رفتن به مطلب

آموزش اورکلاک پردازنده ی Intel Core i7 3820 و کارت گرافیک HD 7850 توسط OC_King


OC_King
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

با عرض سلام خدمت دوستان و کاربران لیونی!

انشاالله در این تاپیک، قصد آموزش اورکلاک پردازنده ی Intel Core i7 3820 از سری Sandy Bridge-E را دارم. پس از مقدمه ی آموزش، ذکر نکات این آموزش و نکات ایمنی، سراغ آموزش اصلی می رویم. در این مقاله سعی بنده بر این است که بیشتر از معادل فارسی و آسان کلمات استفاده کنم. هم چنین در نکات سعی کرده ام تمامی شبهات را برطرف کنم و توضیح نسبتاً جامعی پیرامون این مقاله بدهم.

مقدمه:

Overclock پردازنده در اصل به معنای افزایش فرکانس کارکرد پردازنده و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت و قدرت پردازش و بالاتر رفتن بازدهی سیستم است. اورکلاک روی انواع قطعات کامپیوتر انجام می شود که در این آموزش قصد اورکلاک پردازنده ی مرکزی یا همان CPU را داریم.

فرکانس پردازنده های اینتل از حاصل ضرب فرکانس پایه در ضریب پردازنده یا همان Multiplier به دست می آید که فرکانس پایه در سری SB-E برابر با 100 مگاهرتز است. همچنین ضریب 36 و 38 در حالت توربوی این پردازنده، فرکانس را به 3600 و 3800 مگاهرتز در حالت توربو می رساند.

I7 3820، به اصلاح Limited Unlock می باشد یعنی می شود با استفاده از Turbo Boost آن را کمی اورکلاک کرد. که البته این نکته را باید ذکر کنم که سری SB-E را می شود با تغییر BCLK یا همان فرکانس پایه از 100 به 125 مگاهرتز، اورکلاک کرد که این قابلیت در این سری گذاشته شده و راحت نیز هست. اما خوب این آموزش با استفاده از مادربرد Asus Sabertooth X79 است که می شود از طریق آن فرکانس پایه را به راحتی تغییر داد. پس می توان این نتیجه را گرفت که برخی از مادربردهای حرفه ای محدودیت افزایش فرکانس پایه که در برخی پردازنده ها وجود دارد را از بین می برند. و چون قابلیت تغییر BCLK از 100 به 125 در پردازنده هایی نظیر Sandy Bridge نیست، در این آموزش از روش عمومی تری برای اورکلاک استفاده می کنیم که بشود از آن در سری های غیر از SB-E هم استفاده کرد.

نکات آموزش:

1- هدف اصلی اورکلاک در این آموزش، رسیدن به سیستمی قدرتمند با پایداری 100 درصد و کارکرد 24 ساعته است و رکوردزنی مد نظر نیست.

2- سعی این جانب بر این است که آموزش گام به گام و به همراه تصاویر مربوطه و کاملاً مفهومی باشد. همچنین سعی کرده ام از تکرار مکرّرات جلوگیری کنم :دی

3- هر سوالی در هر مرحله ی آموزش برایتان مطرح شد بپرسید. بسیار خوشحال می شوم در حد توان پاسخ بدهم. دوستان دیگر نیز می توانند به سوالات پاسخ بدهند.

4- برای تست پایداری از Prime95 استفاده شده است که به نظر بنده کافیست. البته برنامه های دیگری نیز نظیر IntelBurnTest هستند که چون هیچ برنامه ای نمی تواند همچین فشاری به CPU بیاورد، استفاده اش کمی غیر منطقی به نظر می رسد.

5- جهت جلوگیری از سنگین شدن آموزش، سعی شده مراحل مختلف یک مرحله از کار روی یک عکس نمایش داده شوند.

6- مراحل کار در عکس ها مشخص و شماره گذاری شده اند.

7- سعی شده در داخل مراحل آموزش، نکات ضروری و یا کاربردی اورکلاک نیز گفته شود.

