رفتن به مطلب

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

76z6ojbzht39pxargv87.jpg

 

مقدمه و معرفی  :

در اواخر  سال 2004 کمپانی ایسوس با ارایه مادربرد A8N32-SLI قدمی جدید در ساخت سری های نوین از مادربرد ها نهاد ،  و از سال 2005 شروع به اماده سازی خط تولیدی این سری شد . در ابتدا کار گروهی که روی این سری کار میکردند را Project G  می نامیدند . که پس از راه اندازی خط تولید این سری با نام ROG یا Republic of Gamers اسم خود را نیز به همین نام تغییر دادند . برند Asus ROG  را می توان اولین تولید کننده تخصصی مادربورد برای مصارف حرفه ای و گیمینگ دانست  در ان زمان دانست ، ولی به مرور زمان این برند شروع به ساخت انواع لوازم حرفه ای مانند نوت بوک ، هدفون و هدست و .... کرد و توانست این نام را نیز در قطعات دیگر هم به کاربران حرفه ای  معرفی و برای خود اعتبار بیشتری بدست اورد ، با این حال معروف ترین محصولات ROG  مادربرد ها و کارت های گرافیکش بود که اولین مادربرد ان در سال 2006 به نام Crosshair وارد بازار جهانی شد ، از ان سال به بعد ایسوس راگ هنگامی که شرکت های مادر Intel و AMD و انویدیا محصولی معرفی می کرد ، مهندسان ان شروع به طراحی حرفه ای برد ها و .... ان محصول برای کار های سنگین و حرفه ای با نواوری های جدید در ان می شدند. تا امروز که ROG به یکی از معتبر ترین برندهای موجود برای قطعات داخلی برای گیمر ها و کاربران حرفه  تبدیل شده است .

از سال 2007 ایسوس راگ برای پلتفرم اینتل مدل Maximus رو که در به مدل های جزیی تری هم تقسیم میشد را معرفی کرد که تا امروز 6 نسل از این مدل معرفی و وارد بازار شده است .

امسال هم ایسوس راگ با معرفی سری چیپست های z87  و نسل چهارم پردازنده ها به اسم haswell و سوکت جدید 1150 توسط اینتل نسل جدید مادربورد های سری Maximus را که این ششمین نسل از سری برد های ماکسیموس است را معرفی و وارد بازار کرد . این سری به اسم Maximus VI  نام گزاری شده و به  چهار مدل جزئی به ترتیب قدرت در زیر ساخته شده است  :

Maximus VI Extreme

Maximus VI FORMULA

 Maximus VI HERO

Maximus VI GEN

این بار علاوه بر بررسی ، ما مقایسه ای هم بین این و نسل قبل خود یعنی Maximus V extreme  نیز انجام داده ایم تا مشخص شود ایا طراحی جدید مهندسان اینتل و ایسوس راگ ارزش هزینه دوباره برای کسانی که نسل Ivy Bridge و برد V extreme را دارند ، با توجه به کارایی در حالت دیفالت و اورکلاک را دارد یا خیر .  پس با ما همراه باشید .

 

 

wd2f0w0whxtz3eh9ogi.gif چیپست و چیپ های جانبی :

 

مهم ترین بخش مادربرد  چیپست ان است که در قلب ششمین نسل از سری ماکسیموس از چیپست Z87 که برای نسل Haswell   و  سوکت 1150 معرفی و طراحی شده است قرار گرفته  . در عکس زیر نمودار چیپست z87  قرار گرفته شده که گویای مشخصاتی که بعد عکس قرار گرفته  است :

j7vr6hnekiam4kkx6am4.jpg

 

پشتیبانی از 8 پورت  PCI Express 2.0 با سرعت انتقال 5Gb/s در هر اسلات

پشتیبانی از 6  پورت USB3.0 و 14 پورت USB 2.0  تا سرعت انتقال /s  5GB

پشتیبانی از 6 پورت ساتا 3 با سرعت انتقال تا 6GB/s  و بهینه تر شدن نسبت به Z77

رابط Intel ME  نسخه 9.0

پشتیبانی  Intel® High Definition Audio

پشتیبانی intel Ethernet connection

مشخصاتی که در بالا نوشته شد به صورت دیفالت بر روی تمام چیپست های z87  فعال بود ولی مشخصات و تکنولوژی های دیگری مانند Intel Rapid Storage و Intel Smart Connect  و  Intel Rapid Start  و... نیز دراین همانند نسل قبل خود z77 وجود دارد ولی به صورت اپشنال بوده و فرد در صورت نیاز می تواند فعالشان کند .  دیگر تکنولوژی هایی مثل تاندربولت هم توسط این چیپست پیشتیبانی میشود ولی استفاده از این تکنولوژی بر میگردد به سازنده مادربرد که بر روی برد این قابلیت را اضافه کند یا خیر ، که در این بورد از این قابلیت استفاده نشده است . در ادامه باید به سرعت بالای انتقال دیتا PCIe ها با سرعت تا 5GB/s  نیز برای هر 8 PCIe 1Xاشاره کرده به موجب دسترسی سریع شما به انواع کارت های جانبی میشود .

 

tby8lnxai4zkhvpzms.jpg

 

 

بستبندی :

به بخش مورد علاقه من میرسیم . با اولین نگاه به جعبه محصول خواهیم دید که ایسوس در این محصول هم تغییر خاصی در نحوه بسبتندی اش نسبت به نسل های قبلی اش نداشته و همان جعبه محکم قرمز رنگ که ادم را جذب خودش می کند را نیز استفاده کرده است ، ابعاد جعبه کمی بزرگ تر شده و هنوز قابلیت رویت مادربورد از بیرون جعبه نیز روی ان وجود دارد . وقتی در ان را باز می کنم اولین چیزی چشمان مان را به خود جلب می کند قطعه ایست به نام OC Panel که در ادامه به توضیح دقیق ان می پردازیم و پشت ان اژدهای قرمزمان که با رنگ و سیاه و قرمز افکار مان را نوازش می کند بر می خوریم که تا چند دقیقه مارا مجبور به مشاهده ان می کند . اینبار Asus Rog  سعی کرده که روی بستبندنی خیلی از نوشتار و قابلیت ها استفاده نکند که نکته خوبیست چون خریداران دیگر با نوشته هایی که در خیلی از موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد گیج نمی شوند ، اما به جای ان در قسمت پشتین درمانند برخی از قابلیت های OC Panel  و مادربورد نوشته شده است .

