رفتن به مطلب

نقد وبررسی AMD A8-7600 KAVERI


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

امروز  روز عرضه خانواده KAVERI از محصولات AMD میباشد،آخرین و جدیدترین APU های سری FUSION  این شرکت و در واقع نسخه ارتقا یافته سری RICHLAND.در ابتدا دو عدد از قوی ترین این  محصولات این سری عرضه خواهند شد که با پیشوند A10 نشان گذاری میشوند و در ماه آینده نسخه های ضعیف تر عرضه خواهند شد.

اولین نسل APU ها با نام رمز LIANO در سال 2011 ،فقط در واقع ترکیب CPU +GPU در روی یک سیلیکون بودند.بعد نوبت سری TRINITY بود که بلافاصله نسخه توربوشارژ شده ترینیتی یعنی RICHLAND بدنبالش عرضه شد،که معماری قبلی  را با عملکرد محاسباتی و مدیریت بهتر انرژی  ارتقا داد.ولی KAVERI طوری طراحی شده که فراتر از فقط ترکیب دو ریز پردازنده  روی یک DIE باشد،دستیابی به چیزی که AMD آن را  سیستم معماری ناهمگن یا HAS (که مخفف عبارت HETROGENEOUS SYSTEM ARCHITECTURE میباشد) مینامد مقدور شده است.

بنابراین علاوه بر بروز رسانی های که در معماری CPUو GPU بوجود آمده است تغییراتی اضافه گردیده است که کمک میکند این دوبخش معماری با هم کنش و واکنش داشته باشند.

 

km6gsck3fh7rpp36jy.jpg

 

 

KAVERI همچنین اولین پردازنده  AMD   میباشد که منحصرا برای پلتفورم جدید FM2+ طراحی شده است و همراه خود دو چیپست جدید را معرفی میکند،

A88X و A78  ،همچنین این مدل در  چیپست های A55 موجود در سری های پایین تر نیز استفاده خواهد شد, هر کدام از این چیپست ها از ویژگی  جدید قابل تنظیم TDP  بعلاوه DOTHILL RAID پشتیبانی خواهد کرد.

در حالی که دارندگان مادربرد های قدیی تر FM2 قادر به ارتقا به KAVERI نیستند،بخاطر وجود دو پین اضافه ،دارندگان  FM2+ حداقل قادر به استفاده از  APUهای مدل RICHLAND  وTRINITY هستند .

چیپ KAVERI دارای DIE با ابعاد 245mm2 و شامل 2.41 میلیارد ترانزیستور است.ضمنا روی ساختار 28nm جدید توسعه یافته است(تا قبل از این تمام APUها 32nm بودند).AMD  جزییات 3 چیپ را اعلام کرده است ،به همراه اینها مدل های ضعیف تر هم هستند که بزودی عرضه خواهند شد.

 

 

ut750a2drlj0jwv8k68z.jpg

 

برطبق گفته AMD توازن کارایی بر وات(مصرف انرژی) پارامتر اصلی طراحی این محصول جدید بوده است.همانند APU های قبلی ،این مدل نیز با تمرکز بیشتر برای استفاده در دستگاهای قابل حمل طراحی شده است، جایی که عمر باطری بسیار حیاتی است.AMD تایید کرده است که بهبود کارایی در این زمینه  در TDP های پایین تر آشکار تر خواهد بود،اما  راندمان افزایش یافته  به مقداری است که در فضای دسکتاپ نیز قابل احساس باشد.

قطعات سوکتی KAVERI برای دسکتاپ درمحدوده مصرفی  45W-95Wقرار میگیرند،اگر چه این میزان در دستگاهای قابل حمل و سیستم های تعبیه شده  تا 15وات کاهش میابد.مدل A10-7850K  جایگزین مدل A10-6800K   شده و به عنوان پرچمدار سری به همراه A10 دیگر در رده95W قرار گرفته و کاملا UNLOCK  میباشند.به طور قابل توجه ایی این دو چیپ دارای میزان TDPو کلاک کاری پایین تری نسبت به اجداد خود هستند،که بخش عمده این اتفاق بدلیل کوچ به 28nm و بخش دیگرش مربوط به تغییرات کاهش مصرف انرژی میباشد.این دو چیپTOP END همراهشان کپی رایگان بازی BATTLEFILED 4 خواهد بود.

 

gibmgiwln2lp42kv2me9.jpg

 

 

A8-7600 یک چیپ با رده مصرفی 65W میباشد،اما به گونه ایی بهینه شده که در صورت تمایل کاربربتواند در مقدار 45W نیز عمل کند.ویژگی TDP قابل تنظیم (از طریق BIOS)   ممکن است با بقیه APU ها کار کند اما فقط برای مدل هایی که بهینه شده اند(تاکنون).این بالقوه خبری خوب برای آنهایست که به سیستم هایی با  ابعاد کوچکتر علاقه دارند، جایی که کاهش دما و صدا شکلی حیاتی به خود میگیرد.

