رفتن به مطلب

استادان سایت برای اورکلاک کمک کنن .


Recommended Posts

سلام دوستان عزیز والله انقد تو تاپیکا حرف از اور کلاک زدن خواستم ببینم منم میتونم این کارو با این سیستم زیرمون انجام بدیم یا نه .

 

دوستان مادر برده بنده اینه . 3 ساله اینارو دارمشون .

 

مادر برد

 

سی پیو بنده هم اینه .

 

CPU

 

رمای بنده این شونه بلندان ولی باسشون 1600 نه 2000 و 8 گیگ هستش 2 تا 4 گیگی .

 

 

RAM

 

اینم کولر بنده هستش 1 هفته خریدمش .

 

00538780357069451629.jpg

 

 

الان اینم از قسمتای مختلف بایوسم .

 

86436930258817089893.jpg

 

43072931575486084963.jpg

 

 

22674729011721582092.jpg

 

 

دوستان بنده مبتدی هستم تو این کار و عکسم که برا دوستان گذاشتم اگه امکان اور کردن هستش ممنون میشم بهم قدم به قدم از طریق عکسا و گزینه هایی که باید دستکاری کنم بگین چیکار کنم ممنون میشم فقط طوری که به سیستم یهو زیاد فشار نیاد تو این گرونی و بسوزه .

 

بدجور منتظر کمکتونم .

ویرایش شده توسط mohamad aslani
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود عزیز یه سری توضیحات جانبی رو برای اورکلاک سری 1156 میدم خدمتت بعد میریم سر اصل موضوع!

در پردازنده های موردنظر شما از حاصل ضرب base clock که کمی شبیه FSB است در ضریب پردازنده می توان CPU Frequency را محاسبه کرد.
CPU Frequency = Base Clocks x Multiplier

 

QPI یا Quick Path interconnect یا مسیر اتصال سریع یک راه ارتباطی است که از معماری های نسل های قبلی و تکنولوژی های ارتباطی پردازنده با چیپ ها و راه ارتباطی FSB گرفته شده است. بنابراین می توان QPI را نسل جدیدتر رابط های بین پردازنده و چیپست اصلی و حافظه اصلی سیستم دانست.در این تکنولوژِی جدید شاهد افزایش بسیار زیاد بهره وری نسبت به رابط قبلی هستیم.
مقدار سرعت QPI رابط مستقیم دارد با base clocks. می توان گفت یکی از توابع base clocks می باشد و هنگامی که اقدام به افزایش مقدار base clocks می کنیم، مقدار QPI نیز با آن افزایش پیدا می کند. این تغییر مقدار، فقط سرعت عملیاتی و ارتباطی را افزایش نمی دهد، بلکه در کنار این موارد باعث افزایش bandwidth و در نتیجه افزایش کارایی اصلی سیستم می شود.
این پارامتر، برای تنظیم کردن مقدار فرکانس memory controller و L3 Cache است که به صورت ON-Die در پردازنده قرار دارند. همانند CPU clock speed, dram speed, QPI frequency مقدار سرعت uncore نیز رابطه مستقیم دارد با ضریب استفاده شده
Bclk. می توان مقادیر مستقلی را برای این بخش نسبت به فرکانس های تنظیم شده دیگر در نظر گرفت، اما این تنظیمات باید به گونه ای باشد تا موجب اختلال در عملکرد سیستم و عدم پایداری آن نشود.
مقدار Uncore باید حداقل 2:1 نسبت به DRAM speed تنظیم شود تا سیستم اورکلاک شده دارای پایداری نسبی باشد. در غیر اینصورت امکان اینکه سیستم بوت نشود، بسیار وجود دارد. استفاده از نسبت های بالاتر از 2:1 مربوط به uncore:dram می تواند به بازدهی بسیار خوبی منجر شود. البته این مورد بیشتر بر روی حالت تئوری جواب داده است تا عملی. در اکثر مواردی که این نسبت بر روی 3:1 قرار داده شده است، با عدم ثبات کامل سیستم مواجه شده ایم.

