رفتن به مطلب

چگونگی استفاده از نتایج تست و بنچ مارک های معتبر و دلایل اختلاف در نتایج انها


بازنده
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

قسمت اول :

سلام دوستان ! همونطور که شاهد هستید مدتیه که مبحث استفاده از نتیاج تست ها و بنچ مارک ها توسط قشر های مختلف کاربران ! از حرفه ای گرفته تا اماتور و تازه کار ! مورد استناد و استفاده قرار میگیرند ! و حتما شما هم بارها با این مورد مواجه شدید که نتایج انها در عین اطمینان از صحت و اعتبار منابع شان ! متفاوت و ضد نقیض بوده و باعث سر در گمی میشوند !

راستش مدتی بود که این موضوع فکر منو مشغول خودش کرده بود و جواب قانع کننده ای هم برای اون نمیافتم ! چرا که در اکثر مواقع منابع این گونه تست و بنچ مارک ها ! معتبر و بدون جانب داری مینمودند ! از طرف دیگه بارها شاهد بوده و هستیم که کاربران کم تجربه ای مثل خودم ! با اتکا به اینگونه نتایج ! اقدام به انتخاب قطعاتی کرده و با دیدن این امار و ارقام ! بی هیچ شبهه ای برتری مطلق را با برنده این گونه نتایج میسپارند ! حتی در بسیاری از موارد ! کاربران با اطلاع و خبره نیز ! از اینگونه تست ها بعنوان یک دلیل محکم و مستند در اثبات ادعای خویش سود میبرند !

با این حال نتایج غیر مشابه و نا همگون این منابع مرا بر ان داشت تا با تامل و دقت بیشتری به این موضوع بنگرم و دلیل این تفاوته در نتایج رو کشف کنم ! بالاخره با مرور تست ها و بنچ های متنوع و از منابع مختلف ! و کمی تفکر به نتیاجی رسیدم که قصد دارم در اینجا مطرح کرده و نظر شما اساتید و دوستان رو هم در این رابطه جویا شم !

انچه در این پست مطالعه میفرمایید تماما حاصل تامل و تعقل حقیر در این رابطه ست و تشخیص درستی یا نادرستی انها ! بر عهده شما میباشد !

قبل از هر چیز موضوع بسیار مهمی که حقیر بنا به تجربه شخصی به اون رسیدم و مسلما هر یک از شما نیز ! اونو تجربه کردید میپردازم ! یعنی مبحث نسبی بودن توان قطعات کامپیوتری ! من سعی میکنم بزبان ساده و از ابتدا بنویسم ! پس اگر برای اساتید تکراری بود ! برای رعایت حال عزیزان تازه کاری همچون حقیر ! منو عفو بفرمایند !

دوستان همه میدونیم که کلا قطعات کامپیوتری دارای توانی نسبی هستند ! یعنی در همه کاربردها ! دارای عملکرد یکسانی نبوده و در هر موردی بنا به نوع کاربرد ! از توان متفاوتی برخوردارند ! مثلا یک پردازنده ! در همه کاربردها ! بازده مشخصی نداشته و نمیتوان همان عملکردی که در فلان بازی یا برنامه دارد رو عینا در بازی یا برنامه دیگه ای شاهد باشیم ! در حقیقت نیمی از توان هر قطعه در نوع کاربرد ان خلاصه میشود ! و یک قطعه به تنهایی نمیتواند همه نتیجه باشد ! یعنی کلا برنامه ها ! حال از هر شکل و نوعی ! مشخص میکنند که از یک قطعه به چه اندازه ای استفاده شود ! خب حال به این قسمت جریان هم نیگاهی بیاندازیم که در عین حال که کارایی هر یک از این قطعات با توجه به نوع کاربرد یا همون برنامه مورد استفاده ! با قطعه دیگر متفاوت بوده و بازده متفاوتی نیز دارند همچنین این برنامه ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و هر یک کاربرد خاص خود را از این قطعات دارند ! بزبان ساده تر هم عملکرد قطعات باهم فرق دارن و هم توان بکارگیری یک برنامه از قطعات ! با برنامه ای دیگر متفاوت هست !

البته این تفاوت در هر دو شکل یاد شده ! بان شدت نیست که مثلا یک پردازنده یک هسته ای با فرکانس 2 ! در فلان برنامه توانایی بیشتری از یک 4 هسته ای با فرکانس کاری 3 داشته باشد ! هر چند که این نوع بکار گیری و استفاده از قابلیت قطعات رو نباید خیلیم دست کم گرفت ! و مثلا در سوی مخالف این مثال ! میتوان به اختلاف کارایی یک پردازنده 2 هسته ای با یک پردازنده 4 هسته ای ! در برنامه ها و بازی هایی که فقط از 2 هسته استفاده میکنند ! اشاره کرد ! که مطمئنا یک پردازنده 2 هسته ای کارایی بالاتری رو دارا میباشد ! پس نتیجه میگیریم که هر چقدر توان 2 قطعه بهم نزدیکتر باشد ! نقش برنامه ها در تعیین کارایی بالاتر انها چشم گیر تر میشود !

جدای اینکه هر برنامه توانایی بکار گیری توان مشخصی از قطعات رو دارد که این کاربرد در قطعات مختلف ! متفاوتست ! از طرفی هم در مقیاس کارایی قطعات کامپیوتر ! هیچ کاربرد یا برنامه ای وجود ندارد که بتواند از تمام قابلیت ها و توانمندی های یک قطعه استفاده کند و شما میبینید که بندرت حتی یکی از قابلیت های یک قطعه هم بصورت کامل و صد در صد استفاده شود ! و شاید تنها در بعضی از تست ها و برنامه های بنچ مارک شاهد استفاده از صد در صد یکی از اجزای کاری قطعه باشیم ! مثلا ممکن است یک برنامه بنچ مارک بتواند از تمامی فرکانس کاری یک پردازنده استفاده کند ولی همه قابلیت یک پردازنده به فرکانس کاری ان بر نمیگردد و مثلا ممکن است نتواند از فرکانس مسیر یا کش ان هم بصورت کامل بهره ببرد !

و شاید در ظاهر شما هر پردازنده ای رو با چنین برنامه هایی تست کنید ! شاهد استفاده از صد در صد فرکانس کاری ان باشید ولی برای سایر قابلیت های ان ! در هر قطعه میزان استفاده متفاوت ست ! حتی اگر در یک زمان از چند برنامه مختلف هم استفاده کنیم ! تضمینی برای بکارگیری کامل ! توان اجزای مختلف یک قطعه وجود ندارد ! مثلا ممکن است از تمامی حجم یک رم استفاده شود ولی اینکه سایر اجزای رم هم بصورت کامل مورد استفاده قرار گیرند ! مشخص نبوده و تقریبا غیر ممکن ست !

خب تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که برنامه ها در کاربرد و کارایی قطعات نقش کلیدی ایفا میکنند و میتوانند بر خلاف امار و ارقام تئوری ! در عمل بازده بالاتری رو برای قطعه ضعیفتر بدنبال داشته باشند ! حال این بحث رو در همینجا نیگه میداریم و میریم سر وقت نکته دوم !

در عین حال که رابطه تنگاتنگی میان توان قطعات و کاربرد برنامه ها وجود دارد باید در نظر داشته باشیم که قطعات کامپیوتری بشکل بسیار محسوسی به یکدیگر وابسته اند ! بعبارت عامیانه همون جریان ست و مچ بودن قطعات با یکدیگر که همه میدونیم تاثیر زیادی بر کارایی و بازده قطعات دارد !

بعنوان مثال اگر یک پردازنده پر قدرت راو در کنار حجم کم و نامناسبی از حافظه ( رم ) قرار دهیم ! بی شک این پردازنده توانایی استفاده از حداکثر توان خود را نداشته و در عمل بازدهی کمتر از توان واقعی خود را بجای خواهد گذاشت ! پس میبینیم که رابطه بین قطعات هم ! در میزان کارایی انها نقش بسیار مهمی دارند !

از طرف دیگر و جدای جریان تفاوت کارایی قطعات در برنامه ها ! باید به این نکته هم توجه داشت که قطعات کامپیوتری مشابه نیز با یکدیگر تفاوت کارایی دارند ! مثلا شاخص هایی همچون سری ساخت و ورژن و از این دست ! رو در میان قطعات شاهد هستیم که هر یک از همین مشخصات ریز و متفاوت ! کارایی خاص و مختلفی رو بهمراه دارند ! مثلا یک پردازنده q6600 دارای سری ساخت و چندین مورد از این دست هستش که همین تفاوت ها در عمل تاثیر بسیاری بر نحوه کارایی قطعه میگذارند و مثلا سری g0 در همین پردازنده ! از قابلیت اورکلاک بالاتر و در کل دمای پایینتری بر خوردار ست که این اختلاف براحتی در عمل و حتی در همین تست ها قابل مشاهده بوده و نتایج و ارقام متفاوتی رو بجای میگذارند ! گاهی حتی تاریخ ساخت یک قطعه هم در نوع کارایی ان قطعه نقش داشته و میتواند در نتایج تست ها ! باعث اختلاف ارقام گردد !

