رفتن به مطلب

مبحث اپدیت ها و سرویس پک های ویندوز ! تازه ها / سوالات / مشکلات / تجربیات + دانلود !


بازنده
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام ! راستش برای اینکه تاپیک واحدی وجود داشته باشه تا بتونیم اطلاع از سرویس پک های جدید و ارائه لینک دانلود شون و مباحث مربوط به مبحث اپدیت ها و سرویس پک ها رو در یکجا داشته باشیم ، با اجازه دوستان ، تصمیم گرفتم این تاپیک رو ایجاد کنم ! تا از این پس ، موضوعات مرتبط با این مبحث رو در این تاپیک مطرح کنیم !

همچنین در این تاپیک میتونیم سوالات / مشکلات / اطلاعات و تجربیاتمون رو در زمینه اپدیت ها / سرویس پک ها و مطالب مرتبط ، مطرح کرده و به این صورت منبع مشخصی برای این موضوعات داشته باشیم !

شاید ایجاد تاپیک مجزا برای هر سوال یا .... ، در ظاهر ، تسریع در مطالعه یا پاسخ گرفتن رو بهمراه داشته باشه ولی باید توجه داشته باشیم که بعد از مدت زمان کوتاهی ، اینگونه تاپیک های مجزا ، باعث شلوغی قسمت شده و از اون مهمتر ، ایجاد مکرر ایشان ، موجب میشه ، تاپیک هایی که پیش تر ساخته شدن ، روز به روز به صفحات قبلتر ارجاع شده و یافتن شون سخت تر و در حقیقت کاربردشون کمتر بشه و از دید دور بمونن ! ولی اگه برای موضوعاتی اینچنین ، تاپیک مشخصی وجود داشته باشه ، هم از شلوغی و رشد تعداد تاپیک هایی با مطالب مشابه و مرتبط ، کاسته میشه و هم بعنوان یک منبع ، در دسترس همه قرار میگیره !

در پایان از اساتید و مدیران زحمت کش فروم ، خواهش میکنم ، لطف کرده و بنا به صلاحدید شون ! پستهای موجود در تاپیک های مرتبط با این مبحث رو ، به این تاپیک انتقال بدهند ! ( حداقل پست هایی که حقیر در تاپیک هایی با این موضوعات ایجاد کردمو ، به اینجا انتقال بدن !

در غیر این صورت من سعی میکنم پستهای اشاره شده رو از اون تاپیک ها ، حذف کرده و به اینجا منتقل کنم و در این صورت ، مدیران محترم ! لطف کنن و تاپیکهایی که پست هاشونو انتقال دادمو حذف کنن ! چون تا جایی که فهمیدم ، امکان حذف تاپیک برای کاربران معمولی ، همچون حقیر ! میسر نیست !

امیدوارم دوستان و اساتید همکاری نموده و از این پس مطالب معین شده و مورد نظر رو ، در این تاپیک قرار بدیم ! باتشکر از تمامی شما خوبان ! کوچیک همتون / بازنده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

نقل قول :

تبدیل ویندوز xp سرویس پک 2 به سرویس پک3 برای نسخه 64 بیتی

میشه همون فایل های تبدیل ویندوز 32 بیتی رو برای تبدیل نسخه 64 بیتی از سرویس پک 2 به سرویس پک 3 استفاده کرد؟

کسی میدونه چه فایل هایی رو باید دانلود کرد تا این تبدیل انجام شه؟

سلام ! ببینید دوست عزیز ! ابتدا بهتره ماهیت سرویس پک رو بشناسیم تا به پاسخ صحیح برسیم ! سرویس پک ها در حقیقت اپدیت ها و بروز رسانی هایی هستند که سازندگان ویندوز ، بعد از ساخت و عرضه یک ویندوز ، به مرور اونارو در فهرست ویندوز اپدیت ، قرار میدن و اگه ویندوز شما باصطلاح قانونی ( یا کرک شده ) باشه ! در صورت تنظیم ، بصورت اتومات یا دستی ، این بروز رسانی ها رو اپدیت کرده و به ویندوز اضافه میکنه ! برای این بروز رسانی ها یا اپدیت ها ، مدت زمان مشخصی وجود نداره و ممکن در یک روز ، اپدیت جدیدی عرضه و اضافه شه و یا در یک هفته یکبار و یا در یک ماه یکبار ! که اگه با قابلیت ویندوز اپدیت کار کرده باشید ، دقیقا متوجه عرض بنده میشید !

حالا وقتی تعداد این اپدیت ها و بروز رسانی ها به حد نرمال و استانداردی ( از نظر سازنده ) میرسه ! اونا رو یکجا جمع کرده و با نام سرویس پک عرضه میکنن ! شاید یکی از مهمترین دلایلشم این باشه که با هر بار تعویض ویندوز ، نیازی به اپدیت مجدد تمام این بروز رسانی ها نباشه و بشه همه اونارو یکجا در قالب یک سرویس پک ، دانلود یا اضافه کرد ! و همونطور که میبینید این سرویس پک ها بصورت مجزا قابل دانلود و در دسترس هستند و بعد از مدت کوتاهی هم مایکروسافت ( و شرکت های داخلی عرضه کننده ویندوز ) در سری جدید محصولاتشون اون سرویس پک رو هم به ویندوز مورد نظر اضافه میکنن ! هر چند که این امکان وجود داره تا کاربر شخصا سرویس پک ها رو از سایت رسمی مایکروسافت دانلود کرده و به ویندوزش اضافه کنه !

نا گفته نمونه این بروز رسانی ها و اپدیت ها که در نهایت به سرویس پک ختم میشن ، شامل :

رفع ایراداتی که به مرور شناخته شده و راه حلی براشون پیدا کردن !

ساپورت سخت افزارهای جدید و بهینه ساختن استفاده از سخت افزار ها و بکار گیری حداکثر توان قطعات و هماهنگی بیشتر ویندوز با انها !

رفع حفره ها و ایرادات نرم افزاری در بحث امنیت ویندوز !

اضافه نمودن نسخه جدیدتر نرم افزارهای موجود در ویندوز !

و بسیاری دیگر ....

خب حالا که دقیقا فهمیدیم سرویس پک چیه و چیکار میکنه ، پس نتیجه میگیریم که در حقیقت هر سرویس پک مختص یک ویندوزه ! و هیچ وقت نمیشه سرویس پک یک ویندوز رو برای دیگری استفاده کنیم ! این مثال برای ویندوز های 32 و 64 بیتی هم صدق میکنه ! یعنی نمیشه از سرویس پک مثلا ویستا 32 بیتی برای ویستا 64 بیتی استفاده کرد !

چرا ؟ چون همونطور که گفتیم سرویس پک ، یک سری اپدیت ها و بروز رسانی هاست ! پس با توجه به فلان ویندوز شکل گرفته و ساخته شده ! پس برای ویندوز دیگه ای کاربرد نداره ! اینو هم اضافه کنم که ویندوز های 32 بیتی و 64 بیتی در حقیقت مثل 2 تا ویندوز مختلف هستند ! یعنی تفاوت باطنی شون مثل 2 تا ویندوز مختلفه ، هر چند که از لحاظ ظاهری و چیزی که ما میبینیم تفاوت خاصی وجود نداره ولی در باطن ویندوز ، تفاوت های بسیاری وجود داره و کلا ساختارشون با هم متفاوته !

از طرف دیگه باید توجه داشته باشیم که برای جدید تر بودن یک سرویس پک ، صرفا رقم و عدد اون ملاک نیست ، ( البته در بحث میان 2 ویندوز مختلف ) یعنی اینکه مثلا اگه برای ایکس پی 32 بیت الان سرویس پک 3 اومده ، این دلیل نمیشه که چون رقم اون 3 هستش ، پس جدیدتر از سرویس پک 2 ایکس پی 64 بیتیه ! تازه چه بسا ویندوزی که سرویس پک کمتری داشته باشه بهترم باشه ! چون مشکلات کمتری داشته و کمتر نیازمند رفع و اپدیت اون و در نتیجه عرضه سرویس پک داشته !

بعنوان نکته پایانی اینو هم اضافه کنم که بیاد داشته باشید اگه مثلا تصمیم به نصب سرویس پک 2 ویستا 64 بیتی گرفتید ، وجود و نصب پیشتر سرویس پک 1 اون الزامیه ! یعنی شما برای نصب سرویس پک جدیدتره یک ویندوز ، نیاز دارید ابتدا سرویس پک یا سرویس پک های قدیمی تر رو نصب کنید و سپس سرویس پک جدید رو نصب کنید ! مثال دیگش اینه که برای نصب سرویس پک 3 ایکس پی ! نمیشه بدون نصب داشتن سرویس پک های یک و دو ، اقدام به نصب سرویس پک 3 کرد !

دوستان اگه مطالب فوق بسیار ساده و پیش پا افتاده بودن ( شایدم برای خیلی از شما تکراره انچه خودتون بهتر از من میدونید ) ، به جهت اطلاعات ناقص و کاست حقیر هستش و اگه کمی مفصل و ریز توضیح دادم از این جهت بود تا اگه کاربران تازه کاری همچون خودم نیاز به دونستن این اطلاعات داشتن و یا اگه در اینده کسی این مطلب رو خوند ، تا حدودی بحث سرویس پک ها براش روشن بشه !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

قسمت اول :

سلام ! در این پست میخوام در مورد اپدیت های ویندوز صحبت کنم ! یادمه در سالهای گذشته ، بعد از نصب ویندوز ! یکی از قابلیت هایی که در همون ابتدا باید غیر فعالش میکردیم ، همین ویندوز اپدیت بود . گاهی هم ویندوزهای دستکاری شده ای وجود داشت که خودشون زحمت دیزیبل کردنشو کشیده بودن ! البته یکی از دلایل این موضوع این بود که کرک های اون موقع اونقدر کارایی نداشتن و به محض استفاده از ویندوز اپدیت ، بلافاصله از کار افتاده و بنحوی باعث میشد ویندوز تبدیل به همون نسخه 30 روزه بشه !