Multiplier و Turbo
همانطور که در موارد قبلی اشاره شد، Multiplier فاکتور دومی است که مشخص کننده سرعت هسته پردازنده است. در حال حاضر پردازنده های مختلف شرکت اینتل، دارای Multiplier های مختلفی هستند و مقدار این پارامتر، بستگی دارد به منحنی قیمت/عملکرد محصولات اینتل. اکثر پردازنده های اینتل دارای Turbo multiplier هستند که می توانید با فعال سازی Speedstep option از طریق بایوس، از این امتیاز بهره مند شوید.
در صورت استفاده از از حالت توربو باید دقت داشته باشید که از طریق بایوس نمی توانید پفرکانس واقعی ایجاد شده توسط پردازنده را مشاهده کنید.
به طور مثال:
اگر مقدار multiplier را برای پردازنده Core i7 - 920 بر روی 20 تنظیم کنید و مقدار baseclock را بر روی 200 تنظیم کنید، پس از بوت شدن ویندوزتان به این فرکانس دست پیدا خواهید کرد:
20x200 = 4 GHz
اگر دوباره وارد تنظیمات بایوس شوید و مقادیر مربوط به حالت توربو را فعال کنید، سیستم عامل تان قادر خواهد بود مقدار multiplier را به عدد 21 برساند و طبق معادله ای که در بالا اشاره شد به این فرکانس برای پردازنده دست پیدا خواهید کرد:
21x200 = 4.2 GHz
حال اگر قسمت C-State را نیز در بایوس به حالت فعال در آورید، یکی از هسته های پردازنده تان به طور کامل با ضریب 22 کار خواهد کرد و به این فرکانس در آن هسته دست پیدا خواهید کرد:
22x200 = 4.4 GHz
بعد از انجام این موارد، وقتی مشغول کار با سیستم تان هستید و یا حتی هنگامی که در حال راه اندازی سیستم تان هستید، در کمال ناباوری با Blue Screens of Death یا همان صفحه مشهور آبی رنگ مواجه خواهید شد.

 

ولتاژهای مهم در هنگام اورکلاکینگ
اورکلاکینگ بدون دستکاری در ولتاژهای قابل تنظیم در بایوس فایده ای ندارد. برای اینکه بتوانید به خوبی از اورکلاک تان استفاده کنید بهتر است به تغییر دادن ولتاژها فکر کنید.
این تغییرات را می توان از طریق بایوس انجام داد. مدل های مختلف مادربرد دارای بایوس های متفاوتی نیز هستند، اما به طور معمول می توانید پارامترهای زیر را در تمامی بایوس ها پیدا کنید:


1:
V-CORE
این ولتاژ به طور مستقیم با CPU frequency در ارتباط است. یعنی هنگامی که CPU frequency افزایش داده می شود، V-CORE نیز باید افزایش پیدا کند.
2:
QPI voltage/CPU Vtt
این ولتاژها به منظور ثبات بیشتر سیستم در فرکانس های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین افزایش دادن مقادیر این ولتاژها هنگامی که مقدار سرعت رم را افزایش می دهیم مورد نیاز و مهم است.
3:
VDIMM / DRAM
این ولتاژ به طور مستقیم بر روی ماژول های رم تاثیر می گذارد و به طور بسیار موثری در برقراری ثبات رم پس از افزایش فرکانس کاربرد دارد. در به کار گیری این ولتاژ در هنگام افزایش دادن باید محتاط باشید و مقدار آن را به یکباره زیاد نکنید. افزایش 0.5 ولت در هر بار افزایش بهترین حالت ممکن است. افزایش دادن یکباره و بسیار زیاد این ولتاژ می تواند صدمه بسیار زیادی را موجب شود.
4:
IOH Core Voltage
ولتاژ IOH که در هنگام افزایش فرکانس بر روی عددی بیش از 200 قرار می گیرد. بهتر است این مقدار را به حالت اتوماتیک رها کنیم.
5:
ICH Core Voltage
ولتاژ ICH که پل ارتباطی بین پردازنده و سایر ابزارهای سیستم نظیر هارد دیسک می باشد. ارتباط بین این تراشه و پردازنده از طریق کانال های DMI صورت می گیرد. تنظیمات مقدار ولتاژ این بخش را نیز بهتر است در حالت اتوماتیک بگذاریم.

