رفتن به مطلب

تجربیات و دانسته های خود رو در زمینه های صدا و اسپیکر در اینجا مطرح بفرمایید !


بازنده
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام دوستان ! همونطور که قبلا گفته بودم سعی میکنم هر انچه در مورد چینش اسپیکر ها دستگیرم شده خدمت شما تقدیم کنم ! اما قبل از هر حرفی تاکید میکنم که انچه در این پست میخوانید درک و تجربه شخصی من از این مبحثه و بدلیل اوضاع خراب زبان انگلیسیم نتونستم تحقیقی در این مورد داشته باشم و تماما تجربیات و تفکرات حقیره در کنار ادکی تحقیقات ! پس ممکنه 100 درصد صحیح نباشن و شخصا به درستی شون اطمینان کامل ندارم و انچه میفهمم رو بازگو میکنم که امیدوارم مورد توجه و کاربرد دوستان قرار بگیرند !

بنظر حقیر شاید تکنولوژی و علم صدا در پی سی ها باندازه تصویر پیشرفت نداشته و هنوز به بلوغ خود نرسیده ! البته مهمترین دلیلش هم احتمالا عدم توجه گسترده کاربران پی سی به این مقوله ست! و شاید از دید یک کاربر عادی و متوسط تخصیص مبلغ بیشتری برای تصویر بهتر ! ایده ال بنظر بیاد ولی هزینه بیشتر برای صدای بهتر ! خیلی منطقی نباشه ! و ممکنه همین افت تقاضا بیشترین سهم رو در عدم پیشرفتش داشته ! چرا که امار نشون میده که بخش اصلی و بزرگتر بازار خرید و فروش پی سی و قطعات مربوط بان ! متعلق به کاربران و خریدارانی با بنیه مالی متوسط ست ! و از طرف دیگه ! همیشه دیدن بر شنیدن برتری داشته ! و خواهد داشت !

اما امروزه سمت و سوی پیشرفت علوم مربوط به ایشان ! باعث شده تا این دو مقوله بنحوی مسالمت امیز در کنار هم قرار گیرند و برتری هریک بر کیفیت دیگری نه تنها تاثیر منفی نگذاشته ! که در جهت مطلوب تر کردن یکدیگر هم موثر بوده اند ! مثال بارز اونو هم میتونیم در پدیده سینمای خانگی بوضوح مشاهده کنیم ! اشتی صدا و تصویر در سینمای خانگی سهم ان دو را مساوی کرده و بنظر حقیر این اشتی! باعث بلوغ صدا ( ی پی سی ها ) در اینده نزدیک خواهد بود ! بعنوان مثل در حال حاضر درگاه هایی همچون hdmi بیشتر در خدمت تصویر هستند تا صدا ! ولی جریان به اینجا ختم نشده و کم کم صدا نیز نقش خود را خواهد یافت و میبینیم که شواهد نشان از توجه بیشتر به ان دارند ! من فکر میکنم از این پس و در اینده نزدیک شاهد تکنولوژی ها و پیشرفت های درخوری برای صدا خواهیم بود !

همونطور که قبلا هم اشاره کردم در حال حاضر برند های مطرح در ساخت اسپیکر های مختص پی سی ! بنا بدلایل نا معلوم ( حداقل برای حقیر ) اقدام به ساخت انواعی میکنند که کاربر را برای استفاده از انها دچار مشکل و سر در گمی کرده اند ! بعنوان مثال همون پایه دار نبودن محصولات روز این عرصه ! که باعث استفاده نادرست از اینگونه اسپیکر ها شده و کاربرانی همچون همین پرشین خودمون اجبارا اقدام به چینش نا مناسب انها میکنند ! شاید بهترین مثالی که بشه برای استفاده نادرست از اسپیکر ها زد ! این باشه که مثلا شما یک ال سی دی بسیار توپ رو تهیه کنید ولی بدلایلی همچون عدم ثبات ان مجبور باشید اونو به میزتون تکیه بدید و چاره ای هم نداشته باشید جز اینکه تصویر رو از روبرو ندیده و با انحراف مشاهده کنید ! حال هر چقدر هم کیفیت تصاویر مانیتور شما خوب باشه ! بازم بواسطه اینکه نمیتونید از زاویه ای نیگاش کنید که بهترینه و برای اون زاویه بهینه شده ! پس در حقیقت اون کیفیت و مسلما هزینه بیشتر ! برای شما نفعی در بر نداشته ! دقیقا مثل جریان اسپیکر ها ! وقتی کاربری همچون دوست خوبمون پرشین عزیز ! نتونه اسپیکر هاشو اونطور که باید ! بچینه ! یعنی نمیتونه از صدای با کیفیتی که بخاطرش هزینه کرده سود ببره !