8- این جانب در این آموزش هدف خاصی برای فرکانس نهایی تعیین نمی کنم چون اورکلاک پذیری پردازنده ها و مادربردها متفاوت است. همچنین محدودیت دمایی در تمام سیستم ها یکسان نیست. و همچنین این آموزش برای دیگر پردازنده ها نیز قابل پیاده سازی باشد.

9- حداکثر دمای تعیین شده توسط اینتل برای این پردازنده در حالت 24/7، حدود 66 درجه است. البته این دما مربوط به سطح CPU است و دمای هسته ها مدنظر نیست. در حالت لود 100 درصد، میانگین دمای هسته ها بین 15 تا 20 درجه از دمای CPU بیشتر است. بنابر این برای اینکه جانب احتیاط را هم از دست ندهیم دمای هسته ها را که با Real Temp کنترل می کنیم، زیر 85 درجه نگه می داریم. البته دمای هسته ی زیر 85 برای بیشتر پردازنده های دیگر نیز همین گونه است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پردازنده معمولاً می تواند دمای بیشتر از این را هم تحمل کند. اما برای استفاده ی 7/24 اصلاً مناسب نیست و باعث کوتاه شدن عمر مفید قطعه در زمان طولانی می شود.

برنامه های مورد نیاز: (لینک دانلود پایین هر کدام قرار داده شده است)

CPU-Z برای مانیتور اجزای دقیق فرکانس و Vcore یا همان ولتاژ پردازنده

http://www.softpedia...nload-6980.html

Prime95 برای تست پایداری:

http://www.softpedia...load-76537.html

Real Temp برای کنترل دمای هسته ها:

http://www.techpower...sInfo/Real_Temp

و دیگر هیچ :D

خب. برای شروع قطعات این سیستم را می نویسم تا در این زمینه ابهامی نباشد:

Asus Sabertooth X79

Core i7 3820

4*4GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Asus HD 7850

Case: Green X9

Green 750W OC Edition

Air Cooler: Ever Cool Transformer 3 + 1 Green Turbo 120MM à Dual Fan

در مورد این کولر باید عرض کنم که جزء موارد بسیار به صرفه است یعنی با توجه به قیمت خوب، کارایی خوبی نیز دارد.

برای شروع پیشنهاد می کنم اول برنامه های غیر ضروری استارت آپ ویندوز نظیر آنتی ویروس و ... را از طریق msconfig و تب StartUp غیرفعال کنید تا کار سریع تر پیش رود. البته فراموش نکنید که بعد از پایان اورکلاک دوباره آن ها را فعال کنید :دی

حال سیستم را Restart می کنیم و با زدن دکمه ی Del وارد محیط BIOS می شویم. محیط بایوس این مادربرد حالت گرافیکی دارد. با زدن F7 وارد محیط Advanced می شویم. به سربرگ AI Tweaker یا Tweak می رویم. (تصویر 1 و 2)

post-11642-0-13091200-1354622310_thumb.jpg

post-11642-0-35781800-1354622357_thumb.jpg

1- خب در اینجا اولین کاری که ما باید بکنیم گذاشتن پروفایل روی گزینه ی Manual است. (تصویر 3)

2- CPU Strap روی حالت اتوماتیک باشد.

3- ClockGen Full Reset فعال یعنی Enabled باشد. این گزینه باعث می شود در صورتی که در فرکانس پایه تغییری ایجاد کنیم، موقع خارج شدن از بایوس، سیستم کاملاً خاموش شده و مجدداً روشن شود. این باعث می شود تغییرات راحت تر اعمال شوند و آسیب های احتمالی و ناپایداری های احتمالی هم از بین بروند.

4- در این مرحله Turbo Ratio را روی حالت By Per Core قرار می دهیم.