همان طور که متوجه شده اید این بررسی درباره مدل A8-7600 میباشد که در Q1 2014  عرضه میشود در حالی که A10 ها را اکنون میتوان خریداری کرد،این مدل تنها چیپی است که برای بررسی به دست ما رسیده  است.بنابرایم ما تغییرات معماری را بحث خواهیم کرد(بدلیل تشابهات)،اما بررسی پرچمدار سری به بعد موکول خواهد شد.

 

AMD A8-7600 هسته های جدید جاده صاف کن!!!

غلطک جدید!

در بخش پردازنده مرکزی ،AMD  همان معماری X86 BULLDOZER  را به کار برده است،چیپ ها شامل یک یا دو ماژول (به همین دلیل دو یا چهار هسته) هستند و هر ماژول دارای سخت افزار  FETCH (واکش) وDECODE (رمزگشا) مخصوص به خود  بعلاوه دو  INTEGER CORES  اصلی  و یک هسته SHARED FLOATING POINTبوده و از  SHARED L2 CACHE تامیزان 2 مگابایت بهره میجوند.بهرحال هسته های KAVERI  در واقع نسل سوم معماری BULLDOZER میباشند، که به STEAMROLLER(همان جاده صاف کن) معروف هستند، در حالی که الگو تقریبا همانند PILEDRIEVR CORES در RICHLAND و TRINITY دست نخورده باقی مانده، بهبود های زیادی انجام شده که ارزش اشاره در بررسی را دارند.

از نظر کلاک کاری AMD اعلام کرده است که هسته های STEAMROLLER بیست درصد از نسل قبلی (میانگین 10 درصد)سریعتر میباشند.بهرحال حرکت به سمت 28nm بدین معنی است که  چیپ ها در کلاک کاری محدود تری فعالیت خواهند کرد.بنابراین،از لحاظ کارایی بعید به نظر میرسد که به شکل زیادی در نرم افزار های خاص X86 افزایش پیدا کند،چیزی که حتی خود سازنده  آن را قبول میکند.تاکید KAVERI بیشتر روی افزایش کارایی بر وات عنوان شده است.

 

3ag8yi6w5riph2a7o7sw.jpg

 

 

بزرگترین آپگرید پردازنده KAVERI در اینجا نمایان میشود:جایی که AMD بخش سخت افزاری واحد رمز گشای CPU را به گونه ایی دوبرابر نموده است که هر دو هسته در یک ماژول اکنون توسط واحد رمزگشای مستقل خود تغذیه میشوند.قبلا هر ماژول  قادر به رمز گشایی چهار دستور العمل  از یک  رشته به صورت همزمان بود و  تنها در  بعد ازهر سیکل  کاری قادر بود بین دستورالعمل ها سوییچ کند.با طراحی جدید  رمزگشای جداگانه قادر به پردازش روی دو رشته دستورالعمل به صورت موازی است.همانند همیشه، مزایای این ساختار کاملا وابسته به الگوی کاری است که در حال حاضر در پردازنده LOAD شده است،اما بهرحال این تغییر قطعا راه برای بهبود کارایی بیشتر از هر تغییر دیگری هموار خواهد کرد.

همچنین میزان حافظه کش  دستورالعملی L1 از 64 کیلوبایت به 96 کیلوبایت افزایش یافته است.AMD  اعلام کرده است که در  نتیجه این تغییر ،خطای L-CACHE به زیر 30 % کاهش یافته است، که در عوض ،به معنی  از دست دادن وقت کمتر برای دسترسی به حافظه پنهان سیستمی میباشد.

 KAVERI تا حدی این بهبود ها را از ویژگیهای هسته  PILEDRIVER به ارث برده است ،اما هسته های STEAMROLLER  خودش ارتقا های خود را نیز به همراه دارند.یکی از این ارتقا ها TARGET BUFFER انشعابی بزرگتر میباشد ، (که باعث کم شدن انشعابات  فرعی معماری تا حدود 20 درصد شده است).

 

1ptjbaf1lvl6grl7tejl.jpg

دیگر حافظه های  کش و بافر های کوچک تر دورن پردازنده نیز از لحاظ حجمی افزایش پیدا کرده اند.بهرحال،کش بالاتر و  رمزگشای سخت افزاری بیشتر باعث کشش مصرف بیشتر گردیده است( ابعاد DIE را درنظر بگیرید)،برای خنثی کردن این مشکل AMD باید فکر چاره در جایی دیگر میبود.

هسته SHARED FP را که میتوان توسط هر دو  رمزگشا ها تغذیه کرد،چنان ساده و موثر طراحی شده است که اکنون ساختار PIPELINE کوتاه تر و موثرتری دارد.بر طبقAMD کارایی این واحد به شکل گسترده ای دست نخورده باقی مانده است،در حالی که مصرف کمتری دارد و فضای کمتری را اشغال نموده است.

AMD  همچنین  در مصرف انرژی 2مگابایت کش L2  که هر ماژول بین هسته هایش به اشتراک میگذارد، اصلاحاتی انجام داده است .اگر کار خاصی برای این بخش وجود نداشته باشد بخشی از این حافظه کش خاموش میشود.اینگونه مدیریت های مصرف انرژی  بیشتر برای نوت بوک ها و دستگاهای قدرت یافته توسط باطری ها مفید هستند، اما بهرحال بدلیل نگه داری چیپ در محدوده مصرفی و حرارتی خود حائز اهمیت میباشند.