 

ne0zekp2zoec6ybqfzam.jpg

 

wyamjjo4ev9fjmjo3ni2.jpg

 

 

 

 

ezwl4hday1lftafkkkf2.jpg

 

mtxbo5t812ey576i9isc.jpg

 

u98hnbxr6pspw93dte4.jpg

 

g3jgxxgi2u0xv1q7580k.jpg

 

3hyyqtom5w0e0l44su6x.jpg

 

kyn67kj745knxg3be9cc.jpg

 

بعد از باز کردن در بستبندی مقوایی محصول به دو جعبه مجزا که در یکی  مادربورد و OC Panel و جود دارد و در دیگری  لوازم اتصالی و جانبی محصول . که به گونه ای کامل مجزا و مرتب چیده شده اند .

 

w0603tmxp9t3iuba64b.jpg

 

8adbho8m6t6g4qzaem.jpg

 

محتویات موجود در بستبندی :

MAXIMUS VI EXTREME motherboard
User's manual
I/O Shield
1 x OC Panel
1 x mPCIe Combo II card with dual-band WiFi 802.11 a/b/g/n/ac + Bluetooth v4.0/3.0+HS module
1 x 2T2R dual-band Wi-Fi moving antennas
5 x 2-in-1 SATA 6Gb/s cables
1 x 4-Way SLI bridge
1 x 3-Way SLI bridge
1 x SLI cable
1 x CrossFire cable
1 x ROG Connect cable
1 x OC Panel cable
1 x 2-in-1 ASUS Q-Connector Kit
1 x 12-in-1 ROG Cable Label
1 x ROG Magnet

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 53
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

  • کاربر ویژه

نگاه نزدیک تر به محتویات :

ac036r5831auv85s7xh.jpg

 

مهم ترین مواردی که می توان از بین محتویات پکینگ اشاره کرد وجود OC Panel  و کابل های مختلف انواع SLI  و Crossfire و قطعه mPCIe Combo II که درون خود کارت شبکه بیسم دوال باند با استاندار 802.11 a/b/g/n/ac با برد بالا و Bluetooth v4.0/3.0+HS که با وصل شدن به انتن جدید ایسوس که در پک وجود دارد امکان درسترسی اسان به شبکه را به شما میدهد .

d9o4wwdedxjcbj4yrlx.jpg

 

انتن جدید ایسوس اینبار نسبت به قبل کوچک تر شده و دیگر برای هر باند از دو انتن مجزا استفاده نشده و هر دورا به درون یک بدنه  برده اند . طراحی انتن به گونه ایست جالب و ابتکاری  که به دو صورت کاملا افقی و عمودی برای مصارف مختلف در می اید و با کف اهنربایی به راحتی به بدنه سیستم می چسبد. واقعا در زمینه انتن پیشرفت خوبی داشته ایسوس ،چون توانسته حجم  انتن ها رو کم   کارایی و زیبایی را بالا ببرد .

 

pgm6k8wlvazt5s6216.jpg

 

mlw9bgjno9hw6soe4pls.jpg

 

fatcxdfjt661phytojk.jpg

 

6gke8j3k5e4ulg9nujyc.jpg

 

OC Panel + case Panel

 OC Panel  را می توان رویایی برای اورکلاکر ها دانست . OC panel  با قابلیت اکسترنال بودن و همچنین استفاده در زمان خاموشی سیستم و تنظیم فرکانس ضریب پردازنده و بیس مادربرد به همراه مانیتورینگ ولتاژ و دما و .... بیشتر نیاز های اورکلاکر ها را که قبلا برای هر یک باید وسیله ای به برد وصل می کردند را بر طرف می کند  در بخش نگاه نزدیک به صورت کامل به OC Panel پرداخته خواهد شد . واما یکی از لوازمی که مرتبط با OC panel است پنلیس که می تواند انرا بروی کیس نگه دارد تا در هنگام اورکلاک های معمولی سیستم ،  نظارتی بر دما سطح IHS و دور فن ها و ... داشته باشیم و زیبایی ای به سیستم بدهیم .

 

itgbbc4gwfu45upaikxn.jpg

 

5ubhc4rsyiku9ehv2he0.jpg

 

 

 

 

 

8uvtzquj8ljpqy2vv36s.jpg

 

5guy1l43ibwmatnycve.jpg

 

 

 

7k3j1fzev3ob91545hz1.jpg

 

8vesbprxj0wf8ec58lg.jpg

 

OC panel Cable + Rog connect

qruruqd5pu8t9uvz912v.jpg

 

dwk5pb4ji0bhhsod5vvy.jpg

 

Bridges

 

37g7g1rb43d5y96h79ew.jpg

 

5nd677utdvhu53qzhx9m.jpg

 

دفاتر و برچسب های راهنما

 

nbm4fwbbd959s8q4gt.jpg

 

yktvcqhbxq3nw1qg9euv.jpg

 

 

لوگو  و ارم ROG  که یکی به صورت چسبی و دیگری به صورت اهنربایس زیبایی خاصی به سیستم شما خواهد داد  . (سیستم من را که خیلی زیبا کرده است)

 

69nt00e2vo2ja4n6uh8n.jpg

 

I/O shield المینیومی که با برچسب سیاه روبه بیرون تمامی پورت ها را که برای چه مصارفی ان مشخص کرده و در قسمتی که با کانکتور های مادربورد و پورت های ان در ارتباط است بخشی ابری گذاشته اند تا هم صدمه به کاکنتور ها نزند و هم خودش در فشاری که برد به ان می اورد خم نشود .