خب فکر میکنم با در نظر گرفتن موارد یاد شده ! بتوان نسبی بودن کارایی قطعات کامپیوتری رو درک کرد ! و اما حال تمام این موارد رو به جریان نتایج تست ها و بنچ مارک ها گره میزنیم تا به سر منشاء این تفاوت امار و ارقام در نتایج اینگونه تستها پی ببریم و بالاخره بفهمیم اینکه در فلان سایت و تستهایش ! فلان کارت گرافیک قویتر از دیگری بوده و در سایت و تست دیگری نتیجه بالعکس وجود دارد ! از کجا اب میخورد و همچنین پاسخ این سوال که ایا این سایت ها و منابع ! جانب داری قطعه یا برند خاصی رو در میان تست هایشان مد نظر دارند یا نه ! رو هم بدست بیاریم !

احتمالا بسیاری از ما سایتها و منابعی رو میشناسیم که اعتبار جهانی دارند و میشه روی اونا حساب کرد ! و بهیچ وجه جایی برای اندیشیدن به جانب داری یا دست بردن در نتایج انها وجود نداره ! اما حقیر به دلایلی رسیدم که نشون میده این امکان وجود داره و حال چه خواسته و چه نا خواسته ! ممکن ست دستی در نتیجه نهایی ایشان وجود داشته باشد !

حتما شما هم میدونید که چرا برای تست و بنچ گیری برنامه واحدی وجود نداره که همه منابع و سایتها ! برای تست گیری از اون استفاده کنند ! قبلا به جواب این سوال رسیدیم و فهمیدیم که چنین برنامه ای وجود نداشته و چنین امکانی هم وجود ندارد ! و اگه توجه کرده باشید ! در اکثر تست های معتبر ! از برنامه های بسیاری برای بنچ گیری و تست استفاده میشود تا در نهایت نتیجه بدست امده به بازده کاربردی و در عمل قطعات نزدیک باشه ! مثلا برای اینکار از یک سری برنامه های بعنوان نماینده برنامه های هم رده خود ! استفاده کرده یا از یک سری بازی ها هم بعنوان نماینده انواع بازی ها استفاده میکنند !

ولی حقیقت این ست که با تمام این تمهیدات !! امکان اختلاف در نتیجه بدست امده از این تست ها و فلان کاربرد یا برنامه بصورت عملی وجود دارد و نمیتوان این نتیاج را صد در صد دانست و هیچ راهی هم وجود ندارد که به این ادعا رسید ! چرا که به همون دلیل نسبی بودن توان قطعات و همچنین نسبی بودن توان کاربردی برنامه ها ! راهی جز تست کردن تمامی کاربرد ها و برنامه های موجود ! با تک تک قطعات ! وجود نداشته و مسلمه که این امکان هم وجود نداره ! پس باید یه همون نتایج نسبی بسنده کرد !

ادامه در پست های بعدی !

بازنده

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

قسمت دوم :

اما این وسط استاندارد خاصی برای انتخاب برنامه های تست و بنچ گیری وجود ندارد ! و اینگونه منابع ! بنا به سلیقه و صلاحدید خود ! اقدام به انتخاب و استفاده از برنامه ها برای تست و بنچ گیری میکنند ! خب اولین موردی که در اینجا بذهن میرسه اینه که با توجه به کارایی و بازده متفاوته قطعات در برنامه های مختلف ( و در ست های مختلف قطعاتی ) ! این منابع این امکان رو دارند که از میان این برنامه ها ! مثلا بازی هایی رو انتخاب کنند که فلان قطعه مورد نظرشون در انها قویتر و توانمند تر ظاهر شده و بعبارت بهتر ! ان بازی توانایی استفاده بهینه تری از قطعه مورد نظرشان را داشته و همچنین ان قطعه هم کارایی بالاتری رو در ان بازی داشته باشد !

خب میبینید که در اولین قدم میتوان نتیجه گیری کرد که در کنار درست بودن و صحت نتایج این تست و بنچ ها ! ایشان توانایی جانب داری رو دارند و مثلا در تست و بنچ گیری میان 2 قطعه مثل کارت های جدید gtx 275 و 4890 میتوانند نتایج بازی هایی رو به نمایش بذارن که کارت مورد نظرشون ( حالا هر کدوم که باشه ) قویتر ظاهر شده و با ان بازی یا برنامه بازده بهتری را داشته باشد !

یا مثلا میتواندد در تست میان 2 قطعه ! برای هر یک از سری ساختی استفاده کنند که یا بهتر و بهینه تر باشد و یا کارایی کمتر ی داشته باشد ! مثلا در تست میان 2 پردازنده همچون q6600 و e 8500 میتوانند 6600 رو از انواعی با سری ساخت بهتر مثل g0 انتخاب کرده یا از میان پردازنده های 6600 که تاریخ ساخت شون در کارایی اون نقش دارد بر گزینند و یا بالعکس از سری ساخت و تاریخی که کارایی کمتری دارند انتخاب شون کنند ! همچنین در مورد پردازنده e 8500 هم همینطور ! مطمئنا این انتخاب ها میتوانند در نتیجه نهایی و ارقام بدست امده تفاوت ایجاد کنند و بانی تست هم بهیچ عنوان به اینگونه موارد همچون سری یا تاریخ ساخت هیچ اشاره نکرده و مثلا بی طرفانه قضاوت کرده باشند !

خودتون بهتر میدونید که در میان تست ها و بنچ ها ! این اعداد هستند که حرف اخر را میزنند و در نهایت هر چقدر هم که اختلاف این اعداد کم بوده و یا در عمل بچشم نیاید ! ولی بر روی کاغد و با مقیاس ارقام ! این اختلاف موجب نشان دادن برتری ان قطعه خواهد بود ! پس در این مورد هم برای بانیان اینگونه تست و بنچ مارک ها ! امکان جانب داری بصورت نا محسوس و پنهان وجود دارد ! و بعید بنظر میرسد که مواردی همچون سری ساخت و تاریخ ساخت رو در میان توضیحات و شناسنامه قطعات حاضر در تست گیری مشاهده کرد !

مورد دیگه ای که بذهنم میرسه اینه که با توجه به موارد اشاره شده در ابتدای عرایضم و جریان بازدهی بیشتر یا کمتر قطعات در رابطه با یکدیگر یا همون بحث ست و مچ بودن ! باید این مورد رو هم اضافه کنم که این منابع تست و بنچگیری ! میتوانند با انتخاب قطعات ست و همگون ! یا قطعات نا هماهنگ ! از این طریق نیز اقدام به جانب داری و هدایت نتیجه تست ها به نفع قطعه مورد نظر نمایند ! همونطور که شاهد هستید ! بیشتر کاربران به قطعات جانبی ( منظور سایر قطعات سیستم مورد تست ) توجهی ندارند و بیشتر بر روی قطعه مورد مقایسه زوم کرده و رقابت و نتیجه نهایی را دنبال میکنند ! حتی همین سایت ها و منابع ! چندان به محوریت سایر قطعات سیستم دامن نزده و بحث رقابت میان دو یا چند قطعه رو در مرکز توجه قرار میدهند !

در حالیکه بعنوان مثال میشود در رقابت بین یک پردازنده اینتل و یک پردازنده ای ام دی ! از مادربرد مرغوبتری برای یکی از انها استفاده کرد یا برای دیگری از مادربرد معمولی تر ! یا در کل ست قطعات رو طوری انتخاب کرد که در عین دارا بودن ارقام بالا و با کیفیت ! در عمل و در کنار یکدیگر بازده مناسبی رو نداشته باشند و شاید هر یک از قطعات به تنهایی مرغوب و پرتوان باشد ولی در کنار یکدیگر و بدلایلی همچون ست و مچ نبودن ! کارایی کمتری داشته و نتیجه تست ها رو به ضرر قطعه مورد نظر ! تموم کنند ! یا حداقل برای یکی از طرفین تست ! از قطعات ست تر استفاده کرده و برای طرف مقابل از قطعات و ست معمولی تر استفاده کنند ! ( نه اینکه توان قطعه معمولی باشه ! منظورم از نظر مچ و ست بودن در حد معمولی باشه ) خلاصه اینم یک راه دیگر برای اعمال نفوذ پنهانی اینگونه بانیان تست و بنچ گیری ست ! البته شاید در نگاه اول این گونه موارد اصلا به چشم نیان ولی در عمل و در بین ارقام این تست ها ! اعداد نقش بسیار پر رنگ تری نسبت به کار ایی و بازده عملی خود دارند و ارقام به خودی خود ! با همون اختلاف های عددی که غلو شده دیده میشن ! تاثیر بسزائی بر انتخاب کاربر دارند ! مخصوصا کاربران تازه کار و کم تجربه !

