رفتن به مطلب

کنسول پلی‌استیشن 4 با پی‌سی‌های هم قیمت کدام قدرتمندتر است؟


mm65
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

به گزارش سافت‌گذر به نقل از زومیت؛ در کنفرانس رونمایی از پلی استیشن 4 بالاخره مشخص شده که با سخت‌افزاری قدرتمند و جالب روبرو خواهیم شد، البته سایر رقبا و مخصوصاً مایکروسافت هم بی کار ننشسته‌اند و قرار است محصولات خوبی وارد عرصه‌ی رقابت کنند. اما سوال اصلی این است که پلی‌استیشن 4 با توجه به سخت‌افزارهای امروزی تا چه حد قدرتمند است؟

 

پردازنده‌ی اصلی :

 

ابتدا به پردازنده‌ی اصلی که شامل 8 هسته‌ی جگوار است می‌پردازیم. این پردازنده‌ی سفارشی نتیجه‌ی همکاری سونی و یکی از دو سازنده‌ی بزرگ پردازنده یعنی ای‌ام‌دی است، لیتوگرافی آن 28 نانومتری می‌باشد و در سه ماهه‌ی دوم سال 2013 وارد بازار پی‌سی‌ها خواهد شد. در حقیقت جگوار یک APUی (ترکیب پردازنده‌ی اصلی و پردازنده گرافیک) کم مصرف می‌باشد که برای تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها در نظر گرفته شده است.

 

ps4-1.jpg

 

 

هسته‌های جگوار از نظر معماری بهینه‌تر از نسل قبلی یعنی باب‌کت هستند، بدین معنی که بنابر ادعای سازنده، تعداد IPC یا دستورات اجرا شده در هر سیکل کلاک حدود 15 درصد بیشتر خواهد بود.

 

سرعت هسته‌ها 1.8 گیگاهرتزمی‌باشد و 2 مگابایت حافظه‌ی کش سطح 2 برای هر یک از هسته‌ها به صورت مشترک در نظر گرفته شده است. هسته‌های جگوار از مجموعه دستورات مختلفی مثل SSE 4.1 و 4.2، AES، CLMUL، MOVB، AVE6، F16C و BMI1 پشتیبانی می‌کنند. در جدول زیر هسته‌های باب‌کت و جگوار با هم مقایسه ‌شده‌اند:

 

ps4-2.jpg

 

اما 8 هسته‌ی 1.8 گیگاهرتزی کنسول بعدی سونی در مقایسه با APUهای ای‌ام‌دی برای پی‌سی چطور عمل می‌کند؟ با توجه به اینکه این پردازنده‌ی کم‌مصرف سرعت کلاک پایینی دارد، نسبت به رقبای فعلی که سری ترینیتی (Trinity) با هسته‌های پایل‌درایور هستند، ضعیف‌تر خواهد بود. در بهترین حالت شاید بتوان آن را هم‌رده‌ی ترینیتی‌های فعلی دانست چرا که هسته‌های جگوار برای تبلت‌ها و نت‌بوک‌های کم‌مصرف طراحی شده‌اند و توان پردازشی چندان بالایی ندارند.

 

 

8 گیگابایت حافظه‌ی مشترک و شاید حافظه‌ی گرافیکی:

 

 

پلی‌استیشن 4 دارای 8 گیگابایت حافظه است، اما این جمله کاملاً مبهم به نظر می‌رسد و در واقع مشخص نشده که کدام حافظه موردنظر بوده است. بسیاری بر این باورند که منظور از 8 گیگابایت حافظه‌ی GDDR5، حافظه‌ی سیستم بوده اما این برداشت غلط است چرا که GDDR5 مخفف Graphics Dual Data Rate بوده و به حافظه‌ی کارت گرافیک مربوط می‌شود. احتمالاً پاسخ این است که حافظه‌ی ذکر شده اشتراکی است و در نتیجه حدود 7.25 گیگابایت حافظه برای پردازش‌های پس‌زمینه باقی می‌ماند.