تازه این نوع خوبش بود و یادمه بارها برای خودم پیش میومد که با اپدیت ویندوزم ، دچار مشکلات فراوانی میشدم و گاهی تا حدی اوضاع به هم میریخت که مجبور میشدم ویندوزم رو عوض کنم ! تازه مهمترین مساله سرعت اپدیت بود که شاید روز ها که چه عرض کنم ، هفته ها طول میکشید تا اپدیت کامل شه ! در حقیقت بعید میدونم کسی تا انتهای اپدیت ها رفته باشه ! چون اون زمان تنها راه دسترسی به نت از طریق دیال اپ بود و اولا اگه تصمیم به اپدیت میگرفتیم باید دور سایر فعالیت های اینترنتی رو حتی در حد یه باز کردن یاهو ، خط میکشیدیم و ثانیا هزینه کارتهای دیال اپ که دیگه گفتن ندارن . انچه گفتم مشکلاتی بود که در زمانی نه چندان دور گریبان گیر کاربرانی بود که سعی در استفاده از قابلیت ویندوز اپدیت داشتن !

اما امروزه به لطف رواج و در دسترس قرار گرفتن اینترنت پر سرعت ای دی اس ال ، نگرانی خاصی برای هزینه این اپدیت ها وجود نداشته و از نظر سایر فعالیت هام مشکلی وجود نداره و میشه براحتی و در حین اپدیت ویندوز مون ، سایر کار هامونو هم انجام بدیم و حتی دانلود هم داشته باشیم ! ازطرف دیگه کرک هامونم خیلی بهتر و قوی تر شدن و دیگه نه تنها دیزیبل کردن این قابلیت ، یک حسن نیست ، بلکه وجود و توانایی اپدیته ویندوز بعنوان یک اصل و شاخص برای کرک ها یا به اصطلاح امروزی اکتیو ها ف مطرح میشه !

اما هدف از بیان این مقدمه این بود تا یه گوشزد به برخی دوستان بکنم که انگار هنوز در حال و هوای اون موقع ها سیر میکنن و دست و دل شون به استفاده از ویندوز اپدیت نرفته و مثل گذشته اولین کاری که میکنن ، این قابلیت بسیار سودمند رو دیزیل میکنن و اخیرا هم با چند تن از این دوستان مواجه شدم که بهیچ وجه از اپدیتهای موجود استفاده نمیکنند ! من فکر میکنم این دوستان بنوعی به قوانین گذشته عادت کردن و هنوز خودشون رو با شرایط جدید وفق ندادن ! به هر ترتیب بیاد داشته باشیم : درسته که بخش اعظم این اپدیت ها ! در نهایت همون سرویس پک هان ، ولی همه اونارو نمیشه در سرویس پک ها یافت و بماند که برخی دیگر از این اپدیت ها ، مختص سیستم شما و سخت افزارها و نرم افزار های موجود بر روی سیستم تان هستند و هیچگاه و در هیچ سرویس پکی یافت نمیشن ! و چه بسا همین دسته از اپدیت ها ، باعث روون تر شدن و بهینه تر شدن سرعت و توان سیستم تون شده و استفاده از حداکثر توان سخت افزارها و نرم افزار هاتونو بدنبال داشته باشند . پس بهتره در این مورد تجدید نظر بفرمایید !

یکی از نکاتی که باید در مورد این اپدیت ها در نظر داشته باشیم ، تفاوت این اپدیت هاست ! منظورم از تفاوت ، فقط در مورد ویندوز های مختلف نیست ! بلکه حتی در سیستم ها و سخت افزارهای مختلف هم ، این اپدیت ها متفاوتند !

ویندوز اپدیت در حقیقت قابلیت بسیار کاربردی و کارامدیه که مایکروسافت خیلی روی اون مانور میده و به عبارت عامیانه خیلی به اون مینازه ! البته این مانور ها و ... حداقل از نظر خیلی از اساتید فن ! مقبول بوده و قابل اعتنا هستند !

یکی از قابلیت های هوشمند ویندوز اپدیت اینه که با توجه به سخت افزارها و قطعات موجود در یک سیستم ، و حتی نرم افزارها و برنامه های نصب و خیلی دیگر ... اقدام به اپدیت و بروز رسانی میکنه ! یعنی اپدیت های دو تا سیستم با یک ویندوز مشابه ولی با سخت افزارها و برنامه های مختلف ، با هم یکی نبوده و متفاوت هستند ! حتی اخیرا قابلیت جدیدی به ویندوز اپدیت اضافه شده که کاربر رو از وجود درایور های جدیدتر قطعات ، اگاه کرده و امکان دانلود اونها رو نیز فراهم میکنه ! درایورهایی همچون کارت صدا / گرافیک / چیپ ست / لن و ... نمونه هایی هستند که ویندوز اپدیت ساپورت شون میکنه !

البته در میان اپدیتهایی که در سرویس پک ها هرگز مشاهده نمیکنیم ، میشه به موارد و اپدیت های ظاهری ویندوز اشاره کرد ! مواردی همچون اضافه نمودن تم یا پوسته جدید یا اضافه نمودن وال پیپر ها و و خلاصه مواردی که حول و حوش محور زیبایی ظاهری و سرگرمی میچرخن ! اضافه کنم اگه کمی به صفحه ویندوز اپدیت در ویندوزهای ویستا و سون دقت کنید با قابلیت دیگه ای بنام extras مواجه میشید که در حقیقت ، اپدیت های مختص زیبایی ظاهری / سرگرمی / ساپورت زبان های جدیدتر و مواردی از این دست رو بعهده داره !

نا گفته نمونه در ویندوز های ویستا و سون شاخه ای از قابلیت های ویندوز اپدیت ، کار خود رو با نامی دیگر و بصورت مجزا اغاز کرده و وظیفه اصلی اون ، اپدیت نرم افزارها ست ! البته گاهی هم به بعضی از درایور ها یا نرم افزارها و برنامه هایی که ماهیت درایوری دارن و یا کارایی شون نزدیک به درایور هاست ، هم یه حالی میده ! این قابلیت PROBLEM REPORTS AND SOLUTIONS نام داره ! و همچون ویندوز اپدیت میشه اونو در کنترل پانل تون بیابید !

در ضمن اپدیت از طریق این برنامه ( ویندوز اپدیت ) دارای 3 مرحله ست ! مرحله اول همون چک کردن هستش که این برنامه چک میکنه ببینه چه اپدیتهایی نیاز هست و ... و پس از اتمام مرحله اول ، کلیدی با نام DOWNLOAD NOW ظاهر میشه که با کلیک این کلید ، مرحله دوم ! یعنی مرحله دانلود اغاز میشه . البته شما میتونید لیست اپدیت هایی که قراره دانلود بشن رو هم چک کرده و مواردی رو که مطمئن هستید ، نیازی به اونا وجود نداره رو با بر داشتن تیک شون ، حدف نمایید !

لازم بذکره که مراحل اول ( چک کردن ) و دوم ( دانلود کردن ) نیاز به انلاین بودن دارن ولی مرحله سوم نیازی به انلاین بودن نداره ! و اما پس از تکمیل و اتمام مرحله دانلود ، میرسیم به مرحله سوم که مرحله اینستال INSTAL هستش ! در این مرحله تمامی اپدیت های دانلود شده به ترتیب یا بصورت همزمان اما یک به یک اینستال شده و در اکثر مواقع در پایان این مرحله ، با درخواست ری استارت مواجه میشیم که در قالب یک کلید نمایان میشه ! البته مرحله سوم یا همون مرحله اینستال به همینجا ختم نشده و برای تکمیل خود احتیاج به انجام پروسه ری استارت شدن داره تا طی اون ، این مرحله نیز کامل بشه ! به این صورت که بعد از کلیک بر روی کلید ری استارت و در حین شات دون شدن ( در اکثر مواقع ) 2 مرحله از اینستال صورت میگیره که با نشان دادن درصدهایی دو مرحله اول اینستال پایان یافته و سیستم ری استارت میشه و قبل از بالا اومدن ویندوز ، دقیقا در مرحله اخره بالا اومدن ، مرحله سومه اینستال هم که مجدد با اعدادی که درصد اینستال رو نشون میدن ، به پایان میرسه ! این پایان مرحله سوم یعنی مرحله اینستاله !

اشاره کنم که چه در مرحله شات دون و چه در مرحله بالا اومدن ویندوز ، در زیر درصدهای اینستال ، مرتب پیغامی مبنی بر تاکید به خاموش نکردن سیستم بچشم میخوره و در صورت خاموش کردن دستی سیستم یا خاموش شدن سیستم بنا به هر دلیل دیگه ای ، باعث بوجود امدن مشکلاتی خواهد شد که نوع وخیم ان ، احتیاج به تعویض ویندوز رو الزامی میکنه ! پس در حین اینستاله اپدیت ها ، باید کمی صبور بود و با دقت عمل کرد !