خب نتیجه این مبحث تا به اینجا اینه که اولا سعی کنیم خیلی روی تست ها حساب نکنیم و تلاش کنیم کارایی قطعات رو حتی در جلد اون ارقام و اعداد ! تا حدی درک کرده و این اعداد رو به صورت تاثیر عملی شون محاسبه کنیم ! و فقط روی بالاتر بودن اعداد یا بهتر بودن ارقام قضاوت نکنیم ! مهم اینه که در عمل و موقع کاربرد ! این ارقام و اعداد چقدر میتونن موثر باشن ! همچنین از این پس چه کاربرانی که اینگونه تست ها رو مورد نظر قرار میدن و چه اساتیدی که از این دست تست و بنچ ها رو در فروم قرار میدن هم خواهش میکنم که اولا به سایر قطعات سیستم تست هم توجه کنند و همه چیزشون همین قطعه مورد نظر و تست و یا ارقام بدست امده نباشه !

از اساتید هم خواهشمندم از این پس لطف کنن و در ابتدای قرار دادن هر پستی که حاوی اینگونه تست و بنچ هاست ! اقدام به درج مشخصات کامل قطعات سیستم تست نیز بکنند تا کاربران و دوستداران این مطالب ! از چند و چون کار مطلع شوند !

خب و اما چند نکته مهم دیگه در این ارتباط ! مثلا یکی دیگه از نکاتی که باید توجه داشته باشیم اینه که گاها میبینم دوستان با دیدن نتایج اورکلاک یا شنیدن اینکه فلان قطعه رکورد زده ! بنا رو بر این میذارن که اون قطعه بهترینه ! در حالیکه چه بسا برای امثال ایشان ! حال با هر کاربردی که از سیستم دارند ! فلان قطعه ی رکورد زده ! کارایی خاصی نداشته و یا بدتر از اون ! حتی از قطعات مشابه نیز کارایی و بازده کمتری برای ایشان داشته باشد ! پس عزیزان تازه کار و کم تجربه مثل خودم ! دقت کنند که صرف رکورد زدن یا اورکلاک انچنانی یک قطعه ! نمیشه اینطور محاسبه کرد که اون قطعه بهترینه ! چرا که باید ابتدا کاربردی که قراره از سیستم داشته باشید رو مشخص کنید و دنبال قطعاتی باشید که در اون زمینه توانمندی خود رو اثبات کرده باشن !

حتی اگر مبحث اورکلاک رو هم در نظر بگیریم ! نباید فراموش کنیم که اولا رکورد های شیکسته شده توسط افراد و اورکلاکرهای حرفه ای صورت گرفته و در ثانی ! با تجهیزات و ادوات خاصی به این رکورد ها رسیده اند ! همچون استفاده از نیتروژن مایع یا تلفیق هلیوم و نیتروژن و ... ! پس اگر برای شما استفاده از این نوع تجهیزات میسر نیست ! نباید به سمت این قطعات برید و حتی در مورد همون اورکلاک هم ! بهتره اماری رو در بیارید و مورد توجه قرار بدید که با نوع اورکلاک و اطلاعات و تجهیزات اورکلاک شما هماهنگ باشه ! مثلا اگه شما با ایر کولر ها اور میکنید ! بهتره دنبال مقالات و نتایج تست هایی باشید که از این روش برای اور کردن سود بردن یا اگه اطلاعات شما در زمینه اورکلاک بسیار سطحی ست و تجربه چندانی هم ندارید ! بهتره از تجربیات امثال خود استفاده کنید ! و ببینید که ایشان از چه قطعاتی استفاده کرده اند و به چه نتایجی نیز رسیده اند !

! برای اینکه اصل جریان روشن تر شود مثالی میزنم ! مثلا مادربرد های پی 45 بایو استار در حال حاضر در این رده رکورد دار هستند ! خب حال برای یک کاربر معمولی اینکه این مادربرد رکورد دارست ! نباید خیلی مد نظر قرار بگیره ! و مطمئنا انتخاب ها و مادربردهای بسیار مناسب دیگری وجود دارند که میتوانند برای یک کاربر معمولی بسیار بهتر و کارا تر از این مادربرد باشند ! و صرف اینکه مادربرد بایواستار رکورد جهانی رو شکونده یا در دست داره ! نمیشه گفت پس بهترین انتخاب ممکنه ! البته این وسط گاهی استثنا هایی هم وجود دارند ! مثلا گاهی ممکن یک قطعه هم رکورد دار باشه و هم بهترین کارایی رو داشته باشه ! ولی باز هم باید با توجه به مسائلی همچون قیمت و کاربرد سنجیده بشه و منظور کلی حقیر اینه که با اتکا به این گونه رکورد ها که بعضی هم کمی غلو شده و در لباس تبلیغات خودنمایی میکنند ! نباید تصمیم گرفت ! باید تمامی جوانب سنجیده بشه !

ادامه در پست بعدی !

بازنده

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

قسمت سوم :

و اما بهترین روش برای استفاده از نتایج تست ها و بنچ های معتبر چیست ؟

همونطور که پیش تر اشاره کردیم موارد گوناگونی وجود دارند که منابع تست و بنچ ها میتوانند از انها برای جانب داری یا هدایت نتایج استفاده کنند ! حال چه از روی عمد و چه سهوا فرقی بحال کاربر نداره ! بنظر حقیر برای استفاده از نتایج این تست ها باید چند مورد رو بصورت جدی در نظر گرفت ! اول از همه اینکه به نتیجه هر تست و بنچی اعتماد نکنیم ! و با دیدن برتری فلان قطعه ! بنا رو به انتخاب ان نگذاریم ! و پیشنهاد میکنم اگه قراره از این دست نتایج سود برده و برای انتخابمون استفاده کنیم ! باید چند نکته اساسی و مهم رو مد نظر داشته باشیم و طبق یک الگوی از پیش تعیین شده ! به نتایج اهمیت بدیم !

از اونجاییکه این مبحث بسیار ژرف و طولانیه و ریزه کاری های فراوانی داره ! و با توجه به مقدمه ذکر شده ! من سعی میکنم بصورت خلاصه وار و تیتری ! عناوین مهمترین هارو براتون مشخص کنم !

اولین قدم توجه به اعتبار و راست گویی منبع هستش که بهترین راه مقایسه نتایج تست های ان با دیگر منابع هست ! و به مرور میشه بصورت حدودی ! چند سایت و منبع برتر رو تشخیص داد ! البته مهمترین برتری هر منبع ! درستی و صداقت در اعلام نتایجه !

در مرحله بعدی باید چند منبع مختلف رو در نظر گرفت و تست های اونها رو در مورد یک قطعه بازبینی کرد ! مثلا با اومدن یک قطعه جدید ! بسیاری از این سایت ها اقدام به تست و بنچ گیری میکنند که این زمان بهترین وقت برای این سنجشه ! و میشه نتیایج اونا رو باهم مقایسه کرد ! از طرف دیگه جدای اینکه قطعه مشابهی رو در هر یک میجوییم ! باید برنامه های مورد استفاده رو هم توجه کنیم ! مثلا اگه قراره نتایج تست های کارت گرافیک 4890 رو دنبال کنیم ! ابتدا نتیاج تست های چند سایت معتبر رو جمع اوری کرده و همچنین نتایجی رو مد نظر قرار بدیم که از یک برنامه مشابه استفاده کرده باشند ! مثلا هر دو سایت برای تست از برنامه یا بازی کرایسیس استفاده کرده باشن ! و این نتیجه بدست امده از بازی کرایسیس رو از هر دو سایت و هر دو منبع ! مورد توجه قرار بدیم ! البته جریان به همینجا ختم نمیشه و باید در این تستها سوای قطعه مشابه و برنامه مشابه ! به جزئیات مشابه هم توجه داشت ! یعنی دقت کرد تا نتیجه بدست امده هریک در مثلا رزولیشن مشابهی صورت گرفته باشه یا حتی جزئیات ریز تر رو هم مثل استفاده از فبلترهای aa رو هم به این مجموعه اضافه کرد ! یعنی یک قطعه واحد در یک برنامه مشابه و با جزئیات مشابه !

