رفتن به مطلب

یه راهنمایی کوچولو درباره کارت گرافیک!


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام/

خیلی وقته میخوام  بدونم  که فرق مثلا دو گیگ با یک گیگ چیه؟!

میدونم قدرتش کم و زیاده ولی یه گرافیک یک گیگ با 128 بیت از یک گرافیک دو گیگ 64 بیت قویتره!

 

چــــرا؟؟؟؟؟

کلا نقش Video Memory  چیه و چه فرقی با Memory Interface (بیت)  داره؟

مرسی!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز اگه بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم memory interface که با نرخ بیت نشان داده میشه نشان دهنده این هست که data به صورت چند بیتی قابلیت انتقال داره هم ورودی و هم خروجی از مموری کارت گرافیک.  یعنی طول هر دیتا می تونه مثلا 64 یا 128 یا 256 و غیره باشه.طبیعتا بالاتر بود این نرخ به سرعت انتقال داده ها در این مموری کمک می کنه (که البته این یکی از عوامل موثر در این سرعت هست) و برای همین مثلا یک کارت 128 بیتی از یه کارت 64 بیتی بهتر عمل می کنه . مموری در کارتهای گرافیک برای این هست که دیتای قابل پردازش برای چیپست کارت گرافیک درون اون قرار می گیره و در یک محل نزدیک به چیپست نگهداری میشه تا سرعت پردازش تصاویر به این ترتیب بالاتر بره. هرچه مشخصات تصویر اعم از کیفیت ،رزولوشن، و دیگر ویژگیها بالاتر باشه مقدار دیتای مورد نیاز برای پردازش کارت گرافیک بالاتر میره و در نتیجه نیاز به مموری بیشتر برای کارت گرافیک بیشتر حس میشه. مثلا برای اکثر بازیهای امروزی با رزولوشن 1920x1080 و high setting به شرط داشتن چیپست قوی گرافیکی ، مموری تا 2گیگ کافی هست ولی برای رزولوشنهای بالاتر نیاز به مموریهای بیشتری خواهیم داشت.

سعی کردم خیلی ساده و قابل استفاده بیان کنم ولی اگر با این سادگی باعث ایجاد اشتباه در گفتارم شدم ممنون میشم دوستان دیگه گفته های بنده رو اصلاح بفرمایند.

ویرایش شده توسط aminel1358
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسی. چنتا سوال دیگه:

 

گرافیک با مموری 1GB GDDR5  چه فرقی با 1GB DDR3   داره؟

 

یعنی میشه گفت که گرافیک 1GB GDDR5 از 2GB DDR3 قوی تر عمل میکنه ؟ تا چه حد قوی؟

 

من میخوام گرافیک بخرم و وقتی میبینم که  یک گیگ 128 بیت هست و این قیمت بالاشو میبینم یه کم برام مشکله و این 1GB GDDR5 باعث شک میشه نمیدونم یعنی چی!

 

و یه سوال دیگه: memory interface نقش بیشتری توی قدرت گرافیک داره یا Video Memory؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ویرایش شده توسط بی بهار
لینک به دیدگاه
Share on other sites

تو قدرت کارت گرافیک فاکتورهای زیادی نقش دارن .

فاکتور اصلی معماری پردازنده گرافیکه . هرچقدر جدیدتر باشه مسلما قویتره . البته تو کلاس خودش . چون رتبه بندی میشن این پردازنده ها . هر کدوم از اونها هم میتونن مدلهای مختلفی داشته باشن . سرعتشون میتونه متفاوت باشه تو تولیدات مختلف . 

فاکتور بعدی نوع و مقدار حافظه اونهاست . حافظه گرافیکی GDDR هست که نسلهای جدیدتر قدرت و سرعت بیشتری دارن . GDDR5 از GDDR3 خیلی قویتره و توان بیشتری تو انتقال داده ها داره .

فاکتور بعدی پهنای باند حافظه هست . 64 ، 128 ، 192 ، 256 ، 384 ، 512 بیتی . این عدد هرچقدر بزرگتر باشه به معنی مسیر بیشتر برای انتقال داده هست .

بقیه فاکتورها بعد از اینها هستن که اهمیت کمتری نسبت به این 3 مورد دارن .

