رفتن به مطلب

پیتون خودروی جدید ایرانی با درونمایه سمند ولی شبیه بنز


Ata_Se7en
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه
حدود یک سال پیش بود که مجله طراحی خودرو تصمیم گرفت مسابقه ای بین علاقمندان طراحی خودرو برگزار کند. مشکل این بودکه این مسابقه پیش از این توسط چند مجله تخصصی اتومبیل دیگر هم برگزار شده بود و کار نو و خلاقانه ای نبود. برای همین تصمیم بر این شدکه در پایان مسابقه تیم برگزاری و داوری، خودشان خودرو مورد مسابقه را طراحی کرده و مدل یک به یک و کانسپت آن را بسازند تا هم آموزشی برای شرکت کنندگان باشد و هم صنعت خودروسازی برای سال های آینده مدل جمع و جور و آبرومندی برای ساخت یک خودروی کاملا ایرانی داشته باشد. 

 
iu5hu2lv3ifzfh3j1uas.jpg


n9h5o8ky5gcunxufbiej.png


توافقات اولیه و تخمین هزینه ها و پیدا کردن حامیان مالی و مسائل پیش از تولید انجام شد و پس از طراحی اولیه که دو هفته زمان برد، گروه «ساخت و مدل سازی» تشکیل شد. گروهی متشکل از بهترین گرافیست ها، متخصصان رنگ و مهندسان برق به سرپرستی ایمان مقصودی! گروهی که به لحاظ فنی مشکلی برای طراحی نداشتند و کارها را در زمان مقرر و پیش بینی شده پیش می بردند اما مشکلات غیرقابل پیش بینی ای مثل نوسانات بازار ارز گه گاه سرعت روند پروژه را کند می کرد ولی در نهایت این گروه جوان، برای اولین بار در ایران بدون حمایت های دولتی نمونه یک به یک و کانسپت اتومبیل را ساختند که کاملا مطابق با سطح سلیقه جهانی و قابل رقابت و عرضه در بسیاری از بازارهای خارج کشور است؛ اتفاقی که در سال حمایت از تولید ملی به دل خیلی ها نشست.


خودروهای آینده از نگاه یک ایرانی

اینها نمونه برخی کانسپت های طراحی شده توسط ایمان مقصودی است که در دوران دانشجویی برای مسابقات بین المللی آمریکا، فرانسه، انگلستان طراحی کرده و جایزه نفر اول را برنده شده.


پیتون چه ویژگی هایی دارد؟

یک بار دیگر به عکس پیتون نگاه کنید. پیتون را به چه اتومبیلی شبیه می بینید؟ شاید جواب شما این باشد که مثلا جلو پنجره اش کمی نزدیک به فلان مدل بنز یا بی ام دبلیو باشد اما جواب ایمان مقصودی کاملا شما را غافلگیر خواهد کرد «این خودرو تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی شده است و بدنه عینا بدنه سمند است!» نکته ای که حتی بعد از گفتنشهم شاید باورتان نشود اما حقیقت این است که ایمان مقصودی طراح و مدیر پروژه پیتون، برای طراحی این خودرو تمام محدودیت های تولید را در نظر گرفته و پیتون را براساس امکانات شرکت های داخلی و تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی کرده است «اگر شرکت های خودروسازی ما بخواهند اتومبیلی هم سطح سلیقه جهانی طراحی و تولید کنند، طراحان ایرانی این توانایی را دارند اما مشکل جایی است که خودروساز ما حواسش به تنوع سلیقه ها نیست یا برایشان اهمیتی ندارد که مردم به خصوص جوان ها چه ماشینی با چه طراحی و رنگی سوار می شوند.» این را ایمان مقصودی می گوید که مثل خیلی از طراحان دیگر دل پردردی از صاحبان صنعت دارد «بعد از طراحی پیتون خیلی ها به من زنگ زدندکه بدانند طرحم را چند می فروشم اما من به همه آنها گفتم به خاطر حمایت از تولیدملی، حاضرم طرح خودروی پیتون را به صورت رایگان به یکی از کارخانجات خودروسازی واگذار کنم تا آنها از روی این طرح یک خودروی کاملا ملی بسازند.»