نکته مهم دیگه ای که بعنوان یک تجربه شخصی و پیشنهاد خدمت تون عرض میکنم اینه که سعی کنید حدالمقدور اپدیت های ویندوزتون رو در همون ابتدای نصب ویندوز جدید ، اعمال کرده و همچنین سعی کنید تا در یک مرحله تمامی اپدیت ها رو دانلود و اینستال نمایید ! فقط توجه داشته باشید که در چنین مواقعی که حجم اپدیت ها و تعدادشون کمی بیشتره ، ویندوز اپدیت ، اقدام به تیک زدن تعداد خاصی از اپدیتها میکنه ( که میتونید لیست اپدیت ها و این تیک ها رو در قسمت HISTORY مشاهده کنید ! ) و بهتره که شمام بر اساس انتخاب هایی که خود ویندوز انجام داده و به ترتیبی که اپدیت ها تیک خوردن ، و بدون اضافه کردن تیک دیگه ای ، اقدام به اینستال ایشان نمایید ! که مسلما با اینستال هر باره این اپدیت های تیک خورده ، با یکبار ری استارت مواجه خواهید بود !

ولی حسن اینکار در اینه که برخی از اپدیتها در صورتی که در یک مرحله اینستال شوند ، باعث تداخل در عملکرد یکدیگر شده و در نتیجه پروسه اینستال اپدیت ها بصورت کامل صورت نمیگیره و در میان مراحل اینستال ، با ارور مواجه خواهید شد و طبعا مشکلاتی رو بدنبال خواهد داشت ! البته برخی از این اپدیت ها که باهم تداخل ایجاد میکنن ، شناخته شده هستند مثل اپدیت همزمان اینترنت اکسپلور 7 با دانلود و اینستال اینترنت اکسپلور 8 که اگه در یک مرحله انجام بگیرن ، مراحل اینستال شون ناقص میمونه ! پس برای جلوگیری از اینگونه اشکالات احتمالی ، بهتره به انتخاب های خود ویندوز اکتفا کنیم و تیک زدن اپدیتهایی که قراره اینستال بشن رو به عهده خودش بذاریم و در اون انتخاب ها دست نبریم ! مطمئنا بعد از اینکه اپدیت های تیک خورده رو ایستال کنیم ، بعد از ری استارت شدن و طی مراحل ایسنتال ، میتونیم مجدد به قسمت ویندوز اپدیت مراجعه کرده و سایر اپدیت های تیک خورده رو اینستال کنیم یا مواردی که تیک نخوردنو ، تیک زده و اینستال کنیم !

البته ممکن در بین اپدیت ها ، مواردی باشن که شما نیازی به اون ها نداشته باشید ، مثل اضافه نمودن زبان های جدید به ویندوز یا گیم های مخصوص ویندوز و از این دست ! که در این صورت کافیه تیک این اپدیت ها رو که نیاز نداریم ، برداریم ! ( البته برخی از این اپدیت ها که خیلی تابلو هستند و بکار نمیان ، مثل همون اضافه نمودن زبان های دیگر ، رو میتونیم در مرحله دانلود ، تیک شونو بر داریم تا اصلا دانلود نشن ولی اگه اپدیتی بود که نمیشناسیدش یا مطمئن نبودید ، بهتره هم دانلود کنید و هم اینستال )

بازنده

ادامه در پست بعدی !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

قسمت دوم :

نکته دیگه ای که باید به اون اشاره کنم اینه که سعی کنید برای اپدیت یا دانلود درایور هایی همچون درایور کارت گرافیک و سایر درایورهای سخت افزارها ، از ویندوز اپدیت استفاده نکنید و حتی اگه اسامی این درایور ها در لیست دانلود های اون بود هم ، تیک شونو بر داشته و حدالمقدور بصورت دستی و مجزا اقدام به دانلود و نصب درایورها بنمایید ! ( حتی اگه موقع تیک زدن و انتخاب اپدیت ها برای دانلود ، فراموش کردید تیک شونو بردارید ، و دانلودشون کردید هم ، در موقع اینستال سعی کنید تیک شونو بردارید ) چرا که اونطوری که من تحقیق و تجربه کردم گاها نصب درایورها از طریق ویندوز اپدیت ، باعث بروز مشکلاتی خواهند شد ! شاید بهتره تنها به اطلاع رسانی ویندوز اپدیت ، مبنی بر وجود درایوری جدیدتر یا اطلاع از قدیمی بودن درایور نصب شده ، اکتفا کنیم ! البته این مشکله احتمالی ، در مورد اپدیت نرم افزار ها صدق نمیکنه و شما میتونید با خیال راحت از اپدیت هایی که PROBLEM REPORTS AND SOLUTIONS معرفی کرده و در اختیارتون قرار میده ، استفاده کرده و نصبشون کنید !

نکته اخر اینکه در صورتیکه از اینترنت ای دی اس ال بهره میبرید ، بدون هیچ درنگی و از همون ابتدا ، قابلیت ویندوز اپدیت رو فعال کرده و مواقعیکه کار خاصی ندارید یه سری به اون زده و یه چکی بفرمایید و یا در حین انجام سایر کارهاتون ، ویندوز اپدیت رو راه بندازید تا در پس زمینه ، کار خودشو انجام بده ! هر چند که ویندوز اپدیت قابلیت زمانبندی داره ولی من پیشنهاد میکنم شما بصورت دستی اینکارو انجام بدید ! چون در پی بسیاری از این اپدیت ها ، نیاز به ری استارت ویندوز وجود داره و گاهی هم بصورت اتوماتیک اینکارو انجام میده ! و ممکن شما در حال اجرای برنامه مهمی باشید و یا بر عکس بدون توجه ، اقدام به خاموش کردن سیستم بگیرید ! درسته که با قطع شدن اینترنت و یا خاموش شدن سیستم ، اپدیتهایی که نیمه کاره دانلود شدن ، همچنان باقی خواهند ماند و میشه در سری های بعدی دانلودشون رو ادامه داد ف ولی بنا به دلایلی که در ادامه توضیح خواهم داد ، بهتره سعی کنید تا دانلود ها و مخصوصا ااینستال ها تون به اتمام برسه و سپس سیستم رو خاموش نکرده و ابتدا یکبار ری استارت کنید و بعد از طی مراحل اینستال و بالا اومدن ویندوز ، مجدد اقدام به خاموش کردن نمایید ! تا خللی در کار اینستال اپدیت ها ایجاد نشه !

البته اگه از ای دی اس ال حجمی استفاده میکنید و برای شما حجمی معین شده ! میتونید این کار رو در ساعات شب که فکر کنم از ساعت یک تا 7 صبح بصورت رایگانه ، استفاده کنید ! و اگه هم این امکان ( دانلود شبانه رایگان ) براتون وجود نداره ، بازم از خیر اون نگذشته و اقدام به اپدیت نمایید ! مطمئنا ممکن برای برخی از دوستان این سوال پیش بیاد که : ایا با تعویض هر باره ویندوزشون ، باید دانلود دوباره ای انجام داده و مجددا ویندوزشون رو اپدیت نمایند ؟ و ممکن این موضوع اونا رو کمی نگران کنه ! در جواب این دوستان هم به عرض میرسونم که شما نیازی نیست با هر بار تعویض ویندوز ، اپدیت ها رو هم مجدد دانلود کنید ! به این صورت که اپدیتهایی که از طریق ویندوز اپدیت صورت میگیره در پوشه ای در فولدر ویندوز ، سیو شده و قابل بازیابی و استفاده برای ویندوز های بعدی هستند ! شما میتونید یکبار ویندوزتون رو اپدیت کامل کرده و سپس محتویات داخل پوشهء DOWNLOAD که در این ادرسه :

DRIVE C ( OR DRIVE WINDOWS ) / FOLDER WINDOWS / FOLDER Software Distribution / FOLDER DOWNLOAD

رو کپی و در مکان مناسبی پیست و سیو کنید و در اینده و بعد از تعویض ویندوز ، محتویاات کپی شده رو بداخل همون پوشه DOWNLOAD ( که در بالا ادرس دهی کردم ) ، در ویندوز جدید ، پیست کنید و سپس با یکبار انلاین شدن و کلیک بر روی CHECK FOR UPDATES در ویندوز اپدیت ، بذارید یکبار چک کنه و وقتی میبینه اپدیت ها رو موجود داره فقط اقدام به اینستال شون میکنه و دیگه دانلود مجددی در کار نیست ! البته باید همیشه و قبل از تعویض ویندوز ، اپدیت ها رو به مرور از همون ادرس کپی و در محلی که قبلا انتخاب کرده اید و به اپدیت های قبلی اضافه کنید ! چون اپدیت ها گاها به صورت روزانه عرضه میشن ! پس حدالمقدور تا لحظه اخر ، از اپدیت های ویندوزتون یک کپی گرفته و داشته باشید !

اضافه کنم استفاده از این اپدیت ها منوط به استفاده از ویندوز های مشابه ست ! یعنی وقتی میتونید از این اپدیت ها در ویندوز های بعدی تون استفاده کنید که هر بار از یک ویندوز مشخص استفاده کنید ! مثلا شما یک دی وی دی ویستا دارید که حالا ممکن فلان شرکت داخلی اونو عرضه کرده باشه ! و برای استفاده از اپدیت های این ویندوز ، شما باید در دفعات بعدی تعویض ویندوزتون ، از همین دی وی دی و همین ویندوز استفاده کنید ! در غیر این صورت امکان بروز مشکل وجود داره !

