رفتن به مطلب

برطرف کردن لق زدن Back Plate واتر کولر Corsair H100i


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

دیگه لنگه کفش تو بیابون غنیمته ^_^  بعضی مدلهای فن های AeroCool و Akasa دمندگی خیلی خوبی دارند با نویز خیلی کم ولی وارد نمیشن مگر به صورت تک و توک کسی واسه خودش وارد کنه

اونا هم crucial ballistix elite 2133 هستند

 

 تاپیک یکم داره از مسیر خودش منحرف میشه.

البته مباحث بی ربط هم نیست.

ولی بصورت کلی میشه گفت فنهایی که نویز زیر 35 دسی بل داشته باشند (در فاصله 1 متری از کیس)قابل تحمل هستند.حالا هرچی دمندگی با همین میزان نویز بالاتر بره در اصل طراحی شرکت بهینه تر و هوشمند تر بوده.

البته برای واتر ها بخاطر برخورد هوای دمیده شده با سطح رادیات یک مقدار نویز بیش از استفاده فن در حالتهای دیگه هست.

اگر فنی مثل این وارد بشه برای نصب روی رادیات ها میتونه ایده آل باشه،شاهکار طراحی شرکت سازنده و فنهای 12سانتی هست :

سازنده : SilenX

1400 دور

نویز 18 دسی بل

دمندگی 90 فوت معکب در دقیقه یا همون CFM

l.ixp-76-front.jpg

عالی دوست من!

ممنون

البته کوگار هم خیلی لنگ کفش نیستا :دی

ویرایش شده توسط HeX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یه سوال برام پیش اومده، شاید هم جاش نباشه، شرمنده

چرا از فن های استوک خود این کولر معمولا استفاده نمیشه واسه رادیاتور؟

بیشتر دیدم که فن های دیگه مثل کوگر نصب میشه روش!

 

سلام .

الان واتر کولینگ من حداکثر سرعت فنهاش 2600 هست ، اما چون استفاده ی حداکثر از پردازنده ندارم وبه نویزش حساسم ؛ از اینرو فن های سایلنت مثل دیپ کول ، کوگیر ، گرین که 1500 دور هستند استفاده میشن . 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 تاپیک یکم داره از مسیر خودش منحرف میشه.

البته مباحث بی ربط هم نیست.

ولی بصورت کلی میشه گفت فنهایی که نویز زیر 35 دسی بل داشته باشند (در فاصله 1 متری از کیس)قابل تحمل هستند.حالا هرچی دمندگی با همین میزان نویز بالاتر بره در اصل طراحی شرکت بهینه تر و هوشمند تر بوده.

البته برای واتر ها بخاطر برخورد هوای دمیده شده با سطح رادیات یک مقدار نویز بیش از استفاده فن در حالتهای دیگه هست.

اگر فنی مثل این وارد بشه برای نصب روی رادیات ها میتونه ایده آل باشه،شاهکار طراحی شرکت سازنده و فنهای 12سانتی هست :

سازنده : SilentX

1400 دور

نویز 18 دسی بل

دمندگی 90 فوت معکب در دقیقه یا همون CFM

l.ixp-76-front.jpg

البته کوگار هم خیلی لنگ کفش نیستا :دی

عجب غولیههههههههههه!

برا خودش هوا کش صنعتیه!!!!!! :blink:

فقط عذر خواهی میکنم معین جان، اونجا اشتباه تایپی بوده

SilenX هست نه silenTx

جسارت بنده رو ببخشید!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

 

سلام . 

این فنها کجا یافت میشن و قیمتشون چند هست ؟ آیا فروشی هستند؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام.

میدونم سوالم زیاد ربطی به این تاپیک نداره اما اگه کسی میتونه کمکم کنه تو پ.خ بگه که از مسیر منحرف نشه تاپیک.

