رفتن به مطلب

قطع شدن برق هنگام کار با کامپیوتر


MehranPlt
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

درود دوستان 

متاسفانه هنگام کار با سیستم برق به یکباره قطع شد و سیستم هم طبیعتا سریع خاموش شد . میخواستم ببینم خطری برای سیستم نداره ؟ چه کاری انجام بدم . 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

5 دقیقه قبل، MehranPlt گفته است:

درود دوستان 

متاسفانه هنگام کار با سیستم برق به یکباره قطع شد و سیستم هم طبیعتا سریع خاموش شد . میخواستم ببینم خطری برای سیستم نداره ؟ چه کاری انجام بدم . 

دعا کن که پاورت به موقع جمعش کرده باشه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

هم اکنون، ARMIN گفته است:

دعا کن که پاورت به موقع جمعش کرده باشه.

وای الان برق وصل شده جرعت ندارم روشن کنم سیستم رو . پاور خوبی هم ندارم . 

هم اکنون، ARMIN گفته است:

دعا کن که پاورت به موقع جمعش کرده باشه.

خداروشکر روشن شد . فعلا مشکلی نبوده . 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

2 دقیقه قبل، MehranPlt گفته است:

وای الان برق وصل شده جرعت ندارم روشن کنم سیستم رو . پاور خوبی هم ندارم . 

بحث جرات نیست، اگر آسیبی دیده باشه تا روشن نکنی مشخص نمیشه.

ولی نترس، کلا درصد وقوع آسیب به سیستم ها - موقع قطع برق - خیلی کمه و اغلب در سیستم هایی که پاور درست و حسابی ندارند اتفاق میفته اونم باز درصد کمی از اونها، یعنی خیلی شانس تخیلی میخواد که خرابی به بار بیاد.

فکر یه پاور درست و حسابی باش.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

هم اکنون، ARMIN گفته است:

بحث جرات نیست، اگر آسیبی دیده باشه تا روشن نکنی مشخص نمیشه.

ولی نترس، کلا درصد وقوع آسیب به سیستم ها - موقع قطع برق - خیلی کمه و اغلب در سیستم هایی که پاور درست و حسابی ندارند اتفاق میفته اونم باز درصد کمی از اونها، یعنی خیلی شانس تخیلی میخواد که خرابی به بار بیاد.

فکر یه پاور درست و حسابی باش.

خداروشکر اتفاقی نیفتاد . 

پاور خوب و اقتصادی برای این سیستم چی پیشنهاد میکنید ؟

Gtx 1660 super 

core i3 10100f 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

پاور ۵۰۰ وات گرین سری استاندارد گلد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

۱ ساعت قبل، MehranPlt گفته است:

درود دوستان 

متاسفانه هنگام کار با سیستم برق به یکباره قطع شد و سیستم هم طبیعتا سریع خاموش شد . میخواستم ببینم خطری برای سیستم نداره ؟ چه کاری انجام بدم . 

من محافظ داره کامپیوتره تقریبا تو این تابستون 7 8 بار برق رفته چیزی نشده مهم محاظ و پاور با استاندارد درست حسابی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یه محافظ خوب از برند معتبر بگیر و یه پاور با استاندارد حداقل گلد بگیر از برندهای معتبری مثل کولر مستر اف اس پی کرسیر و حتی گرین.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

5 ساعت قبل، MehranPlt گفته است:

خداروشکر اتفاقی نیفتاد . 

پاور خوب و اقتصادی برای این سیستم چی پیشنهاد میکنید ؟

Gtx 1660 super 

core i3 10100f 

پاور 550 وات گرین GP550A-UK Plus
لینک به دیدگاه
Share on other sites

1 دقیقه قبل، ARMIN گفته است:

آقا آرمین یک سوال بین این پاور و 700 ged کدام بهتر و اقتصادی تره

لینک به دیدگاه
Share on other sites

4 ساعت قبل، عرفان زینلی گفته است:

آقا آرمین یک سوال بین این پاور و 700 ged کدام بهتر و اقتصادی تره

سری UK PLUS پاور بهتریه

اما سری GED اقتصادی تره

 

همیشه بهتر اصلا اقتصادی نیست و برعکس.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