در مرحله سوم که از مهمترین مراحله باید به سیستم مورد استفاده در بنچ ها دقت کرد ! یعنی باید تستهایی رو مد نظر قرار بدیم که قطعات سیستم مورد تست شون باهم یکی باشن تا بشه روی نتیجه حساب کرد ! از همه مهمتر اینکه شما برای استفاده کاربردی و واقعی از این تست ها باید بدنبال تست و بنچ هایی باشید که سیستم مورد استفاده در اونا با سیستم شما یکی باشه ! یا حدالمقدور قطعات اصلی اون همانند یا نزدیک به قطعات سیستم شما باشه ! مثلا همون مثال کارت 4890 ! فرض کنیم شما قصد انتخاب این کارت رو برای سیستمتون دارید ! و سایر قطعات سیستم تون هم کارایی لازم رو دارند یا اصلا قصد ارتقا سایر قطعات رو ندارید ! مثلا شما یک پردازنده 6600 و یک هارد 500 32 مگ بافرو 4 گیگرم باس 800 و مادربرد ماکسیموس 2 فرمولا رو دارید ! با این حساب شما اگه قراره نتایج تستها و بنچ های این کارت رو مورد استناد برای انتخاب تون قرار بدید ! باید بگردید و تستهایی رو بیابید که در اونها سیستم مورد استفاده از قطعاتی همچون قطعات سیستم شما استفاده کرده باشن یا حداکثر نزدیک بهم باشن ! والا ممکن این کارت برای یک مادربرد ایکس 58 خیلی بهتر کار کنه یا با 4 گیگ رم توانمند ظاهر شه ولی برای سیستم شما چنین کارایی نداشته باشه ! یا مثلا در تستی با قطعاتی غیر از قطعات شما ! کارت 4890 قویتر از 275 باشه ولی در عمل و کاربرد شما و در کنار قطعات شما ! همین کارت 275 بسیار کارا تر و توانمند تر عمل کنه ! یا مثلا ممکن در تست بین این 2 کارت ! وقتی با یک پردازنده 8400 تست گرفته میشه ! یکی شون بهتر و قویتر عمل کنه و وقتی با یک 6600 تست گرفته میشه هم یکی دیگه شون ! پس نمیشه بهمین راحتی روس نتایج این تست ها نظر داد یا انتخاب کرد ! و بهترین راه همونه که تمام قطعات سیستمتون با قطعات سیستم استفاده شده در تستها ! یکسان و یا مشابه باشه !

پس در تشابه قطعات سیستم استفاده شده برای تست گیری ! با قطعات سیستم خود ! دقت کنید ! مثلا حجم رم یکی باشه یا چیپست مادربرد یکی باشه و ... ! چرا که در مقدمه فوق اشاره کردیم که توان قطعات نسبی هستند و ست و مچ بودن انها ارتباط نزدیکی در کاراییشان دارد ! چه بسا بانیان بنچ و تست گیری ! از قطعاتی استفاده کرده باشن که با قطعه مورد ازمایش ست بوده و کارایی بیش تر داشته باشد ! و بالعکس و خلاصه اینکه قطعات شما ان کارایی رو دارا نباشند ! و اون قطعه مورد نظر و مورد تست ! در سیستم شما نتواند کارایی همان سیستم مورد ازمایش رو بدست بیاورد ! پس اینکه دنبال تستهایی باشید که سیستم مورد استفاده در ان ! همانند یا نزدیک به قطعات سیستم شما باشد ! نکته دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد اینست که مثلا اگه به بنچ ها و تست های کارت 4890 در مقابل کارت gtx 275 توجه میکنید و قصد انتخاب برنده انها رادارید ! باید حتی ! رزولیشن مورد استفاده در تست ها یا بازی ها رو هم مورد توجه قرار بدید ! چرا که توان قطعات در رزولیشن های مختلف نیز متفاوته و ممکن در هر رزولیشن ! یکی شون برتر باشن !!

پس اینکه فلان قطعه یا بعنوان مثال همین کارت مورد مثالمون ! 4890 ! اگر در هر رزولیشنی بالاتر بود رو کار نداشته باشید و بحساب برتری و امتیاز مثبتی برای اون نذارید ! و باید بدون استثنا نتایج تستهایی رو د نظر قرار بدید که با رزولیشن مصرفی شما یکی باشه ! و الا مثلا اگه رزولیشن ساپورت شده مانیتور شما 1680 باشه و این کارت در رزولیشن 2560 خیلی بهتر از کارت 275 عمل کرده باشه یا در رزولیشن 1280 هم به همچنین ! هیچ فرقی بحال شما نداره ! و باید فقط همون رزولیشن خودتونو رو بگردید و بعنوان معیار سنجش قرار بدید ! متاسفانه گاهی میبینم که میان و بین تمام رزولیشن ها یا انواع جزییات دیگه ! تعداد برتری ها رو محاسبه کرده و درصد گیری میکنند و مثلا یک قطعه رو با توجه به توان بیشتر اون در تعداد بیشتری از تست ها ! بعنوان برنده معرفی میکنند ! در صورتیکه مثلا همین کارت 4890 اگر در تمام رزولیشن ها بهتر عمل کرده باشه الا همین رزولیشن مورد نظر شما ! چه سودی بحال ما داره ؟ یا اگه با تمام پردازنده ها و مادربردها خوب عمل کرده باشه ولی با پردازنده و ماردبرد ما ضعیفتر عمل کرده باشه ! به چه درد ما میخوره که بخوایم نتیجه و جمع درصد ها رو در نظر بگیریم ؟

میدونید که هر مانیتور ال سی دی در یک رزولیشن مشخص که همیشه بالاترین هم هست ! بهترین تصویر رو نشون میده و شما نمیتونید از رزولیشن دیگه ای استفاده کنید مگر اینکه از خیر کیفیت بگذرید ! پس راهی جز دقت و توجه به رزولیشن مورد استفاده در تست ها نمیمونه ! حتی جزئیاتی همچون فیلتر های aa رو هم باید در نظر گرفت و ابتدا خواسته خود رو مشخص کرد و فهمید که در چه حالتی از ان بازی یا برنامه استفاده خواهید کرد بعد .... ! خلاصه باید تمامی جوانب امر سنجیده بشه و شرایط تستها حتما یا با شرایط شما یکی باشه یا نزدیک باشه !

به هر حال در صورتیکه قطعات شما و سیستم مورد استفاده در تست و بنچ گیری یکی باشن ! چه بانی و دست اندرکاران تست گیری سعی در جانب داری و انتخاب تستهایی به نفع فلان قطعه داشته باشند و چه نه ! در صورت درست بودن نتایج ! فرقی بحال شما نداشته و شما میتوانید به استناد نتایج مشابه از تستهای سایتها و منابع مختلف ! اقدام به انتخاب قطعه کنید !

مورد بسیار با اهمیت دیگه اینه که کاربران تازه کار باید بدانند که نتایج این تست و بنچ ها که غالبا در هیئت اعداد و ارقام نشان داده میشوند ! شاید در شکل عدد و رقم ! تفاوت شان محسوس و بزرگ بنماید ولی در عمل همیشه هم به این صورت نیست ! و کلا اگه قرار باشه تفاوت کارایی داشته باشیم که برای کاربر محسوس و قابل لمس باشه ! باید در این تست و بنچ ها اختلاف ارقام و اعداد بزرگی داشته باشیم ! که تنها راه کشف ان ! تجربه شخصی ست ! یعنی مثلا اگر در نتیجه یک بنچ شما با چند صد امتیاز بالاتر یا پایین تر مواجه باشید ! دلیل نمیشود در عالم عمل هم این اختلاف رو شخصا حس کنید !

البته این اختلاف چند صد امتیازی هم برای همه قطعات اینچنین نتیجه ای در بر نداشته و ممکن ست برای یک قطعه همین امتیاز چند صد تایی ! قابل درک و حس بوده و در قطعه ای دیگر بهیچ وجه احساس نشود ! که بازم تنها راه همون تجربه شخصیه تا کم کم دست مون بیاد این تفاوت امتیاز در تست ها ! برای هر قطعه ! در عمل به چه میزان افزایش یا کاهش کارایی قابل اعتنا رو در بر خواهد داشت و چه میزان قابل لمس خواهد بود ! ولی در کل به امتیازاتی در این سطح نمیشه خیلی اعتنا کرد ! و صرفا بخاطر این چند امتیاز قطعه ای رو برتر دونست ! البته اگر این چند امتیاز در عمل محسوس باشند یک چیزی ! متاسفانه بارها شاهد این جریان بوده ام که کاربری بدون هیچگونه اطلاعات دقیق و کاملی ! از راه رسیده یا نرسیده ! راست رفته سراغ تست ها و نتایج شون و با اتکا به ان نتایج ! قطعات رو انتخاب یا در موردشون نظر میده ! خلاصه مدتیه از چنین کاربرانی که اکثرا تازه کار بوده و یا اطلاعاتشان بروز نیست و به چند سال قبل برمیگردد ! مواجه میشویم که تمام توانایی و کیفیت و .. قطعات رو از پنجره همین تست و بنچ ها میبینند و کافی در یک تست فلان قطعه قویتر و پر امتیاز تر ظاهر شده باشه تا اونو برتر بدونن ! به همین راحتی ! ولی مشکل وقتی پیش میاد که بحث نظر و حرف تموم میشه و پای عمل وسط میاد و توی گود اوضاع تغییر میکنه ! و تازه اون وقته که کاربر میفهمه اصل جریان چیه ! هر چند که گاهی هم بدلایلی اصلا متوجه نمیشه و فکر میکنه بهترین انتخاب رو داشته !!

ادامه در پست بعدی !