 

خب تا اینجا چندتا ازمفاهیم کلی اورکلاک رو مرور کردیم! حالا بریم سر کاراصلی :

ویرایش شده توسط HAMID PARNIYAN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرحله 1) افزایش فرکانس Bclock
جداسازی bclock از CPU
در ابتدا بایدمقدار bclock را به درستی اندازه گیری کرده و حدپایدار آنرا محاسبه کنید تا پس از آن بتوانید سیستم خنک کننده ای مطابق با آن انتخاب کنید. بدین منظور مجبور هستید که این فرکانس را از سایر فرکانس ها در حالت جداگانه ای محاسبه کنید.
برای این کار اولین چیزی که نیاز است، تنظیم دستی ضریب پردازنده (Multiplier) در پایین ترین حد ممکن است. به عنوان مثال سرعت استاک در پردازنده Core i5 650 با bclock 133MHZ و مولتی پلیر x24 فرکانس 3200 MHZ را به دست خواهد داد. اگر مقدار bclock را بر روی 180 تنظیم کنیم و مقدار مولتی پلیر هم x24 باشد به فرکانس 4300 MHZ می رسیم.
خوب این طرز کار برای شروع اصلا توصیه نمی شود. منظورم جهش یکباره از فرکانس 133 به 180 برای bclock است.
ایزوله کردن bclock نسبت به حافظه
سریعترین سرعت حافظه بر روی پلت فرم P55 پردازنده i5 750 (به طور مثال) از استاندارد DDR3-1333 تبعیت می کند. این مقدار به لطف تکنولوژِی DDR که نرخ داده ها را دو برابر می کند رخ می دهد. اگر کلاک این حافظه ها را نگاه کنیم عدد 667 مگاهرتز را نشان می دهد که سندی است بر ادعای ذکر شده.
همانند پردازنده؛ حافظه ها نیز برای تنظیم سرعت شان از bclock تبعیت می کنند. این رابطه از طریق یک ضریب معین اتفاق می افتد. در اینجا 133X5=667
چیزی که بسیار مشاهده می کنید مقداری با این تناسب : 2:10 در تنظیمات بایوس ها برای فرکانس حافظه ها می باشد.
اگر در هنگام اورکلاک پردازنده، مقدار bclock را بر روی 200MHZ قرار دهید، حافظه شما چه فرکانسی را به دست خواهد آورد؟
درست است، 2000 مگاهرتز که ممکن است از فرکانس قابل پشتیبانی حافظه شما بسیار فراتر باشد. برای اینکه این مشکل پیش نیاید پیشنهاد می کنم مقدار ضریب حافظه را بر روی کمترین مقدار ممکن تنظیم کنید.در این حالت اگر بخواهید از bclock 200 مگاهرتزی خم استفاده کنید، حافظه شما به فرکانس 600MHZ و با استاندارد DDR3 به فرکانس 1200 MHZ خواهد رسید.

 

خب حالا فکرکنم تاحدودی با اورکلاک پردازنده خودت آشنا شدی!

حالا میتونی قدم به قدم جلو بری؟

ویرایش شده توسط HAMID PARNIYAN
لینک به دیدگاه
Share on other sites

محمد جان یه پیشنهاد : خنک کننده پردازنده شما یکم ضعیفه سعی کن فرکانس رو بالاتر از 4000  بری!

تهویه کیس چطوره؟مدل کیس رو هم بگو!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بهنام جان  این رو تست کن ببین بوت میشه یا خیر .

Base clock 200

ratio  20x

cpu core voltage 1.312

فرکانس رم رو فعلا در پایین ترین حد بذار. (با افزاریش بیس کلاک ؛ فرکانس مموری هم بصورت مستقیم افزایش پیدا میکنه ) هر چی کمتر باشه سیستم و وارکلاک شما پایدارتر خاهد بود ...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 ماه بعد...

