رفتن به مطلب

ویژگی یه کارت گرافیک خوب


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

با اجازه یه چند تا سئوال فنی داشتم.اول اینکه memory interface چه تاثیری تو گرافیک داره؟یعنی 7950 که اینترفیسش 384 بیتی هست,چه برتری نسبت به 660ti که اینترفیسش 192 بیتی هست داره؟

دوم اینکه اولین فاکتور واسه خرید یه گرافیک چیه؟فک میکنم تعداد هسته های کودا باشه. :D

ولی این تعداد هسته های کودا چه تاثیری تو کارایی گرافیک داره؟

کلا اگه میشه به ترتیب اولویت بندی کنید که کدوم ویزگی مهمتره.یه توضیح مختصر هم بدید.

ممنون.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پارامترهای تعیین‌ کننده‌ ی سرعت پردازش یک کارت گرافیک:

1- تعداد شیدر و یا هسته ی CUDA: محاسبات مربوط به نورپردازی، سایه، حرکات آب و اجسام، ذرات غبار و … توسط واحدی به نام شیدر یا سایه زن صورت می‌گیرد. اثر مستقیم تعداد شیدر بر سرعت پردازش بدیهی است.

2- سرعت هسته و سرعت شیدر و یا هسته های CUDA: فرکانس کاری این دو نیز اثر مستقیم روی کارایی دارد.

3- خنک‌ کننده ی خوب: دو نوع سیستم خنک کننده ی Passvie و Active وجود دارد. در حالت پسیو یا منفعل، فن وجود ندارد. در حالت اکتیو، فن و لوله‌های حرارت گیر وجود دارد. خنک‌ کننده ی خوب و صدای کم، برای کارکرد درازمدت و خصوصا اورکلاک بسیار مهم است.


 

 

پارامترهای کم اهمیت‌ تر در سرعت پردازش کارت گرافیک:

1- واحدهای بافت و ROPها: واحد بافت، اعمال مربوط به بافت (Texture) را انجام می‌دهد. فیلتر کردن بافت یکی از این اعمال است. ROP یا Raster Operator نیز وظیفه‌ ی تبدیل نهایی خروجی برای نمایش روی نمایشگر را بر عهده دارد. این دو عامل معمولاً در بازی‌ هایی که بافت دقیق‌ تر و بهتری دارند، موثر هستند. اما نه به طور مستقیم. ضمن اینکه اثرشان به مراتب از شیدر و سرعت هسته کمتر است.

2- سرعت و نوع حافظه یا RAM کارت گرافیک: پهنای باند حافظه‌ی GDDR5 دو برابر بیشتر از GDDR3 است. سرعت نیز به طور مستقیم با پهنای باند متناسب است. اما اگر پهنای باند 2 برابر شود، سرعت اجرای بازی کمی بیشتر میشود. بنابراین این عامل تا حدی تاثیرگذار است ولی تعیین کننده نیست.

3- مقدار حافظه‌ی RAM: مقدار حافظه معمولاً اثر کمی دارد. البته بیشتر کاربران بدون توجه به نتایج تست‌ها حاضر هستند که پول بیشتری بابت خرید مدلی که حافظه‌ی بیشتری دارد بپردازند. این تصور کاملا اشتباه است. در بیشتر تست‌ها، عملکرد 2 گیگابایت رم نسبت به 1 گیگابایت رم، کمتر از 3 درصد فرق می‌کند. لذا خرید مدل‌های دارای حافظه‌ی بیشتر توصیه نمی‌شود.

توجه: نکته‌ ی مهم‌ دیگر این است که در کنار یک کارت گرافیک قدرتمند، باید پردازنده‌ ی اصلی (CPU) سیستم هم تا حدی قدرتمند باشد.

نکته: در ذکر مشخصات چیپ‌ها توجه کنید که تعداد شیدرها و واحد بافت در محصولات AMD و NVIDIA به علت تفاوت معماری، قابل مقایسه نیست. به این معنی که 2 برابر بودن شیدر در یک مدل AMD ، لزوما به معنای 2 برابر بودن توان آن نیست. چرا که ساختار شیدر در معماری Graphic Next Core به کلی با معماری Kepler تفاوت دارد.

 


معیار انتخاب بهترین کارت گرافیک بر اساس قیمت:
پیشنهادات بر اساس بهترین نتیجه در بازی‌ها داده شده است. اگر کارت گرافیک را برای بازی استفاده نمیکنید، میتوانید مدل‌های ارزان‌ تری هم تهیه کنید. مثلا میتوانید از APUهای AMD (ترکیب CPU و GPU) و یا از پردازنده‌ های اینتل که دارای کارت گرافیک مجتمع (IGP) هستند استفاده کنید.

 

معیار اصلی انتخاب، عدد حاصل از تقسیم قیمت بر کارایی است (C/P یا Cost/Performance). وقتی از دو کارت گرافیک به صورت موازی (منظور تکنولوژی SLI یا CrossFire مربوط به NVIDIA و AMD است) استفاده می‌کنید، نسبت قیمت به کارایی بهتر می‌شود. ولی مادربرد باید چنین قابلیتی داشته باشد، کیس باید بزرگ‌ تر باشد، مصرف انرژی بیشتر شده و در نتیجه پاور باید قوی‌ تر باشد. لذا با توجه به این مسائل انتخاب کنید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

....................

ویرایش شده توسط ᗰOHᗩᗰᗩD
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون.بودجم 1200 هستش.اگه بخوام بیشتر هزینه کنم باید بیشتر صبر کنم.چندتا مدل بهم پیشنهاد شده که بشترینش 7950 و 660ti هستش.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خواهش عزیز

با این بودجه بهتر از این کارت ها نمیشه تهیه کرد!یا میتونی کارکرده 660ti msi twinfrozer تهیه کنی که یکی از بچه های همین فروم گذاشته برای فروش!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ویژگی یه کارت خوب مقدار 

حجم رم بالا

فرکانس GPUبالا

اینترفیس مموری بالا

تعداد هسته های کودا ی بالا(البته نه در همه ی کارت ها)

خنک کننده ی خوب

شیدر رم بالا

فرکانس رم بالا

در کل همه چی بالا...اینطوری فقط اطلاعاتتون بالا میره و اگه میخواید بخرید بودجتونو بگید تا بشه بهتر تصمیم گرفت

فعال فقط میخواستم یه سری اطلاعت کسب کنم.مرسی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...