 

9smxidnk72uwp3f9xhb.jpg

 

Sata Cable

 

dqqwzi62pj4qnb4uttlk.jpg

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

نگاه کلی به طراحی  مادربرد و OC Panel

ماکسیموس وی ای اکستریم را میتوان با سایز 12.0" x 9.6" را به عنوان یکی از کوچکترین 4 اسلاته ها جهان دانست که برای کسانی که محدودیت جا دارند خبر خوبیس استاندارد اصلی مادربرد ATX است و برای برای تامین برق مادربرد از کابل 24 پین استفاده می کند .

ctnm59n3064iitr9lp3.jpg

r4oyxx9oefkz9dro15uy.jpg

 

PCB مادربورد به رنگ کاملا سیاه با خطوط چاپی سفید بوده و برای زیبایی رنگ برخی از اسلات ها و بخشی از هیت سینک ها را به رنگ قرمز در اورده اند . برای کولینگ چیپ PLX و فاز ها و چیپست z87 از هیت سینک های سرامیکی بلندی استفاده شده که بخش هیت سینک فاز ها را با لوله انتقال گرما به PLX وصل کرده اند که گرمای PLX به بقیه جاها منتقل شود تا برای PLX بر اثر گرما مشکلی پیش نه اید . ولی متاسفانه طراحیشان مثل اینکه به مشکل بر خورده است زیرا این عمل بر عکس انجام میشود و گرمای فاز ها به PLX منتقل شده و گرما PLX بالاتر نیز میرود که اصلا خوشایند نیست به صورتی که به بالای 60درجه سانتی گراد این گرما می رسد  .

 

 

7fhap696pfuegsx6khi.jpg

 

 

 

824i262isnjuhnsk6gil.jpg

 

qecpojlc1vst74e9kqoy.jpg

 

به دلیل کوچک کردن سایز بورد باز مشکل کمبود جا برای اورکلاکینگ حرفه ای در اطراف سوکت نیز وجود دارد که  وجود بیش از اندازه نزدیک اسلات رم ها به سوکت  CPU به این مشکل صحه می گزارد و حتی مانع استفاده از ایر کولینگ های حرفه روی این بورد میشود .

 

zq73h3hddzd4q5xikofk.jpg

 

سوکت پردازنده 1150 بوده که پایه هایش از روکش طلا برای انتقال بهتر دیتا و ... پوشیده شده است .  مادربرد از پردازنده  نسل haswell  و مدل های  Core i7/i5/i3/Pentium  پشتیبانی کامل می کند .

 

mowj1h79g8igjfee5o4t.jpg

 

 

vx2y1nti5st6skaomufb.jpg

محل قرار گیری  براکت کولینگ سی پی یو کاملا مانند 1155 بود و دیگر شما نیازی به تعویض کولینگ های معمولی و یا حرفه ای خود برای استفاده از این پلتفرم را نخواهید داشت که مزیتی برای این سوکت جدید اینتل رقم زده .

در پایین سوکت پردازنده شاهد 5 اسلات PCIE از نوع PCIE 3.0 هستیم که چهار تای قرمز رنگ ان اصلی و اسلات سیاه رنگ برای کسانی که کمبود جا دارند توسط خود ایسوس راگ طراحی شده است که می تواند باز همان 8x 8x را در حالت SLI به شما بدهد ، هر کدام از اسلات ها به صورت تکی بر روی 16X کار کرده و برای استفاده به صورت چند مسیر از PLX  که در بالای اولین اسلات PCIE  قرار دارد استفاده می کنند ، همچنین وجود یک عدد اسلات PCI Express 2.0 4x  امکان نصب لوازم جانبی از جمله کارت صدا و یا Asus' ROG RAIDR و ... به شما می دهد . البته این میزان به دلیل وجود 5 اسلات PCIE 3.0  بسیار کم بوده و نیاز های افرادی که به این اسلات نیاز دارند را بر طرف نخواهد کرد .

 

2cfv40buqm5gptww7rnq.jpg

 

dqg7h0figfhxsb36mae.jpg

 

ifqtomqr0g2as6ervq9e.jpg

 

برای تغزیه مدار فاز سی پی یو از دو کانکتور 8 پین و 4 پین مانند نسل گذشته خود استفاده شده است و یک عدد کانکتور 6 پین برای برق رسانی بهتر به کارت های گرافیک در حالت چند کاناله نیز در بخش کناری برد قرار گرفته شده است

 

qidaaawu79wnmju7s59p.jpg

 

zxmfgpn7mlew7btm4qcj.jpg

 

Maximus VI Extreme  دارای 8 سوکت فن در اطراف مادربرد  بوده که  در کنار دو عدد از انها ورودی کابلTermal Sensor برای چک کردن دستی دما قرار گرفته شده است .

 

rwy94qfi4pni603hnfse.jpg

 

در قسمت سمت راست بخش پایینی برد 10 پورت ساتا 3 با سرعت انتقال تا 6 گیگ قرار گرفته شده است که 6 عدد از انها توسط چیپ z87 کنترل شده و 4 تای دیگر توسط چیپ1074  Asmedia .

 

z6rsxzkyj75r2x2eoru.jpg

 

 در اطراف کاکنتور های USB 2  نیز کانکتور های دیگر system panel و front panel audio و Rog Ext  نیز برای ارتباط های لوازم خارجی با مادربرد قرار داده شده است .

p6x7fvveeggdiw9m4b0x.jpg

 

بخش پشتین I/O panel از شش پورت USB 3 و دو پورت USB بهمراه HDMI  ، Display port ، کلید های Clear CMOS و Rog Connect   و optical S/PDIF Out port  وPS2 port  و  پورت شبکه lan و Audio I/O Port تشکیل شده که به صورت انتخابی نیز می توان mPCIe Combo II که محلی مخصوص دربالای I/O پنل براش تعبیه را نیز در بالای ان قرار داد تا بتوان از امکانات شبکه بیسیم هم استفاده کرد . 