در نهایت،اجرای تک هسته  با تغییرات و ریزه کاری های کوچک  در هسته ها سرعت یافته است، مخصوصا به کمک  برنامه ریزی  مجدد راندمان کاری و مدیریت ذخیره سازی داده ها  در کش L1 .

 

معماری GCN:

KAVERI اولین APU ارائه شده از سوی AMD میباشد که از معماری GCN مشابه انچه در کارت های R9وR7 این شرکت بهره برده است.amd معمولا وقتی پای کارایی گرافیک onbored در میان است از اینتل پیش میگیرد، و درواقع در این سری نیز 47 درصد سطح DIE یه واحد گرافیکی اختصاص یافته است.

اولین مورد در معماری یک موتور فرماندهی تک هسته ای گرافیکی است که درکنار آن 8 موتور محاسباتی ناهمگن ACE،مشابه R9 290XوR9 290 قرار گرفته است.

این واحد های ACE به طور موازی با واحد مرکزی  همکاری میکند بنابراین گرافیک و محاسبات به طور همزمان پردازش میشوند.

 

5254h19aetblour5pocq.jpg

 

 

همانند همیشه کمبود های GCN درGPU از واحد محاسباتیش  سرچشمه میگیرد که KAVERI  هشت عدد از آنها را دارد.ابن درمجموع 512  STREAM PROCESSORS را شامل میشود ،هماندد R7 250, HD 7750 ،اگرچه این کارتها کلاک کاری بالاتر و حافظه GDDR 5دارند.پرچمدار سری A10-7850K  تنها مدل اعلام شده با  این تعداد هسته است،A10-7700K,A8-7600 هر دو  به 6 واحد محاسباتی برای مجموع 384 هسته مجهز شده اند ،همانندA10 در سری RICHLAND.دوباره  کلاک کاری کم شده است که برابر با 720 مگاهرتز دربرابر 844  مگاهرتز قبلی است.بنابراین AMD سخت براین معماری GCN تکیه کرده است  تا کارایی رانسبت به چیپ های قدیمی تر افزایش دهد.

خلاصه PIPELINE  به  این صورت است که یک پردازشگر تکی GEOMETRY که شامل یکTESSELATOR و یک RASTERIZER میباشد.همچنین  دو واحد AMD RENDER BACK ENDکه هرکدام شامل  چهار ROPs میباشند نیز وجود دارند.

 

wjpqazs0iaqw2kwtx28j.jpg

 

البته در مقایسه با  کارتهای گرافیک ، KAVERI  کم مصرف شده اند.به هرحال AMD معتقد است که KAVERI راهکار خوبی برای اجرای بازی ها دارد و قادر به رسیدن به 30فریم بر ثانیه  در رزولوشن 1080P (البته نه با جزییات بالا) در اکثر بازی های مدرن میباشد.

ما این را تست خواهیم کرد و برای خروجی تصویر نیز این پردازنده قادر است تا 4K را در 60HZ پشتیبانی کند البته  در صورت اینکه مادربورد شما  درگاه DISPLAY PORT 1.2 را داشته باشد.

علاوه بر اینکه این پردازنده برای دایرکت ایکس 11.2 بهبود یافته،ساختار KAVERI به گونه ایست که API جدید MANTLE را پشتیبانی میکند.

 

همانند دو کارتR7-260X.R9-290-290X   پزدازنده KAVERIاز قابلیتTRUEAUDIO پشتیبانی میکند.این واحد به طور ساده یک واحد مختص پردازش صداست که توسعه دهندگان بازی و  برنامه میتوانند بار پردازشی صوتی رو را از روی CPU برداشته و به این واحد منتقل کنند  بنابراین میتوان مقدار زیادی صدا و افکت صوتی را همزمان LOAD نمود.(بازی THIEF درماه فبریه عرضه میشود و از این قابلیت پشتیبانی میکند).

 

u7s8ppu7mq61y976mw.jpg

 

KAVERI همچنین محل بازگشت VCEیا VIDEO CODING ENGINE , و UNIFIED VIDEO DECODER یا به اختصار (UVD) می باشد،که واحد های مختص سخت افزاری برای فعال کردن کد گذاری و رمزگشایی ویدویی توسط GPU هستند.هر دو فرمت های جدید ویدیویی را پشتیبانی کرده و بیشتر ضد خطا عمل میکنند.

همینطور که اشاره شد بیشتر بحث ارتقا KAVERI  بر پایه کارایی بر میزان مصرف قرار گرفته بنابراین کاهش بار اضافی و قرار دادن هر مجتمع  در بهترین جای ممکن  حیاتی است ، برای نمونه MANTLE و TRUEAUDIO  مثال های خوب برای این اصل حیاتی هستند.

