لینک به دیدگاه
Share on other sites

قطعا این نسل جهش خواهیم داشت

ورود به نسل نهم + به بلوغ رسیدن ری تریسینگ + استفاده از هوش مصنوعی برای کمک در رندر

در واقع تفاوت نسل 20 با 10 اونقدرا محسوس نبود ولی تو نسل 30 بی شک پیشرفت کاملا محسوسی خواهیم داشت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ما هیچ.ما فقط نگاه میکنیم.😭

لینک به دیدگاه
Share on other sites

باید خونه مونو بفروشیم بدیم گرافیک !!!!!

ویرایش شده توسط میلاد بهرامن
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 17 دقیقه قبل، میلاد بهرامن گفته است :

باید خونه مونو بفروشیم بدیم گرافیک !!!!!

متاسفانه Nvidia برای خودش مونوپولی درست کرده و بی رقیب هم چنان میتازونه و کاراهایی تو نسل 2000 کرد که حتی برای اینتل هم بی سابقه بود و قیمت هر رده کارتش رو علی رقم اینکه تفاوت کارایی خیلی زیادی نداشتند به بهانه فیچر های مثل ری تریسینگ و ان وی انکودر رو یه پله بالا برد حتی اینتل چنین حرکتی نزد توی قریب به 7-8 سال بدون رقیب گذراندن. مثل این میمونه اینتل i3 10100 رو بخواد از i7 7700 گرونتر قیمت بزنه.

حالا که چیپ جدا و دو برابر مموری و وی ار ام سنگین رو کارتا گذاشته حتما بازم هم کارش رو تکرار میکنه و میخواد 3070 رو بده هم قیمت 2080 فعلی.

تنها راه نجات Amd هست که حداقل کارت های میان رده رو قابل خرید کنه اگر چیزی برای ارایه نداشته باشه کم کم یه کیس کامل باید خرید 800 دلار و یه گرافیک انداخت روش 2000 دلار.

ویرایش شده توسط kasra991
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، kasra991 گفته است :

حالا که چیپ جدا و دو برابر مموری و وی ار ام سنگین رو کارتا گذاشته حتما بازم هم کارش رو تکرار میکنه و میخواد 3070 رو بده هم قیمت 2080 فعلی.

آره دقیقا،تا جایی که من اطلاعات بدست اوردم معماری آمپر جهش خوبی از نظر قدرت خواهد داشت،اما متاسفانه انویدیا قیمت این نسل گرافیگ هاش رو خیلی بالاتر از حتی نسل تورینگ برده،یعنی در این حد که rtx 3080   تو نمونه های کاستوم به بالای 1000 دلار میرسه و rtx 3090 تو نمونه های کاستوم استاندارد مثل اکستریم گیگابایت-اکلاک ستریکس ایسوس و گیمینگ ایکس تریو ام اس ای به بالای 1500 دلار خواهد رسید و با این ارزش پول ایران حداقل بالای 50-60 میلیون،در حالی که انویدیا میتونست با حفظ قیمت ارزش خرید خوبی به کارت های این نسلش بده،تو این نسل علاوه بر افزایش قدرت محاسباتی FP32 به طرز فوق العاده ایی نسبت به گذشته،حجم حافظه رم گرافیک هاش هم خیلی زیادتر شدن.

ویرایش شده توسط meysam99mc
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، meysam99mc گفته است :

آره دقیقا،تا جایی که من اطلاعات بدست اوردم معماری آمپر جهش خوبی از نظر قدرت خواهد داشت،اما متاسفانه انویدیا قیمت این نسل گرافیگ هاش رو خیلی بالاتر از حتی نسل تورینگ برده،یعنی در این حد که rtx 3080   تو نمونه های کاستوم به بالای 1000 دلار میرسه و rtx 3090 تو نمونه های کاستوم استاندارد مثل اکستریم گیگابایت-اکلاک ستریکس ایسوس و گیمینگ ایکس تریو ام اس ای به بالای 1500 دلار خواهد رسید و با این ارزش پول ایران حداقل بالای 50-60 میلیون،در حالی که انویدیا میتونست با حفظ قیمت ارزش خرید خوبی به کارت های این نسلش بده،تو این نسل علاوه بر افزایش قدرت محاسباتی FP32 به طرز فوق العاده ایی نسبت به گذشته،حجم حافظه رم گرافیک هاش هم خیلی زیادتر شدن.