 

p3bwfjzy89wfg5n16oz.jpg

 

طراحی  OC Panel

بدنه OC Panel از پلاستیکی بسیار با کیفیت و عالی ساخته شده است که با طراحی خاصش فرد را مجذوب خود می کند . OC panel در اصل برای اکستریم اورکلاکینگ طراحی شده ولی از جایی  هنر اورکلاکینگ روز به روز در حال پیشرفت است و علاقه مندان به این زمینه هر  روز در حال افزایش اند پنلی نیز برای استفاده در کیس برای ان در نظر گرفته شده که OC پنل با جای پیچ هایی که روی ان قرار دادند به راحتی بروی ان نصب میشود . OC PANEL  برای نگهداهداشنش برای حالت ایستا از پایه که در پشتش تعبیه شده استفاده می کند و صفحه نمایش ان که از نوع LCM است قبلیت تغییر زاویه را نیز دارد . در کنار ان ورودی های  Termal Sensor برای مانیتور کردن دما بدون احتیاج به thermometer  های  حرفه بتوانید کاملا به صورت مجزا دما را اندازه گیری کنید

 در پایین ان دو کانکتور که یکی برای تامین برق از طریق Sata Power و دیگری برای انتقال دیتا بین مادربرد و خودش است قرار گرفته و در قسمت رویی با پایین کشیدن درب پلاستیکی به قلب OC panel می رسیم که انواع اتصالات و کانکتور ها و سوکت های مورد علاقه اورکلاکر ها رو در خود جای داده است 

6krzvf44p7fq4qqwxc6c.jpg

 

ub6y22yr00tf1ol4m2hj.jpg

 

h9dljyu4tdegjdei5rpb.jpg

 

k1fjw0ubsmeiv1nvxrkn.jpg

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

نگاه نزدیک به Maximus Vi Extreme  و OC Panel

زمان ان رسیده که با نگاهی ریز بینانه تر به Maximus Vi extreme  بپردازیم  و شروع به بررسی دقیق تر قطعات داخلی ان کنیم . اولین موردی که نظر ما را جلب کرد استفاده از نوعی جدید از فاز ها بوده است که در نسل های قبل شاهد چنین چیزی نبودیم  و همچنین نسل جدید فاز بندی های ایسوس .

ایسوس  اینبار برای ششمین نسل از برد های ماکسیموس از نوع فاز بندی  Extreme Engine Digi+ III که از 8 فاز برای تغذیه پردازنده و برای  تغزیه رم ها از دوفاز مجزا تشکیل شده است استفاده کرده  که هر کدام از فاز ها توسط فت هایی با راندمان  بالای 90% تغذیه شده و این به معنای این است که فت ها نسبت  به قبل کمتر داغ می کنند ، چوک های استفاده شده بر روی این مادربرد از نوع ژاپنی که هر یک  قادر به تحمل 60 آمپر بار رو دارند که در نوع خود بسیار فوق العاده و شگفت انگیز بوده، به همین دلیل هم اورکلاکر های کمپانی ایسوس توانسته اند با دادن بیش از 2 ولت به CPU به نتایج خیره کننده ای برسند . بعد از فاز ها میرسیم خازن های 10K بلک متالیک ساخت ژاپن که بر روی برد  استفاده شده است . تقریبا می توان گفت در همه قسمت های VI extreme از نوع خازن ژاپنی استفاده شده است  .

 

3ctz47p1tp886vn938x.jpg

 

s60gjmgsp1soh5hbzvwo.jpg

 

برای پردازش ورودی و خرورجی صدا از کارت صدای Realtek® ALC1150  هشت کاناله با قابلیت ساپورت پنل جلویی ورودی و خروجی صدا کیس  و برای سیتسم شبکه Wired از چیپ و کنترل   Intel® I217V, Gigabit LAN   بر روی مادربرد استفاده کرده اند .

در کنار کارت صدای نسبتا خوب و کارت شبکه با کارایی بالا ایسوس این بار برای خروجی تصویر Igpu داخلی پردازنده های Haswell  سری CORE i که از نسل پیشین حود Ivy Bridg  بالای دوبرابر قوی و تر و سریع تر است  از چیپی استفاده کرده است تا بتواند خروجی بسیار بالای 4K را به کسانی که از این رزولوشن استفاده می کنند را بدهد . البته بالاترین Rafresh Rate تصویر بر روی خروجی HDMI  60هرتز در رزولوشن  X 1600 2560 بوده و در اندازه 4096X2160   یا 4K(Ultra HD )  به 24 هرتز تنزل می یابد  . هر دو خروجی از فناوری های Supports Intel® InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD Technology, Insider™ نیز پشتیبانی می کنند .

 

d5m7inlsv5xlihmwzz8s.jpg

 

چیپAsmedia

به جز 6 پورت ساتای اینتل 4 پورت دیگرSATA 3.0  ASMEDIA نیز وجود دارد که خواسته کسانی که تعداد زیادی هارد دارند را برطرف خواهد کرد .

در مجموع بیس مشخصات اصلی  چیپست z87 شبیه z77 بوده با تفاوت اینکه در بخش SATA با بهینه کردن کنترل ها و چیپست توانسته سرعت را افزایش 10 درصدی و با بهینه کردن کنترلر USB  افزایش 6 درصدی نیز داشته باشد . پس نتیجه میگیریم اینتل در بخش نواوری و تکنولوژی بر روی چیپست خود خیلی موثر عمل نکرده و بیشتر به بهینه کردن چیپست نسل قبل خود پرداخته و ان را با نام z87 راهی بازار کرده است . ولی قسمت جذاب ماجرا کم مصرف بودن چیپست و گزینه های  فراوان برای مدیریت بهتر برق  است . و  اما در ادامه باید دید که مهندسان ROG چگونه توانسته از این مشخصات استفاده کند و اینکه ایا توانسته با طراحی های خاص برد هایش بازدهی این نوع معماری را بالاببرد ؟

 

1r16i0wdeh8fxn31coz2.jpg

 

kd8zewt7kk76yirebwq4.png

 

با قدرت مند تر شدن IMC در Haswell  ایسوس ROG  هم با بکار گیری دومین نسل  فناوری T-Topology توانسته با بهینه سازی signal reflection و coupling noise میزان اورکلاک رم را بالاببرد که بر روی تمام ماژول ها 5 درصد اورکلاک بیشتر را به دنبال داشته و بر روی یک ماژول این میزان به 10 درصد نیز رسیده است و مادربرد را قادر به ساپورت رم هایی با بالای 3000 mhz   در صورت قوی بودن imc سی پی یو ، کرده است . 4 اسلات رم که به صورت دوال چنل کار می کنند تا 32 توانایی ساپورت رم را دارند .