5- پنجمین کاری که باید انجام دهیم، رساندن ضریب توربو به حداکثری است که برایش تعیین شده است. البته من خودم برای اینکه بتوانم از بهترین توان اورکلاک استفاده کنم (در حالت پردازش تک هسته ای)، میزان ضریب توربو در صورتی که تمام هسته ها فعال باشد را کمتر از حداکثر که 44 است گذاشته ام.

نکته ی مهم: اورکلاک به این نحو (یعنی فرکانس Single Core Limit بیشتر از Quad Core Limit باشد و در واقع تکنولوژی توربو بوست کاملاً فعال باشد)، یکی از علایق شخصی من هستش! بنده هم شنیدم که برای اورکلاک بهتر، بهتر است توربو بوست خاموش باشد. اما خوب این علاقه ی شخصی هست و نمی تونم جلوی خودم رو هم بگیرم :دی. برای همین توصیه می کنم با طناب من به چاه نروید. اگر خواستید می توانید به جای By Per Core بر روی By All Cores بگذارید و عدد آن را هم 43 بگذارید (چون به دلیل محدودیت پردازنده ممکن است 4 هسته نتوانند در حالت ضریب 44 فعال باشند و باز هم باعث اختلاف افتادن میان فرکانس در حالت یک هسته فعال و 4 هسته فعال می شود!!). این هم یادتون باشه که اگر توربو بوست را کامل خاموش کنیم، به دلیل قفل بودن این پردازنده امکان بیشتر کردن ضریب از 36 را نداریم.

6- پیشنهاد می کنم Memory Frequency خود را به صورتی که دستی تنظیم شده است، یک درجه پایین تر بیاورید چون تغییر فرکانس پایه روی فرکانس مموری هم تاثیر می گذارد و ممکن است باعث ایجاد ناپایداری شود. این مورد را پس از اورکلاک در صورت لزوم به حالت قبلی خود باز می گردانیم. همچنین می توانید به جای این همه کار روی Auto بگذارید. دی:

البته من خودم برای اینکه اورکلاک پذیری رم هایم نسبتاً خوب است، لزومی برای این کار ندیدم و گذاشتم روی همان 1600 باشد که احتمالاً با افزایش فرکانس پایه به بیش از 1700 برسد.

post-11642-0-27796500-1354622456_thumb.jpg

1- این گزینه برای اورکلاک راحت تر باید غیرفعال باشد! خب موقعیت خوبی هست که بگویم برای اورکلاک نباید فکر پول برق باشید و از همه مهم تر باید دارای یک منبع تغذیه ی قدرتمند در شاخه ی +12 ولت باشید به طوری که بتواند تا حدود 250 وات در شرایط Full Load فقط به پردازنده برق برساند! (تصویر 4)

2- کمی پایین تر می بینیم که Vcore بر روی حالت Offset قرار دارد. در این حالت ولتاژ به صورت پویا و بسته به فرکانس پردازنده، کم و زیاد می شود. در این حالت، اگر قسمت پایین ترش روی حالت Auto باشد، مادربرد خودش اتوماتیک ولتاژ بیش از اندازه به پردازنده می دهد که این اصلاً خوب نیست و گرما بی خود و بی جهت بالا می رود. از طرفی نمی خواهیم در حالت Idle یا بی کار، ولتاژ پردازنده همان ولتاژ حداکثر فشار باشد. این، هم باعث مستهلک شدن قطعه در دراز مدت شده و از طرفی ممکن است باعث افزایش برق مصرفی نیز بشود! به همین جهت:

3- Auto را پاک کرد و به جایش کم ترین مقدار ممکن که 0.005 ولت است را می نویسیم. با این کار حداکثر ولتاژ پویا تقریباً روی 1.280 ولت تنظیم می شود. البته این ولتاژ برای فرکانسی که الان داریم پیاده می کنیم زیاد است. اما کمی که پیش برویم باید همین را هم افزایش دهیم!