واحد های دیگر پردازشی درون GPU  شامل DMA  ،موتور XDMA CROSSFIR هستند به همراه کنترلر تصویر EYEFINITY. آخرین اخبار درباره جفت کردن یک کارت گرافیک دیگر با واحد پردازشی KAVERI همانند کراس فایر این است که فعلا باید از کارت های R7 که از DDR3 بهره میبرند استفاده کرد که البته درایور مورد نیاز هنوز کاملا توسعه نیافته است.طبیعتا  شما قادر خواهید بود از هر کارت تک هسته ای Nvidia  یاAMD به عنوان کارت مجزا استفاده کنید.

 

HAS یا یکپارچه سازی CPU/ GPU

دستگاههای ناهمگن  یا دستگاهایی که دو یا تعدادی بیشتر از عناصر پردازشی را دریک چیپ یکپارچه دارند،به شکلی شگفت انگیز مزایا و برتری های زیادی را شامل میشوند.حتی اگر تلفن های هوشمند،تبلت ها و کنسول هار ا جدا درنظر بگیریم بخش عمده ای از PC ها که امروزه به بازار عرضه میشوند با یک APU قدرت یافته اند.

در حالی که این موضوع برای صرفه جویی در فضا،هزینه و انرژی خیلی عالی است ،روش هایی که CPU و GPU با هم همکاری میکنند نیز، معمولا در این دستگاهها دست نخورده باقی مانده است.(علارغم مجاورت فیزیکی دستگاهها درکنار یکدیگر)درنتیجه این موضوع ،همانطور که AMD اذعان میکند،این یک پتانسیل هدر رفته است،و تنها راه حل برای آن استفاده از HSA در KAVERI است:سیستم معماری نامتجانس.

HSA اشاره به هر طراحی پردازشی دارد که در آن دو عنصر پردازشی (در اینجا CPU+GPU)با هم کنش و واکنش مستقیم بیشتری در سطح سخت افزاری داشته باشند که در نتیجه آن بار اضافی که معمولا در اثر به اشتراک گذاری اطلاعات بین این دو واحد بوجود میآید به مقدار خیلی کمتری کاهش میابد.

این معماری طوری طراحی شده که هردو واحد، الگوی کار اجرا شده را به یک شکل ودر یک زمان LOADنموده  و همچنین به طور مستقیم به منابع یکدیگر دسترسی داشته باشند.

 

oh7ucj3s43kuwdrhkbj8.jpg

 

برای مثال در رابطه با KAVERI ،AMD به هر دو هسته GPU/.CPU در دستگاهای HSA از واژه چتری "هسته های محاسبه"استفاده کرده است.بنابراین  A10-7850Kچهار هسته ای با 8 واحد محاسباتی، دارای 12 هسته محاسبه میباشد.یک هسته محاسبه  به عنوان یک واحد فعال شده سخت افزاریHSA  که قابل برنامه ریزی بوده و قادر یه اجرای حداقل یک فرایند پردازش درون حافظه مجازی خودش میباشد،تعریف گشته است.

KHRONOS OPEN CL 2.0   زبان برنامه نویسی جدید که طوری طراحی شده است تا از مزایای سیستم های نامتجانس پشتیبانی کند ،یکی از این برنامه هاست.KAVERI به کمک ویژگی HSA  اولین واحد پردازشی پشتیبانگر این استاندارد در دنیاست.

یکی از راه های یکپارچه سازی CPUو GPU از طریق HUMA یا HETEROGENEOUS UNIFORM MEMROY ACCESS یا دسترسی حافظه یکپارچه ناهمگن میباشد.از انجایی که پل شمالی "منظور همون چیپ NORTHBRIDGE است"  در APU های AMD از زمان TRINITY یکپارچه شده است"یعنی بدرون CPU منتقل شده است"

HUMA بدین معناست که هر دو پردازنده KAVERI دسترسی برابر به تمام حافظه سیستم دارند "تا 32GB"،تا اینکه در هنگام بوت فضای آدرس دهی هر کدام تقسیم بندی شود.این بدان معنی است که دیگر نیازی به کپی و تبدیل دیتا  و ارسال  و فراخواندن به بافر های جداگانه  تا هر پردازنده بتواند با آن کار کند ،نیست.

در OPENCL این قابلیت را SHARED VIRTUAL MEMROY یا حافظه مجازی مشترک مینامند، و  این قابلیت زمانی مفید بودن  خود را نشان میدهد که در حال کار با ساختار های اطلاعاتی بزرگ باشند"TREES,LINKED LIST,OBJECT RECOGNITION”که ممکن است باعث سریز بافر GPU شده و سرعت فرایند را کم کنند.

 

4nfm4l9n5ah9sf2cc3.jpg

 

دومین ویژگی HQ یا QUEUING  HETEROGEANOUSنامیده میشود.همچنین این  را DYNAMIC PARALLELISM یا همسویی دینامیک مینامند،و اجازه میدهد که هر دو پردازنده کار لود شده را پردازش یا برای همدیگر در هنگام نیاز ارسال کنند.