بازنده

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

فرامرز جان یه سوال خدایی همه این نوشته ها فکرهای خودته بابا تو دیگه چه مغزی داری از همه مهمتر عجب دست به تایپی :(:D:eek::eek::eek::(:eek::eek::eek:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

قسمت اخر :

امیدوارم با خوندن این مطالب ! از این پس کمی دقیقتر و با تامل بیشتر به موضوع استفاده از نتایج تست و بنچ ها ! بنگریم و با اطمینان کامل و سنجیدن تمام جوانب ! اقدام به استناد این نتایج برای انتخاب مون نماییم ! میدونم که بحث طولانی شد ! البته بدلیل اهمیت مبحث و بروز بودن ان و شاید معزل شدنش در این برهه از زمان ! چاره دیگه ای نبود و برای تفهیم ان باید بصورت کامل توضیح داده میشد ! تا بصورت کاربردی ! مورد استفاده قرار گیرد ! و الا صرف اینکه حقیر در 4 خط بنویسم اقا به نتیجه این تست ها توجه نکنید ! ایا ممکن بود کسی برای این گفته من ارزشی قائل شود ؟ ! امیدوارم دوستانی که از خواندن واهمه ای ندارند ! این مبحث رو بصورت کامل مطالعه بفرمایند و همچنین ارزو میکنم این عزیزان بتوانند از خواندن این مبحث ! نتایج کاربردی و مثبتی بدست بیارن و در عمل از ان سود ببرن ! سخن کوتاه میکنم و در صورت تمایل شما ! اماده شنیدن نظرات تان در مورد این مبحث هستم !

برای استفاده از نتایج تست و بنچ مارک ها ! به این نکات بصورت جدی ! توجه بفرمایید !

1 - سعی کنید چند نمونه تست از منابع و سایت های مختلف بدست بیارید !

2 - سعی کنید تست های یافته شده همگی از برنامه های تست و بنچ مشابهی استفاده کرده باشن ! مثلا از بنچ مارک کرایسیس یا ... بعدش اونا رو باهم مقایسه کنید !

3 - سعی کنید به سیستم مورد استفاده برای تست گیری توجه کرده و حدالمقدور نتایج تست هایی رو مد نظر قرار بدید که قطعات سیستم مورد استفاده در تست ها ! مشابه یا نزدیک به قطعات سیستم شما باشد !

4 - سعی کنید حتما حتما در میان تست های هر منبع ! فقط به نتیاج مواردی توجه کنید که با رزولیشن مورد استفاده شما برابر باشن ! مثلا اگه مانیتور شما دارای رزولیشن 1680 در 1050 هستش ! حتما نتایج مربوط به این رزولیشن ها رو مورد ارزیابی قرار بدید ! و به باقی نتایج در سایر رزولیشن ها کاری نداشته باشید !

5 - سعی کنید نتایج تست هایی رو مد نظر قرار بدید که از برنامه هایی مشابه کاربرد شما استفاده کرده باشند ! مثلا اگر کاربرد شما به منظور گیمینگ هستش ! بهتره بیشتر روی نتایج تست های مربوط به بازی ها تمرکز کنید و یا اگر کاربرد شما مربوط به سیستم عامل و کاربردهای دیگریست ! سعی کنید نتایج تست برنامه هایی همانند یا نزدیک به کاربردتون رو یافته و مورد ارزیابی قرار بدید ! و با نتایج سایر تست ها ! همچون نتایج تست گیم ها ! کاری نداشته باشید !

موفق باشید !

ارادتمند همه شما خوبان / بازنده

بازهم تاکید میکنم انچه در این مقاله میخوانید ! همگی ادراکات و تفکرات حقیر در این موارد بوده و دلیلی بر درست بودن شان نیست !

پایان

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ویرایش.

ویرایش شده توسط DOMINATOR
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

فرامرز جان یه سوال ........ از همه مهمتر عجب دست به تایپی :(:D:eek::eek::eek::(:eek::eek::eek:

سلام اقا رضا ! شرمنده میفرمایید ! ........... در ضمن من در این مورد وسواس دارم و اگه از جایی مطلبی رو بگیرم یا حتی نکاتیشو استفاده کنم ! حتما منبع اونو ذکر میکنم !

در ضمن تمام سعی من بر اینه که دست روی مسائلی بذارم که اولا مهم و با اهمیت باشن و ثانیا منبع دیگه ای براشون وجود نداشته باشه ! .......

در مورد دست به تایپم که نشد یکبار دوستان از زحمتش حرف بزنن و بجای ....! به هر حال ممنون ! و دمتون گرم که حداقل شما یکنفر کامل میخونید !

بازنده

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 5 ماه بعد...

.

" باز هم در مورد استفاده از نتایج تست و بنچ ها برای انتخاب قطعات "

قسمت اول :

سلام ! راستش در ابتدا که شروع بنوشتن این پست کردم ، در فکر نوشتن چند خط و توضیحی کوتاه بودم ! ولی خب کم کم این چند خط بیشتر شد و در همون اوایل متوجه شدم که یا باید ننویسم و یا مثل همیشه کامل بنویسم ! پس تصمیم گرفتم بصورت کامل انچه در رابطه با این بحث در ذهن دارم با شما دوستان تقسیم نمایم ! البته این بحث در تاپیک دیگه ای سر گرفت و در حقیقت یکی از دوستان به موضوعی اشاره کردند که من در فکر پاسخی چند خطی به این عزیز بودم و ....که همونطور که گفتم و خودتونم میبینید یکمی زیادی طولانی شد ! پس تصمیم گرفتم این مطلب رو در این تاپیک قرار بدم چون با موضوع و بدنبال مطالب عنوان شده در این تاپیک بود ! خلاصه از اینکه طولانی شد عذر میخوام !

من کوچکتر از اونی هستم که بخوام با شما اساتید محترم وارد بحث بشم ولی به نظر من همه کولر ها روی همه قطعات نتیجه یکسانی ندارند . یعنی روی سی پی یوها و مادربردهای مختلف نتایج متفاوتی رو کسب می کنند.البته این نظر شخصی من هست. چون من خودم یه Big Typ VX دارم البته این کولر پایه برای اتصال رو سوکت 1366 رو نداره و فعلا هم گذاشتمش کنار. من این کولر رو برای AMD X2 4200 گرفته بودم وبعد که برای E8400 ازش استفاده کردم اون کارایی قبلی رو نداشت .

با توجه به اینکه هم سی پس یو و هم مادر برد من همینی هست که در این تست مورد آزمایش قرار گرفته آیا به نظر شما بهتر نیست همین کولر رو انتخاب کنم.

ولی در رابطه با V10 من توی چند سایت دیگه هم دیدم که این کولر نتوسته کارایی بالایی از خودش نشون بده و ضمن اینکه قیمت این کولر واقعا بالاست و با یه کم هزینه بیشتر میشه از یه واتر کولینگ استفاده کرد.

اینم نتایج بررسی سایتBenchmark Reviews.com البته در این تست از مادربرد Gigabyte GA-EX58-UD4P استفاده شده .

دوست عزیز اینرو هم در نظر داشته باشید همانطور که در مورد کارایی بقیه قطعات ما به اینگونه سایتها مراجعه میکنیم و نتایج آنها برای ما مورد قبوله نمیتونیم بگیم که تست کولینگ این سایتها واقعیت ندارد. ولی اگر باز خود شما به شخصه با این چند مدل کولر کار کرده اید و از کارایی آنها (با توجه به تجربه خودتون )آگاهی دارید حرف شما برای ما مورد سنده.

سلام ! منم کاملا با دوست خوب مون جناب BODA موافقم و همیشه گفتم و بازم میگم که در کل قطعات مربوط به پی سی و کارایی شون ، نسبی بوده و در تعامل مستقیم با یکدیگر هستند ! واسه همین در مطلبی که در مورد " طریقه استفاده صحیح از نتایج تست ها و بنچ مارک های منابع مختلف " نوشتم ، راه هایی رو برای برداشت صحیح از اینگونه نتایج ، مطرح کردم .

البته باید این مورد رو هم در نظر داشته باشیم که این نسبی بودن و تعامل قطعات ، دارای شدت و ضعف هستش و در برخی قطعات و تعاملات شون ، شدت این نسبیت بیشتر و در برخی هم کمتر میشه ! از جمله در مورد کولر ها هم این نکته صدق میکنه ! البته شرایط تست گیری هم خیلی خیلی مهمه و جدای قطعات مشابه ، نکات ریز بسیاری در تشابه دقیق تست ها دارای اهمیته !