یکی از کاربردهای چنین حافظه‌ی حجیمی برای مواقعی است که از کنسول برای پخش کردن ویدیوهای 4K و ست‌تاپ‌باکس استفاده می‌شود. در بازی‌ها 8 گیگابایت حافظه به عنوان بافر کارت گرافیک بسیار زیاد است و کارت گرافیک باید توان پردازشی فوق‌العاده‌ای داشته باشد تا چنین بافری را مدیریت کند. در غیر اینصورت ممکن است همین حافظه‌ی بالا پاشنه آشیل سیستم باشد.

از نظر قیمت نیز حافظه‌ها در سال‌های اخیر مرتباً با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و در حال حاضر برای خرید ماژول‌های 8 و 16 گیگابایتی، به ترتیب حدود 30 و 70 دُلار بودجه کافی است.

 

ps4-3.jpg

 

 

بنابراین حافظه‌ی 8 گیگابایتی پلی‌استیشن 4، مشخصه‌ی فوق‌العاده‌ای به نظر نمی‌رسد.

 

 

پردازنده‌ی گرافیکی با معماری GCN 2.0 محصولی از ای‌ام‌دی:

 

 

همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین مشخصه‌ی یک کنسول یا کامپیوتری که برای بازی در نظر گرفته شده، کارت گرافیک یا پردازنده‌ی گرافیکی آن است. پلی‌استیشن 4 از پردازنده‌ی گرافیکی نسل بعدی ای‌ام‌دی با معماری GCN 2.0 استفاده می‌‌کند. با توجه به مشخصات منتشر شده، در این پردازنده 18 واحد پردازشی مستقر شده که در مجموع 1152 پردازنده‌ی استریم را مهیای انجام محاسبات گرافیکی می‌نماید.

قدرت پردازشی چنین پردازنده‌ای در انجام محاسبات اعداد اعشاری 32 بیتی یا به عبارتی دارای یک رقم دقت، 1.84 ترافلاپس است. پهنای باند حافظه‌ در حالتی که فرکانس موثر 5.5 گیگاهرتز باشد نیز 176 گیگابیت در ثانیه است. برای هواداران کنسول‌های بازی، چنین ارقامی بسیار هیجان‌انگیز هستند اما در دنیای پی‌سی، چنین ارقامی چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسند.

مقایسه‌ای بین پردازنده‌ی گرافیکی معرفی شده و HD 7850 داشته باشیم تا همه چیز روشن شود. HD 7850 دارای 16 واحد پردازشی است که در مجموع 1024 پردازنده‌ی استریم را گرد هم آورده است.

اگر تعداد پردازنده‌های استریم کارت گرافیک HD 8850 ای‌ام‌دی طبق آنچه شایع شده و شاید لو رفته است، 1536 عدد باشد، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 4 چیزی ضعیف‌تر ازHD 8850 است و حتی سرعت هسته و حافظه‌ی آن نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

با توجه به تصویر زیر مشاهده می‌کنید که توان پردازشی HD 7850 و HD 8850 به ترتیب 1.76 و 2.99 ترافلاپس می‌باشد و پردازنده گرافیکی پلی‌استیشن 4، تنها کمی بیشتر از HD 7850 قدرت دارد.

 

ps4-4.jpg

 

لذا موقعیت نسبی پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن 4 در مقایسه با کارت گرافیک‌های فعلی را در نمودار زیر مشخص کرده‌ایم:

 

ps4-5.jpg

 

 

نتیجه‌گیری

 

در این بررسی به این نتیجه رسیدیم که سخت‌افزار پلی‌استیشن 4 در هنگام عرضه نسبت به پی‌سی‌های هم قیمت چندان قابل توجه نیست و حتی می‌توان اینگونه اظهار کرد که یک پی‌سی با قیمت مشابه به راحتی پلی‌استیشن 4 را شکست می‌دهد. طبق شایعات قیمت کنسول بعدی سونی بین 430 و 530 دلار خواهد بود و در یک بررسی مشابه سیستمی متشکل از قطعات زیر با پلی‌استیشن 4 مقایسه شده است:

  • پردازنده: FX 6300 ای‌ام‌دی به قیمت 130 دلار
  • کارت گرافیک: GTX 660 به قیمت 230 دلار
  • حافظه: 8 گیگابایت Crucial Ballistix Tactical LP به قیمت 53 دلار
  • مادربورد: گیگابایت GA-970A-DS3 به قیمت 80 دلار
  • هارددیسک: سیگیت 500 گیگابایتی به قیمت 53 دلار
  • باقی تجهیزات سیستم: 50 دلار