با کمک HQ واحد پردازش گرافیکی قادر به استحضار عملکرد CPU از درون KERNEL خود میباشد(همینطور برای CPU) تا بر کرنل های دیگر اتکا کند،که  باعث مصرف انرژی بیشتر میشود.AMD  اعلام کرده است که این روش باعث ایجاد الگوریتم هایی میشود که  میتوانند بهتر و  با راندمان بهتری از دو نوع پردازنده استفاده کنند.

سومین ویژگی را PLATFORM ATOMICS مینامند که کمک میکند تا الگوی کاری لود شده یکسان سازی شود یا به اصطلاح SYNCHRONISEDشود.هر پردازنده  کاملا از کاری که پردازنده دیگر میکند "آگاه" هست و این موضوع درهنگامی که فضای حافظه به اشتراک گذاشته شده است  بسیار ضروری است زیرا باعث میشود که یک پردازنده  اطلاعاتی را که واحد دیگر  هنوز در حال ویرایششان است ،نخواند یا ویرایش کند.

تعهد AMD به HAS ،OPENCL،و پردازش موازی در مجموع خارج از پروژه KAVERI مشخص است، درکنار بازیگران دیگر عرصه مثل SAMSUNG ،ARM،و QUALCOMM،عضو اصلی بنیان HSA و گروه کرونوس میباشد.

این سیستم با جاوا و دیگر برنامه های متن باز مثل OPENCV و Bolt سازگار بوده وبا کمک پردازش موازی شتابگر APP و SDKهای چندرسانه ایی ،همچنین ابزار CODEXL اش با پروفیل های سخت افزاری و دیباگر های کرنلی ،به توسعه دهندگان کمک های شایان توجه ایی میکند.

 

 

tnxj193iopcudqn4kg0o.jpg

 

پایان قسمت اول 

ویرایش شده توسط Hamed
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

باتشکر ازشما

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ترجمه خیلی خوبی بود . مطلب هم همینطور . ممنون از شما

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام 

بسیار مفید بود و جالب 

خدا قوت

ویرایش شده توسط hazhar-ghorbani
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تست A8-7600

متاسفانه ما قادر به بررسی A10 نبودیم بنابراین  A8-7600 تست شد.تمام ویژگی های پردازنده های دیگر در این مدل به کار رفته و دارای 10 هسته محاسبه،و شش واحد پردازشیGCN میباشد،برای حفظ میزان مصرف پردازنده در محدوده 65وات ،کلاک CPU تا 3.3GHZ در عادی و  3.8GHZ در توربو کاهش داشته است،که البته در محدوده قابل تنظیم  45 وات تا 3.1 و 3.3 GHZ نیز کاهش میابد.در هر حالتی هسته GPU با کلاک 720 MHZ عرضه میشود.قیمت ارائه شده برای این پردازنده برابر 119$ بوده است و درQ1 2014 عرضه خواهد شد.رقبای این پردازنده ها از شرکت رقیب ،اینتل شاملi3-440,i3-4130,i3-3230 میباشند.

 

 

8kx6sk4fcvpczvkgo0o5.jpg

 

ما از پلتفورمFM2+  که یک مین بورد از برند گیگابایت مدل G1.SNIPER A88X بود برای تست استفاده کردیم.هر دو محدوه مصرفی 65 وات و 45 وات نیز در هردو حالت اورکلاک و عادی تست شده است.

 

jw94fnnkdwckiylu97m7.jpg

 

Test Hardware

Gigabyte G1.Sniper A88X motherboard

8GB (2x 4GB) G.Skill Ripjaw 1,600MHz DDR3 memory (CL9)

16GB (2x 8GB) Corsair Dominator Platinum 2,133MHz DDR3 memory (CL9) (memory scaling testing)

256GB OCZ Vector

Corsair H80i CPU cooler

PC Power & Cooling Silencer 750W PSU

 

 

CINEBENCH R11.5 64BIT

این برنامه از موتور CINEMA 4D برای رندر تصاویر فوق پیچیده استفاده میکند.این صحنه ها شامل انعکاسات ،AMBIENT OCCLUSION،procedural shaders میباشند وبنابراین فشار زیادی بر CPU وارد میکنند.

 

yv7uszxje7x9gfxd985.jpg

 

 

WPRIME

بنچمارک محاسبات ریاضی چند رشته ایی که به جای استفاده از اعداد صحیح از  ریشه دوم در محاسبات خود استفاده میکند.نسخه استاندارد بنچمارک قادر به استفاده از 32 میلیون عدد میباشد.

 

u5ex5ut1gqdfues5zxwd.jpg

 

 

 

IMAGE EDITING AND VIDEO ENCODING

 

GIMP IMAGE EDITING

گیمپ نرم افزار متن باز ویرایش تصویر میباشد.

 

u244wodle369ly1df0h.jpg

 

 

 

 

VIDEO ENCODING به کمک برنامه HANDBRAKE

این برنامه هم متن باز بوده و GPL-LICENSED,و MULTI PLATFORM میباشدکه از کدک H.264 در کد گذاری و رمز گشایی بافت تصویری استفاده میکند.