iqjee0aune8vgmra5x1.jpg

 

از جایی که  این مادربورد  برای اورکلاکینگ طراحی شده و خود ایسوس با نوشتن جمله Designed for overclocking  روی BOX  محصول  به این مسئله اشاره کرده است  که  با قرار دادن سوییچ ها و جامپر ها و کلید ها و از همه مهم تر OC panel برای استفاده اورکلاکر های حرفه ای و علاقمندان به این هنر،  باعث شده که مارا تحت انفاس شدید قرار دهد و مارا مجبور به تایید این جمله کند ، در ابتدا با قرار دادن سوییچ شناسایی اسلات هایی PCIE شروع کرده و در کنار ان کلید دو حالته SLOW MODE  برای اکستریم اورکلاکینگ و کلید های پاور و ریست که دیگر نیازی به پنل و یا پیچ گوشتی برای روشن کردن و یا ریست سیستم نباشد . در پایین هم جامپر LN2 MODE  و کلید MEM OK برای شناشایی رم نیز قرار گرفته است .

 

sl6ixbgoy6h4s82scx2w.jpg

 

در پایین بورد هم شاهد کلید های دیگر مثل direct key که شما را بدون نیاز به زدن دکمه DEL و .... مستقیما به محیط BIOS برده و از اتلاف وقت شما جلو گیری می  کند ، دو کلید دیگر نیز مانند FastBoot  و Bios Switch  که وظیفه جابجایی بین دو بایوسی که بر روی مادربورد گذاشته شده است را دارد .

odsk57m6wdvxcaj6ef.jpg

 

حتما با خود میگویید که این قابلیت ها که خیلی مهم نیست و همه شرکت ها مانند : GIGABYTE ,  ASROC , MSI   با ابشن ها بیشتر نیز روی برد هایشان قرار داده اند وایسوس خیلی جالب در این بحث اورکلاکینگ قوی عمل نکرده ؟! ولی اینطور نیست بعد خواندن این بررسی دقیق تر OC Panel که حال به ان می پردازیم خواهید فهمید که ایسوس نه تنها ضعیف عمل نکرده بلکه یک سرو گردن هم نیز از رقبا بالاتر و سال ها از لحاظ تکنولوژی از ان ها جلو تر است .

 

در حقیقت OC PANEL از سال های پیش پایه های ان گزاشته شد و سال پیش با امد OC key  از همین خانواده و محبوب شدن ان بین اورکلاکر  ها امسال ایسوس با تغییرات اساسی دران این محبویت را به چندین برابر رساند . OC panel با بزرگ ترین ویژگی اش یعنی اکسترنال بودنش دارای صفحه نمایش        2.6 " LCM با قابلیت تغییر زاویه دید و جای دادن :

- VGA Hotwire- Subzero Sense- Slow Mode- Pause Switch- VGA SMB header- ProbeIt و 4 عدد کانکتور فن 4 پین در خود است . در کنار صفحه LMC  چهار کلید - CPU Level Up OC button- FanSpeed control button- LCM backlight on/off button  - Switch Mode  که با فشردن کلید Switch Mode  او سی پنل بین دو پروفایل اختصاصی  Normal و Extream   سوییچ  می کند.

 

z8pu6vq4tik7rozrye6j.jpg

 

Normal Mode

در این حالت شما خیلی قابلیت مانور روی قطعات ندارین و فقط با کلید های موجود امکان تغییر سرعت فن ها و تغییر پروفایل از قبل تعیین شده CPU و BCLK  که در بایوس تعیین کرده بودین را به همراه مانیتورینگ دما را دارید .

 

Extreme Mode

در Normal Mod   شاهد محدودیت های بسیاری هستیم که فقط برای موارد معمولی و مانیتورینگ به کار می اید ولی در اکستریم مود قضیه کاملا فرق کرده زیرا شما قابلیت تغییر BCLK  و HOTwire voltage  و فرکانس کاری پردازنده و تنظیمات مربوط به ولتاژ سی پی یو و رم و.... را به صورت کامل مستقل و تصویری  به وسیله کلید های موجود روی OC Panel  را دارید  + مانیتورینگ هم زمان دو سنوسور Subzero  ، بخش مانیتورینگ OC panel  قابلیت نمایش دما را تا -195.8 را به صورت کالیبره شده داراس و شما را دیگر استفاده ترمومتر بی نیاز می کند . بخش دیگباگر که روی مادربورد نیز قرار گرفته هم نیز بر روی صفحه نمایش پنل جادویی ما نیز نمایان است و در صورت بروز مشکل مارا با خبر می سازد . تمام این بخش را می توان به صورت مستقل و بدون وارد شدن به بایوس تنظیم و کنترل کرد .  
با وجود این ویژگی های بزرگ OC PANEL  را می توان ، رویای اورکلاکر ها دانست که به حقیقت تبدیل شده است .

OC پنل با داشتن ویژگی های فراوانش یک مشکلی کوچک و ان کمبود زاویه دید نوشتار در صفحه LCM  است ، به صورتی که اگر اتاق روشن باشد دید صفحه اصلا خوب نیست و فرد به جای نوشتار تصویر خود را در ان می بیند .