تا زمانی که رقابت نباشه همینجور هست همونطور که اینتل از زمان سندی بریج تا قبل از کافی لیک پردازنده هاش رو رفرش میکرد و تحویلمون میداد تا رایزن اومد پردازنده ۸ هسته و ۱۶ تردی که قبلا اکستریم بود و بورد ۲۰۱۱ لازم داشت شده جز چیپ های کانسومر به قیمت ۴۰۰ دلار چیزی که بالای ۱۰۰۰ تا فقط سی پی یوش بود بدون مین بورد یا همین 7980xe که فقط اسمش شده 10980xe و تازه کمی هم بهتر شده میبینیم قیمتشم از نصف کمتر شده. تا زمانی که amd یه چیپ درست نزنه وضع همینه که هست. اخرین کارتی که واقعا تو رده های اند رقیب حساب میشد واسه انویدیا ۲۹۰x بود و تمام.  با یکم دستکاری تو افتر برنر میشد از ۲۹۰ بدون ایکس با یه کولر درست پرفورمنس 780ti گرفت و چند میلیون صرفه جویی کرد. 

احتمال قوی amd این سری هم کارت کانسومر با 80cu انلاک نمیزنه و به ۵۶ و ۶۴ بسنده میکنه و همین وضع خواهد موند

ویرایش شده توسط kasra991
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

جای مموری دوازدهم پیدا شده :

پس اگر اطلاعات صحیح باشه احتمالا کارت 12 یا 24 گیگی خواهد بود .

..................

برای مصرف کارت اینجا رو بخونید :

......................

برای قدرت ناوی بزرگ هم اینجا رو ببینید :

فراموش نکنید کارت 5700XT همون طور که از اسمش پیداس یه کارت میان رده هستش که جانشین 570 یا نهایتا 580 شده . 580 در زمان خودش رقیب 1060 بوده . جانشین 1060 میشه 2060 برتری 5700XT به 2060 هم جای تردید نداره .

ناوی بزرگ از 3 جهت رشد داشته . 1. تعداد سایه زن ، طبق برآورد های اولیه 2 برابر (  و حتی بیشتر ) شده . 2. به لیتوگرافی 7+ نانومتر مهاجرت کرده 3. از بهینه سازی های گسترده بهره برده . با توجه به این موارد و محدود نبودن تعداد سایه زن به 4096 عدد ای ام دی میتونه به راحتی پرفورمس پرچمدار آینده خودش رو به شکل چشمگیری افزایش بده .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

سلام

جای مموری دوازدهم پیدا شده :

پس اگر اطلاعات صحیح باشه احتمالا کارت 12 یا 24 گیگی خواهد بود .

..................

برای مصرف کارت اینجا رو بخونید :

......................

برای قدرت ناوی بزرگ هم اینجا رو ببینید :

فراموش نکنید کارت 5700XT همون طور که از اسمش پیداس یه کارت میان رده هستش که جانشین 570 یا نهایتا 580 شده . 580 در زمان خودش رقیب 1060 بوده . جانشین 1060 میشه 2060 برتری 5700XT به 2060 هم جای تردید نداره .

ناوی بزرگ از 3 جهت رشد داشته . 1. تعداد سایه زن ، طبق برآورد های اولیه 2 برابر (  و حتی بیشتر ) شده . 2. به لیتوگرافی 7+ نانومتر مهاجرت کرده 3. از بهینه سازی های گسترده بهره برده . با توجه به این موارد و محدود نبودن تعداد سایه زن به 4096 عدد ای ام دی میتونه به راحتی پرفورمس پرچمدار آینده خودش رو به شکل چشمگیری افزایش بده .