موقع قطعی برق زیاد مشکلی به وجود نمیاد بیشترین خطر و شوک احتمالی موقع وصل شدن برق هست که باید از یه محافظ خوب ترجیحا دارای فیوز حفاظتی استفاده کنید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱۴۰۲/۴/۲۱ در 09:05، koorosh kabir گفته است:

موقع قطعی برق زیاد مشکلی به وجود نمیاد بیشترین خطر و شوک احتمالی موقع وصل شدن برق هست که باید از یه محافظ خوب ترجیحا دارای فیوز حفاظتی استفاده کنید

محافظ خوب چی پیشنهاد میدید؟ 

ویرایش شده توسط arvin_393
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود
بهترین راه برای جلوگیری از ضربه ب قطعات
خب اولین کاری ک باید بکنی تهیه استابلایزر هست ک اول ولتاژ دریافتیت اگر ضعیف باشه یا قوی باشه ثبات داشته باشه
بعدش تهیه یک عدد محافظ  ولتاژ درستو درمون هست 
بعد از این تهیه یک عدد پاور با کیفیت درستو حسابی هست ک فیوز داشته باشه ک موقع قطع جریان برق مثلا برای چندین بار فیوز بپرونه ب جای خودش یا قطعات
ی نکته ایم اضافه کنم 
خیلی دقت کن ک موقع اپدیت بایوس همچین اتفاقی نیفته میدونم دسته تو نیست اما اگر زیاد باشه این قطعی ها بلاخره میفهمی از چ ساعتی تا چ ساعتی هست
ک اگر این مهم اتفاق بیفته مادربرت rip میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱۴۰۲/۴/۲۲ در 14:52، arvin_393 گفته است:

محافظ خوب چی پیشنهاد میدید؟ 

سلام و درود خدمت دوست عزیز

بنده شاید محافظ ها اولین تجهیزات الکترونیکی بودند که زیر دست من رفتند و تجربه چندساله سر و کله زدن باهاشون و تعمیرشون را دارم .همه محافظ الکترونیکی ها(نه ترانسی) جدا از برند مدار مشابهی مبتنی بر اوپ امپ چهارکاناله(کوآد)  LM324می باشند . کیفیت شون تنها در استفاده از کامپوننت های با کیفیت و معتبر می باشد .

فقط محافظ چیزی نیست که بگیم فلان برند مثلا خوبه چون خیلی عمر میکنه! ممکنه ظاهری سالم باشه اما اصلا حفاظتی نکنه وحساسیت ولتاژی نداشته باشه برای همینم بنده طبق تجربه پیشنهاد میکنم محافظ را برای وسایل حساس و گرانقیمت بین 3تا حداکثر5سال استفاده مداوم تعویض کنید با نو و قدیمی را برای وسایلی که کمتر مهم هستند بگذارید .

البته که قصد تخریب یا ترفیع شرکتی را نداشته و نخواهم داشت اما بر اساس تجربه شخصی برند های زیر را از بالا به پایین تنظیم میکنم :

1)سارا (اگر مخصوص سیستم صوتی یا کامپیوترش گیرتون آمد بخرید . )یکم سخت گیر میاد ولی ارزششو را داره . فکر کنم سایت داشته باشه اگر داشت احتمالا نمایندگی های فروش را توش زده یه سرچ بزنید .

محافظ سارا خیلی کم دوستان و فامیل ها برایم آوردن و همه اش هم براحتی تعمیر شد بس که کامپوننت های باکیفیتی توش به کار رفته بود همگی برند های معتبر .

2)خیام الکتریک : کیفیتی خوبی داره و خرابی خیلی کمی داشته حتی در استفاده از پاور های وات بالا که به سوزاندن پلاتین رله محافظ مشهورند . خیلی ساله ازش استفاده کردم و میکنم .

4)پارت الکتریک :جالبه که بدونید تنها محافظیه که دیدم دارای پریز های سرامیکی(به اصطلاح برقکارا گچی) هست که در صورت داغ شدن اتصالات برا اساس حرارت ، آب نشوند و اتصال کوتاه رخ دهد . اما کیفیت برد و کامپوننت های آن ، متوسطه و برند های نه چندان آشنا استفاده شده .