فرامرز

ادامه در پست بعدی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ادامه :

اما حالا چطوری باید جریان رو بنفع خودمون تموم کنیم ! حتما در ذهن هر یک از ما راه هایی برای مطبوع کردن این اشکال وجود داره ! بنظر حقیر یکی از بهترین راه ها ! اضافه کردن پایه به اسپیکر هاست ! ( منظور برای اسپیکر های 6 و 8 تیکه ) ! البته برای اسپیکر های 6 تکه شاید نیازی به پایه برای تمامی اونا نداشته باشید ولی مسلمه که حداقل برای 2 مورد عقبی یا همون بک ها مجبورید از پایه استفاده کنید ! دوست خوبم پرشین گفته بودند که بدلیل کمبود جا مجبور به چینش نامناسب کرده اند ! ولی من فکر میکنم با پایه دار کردن 2 اسپیکر عقبی و قرار دادن اونا در پشت صندلی ! این مشکل حل بشه حتی در صورت کمبود جا !

اگه به تصویری که از نحوه چینش اسپیکر هام قرار دادم توجه کنید میبینید که نیاز به فضای زیادی نیست و میتونید به فاصله بسیار اندکی از صندلی تون ! اقدام به قرار دادن اسپیکر های پشتی کنید ! پس شما فقط نیاز به 2 تا پایه در اسپیکر های 6 تکه دارید !

اما در اسپیکر های 8 تیکه وضع فرق میکنه و مشکل فقط در اسپیکر های پشتی نیست ! میدونید که در سری 8 تیکه بغیر از اسپیکر های اصلی یا همون front هاکه در 2 طرف مانیتور قرار میگیرند ! 2 اسپیکر دیگه هم اضافه شدن که در 2 طرف کاربر قرار گرفته ! و بیشتر بانام side شناخته میشن ! مسلما در روش صحیح و توصیه شده برای اسپیکر های 8 تیکه نمیتوان اونا رو همچون فرانت ها بر روی میز پی سی قرار داد و باید در 2 طرف صندلی کار بر قرار بگیرند ! پس همچون اسپیکر های پشتی راهی برای قرار دادن اسپیکر های ساید بدون استفاده از پایه وجود نداره ! که بازم فکر میکنم وجود 2 عدد پایه برای شاید ها هم بتونه مشکلو حل کنه !

در مورد پایه ها نیز یک پیشنهاد داشتم که شاید خیلیم بد نباشه ! اینکه در چند سال اخیر نوعی کارهای فلزی مد شده که به اون فکر کنم میکن فرفوژه یا همچین چیزی میگن ! که قابلیت شکل گرفتن دارن و میشه به سازنده اون ! طرحی رو پیشنهاد کرد که باب میل بوده و بشه اسپیکر های بک و ساید رو روی پایه هایی از اون جنس ! سوار کرد ! که طرح و رنگش سلیقه شخصیه ولی ارتفاع اون مهمه و من فکر میکنم با کمی تحقیق در نت و یاری دوستانی که بزبان انگلیسی مسلط هستند بشه دقیقا ارتفاع اونا رو معین کرد ! ولی هر چی که هست باید ارتفاع اسپیکر ها نسبت به قد و ارتفاع صندلی و گوش های کاربر سنجیده بشن !

نکته مهمی که خواهش میکنم به اون توجه بشه اینه که در طرح و نقشه های چینش اسپیکر ها ! 2 مدل وجود داره که یکی مربوط به چینش اسپیکر های سینمای خانگیه و دیگری هم مربوط به پی سی ها ! که متاسفانه چینش اسپیکر پی سی ها بسیار کمیاب و محدوده و باید کمی بیشتر تامل کرد ! شاید بزرگترین اختلاف چینش اسپیکر ها در سینمای خانگی و پی سی ها این باشه که فاصله کاربر پی سی با مانیتور و اسپیکر ها بسیار کمتر از کاربر سینمای خانگیه و در سینمای خانگی بدلیل استفاده از تلوزیون ها ! کاربر باید با فاصله بیشتری قرار بگیره و بهمون نسبت هم اسپیکر ها با فاصله بیشتری قرار میگیرند !