حال ممکن پس از مدتی سرویس پک جدیدی عرضه بشه ! در این حالت شما اولا سعی کنید از نسخه اصلی و نهایی سرویس پک استفاده کنید و گول تبلیغات بعضی از شرکت ها رو نخورید که قبل از عرضه مایکروسافت ، اقدام به رونمایی سرویس پک های جدید میکنند ! و همچنین پیشنهاد میکنم سعی کنید با اومدن ویندوز هایی با سرویس پک جدید ، اقدام به تهیه اونا بکنید ! الانم که به لطف قوانین کشور ما ، ویندوز ها از قیمت بسیار کمی برخوردارن ! و میشه براحتی ویندوزهای جدید رو تهیه کرد ! ولی اگه به هر دلیلی نخواستید یا نتونستید ویندوزهایی که سرویس پک جدیدی رو بهمراه دارن ، رو تهیه کنید ! باید ابتدا سرویس پک جدید رو از سایت مایکروسافت بصورت مجزا دانلود کرده و سیو داشته باشید و پس از تعویض و نصب ویندوز تون ، قبل از هر حرکت دیگه ای ، اون سرویس پک جدیده دانلود شده رو نصب نموده و بعدا سایر کارهاتونو انجام بدید ! من جمله کپی اپدیت ها و اقدام به چک کردن برای یافتن اپدیت های جدید از طریق برنامه ویندوز اپدیت ! البته ویندوز اپدیت این توانایی رو داره که سرویس پک جدید رو در غالب اپدیت هاش برای شما دانلود کنه ولی بدلیل حجم نسبتا بالای سرویس پک ها و ... ، بهتره اونارو بصورت مجزا دانلود و استفاده کنید ! و از اون بهترم همون خرید ویندوز با سرویس پک جدیده !

نکته دیگه ای که در پست های بالا هم به اون اشاره کردم اینه که برای نصب سرویس پک جدید ، ابتدا باید سرویس پک یا سرویس پک های قدیمی تر رو نصب کرده و سپس سرویس پک جدید رو نصب نمایید ! مثالشم که همون ویستا رو در نظر بگیرید که برای نصب سرویس پک دو اون که اخیرا اومده ، شما نیاز دارید یا ویستایی داشته باشید که دارای سرویس پک یک باشه و یا ابتدا سرویس پک یک اونو نصب و سپس سرویس پک جدید ( دو ) رو نصب کنید !

توجه داشته باشید اینکه گفتم سعی بشه با اومدن ویندوزهایی که سرویس پک های جدیدتر رو همراه دارن ، اقدام به تهیه اونا کنید ، از این بابته که دیگه نیازی به دانلود مجزای سرویس پک جدید یا سرویس پک ها نداشته باشید و یا مجبور نباشید از طریق ویندوز اپدیت مدت زمان و حجم نسبتا بالایی رو صرف دانلود سرویس پک نمایید !

در پایان به یه تجربه شخصی اشاره میکنم که حقیقتش از چند و چون اون بی خبرم ولی برای شما بازگو میکنم ، شاید یه روزی بدردتون بخوره ! جریان از این قرار بود که من یک ویندوز ویستا سرویس پک یک داشتم و پس از مدتی ( اخیرا ) که سرویس پک دو ویستا اومد ، چون در اوایل عرضه این سرویس پک بود ، هنوز شرکت های ایرانی ، ویستا رو با سرویس پک دو عرضه نکرده بودن ! مخصوصا که من از نسخه 64 بیتی استفاده میکنم ! خلاصه اینکه من تصمیم گرفتم تا اومدن ویندوز های ویستای حاوی سرویس پک دو ! شخصا اقدام به دانلود سرویس پک دو از سایت مایکروسافت کرده و از قابلیت های این سرویس پک جدید استفاده کنم ! و با همین نیت این سرویس پک رو دانلود کردم ! اما مشکل در موقع نصب شروع شد و هر فیلمی پیاده کردم نصب نشد که نشد و در میانه کار ، اروری میداد و به لینکی برای رفع این ارور اشاره میکرد ! من هم بدنبال لینک مذبور رفته و به صفحه ای رسیدم که برنامه کم حجمی رو برای دانلود گذاشته بود ! و اونطور که من فهمیدم این برنامه راه رو برای نصب سرویس پک باز میکرد و ... که راستش بازم بصورت دقیق نمیدونم ...!

این موضوع رو از این جهت گفتم تا اگه با چنین مشکلی مواجه شدید شمام به لینکی که در ارور موجوده رفته و این برنامه رو دانلود و نصب نمایید و بعد از نصب برنامه میتونید سرویس پک تونو هم نصب کنید ! اضافه کنم این روند در تعویض ویندوزهای اتی نیز باید تکرار بشه ! یعنی اینکه شما بلافاصله بعد از نصب ویندوزتون ابتدا باید این برنامه رو نصب و اجرا کرده و بعدش سرویس پک تونو نصب نمایید !

راستی اگه با نصب سرویس پک جدید بصورت مجزا ، با مشکل از بین رفتن کرک مواجه میشید ، بهتره ابتدا سرویس پک مورد نظر رو نصب و سپس ویندوزتون رو کرک کنید ! منظورم از کرک همون برنامه اکتیو کردن موجود در دی وی دی ویندوز های جدیده ! البته گاهی هم پیش میاد که برای برخی ویندوزها اینکارو باید بر عکس انجام بدید ، یعنی ابتدا ویندوزتون رو اکتیو کنید و بعدش سرویس پک رو نصب نمایید که این مورد کم پیش میاد و نادره ! فقط توجه داشته باشید که ابتدا راه اول رو امتحان کنید چون احتمال درست بودنش بیشتره ( یعنی اول نصب سرویس پک و بعد اکتیو و کرک ویندوز ) چون ممکن با نادرست بودن یکی از این راه ها ، برای اکتیو کردن ویندوزتون ، مجبور به نصب مجددش بشید ! واسه همین موارده که میگم خرید یک دی وی دی ویندوز ، بهمراه سرویس پک جدید ، خیلی راحت تره !

خب انگار بازم این بحث طولانی شد ولی امیدوارم اگه دوستانی علاقمند به دونستن این اطلاعات بودند ، از مطالب حقیر استفاده ای برده و مورد کاربردشون واقع شن ! در پایان اشاره کنم که تمامی مطالب نوشته شده حاصل مطالعه / تحقیق و تجربه شخصی حقیر بوده و از همین روی ، امکان وجود ایرادات و اشکالاتی در میان انها وجود دارد ! که در این صورت ، عذر منو پیش تر بپذیرید ! مثل همیشه امیدوارم دوستان از خواندن چندین خط ، واهمه نکنن و اگه مثل من کم تجربه ان که ، حداقل از تجربیات حقیر استفاده خواهند کرد و اگه براشون تکراری هم بودن ، از باب اصلاح و تکمیل ، مطالب حقیر رو مطالعه بفرمایند ! تا خدایناکرده اطلاعات نادرستی رو در اختیار جمع قرار نداده باشم ! یا حق !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با سلام و عرض خسته نباشید:

اگه میشه یک مقدار درباره ی windows7 هم مطلب جدید بزاید. ممنون.=D>=D>=D>

لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

سلام ! لینک دانلود سرویس پک 2 ویستا ! در ذیل :

لینک دانلود مستقیم vista sp2 از سایت مایکروسافت ، نسخه 32 بیتی

لینک دانلود سرویس پک برای ویندوز xp :

بازنده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام و عرض خسته نباشید:

اگه میشه یک مقدار درباره ی windows7 هم مطلب جدید بزاید. ممنون.=D>=D>=D>

سلام ! دوست عزیز حقیقت اینه که اطلاعات من در مورد ویندوز ها در اون حد نیست که بخوام در هر موردی مطلب بذارم ، و تازه به نبود ایراد و کاستی در میان همین چند خط تجربه ای که برای دوستان بازگو میکنم نیز ، اطمینان کافی ندارم !

متاسفانه در سطح نت و در میان منابع فارسی زبان هم ، به ان صورت ، موردی وجود نداره تا مطلبی رو بصورت همه فهم و کامل و کاربردی بشه پیدا کرد و اکثرا مطالبی با توضیحات ، کوتاه و ناقص ، نوشته شده اند ! که شاید برای برخی از کاربران کهنه کار و نسبتا کهنه کار ، کاربرد داشته باشن ولی برای کاربران تازه کاری همچون حقیر ، لطف چندانی ندارند !

به همین خاطر برای کاربرانی مثل من هم که اشتیاق یاد گیری و پیگیری اینگونه مطالب رو داریم ، راهی جز تجربه شخصی نمیمونه و یا حداکثر باید از لابلای مطالب انها ، یه چیزایی دربیاریم و خودمون تست کنیم تا در نهایت بشه بصورت یک موضوع کامل و کاربردی ، در اختیار دیگران گذاشت !

البته مطمئنا در سایتها و منابع انگلیسی زبان ، میتوان مطالب بسیاری رو بصورت کامل و کاربردی یافت که متاسفانه اوضاع نامناسب زبان انگلیسی حقیر ، باعث عدم استفاده از اینچنین منابع و مطالبی میشه !

در مورد ویندوز سون هم چون بنا بدلایلی هنوز فرصت اینو نداشتم که این ویندوز نصب و استفاده کنم ، به همین خاطر در مورد این ویندوز اطلاعات در خوری ندارم ولی با اینحال اگه موردی به چشمم خورد که ارزش بازگو کردن داشته باشه ، حتما تقدیم خواهم کرد !