بنظرم amd تو این نسل هر چقدر هم قدرت رو زیاد کنه طبق همین مقاله ایی که امروز از سایت https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3090-3080-3070-specs-performance-ampere-gaming-lineup-rumor-details/  فکر نکنم حتی به 3080 برسه،ولی خوب بودن رقیب برای انویدیا بهتر از نبودنش،مخصوصا اینکه با توجه به توضیحاتی که شما بالاتر دادین اگه amd بتونه از بیگ ناوی یه پرچمدار کم نقص در بیاره و قیمتش هم مناسب باشه خیلی خوب میشه،منظورم اینکه amd بتونه  ازش کارتی به قدرت تقریبا 2 برابر 5700xt ولی بصورت بهینه در بیاره و قیمتش رو هم در حد نهایت زیر 800-900 دلار نگه داره،میتونه فروش خوبی کنه،بنظرم اگه تا همین جاش هم amd نبود الان باید کارتای آمپر انودیا خیلی گرونتر میخریدیم،پس بنظرم این نسل تو قسمت های میان رده و بالا رده amd  میتونه با معماری رادئون 2 رقابت کنه.

-راستی یه سوال داشتم،تا قبل از اینکه مقاله بالا رو امروز بخونم از تعداد هسته های سایه زن معماری آمپر هیجان زده نبودم و مثلا واسم تعداد سایه زن های کارتی مثل rtx 3070  با 2944 هسته تعجب اور بود و  فکر میکردم چقدر میتونه معماری انودیا خوب باشه تا بتونه با این تعداد هسته مثلا هم بتونه با کنسول های نسل نه رقابت کنه و هم گرافیک پرچمدار نسل قبل مثل rtx 2080ti و  rtx 2080 super  رو به چالش بکشه،اما ظاهرا طبق شواهد و همین مقاله بالا انودیا تونسته با این معماری و افزایش قدرت FP32 حتی با اختلاف  بیش از 10 درصدی rtx 2080ti رو شکست بده،نظرتون درباره ی این مطلب طبق شایعات چی هستش؟

 

 

ویرایش شده توسط meysam99mc
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 دقیقه قبل، meysam99mc گفته است :

بنظرم amd تو این نسل هر چقدر هم قدرت رو زیاد کنه طبق همین مقاله ایی که امروز از سایت https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3090-3080-3070-specs-performance-ampere-gaming-lineup-rumor-details/  فکر نکنم حتی به 3080 برسه،ولی خوب بودن رقیب برای انویدیا بهتر از نبودنش،مخصوصا اینکه با توجه به توضیحاتی که شما بالاتر دادین اگه amd بتونه از بیگ ناوی یه پرچمدار کم نقص در بیاره و قیمتش هم مناسب باشه خیلی خوب میشه،منظورم اینکه amd بتونه  ازش کارتی به قدرت تقریبا 2 برابر 5700xt ولی بصورت بهینه در بیاره و قیمتش رو هم در حد نهایت زیر 800-900 دلار نگه داره،میتونه فروش خوبی کنه،بنظرم اگه تا همین جاش هم amd نبود الان باید کارتای آمپر انودیا خیلی گرونتر میخریدیم،پس بنظرم این نسل تو قسمت های میان رده و بالا رده amd  میتونه با معماری رادئون 2 رقابت کنه.

-راستی یه سوال داشتم،تا قبل از اینکه مقاله بالا رو امروز بخونم از تعداد هسته های سایه زن معماری آمپر هیجان زده نبودم و مثلا واسم تعداد سایه زن های کارتی مثل rtx 3070  با 2944 هسته تعجب اور بود و  فکر میکردم چقدر میتونه معماری انودیا خوب باشه تا بتونه با این تعداد هسته مثلا هم بتونه با کنسول های نسل نه رقابت کنه و هم گرافیک پرچمدار نسل قبل مثل rtx 2080ti و  rtx 2080 super  رو به چالش بکشه،اما ظاهرا طبق شواهد و همین مقاله بالا انودیا تونسته با این معماری و افزایش قدرت FP32 حتی با اختلاف  بیش از 10 درصدی rtx 2080ti رو شکست بده،نظرتون درباره ی این مطلب طبق شایعات چی هستش؟

