رفتن به مطلب

حضور فاکس کان در ایران


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

گفت‌وگو با مدير‌منطقه‌اي فاكس‌كان در هتل سیمرغ تهران :

شركت پيشتازان سخت‌افزار برتر بدون شك يكي از مدعي‌ترين شركت‌هاي حال حاضر بازار مادربورد ايران است. شركتي كه طي هفته‌هاي گذشته پس از نزديك به يكسال فعاليت كم وبيش بي سروصدا تصميم گرفت با آوردن مدير منطقه‌اي فاكس‌كان بر ايران اولين شمع سالگرد همكاري‌اش با اين غول OEMساز تايواني را فوت كند.

ادعاهاي بزرگ اين شركت نسبتا گمنام كه پس از تجربه‌هاي پربحثش روي سولتك و ايپاكس حالا با برند جوان ولي قدرتمند فاكس‌كان ادعاي دومي در بازار مادربورد ايران را دارد باعث شد با ديويد شيه (David Shih) -مدير خاورميانه‌اي فاكس‌كان- در عصر يك روز برفي در لابي هتل سيمرغ بنشينيم و به حرف‌هاي جدي‌ترين غول‌كش حال حاضر بازار ايران گوش بدهيم.

در بخش‌هايي از مصاحبه به توضيحات داوطلبانه پيمان ايرواني -رئيس هيئت مديره پيشتازان- كه با كمال ميل به مصاحبه استرس تزريق مي‌كرد هم اشاره شده است! اگر مي‌خواهيد بدانيد فاكس‌كاني‌ها چه طور از الماس به پيشتازان رسيدند حتما يك نگاهي به اين مطلب بياندازيد.

*با توجه به بازارهاي جهاني، شما در بخش OEM قدرتمند هستيد اما برند شما هنوز جايگاه مشخصي در ميان ساير برندها ندارد تا جايي كه به سختي مي‌توانيم آن را در ميان 10 برند برتر ببينيم. دليل آن چيست؟

پاسخ اين سوال بسيار ساده است من گمان نمي‌كردم شما چنين سوالي بپرسيد و اگر موقعيت ما را در منطقه بدانيد مي‌توانم به سوال شما پاسخ دهم. ما بزرگترين توليدكننده مادربورد در تايوان هستيم و اخيرا 40 ميليون مادربورد توليد كرده‌ايم كه اين تعداد شامل بخش OEM به اضافه برند ما است.

*مي‌توانم بپرسم چه برندهايي در ميان 10 برند برتر هستند؟ ايسوس، گيگابايت و ...؟

بله برندهايي مانند ايسوس، گيگابايت، الايت گروپ، MSI و در آخر نيز برندهايي مانند DFI و آلباترون هستند ولي ما فاكس‌كان را نديديم. البته قبول داريم كه در نيم سال دوم پيشرفت‌هاي بسيار موفقي داشتيد اما اجازه دهيد در مورد اعداد و رتبه‌ها صحبت نكنيم.

*حقيقت اين است كه به اندازه توليدات OEM، برند فاكس‌كان در بازارهاي جهاني قدرتمند نيست. شما چه برنامه‌اي براي برند خود داريد؟

بسيار خوب، فاكس‌كان از نظر توليدات مادربورد بسيار قوي است اما در سال 2004 متوجه شديم قدرت ما براي نفوذ به مناطق جديد كافي نيست، بنابراين 3 سال پيش تصميم گرفتيم برند فاكس‌كان را ايجاد كنيم. حركتي كه تا پيش از آن هرگز اجرا نشده بود.

*اين سوال ما براي اين است كه بدانيم چقدر براي حضور در بازار ايران جدي هستيد...

ما كاملا مصمم هستيم.