مجموع قطعات چنین سیستم قدرتمندی 600 دلار هزینه خواهد داشت که هنگام عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 ارزان‌تر خواهد شد و تقریبا به قیمتی مشابه پلی‌استیشن خواهد رسید.  از آن مهم‌تر عرضه‌ی کارت گرافیک‌های سری 700 انویدیا و سری 8000 ای‌ام‌دی است که قدرت پردازشی به مراتب بالاتری دارند، البته بدون اینکه هزینه‌ی بیشتری داشته باشند. بنابراین بازی‌خورها از همین حالا به فکر تهیه یک سیستم با چند کارت گرافیک موازی و پردازنده‌ای با هسته‌های زیاد و سرعت کلاک بالا هستند.

 

ps4-6.jpg

 

اما نکته‌ی پایانی کنترلر و به طور کلی واسط کاربری یک کنسول بازی است که در موفقیت آن تأثیر زیادی دارد. اگر کنترلر خوب کمپانی سونی را هم به مشخصات جالب کنسول بعدی سونی اضافه کنیم، شاید بتوان سخت‌افزار نه چندان قوی آن را نادیده گرفت و به جای یک پی‌سی ارزان‌قیمت سراغ آن رفت. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که مهمترین عامل در موفقیت هر کنسول بازی، عناوین بازی های مربوط به آن است که سونی در کنفرانس معرفی پلی استیشن 4 نشان داد که برنامه گسترده ای برای معرفی بازی های مختلف و متنوع سازگار با پلی استیشن 4 دارد، بازی‌هایی که برخی از آن ها هرگز برای پی‌سی منتشر نخواهند شد.

 

منبع:سافت گذر به نقل از زومیت

ویرایش شده توسط mm65
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بررسی بی منطقی بود .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اینطوری که نمیشه مقایسه کرد!

پلی استیشن 3 با 256 مگ رم کرایسیس دو رو نسبتا روون اجرا میکرد!؟

حال اینکه سیستم با 4 گیگ رم و پردازنده 4 هسته ای فنوم 965 و یک گرافیک متوسط مثل 6850 اصلا فریم ریت مناسبی روی 1080 نمیگرفت!اینارو گفتم بدونید مقایسه پی سی با کنسول درست نیست!

اصلا حساب کتاب کنسول با کامپیوتر جدا از همه و به گفته ی محمد جان بررسی و مقایسه این دو بی منطق و بی مفهوم هست!

ویرایش شده توسط HeX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دقیقا" فرمایش معین جان صحیح هست.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

نتیجه گیریش اشتباه بود ولی بقیه حرفهاش تا حدودی درست بود...

باقی تجهیزات رو زده 50 اشلوق مگه میشه همچین چیزی؟؟؟ فقط یه درایو بلوریش دوبرابر این می ارزه تازه از پاور و موس و کیبرد گیمینگ معمولی نه حالا مدلای خفن ریزر یچیز معقولش بالای 300-400 اشلوق در میاد... تازه 8 گیگ رم 3 رو با 5 مقایسه کرده... تازه کامپیوتر مانیتور و اسپیکر حفن هم باید بگیری برای گیمری اما الان همه یه تی وی خفن دارن با یه سیستم صوتی که میزنن به همون...  =;

دسته بازی به اون باحالی داره من فعلا تو کفش موندم یبار بگیرم تو دستم تست کنم... :x

این نکته پایانیش کشته منو، فکر کنم زیاد بخودش فشار اورده... :blink:

ویرایش شده توسط nima2007
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اینکه حدوداً قدرت سخت افزاری ps4 برآورد کرده بود جالب بود.