نکته: با قرار دادن Sign ولتاژ پویا روی – می توان به ولتاژهای بسیار کمتری نیز دست یافت که در این آموزش کاربردی ندارد.

post-11642-0-25619500-1354622604_thumb.jpg

بسیار خب. حالا تنظیمات را ذخیره و از بایوس خارج می شویم که با یکی از این دو حالت روبرو می شویم:

1- ویندوز بالا نمی آید: در این صورت مجدد وارد بایوس شده و مقدار 0.005 ولتاژ Offset را 5 تا 10 میلی ولت افزایش می دهیم. ولتاژ حاصل 0.010 تا 0.015 است. اگر باز هم بالا نیامد همین کار را انجام می دهیم تا پایدار شده و ویندوز اجرا گردد.

2- ویندوز بالا می آید: در این صورت وارد مرحله ی تست پایداری می شویم. برای تست پایداری برنامه های Real Temp و CPU-Z را باز می کنیم. سپس Prime95 را اجرا کرده و در همان حالت پیش فرضی که خودش هست (Blend) اجرایش می کنیم. حال باید ولتاژ و دما را کامل بررسی کنیم. همان طور که گفتم دمای هیچ یک از هسته ها نباید از 85 درجه بالا برود. (تصویر 5)

wz1ugm5fqh1yubr3jfbj.jpg

نکته: برای خارج شدن کامل از برنامه ی Prime95 باید از منوی Test روی Exit کلیک کنید.(تصویر 6)

post-11642-0-75064400-1354622841_thumb.jpg

وقتی 20 تا 30 دقیقه از تست گذشت:

1- اگر سیستم پایدار نباشد، هنگ می کند و یا با ارور صفحه ی آبی مرگ مواجه می شویم که در این صورت باید از بایوس مقدار 5 میلی ولت به ولتاژ اضافه کنیم تا پایداری به دست آید. وقتی پایداری به دست آمد به مرحله ی 2 می رویم.

2- حال که سیستم پایدار است می توانیم از بایوس فرکانس را کم کم افزایش دهیم. به تصویر 7 دقت کنید:

1) در اینجا اولین کار کم کردن یک درجه فرکانس رم از فرکانس واقعی آن است چون از این به بعد افزایش فرکانس پایه روی فرکانس حافظه هم تاثیر می گذارد.

2) حال 2 واحد به BCLK اضافه می کنیم. سپس تنظیمات را ذخیره کرده و از بایوس خارج می شویم و همان مراحلی که پیش تر برای تعیین پایداری انجام دادیم را تکرار می کنیم و در صورت ناپایدار بودن افزایش 5 میلی ولتی ولتاز ... .

post-11642-0-46553500-1354622886_thumb.jpg

سپس از بایوس BCLK را به ترتیب روی 104 و 106 تنظیم و از 106 به بعد یک واحد یک واحد بالا می رویم و پس از هر بار افزایش BCLK تست پایداری می گیریم و در صورت پایدار بودن کار را ادامه می دهیم و در صورت پایدار نبودن، 5 میلی ولت به ولتاژ اضافه می کنیم و تست را تکرار می کنیم.

در سیستم مذکور تا 107 بدون نیاز به افزایش ولتاژ 1.28 رفتم که برای 108 حتی با 35 میلی ولت ولتاژ بیشتر نتواسنتم سیستم را پایدار کنم که این نشان می دهد این چیپ از فرکانس های بالا خیلی خوشش نمی آید و توانایی تحمل فرکانس های بالا را ندارد. آنچنان که می دانیم رکورد اورکلاک این پردازنده زیر نیتروژن مایع 5.66 گیاهرتز است که در مقایسه با سری Bulldozer و Vishera از AMD واقعاً کم است.

. هم چنین محدودیت دمایی نیز اجازه ی کار این پردازنده در ولتاژ 1.320 را نمی دهد. به همین خاطر اورکلاک را در همین جا متوقف می کنم. نتیجه ی اورکلاک به شرح زیر است (تصویر 8)

Four Active Cores = 107*42 = 4494 MHz

Three Active Cores = 107*42 = 4494 MHz

Two Active Cores = 107*43 = 4601 MHz

One Active Core = 107*44 = 4708 MHz

@

Vcore: 1.280 Volts

o04k3xxwcg35o4wll1a.jpg

در آخر برای به دست آوردن پایداری 100 درصد، پردازنده را به مدت حداقل 2 ساعت زیر این تست قرار می دهیم تا از پایداری 100 درصد سیستم مطمئن شویم.