 

ahfqz6d9vdhdpm9d38jg.jpg

 

 

 راه اندازی: 

طبیعتا بعد از بررسی های سخت افزاری و فیزیکی یک محصول به بررسی های نرم افزاری ان میرسیم ، که قبل از ان باید سیستم را برای ازمایش محصول ما که اینبار Maximus VI extreme  است اماده کنیم . این مادربرد هم مانند تمام مادربرد های جهان به راحتی بر روی کیس نصب شده و لازم به گفتن نکته خاصی نیست ، و فقط در زیر قطعاتی که با ان شروع به تست کردیم را برای شما دوستان به نوشتار در اوردیم :

CPU = Intel Core i7 4770k

Ram  = G.skill TridentX 2X8 @ 2400MHz

Mainboard = Asus Maximus VI extreme

Storage = Corsair SSD Force 120GB & Toshiba HDD 2TB @ SATA III Controller Intel

Power = Green O.C 1350 W

VGA = Nvidia GTX 280

Case = CoolerMaster HAF X

 

 بایوس : 

پس از اسمبل سیستم برای وارد شدن به بایوس با زدن کلید پاور سیستم را روشن کردن که بلا فاصه متوجه بهینه شدن سیستم debugging در همان اول کار شدیم زمان طی برای پس از زدن کلید تا ورود به بایوس فقط 3 ثانیه بوده که در سری ROG پیشرفت خوبی در این زمینه صورت گرفته .

با ورود به بایوس در همان ابتدا شاهد تغییر Interface  در بایوس این مادربرد نسبت Maximus V extreme  هم در مود EZ و هم Advance   بودیم .

 

fd705ffqenn00mqr3tvr.jpg

 

ایسوس در کنار ظاهر زیبا یکی از کاربردی ترین بایوس های خود را روی این مادربرد پیاده کرده که می توان از میان ویژگی های فراوانش به :

کنترل بالاتر و بیشتر بر روی تظیمات ولتاژ قطعات ، پیشرفته کردن و بالاتر بردن کنترل دستی بر روی پردازنده و رم در بخش DIgi + Power بعلاوه کالیبره نمودن دقیقتر  فاز ها برای موارد مختلف استفاده ازCPU  .

رفع محدودیت افزایش فرکانس بیس تا بالای 125 MHZ  و افزایش ضریب پردازنده تا 80 .

اضافه شدن قابلیت ASPM  در برخی از قسمت ها مانند PCI  برای مقصود Energy Saving  و صرفه جویی در مصرف برق .

بازگشت منو CPU Cash Ratio  و تظیم ولتاژ ان در سه حالت دستی و Auto  و Offset  که  دقیقا مانند تنظیم ولتاژ پردازنده است  ،با بالا بردن  CPU Cashبه میزان محدود باعث بالارفتن امتیاز در تست  ها  و کارایی سیستم میشود .

و ویژگی های My Favorites  وNotes   و Rog ssd secure erase که به تازگی به این برد اضافه شده و کار ان ها قرار دادن منو های مورد علاقه شما در با زدن کلید F4  در منو اصلی My Favorites  و وظیفه Notes نوشتن مطلبی از شما در رابطه با منو ای که مد نظر دارید در بخش note  آن .  Rog ssd secure erase هم که قابلیت جدید است که برای کسانی از سرعت SSD خود ناراضی هستند طراحی و ساخته شده  ، وظیفه ان پاک کردن SSD با الگوریتم مخصوص ایسوس و باز گردانی سرعت و کارایی به ان است  که در تست هایی که انجام شد بسیار موثر و مفید عمل کرده .

ohvfglojg76khm57o9.jpg

 

در ادامه عکس هایی از بایوس مادربورد ASUS Maximus VI extreme  قرار داده شده است :

 

iil3dcplfuupbj960cxn.jpg

 

kty4k046y67lfnqc8kjm.jpg

 

8lhqjlrpp2p1dr87p4vs.jpg

 

 

 

 نرم افزار های همراه  : 

مانند هر مادربرد دیگری DVD همراه محصول داری تمام درایور های مورد نیاز سیستم است ،  اما چیزی که انرا از بقیه متمایز می سازد بخش نرم افزار های جانبی ان است که با درایور ها درون DVD  قرار گرفته است ، برنامه هایی مانند :

 

RamDisk  : تبدیل حافظه رم به پارتیشن

 

AISuite_III  جدید : قبلا هم این گزینه رو دیده بودیم در برد های پیشین ولی اینبار در نسخه سوم این برنامه اولا ظاهرش را تغییر کرده و گزینه های  جدیدی مثل 4 Key Tuning Pillars  که بازدهی سیستم شما را با زدن 4 کلید بالاتر خواهد برد اضافه شده است . Fan Xpert  چدید نیز با توجه به پروفایل های کاری قابلیت کم و زیاد  و یا خاموش کردن فن های وصل شده به مادربرد را نیز دارد و میتواند به صورت اسمارت هر یک  را با توجه به دما کم و زیاد کند.

 

wmtbrkevnwapim0h7d1.jpg

loku0dxkofjqn5lgdh4m.jpg

 

بخش مانیتورینگ و تغییرات بایوس از داخل سیستم عامل بسیار دقیق تر و کار امدتر شده اما هنوز دربخش CoreVoltage CPU دارای باگ بوده و یا تغییرات مارا اعمال نکرده و یا به صورت خود کار تظیمات این بخش را به محض ورود به سیستم عامل با اینکه از قبل در بایوس تعیین شده توسط ما ، به حالت پیش فرض خود تغییر میدهد .

 

Mem TweakIt  nhupbl48bnf3h6ls394h.gif  : برنامه ای مفید که به صورت پویا امکان تغییر در تایمینگ و ... رم ها را به شما می دهد تا دیگر برای کوچک ترین تغییر شما مجبور به بار گزاری مجدد سیستم نباشید همچنین می توانید رتبه efficiency score رم های خود را نیز در ان مشاهده کنید .

 

oc9kiw83unki3k7tscb.gifyuy5rpfhwhckdvi55ax.jpgKaspersky Antivirus 2013 Full Version & DeamonTools 5.2 Pro

 

 

 تست  و بازدهی : 

هرچقدر هم که Maximus VI extreme  از لحاظ فیزیکی و ویژگی ها منحصر به فرد بالا باشد ولی تا توسط برنامه های بنچمارک گیری و تست ازمایش نشود نمی توان به کارایی و بازدهی اش با وجود طراحی های خاص فاز بندی و .... پی برد . حال شروع به  بررسی تست های انجام شده  می پردازیم :

8qoq1l694p4yl3j0iwci.jpg

 

ljpssj61v9djpdgcfgpc.jpg

 

jfoiy9on0a8f4msdnkyz.jpg

 

bcps18ld0bh9lqfpt0vf.jpg

3770K = 41.6

4770k = 43.8

p8i13tc8244a594bj7a.jpg

 

همانطور که در تست ها پیدا این دو نسل از لحاظ کارایی در حالت دیفالت حدود 10 درصد با یکی دیگر اختلاف کارایی دارند ولی در بخش گرافیک مجتمع شده 4770 از نسل Haswell  با کارایی بالای دوبرابر نسبت به 3770 از نسل ivy bride  توانسته شایستگی خود را به خوبی نشان دهد .

