رفتن به مطلب

عجيب ترين اشتباه مهندسي پل سازي در ايران


AL! REZA
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

عجيب ترين اشتباه مهندسي پل سازي در ايران

1231068460.jpg

ابتدا و انتهای پل جانبازان که تاکنون حدود 3 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، به دلیل اشتباه مهندسی، 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارد و به هم نمی‌رسد!

پل جانبازان رشت که قرار بود در سال 1386 به بهره‌برداری برسد هم اکنون در شرایطی به پیشرفت 72 درصدی دست یافته که اشتباهات محاسباتی‌اش عجیب‌ترین رویداد مهندسی کشور را رقم زده است. اجرای این پل 6/102 متری از چهارم تیر ماه سال 1385 در دو جبهه کاری آغاز شد که بنابر محاسبات می‌بایست در پایان پروژه به یکدیگر متصل می‌شدند، اما هم اکنون و با وجود گذشت 2 سال اشتباهات محاسباتی مانع از اتصال طرفین پل به یکدیگر شده است.

هم‌اکنون طرفین ابتدا و انتهای پل در حالی برای اتصال به یکدیگر نزدیک شده‌اند که تازه مشخص شده به دلیل اشتباهات مهندسی این اتفاق به دلیل اختلاف سطح طرفین پل هرگز نخواهد افتاد. گفته می‌شود این اختلاف به نیم متر می‌رسد که در قوانین مهندسی عدد بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

2009_1_12_6_33_15.jpg

به گفته مهندسان سازه، طراحی اینگونه پل‌ها پس از سال‌ها اجرا در کشور به قدری ساده است که حتی در توان دانشجویان مهندسی نیز هست و این بر ابهامات مسئله بیشتر می‌افزاید.

در این رابطه هیچ مقام مسئولی در شهر رشت حاضر به اظهار نظر نیست و تنها محمود فریدونی شهردار رشت در اظهار نظری غیرمستقیم پیمانکار را مقصر معرفی می‌کند. او معتقد است: «شرکت طرف قرارداد این پل در گذشته به تعهدات خود عمل نکرد و با اعمال مدیریت جدید سعی ما بر این است که در کوتاه‌ترین زمان این پل به بهره‌برداری برسد.»

فریدونی البته نبود جرثقیل حمل نصب تجهیزات پل جانبازان از محل کارگاه ساخت تجهیزات این پل در حوالی کوچصفهان تا رشت در گذشته را از جمله مشکلات عنوان کرده و می‌گوید: «البته این مشکل هم اکنون برطرف شده است».

این توضیحات در حالی است که جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، پل غیرهمسطح جانبازان رشت را لکه ننگی در این شهر دانسته و همزمان رئیس مجمع نمایندگان گیلان می‌گوید: «ساخت پل غیرهمسطح جانبازان رشت به دلیل غیرکارشناسی بودن هزینه زیادی به گیلان وارد کرده است.»

2009_1_12_6_34_2.jpg

اسدالله عباسی انتقادهای مردم و مسئولان نسبت به پل غیرهمسطح جانباران این شهر را نیز وارد می‌داند، اما با این حال رییس شورای شهر رشت هرگونه اظهارنظری در این رابطه را مغرضانه توصیف می‌کند.

محمدرضا قاسمی ‌به عنوان مدافع سرسخت این پل که طرفین آن دست کم 50 سانتی‌متر اختلاف سطح دارند حتی در پاسخ به نماینده مجلس، نه تنها پل را لکه ننگی برای این شهر نمی‌داند بلکه از ساخت آن به عنوان سند افتخاری در عملکرد شهرداری رشت نام می‌برد که انگیزه‌ای قوی برای ساخت تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح دیگر در این شهر به وجود آورده است.

او حتی از منتقدان این پل می‌خواهد با دست برداشتن از اشکال‌تراشی‌ها و انتقادهای غیرمنصفانه کمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی این شهر از بودجه‌های ملی را برطرف کنند.

