رفتن به مطلب

USB چیست و چه تفاوت‌هایی بین USB 2.0 و USB 3.0 وجود دارند؟


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

4323a5e9bb9a720324a039341110fc7b_XL.jpg

USB یک واژه رایج و مرسوم در فرهنگ لغات نسل امروزی است. بیشتر وسیله‌های الکترونیکی که در اطراف ما وجود دارند، اعم از کامپیوتر، لپ‌تاپ، ماوس، گوشی موبایل، پرینتر، تلویزیون و... حداقل به یک درگاه USB مجهزند. با توجه به اندازه دستگاه، USB نیز انواع و اقسام مختلفی دارد. برای مثال، اغلب گوشی‌های موبایل مجهز به mini USB هستند.

 

 

USB چیست؟

 

به گزارش سافت‌گذر به نقل از زومیت؛USB یک درگاه ارتباطی است که در اکثر لوازم الکترونیکی موجود در بازار بکار گرفته شده و برای اتصال لوازم جانبی گوناگون و یا دستگاه‌های ورودی و خروجی مانند ماوس، صفحه کلید، دیسک سخت و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
برای اولین بار و در دهه 1990 میلادی،USB معرفی گشت و عملیات توسعه آن آغاز شد. توسعه این فناوری به سه بخش کابل، اتصال دهنده‌ها و پروتکل‌های برقراری ارتباط برای انتقال داده تقسیم می‌شد. امروزه اغلب گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی از این فناوری برای برقراری ارتباط با کامپیوتر و یا حتی شارژ شدن استفاده می‌کنند.
 
اولین نسخه USB در سال 1990 میلادی معرفی شد؛ نسخه دوم این فناوری در سال 2000 و همچنین نسخه سوم آن نیز در سال 2008 به طور رسمی معرفی شدند. بنابر این نسخه‌های مختلف این فناوری عبارت‌اند از:
 
USB v1.0
USB v2.0
USB v3.0
 
بررسی USB v2.0:
 
این نسخه از usb در سال 2000 میلادی معرفی شد؛ اغلب سیستم‌های سخت‌افزاری موجود در جهان که قبل از سال 2011 میلادی وارد بازار شده‌اند، از این نسخه استفاده می‌کنند.
 
ویژگی‌های USB v2.0:
 
USB-2.0
 
نسخه دوم USB توانایی انتقال داده با سرعت حداکثر 480 مگابیت در ثانیه را داراست که در مقایسه با نسخه اول آن، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. در این نسخه‌ یو‌اس‌بی، تعداد چهار خط اتصال دهنده وجود دارند. دو عدد از این خطوط، برای جابجایی داده، یکی از آن‌ها به عنوان تغذیه کننده برق و دیگری به عنوان اتصال‌دهنده به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نسخه از یو‌اس‌بی می‌تواند در آن واحد تنها به ارسال و یا دریافت داده بپردازد؛ این بدان معنی است که USB v2.0 نمی‌تواند همزمان داده را ارسال و دریافت کند. جریان برقی که از این نسخه از یو‌اس‌بی عبور می‌کند برابر با 100 میلی‌آمپر است که مقدار زیادی نیست.
 
بررسی USB v3.0:
 
این نسخه از یو‌اس‌بی، آخرین و جدیدترین نسخه ارائه شده از این فناوری می‌باشد که در سال 2008 معرفی شد و در مقایسه با نسخه‌های پیشین، برتری‌های بیشتری دارد.
 
ویژگی‌های USB v3.0:
 
نسخه سوم USB توانایی انتقال داده، با سرعت 4.5 گیگابیت در ثانیه را داراست. این مقدار، تقریبا ده برابر سرعت انتقال داده در نسخه دوم USB می‌باشد. درUSB-3.0 این نسخه، تعداد هشت اتصال دهنده وجود دارند که دو عدد از آن‌ها برای انتقال داده، دو عدد از آن‌ها برای دریافت داده و مابقی نیز به عنوان تقویت کننده سرعت انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
با استفاده از USB v3.0، می‌توان در آن واحد و با حداکثر سرعت اقدام به ارسال و دریافت داده نمود. همچنین در این نسخه از USB، یک تغذیه کننده برق با جریان 900 میلی‌آمپر وجود دارد که تقریبا 9 برابر بیشتر از نسخه دوم USB است و می‌توان به طور همزمان، چهار دستگاه را الکترونیکی را شارژ نمود. در USB v2.0 می‌توان تنها یک دستگاه را در یک لحظه شارژ نمود.
 
نسخه سوم USB ویژگی‌های کاربردی دیگری نیز دارد؛ برای مثال فرض کنیم یک دستگاه جانبی، مانند پرینتر را از طریق این درگاه به کامپیوتر خود وصل می‌کنید، چنانچه بعد از یک مدت زمان خاص، از این دستگاه استفاده نشود، ارتباط آن با کامپبوتر به صورت خودکار قطع می‌شود تا از اصراف برق جلوگیری به عمل آید.
 
تفاوت‌ نسخه‌های دوم و سوم USB:
 
- سرعت:
 
نسخه سوم USB می‌تواند با سرعت 4.5 گیگابیت در ثانیه اقدام به ارسال و دریافت داده کند. این مقدار، حدودا ده برابر بیشتر از سرعتی است که نسخه دوم USB می‌توانست این کار را انجام دهد.
 
- تعداد خطوط اتصال دهنده:
 
نسخه سوم USB مجهز به 8 خط اتصال دهنده است و می‌تواند به طور همزمان به ارسال و دریافت داده بپردازد. این در حالی است که نسخه دوم این فناوری از چهار خط اتصال دهنده تشکیل شده است.
 