کانسپت کانسپت که می گی چی هست؟

بگذارید قبل از اینکه برویم سراغ نامگذاری پیتون درباره کانسپت هم کمی توضیح دهیم. طراحی کانسپت با چیزی که به فارسی طراحی مفهومی ترجمه اش کرده اند، یعنی طرح یا مدلی که هنوز به مرحله تولیدواقعی یا تولیدانبوه نرسیده باشد. بیشتر طرح هایی که در نمایشگاه ها و مسابقات خارجی ازشان به عنوان کانسپت نام می برند، خودروها یا محصولاتی هستند که حالا حالاها امکانات تولید انبوه آنها نیست یا تولیدشان به صرفه نیست و خیلی هایشان طرح های آینده هستند و تخمین می زنند که مثلا 20 سال دیگر خودروها به این شکل درمی آیند. برای همین طرح ها بسیار خلاقانه و عجیب و دور از ذهن هستنداما پیتون از آنجایی که از ابتدا برای ساخت و تولید انبوه و با هدف مشخص طراحی شده بود خیلی طراحی خاص و دور از ذهنی ندارند اما چون هنوز به مرحله تولید نرسیده است، به آن کانسپت پیتون می گویند.


70 میلیون هزینه تمام شده

پیتون به صورت کاملا خصوصی طراحی شده و تمامی هزینه ها را ایمان مقصودی و اسپانسرهای طرح پرداخت کرده اند.برای ایمان که سال ها طراحی خودرو کرده است طراحی اولیه زمان زیادی نبرد و در کمتر از دو هفته به نتیجه دلخواه در طرح اولیه رسید.به غیر از ایمان مقصودی که 31 سال دارد، مابقی اعضای تیم طراحی همگی یا دانشجو بودند و یا 27-26 سال سن داشته اند.اعضای این تیم برای ورود به پروژه پیتون از $$$$$های مختلفی مثل داشتن سابقه کار تیمی و اخلاق حرفه ای و تیمی رد شدند؛ از نظر مقصودی او و تیمش کاری به جز وظیفه شان انجام نمی دهند. «دلیلی ندارد بعد از پایان کار اگر نتیجه خوب بود. خودمان را بگیریم یا پز بدهیم که ما پیتون را ساختیم. مگر جراح ها بعد از هر عمل جراحی پز می دهند؟» برای همین او اصرار داشته که اعضای تیمش با اخلاق و ظرفیت باشند و بعد از پایان پروژه هم همینی باشند که هستند.تمامی مراحل ایده پردازی و ساخت پیتون کلا 8 ماه طول کشید.

اسم گذاری پیتون

هنوز مدلسازی در مراحل اولیه بود که یکی از بچه ها در تاریکی شب چراغ قوه موبایلش را روشن می کند و می گذارد جای چراغ و چشم های ماشین که تا آن موقع اسمی نداشته مثل چشم های مار می درخشد و همه گروه آن را به مار تشبیه می کنند. ایمان مقصودی هم در بین اسم مارها جست و جو می کند و از افعی و کبرا و بعضی مارهای دیگر که قبلا برای مدل های مختلفی از اتومبیل ها نامگذاری شده اند می گذرد و به پیتون می رسد. چون ویژگی عضلانی بودن مار پیتون بسیار شبیه به ظاهر خودروی طراحی شده است که ظاهری نسبتا عضلانی و قوی و نیرومند دارد. بعد از این نامگذاری هم لوگوی متناسب با شخصیت پیتون طراحی شد.


طراحی برای خانواده های جوان

شاید اگر کارها و کانسپت های قبلی ایمان را ببینید، این طراحی را برداشتن یک گام به عقب تصور کنید؛ چرا که پیتون صرفا یک خودروی سدان و خانوادگی با چهار چرخ و چهار درب نسبتا معمولی است و این در صورتی است که خودروهای قبلی طراحی شده توسط ایمان مقصودی، بالدار و سه چرخ و بعضا شبیه سفینه بوده اند و یک سوپر اسپرت جوانانه کمترین انتظاری بود که خیلی ها از پیتون داشته اند اما همین عجیب و غریب نبودن و ساده بودن هم کاملا با برنامه بوده و دلایل خاص خودش را دارد: «ما شاهد یک روند کاملا متضاد در زمینه طراحی و تولید اتومبیل در طی چند سال گذشته بودیم. از طرفی دائما خودروهای کسالت آور و نه چندان به روز تولید و راهی خیابان ها می کنیم و از طرفی طراحان جوانمان دارند پشت سر هم ماشین های بسیار زیبا و به روز طراحی می کنند و جوایز مسابقات جهانی را می برند. بنابراین اگر می بینیدکه پیتون خانوادگی طراحی شده و آن ایده های مدرن طرح های قبلی را ندارد، صرفا به این دلیل است که ما محدودیت های صنعت خودروسازی خودمان را در تولید در نظر گرفته ایم و تلاش کرده ایم خودرویی طراحی کنیم که بشود در داخل ایران آن را تولید کرد.»