هر چقدر رقابت شدید تر بشه اوضاع خیلی بهتر میشه

تو صنعت موبایل دیدیم شرکت های چینی چطور با شدید تر کردن تنور رقابت باعث افزایش نوآوری شدن

و از این طرف داریم میبینیم تو بازار خودرو داخل به دلیل عدم رقابت چه اتفاقاتی داره میفته

شخصا  امیدوارم اینتل هم بتونه وارد این بازی بشه و یه رقابت سه جانبه شکل بگیره و هر چه تعداد بازیگر ها بیشتر پرفورمنس بیشتر و قیمت کمتر میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 12 ساعت قبل، kasra991 گفته است :

درود به دوستان عزیز و گرامی

در زمان نوجوانی بنده با گذر هر نسل یا دو نسل تکنولوژی های جدید سخت افزاری یا در سطح API به کارت های گرافیکی اضافه میشد که خیلی زود نسل قبلی رو به مرز نابودی میکشاند یا حتی کمپانی های سازنده شتاب دهنده های گرافیکی رو که نتوانستند خود را با این روند سریع تغییرات آداپته کنند به مرزی میرساند که کمپانی های موفقتر آنها ها را خریداری کنند. اما طی چند سال اخیر چنین جهش هایی کمتر در دنیای GPU ها دیده میشه ولی این روزها چنان با اخبار و لیک های عجیب و غریب در رابطه با Ampere مواجه شدم که واقعا به نظرم رسید باز هم مثل دوران گذشته شاهد جهش سخت افزاری بزرگی در زمینه GPU باشیم و خواستم خلاصه این اخبار رو به اشتراک بگذارم.

طی یکی دو سال گذشته Nvidia برای Ray tracing کمپین تبلیغاتی بزرگی به راه انداخت ولی باید پذیرفت تغییراتی که با ویژگی های RTX on در بازی های AAA که در حال حاضر از این قابلیت ها استفاده میکنند ایجاد می شود چندان انقلابی نیست و بعضا با افت کارایی شدیدی هم همراه هست.بازی هایی هم که واقعا از لحاظ جلوه های بصری زیر و رو شدند بازی های سبک و قدیمی هستند که بیشتر جنبه دمو تکنولوژی دارن. البته بازی کردن quake 2 rtx با اون تکسچر های زیبا، سایه ها و نور پردازی ریل تایم حس خاص نوستالژی توام با هیجان بی نظیری حداقل برای شخص بنده داشت. Minecraft هم از لحاظشاهد چیپ های میان رده 500 دلاری و چیپ های اند 1200دلاری نباشیم. در ارایه نسل جدید چه سودی است که چیپ میان رده به قیمت مساوی بلکه گرانتر از چیپ های اند نسل قبل به فروش برسد و از لحاظ کارایی هم مشابه باشد!!!

** کلیه مطالب فوق از منابع غیر رسمی اینترنتی و ویدیو های یوتیوب اقتباس شده لذا تضمینی بابت صحت مطالب وجود ندارد.(در صورت مشاهده خبر جدید مطالب ویرایش خواهد شد)

با تشکر دوستان محترم فروم و وقتی که جهت مطالعه گذاشتید.

با تشکر از مطالب جمع شده بالا

اما نظر شخصی با توجه به گذشته انویدا در تلاش برای سرداشتن در قسمت high end های گرافیک و عدم وجود رقیب قدرتمندی در این کلاس چرا که توجه AMD به میان رده و رده پایین جلب شده

زیاد انتظار نواوری یا یک جهش قدرت نباید داشت

چرا که قبلا هم دیده شده در سری ray tracing عملا سری های 1060 به بالا هم این قابلیت داشتند اما توسط خود انویدیا بصورت نرم افزاری قفل شده بود چرا که عملا بدون نیاز به این مورد هم کارت ها بفروش میرسید

به شخصه احتمال خیلی زیاد تنها نو اوری کارت های انویدا جدید پشتیبانی از pcie Gen4 خواهد بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، farshid0018 گفته است :

 

به شخصه احتمال خیلی زیاد تنها نو اوری کارت های انویدا جدید پشتیبانی از pcie Gen4 خواهد بود

نظر من هم همین است.