فن های واتر کولرم که همین مدل پر سروصدا کورسیر هست یکی از فن ها یکی از پره هاش شکست می خواستم بدونم میشه کل پر رو با پره یه فن دیگه عوض کرد مثلا کوگار؟؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام.

میدونم سوالم زیاد ربطی به این تاپیک نداره اما اگه کسی میتونه کمکم کنه تو پ.خ بگه که از مسیر منحرف نشه تاپیک.

فن های واتر کولرم که همین مدل پر سروصدا کورسیر هست یکی از فن ها یکی از پره هاش شکست می خواستم بدونم میشه کل پر رو با پره یه فن دیگه عوض کرد مثلا کوگار؟؟؟

 

رامین جان، خیر، فایده نداره.

 

بهترین چیزی که به ذهنم رسید، اون فنی که سالمه رو بگذار پشت رادایاتور. برای فن دوم هم یک فن Thermalright TY143 بگیر که 14 سانته ولی روی 12 سانت نصب میشه 4 پینه و دور بالای 2600 داره و مناسبه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام . 

این فنها کجا یافت میشن و قیمتشون چند هست ؟ آیا فروشی هستند؟

سلام

http://lioncomputer.ir/product/246/Cougar%20Vortex%20PWM%20120mm/

 

-------------

برای اینکه خیلی آف تاپیک نشه :)

دوستان این مشکل لق زدن در همه مادربردها یکسان نیست.بیشتر در بوردهای ایسوس زیاده در سایر بوردها کمتر وجود داره ولی بازم هست.

 

به طور کلی مشکلاتی که این واترکولر داره به نظرم اینها هستند:

-کوتاه بودن شیلنگ

-مشکل شناخته شدن توسط سیستم در ویندوزهای 8 و 8.1 که البته این مشکل چند وقت پیش با ورژن جدید کورسیرلینک که هنوزم بتا هست برطرف شد(قبلش باید رجیستری ویندوز رو عوض میکردیم با چندتا دستور که در فروم کورسیر آموزشش هست) ولی هنوزم در قسمت devices and printers شناخته نمیشه که این هم باز بستگی به مادربرد داره بعضی سازندگان توصیه کردن با پچ USB3 که در سایتهای خودشون قراردادن این مشکل رو میشه برطرف کرد ولی برای من جواب نداد.

-افزایش صدای پمپ بعد از وصل کردن فن ها به پمپ که راه حلش وصل کردن فن ها به بورد هست

 

ولی روی هم رفته واترکولر خوبیه مخصوصاً با توجه به قیمت مناسبی که داره که گارانتی 3 ساله جزو انتخاب های معقول با توجه به تنوع کم قطعات در بازار ما هست

 

آرمین جان شرمنده تاپیکت رو منحرف کردم دیگه تکرار نمیشه @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

من قصد خرید این مدل رو دارم

اقا یه سوال میپرسم مسخرم نکنید (این حقیر سابقه کار با واتر کولرو ندارم)

خب همونطور که از اسمش معلومه واتر کولر و با مایع کار میکنه.

ولی مایع توش قابل تعویض هستش اصلا آب داخلشه!؟

یه مسئله دیگه اینکه قابل اطمینان هست !؟نشتی نکنه بیچاره شیم

بعدش اگه میشه مایعشو عوض کرد و آب توشه ما که آب لوله کشیمون املاح زیاد داره(عملا ماسه شسته از شیر میاد) تکلیفمون چیه!؟پمپش خراب نمیشه!؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

من قصد خرید این مدل رو دارم

اقا یه سوال میپرسم مسخرم نکنید (این حقیر سابقه کار با واتر کولرو ندارم)

خب همونطور که از اسمش معلومه واتر کولر و با مایع کار میکنه.