*وبدانيم شما چقدر به برند خود در مقايسه با ديگر توليدات فاكس‌كان براي ساير شركت‌ها اهميت مي‌دهيد؟

من يك مثال ساده را براي شما توضيح مي‌دهم. ايسوس نيز مانند فاكس‌كان در بخش OEM فعال است و حدود 12 سال پيش يا شايد بيشتر قسمتي از توليدات خود را به صورت برند ASUS وارد بازار كرد. شما مي‌توانيد آن را با فاكس‌كان كه 3 سال از ورودش به شكل برند مي‌گذرد مقايسه كنيد. ايسوس اكنون جايگاه خوبي دارد و من مي‌توانم اين تضمين را به شما بدهم كه تنها 2 يا 3 سال ديگر فاكس‌كان شماره يك خواهد بود. ما اين را تضميمن مي‌كنيم. ايسوس برند قدرتمندي است كه قسمتي از مادربوردهاي آن را ما توليد مي‌كنيم و يا بخشي از مادربوردهاي گيگابايت OEM ما است. زيرا ما در زمينه مادربورد صاحب تكنولوژي هستيم. اولويت ما اين است كه در اين بازار نفوذ كنيم و سپس بتوانيم همكاران خوبي در منطقه پيدا كنيم. مانند پيشتازان. من معتقدم ما شانس خوبي داشتيم و موفق بوديم و به خاطر تلاش آنها اكنون در ميان سه برند اول بازار هستيم.*اما حضور شما در بازار محسوس نيست؟

ايرواني- ما در بازارهاي خارج از تهران تمركز خوبي داريم و اولين دليل آن نيز استفاده از درآمد اين بازارها است. البته اگر به تازگي به مراكز فروش سخت‌افزار به تهران مراجعه كرده باشيد، ‌فروشگاه‌هاي متعددي را خواهيد ديد كه محصولات فاكس‌كان را ارائه مي‌كنند. اما اگر منظور شما تمام محصولات فاكس‌كان است اين موضوع به سياست ما باز مي‌گردد. ساير شركت‌ها محصولات خود را به طورمستقيم به بازار عرضه مي‌كنند، مي‌فروشند و درآمد آن را كسب مي‌كنند اما ما اين كار را نمي‌كنيم چون معتقديم به برند لطمه مي‌زند. ما سياست حمايت از قيمت را داريم و به دنبال موجودي زياد در بازار نيستيم. زيرا ما نمي‌خواهيم قيمت را كنترل كنيم. زماني كه رقابت را با سايران آغاز مي‌كنيد، مي‌توانيد قيمت را تغيير دهيد و اگر موجودي شما در بازار بيش از اندازه باشد، درآمد زيادي را از دست خواهيد داد. ما اكنون به مقدار كافي در بازار حضور داريم و 20 تا 25 فروشگاه در هر مركز خريد فاكس‌كان را عرضه مي‌كنند.

ديويد شيه- من به ياد دارم 3 سال پيش كسي فاكس‌كان را نمي‌شناخت و سال گذشته نيز ما به اندازه كافي در بازارهاي مختلف توسعه پيدا نكرده بوديم. اما امسال ما بسيار قدرتمند‌تر از گذشته بوديم و ميزان فروش ما دو برابر افزايش پيدا كرده است.

*فكر مي‌كنيد دليل اين تفاوت چيست؟

پيشرفت ما مي‌تواند بهتر شود و اين دقيقا چيزي است كه مي‌خواهيم در سال 2008 روي آن كار كنيم. در سال 2007 اولويت ما براي بازار ايران به عنوان يكي از مهم‌ترين بازارهايي كه داريم اين بود كه در آن حركت روبه جلو داشته باشيم.

*همانطور كه مي‌دانيد كانال‌هاي قدرتمندي از گيگابايت، الايت گروپ و ايسوس در ايران فعال هستند. چگونه مي‌خواهيد از همكارانتان در ايران حمايت كنيد؟

به اين مسئله توجه كنيد كه ايسوس نزديك به 10 سال، گيگابايت 12 سال و الايت گروپ بيش از 6 سال است كه در ايران حضور دارند و فاكس‌كان تنها 3 سال است كه برند خود را ايجاد كرده اما من به شما ثابت مي‌كنم كه ما براي قرار گرفتن در بين 3 برند برتر بازار ايران مصمم هستيم. اكنون MSI و الايت گروپ را پشت سرگذاشته‌ايم و رتبه دوم يا سوم را در اختيار داريم. رتبه اول براي گيگابايت است كه نماينده آن حضوري 15 ساله در ايران دارد و ما تنها پس از يك سال در ايران دوم هستيم. شايد به دليل وجود برخي سوتفاهم‌ها تجارت نخست ما با الماسا موفق نبود ولي در نهايت اين شانس را پيدا كرديم كه با پيشتازان همكاري كنيم. اما در مورد قسمت دوم سوال شما بايد بگويم كه همانطور كه مي‌دانيد ما در منطقه جبل‌علي دبي حضور داريم و فاصله ما با ايران تنها 30 دقيقه است. به اين معني كه هنگامي كه مشتريان ما 10 دستگاه تقاضا كنند ما در 24 ساعت آن را تحويل خواهيم داد و اگر هزار دستگاه يا 10 هزار دستگاه از ما تقاضا كنند باز هم ما در 24 ساعت آن را تحويل مي‌دهيم. گمان مي‌كنم موفقيت ما در اين بازار به دليل انتخاب درستي مانند پيشتازان است و آنها مهم‌ترين دليل اين موفقيت هستند.