مطالب جالبی بود ایول دستت طلا

قابل شما رو نداشت !

و اما برای اینکه این پست هم یه جورایی حاوی اطلاعات بوده و از طرفی هم با موضوع تاپیک مرتبط باشه ! تصمیم گرفتم در ادامه ، یه مورد جالب رو خدمت دوستان معرفی کنم که مطمئنم بسیاری از شما خودتون این موضوع رو یاد داشته و استفاده نیز میکنید ، ولی برای اون دسته از دوستان که از این قابلیت اطلاعی ندارن ، فکر کنم مورد توجه قرار بگیره !

موردی که میخوام براتون نقل کنم مربوط به یک قابلیت بسیار جالبه که در ویندوز های ویستا وجود داره ! ممکنه شما یکی از یوزرهایی باشید که از ویستا استفاده میکنید ولی هیچگاه به این مورد دقت نکرده باشید ! منظور من قابلیت هایی برای بکراند دسکتاپ در ویستاس ! برای اینکه لیست این قابلیت های ویستا تونو مشاهده کنید کافی در همون صفحه ای که وال پیپیر و بکراند دسکتاپ تونو انتخاب یا تعویض میکنید برید و روی منوی ابشاری LOCATION کلیک کنید تا عناوین و قابلیتهای ممکن برای انتخاب یا تغییر ، بکراند دسکتاپ تونو مشاهده کنید ! ادرس دقیقش اینطوریه :

بر روی دسکتاپ تون کلیک راست کرده و PERSOLANIZ یا همون PEROPRTIS رو انتخاب کنید !

در صفحه ای که میاد باید بر روی DESKTOP BACKGROUND کلیک نمایید !

و در صفحه جدید ( CHOOSE DESKTOP BACK GROUND ) باید بر روی منوی ابشاری کنار عبارت LOCATION کلیک کنید تا لیست انتخاب های شما نمایان شه !

w7x3ikzb0rosf8fr8ax.jpg

خوب همونطور که گفتم با کلیک بر روی منوی ابشاری ( کرکره ای ) کنار عبارت LOCATION با اسامی و عناوینی مواجه میشیم که در تصویر بالا کاملا مشخصه و هر یک کاربرد خاص خودشو داره ! بصورت خلاصه به این صورته که گزینه اول که انتخاب پیش فرض ویندوز هم هست ، ویندوز وال پیپره که کاراییش مشخصه و از طریق این گزینه میتونید تصاویر مورد نظرتونو بعنوان بکراند دسکتاپ تون انتخاب کنید !

سایر گزینه هام مربوط به انتخاب ویدئو برای بکرانده که میتونید فیلم یا تیزری رو بعنوان بکراند تون انتخاب کنید ! و تفاوت گزینه های مربوط به ویدئو مربوط به ادرس دهی متفاوت شونه و در حقیقت همشون همون کار رو انجام میدن !

در مورد گزینه های پیکچر هم که مشخصه ، میتونید عکسی رو برای بکراند بذارید و گزینه های مربوط به پیکچر هم همچون گزینه های ویدئو مربوط به محل و پوشه انتخاب عکسه !

و اما مهمترین گزینه این منو و در حقیقت گزینه مد نظر ما ، WINDOWS DREAMSCENE CONTENT نام داره که واقعا ابتکار جالب و زیباییه ! DREAMSCENE در حقیقت قطعه ای فیلم برداری شده ست که طوری میکس و مونتاز شده تا نشه تکرار اونو متوجه شد و در حقیقت شما میتونید قطعه فیلم ، بسیار زیبایی رو بعنوان بکراند تون انتخاب کنید که موضوعات بسیار جالبی داشته و خسته کننده هم نیست و بسیار هم منحصر بفرده ! البته اگه تا بحال با DREAMSCENE برخوردی نداشتید ، یکمی درک عملکردش سخته !

ولی بعنوان مثال ، نمونه ای از DREAMSCENE موجود در لیست انتخابهاشو براتون توصیف میکنم تا تصور اون اسونتر شه ! ببینید مثلا تصویری از یک ابشار رو در نظر بگیرید ، یعنی یک عکس ابشار ! بعدش تصور کنید که محیط این عکس متحرک باشه ! یعنی اب ابشار روون باشه و باد شاخ و برگ درختان رو تکون بده ، یا مثلا تصور کنید با استفاده از یک دوربین ثابت و بی حرکت ، چند دقیقه از یک ابشار فیلم گرفتن و همونطور که گفتم اب ابشار روون و برگها هم تکون میخورن ! بعدش این فیلم رو طوری مونتاژ کردن که شما متوجه تکرار اون نمیشید و در حقیقت نقطه شروع و اتمامش دیده نمیشه و شما احساس میکنید با تصویر زنده ای مواجه هستید که ابتدا و انتها نداره !

شما وقتی این تصویر یا فیلم رو در بکراندتون میذارید ، انگار نمای زنده ای از منظره یک ابشار با اب روون و حرکت شاخ و برگ درختان رو بعنوان بکراند دسکتاپ خود دارید ! و انگار بکراند شما پنجره ای به یک منظره زیباست !

البته سوژه ابشار تنها یکی از نمونه های موجود در ویستا ست ! و انواع متنوع دیگه ای هم وجود داره که در برخی از مناظر طبیعی استفاده شده و در برخی هم از تصاویر متحرک گرافیکی و .... و از اون گذشته شما میتونید با یه سرچ ساده ، انواع متنوعی از DREAMSCENE ها رو دانلود کرده و به لیست تون اضافه کنید ! مطمئنم اگه برای اولین بار این قابلیت رو مشاهده کنید ، جذب اون خواهید شد !

فقط اگه چنین گزینه ای در میان منوی LOCATION ویندوزتون پیدا نکردید ، مطمئن باشید که بدلیل اپدیت نبودن ویندوزتونه ! و بهتره برای اینکار قابلیت ویندوز اپدیت رو فعال کرده و یکبار بصورت کامل بذارید چک کنه ! حالا اگه نیازی به اپدیت های دیگه ندارید ( هر چند که توصیه میکنم حتما دانلود و نصبشون کنید ) کافیه قبل از مرحله دانلود تیک گزینه DREAMSCENE رو زده و تیک بقیه رو بردارید ( یا بذارید همه با تیک باشن و ویندوزتون اپدیت کامل شه ) و دانلود و نصبش ( یا نصبشون ) کنید ( اینستال کنید ) ! بعدش گزینه DREAMSCENE هم به لیست منوی LOCATION اضافه خواهد شد ! و تازه در میان اپدیت ها چندین مورد DREAMSCENE برای دانلود هم خواهند بود !

در ضمن استفاده از این قابلیت منوط به وجود حجم کافی برای رم های سیستم شماست ، و از اونجایی که این قابلیت مقداری از حجم رم ها رو اشغال میکنه ، بهتره در صورتی از اون استفاده کنید که میزان رم سیستم تون به اندازه کافی باشه تا برای سایر کاربرد های مهمتر ، رم کم نیاد !

بازم اگه مشکلی در این رابطه وجود داشت ، میتونید در همین تاپیک مطرح کنید تا حقیر ، ( در صورت توان ) و یا سایر دوستانه مطلع ، راهنمایی تون کنند !

و اما اضافه کنم در ویندوز سون بصورت پیش فرض گزینه و قابلیت DREAMSCENE وجود نداره و برای استفاده از این قابلیت بسیار جالب ، نیاز به دانلود و نصب یه پچ هستش و .... ا که اگه از دوستان کسی مایل بود ، بگه تا طریقه استفاده از DREAMSCENE در سون رو هم خدمت تون بگم !

امیدوارم مطلب فوق خیلی تکراری نبوده و باعث اشنایی برخی از دوستان با این قابلیت بسیار زیبا ، بشه ! همچنین از سایر دوستان هم خواهشمندم تجربیات و اطلاعات شونو در رابطه با موضوع تاپیک و کلا سیستم های عامل ، لطف کرده و برای جمع مطرح کنن ! مطمئنم هر یک از ما طی مدت زمانی که از ویندوز ها استفاده میکنیم ، تجربیات و نکاتی رو چه از روی مطالعه و اموزش و چه از روی تجربه و ازمون و خطا ، فرا میگیریم که شاید برای دیگران مفید و کاربردی باشن ! از لطف همگی ممنونم !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

" تاریخچه ویستا و تولد سون از نگاه من ( حقیر ) "

قسمت اول :

سلام ! مدتی بود تصمیم داشتم مطلبی در مورد تاریخچه ویستا بنویسم که بالاخره با مشاهده سوالات دوستان ، امروز تصمیم گرفتم اوضاع ویستا رو از نگاه شخصی خودم ، براتون بازگو کنم ! البته این یه نظر از دید شخصیه و دلیلی به حتم در درست بودنش وجود نداره !

بنظر من متاسفانه زمان عرضه ویستا یکمی اشکال داشت ، یعنی برای اون برهه از زمان زود بود و یکمی جلوتر از وقت مناسبش ظهور کرد ! به این دلیل که وقتی ویستا عرضه شد ، نیاز سخت افزاریش کمی بیش از سخت افزارهای معمول اون موقع بود ! و از اون مهمتر این بود که برای استفاده از این سیستم عامل قشر بسیار گسترده ای از کاربران مستلزم ارتقا سخت افزاری سیستم شون بودند ! اونم در حالیکه پیش از این چنین موردی در رابطه با ارتقا ، بابت کوچ به یک سیستم عامل جدید ، سابقه نداشت و یا اگه قرار به ارتقایی هم بود ، در حد بسیار اندک و همچنین نیازمند سخت افزارهای رده پایین و متوسط زمان خودشون بودن که با هزینه اندکی میشد سر و ته قضیه رو هم اورد !