سلام

 

مادربرد من asrock p67 fatality professional هست و سی پی یو 2600k

 

حالا من اینو اورکلاک کردم تا 4.4 یعنی گزینه توربورو فقط گذاشتم رو 4.4 که هر موقع احتیاج داشته باشه بیاد رو 4.4 دیگه دست به هیچی نزدم ولتاژ هم رو auto هست واز 1.320 تا 1.344 متغیره coler master v8 هم بستم با نرم افزار occt تست میگیرم دما تا 79 میاد ایا زیاده خواهش میکنم راهنمایی کنید؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

 

مادربرد من asrock p67 fatality professional هست و سی پی یو 2600k

 

حالا من اینو اورکلاک کردم تا 4.4 یعنی گزینه توربورو فقط گذاشتم رو 4.4 که هر موقع احتیاج داشته باشه بیاد رو 4.4 دیگه دست به هیچی نزدم ولتاژ هم رو auto هست واز 1.320 تا 1.344 متغیره coler master v8 هم بستم با نرم افزار occt تست میگیرم دما تا 79 میاد ایا زیاده خواهش میکنم راهنمایی کنید؟؟

 

سلام دوست عزیز

 

پردازنده 2600K قابلیت اورکلاک بسیار خوبی داره و شما با یک ایر کولینگ خوب میتونید حتی تا 4.8 هم استبل اورکلاک کنید

ابتدا باید خدمتون عرض کنم که ولتاژ Auto برای CPU مناسب نیست و شما میتونید  با پیدا کردن کمترین ولتاژی که CPU در آن پایدار هست  به کاهش دما و مصرف  پردازنده  کمک کنید برای شروع از همون ولتاژ 1.34 که بصورت اتوماتیک تنظیم شده شروع کنید و پله پله  ولتاژ رو کم کنید  و پس از کاهش ولتاژ در هر مرحله یک تست پایداری با برنامه های نظیر Prime95 یا OCCT بگیرید و دما هم با مانیتور کنید قاعدتا باید بتونید با ولتاژ 1.24-1.28 برو فرکانس 4.5GHZ استیبل بشید اگر دربایوس گزینه ای به اسم Load Line Calibration  وجود داره آون رو بروی Level 1 یا اکستریم قرار بدید تا افت ولتاژ در هنگامی که پردازنده تحت فشار هست نداشته باشید

دمای مناسب برای این پردازنده حداکثر 70-75 درجه هست و CPU cooler شما علی رقم قیمت بالا پرفورمنس آنچنان مناسبی نداره و نمیشه ازش انتظار زیادی داشت به نظرم اگر بتونید با کمترین ولتاژ در فرکانس 4.5 گیگاهرتز استیبل بشید آن هم درصورتی که دما حداکثر در حدود 70-72 درجه باشه بسیار ایده آل هست

ویرایش شده توسط OverExtreme
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسی , با w prime v 210 تست گرفتم از 75 بالاتر نرفت خوبه به نظر شما؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

گذاشتم رو levele 1 تست گرفتم تو یک لحظه دما رفت رو 85 درجه!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسی , با w prime v 210 تست گرفتم از 75 بالاتر نرفت خوبه به نظر شما؟

 

شما ولتاژ CPU یا همون VCORE را کاهش دادید؟

wprime به مراتب فشار کمتری نسبت به برنامه های prime95 و OCCt میاره و قطعا دمای CPU در هنگام تست با این برنامه ها بالاتر خواهد بود

با برنامه های فوق هم امتحان کنید

 

 

ارسال شد 9 دقیقه قبل

گذاشتم رو levele 1 تست گرفتم تو یک لحظه دما رفت رو 85 درجه!!!

 

 

به این دلیل هست که شما ولتاژ از حالت اتو خارج نکردیدو این باعث شده ولتاژ شما در زیر لود حتی بیشتر از 1.36 بشه!!!

شما باید قبلش ولتاژ cpu رو از حالت اتو خارج کنید برای شرو از ولتاژ 1.3 استفاده کنید !