انویدیا و ا ام دی دستشون تو یه کاسه است و سیاست هماهنگ شده در قبال بازار دارند. 

با توجه به رکود جهانی که بخاطر بیماری بوجود امده ، بعید به نظر میاد که بخوان حرکت شگرف بزنن. چون الان زمانش نیست.....

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در در 25 مرداد 1399 در 20:08، meysam99mc گفته است :

بنظرم amd تو این نسل هر چقدر هم قدرت رو زیاد کنه طبق همین مقاله ایی که امروز از سایت https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3090-3080-3070-specs-performance-ampere-gaming-lineup-rumor-details/  فکر نکنم حتی به 3080 برسه،ولی خوب بودن رقیب برای انویدیا بهتر از نبودنش،مخصوصا اینکه با توجه به توضیحاتی که شما بالاتر دادین اگه amd بتونه از بیگ ناوی یه پرچمدار کم نقص در بیاره و قیمتش هم مناسب باشه خیلی خوب میشه،منظورم اینکه amd بتونه  ازش کارتی به قدرت تقریبا 2 برابر 5700xt ولی بصورت بهینه در بیاره و قیمتش رو هم در حد نهایت زیر 800-900 دلار نگه داره،میتونه فروش خوبی کنه،بنظرم اگه تا همین جاش هم amd نبود الان باید کارتای آمپر انودیا خیلی گرونتر میخریدیم،پس بنظرم این نسل تو قسمت های میان رده و بالا رده amd  میتونه با معماری رادئون 2 رقابت کنه.

-راستی یه سوال داشتم،تا قبل از اینکه مقاله بالا رو امروز بخونم از تعداد هسته های سایه زن معماری آمپر هیجان زده نبودم و مثلا واسم تعداد سایه زن های کارتی مثل rtx 3070  با 2944 هسته تعجب اور بود و  فکر میکردم چقدر میتونه معماری انودیا خوب باشه تا بتونه با این تعداد هسته مثلا هم بتونه با کنسول های نسل نه رقابت کنه و هم گرافیک پرچمدار نسل قبل مثل rtx 2080ti و  rtx 2080 super  رو به چالش بکشه،اما ظاهرا طبق شواهد و همین مقاله بالا انودیا تونسته با این معماری و افزایش قدرت FP32 حتی با اختلاف  بیش از 10 درصدی rtx 2080ti رو شکست بده،نظرتون درباره ی این مطلب طبق شایعات چی هستش؟

سلام

اون مقاله رو بنده هم مشاهده کردم . تعدادی از مطالبش قدیمیه و اکثرا هم شایعه هستند .

اما در مورد این که آیا ای ام دی میتونه به انویدیا برسه یا نه باید بگم این مورد کاملا ممکنه . به قدری ممکنه که خود انویدیا رو هم به فکر انداخته :

https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/28245-nvidia-underestimated-amd-s-efficiency-gain-tsmc-7nm

به نظر شما چرا با وجود برتری پرچمدار تورینگ ( 2080Ti ) به پرچمدار ناوی ( 5700XT ) در پرفورمنس ، انویدیا خودش رو در خطر می بینه ؟

پاسخ رو از مقایسه چندتا کارت به شما میدم .

 اول مقایسه RX580  با 1060 و 1070 و 1080 .

RX 580 :

تعداد سایه زن 2304 عدد . مصرف 185 وات

 

 1060 با 1280 عدد سایه زن و 120 وات مصرف . قدرت تقریبا برابر

1070 با 1920 عدد سایه زن و 150 وات مصرف قدرت 1070 تقریبا 25 تا 30 درصد بیشتر است .