برای مثال :  شما یک کارت گرافیک داری که مدل جیفورس 450 هست . یک کارت گرافیک هم داری که مدل جیفورس 550 هست . کارت 550 با 450 تو یک کلاس هستن . ولی 550 نسل جدیدتره و معماری بهتری داره . قدرتش بیشتره ، خنک تره و مصرف کمتری داره .

شما یک کارت 450 با حافظه 1GB GDDR5 داری . یک کارت هم با حافظه 2GB GDDR3 . کارتی که GDDR5 هست حافظه کمتری داره . اما به دلیل اینکه نوع حافظه اون بهتره و قدرت و سرعت بیشتری داره ، عملا بهتر از 2 گیگ GDDR3 کار میکنه .

حالا شما فرض کن یک کارت داری که پهنای بان 64 بیت و حافظه GDDR3 داره . همون مدل کارت با پهنای باند 128 بیت و حافظه GDDR3 هم هست . اونی که 128 بیته 2 برابر امکان ارسال داده بیشتری داره . پس 2 برابر سریعتره . حالا یک کارت 256 بیت با 1 گیگ حافظه GDDR3 رو در نظر بگیر . در مقابل اون یک کارت 128 بیت با یک گیگ حافظه GDDR5 . کارت 128 بیت عملکردش باید کمتر باشه . چون پهنای باند کمتری داره . ولی در واقع عملکردش بهتره . چون GDDR5 اون ضعف رو پوشش داده .

امیدوارم جوابت رو گرفته باشی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نمی توان گفت که اختلاف دو کارت گرافیک از یک نوع، به دلیل پهنای باند دو برابر، دو برابر می شود. هر کارت گرافیک با توجه به قدرت پردازشگر گرافیکی خود (GPU) ترکیبی از پهنای باند حافظه بیشتر با حافظه کندتر یا پهنای باند حافظه کمتر با حافظه سریعتر استفاده می کند. ولی گرافیک با حافظه GDDR5 مزیت بیشتری نسبت به همان کارت با حافظه DDR3 دارد، ولی از نظر پرفورمنس کلی، اختلاف زیادی با هم ندارند؛ زیرا مهم نوع پردازشگر گرافیکی استفاده شده است. بقیه فاکتورها ( پهنای باند، نوع حافظه و ...) بر اساس نوع چیپ گرافیکی انتخاب می گردند. ضمنا میزان حافظه بیشتر، تنها زمانی مهم می شود که قصد اجرای بازیها با رزولوشن بالای 1080p و البته با تنظیمات بالا را داشته باشید. در مورد گرافیک های معمولی و پایین با حافظه DDR3 به دلیل سرعت پایین حافظه،هنگام به اشتراک گذاری حافظه سیستم با حافظه کارت گرفیک مقدار آن اهمیت زیادی پیدا نمی کند. ولی در حافظه های نوع سریع GDDR5 به دلیل اختلاف سرعت زیاد آن با حافظه رم خود سیستم، هنگام کمبود حافظه در اجرای بازیها و قرض گرفتن از حافظه سیستم، میزان رم اهمیت بیشتری پیدا می کند. در کل گرافیک های غیرحرفه ای نیاز چندانی به حافظه بیشتر از یک گیگ ندارند.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان توضیحات مبسوط و کاملی دادن که ارزشمنده و طبق گفته   escaflowne   عزیز واقعا نمیشه خیلی دقیق گفت چون فلان فاکتور مثلا a واحده  و تو کارت دیگه همون عامل 2a هست پس کاراییش هم دو برابر خواهد شد توجهتو به مقایسه زیر مثلا بین 660ti و 580 جلب می کنم که 660ti با وجود داشتن رابط حافظه 192 بیتی از سریعترین تک هسته ای نسل قبلی خودش (580) که رابط 384 بیتی داره بهتر عمل می کنه و این یعنی هر چی نکنولوژی به روزتر باشه کارایی هم بهتر و به صرفه تر خواهد بود.                      

post-11978-0-55571500-1373453699_thumb.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 سال بعد...

من اینو اپ میدم  خیلی جالبه من پس فردا در همین باره گرافیک ها و شوه پیشرفتشون از نصل های دیروز و امروز ارئه دارم اگه کسی هست که میتونه توضیح بده درباره کارت گرافیک ها ممنون میشم 

ویرایش شده توسط namjou
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...