ولی مایع توش قابل تعویض هستش اصلا آب داخلشه!؟

یه مسئله دیگه اینکه قابل اطمینان هست !؟نشتی نکنه بیچاره شیم

بعدش اگه میشه مایعشو عوض کرد و آب توشه ما که آب لوله کشیمون املاح زیاد داره(عملا ماسه شسته از شیر میاد) تکلیفمون چیه!؟پمپش خراب نمیشه!؟

 

درود بر شما 

خیر مایع توش قابل تعویض نیست و ازم نیست شما ان را تعویض کنین !!

بله قابل اطمینانه و هیچگونه نشتی نداره !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود بر شما 

خیر مایع توش قابل تعویض نیست و ازم نیست شما ان را تعویض کنین !!

بله قابل اطمینانه و هیچگونه نشتی نداره !

از چه مایعی استفاده میشه!؟
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

از چه مایعی استفاده میشه!؟

 

فکر میکنم مایع کولانته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

من قصد خرید این مدل رو دارم

خب همونطور که از اسمش معلومه واتر کولر و با مایع کار میکنه.

ولی مایع توش قابل تعویض هستش اصلا آب داخلشه!؟

یه مسئله دیگه اینکه قابل اطمینان هست !؟نشتی نکنه بیچاره شیم

بعدش اگه میشه مایعشو عوض کرد و آب توشه ما که آب لوله کشیمون املاح زیاد داره(عملا ماسه شسته از شیر میاد) تکلیفمون چیه!؟پمپش خراب نمیشه!؟

 

مایع داخلش قابل تعویض هست . 

بله آب و 10 درصد الکل برای جلوگیریاز سولفاته شدن و بالا رفتن دمای جوش مایع داخلی 

بله قابل اطمینان هست ، نهایتش یک سیستم خوب میخری :D 

خوب عزیز جان شما آبی که میخاهید برای واتر کولینگ استفاده کنید ، از اب معدنی استفاده کنید ، از نظر استانداردی ، به قول خانومها "بد نیست " !!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

گفتم دیگه تاپیک مجزا ایجاد نکنم.برای رفع صدای پمپ و لرزشی که ایجاد میکنه چند تا کار انجام دادم که موثر هم بود و تقریباً صدای پمپ حتی اگر کیس روی میز و نزدیک به شما باشه شنیده نمیشه یا به سختی شنیده میشه.

 

مشکل اول اینجا بود که لرزش پمپ از طریق شیلنگ ها به رادیاتور منتقل میشد و چون واشرهای خود کولر فلزی بودند مانع از انتقال لرزش به بدنه کیس نمی شدند.البته لرزش بسیار جزئی بود ولی وقتی به بدنه فلزی کیس منتقل میشد ایجاد نویز میکرد و با قرار دادن واشرهای پلاستیکی بین رادیاتور و محل پیچ شدن به کیس برطرف شد

 

post-11166-0-62092100-1390474736_thumb.jpg

 

با کمی بررسی دقیق تر متوجه شدم که پمپ که داخل بلاک قرار گرفته لرزش حفیفی هم به بورد وارد میکنه.برای رفع این مشکل واشر آب رو با چاقوی تیز از عرض بریدم و ضخامتش رو به حدود 1 تا 2 میلی متر رسوندم.البته اندازه واشر رو هم کوچیک تر کردم تا بعد از بسته شدن از زیر بلاک مشخص نباشه و به زیبایی سیستم هم خدشه ای وارد نشه.

این واشر بریده شده و نازک شده که جنس بسیار نرمی داره بین پیچ بلاک و روی مادربرد قرار میگیره و مانع از انتقال لرزش پمپ به بورد میشه.فقط باید دقت کرد که ضخامت اون بسیار کم باشه که باعث ایجاد فاصله بین سطح CPU و سطح مسی بلاک نشه.

 

post-11166-0-61256000-1390475209_thumb.jpg

 

post-11166-0-38308100-1390475241_thumb.jpg

 

post-11166-0-22147200-1390475324_thumb.jpg

 

در پایان هم کولر تست شد و هیچ گونه افزایش دمایی مشاهده نشد. در واقع با این کار کاهش پرفرمنس هم بوجود نمیاد.