مورد بعدی سنتر ها هستند ! center یا همون اسپیکر وسطی ( روبرو ) بیشتر برای صدای اصلی گوینده تصویر استفاده میشه و بنحوی کاری میکنه تا کاربر صدای شخص رو ( درتصویر ) از اسپیکر های بغلی نشنیده و بنحوی انگار صدا رو از سمت دهان شخص گوینده بشنوه تا در حد ممکن واقعی بنظر بیاد ! اما من در بسیاری از موارد دیده ام که به اشتباه این اسپیکر رو با فاصله بیشتری از مانیتور قرار میدن و یا گاها اونو بر روی دیوار نصب میکنن ! که فکر میکنم اگه قرار باشه سنتر رو روی دیوار نصب کنیم باید به 2 نکته توجه داشته باشیم !

یکی اینکه سنتر رو دقیقا در امدتداد وسط مانیتور و همچنین در امتداد سقف اون بر روی دیوار نصب کنیم و دیگری هم اینکه الزاما مانیتور رو هم به دیوار نزدیک کرده یا بچسبونیم ! ( منظور در حالی که روی میز قرار گرفته میز رو به دیوار نزدیک کنیم تا مانیتور هم به دیوار بچسبه )

فکر میکنم همین که بدونیم کار این اسپیکر چیه جواب تمام سوالاتمون رو گرفتیم ! حال فکر کنید که شما یک فیلم با صدای سه بعدی مشاهده میکنید و صدای هنر پیشه در حال صحبت رو از روی دیوار میشنوید ! خب مسلمه که راضی کننده نیست ! کلا نحوه قرار گیری سنتر باین صورته که تا حد ممکن به مانیتور نزدیک باشه ! حتی وقتی که شما صدای صرف و بدون تصویر رو گوش میدید هم چیزی عوض نمیشه و از اونجایی که این چینش یک استاندارده ! پس بهترین کار همون نصب سنتر ها در نزدیک ترین نقطه به مانیتوره !

اما منظور از نزدیکترین در کناره ها نیست و تنها 2 راه وجود داره که یا سنتر زیره مانیتور یعنی دقیقا زیر صفحه نمایش قرار بگیره و یا دقیقا بالا و چسبیده به صفحه نمایش ! که راه دوم منطقی تره و بیشتر روی اون تاکید میشه ! هر چند در مانیتور های ال سی دی بدلیل قطر کمشون اینکار کمی مشکله ولی خب باید راهی پیدا کنیم تا بالاخره به صدا لطمه نخوره !

در تصویر ارسالی من مشاهده کردید که سنتر رو در زیر مانیتورم قرار دادم و شمام با توجه به تریپ میزتون و مانیتورتون باید بهترین مکان رو برای نصبش در نظر بگیرد ولی تاکید میکنم این محل اولا باید در نزدیکترین حد ممکن به مانیتور باشه و ثانیا فقط در بالا یا پایین مانیتور نصب شه !

یکی دیگر از قطعات با اهمیت در ست اسپیکر ها ( ی 6 و 8 تیکه ) ساب ووفر هستش ! بنا بدلایلی که من از اونا بی اطلاعم ! نیازی به ارتفاع دادن محل نصب ساب ووفر ها نیست و باید در همون ارتفاع معمولی و بر روی زمین قرار داده بشن ! ولی در مورد محل قرار گیری شون نظرات گوناگونی وجود داره که بازم احتمالا مهمترین عامل در اختلاف نظر این نظرات ! فاصله قرار گیری کاربر و سایر اسپیکر ها با ساب ووفره !

انچه من از محل قرار گیری انواع ساب ها در پی سی دستگیرم شده اینه که اونارو در قسمت جلویی و در کنار اسپیکر های فرانت قرار میدن ! البته برخی اونارو در سمت چپ و بعضی هم در سمت راست مطلوبتر میدونن که علتشو هنوز نفهمیدم !

نا گفته نمونه در سینمای خانگی گاها ساب ها رو در قسمت پشتی نیز بقرار میدن ! ولی برای پی سی ها تا جایی که من میدونم و دیدم همیشه در قسمت جلویی قرار میگیرن ! البته فراموش نکنید که اینکه گفتم ساب ها در کنار فرانت ها قرار میگیرن با توجه به اختلاف سطحه ! چون قبلا هم گفتم که ساب ها بر روی زمین قرار میگیرن و نیازی به ارتفاع دادن ندارن ! در حالیکه فرانت ها بی شک بر روی میز و کنار مانیتور قرار دارن !

