رفتن به مطلب

بررسی مادربرد ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

شرکت Advanced Micro Devices یا AMD به‌تازگی سری جدید پردازنده‌های خود را روانه بازار کرده است که به‌رغم کارایی بالا قیمت مناسب‌تری نسبت به رقیب خود یعنی اینتل دارد. پردازنده‌های جدید معرفی شده از سوی AMD در مدل‌های ۴، ۶ و ۸ هسته‌ای ارائه می‌شوند موسوم به Vishera هستند که برای کاربران و گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند. کارایی این پردازنده‌ها نسبت به نسل قبل یعنی سری Bulldozer ا۱۵ درصد افزایش یافته است و معماری ساخت آن‌ها ۳۲ نانومتری بوده و حاوی بیش از ۱ میلیارد ترانزیستور روی تراشه خود هستند.

 

JuZau.jpg

 

 

پردازنده‌های سری FX شرکت AMD با قیمتی مناسب و کارایی بالا، باعث افزایش طرفداران این شرکت و همچنین رقابت تنگاتنگ بین AMD و اینتل شده است. بد نیست بدانید مدل FX-8350 شرکت AMD با فرکانس کاری ۴ گیگاهرتز و ۸ هسته فیزیکی و ۸ مگابایت حافظه‌کش L3 با قیمتی در حدود ۲۰۰ دلار عرضه می‌شود، در‌صورتی‌که مدل Intel Core i7 3770K با فرکانس کاری ۳/۵ گیگاهرتز به همراه ۴ هسته فیزیکی و ۸ مگابایت حافظه‌کش L3 با قیمتی در حدود ۳۴۰ دلار در بازار به فروش می‌رسد.

 

11-22-2012-09-23-26-_thumb.png

 

 

شرکت ایسوس که نامی مطرح در تولید مادربورد بوده همراه با ارائه پردازنده‌های جدید AMD ، محصولات مبنی بر این پردازنده‌ها را روانه بازار کرده است که یکی از مدل‌های حرفه‌ای با سوکت AM3+، مدل Crosshair V Formula-Z بوده که مورد بررسی این هفته است. کاربران اصلی این مدل اورکلاکرها و گیمرهای حرفه‌ای هستند و ترکیب رنگ مشکی و قرمز انحصاری ایسوس نیز مبین همین موضوع است.

بد نیست بدانید رکورد اورکلاک پردازنده توسط این مادربورد شکسته شده و پــردازنده ۸ هسته‌ای AMD – FX 8150 با فرکانس پیش فرض ۳/۶ گیگاهرتز به رکورد ۸/۴۶ گیگاهرتز رسیده است. البته برای دست یافتن به این رکورد هفت هسته‌ا‌ی دیگر پردازنده غیرفعال بودند؛ زیرا در غیر این‌صورت به دلیل حرارت بسیار بالا، پردازنده ذوب می‌شود!

مدل Crosshair V Formula-Z از چیپ‌ست ۹۹۰FX شرکت AMD بهره می‌گیرد. همچنین قابلیتHyper Transport 3.0 برای این مادربورد وجود دارد و سرعت انتقال اطلاعات بین پل شمالی ۹۹۰FX و پردازنده مرکزی به ۵.۲  گیگاترنسفر بر ثانیه رسیده است. همچنین این مدل با وجود ۴ اسلات حافظه RAM ، از ۳۲ گیگابیت حافظه DDR3 با حداکثر فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز در حالت اورکلاک پشیتبانی می‌کند که این فرکانس برای اورکلاکرها رقم مناسبی به نظر می‌رسد. وجود لوگوی Republic of Gamers روی مادربورد نشان‌‌دهنده‌ این موضوع است که این مدل قابلیت‌هایی برای گیمرهای حرفه‌ای دارد که یکی از این ویژگی‌ها وجود ۴ اسلات PCIe است که استفاده همزمان از حداکثر ۴ کارت گرافیک را برای گیمرها فراهم می‌سازد.

 

motherboard_line.jpg

 

 

XkSXEM2K9zPBEZZd_500.jpg

 

همچنین به لطف فناوری انحصاری SupremeFX III ایسوس، پخش صدای هشت کاناله با کیفیت HD و تفکیک فوق‌العاده صدا به همراه کیفیت بسیار بالای پخش آن در هنگام اجرای بازی، لذت و هیجان غیرقابل توصیفی برای دوستداران گیم رقم می‌زند. وجود لوگوی ROG روی مادربورد نشانگر استفاده از ویژگی‌های انحصاری ایسوس در جهت اورکلاک سیستم برای افزایش کارایی است که می‌توان به ROG Connectا، CPU Level Up، Game First II و … اشاره کرد.