 

مقایسه با پی سی 600 دُلاری خنده دار بود.من قول میدم همین ps4 بازی هایی اجرا کنه که پی سی های چند نسل بعد از مدلی که گفته شده هم قادر به اجراش نباشند مگه روی تنظیمات گرافیکی و جزئیات پایین

 

ضمناً اگه رزولوشن بازیهای ps4 هم 4K باشه هزینه خرید یک LED با این رز تقریبا برابر با خرید یه ماشین مدل بالاست(حداقل برا ما ایرانیا)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ما نکته‌ی پایانی کنترلر و به طور کلی واسط کاربری یک کنسول بازی است که در موفقیت آن تأثیر زیادی دارد. اگر کنترلر خوب کمپانی سونی را هم به مشخصات جالب کنسول بعدی سونی اضافه کنیم، شاید بتوان سخت‌افزار نه چندان قوی آن را نادیده گرفت و به جای یک پی‌سی ارزان‌قیمت سراغ آن رفت. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که مهمترین عامل در موفقیت هر کنسول بازی، عناوین بازی های مربوط به آن است که سونی در کنفرانس معرفی پلی استیشن 4 نشان داد که برنامه گسترده ای برای معرفی بازی های مختلف و متنوع سازگار با پلی استیشن 4 دارد، بازی‌هایی که برخی از آن ها هرگز برای پی‌سی منتشر نخواهند شد.

 

بررسیه جالبه ولی آخرش یه جورایی تناقص داره !

 

اصولاً هیچکس(تقریباً) به خاطر روون اجرا شدن کرایسیس نرفت سمته PS3 ، بلکه  لاین آپ قوی و عنوان های انحصاری نابی که تجربشون فقط رو ps3 امکان داشت ، باعث شد خیلی ها برن سمتش .

 

از طرفی فرض بر اینکه قدرت پردازشی کنسول پایینتر از pc باشه یا نباشه ، روی کنسول نکته خیلی مهم گیم پلی هست که کاربر رو جذب خودش میکنه و عنوان های گرافیکی میشه گفت تجربه های زودگذر هستن !

این نکته هم که تو PC هنوز اینو درک نکردن که برای داشتن گرافیک بصری بهتر ، نیاز به انواع اقسام بهینه سازی های مختلف خیلی بیشتره تا خط و سیاستی که شرکت های سخت افزاری مثل انویدیا پیش گرفتن .  بازی هایی کمی نیستن ، کرایسی ، مترو 2033 ، مافیا 2 و ...... همه این بازی ها مشکلات مختلف پردازشی داشتن که حتی با راه حل های خیلی ساده که راجبش تو فروم ها بحث میشه ، میشه کیفیت اجرای بازی رو افزایش داد ...

 

حالا با این سیاستی که شرکت ها پیش گرفت ، احتمالاً تا سال 2020 باید شاهد اورانوس و نپتون با 10000 کودا کور باشیم ، ولی هنوز هم نتونیم کرایسیس روی 60 فریم اجرا کنیم .

 

 

 

  • پردازنده: FX 6300 ای‌ام‌دی به قیمت 130 دلار
  • کارت گرافیک: GTX 660 به قیمت 230 دلار
  • حافظه: 8 گیگابایت Crucial Ballistix Tactical LP به قیمت 53 دلار
  • مادربورد: گیگابایت GA-970A-DS3 به قیمت 80 دلار
  • هارددیسک: سیگیت 500 گیگابایتی به قیمت 53 دلار
  • باقی تجهیزات سیستم: 50 دلار

 

آقا از اینا نذارید آدم دپرس میشه !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کلا کنسول ها بحثشون از پی سی جداست

تا جایی که شرکت ناتیداگ روش برامه نویسی مخصوص ps3 میسازه که از شدت سختی کار یه سری از کارکنان این شرکت استعفا میدن :دی

من فن ps نیستم

تعصبم هم روی پی سی هست

ولی یه نکته این وسط هست که همه میدونیم

بازی که برای یه پلتفرم خاص با کانفیگ مشخص تولید میشه مطمعنا بهینه تر از همون بازی برای یه پلتفرم با صدها کانفیگ مختلف(pc) هست 

بازی که برای کنسول ساخته میشه شاید بسته به کنسول سخت تر از pc باشه اما دست بازی ساز بازه

چون سخت افزار و قدرت مشخص هست

و سازنده بهترین کارایی رو برای اون سخت افزار در نظر میگیره

ولی اینو همه میدونن که کنسول حتی با سخت افزار زمان خودش هم قابل قیاس نیست چه برسه به اینکه چند سال هم از عمرش بگذزه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...