*تايواني‌ها در ايران چندان به كانال‌هاي خود وفادار نبوده‌اند. پيشتازان اكنون عملكرد خوبي دارد ولي چه كسي مي‌تواند تضميمن كند پس از مدتي يك نفر ديگر را انتخاب نكنيد؟

من اين گارانتي را مي‌دهم و دليل آن نيز مشخص است. الماسا يك شركت قوي و چند مليتي است. اما آنها در مورد يك محصول و يا يك گروه از محصولات متمركز نيستند. آنها علاوه بر قطعات كامپيوتر، پرينتر عرضه مي‌كنند، نرم‌افزار مي‌فروشند و بسياري موارد ديگر، ضمن اينكه آنها كانال توزيع بسياري از برندها نيز هستند و فقط در تجارت IT فعاليت نمي‌كنند. اين مسئله‌اي است كه ما را راضي نمي‌كند و باعث شد يك‌سال و نيم پيش استراتژي خود را تغيير دهيم. ما به دنبال همكاري هستيم كه تمركز داشته باشد. پيشتازان به اندازه الماسا بزرگ نيست ولي مطمئن هستم به اندازه كافي قدرت دارد. مهم‌ترين موضوع براي من اين است كه پيشتازان روي فاكس‌كان به طور متمركز فعاليت مي‌كند.

*آمارهايي كه ما از بازار ايران داريم نشان مي‌دهد شما در بخش محصولات Lowend فعاليت چنداني نداريد. دليل آن چيست؟

توضيح دادن به اين سوال شما كمي دشوار است. زيرا اگر ما فقط روي مادربوردهاي سطح پايين تمركز كنيم باعث مي‌شود تصوير عمومي از نام تجاري ما محدود به همين رده از مادربوردها شود. مانند اتفاقي كه براي ECS افتاد. اين هم يك نوع طرز تفكر است. شايد ما در سال اول حضورمان در ايران اشتباه كرديم زيرا در طول همكاري‌ ما با الماسا حتي ميزان محصولات عمومي ما در بازار نيز زياد نبود؛ از سوي ديگر نمي‌توان گفت اين اشتباه من بوده چون اين روش، استراتژي ما براي ورود به بازار بود. زماني كه ما وارد بازار شديم سهم بازار ما صفر بود و نمي‌توانستيم ريسك كنيم كه مردم ما را به عنوان يك برند سطح پايين بشناسند. حتي اگر اين به تجارت كوتاه مدت ما لطمه مي‌زد. اين نگاه هم كه ما در سال اول با عرضه بيش از حد محصولات مي‌توانستيم نام تجاري خودمان را در ايران قوي كنيم مي‌تواند يك ديدگاه باشد. به هر حال اكنون استراتژي ما تغيير كرده و مبناي آن اين است كه خريداران محصولات رده پايين را به سمت محصولات جريان اصلي و محصولات حرفه‌اي سوق دهيم. نمونه اين اتفاق اين است كه ما اولين توليدكننده محصولات X38 هستيم و آنيش مي‌تواند در اين مورد توضيح دهد.

آنيش رحمان- اينتل اخيرا تراشه‌هاي X38 را ارائه كرده و تنها پس از 6 هفته فاكس‌كان اولين برندي است كه مادربوردهاي آن را به بازارهاي خرده‌فروشي وارد كرده است. پس از 6 هفته اين مادربوردها در ايران مانند اروپا و آسيا قابل تهيه هستند.