 

اورکلاکینگ :

می توان گفت که یکی از دلایل کوچ افرادی که دارنده نسل Ivy Bridge  هستند به Haswell را قابلیت های اورکلاکینگ و بازدهی بیشتر ان نسبت به نسل 3 است . ماکسیموس وی ای اکستریم هم با داشتن فاز بندی 8+2 و چوک های ژاپنی که قادر به تحمل 60 امپر  است و تغذیه انها توسط فت های با راندمان بالا 90 درصد به همراه کنترلر های DIGI + و گزینه های Digi  + Power control  برای کالیبره و  تنظیم کردن فرکانس فاز ها به مقصود بالا برد Efficiency  و Performance  توانسته این عمر را به طور احسنت انجام دهد.

از تست ها نتیجه گرفتیم که هر چقدر که تست طولانی تر باشد 4770  در حالت اور کلاک بهتر عمل کرده و بازدهی ان بیشتر بوده است . اما مسئله ای که وجود دارد در ا فرکانس 44 با ولتاژ 1.280 پردازنده در تست های سنگینی مانند Cinbench که شبیه ساز رندرینگ است دما از 80 درجه سانتیگراد تجاوز کرده و تا 85 درجه نیز رسیده بود ، که اصلا نکته جالبی برای پردازنده نیست .

دما اتاق 25 درجه

کولر Antec 920

در این تست ها ما فرکانس پردازنده را روی   و 4.4 Ghz  تنظیم نموده تا استیبل ترین حالت را حتی در سنگین ترین تست ها داشته باشیم تنظیم کرده ایم + Cpu Cash  نیز روی 4.2 تنظیم شده است .

*در این تست هر دو سی پی یو روی 4.5 GHz تنظیم شده بودند

o9s9a5dakk17zw4j3eh4.jpg

10gju62ki7y5s0dntmc.jpg

 

6c5v0c49hl9s2snibfw.jpg

4770K O.C = 44.3

4770K = 43.8

d6diaafkhnepz00yxqht.jpg

j006z4fdxfo99i8pbh22.jpg

 

هر محصولی دارای نکات خوب و بدی است ، در پایان هم نکات مثبت و منفی این مادربرد به صورت مختصر می پردازیم

 

مثبت

  1. بستبندی زیبا و محکم در شان یه مادربرد حرفه ای برای صدمه ندیدن
  2. وجود لوازم جانبی متعدد در Pack
  3. ظاهر زیبا و کیفیت ساخت بالا
  4. بازدهی 5 درصدی بیشتر نسبت به دیگر برد های سری maximus vi
  5. برنامه های کاربردی پر قدرت مرتبط با مادربرد
  6. بایوس قدرت مند و سریع با ظاهر جدید
  7. OC panel قدرتمند با امکانات بسیار کاربردی
  8. کارت شبکه وایرلس دوال باند با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac + بلوتوث نسخه 3و4
  9. و ....

 

 

منفی :

  1. خذف شدن پورت تاندربولت
  2. مشکل در طراحی کولینگ PLX  وگرما بیش از حد ان
  3. وجود باگ در برنامه AI Suite III
  4. وجود باگ در کنترلر  USB 3.0 اینتل که منجر به نشناخت موس کیبرد در برخی از اوقات در هنگام بوت میشود
  5. حذف شدن تنظیم دستی ، نوع خروجی کانال های I/O  کارت صدا

 

 

 

جمع بندی و کلام پایانی  :

AsusRog  سال هاست که با تولید محصولات گیمینگ و اورکلاکینگ  در این زمینه ها مطرح شده است . این بار هم با طراحی و تولید ششمین سری از مدل Maximus  توانسته با قابلیت های فروانش جایگاه خود را پیش دوستادارن این برند محکم تر و شهرت خود را افزایش دهد . Maximus VI Extreme  که اخرین نسل از ششمین سری ماکسیموس بوده اخر و قوی ترین برد شرکت ایسوس بوده که در تست ها و مقایسه ان با دیگر مدل های هم سری اش دارای 5 درصد بازدهی بیشتر نسبت به دیگر مدل ها مانند V-Gen , Hero و  .... است . کیفیت ساخت بالا ،تکنولوژی های T-Topology 2gen   طراحی منحصر به فرد فاز ها و زیبایی ظاهری + ساپرت Sli-4 و Cross Fire و... به  خوبی شایستگی خود را در زمینه های گیمینگ و اورکلاکینگ و کار های حرفه ای به خوبی نشان داده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که ایا کسانی که نسل قبل مادربرد و پردازنده را دارند ایا لزومی داد که به این نسل هم اپدیت کنن سیستم هایشان را ؟ جواب این سوال پیش شما بزرگواران  است ، که با توجه به نمودار ها و کاری که شما می خواهید انجام دهید ، خرید این نسل  به صرفه است یا خیر ؟

 

نویسنده : امیر محمود میرزرگر

تمام حقوق این مطلب متعلق به Simurghtech.com  و امیرمحمود میباشد و کپی برداری از ان با قرار دادن منبع یعنی Simurghtech.com مجاز می باشد.

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

داداش من بی صبرانه منتظر همچین لحظه ای بودم، اون سی پی یو ی خوشگلتم یه ریویو بزار ازش.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار عالی بود محمود عزیز...

لذت بردم..

ایشالله تست هاش و طرض کار با OC Panel رو هم توضیح بده...

ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

امیر محمود جان 

VI extreme درستشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
امیر محمود جان 

VI extreme درستشه

به این میگن سوتی خیلی بزرگ

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به این میگن سوتی خیلی بزرگ

کاملا...میخواستم بگم گفتم شاید کسی متوجهش نمیشه..