 

3)تیراژه

4)افق : یکبار خراب شد که گارانتی داشت تعویضش کرد اما آن یکی بعد از گارانتی اش خراب شد که تعمیرش کردم . هر چند ماهی یکبار خود به خود با اینکه مشکل برقی چه از لحاظ افزایش یا افت ولتاژ و افزایش جریان کشی وجود نداره اما الکی قطع میکنه .

این را میدونم چون سایر وسایل کوچکترین خدشه ای در آن زمان به کارشون وارد نشده (چه وسایل دارای تغذیه سوئیچینگ و چه خطی ،چون همانطور که مستحضرید ، تغذیه های سوئیچینگ مثل پاور کامپیوتر و تلویزیون ،به نسبت توانایی بیشتری در هندل و مهار سازی کردن ریپل های ولتاژی به نسبت سایر منابع تغذیه از جمله خطی را دارند)

5)این یکی را اصلا اصلا پیشنهاد نمیدهم الا اینکه خیلی مجبور باشید :

نمودار کنترل

شاید سایر دوستان تجربه خوبی را باهاش دارند اما من با اینکه چندین تاش را داشتم و تعمیر هم کردم اما فقط منو شگفت زده کرد البته از نوع بد آن!

شرکت تا توانسته بردش را کامپکت و کوچک کرده که باعث شده فیبر و مس کنتری در مدار چاپی استفاده بکند . حتی محافظ ها بزرگش نیز ، که کلی جا دارند ، برد بسیار کوچکی دارند و باقی فضا خالی خالی! که فرآیند عیب یابی و تعمیر را سخت میکند . فکر کنم فقط یکی آن را بیشتر تعمیر نکردم و بقیه را چون بیش از حد وقت میبردند ، گذاشتمشون کنار و گاها دادم ضایعات. مورد نو داشتم مال خودم که چند روز بعد از اتمام گارانتی اش خراب شده بود و وقتی بازش کردم و برچسب گارانتیش را مخدوش کردم دیدم اوپ امپش ، به طور ناشیانه ای  تعویض شده بوده و تعمیری به عنوان نو بدست بنده رسیده بوده !

موفق باشید .

در ۱۴۰۲/۴/۲۲ در 19:02، Death Reaper گفته است:

خب اولین کاری ک باید بکنی تهیه استابلایزر هست ک اول ولتاژ دریافتیت اگر ضعیف باشه یا قوی باشه ثبات داشته باشه

ساز و کار SMPS یا Switched-Mode Powersupply بدین صورته که خودش افت و خیز برق شهری را با تاخیری ناچیز جبران میکنه ، در ساعات پیک مصرف برق، برق شهری حتی به 190 ولت هم میرسد و پاور با کیفیت این را جبران می‌کند و خروجی آن افت نمیکند ، همانطور که در ساعات بامداد ، برق شهری به 270 ولت هم میرسد و پاور با کیفیت از پس این نیز بر می آید .

بنابراین تهیه ی استیبلایزر اصلا لازم نیست بلکه با کیفیت های کنونی این نوع استیبلایزر ها ، خطر ساز هم هست .

در ۱۴۰۲/۴/۲۲ در 19:02، Death Reaper گفته است:

بعد از این تهیه یک عدد پاور با کیفیت درستو حسابی هست ک فیوز داشته باشه ک موقع قطع جریان برق مثلا برای چندین بار فیوز بپرونه ب جای خودش یا قطعات

هیچ پاوری حتی های اند ها از جمله Corsair AX1600iو HX1500i ، مثل خانه ی شما فیوز مینیاتوری ندارد که بپراند.می توانید teardown و کالبد شکافی شان و تحلیل مداری شان را در سایت techpowerup بخوانید .

خود پاور پروتکشن هایی دارد که در صورت لزوم ، خودش را Shutdown میکند . یعنی با فرمان ندادن به ترانزیستور های سوئیچینگ اصلی (main switchers)و تحریک نشدن بیس یا گیت آنها ، خروجی پاور صفر میشود . مثل پروتکشن OCP (Over current Protection) که پاور و قطعات را در مقابل اتصال کوتاه و در نتیجه جریان کشی اضافی محافظت میکند .

