رفتن به مطلب

بررسی اجمالی مرورگرهای وب


panah
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

wbgp5header.png

بسیاری از کاربران از مرورگرهایی استفاده می کنند که همراه رایانه شان است: اینترنت اکسپلورر برای ویندوز، سافاری برای مک و فایرفاکس برای لینوکس. اگر شما یکی از معدود کاربران کروم بوک هستید،تنها انتخاب شما گوگل کروم خواهد بود و اگر از آیپد یا گجت های دیگری با سیستم عامل ios استفاده می کنید، هیچ مرورگری غیر از سافاری را نمی توانید انتخاب کنید، اما کاربران لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی هنوز حق انتخاب دارند.

هنوزبرای کاربران محبوب ترین سیستم عامل، ویندوز مایکروسافت، امکان انتخاب 5 مرورگر وجود دارد: مرورگر خود شرکت مایکروسافت- اینترنت اکسپلورر، سافاری اپل، گوگل کروم، فایر فاکس موزیلا یا مرورگر اپرا، دیگر سیستم ها غیر از ویندوز نمی توانند از اینترنت اکسپلورر استفاده کنند. سه مرورگر کروم، فایرفاکس و اپرا روی بیشتر سیستم ها کارایی دارند.

اگر شما کاربری ماجرا جو هستید 3 گزینه کمتر شناخته شده دیگر نیز وجود دارد:maxthon . rockmelt . lunascape

حال کدام یک را باید انتخاب کرد؟ امروزه به طور پیشفرض مرورگر تمام سیستم های عامل سریع، دارای رابط کاربری کارآمد و امکانات مفیدی چون بوک مارکینگ است و همه آنها تقریبا با همه سایت هایی که شما می خواهید به آنها مراجعه کنید، سازگار است. تفاوت عمده در پشتیبانی از HTML5، شتاب گیری سخت افزاری(hardware acceleration) و ابزارهای حریم خصوصی است.

در پشتیبانی از HTML5، گوگل کروم پیشتاز است، حداقل باتوجه به تست های انجام شده توسط HTML5 test.com . بدترین مرورگر در این تست اینترنت اکسپلورر است.

پشتیبانی از HTML5

یکی از نکات مهم در مورد ویدئو HTML5 این است که برای پخش فیلم روی وب جایگزین از فلش پلاگین ادوبی(adobe flash plugin) استفاده می شود. سافاری و اینترنت اکسپلورر از –h.264 codec گسترده ترین فرمت ویدئویی را در مقابل فرمت HD استفاده می کند در حالی که کروم، فایرفاکس و اپرا جدیدترین ( و تا حدی غیر حرفه ای) فرمت گوگل را پیاده سازی می کند.

شتاب گیری سخت افزاری

شتاب گیری سخت افزاری (hardware acceleration) که از پردازشگر گرافیک برای سرعت بخشیدن به بسیاری از فعالیت های مرورگر استفاده می کند،توسط اینترنت اکسپلورر9 معرفی شد و نسخه نمایشی مایکرو سافت وب اپلیکیشن در e test drive.com به صورت گرافیکی اثرات این تکنیکرا نشان داد.سپس، فایرفاکس و کروم شتاب گیری سخت افزاری را تکمیل کردند، اما در کروم، افزایش کارایی برای کارت گرافیک های خاصی وجود دارد.سافاری شتاب گیری سخت افزاری برای مرورگرها را فقط در نسخه مک دارد، در حالی که برای اپرا هیچ پیشرفتی تا نسخه دوازدهم آن نمی بینیم.

حفظ حریم خصوصی کاربران

همیشه موضوع حریم خصوصی در صدر اخبارفناوری جهان قرار دارد.خبرهایی مانند استفاده از اطلاعات شخصی افراد توسط سودجویان یا اخیرا افتضاح گوگل که در آن غول جستجوگر حفاظت حریم خصوصی سافاری را دور زد.