مثلا د مورداستفاده از نتایج تست کولر ها :

1 - استفاده از پردازنده مشابه ! یعنی اگه قراره بر اساس نتایج تست ها ، کولری رو انتخاب کنیم ، باید حتما نتیجه تست هایی رو در نظر بگیریم که از پردازنده مشابه پردازنده خود مون استفاده کردند ! یا مثلا برای درک صحت و قضاوت در مورد 2 تست مختلف ، باید حتما در هر دو تست از یک پردازنده استفاده شده باشه ! یعنی بعنوان مثال اگه ما از پردازنده 6600 استفاده میکنیم ، برای انتخاب یک کولر ، باید دنبال تست هایی باشیم که از اون کولر و کولر ها برای این پردازنده استفاده شده باشه و در حقیقت پردازنده اون سیستم تست گیری همون 6600 باشه و الا چه بسا فلان کولر مورد نظر ما یا هر کولر دیگری فرضا برای پردازنده 8600 بهتر عمل کنه و برای پردازنده 6600 تفاوت کارایی داشته باشه و یا کولر دیگری بهتر از کولر مد نظر ما برای پردازنده 6600 عمل کنه در حالیکه برای پردازنده 8600 عملکردشون برعکس باشه ! پس تشابه پردازنده در سیستم تست گیری برای انتخاب کولر مهمه !

فراموش نکنید اینجا بحث ما دو تاست ! یعنی یکی اینکه پردازنده مورد استفاده در تست ، مشابه پردازنده ما باشه و یکی هم وقتی که میخوایم بین دو تست مشابه ولی از منابع مختلف هم قضاوت کنیم باید در هر دو تست از پردازنده مشابه استفاده شده باشه !

البته مورد پردازنده به همینجا ختم نمیشه و در اون مقاله هم گفتم که جزئیات بسیار دیگه ای همچون استپینگ پردازنده یا بچ نامبر پردازنده هم دارای اهمیت فراوانیه که بعید میدونم در همه تست ها به این ریزه کاری ها اشاره بشه ! مثلا میدونیم که یک پردازنده 6600 با استپ g0 کارایی بالاتری داشته و هم خنک تره و هم بیشتر اورکلاک میشه ! خب حالا وقتی به این جزئیات در تست ها اشاره نمیشه ، نمیشه نظر قطعی داد ! و براحتی میشه از چنین مواردی به نفع یا ضرر یک قطعه مثل کولر پردازنده ، استفاده کرد !

2 - استفاده از مادربرد مشابه : خب مادربرد هم همچون پردازنده دارای اهمیت بوده و در نتایج تست ها تاثیر گذاره ! مثلا خنک تر بودن یک مادربرد یا هت سینگ بهتر و مچ تر با طراحی کولر پردازنده ، ! فرض کنید در 2 تست از دو منبع مختلف و با کولر مشابه ، از دو نوع مادربرد مختلف برای نتیجه گیری کارایی یک کولر استفاده شده ، خب حالا ممکن یکی از اون مادربرد ها خنک تر بوده و این دمای کمتر ، روی دمای پردازنده هم تاثیر بذاره ، یا مثلا نوع هت سینگ مصرفی در یکی از مادربرد ها ، از بابت طراحی ، ( اندازه / جنس / شکل / ...) با کولر مورد تست ، مچ تر بوده و در دفع گرما یا خنک تر شدن بوسیله کولر ، هماهنگ شده و کارایی بیشتری داشته باشد ! خب مسلما این نکات هم در نتایج تست ها تاثیر گذار خواهند بود !

از طرف دیگه و در بحث توجه به یک تست هم باید بدنبال تست هایی باشیم که از مادربردی مشابه مادربرد ما استفاده کرده باشن تا نتیجه اون تست ها برای کاربرد ما تقریبا یکسان باشه ! و الا فرضا اگه فلان کولر حتی با پردازنده مشابه پردازنده ما ، ولی روی یک مادربرد متفاوت همراه باشه ، نتیجه اون تست نمیتونه نزدیک به نتیجه ای که ما با اون کولر و مادربرد مون خواهیم گرفت یکسان باشه ! پس چه در رابطه با تشابه مادربرد ما و مادربرد استفاده شده در سیستم تست گیری و چه در رابطه با مادربردهای استفاده شده در دو تست از منابع مختلف ، باید مادربرد ها مشابه و یکسان باشند و الا نتایج حاصله با واقعیت ان برای ما ، متفاوت خواهند بود !

3 - استفاده از کیس مشابه : در مورد کیس هم جریان تشابه تاثیر خودشو داره و اگه قراره به نتیجه یک تست در مورد فلان کولر توجه کنیم و یا دو تست از یک کولر و از منابع مختلف رو باهم مقایسه کنیم ، باید به تابه کیس مون با کیس مورد استفاده در اون تست ها هم توجه بشه ! میدونیم که نوع کولینگ یک کیس در دفع گرما و گردش مناسب هوا و در نتیجه خنک تر شدن بیشتر قطعات ، همچون پردازنده ! تاثیر ویژه ای داره !

حتی تعداد فن های مصرفی و حتی نحوه و جایگاه نصب فن ها ، هر یک به نوبه خود میتونن در کاهش دما دست داشته باشن ! حتی وقتی برای سنجش کارایی یک کولر ، از دو تست متفاوت و از دو منبع مختلف میخوایم نتیجه گیری کنیم ، باید نه تنها در هر دو تست از کیس های مشابهی استفاده شده باشه که باید نحوه کولینگ هر دو کیس ، چه از باب تعداد و نقاط نصب فن ها و چه حتی نوع فن / دور فن / اندازه و سایز فن / زاویه مکش یا دمش ان ها ( فن ها ) یکسان و کاملا مشابه باشد !

تازه اگه بخوایم یکمی سخت گیری کنیم باید حتی تنظیمات دور فن ها در بایوس هم یکی باشه ! ناگفته نمونه نکات ریز دیگری همچون جایگاه قرار گیری پاور از بابت قرار گیری فن پاور ( رو به بالا یا رو به پایین ) هم میتونه تاثیر گذار باشه ، چون فرضا اگه پاور ( دارای فن در زیر یا بالای خود باشه ) و در قسمت بالای کیس بخوره و فن اون رو به پایین باشه ، مستقیما گرمای داخل پاور رو به سمت پره های کولر هدایت میکنه ! و اگه سیستم تست دیگری ، اینطوری نبوده و مثلا پاورش در پایین نصب شه و یا فن پاور به سمت بالا قرار داده بشه ، خب گرمای داخل پاور به سمت پره های کولر دمیده نمیشه و بی شک میتونه در دما کولر و نتیجه نهایی تست ، موثر واقع شه ! تازه اینی که گفتم با فرض اینکه حتی کیس و پاور مورد استفاده در هر دو تست هم مشابه باشه و فقط در یکی از اونا فن پاور رو به سمت کولر و در یکی دیگه هم رو به سمت بالا باشه ! خب میبینید که اگه قرار باشه کمی دقت کنیم با موارد ریز بسیاری برخورد میکنیم که نه تنها هر یک به تنهایی میتونن در نتیجه کلی مثلا یک کولر نقش داشته باشند که با جمع این به اصطلاح جزئیات با نتیجه غیر مشابهی مواجه خواهیم شد !

4 - حتی زاویه نصب کولر که در برخی از سوکت ها همچون 775 ، که امکان نصب در همه زوایا رو دارن ، هم مهمه و باید به اونم توجه بشه ! مثلا اینکه در اون تست ها ، فن کولر در امتداد فن پشت کیس قرار گرفته یا نه ! و اینکه برای کدوم کولر بهتره در امتداد فن پشتی قرار بگیره یا در حالت دیگه ای ! یا مثلا کارت گرافیک مورد استفاده در تست ها هم میتونه تاثیر گذار باشه ! فرض کنید یک کارت gtx 295 یا 4870x2 در یک تست بکار بره ، خب مسلما مقداری از دمای بالای این کارت به داخل کیس سرایت کرده و دمای کلی داخل کیس رو تحت تاثیر قرار میده و حتی اندازه یک کارت گرافیک هم میتونه در نحوه کولینگ و گردش هوای داخل کیس بی تاثیر نباشه !

بماند که مواردی همچون دور فن گرافیک رو هم میشه در نظر گرفت ! فکر کنید در یک تست از یک کارت معمولی مثل 8600 استفاده بشه و در یک تست از یک کارت دو جی پی یو مثل همون موارد اشاره شده ! مسلما دمای داخل کیس حتی در صورت یکسان بودن سایر قطعات و جزئیات شون ، باز هم با هم یکسان نیست !

نکته اخر هم دمای محل و مکان تست گیریه ! فرض کنید یک تست در فضای داخل یک اتاق گرفته بشه یا در فضای یک سوله / یا اینکه یک تست در زمستون باشه و یکی در تابستون / یا یک تست در یک منطقه گرمسیر گرفته شه و یکی در منطقه سرد سیر ! یا اینکه در یک اتاق کولر گازی روشن باشه یا پنجره باز بوده و باد بوزه به داخل و یا نه و بسیاری دیگر ....مسلما شرایط و دمای هوای اتاق یا محل تست گیری هم باید مشابه باشه تا بشه در مورد نتایج هر دو تست با قطعات کاملا مشابه و یکسان ، نظر داده و نتیجه گیری کرد !