و پروتکشن OVPیا همان Over Voltage Protection که پاور را در برابر ولتاژ های بالا محافظت میکند .

در ۱۴۰۲/۴/۲۲ در 19:02، Death Reaper گفته است:

خیلی دقت کن ک موقع اپدیت بایوس همچین اتفاقی نیفته میدونم دسته تو نیست اما اگر زیاد باشه این قطعی ها بلاخره میفهمی از چ ساعتی تا چ ساعتی هست
ک اگر این مهم اتفاق بیفته مادربرت rip میشه

اگر در هنگام آپدیت بایوس برق قطع شود ، فیرم ور corrupt می شود و غیر قابل خوانده شدن . در این صورت تکنسین سخت افزار آیسی بایوس را از روی برد برداشته و با پروگرمر مناسب ، برنامه بایوس دانلود شده از سایت سازنده را بر روی تراشه بایوس میزند .

که البته شرکتها مادربرد سازی الان چند سالی میشه BIOS FLASHBACK  را روی کار آورده اند که بدون نیاز به هیتر (درصورت سوکتی نبودن تراشه بایوس)و پروگرمر تنها با یک فلش و پاور ، میتوان بایوس را براحتی فلش زد.

بنده منظور شما را از ریپ شدن یا جر خوردن مادربرد که انگار مثل کاغذی ،مقوایی ، روزنامه ای چیزی هست متوجه نشدم .

 

و در انتها برای جلوگیری از قطع و وصل شدن ناگهانی برق ، چاره ای جز هزینه برای خرید UPS وجود ندارد.

ویرایش شده توسط Ratchet Wrench
لینک به دیدگاه
Share on other sites

8 ساعت قبل، Ratchet Wrench گفته است:

 

ساز و کار SMPS یا Switched-Mode Powersupply بدین صورته که خودش افت و خیز برق شهری را با تاخیری ناچیز جبران میکنه ، در ساعات پیک مصرف برق، برق شهری حتی به 190 ولت هم میرسد و پاور با کیفیت این را جبران می‌کند و خروجی آن افت نمیکند ، همانطور که در ساعات بامداد ، برق شهری به 270 ولت هم میرسد و پاور با کیفیت از پس این نیز بر می آید .

بنابراین تهیه ی استیبلایزر اصلا لازم نیست بلکه با کیفیت های کنونی این نوع استیبلایزر ها ، خطر ساز هم هست .

این مهمی ک شما میگی رو منم میدونم اما معایب خودشو داره و خیلی کم پیش میاد استفاده شه تو پاور های رده ی پی سی 
معایب عبارتند از پیچیدگی بیشتر، تولید انرژی با دامنه بالا و فرکانس بالا که فیلتر پایین گذر باید آن را مسدود کند تا از تداخل الکترومغناطیسی (EMI) جلوگیری کند، ولتاژ موج دار در فرکانس سوئیچینگ و فرکانس های هارمونیک آن. SMPS های بسیار کم هزینه ممکن است نویز سوئیچینگ الکتریکی را به خط برق اصلی متصل کند و باعث تداخل دستگاه های متصل به همان فاز، مانند تجهیزات A/V شود. SMPS های اصلاح نشده با ضریب توان نیز باعث ایجاد اعوجاج هارمونیک می شوند.
 

 

8 ساعت قبل، Ratchet Wrench گفته است:

هیچ پاوری حتی های اند ها از جمله Corsair AX1600iو HX1500i ، مثل خانه ی شما فیوز مینیاتوری ندارد که بپراند.می توانید teardown و کالبد شکافی شان و تحلیل مداری شان را در سایت techpowerup بخوانید .