بنابراین هر یک از مرور گرها باید چه رویکردی را برای حفظ حریم خصوصی در پیش بگیرند؟ اول اینترنت اکسپلورر با رویکرد حفاظت از پیگیری.این رویکردبه کاربران اجازه حفاظت از فهرست هایی را می دهد که بسادگی در اختیار شبکه های تبلیغاتیقرار می گیرد.این فهرست ها شامل اطلاعات مربوط به سایت هایی است که شما عادتبه بررسی آنها دارید. پس از آن فایر فاکس باDO NOT track header tag ( برچسب سرآیند پیگیری نکنید) ارائه شد.این رویکرد قابل مقایسه با رویکرد DO NOT call lists برای تلفن است،هنوز کروم، اپرا، سافاری در حال تکمیل رویکرد حفاظت از پیگیری است.

در اینجا به اختصار برخی ویژگی های هر یک از مرورگرها را بیان میکنیم:

گوگل کروم 17:

می توان به طور خلاصه گفت کروم یعنی قبل از نوشتن، نشانی کامل سایت مورد نظرتان، صفحه وب آماده خواندن است . مزیت مهم این روش، سرعت بالای کروم، طراحی مینیمالیست و پشتیبانی پیشرفته از HTML5 است که به آن شایستگی جذب کاربران بیشتر نسبت به بقیه مرورگرها در سراسر دنیا را می دهد.هر چند تسلط این مرورگر بر آزمون های سرعت جاوا اسکریپت در حال کاهش است، هنوز این مرورگر به حفاظت از پیگیری نیاز دارد.

فایر فاکس11:

فایر فاکس 4 با تکیه بر ظاهر و سرعت اجرا،موزیلا را تا حد یک بازی به عقب کشید.اکنون در نسخه یازدهم ، به لطف سرعت جدید سیکل انتشارش، هنوز این مرورگر بیشترین قابلیت تنظیم را در میان مرورگرها دارد و می تواند خود را جلوتر از همه رقبا قرار دهد. همچنین فایر فاکس در ارائه برخی گرافیک های شتاب گیری سخت افزاری جلوتر از کروم است ، در حالی که هنوز برخی سایت ها کروم را برتر می دانند.

اینترنت اکسپلورر9:

آخرین نسخه مرورگر مایکروسافت سریع تر،مرتب تر، سازگار تر با HTML5 و به طور کلی پیشرفته تر از نسخه هایپیشین خود است. همچنین این مرورگر قابلیت هایی مانند tab- pinning و شتاب گیری سخت افزاری دارد، اما این مرورگر فقط در ویندوز سون و ویندوز ویستا قابل اجراست.

اپرا5/11:

اپرا مانند دیگر مرورگرهای فعلی سریع، سازگار با HTML5 است. بتازگی این مرورگر چیزهای منحصر به فردی مانند اتحاد unite که مرورگر را به سرور تبدیل می کند و توربو turbo که سرعت وب را در اتصالات با سرعت پایین افزایش می دهد، اضافه کرده است، اما هنوز این مرورگر برای قرار گرفتن در صدر بازار فروش راه طولانی دارد و ممکن است سایت هایی وجود داشته باشد که اپرا را پشتیبانی نکند، و این مرورگر همچنان به دنبال شتاب گیری سخت افزاری و حفظ حریم خصوصی کاربران است.

سافاری5,1,2 اپل:

سافاری مرورگری سریع و زیباست.پیشتازی این مرورگر در پشتیبانی از HTML5 یکی از ویژگی های مهم آن خواهد بود، اما این خصوصیت را می توان در مرورگرهای دیگر نیز یافت.بوک مارکینگ قوی سافاری، new-tab page و RSS reader واضح آن می تواند جاذبه آن را بیشتر کند،اما مانند اپرا، مرورگر سافاری اپل نیز به دنبال شتاب گیری سخت افزاری و حفظ حریم خصوصی کاربران است.

حال که به طور مختصر با هر یک از مرورگرها و ویژگی آنها، مزیت ها و معایبشان آشنا شدید راحت تر می توانید انتخاب کنید که کدامیک از این مرورگرها در این رقابت بر سر تصاحب سهم بیشتری از بازار، موفق تر خواهد بود.