در قسمت پنل پشت، وجود ۱۲ عدد پورت USB از نکات قابل توجه این قسمت است. البته از این ۱۲ عدد،  ۴ عدد آن نسخه سوم USB هستند و از ۸ عدد باقی‌مانده یکی از پورت‌ها، برای قابلیت ROG Connect طراحی شده است. همچنین وجود دو عدد پورت eSATA با سرعت انتقال اطلاعات ۶ گیگابیت بر ثانیه و دکمه‌ Clear CMOS برای خالی کردن حافظه CMOS و برگرداندن آن به حالت اولیه، از دیگر نکاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

بایوس این مادربورد، مانند مدل‌های قبل ایسوس با محیط گرافیکی و رنگ پس‌زمینه قرمز و امکان استفاده از ماوس، باعث سهولات کار شده است.

 

بررسی فنی

برای اجرای تست این مادربورد از پردازنده AMD – FX 6100 با فرکانس کاری ۳/۳ گیگاهرتز و ۶ هسته فیزیکی به همراه ۶ مگابایت حافظه کش L2 و ۸ مگابایت حافظه کش L3 استفاده کردیم.

فرکانس پردازنده به‌صورت خودکار تا ۳/۹ گیگاهرتز اورکلاک می‌شود که این قابلیت را برای اجرای تست‌ها غیرفعال کردیم و تمامی تست‌ها را با فرکانس ثابت ۳/۳ گیگاهرتز اجرا کردیم. بخش حافظه سیستم تست را ۴ گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس ثابت ۱۶۰۰ مگاهرتز تشکیل می‌دهد.

همـچــنین پــــردازنده گــرافیکی ASUS  GT 560 Ti DirectCU II با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز و یک گیگابایت حافظه GDDR5 و رابط ۲۵۶ بیتی وظیفه پردازش گرافیکی را بر عهده داشت.

برای تست مادربورد از نرم‌افزارهای PCMARK  و SiSoftware Sandra استفاده کردیم و همچنین برای تست پردازنده به کمک نرم‌افزار Super PI، اعداد اعشار عدد پی را تا ۳۲ میلیون رقم محاسبه کرده و مدت زمان پردازش را در نمودار مشاهده می‌کنید.

در مجموع، مادربورد ASUS Crosshair V Formula Z یکی از حرفه‌ای‌ترین مادربوردهای مبنی بر چیپ‌ست AM3+ بوده و با توجه به قابلیت‌های بالای اورکلاکینگ، انتخاب خوبی برای افرادی است که قصد اورکلاک پردازنده‌های AMD را دارند.

جمع‌بندی

کارایی بالا و قیمت پایین‌تر محصولات AMD‌ نسبت به اینتل، باعث ایجاد رقابتی سخت‌تر بین این دو غول پردازنده شده است.

اینتل تاکنون پردازنده‌های ۸ هسته‌‌ای روانه بازار نکرده است، البته اکثر پردازنده‌های اینتل از فناوری انحصاری Hyper Threading‌ اینتل پشیتبانی می‌کنند.

به کمک این تکنولوژی پردازنده‌ای که ۶ هسته‌ای فیزیکی دارد، ۶ هسته‌ا‌ی مجازی دیگر می‌سازد و در مجموع ۱۲ هسته پردازشی برای کاربر ایجاد می‌کند.

بنابراین در حال حاضر AMD تنها شرکتی است که پردازنده‌های ۸ هسته‌ای را روانه بازار کرده است و با توجه به کارایی بالا و قیمت مناسب‌، طرفداران پلتفرم AMD رو به افزایش است.

اگر جزو طرفداران پلتفرم AMD هستید و کارایی بالای سیستم برای شما مهم بوده، پردازنده‌های جدید AMD پاسخگوی نیاز شما است.

در میان مادربورد‌های مبنی بر این پلتفرم، ایسوس مدل‌های متنوع با کاربردهای گوناگون تولید کرده است که مدل این هفته یکی از حرفه‌ای‌ترین مادربورد‌های سوکت AM3+ است که علاوه بر امکانات جانبی، قابلیت‌های بالایی برای اورکلاکینگ دارد.

 

بد نیست بدانید رکورد اورکلاک پردازنده توسط این مادربورد شکسته شده و پردازنده ۸ هسته‌ای AMD – FX 8150 با فرکانس پیش فرض ۶/۳ گیگاهرتز به رکورد ۴۶/۸ گیگاهرتز رسیده است. 

 

نقاط مثبت

پشتیبانی از پردازنده‌های جدید ۳۲ نانومتری AMD

قابلیت بالا برای اورکلاکینگ

نقاط منفی

عدم پشتیبانی از PCIe 3.0

 

 

 

11-22-2012-09-35-38-_thumb.png

 

منبع : عصر ارتباط

نویسنده : نوید نجفی
navid@asreertebat.com

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بابا دست شما هم درد نکنه زحمت کشیدی ایسوس مثه همیشه داره بهترینها رو میزنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بابا دست شما هم درد نکنه زحمت کشیدی ایسوس مثه همیشه داره بهترینها رو میزنه

خواهش عزیز

بله ایسوس داره تو مادربورد حرف اولو میزنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...