نکته: دوستانی که از فن های بهتری نظیر Silver Arrow و Archon یا خنک کننده های آبی استفاده می کنند، می توانند بیشتر از این نیز پیش بروند.

در آخر دوستان هر سوالی پیرامون این آموزش و کلاً مبحث اورکلاک دارند مطرح کنند. بسیار خوشحال می شوم در حد توان پاسخ بدهم. هم چنین اساتید عزیز اگر مشکلی در این آموزش دیدند به بزرگی خود ببخشند J

پایان

موفق باشید

post-11642-0-96518500-1354622671_thumb.jpg

post-11642-0-30953800-1354622978_thumb.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یکی از دوستان فرمودن که prime 95 قاتل پردازنده هست و دما رو الکی زیاد می کنه!

با احترام به نظر ایشون، به نظر بنده دقیقاً برعکس هست و Intel Burn Test این ویژگی رو داره. تست Blend برنامه ی Prime95 از هر نظر معقول هست! تازه برای تست اورکلاک رم هم می شه ازش استفاده کرد!

این تست که عرض کردم اگر پس از اورکلاک برای 12 ساعت انجام بشه میشه گفت اورکلاک 98 درصد و اگر 24 ساعت انجام بشه میشه گفت 99 درصد پایدار هست. یکی از دوستان من با 23 ساعت تست prime95 سیستمش مشکل نداشت و در ساعت 24ام کرش کرد!!

پی نوشت: اینکه می گویند فلان برنامه قاتل CPU یا GPU هست رو بنده با بررسی هایی که کردم قبول ندارم. این برنامه نیست که قتل می کنه،! بلکه دمای بالا یا قدرت کم منبع تغذیه هست که مشکل ایجاد می کنه. میشه گفت فلان برنامه فشار غیر حقیقی نسبت به برنامه های واقعی میاره و دما بی جهت افزایش پیدا می کنه، اما نمیشه گفت به خودی خود باعث از بین رفتن قطعه می شه!

آموزش اورکلاک کارت گرافیک بزودی ...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با احترام نسبت به نظرتون

این موضوع رو متذکر بشم که خود شما میفرمایید برنامه!!!

برنامه ها در نحوه کار کشیدن از سخت افزار فرق میکنن این prime 95 هم که میگن قاتل سی پی یو فقط فرقش توی نحوه کار کشیدن از سی پی یو هست

برای مثال عرض کنم : شما برنامه superPi رو تست کنید , موقع تست 50% سی پی یو و کمی بیشتر کار مکینه

ولی شما wprime رو تست کنید میبینید CPU Usage شما 100% میشه

پس فشار wprime بیشتر از super Pi هست روی سی پی یو.....

prime 95 هم الگوریتم برنامش طوری هست که از تمام کور ها به صورت 100% کار میکشه و باعث فشار 100% سی پی یو میشه

(البته این هم نظر تجربی خودم هست)

ویرایش شده توسط metall_hero
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان اگه دقت کرده باشین نوشته بودم تو نسل ivy نه sand . تو ivy به دلیل دما بسیار بالا که حتی توسط برنامه هایی مثل core temp یا ... نمی تونن اون دما رو نشون بدن و فقط با ساب زیرو مادربرد میشه دما داخلی هسته ها رو فهمید . دلیلش هم نوشته بودم اول متن اموزش چون تو اتصال بین خود CPU و... از خمیر نامرغوب استفاده شده .

ویرایش شده توسط MZG
لینک به دیدگاه
Share on other sites

این موضوع رو متذکر بشم که خود شما میفرمایید برنامه!!!