طراح جوان خودروی پیتون کیست؟

ایمان مقصودی با وجود مخالفت های خانواده وارد رشته طراحی صنعتی می شود و در کنار تحصیل در دانشگاه هدف اصلی اش، یعنی طراحی اتومبیل را دنبال می کند. او در دوران دانشجویی با دریافت چند جایزه از مسابقات معتبر بین المللی طراحی صنعتی و طراحی خودرو طرح های خلاقانه و عجیب و غریب و فضایی اش در بخش کانسپت توجه بسیاری از شرکت های خودروسازی اروپایی و آمریکایی را به خود جلب می کند و چندین پیشنهاد کاری به دستش می رسد که به خاطر مشکل سربازی نمی تواند همکاری خود را با آنها ادامه دهد. طی گذراندن سربازی در ایران خودرو، طرح اولیه دنا را می زند که بعد از رفتنش از ایران خودرو با ایجاد تغییراتی تولید می شود.ایمان بعد طراحی موفق دنا و کسب جوایز مختلف بین المللی، یک جایی از مسابقه دادن و جایزه گرفتن خسته می شود «به خودم گفتم حالا این همه هم جایزه گرفتی. که چی؟» بعد از این پرسش اساسی، مقصودی استودیو طراحی خودش را تشکیل می دهد و کارش را با طراحی های کاربردی و طراحی محصول آغاز می کند. دیگر هم علاقه چندانی برای کار در کمپانی های خارجی نشان نمی دهد و سعی می کند برای آرزوها و رویاهای خودش تلاش کند؛ مثل طراحی و ساخت یک ماشین کاملا فضایی و البته 100 درصد ایرانی!


مراحل ساخت پیتون چگونه گذشت؟

بعد از طراحی اولیه، مقصودی شروع به تکمیل تیم مدلسازی می کند اما اکثر دوستانش وقتی می فهمند در این پروژه از پول خبری نخواهد بود و حتی شاید مجبور باشند از جیبشان هزینه کنند، جا می زنند و نیروهای جوان تر را به او معرفی می کنند.دانشجوهای جوان طراحی و مدلسازی و گرافیک هم که منتظر چنین فرصتی بودند تا استعدادها و توانایی های خودشان را بروز دهند، از این پیشنهاد استقبال می کنند و هشت ماه شبانه روز خود را در کارگاه ساخت پیتون در کرج می گذرانند تا با وجود همه مشکلات، پیتون را طبق زمانبندی از پیش تعیین شده به سرانجام برسانند.


مرحله اول: طراحی دستی

پیتون در ابتدای طراحی جسورتر و خشن تر و جوانانه تر بود اما با در نظر گرفتن محدودیت های ساخت به طرحی محافظه کارانه تبدیل شد.

مرحله دوم مدلسازی

اینجا خودرو به صورت یکپارچه با یونولیت مدلسازی می شود. در این مرحله خطوط پیرامونی خودرو با تغییراتی میلیمتری مواجه می شوند و کمی بالا پایین می شوند تا شخصیت پیتون به حس مورد نظر گروه نزدیکتر بشود.

مرحله سوم توجه به جزئیات

مرحله بعدی روی کار آمدن فایبر گلاس است. در این مرحله قرینه سازی دوباره انجام می شود و خط هایی که محو شده اند از نو ایجاد می شوند و جزییات هم کم کم به کار اضافه می شود.

مرحله چهارم صافکاری

پیتون برای اینکه به مرحله نقاشی و رنگ برسد چندین بار صافکاری می شود. در این مرحله است که تقریبا جزییات کامل شده و ماشین شکل نهایی را به خود می گیرد.

مرحله آخر رنگ کاری

در این مرحله با زدن رنگ انگار پیتون جان می گیرد. دیگر جایی برای تغییر دادن باقی نمانده است اما دقیقا تا لحظه قبل از رونمایی جزییات زیادی به کار اضافه می شود تا به زیبایی آن کمک کند.
 
fmd
 
 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بالاخره یه چیز متفاوت دیدیم به شرطی که نشه100میلیون تومن!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بالاخره یه چیز متفاوت دیدیم به شرطی که نشه100میلیون تومن!!!