خب شاید وقتی تک تک این نکات رو حساب کنیم فرق خیلی زیادی در نتیجه تست ها بوجود نیاد ولی وقتی همه یا چند تا از این نکات رو باهم جمع بزنیم میبینیم که کم کم تفاوت زیاد میشه و به عبارت ساده تر امکان دستکاری ، حال چه از باب جانب داری و چه از جهت عکس اون فراهم تره ! از طرف دیگه وقتی بحث سره کارایی بالاتر دو کولر با نتیاج و کارایی نزدیک بهم باشه ، مثلا دو کولر با کارایی بالا که تفاوت شون در حد چند درجه ست ! اونوقته که این جزئیات سرنوشت ساز خواهند شد !

البته من تا بحال تستی رو ندیدم که به جزئیاتی که در بالا برخی شونو نام بردم هم اشاره کرده باشه ! مگر در موارد خاصی که هدف از تست گیری ایجاب کنه ! که تازه در اون موارد هم تنها به جزئیات یکی از قطعات که همون قطعه اصلی مورد تست هم هستش توجه میشه نه همه شون ! مثلا در تست گیری بین یک پردازنده مشابه با استپینگ های متفاوت !

خب حالا برای استفاده از نتایج تست ها ! اولا باید قطعات مورد استفاده در تست ها مشابه قطعات ما باشند ! یعنی تا حدی که میشه ، دنبال تست هایی باشیم که تمام قطعات مورد استفاده در سیستم تست گیری با قطعات سیستم ما یکسان و مشابه باشند ! مثلا اگه قراره از نتایج تست ها برای انتخاب یک کولر استفاده کنیم ، باید سایر قطعات سیستم تست گیرنده ، همچون مادربرد / پردازنده / کیس / .... همگی مشابه قطعات سیستم ما باشند و تا حدی که جا داره جزئیات نامبرده شده هم یکسان بوده باشن ! ثانیا برای گرفتن نتیجه دقیقتر دنبال چند تست با قطعات مشابه خود و از منابع معتبر و مختلف باشیم ! اینکه چند تست با قطعات مشابه خود ولی از منابع و سایت های مختلف گیر بیاریم میتونه تا حدی کمک حال ما بوده و بر صحت یا عدم صحت نتیجه تست ها کمی گواهی باشه !

متاسفانه در حال حاضر بدلیل وجود همین کم کاری ها که شاید برخی سهوا و برخی عمدا بوده باشن ، با نتایج متفاوتی روبرو میشیم ! حالا اینکه اون منبع تست گیرنده داره از روی ندونستن اینکارو میکنه و به مثلا این جزئیات اهمیت نمیده یا اینکه داره از روی قصد و با نیت قبلی ، از این جزئیات به نفع یک برند یا قطعه استفاده میکنه و یا به ضررش ، خیلی توفیر نداشته و در نهایت پاسخ دقیق و قابل اعتمادی برای ما ندارند !

فرض کنید فلان سایت یا منبع ، اقدام به تست و بنچ گیری از چند نوع کولر میکنه ! خب ایشان میتونن با کمی تست ازمون و خطا ، قبل تر به نتایجی برسن و بفهمن که مثلا فلان کولر مد نظرشون ، با فلان مادربرد یا فلان پردازنده ، دارای کارایی و عملکرد بهتریه ! یا در فلان کیس و با طریقه چیدمان فن ها در فلان نوع و حالت ، اون کولر مد نظرشون ، نتایج بهتری ارائه میده ! حتی میتونن از جزئیات هم استفاده کنن و فرضا برای تست کولر مورد نظرشون از یک پردازنده 6600 با استپینگ g0 و بچ نامبر خوب استفاده کرده و برای سایر کولر ها از یک 6600 دیگه با استپ b 1 و بچ نامبر نا مناسب استفاده کنن !

تازه همه این ها در صورتیه که اون ها ملزم به این کار باشن و مثلا شاهدی چیزی اونجا باشه ! و الا کی به کیه ! البته در مورد اون عده ای که سهوا اینکارو میکنن قضیه کمی فرق داره و بممکن در برخی موارد نتایج حاصله ایشان در تناقض با موارد عمدی بشه و به این صورت کاربر مجبور به تحقیق و تامل بیشتر بشه ولی در حالت کلی بی دقتی به این جزئیات از روی سهو ، در هر صورت نتیجه یکسانی رو در بر خواهد داشت و برای کاربر نوعی ، همچون من و شما یی که به نتایج این تست و بنچ ها اهمیت میدیم و یا برخی از کاربران که کلا انتخاب شون منوط به نتایج اینگونه تست ها ست ، میتونه مشکل ساز باشه !

فقط یک نکته ای اینجا فراموش نشه ! اینکه قرار نیست همه منابع و سایت های تست گیرنده اینکاره باشن و همچنین قرار نیست همیشه یک قطعه یا برند رو برای جانب داری یا بالعکسش زیره سر داشته باشند ! ممکن فرضا در مورد کارایی کارت های گرافیک جانب داری یک برند یا قطعه خاصی رو بکنند ولی در مورد کولر ها واقعا بی طرف باشند ! این دیگه به شانس بستگی داره ! هر چند اگه اوضاع به همین منوال بگذره باید در اینده نزدیک منتظر چنین موردی بصورت دائمی باشیم !

ادامه در پست بعدی !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

قسمت دوم :

سخن اخر اینکه برای انتخاب یک قطعه نباید همه معیار و مقیاس مون ، استفاده از نتیاج اینگونه تست ها باشه و بهتره از این نتایج بعنوان یکی از معیارها استفاده کنیم ! و با دونستن مواردی که پیش تر عرض کردم ، با نگاهی تامل انگیز به این تست ها بنگریم ! به هر ترتیب هیچگاه نتیجه و بازده یک قطعه کامپیوتر ، قابل پیش بینی بصورت 100% نیست و تنها در صورتی میشه به نتیجه قطعی رسید که شخصا مورد تست و تجربه عینی قرار بگیرن ! البته استفاده از تجارب دیگران ، میتونه کمی تا قسمتی راهنمای انتخاب ما باشه ولی باز 100% نیست و تا با قطعات خودمون و در خونه خودمون مورد تست و تجربه قرار نگیرن ، 100% نمیشه ! خب بدون تردید برای هیچ یک از ما تجربه عینی همه قطعات امکان پذیر نیست و لاجرم باید تن به انتخابی غیر قطعی بدیم ! ولی این موضوع چیزی از اهمیت تحقیق و تامل بیشتر ما رو کم نمیکنه !

شاید بد نباشه به یک نکته مهم دیگه هم در همین راستا اشاره کنم ! همونطور که میدونید الان در حدود نزدیک به 2 ساله که تب استفاده از نتایج اینگونه تست ها شایع شده و کاربران با هر سطح معلومات حالا چه کم و چه زیاد ، به نتایج این تست ها هم گوشه چشمی دارن ! خب حالا یک لحظه فکر کنید که فرضا فلان کولری که در این سایت ها و منابع دارای عملکرد مناسب و عالیی هستش ، به چه میزان میتونه روی فروش اون قطعه و برند تاثیر گذار باشه ! اگه کمی در این بحث دقت کنید میبینید که واقعا بحث یکی دوتا نیست و حرف از میلیارد ها دلاره ! و بدبختی اینجاست که این شیوه تازه داره راه میافته و روز به روز بیشتر مورد توجه و استفاده قرار میگیره !

خب حالا خود تونو جای مدیران فلان برند بگذارید ! وقتی میبینید با درج نتایج یک تست از کولر ساخت کارخونه شما ، و کمی دستکاری یا جانب داری ، حال چه قانونی ( با بی توجهی به جزئیات ) و چه غیر قانونی و عمدی ، میزان فروش شمای سازنده ، در کل کره زمین ، افزایش چشمگیری پیدا میکنه ، خب اونوقت حاضرید چقدر برای درج چنین نتایجی هزینه کنید ؟ یا مثلا اگه مدیر یک سایت باشید و برای درج نتیجه یک تست به نفع فلان قطعه و فلان برند ، به شما یک رشوه انچنانی بدن ، ایا میشه براحتی از خیرش گذشت ؟

ببینید بحث سره دروغ کله گنده و تابلو نیست ، که هر بچه ای از راه برسه فورا بفهمه و دست شون رو شه ! نه ! بذارید یک مثال ساده بزنم ! مثلا در مورد همین کولر ها ! ببینید مثلا موضوع این نیست که کارایی یک کولر 20 تومنی رو با یک کولر 100 تومنی برابر یا بیشتر کنن ! بلکه اونا خیلی حرفه ای و ظریف عمل میکنن ! اونا بیشتر در مورد قطعاتی با کارایی نزدیک بهم دست به این کار میزنند و از طرف دیگه با حربه های دیگه ای باعث سو تفاهم و درک ناقص قضایا از دید کاربر میشن ! اونها با حرکات بسیار حساب شده و دقیق باعث خطای درک ما میشن و به نوعی کاربر رو تحت تاثیر و تلقین تعاریف و بررسی هاشون قرار میدن ! با بزرگنمایی برخی از نکات ریز که در ادامه بدان ها اشاره خواهم کرد به کاربر می قبولونند که کارایی فلان قطعه بالایا پایینه !