برنامه ها در نحوه کار کشیدن از سخت افزار فرق میکنن این prime 95 هم که میگن قاتل سی پی یو فقط فرقش توی نحوه کار کشیدن از سی پی یو هست

برای مثال عرض کنم : شما برنامه superPi رو تست کنید , موقع تست 50% سی پی یو و کمی بیشتر کار مکینه

ولی شما wprime رو تست کنید میبینید CPU Usage شما 100% میشه

پس فشار wprime بیشتر از super Pi هست روی سی پی یو.....

prime 95 هم الگوریتم برنامش طوری هست که از تمام کور ها به صورت 100% کار میکشه و باعث فشار 100% سی پی یو میشه

(البته این هم نظر تجربی خودم هست)

متشکرم!

بله بنده نیز این رو قبول دارم! اما برای اطمینان از پایداری آیا یک برنامه که 50 درصد به CPU فشار می آورد قابل اعتماد است؟ آن وقت اگر موقع رندرینگ که اون هم فشار خیلی زیادی به پردازنده میاره سیستم هنگ کرد و ریست شد تکلیف چیست ؟ :) البته ببینید فقط به 100 درصد مورد استفاده قرار گرفتن نیست. به دلیل الگوریتم متفاوت برنامه ها در کار کشیدن از قسمت های مختلف یک CPU، دمای ایجاد شده در تست هر کدام هم متفاوت است. البته من با IBT کار نکرده ام اما چیزی که بیشتر در فروم های معتبر دیده ام در صورتی که با تنظیمات سخت مورد استفاده قرار گیرد(در غیر این صورت پایداری اورکلاک ثابت نمی شود)،دمای CPU بسیار بیشتر از هنگام استفاده از Prime95 می شود.

دوستان اگه دقت کرده باشین نوشته بودم تو نسل ivy نه sand . تو ivy به دلیل دما بسیار بالا که حتی توسط برنامه هایی مثل core temp یا ... نمی تونن اون دما رو نشون بدن و فقط با ساب زیرو مادربرد میشه دما داخلی هسته ها رو فهمید . دلیلش هم نوشته بودم اول متن اموزش چون تو اتصال بین خود CPU و... از خمیر نامرغوب استفاده شده .

متشکرم!

بله بنده نیز بر داغ بودن سری آیوی بریج و علت آن واقفم. اما باز هم دلیل از بین رفتن CPU برنامه نیست. بلکه دمای ایجاد شده توسط خود CPU است. یک نرم افزار نمی تواند سخت افزار را از بین ببرد در صورتی که مواردی مثل دما، PSU و ... کنترل شده باشند :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یکی از دوستان فرمودن که prime 95 قاتل پردازنده هست و دما رو الکی زیاد می کنه!

با احترام به نظر ایشون، به نظر بنده دقیقاً برعکس هست و Intel Burn Test این ویژگی رو داره. تست Blend برنامه ی Prime95 از هر نظر معقول هست! تازه برای تست اورکلاک رم هم می شه ازش استفاده کرد!

این تست که عرض کردم اگر پس از اورکلاک برای 12 ساعت انجام بشه میشه گفت اورکلاک 98 درصد و اگر 24 ساعت انجام بشه میشه گفت 99 درصد پایدار هست. یکی از دوستان من با 23 ساعت تست prime95 سیستمش مشکل نداشت و در ساعت 24ام کرش کرد!!

پی نوشت: اینکه می گویند فلان برنامه قاتل CPU یا GPU هست رو بنده با بررسی هایی که کردم قبول ندارم. این برنامه نیست که قتل می کنه،! بلکه دمای بالا یا قدرت کم منبع تغذیه هست که مشکل ایجاد می کنه. میشه گفت فلان برنامه فشار غیر حقیقی نسبت به برنامه های واقعی میاره و دما بی جهت افزایش پیدا می کنه، اما نمیشه گفت به خودی خود باعث از بین رفتن قطعه می شه!