1080 با 2560 عدد سایه زن و 180 وات مصرف قدرت 1080 تقریبا 50 درصد بیشتر است .

 

حالا مقایسه جانشین 580 در ناوی یعنی 5700XT با جانشین 1060 و 1070 و 1080 یعنی 2060 و 2070 و 2080 . البته 5700XT رو میتونیم جانشین 570 هم حساب کنیم . اما ترجیح میدیم 5700 رو جانشین 570 بدونیم و 5700XT رو جانشین 580 .

5700XT :

2560 عدد سایه زن و 225 وات مصرف .

2060 با 1920 عدد سایه زن و 160 وات مصرف . 5700XT بین 15 تا 20 درصد سریعتر است .

2070 با 2304 عدد سایه زن و 175 وات مصرف .  قدرت تقریبا برابر است .

2080 با 2944 عدد سایه زن و 215 وات مصرف .  قدرت 2080 حدود 15 درصد بیشتر است .

 

خب حالا مقایسه اوضاع 580 با 5700XT .

در حالی که 580 با 1060 همرده هستش 5700XT از 2060 کاملا سریعتره .  در مورد 1070 و 2070 هم  580 در حدود 25 تا 30 درصد از 1070 ضعیفتره اما 5700XT همرده 2070 هستش . در آخرین مقایسه جایی که در مصرف 580 با 1080 و 5700XT با 2080 تقریبا برابر هستند پرفورمنس 1080 حدود 50 درصد بیشتره اما این رقم برای 2080 در حدود 15 درصد باقی میمونه .

مقایسه تعداد سایه زن ها هم جالبه .

580 و 1060 تقریبا قدرت برابر دارن اما 1060  از 580 حدود 45 درصد سایه زن کمتر داره اما 2070 از 5700XT تنها حدود 10 درصد سایه زن کمتر داره . توجه کنید که قدرت 2060 و 1080 تقریبا برابره و 2060 حدود 25 درصد سایه زن کمتر داره . پس با وجود همه بهبودهایی که انویدیا به وجود آورده بازهم فاصلش با ای ام دی کمتر از قبل شده .

الان 580 رقیب کارت 5500XT با 1408 عدد سایه زن هستش . یعنی با بیش از 60 درصد سایه زن کمتر ، ناوی میتونه پرفورمنسی مشابه نسل قبل عرضه کنه .

.............................

نکته آخر .

همون طور که قبلا هم گفتم RDNA برخلاف GCN به 4096 عدد سایه زن محدود نیست . از طرف دیگه ساخت کارتی با 2 برابر سایه زن بیشتر به نسبت 5700XT ناممکن نیست . پس قدرت 2 برابر برای ناوی بزرگ به نسبت 5700XT هم ناممکن نیست . خب طبق همون لینکی که گذاشتید نمره 3DMark Time Spy Extreme نسخه مرجع 2080Ti برابر با 6400 هستش و برای 3090 این مقدار به 10000 میرسه که به معنی حدود 40 - 50 درصد پیشرفت هستش . 2080Ti از 5700XT حدود 30 درصد سریعتره . پس اگر نمره 5700XT رو 100 در نظر بگیریم نمره ناوی بزرگ میتونه به 2X100 یا 200 برسه . نمره 2080Ti میشه 130 و نمره 3090 با 40 درصد نمره بالاتر به نسبت 2080Ti میشه 52+130 یا 182 اگر افزایش پرفورمنس 50 درصد باشه میشه 65+130 یا 195 . پس به شرط قدرت 2 برابر ناوی بزرگ به نسبت 5700XT ، این کارت رقیب سختی برای 3090 خواهد بود . صد البته همه اینها از روی شایعات و حدس و گمانها بدست میاد .

ویرایش شده توسط big VULTURE
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 11 ساعت قبل، big VULTURE گفته است :

سلام

اون مقاله رو بنده هم مشاهده کردم . تعدادی از مطالبش قدیمیه و اکثرا هم شایعه هستند .