- منبع تغذیه برق:
 
نسخه سوم USB می‌تواند جریان 900 میلی‌آمپر را از خود عبور دهد؛ این مقدار در نسخه دوم برابر با 100 میلی‌آمپر است.
 
- پهنای باند:
 
نسخه سوم USB می‌تواند به طور همزمان و با حداکثر سرعت به ارسال و دریافت داده بپردازد. اما نسخه دوم آن در یک لحظه، فقط می‌تواند به ارسال یا دریافت داده اقدام کند.
 
- تفاوت‌های ظاهری:
 
برای تشخیص USB v3.0 و USB v2.0، تنها کافیست به رنگ درگاه مورد استفاده در آن‌ها نگاه کنید، نسخه سوم یو‌اس‌بی به رنگ آبی و نسخه دوم آن به رنگ مشکی ساخته شده‌اند.
 
 
 
جدول مقایسه USB v2.0 با USB v3.0:
 
قابلیت ها
 
                                             USB 2.0                          USB 3.0
نرخ انتقال اطلاعات:             480Mbps                    4.5Gbps
پهنای باند:                               Large                         Less
توان:                               milliamps100            milliamps900
خطوط کانکتور:                           8                               4
حالت انتقال اطلاعات:       Half duplex                Full duplex
قیمت:                            گران تر از USB 2.0                 ارزان تر
 
 
 
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بسیار بسیار عالی :clapping: :clapping:

فقط باید بگم  USB3  در پلتفرم z87 سرعتش تا 5 گیگ نیز افزایش داشته است

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام و تشکر از قیصر جان عزیز

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بسیار بسیار عالی :clapping: :clapping:

فقط باید بگم  USB3  در پلتفرم z87 سرعتش تا 5 گیگ نیز افزایش داشته است

سلام

محمود جان یه کاری میکنی بریم بگیریم این لامصب رو ها !! نکن این کارو نکن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار بسیار عالی :clapping: :clapping:

فقط باید بگم  USB3  در پلتفرم z87 سرعتش تا 5 گیگ نیز افزایش داشته است

مخلصیــم امیر محمــودجان

 

سلام و تشکر از قیصر جان عزیز

 

ممنون عطاجان

از شما یاد گرفتیم دیگه  :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود قیصر جان , ممنون از مطلب خوبت .

 

فقط در مورد جریان دهی یه اشتباهی داشتید که درستش میشه :

 

در حالت مداوم USB 3.0 در 150 میلی آمپر و USB 2.0 در 100 میلی آمپر قابلیت جریان دهی دارند .

 

در حالت بیشترین حد و لحظه ای USB 3.0  تا 900 میلی آمپر و USB 2.0 تا 500 میلی آمپر .

 

البته اعداد و ارقام بالا طبق استاندارد هست و شرکت های سازنده مادربورد جریان USB رو انقدر در نظر میگیرن که در حالت مداوم هم میشه اندازه حالت بیشترین حد جریان کشید .

 

موفق باشید  :wub: 

ویرایش شده توسط ۞ MR_MOHAMMAD ۞
لینک به دیدگاه
Share on other sites

یک سوال همیشه در ذهنم بود با توجه به اینکه سرعت USB2 تا 480Mbps قابل افزایش هست، پس چرا وقتی Flash های USB3 رو به این پورت وصل میکنند شاهد افزایش سرعت نیستیم و حتما باید به پورت USB3 وصل شوند؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یک سوال همیشه در ذهنم بود با توجه به اینکه سرعت USB2 تا 480Mbps قابل افزایش هست، پس چرا وقتی Flash های USB3 رو به این پورت وصل میکنند شاهد افزایش سرعت نیستیم و حتما باید به پورت USB3 وصل شوند؟؟؟

همین اعداد و ارقام نیز  به‌خاطر نظری بودن مقدار حداکثر پهنای باند(480 مگابیت‌برثانیه) USB2 است که در عمل ما هیچ وسیله ی USB2 رو با این سرعت نخواهیم یافت و برای USB3 نیز این داستان صدق میکنه یعنی عملا برای USB3 نیز سرعتی برابر با 600 مگابایت بر ثانیه‌ بیشترین سطح دسترسی رو برای فراهم میکنه...

 

این امر هم کاملا طبیعیه که ما هرگز نمیتونیم چنین انتظاری رو از درگاه USB2 داشته باشیم...بدلیل اینکه این دو از نظر ساختاری باهم متفاوتند...

چون در عمل ما داریم  از همون پهنای باند(USB2) استفاده میکنیم...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 ماه بعد...

سلام

یک سوال داشتم

شنیدم درگاه usb 3.0 که در جلو کیس قرار دارند (مثلا Green x-9 )توانایی خیلی کم تری نسبت به درگاه های پشت مین برد دارند .

 

بعد می گن  درگاه های  USB 3.0 جلو کیس ها فقط زمانی بالاتری کارایی خودش داره که شما از فلش های USB 3.0 استفاده کنید که حجم خیلی پایین تری نسبت به هارد های اکسترنال دارند.

 

یعنی منظورشون این هست که هاردهای اکسترنال  که دارای حجم با لا هستند  کارایی و سرعت USB 3.0 زمانی به شما ارایه می دهند که شما هارد خود را مستقیم به درگاه های مستقیم مین برد خود بزنید ..

 

ممنونم اگر جواب من را بدهید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...