آموزش اورکلاک کارت گرافیک بزودی ...

ضمن خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز .

خدمتتان عارضم برای تست استیبل بودن سیستم نیازی به این زمان طولانی که فرمودید نیست .

من خودم بشخصه نهایتا 30 دقیقه سیستم را زیر لود کامل میگذارم و وقتی استیبل باشد 7/24 استفاده میکنم و تا بحال هم به مشکلی بر نخوردم .

اینکه میفرمائید دوستی 23 ساعت سیستمش استیبل بوده و در ساعت 24 کرش کرده میتونه مشکلی بجر استیبل نبودن سی پی یو داشته باشه ( شاید سیستم به نوعی خواسته بگه بیخیال و دست از سرم بردارید و دیگه خسته شدم :lol: )

در رابطه با نرم افزار wprime هم من با نظر خیلی از دوستان که معتقد هستند برای سی پی یو ضرر دارد و به نوعی قاتل آن هست مخالفم .

این سی پی یوها به گونه ای طراحی شدند ( مخصوصا سی پی یو هائی که دارای هایپرتردینگ هستند ) که تحمل فشارهای سنگینتر از wprime را دارند .

من خودم از نرم افزار Adobe premiere استفاده میکنم و فشاری که بر روی سی پی یو میآورد خیلی بیشتر از wprime هست و گاها شده 2-3 ساعت برای کار رندرگیری سیستم در فول لود میباشد و لود تمامی هسته 100% میباشد .

اصولا چیزی که قاتل سی پی یو هست دمای بالاتر از حد تعریف شده هست .

در ضمن یک جای گفته هایتان فرمودید دمای تا 85 ایرادی ندارد که عرض میکنم این دما بالاتر از حد تعیین شده میباشد و دمای سیف سی پی یو های اینتل عموما 70-75 میباشد .

الان که شاتهای تستهایتان را میبینم احساس میکنم دما نسبت به فرکانس مورد تست مقداری بالاست . حالا یا از خمیر هست و یا از توان کولر و .....

3770K که اصولا سی پی یو داغی هست در فرکانس 4500 دمایش حداکثر 75-78 میباشد ( با یک کولر متوسط همانند 1216x )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

متشکرم!

اصولا چیزی که قاتل سی پی یو هست دمای بالاتر از حد تعریف شده هست .

بله نظر من هم همین هست.

در ضمن یک جای گفته هایتان فرمودید دمای تا 85 ایرادی ندارد که عرض میکنم این دما بالاتر از حد تعیین شده میباشد و دمای سیف سی پی یو های اینتل عموما 70-75 میباشد .

الان که شاتهای تستهایتان را میبینم احساس میکنم دما نسبت به فرکانس مورد تست مقداری بالاست . حالا یا از خمیر هست و یا از توان کولر و .....

3770K که اصولا سی پی یو داغی هست در فرکانس 4500 دمایش حداکثر 75-78 میباشد ( با یک کولر متوسط همانند 1216x )

منظور شما از 70 درجه کدام دماست؟ دمای CPU یا دمای Cores ؟ طبق Spec خود اینتل دمای امن برای این پردازنده کمتر از 67 درجه است. البته تا 70 هم امن هست. اما این دمای CPU هست نه دمای هسته ها که در Real Temp نمایش داده می شود. در اصل اون دمایی که شما در Real Temp مشاهده فرمودید، اون موقع دمای CPU حدود 59 درجه بود(یا استفاده از Asus Thermal Radar). و این دمای 85 درجه هم من برای هسته ها ذکر کردم که در این صورت دمای خود CPU نزدیک همان 65 67 درجه می شود :)

اگر از برنامه ی AIDA64 استفاده کرده باشید، می بینید دمای هسته ها همیشه از دمای CPU بیشتر است که این در اورکلاکی هم که بنده کردم و دمای CPU و هسته ها را بررسی کردم صادق بود. :)