اما در مورد این که آیا ای ام دی میتونه به انویدیا برسه یا نه باید بگم این مورد کاملا ممکنه . به قدری ممکنه که خود انویدیا رو هم به فکر انداخته :

https://www.shahrsakhtafzar.com/fa/news/graphic-card/28245-nvidia-underestimated-amd-s-efficiency-gain-tsmc-7nm

به نظر شما چرا با وجود برتری پرچمدار تورینگ ( 2080Ti ) به پرچمدار ناوی ( 5700XT ) در پرفورمنس ، انویدیا خودش رو در خطر می بینه ؟

پاسخ رو از مقایسه چندتا کارت به شما میدم .

 اول مقایسه RX580  با 1060 و 1070 و 1080 .

RX 580 :

تعداد سایه زن 2304 عدد . مصرف 185 وات

 

 1060 با 1280 عدد سایه زن و 120 وات مصرف . قدرت تقریبا برابر

1070 با 1920 عدد سایه زن و 150 وات مصرف قدرت 1070 تقریبا 25 تا 30 درصد بیشتر است .

1080 با 2560 عدد سایه زن و 180 وات مصرف قدرت 1080 تقریبا 50 درصد بیشتر است .

 

حالا مقایسه جانشین 580 در ناوی یعنی 5700XT با جانشین 1060 و 1070 و 1080 یعنی 2060 و 2070 و 2080 . البته 5700XT رو میتونیم جانشین 570 هم حساب کنیم . اما ترجیح میدیم 5700 رو جانشین 570 بدونیم و 5700XT رو جانشین 580 .

5700XT :

2560 عدد سایه زن و 225 وات مصرف .

2060 با 1920 عدد سایه زن و 160 وات مصرف . 5700XT بین 15 تا 20 درصد سریعتر است .

2070 با 2304 عدد سایه زن و 175 وات مصرف .  قدرت تقریبا برابر است .

2080 با 2944 عدد سایه زن و 215 وات مصرف .  قدرت 2080 حدود 15 درصد بیشتر است .

 

خب حالا مقایسه اوضاع 580 با 5700XT .

در حالی که 580 با 1060 همرده هستش 5700XT از 2060 کاملا سریعتره .  در مورد 1070 و 2070 هم  580 در حدود 25 تا 30 درصد از 1070 ضعیفتره اما 5700XT همرده 2070 هستش . در آخرین مقایسه جایی که در مصرف 580 با 1080 و 5700XT با 2080 تقریبا برابر هستند پرفورمنس 1080 حدود 50 درصد بیشتره اما این رقم برای 2080 در حدود 15 درصد باقی میمونه .

مقایسه تعداد سایه زن ها هم جالبه .

580 و 1060 تقریبا قدرت برابر دارن اما 1060  از 580 حدود 45 درصد سایه زن کمتر داره اما 2070 از 5700XT تنها حدود 10 درصد سایه زن کمتر داره . توجه کنید که قدرت 2060 و 1080 تقریبا برابره و 2060 حدود 25 درصد سایه زن کمتر داره . پس با وجود همه بهبودهایی که انویدیا به وجود آورده بازهم فاصلش با ای ام دی کمتر از قبل شده .

الان 580 رقیب کارت 5500XT با 1408 عدد سایه زن هستش . یعنی با بیش از 60 درصد سایه زن کمتر ، ناوی میتونه پرفورمنسی مشابه نسل قبل عرضه کنه .

.............................

نکته آخر .