 

برای آشنایی با چگونگی عملکردLLC میتونید از جدول زیر کمک بگیرید برای مثال اگر Load Line بروی Level 1 باشه و شما 1.3 در بایوس ست کنیددر هنگامی که CPU زیر لود هست ولتاژ پردازنده به 1.315V افزایش پیدا میکنه

post-5233-0-31056600-1378976333_thumb.png

ویرایش شده توسط OverExtreme
لینک به دیدگاه
Share on other sites

یه قسمت هست تو بایوس نوشته offset voltage اینو تغییربدم دیفالت رو 0.55v هست؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کدوم قسمت در بایوس ولتاژو بیارم پایین؟

 

ولتاژ هسته پردازنده یا CPU Core voltage

 

یه قسمت هست تو بایوس نوشته offset voltage اینو تغییربدم دیفالت رو 0.55v هست؟؟

 

از حالت offset خارج کنید و بروی Fixed Voltage قرار بدید

 

شما وقتی ولتاژ رو بروی Offset قرار میدد متناسب با فرکانس Turbo ولتاژ پردازنده متغییر خواهد بود و در هنگام بیکاریIDLE ولتاژ پردازنده کاهش پیدا میکنه و این میتونه به کاهش دمای پردازنده فقط در حالت IDlE کمک کنه

اما پیدا کردن مقدار آفست مورد نیاز زمانبر هست و نیاز به مهارت زیادی داره شما اول از طریق حات فیکس مد کمترین و استیبلترین ولتاژ CPU رو پیدا کنید بعدا میشه مقدار افست رو محاسبه کرد!

ویرایش شده توسط OverExtreme
لینک به دیدگاه
Share on other sites

میشه از ولتاژ 1.250 شروع کنم چون تا 4.4 می خوام اور بکنم؟؟فقط عزیز به من بگید همین قسمت offset voltage دستکاری کنم دیگه؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

overextreme عزیز یه کاری برم پیش اومد باید برم بعد روش کار می کنم ممنون عزیز @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

میشه از ولتاژ 1.250 شروع کنم چون تا 4.4 می خوام اور بکنم؟؟فقط عزیز به من بگید همین قسمت offset voltage دستکاری کنم دیگه؟؟؟

 

من روش اصولیش رو بهتون گفتم که نه تنها برای این پردازنده بلکه برای کلیه پلتفروم ها میتونید استفاده کنید

 

ممکنه شما بروی 1.25 ست کنید اصلا سیستم بوت نشه به این دلیل گفتم بروی 1.3 ست کنید چون ولتاژ AUTO که استیبل هم بود 1.3 ست شده بود

استپ های افست خیلی به هم نزدیک هست بنابراین خیلی با دقت کمش کنید برای مثال 0.55V به 0.525 کاهش بدید و ببنید چقدر از ولتاژ CPU تو Load کاسته شده !

ویرایش شده توسط OverExtreme
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اصلا قسمت سی پی یو ولتاژو پیدا نکردم اصلا نیستش ؟؟؟؟

 

خب پس از کجا  offset mode رو 0.55 تنظیم کردید؟ یا مثلا CPU Load Line بروی لول 1 ست گذاشتید؟!

در همون بخش یه گزینه بالاتر Cpu core voltage هست

به هر حال مسیر زیر رو دنبال کنید بهش میرسید

Bios > OC Tweaker>Voltage control >Cpu Core voltage

post-5233-0-52428600-1378983337_thumb.jpg

ویرایش شده توسط OverExtreme
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام

 

این گزینه رو پیدا کردم ولی وقتی روش کلیک می کنم 3 تا گزینه داره auto,offset,fixet voltage !!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کدومو تغییر بدم vtt voltage,pchvoltage,cpu pll voltage,vccsa voltage بالا هم 3 تا گزینه هست power saving mode,cpu core voltage,offset voltage که وقتی رو core voltage میرم نوشته offset ,fixetvoltage,auto دیگه هیچی نداره که تغییر بدم؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یکی بیاد کمک کنه؟ :( هر کاری میکنم استیبل نمیشه از ولتاژ 1.300 تا 1.250 تغییر دادم سیستم میاد بالا بعد هنگ میکنه؟

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

دوست عزیزشما الان توی چه فرکانسی و چه ولتاژِ پردازنده رو اورکردین؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...