 

post-11166-0-76129700-1390475357_thumb.png

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان تو این بین یه نکته ذکر کنم ، یعنی یه تصور رو اصلاح کنم .

شاید سوال باشه که چرا با اینکه فن کوگار 70 CFM ایرفلو در 1500 RPM داره ... پرفرمنس کمتری نسبت به فن خود H100i میده که 60 CFM ایرفلو در 2350 RPM داره ، میده ؟

نمونش دوستمون mm65 که 4 درجه با فن کوگار دمای بالاتری گرفته . اینو تا اینجا داشته باشین ...

 

یه زمانی ملت پرفرمنس رو در RPM بالا میدیدن ؛ البته بحث ما رنج بین 4000 تا 7000 نیست ، بحث اینه که بعضی ها بین فن 1200 و 1800 از دو مدل مشابه 1800 رو داری پرفرمنس بلاتر میدونستن که 50/50 بود . خب با اومدن فن هایی با طراحی های بهتر ثابت شد که دور/دقیقه زمانی معنا میده که فن از دیزاین غنی بهره مند باشه مثل فن های کوگار که کارایی بالا در کنار دور در قیقه و نویز پایی همراه با انتقال جریان هوای بالا دارن . که دسته دومی از سخت افزار بازا بوجود اومدن که CFM بیشتر رو (که خیلی به طراحی و نحوه ساخت برمگیرده) رو ملاک کارایی بهتر میدونستن . که هنوز هم هستن و اشتباه هم نمیکنن . خب ؟

اما یه چیزی کارو خراب کرد ... واترکولر ها ! چه All In One و چه Full Kit ها هر دو رادیاتور دارن که همه چیزی زیر سره رادیاتوره . چطور ؟

 

ما گفتیم که یک فن با یک RPM مشخص + طراحی پره ها و فن = مقدار معینی CFM محیا میکنه . اوکی ؟ اما این جرین هوارو با چه قدرتی پرتاب می کنن ؟ آها ! نکته اینجاست .

فن کوگار زمانی که 70 CFM رو تولید میکنه با فشار (پرشر یا Pressure) حدود 2.2 mm-H2O (آب/میلیمتر) اون رو پرتاب میکنه اما فن کورسیر یا همون SP120 که 60 CFM داره اون رو با 3.1 mm-H2O شلیک میکنه که خب ردیاتور بیشتر خنک میشه . که این فشار بیشتر به طراحی پره ها برمیگرده . نمونش مقایسه SP120 High با AF120 High که SP حدود 3.1 فشار و AF حدود 1.1 فشار ایجاد میکنن . به همین خاطر SP رو از Static Pressure و AF رو از Air Flow گرفتن .

 

خب چطوریه که فشار بالاتر نسبت به  حجم هوای بالاتر بیشتر رادیاتور رو خنک میکنه ؟

خب یه یادآوری میکنم یا شایدم تجربه . دیدن وقتی دست رو جلوی بعضی از فن ها میگیریم باد میزنه و دستمون خنک میشه ؟ حالا دوتا فن به طورمون میخوره که یکی بیشتر هوا عبور میده ولی دومی دست رو بیشتر خنک میکنه ! یا میبینیم که رنج دومی در انتقال هوا بیشتره و هوای تولیدشدش تا متراژ بیشتری به پیش میره . این همون مبحث فشار خودمونه . از اونجایی که ساختار هیت سینک تاورکولر ها (ایر کولر) نزدیک به رادیاتوره پس فن ها فشار بالا هم کارایی بهتری نسبت به فن هایی که حجم بیشتر هوارو منتقل میکنن دارن . پس فن های خوبی مثل کوگار با حجم انتقال هوای زیاد به چه درد میخورن ؟