من گفتم هست پاوری ک فیوز هم داشته باشه برند خاصی مده نظر نبوده و نیست اما هستن طراحی های ک از فیوز در طراحی بردشون استفاده میکنن بیشتر در مدل ها قدیمی تر ک سیف تر هم هستند

 

image.thumb.jpeg.d5168c4ba3cf5c50f87794b52657af89.jpeg
اینم نمونه دیگری فیوز 
2023-07-18_155140.thumb.jpg.28aa8b027f4c0df3ab9ef1d1d15ebe87.jpg2023-07-18_155148.thumb.jpg.a0971c136375eaa6feed799e8560885a.jpg

8 ساعت قبل، Ratchet Wrench گفته است:

اگر در هنگام آپدیت بایوس برق قطع شود ، فیرم ور corrupt می شود و غیر قابل خوانده شدن . در این صورت تکنسین سخت افزار آیسی بایوس را از روی برد برداشته و با پروگرمر مناسب ، برنامه بایوس دانلود شده از سایت سازنده را بر روی تراشه بایوس میزند .

که البته شرکتها مادربرد سازی الان چند سالی میشه BIOS FLASHBACK  را روی کار آورده اند که بدون نیاز به هیتر (درصورت سوکتی نبودن تراشه بایوس)و پروگرمر تنها با یک فلش و پاور ، میتوان بایوس را براحتی فلش زد.

بنده منظور شما را از ریپ شدن یا جر خوردن مادربرد که انگار مثل کاغذی ،مقوایی ، روزنامه ای چیزی هست متوجه نشدم .

و در انتها برای جلوگیری از قطع و وصل شدن ناگهانی برق ، چاره ای جز هزینه برای خرید UPS وجود ندارد.

من طبق تجربه خودم این مورد رو بیان کردم ک حتی با در اوردن باتری و زدن دکمه بایوس فلش بک رو پنل برد مادربرد دیگه بوت نشد
شما این کارو بکن تجربتو در اختیار من قرار بده 
شما ک اینقدر اطلاعات داری و انگلیسی بلدی نمیدونی rip چیه؟
rip = از دنیای دنیوی ب سمت دنیای بعدی رفتن ☠️

ویرایش شده توسط Death Reaper
لینک به دیدگاه
Share on other sites

1 ساعت قبل، Death Reaper گفته است:

من گفتم هست پاوری ک فیوز هم داشته باشه برند خاصی مده نظر نبوده و نیست اما هستن طراحی های ک از فیوز در طراحی بردشون استفاده میکنن بیشتر در مدل ها قدیمی تر ک سیف تر هم هستند

اینم نمونه دیگری فیوز

پاور فیوز نداره برادر. دیگه اینو درست گفتن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

۱ ساعت قبل، Death Reaper گفته است:

معایب عبارتند از پیچیدگی بیشتر، تولید انرژی با دامنه بالا و فرکانس بالا که فیلتر پایین گذر باید آن را مسدود کند تا از تداخل الکترومغناطیسی (EMI) جلوگیری کند، ولتاژ موج دار در فرکانس سوئیچینگ و فرکانس های هارمونیک آن. SMPS های بسیار کم هزینه ممکن است نویز سوئیچینگ الکتریکی را به خط برق اصلی متصل کند و باعث تداخل دستگاه های متصل به همان فاز، مانند تجهیزات A/V شود. SMPS های اصلاح نشده با ضریب توان نیز باعث ایجاد اعوجاج هارمونیک می شوند.

این که شما میفرمایید درسته.

اما از قدیم الایام پاور های معتبر در قسمت EMI filtering ، به غیر از سلف فیلتر کننده و خازن X (که ازنوع پلی استری یا در موارد بهتر MKT میباشد و یک پایه شان به L و دیگری به N برق AC ورودی وصله) خازن Y نیز به کار میروند که یکنوع خازن Bypass (یکپایه گروند ) که در جاهای بخصوصی از مدار نویز فرکانس بالا را فیلتر میکنند(اغلب به رنگ آبی و از نوع سرامیکی و به شکل عدسی هستند) .