نتیجه ی بنچ مارک سایت PeaceKeeper

مرورگر Chrome شدیدا با رقیب بزرگ خود Opera رقابت میکند. در تست Futuremark وب سایت Peacekeeper امتیازی که گوگل کروم به دست آورده ۱۰۷۶۷ است و Opera با اختلاف کمی در رتبه ی دوم قرار میگیرد. رتبه ی سوم IE9 است که اختلاف زیادی با دو مرورگر Chrome و Opera دارد.

peacekeeperwbgp5.png

ویرایش شده توسط eftekhar20
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

برنده ی رقابت WBGP5 مرورگر Google Chrome نسخه ی ۱۲ است.

نسخه 12؟

الان 18 ورژن روزه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خوب این تست قبل از اومدن وژن 18 بوده دوست عزیز

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

عزیزم احتمالا اشتباه چاپی هست از کدوم منبع نوشتید؟

داخل متن هم خودتون خصوصیات ورژن 17 رو بررسی کردید نه ورژن 12؟

12 برای 1 سال پیشه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز با تشکر از شما ، لطفا منبع مقاله رو هم ذکر کنید .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان 12 رو من دقت نکرده بودم درسته .......ولی اگر مطلب رو خوانده باشید نیازی به منبع ندارد(HTML5 test.com).به هر حال من اینارو تایپ کردم تا دوستان از آن بهره ببرند.از روی روزنامه جام جم(کلیک) یکشنبه7 خرداد 1391/شماره379.ممنون بابت پیگیری دوستان عزیز لیونی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من فقط فایر فاکس رو به خاطر داشتن add-on های زیاد ( مخصوصا adblock plus ) و اینترنت اکسپرور رو برای پشتیبانی بهتر از سایت های ایرانی ترجیح می دم . در بقیه موارد همه مرورگر ها شبیه هم هستند .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان 12 رو من دقت نکرده بودم درسته .......ولی اگر مطلب رو خوانده باشید نیازی به منبع ندارد(HTML5 test.com).به هر حال من اینارو تایپ کردم تا دوستان از آن بهره ببرند.از روی روزنامه جام جم(کلیک) یکشنبه7 خرداد 1391/شماره379.ممنون بابت پیگیری دوستان عزیز لیونی

با تشکر از شما دوست خوبم که زحمتش رو کشیدید.

ONLY GoogleChrome

لینک به دیدگاه
Share on other sites

از نظر سرعت : chrome

از نظر امکانات و مدرنیته : فایر فاکس - اپرا

از نظر بد بودن : اینترنت اکسپلورر

برای طراحان و برنامه نویسان و کامل بودن برای حرفه ای ها : فایر فاکس

فایر فاکس منابع بیشتری مصرف میکنه در عوض امکانات میده و در سیستمهای جدید امروزی اصلا مصرف یه کم بیشتر فایرفاکس محسوس نیست.

گوگل chrome پر سرعته ولی امکانات و افزودنیهای کمتری داره و اطلاعات آماری یوزرها رو به سرورهای گوگل ارسال میکنه.

اگه فایر فاکس مثل chrome یک تسک منیجر و مدیریت منابع خوبی داشت فوق العاده میشد. اشکالش همینه که اگه سیستم جدید باشه و حافظه کافی داشته باشه مشکلی پیش نمیاد.

باید این مرورگهای مدرن رو حتما داشته باشید : firefox.chrome,opera

اینترنت اکسپلورر نسخه آخرش هنوز هم با تصاویر png مشکل داره و برخی قواعد css3 رو هم حالیش نمیشه!

تازه فایر فاکس open source هست.

فایر فاکس و کروم و اپرا باید با هم قاطی بشن یه مرورگر خوب در بیاد!

نظرات شخصی بود شمام نظر خودتون رو بنویسید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

Only GooGle Chorme!=extreme of Internet Explorers

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...