رفتن به مطلب

معرفی تکنیک Triple Buffering


Turok
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

سلام دوستان

من مطالب جالبی در رابطه با تکنولوژی پردازش تصویر در یکی از هفته نامه های معتبر مطالعه کردم و فکر کردم با تایپ این مطلب ان را در اختیار دیگر دوستان بگزارم

امیدوارم برای شما هم جالب باشد.

امروزه بازی ها تنظیمات گرافیکی زیادی دارند که شامل فعال و غیر فعال کردن تکنولوژی های پردازش تصویر و سطح جزئیات گرافیکی درون بازی میباشد.

هر فرد با توجه به سخت افزار مورد استفاده یک سطح جزئیات را برای خود انتخاب میکند و ما به ان کاری نداریم!

اما یکی از تکنیکهایی که در بازی های امروزی دیده میشود تکنیک بافر سه گانه است که توصیه می شود اگر بازی چنین قابلیتی درون خود داشت حتما ان رافعال کنید

حتما تا به حال با مشکل گسستگی و برشهای تصویر حین بازی مواجه شدید که برای رفع ان توصیه میشود که تکنیک همزمان سازی تعویض بافر با سرعت نوسازی عمودی یا VSyncفعال شود.Vsync سرعت فریم بازی را با توجه به سرعت نوسازی نمایشگر محدود و مشکل گسستگی تصویر را برطرف میکند مشکل Vsync در این است که ابتدا سرعت فریم بازی را معادل سرعت نوسازی تصویر نمایشگر محدود کرده همچنین یک تاخیر در نمایش تصویر ایجاد میکند برای همین هنگام انجام تستهای سخت افزاری این تکنیک غیر فعال میشود تا سرعت فریم واقعی و مطابق با قدرت سخت افزار اندازه گیری شود.

این مقدمیه ای بود با بهتر متوجه شوید که ایده بافر سه گانه به چه دلیل شکل گرفته است

ابتدا تکنیکهای قدیمیتر بافر دوگانه و Vsync را شرح داده میشود و بعد از ان به سراغ بافر سه گانه میرویم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

Double Buffering:

زمانیکه قرار است روی نمایشگر چیزی نمایش داده شود کارت تصویری از انچه قرار است نمایش داده شود رسم میکند و به نمایشگر میفرستد که به ان تصویر بافر گفته میشود

در کارتهای قدیمی یک بافر وجود داشت این بافر به طور مداوم رسم شده و به نمایشگر فرستاده میشود این روش چند مزیت دارد ولی معایب ان نسبتا بزرگتر است که مهمترین مشکل این روش چشمک زدن تصاویر هنگام به روز اوری انها روی صفحه نمایش است.

امکان خواندن و نوشتن همزمان روی بافر توسط تکنیک جدیدتری با نام Double Buffering فراهم میشود ایده پشت این تکنیک این است که کامپیوتر تصویر را تنها روی یکی از دو بافر با نام بافر عقب ریخته و بافر دیگری به نام بافر جلو را به نمایشگر میفرستد زمانیکه رسم بافر عقب تمام شود فرایندی با نام تعویض بافر چیزی را جا به جا نمیکند بلکه تنها نام دو بافر با یکدیگر عوض میشود

بافر عقب به جلو و بافر جلو به عقب تغییر نام میدهد بعد از تعویض بافر بافر جلوی جدید که در واقع همان بافر عقب حاوی تصویر است به نمایشگر فرستاده میشود و نرم افزار نیز میتواند روی بافر عقب جدید طراحی کند زمانی که تعویض بافر جدید صورت بگیرد انچه که گفته شد مجددا صورت میگیرد در این شکل از بافر دوگانه تعویض بافر در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد مثلا زمانی که کارت گرافیک در حال ارسال اطلاعات به نمایشگر است ممکن است تعویض بافر رخ دهد در این صورت باقیمانده صفحه نمایش با تصویر تصویر بافر جلویی پر میشود

اگر محتوای بافر جلویی جدید با بافر جلویی قبلی اختلاف زیادی داشته باشد همان مشکل گسستگی تصویر شکل میگیرد گسستگی تصویر معمولا در سرعت فریم های بالا و زمانیکه بازی دارای تحرک زیادی است رخ میدهد. به دلیل تحرک بالای بازی و حرکت سریع فریمها اختلاف زیادی با هم دارند و گسستگی حاصل نیز برای کاربر ناراحت کننده است.

عزیزان سعی میکنم طی روزهای اینده این تاپیک رو تکمیل کنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوست من

ممنون بابت این مقاله

من هم همچنین مشکلی رو داشتم تویه چند تا بازی

ولی من گزنیه به نام Vsync ندارم

در سری ای تی ای به چه نام هستش ؟

البته حدس می زنم دو گزنیه زیر باشه که دورش خط کشیدم

9ro5dtmvu3w9jq6oz1a.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام سینا جان

ببینید تکنیکهای رندرینگ و یا تعیین سطح جزئیات یک بازی رو شما باید درون خود بازی فعال یا غیر فعال کنید.

بودن یا نبودن این قابلیتها هم برمیگرده به زمان ساخت بازی و کمپانی ارائه دهنده اون

این قابلیتها رو شما از طریق درایو کاتالیست یا فورس وار نمیتونید برای بازی های اجرایی فعال یا غیر فعال کنید

توسط این برنامه ها شما میتونید Anti Aliasing رو فعال و درجه اون رو تنظیم کنید و یکسری دیگر از قابلیتها که خودتون بهتر با اونها اشنا هستید

خوب این قابلیتها مربوط میشوند به خود ویندوز و این ها در فعالیتهای شما در ویندوز اعمال میشه مثلا هنگام دیدن تصاویر تماشای فیلم کار با نت و....

تنظیمات گرافیکی یک بازی همونطور که گفتم فقط مربوط میشه به خود اون بازی در ضمن تکنیک Vsync چندان جالب نیست و شما رو با افت فریم مواجه میکنه (البته اگر کارت گرافیکی قدرتمندی داشته باشید باز هم از مرز 60 فریم بالاتر نمیرود)

شاید بگید که 60 فریم اشکالی ندارد ولی این 60 تا Max سرعت فریم است و در Min سرعت فریم ممکن است شما با داشتن یک کارت قدرتمند 35 رو هم تجربه کنی که در یک زمان های خاص در بازی ممکنه شما رو اذیت کنه.

اگر در بازی شما این قابلیت وجود نداشته باشه احتمالا با به روز رسانی بازی این تنظیمات به بازی شما اضافه میشه

موفق باشی

ویرایش شده توسط Turok
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...