Power Factor Correction یا ضریب اصلاح توان که شما میفرمایید شاید که قبلا نوع پسیو آن و در حال حاضر نوع اکتیو آن به کار میرود که دارای مدار کنترلر اختصاصی و حتی آیسی بخصوص و دیود و فت نیز میباشد به خاطر بهبود Efficiency و راندمان با حذف جریان کشی بیهوده به کار میرود. که مثلا شما پاوری با توان نامی هزار وات دارید ، وقتی که مثلا مصرف قطعات تغذیه شونده 400واته ، الکی پاور حدودا به اندازه پاور هزاروات مکس شده ، برق مصرف نکند و به اندازه یک پاور چهارصد وات یا حتی کمتر از آن مصرف برق داشته باشد . به عنوان قیاس نسبی ، می توان موتور انژکتوری با کابراتوری را مطرح کرد . در کابراتور ، ما اکثر از میزان سوختی که داخل موتور میریزیم ، قسمتی واکنش با اکسیژن نمیدهند و به طور خام از اگزوز خارج می شوند . در واقع ما سوخت هدر داده ایم اما در انژکتور ، با مقادیری که از سنسور های MAP و اکسیژن به دست می آوریم ، میزان سوخت تزریقی در موتور را به میزان درست تنظیم میکنیم تا هدر رفت بیهوده سوخت نداشته باشیم ،پس پاور PFC دار تا حدودی به موتور انژکتوری و پاور بدون PFC ، تا حدودی به کابراتوری شباهت دارد .

  مدار اصلاح ضریب توان به خاطر داشتن معمولا دو عدد سلف ، می تواند به طور غیرمستقیم ، EMI را کاهش دهد ، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده PFC به طور متوسط ، 20db از EMI تولیدی پاور می کاهد که این نسبت به میزان فیلتر شده توسط  مدار EMI filtering ، چیزی نیست .

۱ ساعت قبل، Death Reaper گفته است:

من گفتم هست پاوری ک فیوز هم داشته باشه برند خاصی مده نظر نبوده و نیست اما هستن طراحی های ک از فیوز در طراحی بردشون استفاده میکنن بیشتر در مدل ها قدیمی تر ک سیف تر هم هستند

این مدل فیوز را که حتی پاور های فیک دو هزاری در قسمت ورودی هم دارند . منظورم فیوز مینیاتوری بود که شما فرمودید (میپره و وصل میشه یا حتی فیوز  ریستی یا Resettable Fuseکه معمولا کرم یا قهوه رنگ‌ هستند و در پاور من ندیدم).

فیوز شیشه ای ریسپانسش پایینه و مورد داشتیم اتصال کوتاهی به بزرگی کوه دماوند در قیمت پرایمری(اولیه) نه حتی ثانویه ، رخ داده و کلی قطعه سوختند ، اما فیوز اصلا تکانی نخورده.

به خصوص در ضربه های کوچک و هنگام جابه‌جایی ، ممکنه سیم داخل فیوز شیشه ای قطع شود برای همینم سازنده ها در ورودی فیوز سرامیکی استفاده میکنند که بسیار قابل اعتماد تره و به نسبت فیوز شیشه ای(نه خیلی زیاد)به ولتاژ وجریان حساس تر می باشد.

۱ ساعت قبل، Death Reaper گفته است:

من طبق تجربه خودم این مورد رو بیان کردم ک حتی با در اوردن باتری و زدن دکمه بایوس فلش بک رو پنل برد مادربرد دیگه بوت نشد

در مادربرد های حدود سال 2016 و شاید کمی قبلتر که این فناوری تازه آمده بود برای خود بنده جواب ندادند(مین Z170A M7 را نتوانستم فلش بزنم باهاش هرکاری که کردم) اما در مادربردهای جدید ایراداتشون برطرف شده و جواب میدهند . فقط باید حواستون باشه که فرمت فلش FAT32باشد و در پورت USB لیبل زده شده BIOS ، وصلش کنید ، این سوتی را خیلی‌ها حتی گاها من دادم و در نتیجه جواب نداده .

۱ ساعت قبل، Death Reaper گفته است:

rip = از دنیای دنیوی ب سمت دنیای بعدی رفتن ☠️

به معنای اصطلاحی آن توجه نکرده بودم و معنای اصلی آن مدنظرم بود

 

فکر کنم فرم کوتاه شده Rip the soul of the body هستش .

ویرایش شده توسط Ratchet Wrench
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در ۱۴۰۲/۴/۲۲ در 14:52، arvin_393 گفته است:

محافظ خوب چی پیشنهاد میدید؟ 

من محافظ گرین (لاین) دارم راضی بودم. برند سارا هم محافظ کامپیوتر و تلویزیونش رو دارم خوبه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...