معلومه برای انتقال هوا ! روون تر بگم ... ورودی و خروجی هوا . یعنی وظیفه ی داخل و خارج کردن هوا رو بر عهده بگیرن و هوای بیشتر رو جابجا کنن و مهم نباشه با چه فشاری ، در این بین فن های فشار بالا هیت سینک هارو خنک کنن که بین ورودی و خروجی هوای داخل کیس هستن . پس رادیاتور ها و واترکولرها چی ؟ خب این دیگه بستگی به کاربر داره . مخصوصا تو ایران که بیشتر از AIO ها و در خروجی کیس ها استفاده میشه . پس ترجیحا از دو تا فن CFM بالا برای ورود هوا به کیس و مثلا با H100i + فن پشتی کیس روی هم سه فن (دوتا فاشار بالا و یکی معمولی) برای خارج شدن تعلق بگیره .

 

مبحث تمومه .

 

البته همون طور که گفتم بستگی به کاربرد داره . نویز پایین (فن کوگار) رو ترجیح میده یا کارایی بالا (فن فابریک H100i مثلا) ؟ ظاهر یا باطن ؟ کدوم چینش { هوای خروجی </=/> هوای ورودی } ؟

 

 

شرمنده سرتون رو درد آوردم !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 ماه بعد...

بچه ها یه راه خیلییی راحت...منم به این مشکل بر خوردم و با استفاده از نوار تفلون به راحتی درستش کردم.

64013328134616102112.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان از هر چیزی استفاده میکنید باید همتراز باشه. یعنی هر بخش این 4 پایه یکسان به سمت عقب بره. از این لحاظ واشر فلزی با داشتن سایز مشخص و انعطاف ناپذیر بهتره.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 5 ماه بعد...
  • کاربر ویژه

راستش من موفق شدم از یه راه غیر متعارف مشکل رو حل کنم :دی

به جای پیچهای خود H100i که از قسمت روی مادربورد بسته میشن منظورم این 4 تاست:

http://8pic.ir/images/56918158720905235171.jpg

 

از پیچهای Larkooler استفاده کردم چون ارتفاع کمتری دارن و اون فاصله ای رو که بوسیله اون واشرها در بک پلیت بوجود اومده جبران میکنن :D

نتیجه میگیریم خود larkooler اینقدر به تنهایی خوبه برای محصولات corsair هم خوبه :دی

ویرایش شده توسط Farjam
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 ماه بعد...

با سلام خدمت دوستان ....

 

در ابتدا از آرمین عزیز تشکر میکنم که این تاپیک رو ایجاد کرد و خیلی از بچه ها که مثل من تحربه ای در این زمینه نداشتن رو راهنمائی کرد ....   @};-  :x 

من هم 4 تا واشز پلاستیکی گرفتم و پشت پایه بین مین و پایه قرار دارم و مشکل لقیش حل شد ..... در ضمن کولرمن H80I  هست ...

(البته مشکی گرفتم که به رنگ مین و پایه بخوره :D  :D ) 

 

post-13255-0-63415800-1412873193_thumb.jpg

 

post-13255-0-78226800-1412873209_thumb.jpg

 

post-13255-0-66094600-1412873220_thumb.jpg

ویرایش شده توسط Naser.Morsali
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام خدمت دوستان ....

 

در ابتدا از آرمین عزیز تشکر میکنم که این تاپیک رو ایجاد کرد و خیلی از بچه ها که مثل من تحربه ای در این زمینه نداشتن رو راهنمائی کرد ....   @};-  :x 

من هم 4 تا واشز پلاستیکی گرفتم و پشت پایه بین مین و پایه قرار دارم و مشکل لقیش حل شد ..... در ضمن کولرمن H80I  هست ...

(البته مشکی گرفتم که به رنگ مین و پایه بخوره :D  :D ) 

 

attachicon.gif20141007_122118.jpg

 

attachicon.gif20141007_122126.jpg

 

attachicon.gif20141007_122135.jpg

 

تاپیک های حاوی solution آقا آرمین واقعا حرف نداره  :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 ماه بعد...