وی ادامه می‌دهد: «موانع موجود بر سر راه پروژه‌های عمرانی شهر باران با اشکال‌تراشی و انتقادهای غیرمنصفانه برطرف نخواهد شد، بلکه کمبود نقدینگی و عدم بهره‌مندی از بودجه‌های ملی بزرگ‌ترین مشکل در مسیر سازندگی رشت است.»

تا به امروز برای این پل 2 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است اما با اتفاق پیش آمده برآورد می‌شود دست کم یک میلیارد تومان به برآورد اولیه اضافه شود. کارشناسان امر معتقدند در صورت صرف این هزینه پل جانبازان رشت گران‌ترین پل روگذر در تاریخ مهندسی کشور خواهد بود.

ویرایش شده توسط AL! REZA
لینک به دیدگاه
Share on other sites

علیرضا نمیدونی یه سوتی دیگه توی این شهر زیبای ما دادن .

اول امام زاده هاشم نرسیده به رشت اخر اتوبان اینها یه پل درست کردن که وفتی تموم شد فهمیدن که هر دو طرف این پل با هم برخورد داره یعنی ماشینها از هر طرف به همدیگه برخورد میکنن . ایندفعه یه عکس میگیرم اینجا میگذارم

:confused:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینها یه پل درست کردن که وفتی تموم شد فهمیدن که هر دو طرف این پل با هم برخورد داره یعنی ماشینها از هر طرف به همدیگه برخورد میکنن

:confused:

:confused::eek:

این مهندسای طراح یا مجری پروژه واحد های درسیشونو کجا پاس کردن؟؟8-X

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این مهندسای ایرانی فقط اسمشون مهندسه :confused:

اگه از روی حساب باشه و یه خورده هم حالیشون باشه از این مشکلات پیش نمیاد نتیجه یا از روی حساب نبوده یا هیچی حالیشون نبوده:confused:

ویرایش شده توسط DOMINATOR
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

آقا بیخیال ما یه چیزی گزاشتیم قرار نشد که بین علما اختلاف به وجود بیاد که .

عرض کنم من خودم در پوروژه های عمرانی بودم که این پیشش هیچه و به بهترین نوع انجام شده و یا میشن من این مطلب رو فقط گزاشتم برای آقای حسینی :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

علیرضا منظردار میگی . اره من بچه رشتم خیلی حال میکنم چون هر چند وقت یک بار میرم شمال تفریح با کمترین هزینه شما چطور :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

البته ما هم هر چند وقت یکبار به شمال مسافرت میکنیم منتها منظور از هر چند وقت هر 4-5 سال یکبار هست اونم با هزینه های فجیع :D:D

ویرایش شده توسط MR PC
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

آخه کدوم منظور ، من ظورم به خودمم نمیرسه :D

در مورد شمال هم سعید جان من الان چند تا دوست اونجا دارم که با توجه به مهمون نوازی که دارن میتونم برم البته این دوستای ما تعارف لایجونی نمیزنن :D

همون طور که قبلا گفتم من 2 سال توی لاهیجان دانشجو بودم و تقریبا شروع کار اون پل همراه بود با شروع تحصیل من ، با وجود اینکه من اونجا درسم تموم شده و تقربلا یک سال میگذره جای تاسف هست که هنوز اون پل کامل نشده در صورتی که نزدیک خونه ما الان یه پل که از اون بزرگتر هم هست تقریبا یک ساله تموم شد ولی اون هنوز تموم نشده :cool: :confused: :D در واقع این یه نوع اطلاع رسانی بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود :

سلام بر همه دوستان

دو ضرب المثل ژاپنی می خواهم بگذارم که فکر کنم بیشتر مشکلات ما ناشی از این دو هست.

1 - اگر برای شام شبت بک لیوان برنج و یک قرص نان داشتی شب را با قرص نان صرف کن و

یک لیوان برنج را برای پیشرفت کشورت به خرانه آموزش پرورش بریز

2 - اگر بخواهند به شما بودجه و مدیریت بدهند درصد آنها را مشخص کنید :::

ژآپنی ها گفتند 70 درصد مدیریت و 30 در صد بودجه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

علیرضا من فکر کنم که نوه هاتم برن لاهیجان مدارکشون رو بگیرن این پله درست نمیشه :D

=d> مرسی ارمان جان عالی بود عالی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...