این مورد رو من خودم به شخصه از پشتیبانی اینتل پرسیده ام. گفته اند دمای 67 درجه برای CPU است و نه برای هسته ها. که دمای هسته ها در این دما حدوداً 85 درجه می باشد :)

ویرایش شده توسط OC_King
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام مجدد

برای دوستان عزیزی که کولر خوبی ندارند، یک فرکانس پایدار آماده کرده ام. البته بسته به چیپ و مادربرد، ممکنه ولتاژ کمی متغیر باشه. (تصاویر 11 و 12)

http://8pic.ir/images/4n21zfs9ftwam6hw.jpg

http://8pic.ir/images/39rmhkpim4yjxaxz4nqf.jpg

خب. در اینجا فرکانس پایه ثابت هست و تنها چیزی که تغییر داده شده، ضریب ها و ولتاژ می باشد که ولتاژ در حالت Offset اما با sign منفی و مقدار 0.050 در نظر گرفته شده. که با این کار حداکثر ولتاژ بر روی 1.225 قرار گرفته. در این ولتاژ پردازنده کاملاً پایدار بود و دما هم با توجه به حذف یکی از فن های سی پی یو و 2 تا از فن های کیس، حدود 70 درجه برای Core 0 بود.

4Cores Limit: 4200MHz

3Cores Limit: 4300MHz

2Cores Limit: 4400MHz

1Core Limit: 4400MHz

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود.

بسیار عالی و جامع بود. اگر اجازه بفرمایید بنده چند سوال کوچیک بپرسم :

 

1) تنظیمات CPU Configuration رو می تونید قرار بدید ؟

2) با مولتی متغییر آیا عمر کورها کم نمی شه ؟

3) ولتاژ Offset بهتره یا Manual ؟ چرا ؟

4) آیا دمای 85 زیاد نیستش ؟

5) CPU Clock Gen Filter چیه ؟

 

با تشکر از مقاله بسیار زیباتون @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با درود

خواهش می کنم جناب مدیر! پاسخ ها را شماره گزاری کردم:

1- تصویر را پیوست کردم:

post-11642-0-33878500-1355764937_thumb.jpg

2- فکر کنم دقیقاً برعکس است و باعث افزایش عمر آن ها می شود! مولتی متغیر باعث میشه مثلاً موقع بیکاری ضریب 12 بشود و مصرف برق و استهلاک پردازنده هم بسیار کمتر شود. همچنین اگر قرار بود باعث کم شدن عمر هسته ها بشود، قطعاً خود اینتل هم به طور پیشفرض، متغیر قرار نمی داد.

3- برای اورکلاک رکوردی، ثابت پایداری بهتری ایجاد می کند. اما برای استفاده ی 24 ساعته که اغلب کامپیوتر در حالت Idle قرار دارد، Offset بهتر است. چرا که وقتی فرکانس مثلاً در 1.2 گیگاهرتز است، سی پی یو به ولتاژ 1.28 احتیاج ندارد و وقتی ولتاژ در این زمان طولانی مدت کاهش می یابد، هم باعث کاهش مصرف انرژی، هم کاهش دما و همچنین باعث طول عمر قطعه می گردد.

4- برای هسته های این CPU خیر. چون همان طور که عرض کردم حداکثر دمای بی خطر برای این پردازنده(و بیشتر دیگر پردازنده ها)، تا 75 درجه ی سلسیوس می باشد. و بنده با برنامه های مانیتور مخصوص همین مادربرد بررسی کردم زمانی که دمای هسته ی 1 به 85 درجه رسیده است، دمای خود پردازنده حدود 65 درجه بود. که کاملاً امن هست. همچنین وقتی از پشتیبانی اینتل پرسیدم، گفتند که تا دمای 90 درجه برای هسته ها امن هست(نه برای CPU Package)

5- در این مورد اطلاع نداشتم که در اینترنت هم سرچ کردم اما به نتیجه ی مطلوبی نرسیدم. ظاهراً یک کنترل کننده ی جدید است که به چیپست X79 اضافه شده است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...