 

 

wcmdfv0x82hayamkeu4r.jpg

 

 

GAMING PERFORMANCE

بازی بتلفیلد 4 کهAMD آن  را با منتل سازگار میداند انتخاب شده است .

 

z2ram61rg6ofg448wvmw.jpg

 

BIOSHOCK INFINITE

در دور دوم اجرا با کمک FRAPS چهل ثانیه از گیم پلی ثبت شده است.

 

clsscwkvaslv4ji9oxx.jpg

 

 

 

 

THE ELDER SCROLLS V:SKYRIM

این نسخه از بازی شامل پک رسمی HD TEXTURE   میباشد.

 

hb302nmq6rb4yaagl684.jpg

 

eyjmulbu0uyxoul3d3qd.jpg

 

 

POWER CONSUMPTION

تمام برنامه ها و حالت های Power saving برای این آزمون خاموش شده اند تا بهترین کارایی ممکن حاصل شود. ما کل مصرف  انرژی سیستم را اندازه گیری کرده ایم نه  فقط کشش انرژی CPU را چون اندازه گیری مصرف دقیق و REAL TIME هر عضو سیستم تقریبا غیرممکن بود.

 

IDLE POWER CONSUMPTION

 برای این تست ما هیچ کاری جز نمایش دسکتاپ ویندوز 7 نداشتیم البته با AERO فعال.

 

yvxcrqi8lzjzpr8t20sa.jpg

 

 

LOAD POWER CONSUMPTION

برای خلق اطلاعات دقیق از نهایت مصرف انرژی REAL TIME حدس زدیم که باید هم CPUهم GPU را تا نهایت توان لود کنیم.

 

fgqxu8brw326hirrcn8z.jpg

 

PERFORMANCE ANALYSIS

CPU PERFORMANCE

 

در برنامه CINEBENCH پردازنده A8 پیشرفت کارایی را نسبت به RICHLAND نشان میدهد.علارغم کلاک پایین تر و TDP امتیاز بیشتری نسبت به A10-6700 ثبت میکند.اگرچه اینتل i3هنوز کمی جلوتر است،نمیتوان در wprime هم چنین گفت:جایی که CPU های STEAMROLLER براحتی جلو میزنند.حتی با محدودیت 45وات A8-7600 قادر به گذر از مرز کارایی A10-6800K میشود،در حالی که با 65 وات TDP به راحتی از i3-4330 پیشی میجوید.توانایی سخت افزار رمزگشای CPU روی دوبرابر رشته دیتا همزمان ،باعث ایجاد این افزایش کارایی در محیط –برنامه های سنگین کاری شده است.

در تست مولتی مدیا X86 مخصوصا در ویرایش عکس A8-7600 همچنان نسبت به A10 RICHLAND سریعتر است.اما محصولات اینتل  اینجا کاملا برتری دارند. و حتی i3-2100 ضعیف هم 25 درصد سریعتر  نشان میدهد.در رمزگشایی ویدیویی KAVERI خودی نشان داده و حتی با TDP 65W از A10-6800K با 100Wپیش میزند هر چند هنوز به دنبال اینتل حرکت میکند.

در تست هایMULTI –TASKING پردازنده KAVERI قوی عمل نمیکندو حتی از A8-6500T نیز عقب می ماند،به هر حال  در امتیاز نهایی هنوز نسبت به RICHLAND برتری دارد،مخصوصا بر پایه کارایی بر وات-PERFORMANCE PER WATTهرچند هنوز وقتی صحبت  WORKLOAD سنگین میشود پادشاه قطعا اینتل است.

 

ua2ie77z51erkts44kn.jpg

 

 

 

 

A8-7600 در تست MuseMage's GPU accelerated image processing خیلی برتری نشان میدهد چنان که 2.5 برابر سریعتر  از چیپ اینتل هم رده –قیمت خود میباشد ، حتی در TDP 45W.این نشان دهنده حضور GPU قوی تر در پردازنده میباشد.بهرحال وقتی WORKLOAD بر روی هردو واحد GPU.CPU لود میشود ،اینتلi3-4330 ده درصد سریعتر از A8 ماست و نشان میدهد که پشتیبانی اینتل از OPENCL 1.2 هنوز رقیبی قدر برای MAD میباشد.همانطور که گفتیم در WORKLAOD  هایی که بار پردازش گرافیکی بیشتر است AMDپیشتاز است به هر اختصاص دادن 47 درصد از سطح DIE به GPU بیهوده نبوده است.

 

 

GAMING PERFORMANCE

وقتی موقع بازی میشود ،با این سطح APU ها همچنان BATTLEFILED4 در 1080P غیر قابل بازی کردن است!حتی در پایین ترین جزییات!البته این عجیب نیست از انجا که بازی سخت افزاری قوی برای اجرا طلب میکند،بهرحال AMD در اینجا با KAVERI از اینتل براحتی پیشی میگرد که البته عجیب هم نیست.کارایی A10-7850K را بعدا تست خواهیم کردولی بازیبازانی که خواهان بازی بتلفیلد 4 روی APU هستند قطعا باید رزولوشن های پایین تر را امتحان کنند،مخصوصا اگر میخواهند از تجره بازی لذت برده(چه لذتی  بارزولوشن !!SUB-HD)یا در سرور های شلوغ اقدام به بازی کنند.