سلام

انشاالله نمیشه حمید جان ... خوشبین باش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

انشاالله نمیشه حمید جان ... خوشبین باش

 

سلام عطا جان

ان شاالله که نشه!آخه معمولا وقتی هی ماشین جدید میده ازسری های قبلی گرون تر میشه مبادا سری های قبلی فروش نرن!

چشم من م خوشبین میشم ^_^

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
لطفا منبع ذکر شود

دوست عزیز اول از مطلب استفاده به عمل بیاورید بعدا دنبال منبع باشید .... در ضمن اگر دقت کنید منبع ذکر شده  fmd  مخفف کلمه from mihan download  که نقل شده از iranijib.ir  هست

 

موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

 

عطا اینا همیشه این حرف ها رو میگن

 

سورن یادت نیست / سریر  رو چی گفتن چی نشون دادن چی از آب در اومد  -  به یکی  گفتن بنویس منار ؛ نوشتش چنار / گفتن حالا بخون بینیم : خوندش خیار

 

خود این رانا /

 

یا این ال 90 / قرار بود ماشین ارزان قیمت به جای پراید بیاد /

 

گوشمون پر شده از این چیزا / اینا اگه وافعاً راست میگن طراح هستن بیان درب داشبودر ال 90 رو درست کنن که کج نباشه ( باید بری 100 هزارتومن بدی خارجی بگیری بندازی جاش تا کیپ بشه درش )

 

من الا میشه 8-9 ماهی که دیگه اخبار و حتی فیلمهای خارجی که تلویزیون نشون میده رو نگاه نمی کنم چون واقعاً احمق فرض کردن  که خورد من میدن ( خودم رو گفتم چون نمی خوام بین دوستان چند رنگی از حرفام بزنه بیرون )

 

خجالتم خوب چیزی بخدا / حیف

ویرایش شده توسط atagamer
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
سلام

 

عطا اینا همیشه این حرف ها رو میگن

 

سورن یادت نیست / سریر  رو چی گفتن چی نشون دادن چی از آب در اومد  -  به یکی  گفتن بنویس منار ؛ نوشتش چنار / گفتن حالا بخون بینیم : خوندش خیار

 

خود این رانا /

 

یا این ال 90 / قرار بود ماشین ارزان قیمت به جای پراید بیاد /

 

گوشمون پر شده از این چیزا / اینا اگه وافعاً راست میگن طراح هستن بیان درب داشبودر ال 90 رو درست کنن که کج نباشه ( باید بری 100 هزارتومن بدی خارجی بگیری بندازی جاش تا کیپ بشه درش )

 

من الا میشه 8-9 ماهی که دیگه اخبار و حتی فیلمهای خارجی که تلویزیون نشون میده رو نگاه نمی کنم چون واقعاً احمق فرض کردن  که خورد من میدن ( خودم رو گفتم چون نمی خوام بین دوستان چند رنگی از حرفام بزنه بیرون )

 

خجالتم خوب چیزی بخدا / حیف

سلام بر عطا جان عزیز

عطا جان کاملا درست میگی و حرفاتم تایید میشه این چیزیه که داریم میبینیم و خواهیم دید ....  ما هم دلمون به این چیزی خوشه دیگه چیکار میتونیم بکیم جز بشینیمو بشنویمو بخندیمو لذت ببریم از این بازی معروف (( گوناخ باجی ))

تو اون ور اعلام میکنن یه مرسدس بنز طراحی کردیم 8 سیلندر 700 اسب بخار (( 1000 دلار )) !! وقتیم میدنش بیرون برای فروش میشه 12 سیلندر هایبریدی  1400 اسب بخار(( 1100 دلار)) !! میبینی بیشتر از اونی که گفتنو ارائه میدن به مردم فقط با 100$ ( اینجا نتیجه میگیریم این کجا و ان کجا )

ویرایش شده توسط ata_se7en
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

احتمالا اسم اصلیش  "در پیت ون " نبوده؟؟؟  :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
احتمالا اسم اصلیش  "در پیت ون " نبوده؟؟؟  :D

سلام بهمن جان

شاید ! خدارو چه دیدی .... :  )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با نخش میدن ؟

اگر بادبادک طراحی میکردن خوش بین تر بودم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یه تست تصادف ازش بگیرن باید دیدنی باشه.... =))

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ماشین خوبی بنظر میاد، اگه بیاد شاید جای 206 رو بگیره از قورباغه که بهتره این ماره حداقل... ! :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...