البته در اون زمان ، سرعت رشد تکنولوژی سخت افزارها مثل حالا نبود که در یک سال ممکن یک نسل بیادو بره ! اون موقع این سرعت اهسته تر بود و به همین جهت ، ارتقا سخت افزاری کاربران هم به کندی صورت میگرفت و مثلا با خرید یک سیستم بروز یا سخت افزارهای بروز ، حداقل چنین سیستمی تا چند سال بعنوان یک سیستم بروز تلقی میشد ، نه مثل الان که قطعات چند ماه قبل هم دیگه بروز محسوب نمیشن ! واسه همین به ارتقا سخت افزاری با دید امروزی نگریسته نمیشد و اکثر کاربران با خرید یک سیستم دیگه تا سالیان سال بدون هیچ نگرانیی ازش استفاده میکردن و شایدم اون موقع فکر میکردیم سیستم اول و اخرمون همینه و قراره یک عمر ازش استفاده کنیم ! بنظر من ورود و عرضه ویستا دقیقا مصادف با شروع سریعتر شدن چرخه تکنولوژی سخت افزاری بود !

مثلا در اون زمان ، عموم کاربران و حتی بسیاری از اساتید فکر میکردن 2 گیگ رم دیگه اخرشه ! و تازه مقداریشم اضافه میمونه ! و از طرفی به یکباره همین 2 گیگ رم بعنوان یک حجم متعادل برای ویستا مطرح شده بود یعنی کاربری که تا قبل از این با 256 مگ رم برای اجرای ایکس پی مشکلی نداشت ، یک دفعه برای استفاده از سیستم عامل جدید باید حجم رم سیستمشو چندین برابر میکرد تا فقط بتونه از این سیستم عامل بصورت مطلوب استفاده کنه ، تازه در اون برهه ، قیمت رم ها هم بسیار بالا بود !

و یا در مورد کارت های گرافیکی و مخصوصا موضوع دایرکت ایکس 10 که با ورود ویستا ، و حتی قبل از اومدنش ، نقل بسیاری از محافل شده بود و الحقم که انچه شنیدیم و خوندیم ، بیشتر از انچه در عمل دیدیم نبود ! اما همین نقطه قوت ، خود به نقطه ضعف دیگه ای برای ویستا تبدیل شد ! مثلا در اون زمان دایرکت ایکس 10 ، فقط در کارت های جدید و بروز اون موقع پشتیبانی میشد و حتی اگه اشتباه نکنم تا مدتی فقط کارتهای جدید انویدیا ، در سری 8 قابلیت ساپورتشو داشتن !

یادمه تعداد این کارت ها انگشت شمار بود و تازه بدتر این بود که برخی از این کارت ها فقط بصورت اسمی از دایرکت ایکس 10 پشتیبانی میکردند و در عمل توانایی در خوری نداشتند و مثلا برای انجام یک بازی با استفاده از دایرکت ایکس 10 ، کاربردی نداشته و شاید فقط بعنوان کارتی برای استفاده از یک سیستم عامل ، کارایی داشتند و ازاونجاییکه تا اون زمان هیچگاه چنین بحثی مطرح نبود که برای استفاده از یک سیستم عامل جدید نیاز به تعویض کارت گرافیک باشه ، به همین خاطر خیلی ها این توقعات ویستا رو بی مورد و زیاده خواهی تلقی کردند !

در اون موقع تنها کارتهای سری 8800 بودند که میتونستن بازی های دایرکت ایکس 10 رو در حد نرمال یا خوب اجرا کنند که متاسفانه هزینه این کارت ها ، حتی در مدل های غیره لوکس و غیر حرفه ای هم ، بسیار بالا بود که مهمترین دلیلش تک بازاری انویدیا بود ( خدا این ati / amd رو واسه ما نیگه داره و الا این انویدیا و اینتل چشم ما رو در میاوردن ) !

خب پس یک کاربر برای استفاده از ویستا باید کارت گرافیک رو هم ارتقا میداد حتی اگه در سال گذشته یک کارت گرافیک نرمال تهیه کرده بود ، ولی مجددا نیاز به ارتقا اون داشت ! نا گفته نمونه یکی از دلایل چنین نگاهی به ویستا ، ناشی از عدم اطلاعات درست یا شیوع اطلاعات نادرست بود ! چون اون موقع بحث نیاز ویستا برای استفاده از حداکثر قابلیتهاش ، مطرح بود و هیچگاه به حداقل ها اشاره نمیشد و اینکه با یک کارت ضعیفتر فقط شما قسمتهایی از ظاهر ویستا رو از دست میدادید ، هیچگاه بصورت جدی مورد توجه قرار نگرفت !

هر چند نام ویستا یا ظاهر زیبای اون گره خورده بود ولی این زیبایی برای ویستا حکم تبلیغو که نداشت هیچی ، باعث بد نامی اون هم شد ! البته از یک طرفم ویستا بدون استفاده از اون ظاهر زیبا و مثلا واسط گرافیکی AERO لطفی هم نداشت و دیگه فرقی با ایکس پی نمیکرد ! حتی بسیاری دیگر از قابلیت هاش هم در گرو استفاده از سخت افزارهای پر توان بود ، پس دیگه دلیلی برای انتخاب ویستا باقی نمیموند !

از نظر پردازنده هم به همچنین ، چون مقداری از توان پردازنده بابت قابلیت های ظاهری ویستا استفاده میشد ، و همچنین چون سایر قطعات اصلی سیستم همچون گرافیک و رم بالا بودن ، پس اجبارا پردازنده هم باید هم سطح سایر قطعات انتخاب میشد ! در نتیجه احتیاج به پردازنده ای در حد مطلوب ، از ملزومات ویستا بشمار میرفت !

ونکته بعدی هم این بود که یک کاربر که از مانیتور های سی ار تی استفاده میکرد ، با نصب و اجرای ویستا ، حتی همون ظاهر فوق العاده ای که همه جا حرفش بود رو هم بدرستی نمیافت ! چون حداقل من فکر میکنم سازندگان این سیستم عامل ، ویستا رو برای استفاده از ال سی دی مهیا کرده بودند و شاید فکر میکردن تا موقع عرضه ویستا ، قیمت جهانی ال سی دی هام ، کاهش پیدا میکنه و مثل الان ما ، همه گیر میشن ! در حالیکه وقوع این مسئله دو سال بعد اتفاق افتاد ! در حال حاضر هم شما با یه مانیتور سی ار تی نمیتونید از ویژگی ها و قابلیت های ویستا بصورت مطلوب بهره ببرید !

با این حساب ، در حقیقت قشر بسیار اندکی از کاربران که قصد خرید سیستم داشتن ، و از نظر هزینه هم خیلی در مضیقه نبودن میتونستن قطعاتی باب دندون ویستا تهیه کنند و در میان سایر کاربران هم عده قلیلی بودن که سیستم های فعلی شون در اون مقطع ، توانایی استفاده از این سیستم عامل جدیدو داشتن ! حتی با جمع این دو باز هم کاربران ویستا در اقلیت ممکن بسر میبردند !

بنظر من مایکروسافت با این تفکر که زیبایی ظاهری ، دهن پر کن تره و بیشتر دیده میشه ، توان و تحقیقاتشو روی موارد ظاهری متمرکز کرد و متاسفانه از موضوع اصلی ، یعنی قابلیت استفاده از حداکثر توان قطعات ، غفلت نمود یا حداقل میتونست توان بیشتری رو روی این موضوع صرف کنه تا بتونه این احتیاجات سخت افزاری رو مهار کنه ! از طرفی هم پیش بینی انها از دنیای سخت افزار ها درست از اب در نیومد و با اینکه در عرضه ویستا تاخیر فراوانی هم با بهانه های مختلف اوردند ، ولی این تاخیرها ناکافی بوده و انچه انها برای اون موقع برنامه ریزی کرده بودند ، چند سال بعد و امروز رخ داده !

البته اگه من درست گفته باشم ، بی شک مهمترین دلیل این انتخاب همانا بحث سود بیشتر بوده که متاسفانه به ضرر این سیستم عامل زیبا و دارای قابلیت های فروان ، انجامید !و حالا مایکروسافت با الهام از گذشته تلخ ویستا و رفع مشکلات و ایراداتی که بر اثر همین تلخ کامی گذشته ، نمایان و رفع شده اند ! و بدست اوردن فرصتی در میان این تلخ کامی ها برای از سر گیری برنامه ریزی و ساخت یک ویندوز جدید با ساختاری جدیدتر ، استفاده کرده و در بهترین موقعیت ، سون رو عرضه کرده ست ! یعنی در همون موقعیتی که برای ویستا پیش بینی کرده بود !

