رفتن به مطلب

به مناسبت دهمین سالگرد Firefox ؛ 10 برتری مرورگر Firefox


Ata_Se7en
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

بدون شک یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین مرورگرهای اینترنت , محصول نام آشنای موزیلا با نام تجاری فایرفاکس است که اغلب کاربران دنیا مجازی با آن وب گردی کردند .

Firefox.jpg

به گزارش ورد آی تی , 23 سپتامبر 2002 بود که نخستین نسخه این مرورگر محبوب به جهانیان عرضه شد . در طی این ده سال نسخه های زیادی از این مرورگر منتشر شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است . با توجه به عرضه انواع مرورگرها و بازار داغ آنها , عرضه قابلیت های خاص می تواند رمز ماندگاری یک مرورگر باشد. در طی این سالها با توجه به وجود رقبایی همچون Opera , Safari , IE و … بازهم فایر فاکس در صدر انتخاب کاربران قرارداشت . اما از زمان عرضه مرورگر شرکت گوگل که با نام تجاری مرورگر کروم به بازار عرضه شده , اندکی جایگاه این مرورگر را به خطر انداخته است .

به مناسبت دهمین سالگرد تولید فایر فاکس در این مقاله تصمیم داریم به 10 برتری مرورگر Firefox را بر رقیب اصلی خود یعنی مرورگر Chrome اشاره داشته باشیم :

1 – خالی کردن کش (حافظه) مرورگر

بعضی اوقات پیش می آید که باید خیلی سریع کش (حافظه) مرورگر خود را خالی نمائید، بنابراین اطلاعات به روز شده سایت در حال توسعه از سرور تقاضا و دریافت می شود. این محدودیت نیز مشابه محدودیت غیرفعال کردن جاوااسکریپت در مرورگر Chrome همچنان وجود دارد. شما نمی توانید از طریق افزونه ها کاری انجام دهید و باید برای این کار داخل منوی Option شوید. (م: خالی کردن کش (حافظه) در مرورگر Firefox از طریق افزونه Web Developer به این صورت است که ابتدا روی گزینه Miscellaneous رفته و از قسمت Clear private data روی Cache کلیک می کنیم، به همین سادگی).

Web Developer

2- دکمه ها در نوار وضعیت

یک ایده خوب در مورد مرورگر Firefox و بعضی از مرورگرهای دیگر، وجود دکمه های سودمند در پائین صفحه ی مرورگر در قسمت نوار وضعیت است. جایی که دکمه افزونه Firebug و دیگر افزونه های سودمند (در مرورگر Firefox) در آنجا ظاهر می شوند. زمانی که می خواهید از آنها استفاده نمائید، خیلی راحت روی دکمه آن کلیک کرده تا Firebug باز شده و کدهای جاوااسکریپت خود را اشکال زدایی نمائید.

در مرورگر Chrome عملاً نوار وضعیت حذف شده است. از نوار وضعیت فقط برای نمایش بعضی از پیغامهای موقت استفاده می شود. اگر بخواهید ابزارهای توسعه دهنده را برای اشکال زدایی کدهای جاوااسکریپت یا چک کردن کدهای HTML صفحه استفاده کنید هیچ راهی جز رفتن به منوها و یا بخاطر سپردن کلیدها و زدن کلیدهای ترکیبی برای پیداکردن آنها ندارید.

3 – ذخیره صفحات ارسال شده در تاریخچه مرورگر

بعضی اوقات شما نیاز دارید که به تاریخچه مرورگر خود رفته و به عقب برگشته و صفحه ای را مشاهده کنید که پس از ارسال یک فرم با متد POST وجود دارد. با این حال، شما نمی خواهید صفحه ای که قبلاً به سرور ارسال شده و الان موجود است را دوباره از سرور درخواست نمائید. در برخی موارد، ممکن است که من اطلاعات دقیقی رو تعیین نکرده باشم، در هر صورت مرورگر Chrome از من می پرسد که می خواهید فرم را ارسال کنید و اگر من نپذیرم، صفحه ای را برای من نمایش داده و فرم را دوباره ارسال می کند.مرورگر Firefox این ایراد را نداشته و همیشه صفحه ی مورد نظر را در تاریخچه مرورگر به من نمایش میدهد، حتی اگر آن صفحه نتیجه یک فرم ارسال شده باشد.

4 – غیرفعال کردن Javascript

بعضی اوقات شما نیاز دارید که سایت در حال طراحی خود را بدون جاوااسکریپت تست کنید. تنها راه برای این کار در مرورگر Chrome رفتن به قسمت Option بعد در تب سمت چپ روی Under the hood رفته، در سمت راست گزینه Content setting و در قسمت جاوااسکریپت گزینه Do not allow any site to run Javascript را می زنیم. این یک درگ کردن واقعی است. (م: کنایه از راحتی انجام این عمل است). در مرورگر Firefox شما می توانید از افزونه ای به نام Web Developer که توسط آقای Chris Pederick نوشته شده است استفاده نمائید. شما می توانید از لینک زیر اقدام به نصب آن بر روی مرورگر Firefox نمائید :

Web Developer

برای فعال و غیرفعال کردن جاوااسکریپت یه دکمه به نام Disable قرار داده شده است که شما در گزینه های آن می توانید هر لحظه جاوااسکریپت را فعال و غیرفعال نمائید.

برای مرورگر Chrome هم افزونه ای بنام Web Developer وجود دارد که توسط همان توسعه دهنده تهیه شده اما چیزی به معنای غیر فعال کردن جاوااسکریپت در نظر گرفته نشده است.این مشکل بخاطر محدودیتی است که از طرف API های خود مرورگر Chrome در برابر افزونه ها قرار دارد. هیچ راهی در نظر گرفته نشده که بتوان جاوااسکریپت را از طریق افزونه ها غیر فعال کرد.

5 – نمایش کدهای Html

زمانیکه در حال کار روی سایتی هستیم که دارای باگ (خطا) باشد که معمولاً دارای کدهای Html نادرست و یا حتی نامعتبر بوده، بنابراین باید کدهای Html را بررسی و مشکل را پیدا کنیم. مرورگر Firefox دارای یک ویژگی عالی است که به شما اجازه می دهد بخشی از صفحه را انتخاب کرده و کد آن بخش انتخاب شده را نمایش دهد که در زیر توضیح داده می شود، در مرورگر Chrome یک همچین ویژگی ای وجود ندارد.

بازرس عناصر (Inspect Element) بهترین ویژگی ای است که به شما کمک می کند که کد Html زیر اشاره گر موس را پیدا نمائید. ( این ویژگی توسط افزونه ای به نام Firebug به مرورگر Firefox اضافه شده است). می توانید از لینک زیر اقدام به نصب آن بر روی مرورگر Firefox نمائید :

Firebug

یکی دیگر از مشکلات این است که مرورگر Chrome تمام تلاش خود را بر زیباسازی کد Html قرار داده است. این بدین معناست که اگر شما کد Html ناقصی داشته باشید، هرگز کد ناقص را نمی بینید، برای اینکهمرورگر Chrome به شما نسخه ای از کد زیباسازی شده را نشان خواهد داد که قبلاً عیب یابی کرده است. ای کاش گزینه ای برای غیرفعال کردن این ویژگی (زیباسازی کد) وجود داشت

worldit.ir

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...