نگو چشمای فرجام چشم نیست...سوتی یابه:دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
کاملا...میخواستم بگم گفتم شاید کسی متوجهش نمیشه..

نگو چشمای فرجام چشم نیست...سوتی یابه:دی

در حال اصلاح هستم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار جذاب امیدوارم دست کسی باشه که خوب ازش استفاده کنه یه شبه نزنه بسوزونتش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بسیار جذاب امیدوارم دست کسی باشه که خوب ازش استفاده کنه یه شبه نزنه بسوزونتش

ممنون از لطفتون

این برد انقدر خرجونه که برای بیشتر قسمتاش یه فیوز گزاشتن تا در بروز مشکل به بقیه جاها صدمه نزنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بررسی خوبی بود.معلومه که زمان زیادی صرف نگارش و ویرایش و عکاسی شده.

کاش یک مقایسه بین این بورد و G1.Sniper 5 هم انجام بشه.مقایسه ای از جنس بررسی مثل همین VI Extreme که خودمونی و صادقانه بود.البته اون برای گیمینگ خیلی خوبه و این مادربرد برای اورکلاک حرفه ای ساخته شده ولی بازم مقایسه این دو بورد خواندنی میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بررسی خوبی بود.معلومه که زمان زیادی صرف نگارش و ویرایش و عکاسی شده.

کاش یک مقایسه بین این بورد و G1.Sniper 5 هم انجام بشه.مقایسه ای از جنس بررسی مثل همین VI Extreme که خودمونی و صادقانه بود.البته اون برای گیمینگ خیلی خوبه و این مادربرد برای اورکلاک حرفه ای ساخته شده ولی بازم مقایسه این دو بورد خواندنی میشه

ممنون

این نوع سبک نگارش منه . از این مدل قولومبه سولومبه نوشتن بدم میاد . بعضی جا های دیدم که برد های خیلی معمولی رو با این کلمات در حد ماکسیموسوی رسوندن :(

-----------------------

در رابطه با مقایسه با برد های دیگه باید خود شرکت گیگا یا شرکت های داخلی بیان و بردو در اختیار ما قرار بدن تا تست بگیریم ، در غیر اینصورت امکانش نیست

ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

محمود جان مشخصه خیلی زحمت کشیدی و بررسیه خیلی عالی ای شده و باید بهت آفرین گفت.  :clapping:  تنها نکته منفی که دیدم یه سری غلط املایی هم فارسی و هم انگلیسی هستش که اگر اونها رو هم درست بکنی بی نقص میشه.  ;)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
محمود جان مشخصه خیلی زحمت کشیدی و بررسیه خیلی عالی ای شده و باید بهت آفرین گفت.  :clapping:  تنها نکته منفی که دیدم یه سری غلط املایی هم فارسی و هم انگلیسی هستش که اگر اونها رو هم درست بکنی بی نقص میشه.  ;)

دارم روش کار می کنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مثل Bridge و Bridges و Cable و همون Extreme که فرجام هم گفت  :) یا عمر و امر - تحد و تحت و موارد جزئی این شکلی که مطمئنم به خاطر زیاد بودن مطلب و عجله برای رسوندنش به سایت بوده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

امیرمحمود جان واقعا خسته نباشید خیلی خوب بود. ماشاالله یکی از یکی بهتر. :clapping:  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ممنون

این نوع سبک نگارش منه . از این مدل قولومبه سولومبه نوشتن بدم میاد . بعضی جا های دیدم که برد های خیلی معمولی رو با این کلمات در حد ماکسیموسوی رسوندن :(

-----------------------

در رابطه با مقایسه با برد های دیگه باید خود شرکت گیگا یا شرکت های داخلی بیان و بردو در اختیار ما قرار بدن تا تست بگیریم ، در غیر اینصورت امکانش نیست

بخشی از منظورم مربوط به چیز دیگری بود.صادقانه نوشته بودی نه مغرضانه.خوبی ها رو گفته بودی ولی از بیان کاستی ها خودداری نکرده بودی.کمتر کسی پیدا میشه که حدود 2400 برای یک مادربرد هزینه کنه ولی ایرادات رو هم بگه و این رفتار بعد از خرید برای بیشتر خریداران کاملاً طبیعیه.اینکه گفتم صادقانه و خودمونی منظورم این بود که به نظرم خیلی ارزشمنده.

موفق باشی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بخشی از منظورم مربوط به چیز دیگری بود.صادقانه نوشته بودی نه مغرضانه.خوبی ها رو گفته بودی ولی از بیان کاستی ها خودداری نکرده بودی.کمتر کسی پیدا میشه که حدود 2400 برای یک مادربرد هزینه کنه ولی ایرادات رو هم بگه و این رفتار بعد از خرید برای بیشتر خریداران کاملاً طبیعیه.اینکه گفتم صادقانه و خودمونی منظورم این بود که به نظرم خیلی ارزشمنده.

موفق باشی

اهان از اون لحاظ ، بازم ممنون از لطفتون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

محمود جان واقعا دست مرسی واقعا عالی بود و شاهکارانه خسته نباشی برادر انشاالله همیشه موفق باشی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

cooming soon razer blackwido 2013


 


fp50p55pe6zd7nddf8e.jpg


ویرایش شده توسط AmirMahmood
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
بخشی از منظورم مربوط به چیز دیگری بود.صادقانه نوشته بودی نه مغرضانه.خوبی ها رو گفته بودی ولی از بیان کاستی ها خودداری نکرده بودی.کمتر کسی پیدا میشه که حدود 2400 برای یک مادربرد هزینه کنه ولی ایرادات رو هم بگه و این رفتار بعد از خرید برای بیشتر خریداران کاملاً طبیعیه.اینکه گفتم صادقانه و خودمونی منظورم این بود که به نظرم خیلی ارزشمنده.

موفق باشی

 

مجید جان قیمت این برد 2400 هست ؟ 

--------------------------------------------

 

با تشکر از استارتر عزیز برای وقتی که گذاشتند  @};- 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...