و حال ! تنها مشکلی که سر راه پیشرفت و محبوبیت زودرس سون سایه افکنده ، همانا سابقه و شایعات مربوط به ویستا ست که هر چند بسیاری از انها رفع شده اند و امروزه دیگر ویستا رو به چشم گذشته نمینگرند ولی با اینحال هنوز هم بسیاری از کاربران در پیچ و خم استفاده از ایکس پی بوده و تازه نگران اینده اونند و تا از ایکس پی دل بکنند کمی راه مانده ! ولی با اینحال بنظر من اصلی ترین دلیل ، عدم ارتقا سیستم هایی ست که از زمانه ایکس پی بجا مانده اند و مطمئنا اکثر کسانی که ارتقا سخت افزاری داشته اند ، یا ویستا رو پیش تر برگزیدند و یا بالاخره دیر یا زود به سون و سونی ها خواهند پیوست و الباقی هم اخرش اینه که مجبور میشن همرنگ جماعت شن و دسته اخر هم احتمالا در انتها ، یکی از قطعاتشون میسوزه و با خرید سیستم جدید باز هم انتخاب سون بهترین گزینه برای ان هاست ! در نتیجه اینده از ان سون و سون های بعدیست !

همچنین حتی قبل از عرضه ویستا ، نیاز این سیستم عامل به سخت افزارهای قویتر و بروز مطرح بود و حال اینکه مایکروسافت در ترویج این تفکر ، عمدی در کارش بود و فکر میکرد این یه حسنه یا ... به هر حال این موضوع پیش تر در اذهان کاربران وجود داشت و با ورود ویستا و شناخت بهتر این اشتهای سخت افزاری ، دیگه اوضاع کاملا به ضرر ویستا تموم شد ! شاید یک مثال بروز تر و گویا تر این باشه که فرض کنید الان با اومدن ویندوز سون ! متوجه شید برای استفاده از این سیستم عامل جدید نیاز به 4 گیگ رم یا یک کارت با پشتیبانی از دایرکت ایکس 11 یا 10.1 و یک پردازنده 4 هسته ای دارید !

خب مسلما بسیاری از کاربران که اخیرا هم پردازنده 2 هسته ای خریدن یا گرافیک دایرکت ایکس 10 ، همگی باید از خیره این سیستم عامل بگذرن ! و حتی کاربرانی که قصد خرید یک سیستم جدید رو دارند هم ، همگی توان تهیه این سخت افزارها رو نداشته و عطایش رو به لقایش میبخشند ! و بدتر از اون اینه که چون از خیرش میگذرن دیگه نیازی به اینکه فکر کنن چه نکات مثبت یا چه قابلیتهایی رو از دست میدن نداشته و فقط دنبال اینن که کارشونو توجیه کنن و درست بودن تصمیم شونو اثبات کنند حتی شده برای خودشون و یا حداکثر بی خیالی طی کنند !

و یک نکته مهم دیگه هم اینه که اگه الان به دور و بر خودمون کمی دقیق بشیم ، میبینیم بسیاری از کاربران ، حال چه مطلع و چه نا مطلع ! چه کاربرانی که سون رو تست و تجربه کردن و چه اون هایی که به شنیده ها بسنده کردن ، همه و همه متفق القول بر این باورند که سون ویندوز خوبیه و از ویستا بهتره و ..... ! این در حالیکه در زمان ورود ویستا جو دقیقا بر عکس بود و اکثر اقشار کاربران با اطلاع و بی اطلاع ، ورد زبونشون نقاط ضعف ویستا بود ! من توی همین فروم خودمون و در میان نظرات دوستان دیدم که برخی که حتی تجربه استفاده از ویستا رو نداشتند و بنحوی از ویستا هم به خوبی یاد نمیکردن ، اومدن و از سون تعریف کردن و اونو بهتر دونستن ! در حالیکه نه ویستا رو بصوورت کامل مورد تجربه قرار دادن و نه سونو ! این هم مثال روشنی بود برای یکی از مواردیکه باعث عدم پیشرفت ویستا شد !

و این همون اتفاقی بود که برای ویستا رخ داد ! یعنی کمتر کسی دنبال قابلیتهای تازه و کاربردی ویستا رفت و همه دنبال نقطه ضعف ها و نکات منفی اون بودن و هر جایی رو میدیدی یا میخوندی حرف از نارضایتی از ویستا یا عدم استقبال از ویستا و ... از این دست بود ! در انتها از ویستا تنها بحث ظاهری اون بدلیل رو بودن و دیده شدن با نگاه اول ، شناخته شد و اشتهای سیری ناپذیر سخت افزاری که استفاده از این ظاهر زیبا رو توجیه نمیکرد و کاربران ایکس پی همگی فکر میکردن باید بابت ظاهر زیبای ویستا هزینه گزافی رو متحمل شن و با خودشون فکر کردن با بیخیال شدن ویستا ، فقط ظاهر اونو از دست دادن !

ادامه در پست بعدی !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

قسمت دوم :

اینطوری شد که ویستا از نظر بسیاری به یک سیستم عامل بی مصرف تبدیل شد ! هر چند تعداد بسیار اندکی هم بودند که تونستن ویستا رو بشناسن و از قابلیت هاش استفاده کنند ولی هموطور که اشاره کردم تعدادشون در مقابل مخالفین بسیار اندک بود ! البته در میان این عده اندک ، بیشترین قشر ، مربط به کاربران با اطلاعات و معلومات بود که مسلما اکثرشون قطعات نرمالی داشتند و میتونستن از ویستا استفاده کنند ! البته عده دیگه ای هم این وسط بودند که یا کنجکاو بودن ببینن ویندوز جدید چیه و یا کلا با تازه ها حال میکردن !

البته از طرفی هم کلا ادمیزاد موجودیه که به چیزایی که بصورت مکرر استفاده میکنه عادت میکنه ! سیستم عامل هم از این قضیه مستثنی نیست ! و چون بحث عادت برای ایکس پی پیش اومده بود ، دل کندن از ایکس پی کمی زمان میبرد ! همونطور که مهاجرت از 98 به ایکس پی زمان برد ! از طرفی هم ایکس پی بعنوان ویندوزه بسیار باب میلی برای کاربران تبدیل شده بود و مدت زمان نسبتا طولانیی هم از عمرش میگذشت و از همه مهمتر وقتی همه این موضوعات رو به بحث ارتقا اجباری جمع بزنیم ، دیگه دلیل قانع کننده ای برای تعویض سیستم عامل نمیموند و اینطوری بود که ویستا ! ویندوز محجور مایکروسافت لقب گرفت !

همین الانشم مطمئنم بسیاری از کاربران ویستا هنوز از ویستا دل نکندن و سون رو به عنوان سیستم عامل اول و اصلی شون انتخاب نکردن ! البته سون هنوز تازس ولی با اینحال بدلیل تشابه رابط کاربری و حتی زیبایی های ظاهری و بسیاری از دیگر قابلیت ها ، انتظار میرفت این اتفاق سریعتر بیفته ولی این همون عادته که شایدم گاهی با نوعی ترس از عدم شناخت یک تجربه جدید همراه باشه و شاید کاربر فکرکنه در ابتدای کار نتونه اونقدری که به سیستم عامل فعلیش تسلط داره ، به ویندوز جدیدی همچون سون ، مسلط شه و همین امر همیشه یکی از عواملیه که باعث تردید در انتخاب سیستم عامل جدیدتر میشه !

البته به مرور زمان و با کهنه شدن تکنولوژی های روز اون موقع و باتبع ارزونتر شدن شون ( سخت افزارها ) ، کم کم کاربران وقتی دیدن سخت افزاراشون این توان و قدرتو دارن که از ویستا استفاده کنن ، بطرف اون رفته و کم کم با قابلیتها و نکات مثبت این سیستم عامل اشنا شدن و اکثرشون به این نتیجه رسیدن که ویستا واقعا از ایکس پی سرتره !

حداقل من تا به امروز ندیدم که کاربری بعد از مدت متعادلی ، استفاده از ویستا ، مثلا در حد 3 تا 5 ماه ، مجدد به استفاده از ایکس پی روی بیاره ! مگر اینکه یا از نظر سخت افزاری ایرادی در کارش بوجود اومده باشه یا اینکه سیستم عاملی که استفاده کرده دچار ایراد بوده ! در غیر این دو صورت بعید میدونم کاربری از ویستا به ایکس پی برگرده !

امروزه با کمی تامل ، متوجه میشیم که روز به روز کاربران به سمت ویستا گرایش پیدا میکنند و اخیرا بر خلاف گذشته که اگه در مورد ویستا سرچی میکردید ، از هر 10 مطلب حداقل 9 تاش در مورد مشکلات و اشکالات ویستا بحث شده بود ولی الان دقیقا بر عکس شده و حتی اساتید فن هم کم کم پی به قابلیتهای ویستا برده و میبرن و یک به یک اونارو شناخته و در موردشون بحث و بررسی میکنن ! ( البته اشاره کنم که اگه الانشم موقع سرچ ، با مباحث انتقادی فراوانی مواجه میشیم ، به این دلیله که اکثر این مطالب از قبل موندن و در گذشته نوشته شدن و اگه به تاریخ نوشته ها دقت کنیم ، این موضوع روشنتر خواهد شد )

نتیجه اینکه در نهایت برای کاربرانی که حداقل در دو سال اخیر اقدام به خرید سیستم یا ارتقا سخت افزاری سیستم شون کرده اند ، ویستا تا پیش از امدن سون ، بهترین گزینه بود !