در بازی های دیگر مثل بیوشوک  ما قادر یه دریافت فریم قابل بازی در 1080P بودیم هرچند سطح جزییات آنقدر پایین بود که بازی شبیه MINECARFT شده بود!!!!!!بهرحال این هم بازی سنگینی بوده و نمتوان APU را بیشتر از این شرمنده نمود.به هر حال  فریم ریت MIN تقریبا 40 % بیشتر از اینتل HD4600 بود.و اما اسکایرم که A8-7600 پابه پای A10-6800K در تست حرکت کردو تقریبا به فریم ریت قابل قبول با جزییات HIGH بدون فیلتر AA رسید که اینجا هم تقریبا دوبرابر اینتل بود.

 

 

 

MEMORY SPEED

 در هر سه بازی مقیاس سریعتر حافظه همانگونه که انتظار میرفت با افزایش فریم از کمترین به متوسط از 1600 MHZ به 1866MHZ و تا 2133 MHZ حرکت کرد.وقتی زمان استفاده از APU برای اجرای بازی میشود استفاده از یک Kit  حافظه سریع حتما باید در اولویت باشد.

میزان ایدال مصرف انرژی از آنچه انتظار میرفت بالاتر بود در مقایسه با RICHLAND،که البته شاید مقصر ما بودیم که از مادربورد متفاوتی برای تست KAVERI استفاده کردیم.درحالت لود نتایج به نسبت خوب بودند،هرچند در حالت 45 وات هنوز به اندازه اینتل پایین نیستنداماقابلیت سفارشی کردن TDP تفاوت را اینجا نشان میدهد.حتی با مادربرد جدید A8 KAVERI از A10 RICHLAND کم مصرف تر بود در حالی که اکثر مواقع کارایی بیشتری را نشان میداد.

 

 

CONCLUSION

قضاوت کردن موفقیت KAVERI از چند جنبه مشکل است: برای شروع AMD هنوز ما را به پردازنده سریعتر تجهیز نکرده است و حتی همین A8-7600 نه آماده عرضه شدن است نه قیمتش درUK معلوم است.

 درباره گرافیک ONBOARED AMD پیروز است به کمک معماری GCN ،و د ربازی ها  و فضاهای کاری گرافیکی جایی برا ی اینتل باقی نمیگذارد.

بخش CPU متفاوت است و اینتل با آخرین معماریش د رمحیط های کاری CPU محور کاملا پیشتاز است،اما AMD هم در این بخش پیروزی های دارد مثل WPRIME.

 

xbicq9jh9k207fxyv1wg.jpg

 

بهرحال AMD از ما میخواهد که از جدا بررسی کردن CPUوGPU خودداری کنیم و آنها را یک واحد حساب کنیم و کاملا مشخص است برای چه تمرکزی زیادی روی محاسبات ناهمگن و پردازش موازی گذاشته است.حضور MANTELو TRUEAUDIO هم د رکناز پشتیبانی HAS, OPENCL2.0 قابل ذکر است.هر چند هنوز تمامی APP ها از این ویژگی ها پشتیبانی نمیکنند و توسعه دهندگان هم برای سخت افزار  هنوز تولید نشده کد نویسی نمیکنند، برای مثال نه منتل نه TRUEAUIDO هنوز به طور کامل در محصولات RETAIL به کار نرفته اند،بنابراین اکوسیستمی که AMD سعی در خلقش دارد کاملا اکنون در کودکی به سر میبرد.

 

28ft2acavprpnvl61b3.jpg

 

البته این جالب است که AMD اینقدربه  این رویه تعهد نشان داده است چون ما هم فکر میکنیم که منطقی است.محاسبات ناهمگن همه جا هستند،وHSA به نظر ما گامی منطقی برای بازارAPU  هاست،جاهایی که ارزش مصرف  انرژی بر کارایی مهم است مثل نوت بوک ها و  دستگاهای قابل حمل.

ما البته با کمک A10 جدید قادر خواهیم بود قضاوت نهایی را  اعلام کنیم البته این پردازنده تست شده هم برتری های داشت و درست است که بر همه پردازنده های تست پیروز نشد ولی مصرف کمتر و توان بیشتری نسبت به RICHLAND  نشان داد.TDP قابل تنظیم مخصوصا برای MEDIA/HTPC ها مناسب است جایی که اجازه میدهد کاربر صدای تولیدی را کاهش داده و دما را کنترل کند که برای سیستم های عادی بازی کردن مناسب به نظر میرسد.

البته اگر قصد اضافه کردن یک کارت جدا را به سیستم دارید  به نظر ما امن ترین انتخاب در حال حاضر در بین این لیست INTEL HASWELL CORE i3 میباشد.

 

در نهایت اگرچه این پردازنده با  FM2 های موجود سازگار نیست ،اما نمیتوان از آن چشم پوشی کرد .میتوان یک FM2+ خرید  و منتظر سقوط قیمت پردازنده جدید AMD یعنی KAVERI شد.