ديويد شيد- من اين مسئله را قبول دارم كه مدل‌هاي ارزان قيمت در تمام بازارهاي جهاني پرفروش‌ترين محصولات هستند ولي تنها به اين قسمت توجه نمي‌كنيم. به همين دليل ما اكنون برترين مدل حرفه‌اي مادربورد را در اختيار داريم و فكر مي‌كنم مدل X38 كه توسط مجله PC Magazine به عنوان برترين محصول انتخاب شده است اين مسئله را تاييد كند.

*سوال بعدي در مورد شركت‌هايي است كه توسط فاكس‌كان خريداري مي‌شوند. ما شنيده‌ايم كه فاكس‌كان درحال خريد كوانتا و ال‌جي- فيليپس است؟

من در مورد ال‌جي- فيليپس نظري ندارم اما فاكس‌كان بخشي از شركت مادر به نام Hon hai است كه اكنون براي خريد بزرگترين توليدكننده نوت‌بوك‌ در حال مذاكره است و تصميم به خريد كوانتا دارد. پيش از اين نيز شركت‌هايي مانند پريمير كه توليد كننده بزرگ دوربين‌هاي ديجيتالي است و شركت اينولاكس (Innolux) كه توليدكننده پنل‌هاي LCD است توسط اين شركت خريداري شده‌اند. اگر به گروه HonHai توجه كنيد مي‌بينيد كه تمام محصولات مرتبط با IT را در اختيار دارد.

*اگر توضيح ديگري باقي مانده است بگوييد؟

هميشه سيب را با سيب مقايسه كنيد به عنوان مثال نمي‌توانيد بنز را با تويوتا مقايسه كنيد زيرا اين دو، موقعيت و جايگاه متفاوتي دارد. موقعيت ما جايگاهي است كه در آن گيگابايت و ايسوس قرار دارند. اگر ما با گيگابايت و ايسوس مقايسه شويم پاسخ شما مثبت است ما ارزان هستيم و اگر ما با برندهاي ارزان قيمت مانند ECS و ASRock مقايسه شويم مانند اين است كه سيب را با موز مقايسه كنيد. اين موضوع به مفهوم يك برند بستگي دارد.

منبع : عصر ارتباط

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سعید جان من خودم به شخصه این برند رو قبول دارم ، به عنوان مثال یک بار مادربورد 945 Foxconn خریدم و واقعا عالی کار میکرد اما چند وقت بعد که خواستم بخرم از شانس بارش توی گمرک گیر کرده بود و به جاش گیگا گرفتم که دیگه بلایی به سرم آورد که اون سرش ناپیدا . البته اینکه ادعا میکنن قدرتمند ترین هستند به نظر من نه چرا که Asus تو X38 مادربوردی بیرون داده که Foxconn رو میخوره ولی به نظر من توی هم رده های خودش مادر بورد خوبی هست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سعید جان من خودم به شخصه این برند رو قبول دارم ، به عنوان مثال یک بار مادربورد 945 Foxconn خریدم و واقعا عالی کار میکرد اما چند وقت بعد که خواستم بخرم از شانس بارش توی گمرک گیر کرده بود و به جاش گیگا گرفتم که دیگه بلایی به سرم آورد که اون سرش ناپیدا . البته اینکه ادعا میکنن قدرتمند ترین هستند به نظر من نه چرا که Asus تو X38 مادربوردی بیرون داده که Foxconn رو میخوره ولی به نظر من توی هم رده های خودش مادر بورد خوبی هست

با سلام

دوست عزیزم Foxconn برند خوبیه و توی این چند وقت خوب تونست توی بازار جا بیافته ولی یکی از مشکلاتش اینه که توی اینترنت در مورد تستهایی که بر روی این قطعات شده یه مقدار اطلاعاتش کمه و از نظر کلی من اینرو دو سال پیش میدونستم که Foxconn شاید برای بین 5 تا 15 برند معروف دنیا داره قطعه تولید می کنه مثل ASUS و GIGA البته در بعضی مواقع کل ماذدربورد رو و در بعضی مواقع قطعاتی برای مادربورد . به طور کل باید در ایران جا بیافته و تا تست خودشو خوب پس نده مردم اعتماد نمیکنن واقعیتش کم و بیش روی این برند کار کردیم بد نبوده و خوب تونست جوابگو باشه . به خصوص یکی از مزیتهاش اینه که مدلهای زیادی داره و محدود نیست . من سعی میکنم که اطلاعات بیشتر و دقیقتری در این زمینه در اختیار دوستان بزارم .

موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...