و اما اگه از اون دسته کاربرانی هستید که تا به امروز از ایکس پی دل نکنیدید و حالا تصمیم به کوچ گرفتید ، بهتره یکراست برید سمت سون و دیگه ویستا رو فراموش کنید ! چون سون به مراتب بهتر از ویستاست و بسیاری از ایراداتی که بر ویستا گرفته میشد در سون حل شدن ! شاید اگه ویستا همچون ایکس پی مورد اقبال قرار میگرفت ، هرگز ایرادات و مشکلاتش عنوان و پیگیری نمیشدن و امروز ما در سون شاهد رفع انها نمیبودیم ! باور کنید اگه ایکس پی هم شرایطی همچون ویستا میداشت ، اون وقت کلی از ایرادات و کاستی هاش رو میشد !

حال سون سعی کرده تا مثلا اشتهای کمتر ایکس پی رو در کنار زیبایی ها و قابلیتهای ویستا جا بده ! هر چند که مایکروسافت ادعا میکرد یا میکنه سون از نظر نیاز سخت افزاری در حد ایکس پی خواهد بود ولی در عمل مشاهده میکنیم که نیاز سخت افزاری سون و ویستا هیچ تفاوتی باهم ندارن و شاید اگه از یک نگاه به گفته مایکروسافت بنگریم ، بشه اونو درست تلقی کرد ! به این صورت که قطعات سخت افزاری مورد نیاز سون در حال حاضر ، در سطح قطعات مورد نیاز ایکس پی در بدو ورودش بود ! و الا این نیاز در سون ، هیچ توفیری با ویستا نداره !

به هر حال مایکروسافت تجربه بسیار گرونی رو از اتفاقات مرتبط با ویستا بدست اورد که حالا داره از همون تجربیات و شکست ها به عنوان فانوس راه موفقیت سون استفاده میکنه و شاید برخی از عوامل خارجی ، همچون هیاهوی متن بازی ها که از اوضاع نا بسامانی که برای ویستا رخ داد به نحو احسنت استفاده کرده و خودشونو بیشتر مطرح کردند و یا بقول عامیانه از اب گل الود ویستا ، ماهی بسیار بزرگی رو گرفتند هم ، بی تاثیر نبوده و باعث شد تا مایکروسافت خودشو بی رقیب احساس نکنه و سعی کنه دوباره دل کاربران رو بدست بیاره و حال برای نیل به این هدف ، برنامه های بسیاری رو دنبال کرده که جدای سیاستها و ... میتوان به بحث رایگان بودن ویندوز سون در ابتدای عرضه و قول استفاده یک ساله با همین شرایط ، اشاره کرد که همگی نشان از تنبیه مایکروسافت و فشار بسیار زیادی که متحمل شده دارند و مسلما این اتفاقات باعث میشن از این پس هوشیار تر عمل کرده و بیشتر دم کاربران رو ببینه و همچنین ، رقبا رو ضعیف نشمره ! بقولی یک پلنگ زخمی در مقابل یک موش هم ، اسیب پذیره !

در هر صورت ، از احوالات سون چنین بر میاد که فعلا در این راه موفق بوده ! البته تمام این پستی و بلندی ها و افت و خیز ها در نهایت به نفع کاربره ! هر چند شاید در مقاطعی به نفع عموم کاربران نباشه و برخی اسیر تبلیغات و ... بشن ولی در نهایت باز هم همه این حرف و حدیث ها به نفع کاربران تموم میشه ! مثل رایگان شدن سون در ابتدای ورود / رفع مشکلات ویستا / و مسلما دهن سوز بودنه آش سون برای بستن دهان بد گویان و رقبا و بدست اوردن دل کاربران و منتقد ها ! همگی به سود کاربر ختم میشن ! البته این وسط همیشه کاربران تیزبین و با معلوماتی هم هستند که در حدود مرزهای کاربری ، اونام در حد و اندازه های خودشون ، ماهیشونو از این ابهای گل الود میگیرن ! بعنوان مثال در زمان ویستا ، از ویستا استفاده کردند و اسیر تبلیغات سوء نشدن و حالام دارن با سون مجانی حال میکنن ! ناگفته نمونه ، شاید بشه گفت ، کاربران ایرانی همگی ماهیگیران دریا هستند و چه اب ها گل الود بشن و چه دریا طوفانی ، همیشه ویندوز براشون مجانی بوده ! پس خوشبحال مون !

البته بی شک سون ، قابلیت استفاده بیشتری از توان سخت افزارها رو به همراه داره و این یکی از مهمترین پیشرفت هاییه که میشه برای یک سیستم عامل بشمار اورد ! و شاید خیلی در دید نباشه و نشه ظاهرا دیدش ! ولی تمام یا قسمت عمده ای از عملکرد مثبت یک سیستم عامل ، به همین استفاده از حداکثر توان قطعات و هماهنگی بیشتر با اونها بر میگرده ! هر چند مواردی همچون رابط کاربری و ... مهم هستند ولی کم کم به امری عادی تبدیل شده اند و مثلا یک کاربر اشنا به ایکس پی ، میتونه در مدت زمان کوتاهی قلق و تغییرات اعمال شده در ویستا رو بدست اورده و خودشو با اونا وقف بده ! ولی هماهنگی و استفاده از تمامی توان سخت افزارها ، در باطن ویندوز قرار دارند و فقط در عمل میشه این توانایی رو تا حدی محاسبه و مقایسه نمود ! هر چند مسلما به مروره زمان ، حرکت و اتیه سیستم عامل ها ، به همین سمت و سو در حرکت هستند و خواهند بود و هر چقدر سیستم عامل جدیدتر باشه ، پس باید انتظار داشت هماهنگی و استفاده بهینه تری از منابع و توان سخت افزاری سیستمو بهمراه داشته باشه !

و اما یکی از شاخص ترین پیشرفت هایی که در ویستا صورت گرفت همین ارتقا دایرکت ایکس 9 به 10 بود ! بر خلاف انچه ما عادت کرده ایم و مثلا وقتی ورژن جدیدتر یک برنامه رو میبینیم یا استفاده میکنیم ، تفاوت کارایی انچنانی رو نمیابیم ! از همین روی بسیاری از کاربرانی که بصورت عینی و عملی از دایرکت ایکس 10 استفاده نکرده اند ، فکر میکنن اتفاق خاصی رخ نداده ! این در حالیکه این ارتقا بیش از یک اتفاقه و وقتی در عمل نگاه میکنیم ، تاثیر اون واقعا پر رنگ و قابل لمسه ! دوستانی که با من موافق نیستند و هنوز دایرکت ایکس 10 رو تجربه نکردن ، کافیه یک بازی مثل کرایسیس رو ، هم در ایکس پی و با دایرکت ایکس 9 بازی کنن و هم در ویستا و 10 ! تا دقیقا متوجه تفاوت فاحش کیفیت این دو بشن ! اضافه کنم سون نیز دارای دایرکت ایکس جدیدیه ! و نسخه 11 رو در دل خود جای داده ! و باید منتظر بود تا تاثیر و عملکردشو با اومدن کارتهای گرافیکی که از این نسخه پشتیبانی میکنند ، سنجید !

البته ویستا حاوی بسیاری از قابلیت بکر و کاربردی هم بود و هست که همچون سایر سیستم عامل ها نیاز به زمان ، برای کاربردی تر شدن و تکمیل داشتند ! اما این حجوم نارضایتی کاربران و اپیدمی بد گویی از ویستا ، باعث دلسردی سازندگان شده و از همان اوایل راه ، کم کمک به فکر تغییر استراتژی و ساخت ویندوز جدیدی افتادند که حقم داشتند ! و این شد که بسیاری از این قابلیت ها در همان حد ابتدایی خود ماندند و هرگز پیشرفت انچنانی نکردند و تا حدی که ، نقش کمرنگ و عدم کاربرد عملی این قابلیت ها ، خود به حربه ای برای تضعیف ویستا مبدل گشتند ! اما من فکر میکنم با حال روزی که برای سون داره رقم میخوره ، بشه این انتظار رو داشت که این قابلیتها که تقریبا همشون در سون هم وجود دارند ، و شاید کمی به شاخ و برگ شون اضافه شده باشه ، فرصت رشد و بلوغ بیابند !

قابلیت هایی همچون ready boost / superfetch / ..... همگی در نطفه ویستا خفه شدن و حالا امیدوارم با سون ، تولدی دوباره داشته باشند ! اکثریت کاربران فقط ظاهر و رابط کاربری و از این دست موضوعات یک ویندوز رو میبینند و پشت پرده برای ما قابل درک نیست و نمیدونیم چه تازه هایی به اون پشت اضافه شده یا چه برتری هایی وجود داره ! به هر حال سون با معماری و ساختاری جدید عرضه شده و بسیاری از قابلیت های ویستا رو هم به ارث برده ! حال باید صبر کرد و دید که عاقبت این قابلیات به کجا خواهد انجامید ! حداقل من فکر میکنم اینده روشنتری در انتظار سون و این قابلیت ها خواهد بود و مایکروسافت در لابلای این تعریف و تمجیدها ، فرصت تکمیل انها را خواهد داشت ! و رضایت کاربران و منتقدین ، باعث نوعی خرسندی مادی ، از باب سود دهی ، و ارامش خاطر روحی هم ، از باب تشویق ها و ترغیب ها شده و به ادامه و تکمیل راه خواهد انجامید

در پایان یکباره دیگه تاکید میکنم انچه در این مقاله مطالعه فرمودید تماما نظرات شخصی حقیر بوده و امکان داره کاستی ها و ایراداتی در اون وجود داشته باشه ! به هر حال امیدوارم این مقاله ، مورد توجه و استفاده دوستانم قرار بگیره !

پایان

ویرایش شده توسط بازنده
ویرایش و اضافه کردن مواردی به مقاله !
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...