دوستان منم به این مشکل برخوردم

تو فرکانس پایین خودش رو نشون نمیده ولی وقتی فرکانس میره بالا حدودا 4.5 وقتی لود میگرفتم دمای هسته اول میشد 80 هسته چهار میشد 58 یه اتفاق کاملا مسخره !

فهمیدم بلاک خوب ننشسته بود درحالی که بلاک کاملا محکم بود و حرکتی نداشت.

تا اینکه یادم افتاد ارمین جان هم چنین مشکلی داشتن که با واشر حل کردن  منم با استفاده از قرار دادن  چهار تا مهره پیچ پشت بک پلیت مشکل دما رو کلا حل کردم !

حالا  میشه با ولتآژ 1.3 در فرکانس 4.8 به دمای 74 درجه رسید :D

ویرایش شده توسط Aliover
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 سال بعد...
در در 1393/10/26, 23:47:10، OC Formula گفته است :

دوستان منم به این مشکل برخوردم

تو فرکانس پایین خودش رو نشون نمیده ولی وقتی فرکانس میره بالا حدودا 4.5 وقتی لود میگرفتم دمای هسته اول میشد 80 هسته چهار میشد 58 یه اتفاق کاملا مسخره !

فهمیدم بلاک خوب ننشسته بود درحالی که بلاک کاملا محکم بود و حرکتی نداشت.

تا اینکه یادم افتاد ارمین جان هم چنین مشکلی داشتن که با واشر حل کردن  منم با استفاده از قرار دادن  چهار تا مهره پیچ پشت بک پلیت مشکل دما رو کلا حل کردم !

حالا  میشه با ولتآژ 1.3 در فرکانس 4.8 به دمای 74 درجه رسید :D

بنده هم همین مشکل رو دارم. از 4تا لاستیک هم تراز استفاده کردم ولی با نرم افزار prim دمای 4790k تا 100 هم میره

زیرخاکی اوردم بالا9_9

لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 2 ساعت قبل، pezhvak گفته است :

بنده هم همین مشکل رو دارم. از 4تا لاستیک هم تراز استفاده کردم ولی با نرم افزار prim دمای 4790k تا 100 هم میره

زیرخاکی اوردم بالا9_9

پرایم نگیرین بابا

چه کاریه برای تست دما نرم افزار cinbench R15 رو استفاده کنین

هیچ وقت دمای شما به حد پرایم نمیرسه

سین بنچ معیار بهتری برای دمای پردازنده ست

واشر لاستیکی هم باید حتما عرضی در حدود 2 3 میلی متر داشته باشه تا بتونه به خوبی بک پلیت رو چفت کنه

در غیر این صورت حین تست دمای شلنگ واتر کولر رو چک کنین 

اگر نزدیک به بلاک داغ بشه و نزدیک به رادیاتور دمای کولانت کمتر باشه صد درصد پمپ کار نمیکنه!

ویرایش شده توسط OC Formula
لینک به دیدگاه
Share on other sites

در 8 ساعت قبل، OC Formula گفته است :

پرایم نگیرین بابا

چه کاریه برای تست دما نرم افزار cinbench R15 رو استفاده کنین

هیچ وقت دمای شما به حد پرایم نمیرسه

سین بنچ معیار بهتری برای دمای پردازنده ست

واشر لاستیکی هم باید حتما عرضی در حدود 2 3 میلی متر داشته باشه تا بتونه به خوبی بک پلیت رو چفت کنه

در غیر این صورت حین تست دمای شلنگ واتر کولر رو چک کنین 

اگر نزدیک به بلاک داغ بشه و نزدیک به رادیاتور دمای کولانت کمتر باشه صد درصد پمپ کار نمیکنه!

پس عین تست فورمارک برای گرافیک که مضر هست پرایم هم برا سی پی یو مضر هست. 

پمپ کار میکنه . بنظرم بلاک درست روی سی پی یو چفت نشده. ممنون از شما

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...