همون طور که قبلا هم گفتم RDNA برخلاف GCN به 4096 عدد سایه زن محدود نیست . از طرف دیگه ساخت کارتی با 2 برابر سایه زن بیشتر به نسبت 5700XT ناممکن نیست . پس قدرت 2 برابر برای ناوی بزرگ به نسبت 5700XT هم ناممکن نیست . خب طبق همون لینکی که گذاشتید نمره 3DMark Time Spy Extreme نسخه مرجع 2080Ti برابر با 6400 هستش و برای 3090 این مقدار به 10000 میرسه که به معنی حدود 40 درصد پیشرفت هستش . 2080Ti از 5700XT حدود 30 درصد سریعتره . پس اگر نمره 5700XT رو 100 در نظر بگیریم نمره ناوی بزرگ میتونه به 2X100 یا 200 برسه . نمره 2080Ti میشه 130 و نمره 3090 با 40 درصد نمره بالاتر به نسبت 2080Ti میشه 52+130 یا 182 اگر افزایش پرفورمنس 50 درصد باشه میشه 65+130 یا 195 . پس به شرط قدرت 2 برابر ناوی بزرگ به نسبت 5700XT ، این کارت رقیب سختی برای 3090 خواهد بود . صد البته همه اینها از روی شایعات و حدس و گمانها بدست میاد .

البته طبق شایعات RDNA 2 خودش رو تو کنسول اثبات کرده قدرت AMD نشون داده

اما این که AMD بخواد همین کار و نمایش قدرت روی دکستاپی اعمال کنه برای رده high end فکر نکنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

فکر کنم 250 میل باشه 😍

ویرایش شده توسط Hossein-
لینک به دیدگاه
Share on other sites

یادش بخیر قبل اومدن سری 2000 هم میگفتن انقلاب میکنه اما...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خوب اخبار جدیدی که درز کرده نشون میده کارت rtx 3080 از 10 گیگ رم استفاده می کنه که این کارت میشه 320 بیت (هر چیپ 1 گیگ 32 بیت هست)

مورد بعد فرکانس رم ها 19 گیگاهرتز هست که با پهنای باند 320 بیتی سرعت 760 گیگابایت رو میده که افزایش قابل توجهی هست و مورد اخر فرکانس هسته پردازشی که ظاهرا اورکلاک شده و نهایت توان کارت هست 2100 مگاهرتز هست

 

NVIDIA-Graphics-Device-10GB.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 1 ساعت قبل، matrix.trixx گفته است :

مورد اخر فرکانس هسته پردازشی که ظاهرا اورکلاک شده و نهایت توان کارت هست 2100 مگاهرتز هست

-بنظرتون این فرکانس 2100 مگاهرتز میتونه فرکانس کارخانه ایی کارت های کاستوم پرچمدار مثل اکستریم گیگابایت یا  گیمینگ ایکس تریو ام اس ای هم باشه؟یا نهایت اورکلاک این کارت به 2100 مگاهرتز رسیده که مثل نسل  تورینگ هستش.

-و مورد بعدی اگه رمش تو حالت عادی فرکانسش 19 گیگاهرتز باشه تو بهترین حالت با اورکلاک به 21 گیگاهرتز خواهد رسید و پهنای باند حافظه کارت به بالای 850 گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 4 ساعت قبل، meysam99mc گفته است :

-بنظرتون این فرکانس 2100 مگاهرتز میتونه فرکانس کارخانه ایی کارت های کاستوم پرچمدار مثل اکستریم گیگابایت یا  گیمینگ ایکس تریو ام اس ای هم باشه؟یا نهایت اورکلاک این کارت به 2100 مگاهرتز رسیده که مثل نسل  تورینگ هستش.

-و مورد بعدی اگه رمش تو حالت عادی فرکانسش 19 گیگاهرتز باشه تو بهترین حالت با اورکلاک به 21 گیگاهرتز خواهد رسید و پهنای باند حافظه کارت به بالای 850 گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید.

مورد اول سخت هست حدس زدنش ولی فک می کنم کارت رفرنس رو تا جایی که تونستن اورکلاک کردن که کارتای غیر رفرنس هم همین رنج اورکلاک میشن نهایتا فک می کنم این سری خیلی اورکلاک بشه 2200 مگاهرتز هست

مورد دوم اینا همون رم های 21 گبگاهرتزی رو استفاده می کنن قاعدتا و به صورت نرم افزاری روی 19 گیگاهرتز قرار میدن و چه بسا تا 23 یا حتی 24 گیگاهرتز هم بشه اورکلاک کرد با توجه به مدار تغذیه رمها روی برد گرافیک

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...