البته اصل این حرکت توسط خود سازندگان برنامه ریزی و مورد استفاده قرار میگیره ولی اخیرا و با کشف این قابلیت سایت ها و منابع تست گیری ، استفاده تبلیغاتی و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و کاربر ، در این سایت ها و منابع هم اغاز شده و اونام همون کار سازندگان رو دنبال و با هیئتی بی طرفانه بسیار بهتر و بیشتر از خود سازندگان ما رو مجاب به انچه در سر دارند میکنن ! در حقیقت اعمال و تبلیغاتی که سازندگان با دردسر فراوان سعی در قبولوندن شون به ما هستند ، این منابع و سایت ها مثل اب خوردن و بسیار عمیقتر و کارا تر روی مخ ما حک میکنن ، بدون اینکه حتی خودمون هم بفهمیم ! چون اونارو ذی نفع نمیدونیم و فکر میکنیم بی طرف هستند !

متاسفانه در دنیای تئوری ، عملکرد و اختلاف کارایی قطعات کامپیوتری ، بسیار پر رنگ تر از دنیای واقعیته و اینم بخشی از تبلیغات سازندگان این قطعاته تا کاربران رو تشویق و مجبور به ارتقا و خرید قطعات جدیدتر کنند ! استفاده از اسامی جدیدتر و در بوق و بلندگو کردن قابلیت های جدیدتر و انواع تبلیغات در مورد کارایی بالاتر قطعات جدید ، نا خواسته شما رو به سمت خرید اونا سوق میده و کم کم در شما این ذهنیت بوجود میاد که قطعات فعلی تون بسیار ضعیف و نا کارمد هستن ! نمیدونم شاید برای شمام پیش اومده باشه که بعد از ارتقا یک قطعه مثل پردازنده ، انتظار یک تفاوت چشمگیر و قابل لمس رو داشتید ولی در عمل فقط با تفاوت اعداد و ارقام برخورد کنید و حرکت یا سرعت ملموسی رو از قطعه جدیدتون و در مقایسه با قطعه قبلی شاهد نباشید ! این همون نکته ای هستش که من میگم !

یعنی شما روی کاغذ و در حالت تئوری وقتی قطعه فعلی یا قبلی تونو با قطعه جدید مقایسه میکنید ، با طوماری از اعداد و ارقام بیشتر و بالاتر مواجه میشید ولی در عمل این اعداد و ارقام کارایی مطابق با ذهنیت شما نخواهند داشت ! خب این تفاوت ارقام و امتیازات از طرق مختلف صورت میگیره و یکی از بهتریناشون همین جریان نتایج و ارقام سایت ها و منابع تست گیری هستش یا مثلا نرم افزار های بنچ گیری که دیگه شما رو بدور از هر شک و تردید یا بدگمانی به دستکاری نتایج ، وادار به باور شان میکنند !

شاید جالب ترین قسمت ماجرا این باشه که ما برای اینکه خودمون مجاب به برتری و ارزش ارتقا مون کنیم ، با استفاده از نرم افزار های بنچمارک و مشاهده اعداد و ارقام بالاتر ، خودمون رو قانع به کارایی بسیار بالاتر اون قطعات کرده و با این کار ، توجیهی برای هزینه ها و موارد اقتصادی مون هم پیدا میکنیم و شایدم به نوعی خودمونو گول میزنیم ! بنظر من اگه قرار به تفاوت عملکرد و کارایی بالاتر یک قطعه باشه ، مخصوصا با توجه به تفاوت هزینه و قیمت انها ، باید در حین کار و کاربرد شون این تفاوت رو لمس کنیم نه اینکه در لابلای اعداد و امتیازات بنچمارک ها بدنبال اثبات اختلاف شون باشیم !

از سوی دیگر نتایج تست ها و بنچ مارک ها نیز از همین حربه استفاده کرده و سود میبرند و کاربر در میان این اعداد و ارقام خام میشه ! البته این وسط عده ای هستند که اونقدر تحت تاثیر قرار میگیرن که جدی جدی باورشون میشه و در عمل هم این تفاوت ها رو بزرگ حس میکنند ولی برای بسیاری همچون خود من ، دقیقا بر عکسش اتفاق میافته !

شما روی کاغذ و در نتایج این تست ها با اعداد و ارقامی مواجه میشید و فرضا میبینید قطعه فعلی یا قبلی تون در رتبه های خیلی پایین تر قرار داره ! و مثلا فلان قطعه جدیدتر رو میبینید که در رتبه های بالاتر قرار گرفته ! و مسلما این ارقام و اعداد و رتبه های بالاتر ، تشویق و گاهی دلیل و التزامی برای تغییر و ارتقا شما میشوند ! حتی کار به اینجا ختم نشده و تیز بینی اساتید تبلیغات با استفاده از علوم مربوطه و کمی هم غلو ، حتی در نمودار ها و اشکال مورد استفاده برای بیان نتایج تست ها هم دست از بزرگ نمایی برنداشته و با استفاده از هزاران هزار برنامه ریزی و خوندن ذهن کاربر و تاثیر روی او ، ایشان را وادار به انتخاب و ذهنیته مورد نظرشان مینمایند ! شما کافیه کمی به این نمودار ها و اشکال موجود در بحث نتیایج تست ها دقت کنید ، همون نمودارهایی که با رنگ های متفاوت در اکثر این نتایج به چشم میخورن و در کنار هر یک اعداد و ارقامی از امتیازات گرفته تا ... دیده میشن !

من بارها و بارها مشاهده کردم که هیچ تناسبی بین این اعداد و اون اشکال و نمودار ها وجود نداره و به نحوی کاربر با دیدن اختلاف بین این ارقام و اون اشکال ، در ذهن خود تفاوت کارایی بسیاری رو ترسیم میکنه !

خب وقتی این تفاوت کارایی در ذهن کاربر و مخاطب نقش میبنده ، بی شک اونو تبدیل به یک خریدار خواهد کرد ، حالا چه در حال و چه در اینده ! یعنی با همین بزرگنمایی این منابع و سایت ها در نتایج تست ها ، سیل عظیمی از خریداران از نقاط مختلف کره خاکی ، به سمت فلان برند یا فلان قطعه سرازیر میشه !

حتی در برخی از برنامه های بنچ گیری که نرم افزار هایی از پیش تعیین شده هستند ، شما میبینید که برای مثلا یک پردازنده یک هسته ای امتیازی در حدود هزار در نظر گرفته میشه و برای یک پردازنده 2 یا 4 هسته ای امتیازی در حدود چندین برابر اون ! یا در مورد سایر قطعات ! ولی وقتی در عمل و حین کار به این مقایسه ها توجه کنید متوجه میشید که بهیچ وجه کارایی اونا مثلا در حد چندین برابر نیست و شاید حتی در حد چند برابر هم نباشه تا برسه به چندین برابر ! خب هر یک از این موارد چه از جانب سازندگان و چه سایت ها و منابع تست گیری و چه از ناحیه نرم افزار های بنچ گیری ، همه و همه بکوب در ذهن شما یک چیزو تلقین کرده و شما رو وادار به رسیدن به یک نتیجه میکنن ! که اون نتیجه هر چی که باشه حداقل از نظر اقتصادی به نفع ما نیست !

خوشبختانه از اونجایی که این حربه در اول کار خود ست ، هنوز تا حدی این مساله لس نشده و هنوز هم با احتیاط کامل و تا حدی بصورت نسبتا معقول به خورد ما داده میشن ولی من حدس میزنم در اینده نه چندان دور و وقتی این موضوع در بین سازندگان قطعات و این منابع ، همه گیر بشه ، اونوقت واقعا دیگه نمیشه به هیچ یک از این تست ها اعتماد کرد !

البته همین الانشم هر از گاهی از گوشه و کنار اخباری درز میکنن مبنی بر تقلب و جانب داری فلان برند در نتایج تست های فلان سایت و متاسفانه اون مواردی که به گوش من رسیده از بزرگترین و گسترده ترین منابع و سایت ها بودند که تستها و رویو های بیشماری از این منابع و سایت ها هر روزه در معرض نمایش و اطلاع کل کاربران دنیا قرار میگیره و نام ان سایت ها و منابع در زمره برترین سایت های مربوط به بررسی / تست و بنچ گیری سخت افزار هاست که در این بین کاربران ایرانی هم سهم عمده ای در استفاده و استناد به تستهای ایشان دارند !

پس بهتره کمی حواس مونو جمع کنیم و بیش از پیش در مورد استفاده از نتایج تست ها و بنچ های این منابع تامل کنیم ! هر چند این نسبی بودن کارایی قطعات کامپیوتر چاره مطلقی نداره ولی میشه تا اندازه ای بازی رو به نفع خودمون کنیم ! یا حق !

پایان

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...