 

uj7binyyy6zcertlwd8y.jpg

 

منبع:.bit-tech.net

مترجم :رضا قاسمی

ویرایش شده توسط Hamed
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مطلب جالبی بود..

مطلبی هم که بتونم بهش اضافه کنم(از لحاظ اورکلاک اکستریم) اینه که در طی این یکی دو هفته برخی از دوستان زیر نیتروژن این سری رو تست کردن و حسابی جا خوردن :دی

چون برای مدتهای بسیار زیادی پردازنده های amd کلدباگ نداشتن و به راحتی تا دمای -180 (یا اصطلاحت فول پات یا همون حداکثر سرما با نیتروژن) کار میکردن اما این سری جدید تا حدود -70 کلدباگ داره و نباید ازش انتظار فرکانسهای بسیار بالا مثل ریچلند رو ازشون داشت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بسیار مطلب مفیدی بود.

 

خداقوت، ایشالا که همینطور با قدرت پیش برید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مطلب جالبی بود..

مطلبی هم که بتونم بهش اضافه کنم(از لحاظ اورکلاک اکستریم) اینه که در طی این یکی دو هفته برخی از دوستان زیر نیتروژن این سری رو تست کردن و حسابی جا خوردن :دی

چون برای مدتهای بسیار زیادی پردازنده های amd کلدباگ نداشتن و به راحتی تا دمای -180 (یا اصطلاحت فول پات یا همون حداکثر سرما با نیتروژن) کار میکردن اما این سری جدید تا حدود -70 کلدباگ داره و نباید ازش انتظار فرکانسهای بسیار بالا مثل ریچلند رو ازشون داشت

 

دقیقا از معماری گرافیک گرفته شده !

همونطور که 290X کلد باگ داره این پروسوسرها هم کلدباگ دارند...

لامصب AMD به جای تکامل ...منکه اصلا از این سری خوشم نیومد !

با این وضعیت آینده خوشی برای AMD نمیشه متصور بود !

ویرایش شده توسط HeX
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام بچه ها من میخام کامپیوتر بگیرم به نظر شما اینتل بگیرم یا ای ام دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام بچه ها من میخام کامپیوتر بگیرم به نظر شما اینتل بگیرم یا ای ام دی

 جناب شما باید از دوستانی که amd کار کرده اند راهنماییی بگیرید من هیچ وقت خودم سیستمamd نداشتم ولی فن آوری هاشو رو دنبال میکنم یا اخبار رو ولی اینکه خودم تجربه داشته باشم، دوستان و اساتید اگر ممکنه این دستمون رو رو راهنمایی کنند البته  اگر تاپیک جدا بزنید خیلی بهتره ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

از تمام دوستانی که برای ترجمه مقاله تشکر کردند سپاسگذارم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان گرامی موقعی که من این بررسی رو کار کردم AMD هنوز اجازه بررسی A10-7850 K رو نداده بود اگر دقت کنید اخر مقاله  BIT-TECH ناراحت بود از اینکه  پرچمدار سری رو تست نزده .الان تست ها آمده بیرون ،اضاف میکنم برای آنهایی که دوست دارن مقایسه کنن. دو بازی رو میزارم وبه همراهCINEBENCH , و چند تا تست دیگه .اول مقایسه پردازنده تاپیک که مطلب ر و براش ترجمه کردم یعنی A8-7600  با 7850K

0feud7ldeie3gozamcyk.jpg

 

بازی های بایوشوک و اسکایرم.:

 

tf4mt05lmdrhc4v9xu6m.jpg

همون طور که میبینید با جزییات معمولی در  اکثر حالت ها  ی تنظیماتی  بازی فریم نامطلوبی داره و غیر قابل بازی کردنه.

 

ql44priiaunha3czv7on.jpg

 

 

با حالت جزییات بسیار پایین بازی اجرا میشود ولی اجرا نشدن آن بهتر است!

 

اسکایرم:

 این بازی هم تقزیبا غیر قابل بازی کردنه:

 

s9hqlh7leemrquhvsvw4.jpg

 

CINEBENCH:

 

1fwa3szden6p8lg53yn.jpg

 

CINEBENCH هم همینطور که میدونید تمرکز داره هم روی CPU هم روی GPU. اینجا هم کار خاصی مشاهده نشده و پردارنده های اینتل برتری دارن.

 

 

میزان مصرف:

koc4rme63p21a0sqgi3.jpg

 

 

1kzlp47bw34fus18apsy.jpg

من فکر کردم که دیگه احتیاج نیست کل مطلب رو بزارم چون  معماری کاملا یکیه و فرکانس بالاتره بنابراین خودتون  میتونید از تست های توی مطلب و این قسمت میزان افزایش کارایی رو حدس بزنید

32hbjtfycl23r0l7mim9.jpg

 

 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

amd_a10-7850K-18.jpg

 

 

http://www.overclockers.com/amd-a107850k-kaveri-apu-review/

ویرایش شده توسط atisoc0936
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...