رفتن به مطلب

اولین بمب اتمی جهان کی و در کجا آزمایش شد؟


Ata_Se7en
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

خلاصه ماجرا

۱۶ ژوییه سال ۱۹۴۵ میلادی ایالات متحده نخستین بمب اتمی جهان را آزمایش کرد. این آزمایش به صورت بسیار محرمانه در منطقه آلاموگوردو در بیابان نیومکزیکو در ۳۵۰ کیلومتری لس آلاموس انجام شد. بزرگترین دانشمندان هسته ای ، اوپنهایمر ، چادویک ، فریش ، لاورنس در یک پناهگاه بتنی در فاصله ۸ کیلومتری «نقطه صفر» محل انفجار ناظر بر انجام این آزمایش بودند. نزدیکترین منطقه مسکونی ۳۵ کیلومتر با محل آزمایش فاصله داشت.

NuclearBom-bomb-atom.jpg

شرح ماجرا

در سال ۱۹۴۴ میلادی ژنرال گروز منطقه آلاموگوردو را برای انجام آزمایش بمب اتمی که نام ترینیتی را به آن داده بودند ، انتخاب کرده بود. در جریان یک سال در این منطقه پناهگاه های بتنی برای نظارت بر نحوه عملکرد آزمایش احداث شدند و یک برج فولادی که بمب بر فراز آن منفجر می شد در «نقطه صفر» برپا گردید.

در روز ۱۵ ژوییه ۱۹۴۵ میلادی در حالی که بمب اتمی که شهر هیروشیما را با خاک یکسان کرد به نام «لیتل بوی» در داخل ناو جنگی ایندیاناپلیس جا گرفته بود و مسیر جزیره تینیان (جزیره ای که دو بمب اتمی “لیتل بوی” و “فت من” در آنجا نگهداری شدند) را می پیمود ، ۱۵۰ دانشمند هسته ای در آلاموگوردو گرد آمده بودند تا ناظر بر آزمایش بمب پلوتونیوم «ترینیتی» باشند.

بمب در محل مونتاژ شد و به بالای برج فولادی منتقل گردید. اندکی بعد از ساعت پنج صبح نخستین انفجار اتمی تاریخ بشریت رخ داد.

ژنرال فالر در خاطرات خود نوشت یک نور کور کننده که حتی از فاصله ۳۵ کیلومتری غیرقابل تحمل بود ، آسمان تیره را روشن کرد و پس از آن صدای انفجاری شنیده شد. موج انفجار به شدت افرادی که در پناهگاه ها بودند را به گوشه ای پرتاب کرد و بلافاصله صدای یک غرش کرکننده و وحشتناک که پایان ناپذیر بود بلند شد. در اینجا بود که ما متوجه شدیم موجودات حقیر مرتدی هستیم که جرات کردیم به نیرویی دست یابیم که می تواند پایان بشریت را رقم بزند.

ژنرال گروز بقیه ماجرا را حکایت کرد:یک ابر غلیظ و عظیم از زمین برخاست و هر لحظه بر ابعاد آن افزوده می شد و به سوی آسمان پیش می رفت ، اندکی بعد این ابر به شکل یک قارچ غول آسا درآمد.

اوپنهایمر هنگام مشاهده انفجار به یاد یک متن قدیمی سانسکریت افتاد :«اکنون ، من شریک مرگ هستم ، یک نابود کننده دنیاها».

قدرت این انفجار معادل ۲۰ هزار تن تی ان تی بود. بلافاصله پس از انجام آزمایش ، بمب اتمی به یک سلاح سیاسی تبدیل شد و هری ترومن رئیس جمهور آمریکا که در آن هنگام در کنفرانس پتسدام حضور داشت ، صریحا موفقیت آزمایش بمب اتمی را اعلام کرد.

به این ترتیب ، در روز ۱۶ ژوییه سال ۱۹۴۵ میلادی با آزمایش نخستین بمب اتمی جهان توسط ایالات متحده ، عصر هسته ای جهان آغاز شد و منجر به بزرگترین مسابقه تسلیحاتی تمام دوران ها گردید.

iranvil

لینک به دیدگاه
Share on other sites

جالبه بدونین تو این هیکل بمب فقط یک گرم مواد اتمی وجود داره! :wacko:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من موندم انفجار به این عظیمی رو چه جوری محرمانه انجام دادن ؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در خبر است هايزنبرگ اولين كسي بوده كه متوجه شده با مهار انرژي حاصل از شكافت اورانيوم ميشه بمب ساخت اين نابغه الماني براي هيتلر كار ميكرد و اولين تلاش براي ساخت بمب هسته اي توسط دانشمندان هيتلر به سرپرستي هايزنبرگ صورت گرفت ولي موقع انجام محاسبات هايزنبرگ دچار اشتباه شد و باعث شد پروژه به نتيجه نرسه اشتباهي كه خيلي ها اونو عمدي ميدونن و ازش با عنوان خيانت هايزنبرگ به هيتلر ياد ميكنند بعدها مشخص شد كه هايزنبرگ نيلز بور رو كه در امريكا حضور داشت از طرح هيتلر براي ساخت بمب اتمي اگاه كرده بود بد نيست بدونيد اولين موشك بالستيك رو هم دانشمندان هيتلر ساختند و بمب افكن اسپيريت امريكا هم نمونه تكميل شده يك جنگنده الماني هست كه نازي ها فرصت نكردن تكميلش كنن و به دست امريكا افتاد كلا علم نازي ها منو هميشه متعجب ميكنه حالا يك سوال

با فرض اينكه اشتباه محاسباتي هايزنبرگ عمدي بوده به نظر شما هايزنبرگ رو بايد يك خائن به حساب اورد يا قهرمان؟ :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

جناب مقدم سوالتون کمی سخته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عطا جان موافقم نميشه به راحتي به اين سوال جواب داد در عجبم چه بنامم خالق عدم قطعيت را!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...