حال کاربر با توجه به محل و طرح میزش باید بهترین محل رو برای ساب ووفر تعیین و انتخاب کنه ! در تصویر سیستم و نحوه چینش اسپیکر های حقیر مشاهده فرمودید که ساب رو در قسمت زیری میز و جلوی پا گذاشته شده ! با اینحال بازم باید بیشتر تحقیق کنیم و اطلاعاتمون رو در اختیار هم قرار بدیم !تا به نتیجه مطلق برسیم !

نکته اخر در مورد ساب در پی سی ها اینه که قسمت بلندگویی شکل ساب ها در بعضی در جلوی اون و در بعضی هم در بغل اون قرار دارن که نحوه چینش شون رو متمایز میکنن ! مثلا ساب من بدلیل اینکه قسمت بلندگویی اون در کنارشه ! باید در سمت راست من و میزم قرار بگیره چراکه اگه در سمت چپ باشه بدلیل فاصله اندکی که با دیواره میزم خواهد داشت ! باعث انعکاس صدای اون شده و صداشو از حالت مطلوب خارج میکنه ! ساب هایی که بلندگوشون در کناره هاست اکثر اوقات این بلندگو در سمت چپشون واقع شده و بهمین دلیل هم ساب هایی اینچنینی رو در سمت راست قرار میدن !

اما در ان دسته از ساب ها که قسمت بلنگوشون در جلوی اونا واقع شده ! دقیقا نمیدونم باهاس چیکار کرد و اینو هم دوستان باید تحقیق کنند چون من تا بحال تجربه ای با این ساب ها نداشتم ! ولی در باقی قضایا انچه من فهمیدم همیناییه که خدمت تون عرض کردم !

پیشنهاد اخرم اینه که اگه دوستان سیستم صوتی ( یا همون ضبط صوت ) مناسبی دارند که اسپیکر های اون قابل استفاده و مهمتر ! توپ هستند ! میتونن براحتی از اونا برای 8 باند کردن ست 5.1 شون استفاده کنند و با سری کردن اون اسپیکر های قدیمی و نصب یک فیش استریو به اونا ! ازشون بعنوان فرانت یا سایدها استفاده کنند ! البته اگه اسپیکر های سیستم صوتی تون توپ بودن بهتره بعنوان فرانت ها در کنار مانیتور استفاده بشن ! امزیت اینکار اینه که اگه ست 6 تیکه تون دارای پایه باشه ! میتونید اونارو مثل من در اطراف صندلی تون و طبق استاندارد بچینید و از فرانت هاشون ( فرانت های اصلی ست 6 تیکه ) بعنوان ساید ها استفاده کنید ! و 2 اسپیکر قدیمی رو که مسلما پایه ندارن رو روی میز ! و کنار مانیتور قرار بدید تا وظیفه فرانت ها رو ایفا کنند !

در سایر موارد مثل اسپیکر های 2 و 3 تیکه هم ! شاید بشه از انواع باند های قدیمی ضبط تون استفاده کنید ولی ممکنه به صدای استاندارد و مطلوبی دست پیدا نکنید ! به هر حال امتحانش ضرر نداره !

واقعا شرمندم که طولانی نوشتم ! در ضمن من این پست رو در قسمت مربوط به کیس ها و در تاپیک تصاویر کیسها و سیستم های شما قرار دادم چون یه جورایی این مطلب رو واسه اون تاپیک نوشتم و بعدش تصمیم به ایجاد تاپیکی اختصاصا مربوط به این موضوعات در اینجا گرفتم ! در هر حال از تمامی اساتید و دوستان خواهشمندم تجربیات و نقطه نظراتشون رو در مورد اسپیکر ها و چیدمانشون و خلاصه موارد مربوط به صدا ! در اینجا مطرح بفرمایند !

برای اینکه بیشتر با نحوه قرار گیری و چینش اسپیکر هادر پی سی اشنا شیم ! یک تصویر قرار میدم که تا حدی بیانگر این نکاته ! البته تصویر متعلق به چینش یک ست 5.1 بود که من سعی کردم اونو به 8 تیکه تبدیل کنم و اسپیکر های ساید رو بهش اضافه کردم که متاسفانه خیلی هم موفق نبودم ! ولی شما خودتون حدودش رو متصور شید ! با تشکر

فرامرز

e6zsif.jpg8f90fbbea5624623ad9d.jpg

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...