رفتن به مطلب

نقد و بررسی Radeon R9-290X


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

AMD Radeon R9-290X review

 

 

زمان بررسی کارت قدرتمند  AMD فرارسیده است ، کارت 290x پرچمدار محصولات AMD که مدت زمان زیادی درباره آن بحث و گفت و گو پیش آمده است. این کارت قرار است  با محصولات  یا بهتراست بگوییم  بهترین محصولا ت انویدیا  در قدرت و قیمت رقابت کند.در این این  بررسی،  معماری جزایر آتشفشانی  و در اینجا Hawaii را برای سری 290 بررسی خواهیم کرد،ما این کارت ها را با FACT فریم ریت ، و در حالت ULTRA HIGH DEFINITION  تست نموده و البته کارایی شان را در آخرین و جدید ترین بازیها از لحاظ مصرف انرژی و تولید حرارت  مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

vtm3w22krzbrhgwmhg6.png

 

حالا قبل از اینکه  به کارتها بپردازیم اول باید درباره الگوی جدید نام گذاری بیشتر صحبت کنیم.AMD کارش را با سری کارتهای HD 7000 در سال 2013 به پایان برد.منطق حکم میکرد که این شرکت نام محصول بعدی را   سری 9000 بنامد ،اما صبر کنید !!ما سالها پیش سری 9000 داشتیم !!(سال 2003)ما هیچ وقت کارت رادئون 9800 PRO را از یاد نخواهیم برد .زمان آن رسیده بود که AMD الگوی نام گذاریش را عوض کند ونام ها را به سیستم نامگذاری APU هایش نزدیک کند.R9  پرچمدار سری خواهد بود و R7حد متوسط را هدف خواهد گرفت در حالی که R5 سطح یک و شروع کننده سری میباشد.محصولات شامل 250, 260X, 270X, 280X وقدرتمند ترین آنها یعنی R9 290و R290X خواهد بود.

 

این بررسی مختص مدل 290x خواهد بود و نه مدل 290 .البته میشود گفت که هردو محصولی تقریبا یکسان  و برپایه Hawaii Gpu هستند.این دو محصول کلاک کاری  شگفت انگیزی  ارائه میدهند و دقیقا مشابه Nvidia ، محدودیت ها و کمبود هایشان درقدرت، ولتاژو فن،و بار گذاری را تقویت کرده اند.هر دو کارت به همراه تراشه سیلیکانی جدید تعداد زیادی ویژگی های  تازه را معرفی میکنند،همانند  DSP های یکپارچه  که TrueAudio technology را معرفی میکنند.

یک سری ویژگی های کارت در واقع  برای علاقه مندان تکنولوژی حالت اشتها آور دارند ، مثل:6 میلیارد ترانزیستور روی یک 438 mm2 Die،و  4گیگابایت حافظه GDDR5 و 512بیت!AMD  در حال همکاری نزدیک  با  شرکت ها ی بازی سازیست که بتواند از نهایت قدرت کارت هایش بهره لازم را ببرد. AMD همچنین تمرکز زیادی را روی  Ultra High Definition گذاشته ،که در هنگام بررسی به آن اشاره خواهیم کرد.ما قادرخواهیم بود عناوین  جدید  را در 8.2 مگاپیکسل  بر رزولوشن 3840x2160 @ 60 Hzبازی کنیم!!  قیمت رادئون R9 290X از 399€برای مدل مرجع(499 EUR)شروع میشود. قیمت در آمریکا  چیزی نزدیک به 549$ خواهد بود.

 

دوباره جزایر !!!

 

در طول دو سال گذشته درباره یک سری اسم رمزها شایعاتی بود که کمی گیج کننده بودند، ولی در واقع  ترتیبشان کاملا مشخص است اول سطح یک  ،جریان اصلی و محصولات HIGH-END .اگر بخواهیم مثال بزنیم  Cape Verde را میتوان سطح یک مثل سری 7700 ، Pitcairn اسم گروه میانه خواهد بود مثل سری 7800 یا بالاترو Tahiti هم اسم رمز قوی ترین و آخرین سری !

 

Entry level = Cape Verde = Radeon HD 7700 series / R5 series

Mainstream level = Pitcairn = Radeon HD 7800 series / R7 series

High-end level = Tahiti = Radeon HD 7900 series / R9 series

 

Radeon R9 290X

 

هدف عرضه این کارت این بوده است که با کارتهای 780 و تایتان از شرکت رقیب رقابت کند، 290X دارای 2816 واحد سایه زنی (shader processors)  میباشد  ویژگی های برجسته این کارت این است که از 6.2 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است.تکنولوژی 28نانومتری اینبار توسط AMD  به خدمت گرفته شده تا  معماری  GCN، نهایت کارایی  را داشته باشدالبته یک سری تغییرات کوچیک  مثل افرایش L2 cache به یک مگابایت داده شده است.به هرحال قوی ترین سری 290 ایکس خواهد بود با 2816 واحد سایه زنی و بعدش 280 با 2560 واحد .

 

5nr1m8l8zx21rlf4l8j4.jpg

 

 

یکی از اقدامات جالب amd  حرکت به سمت باس حافظه 512بیتی میباشد.هیچکس  این انتظار را نداشت چون این شرکت فقط یکبار از این ویژگی در محصولاتش استفاده کرده بود زمانی که کارت ATI Radeon HD 2900 XT در سال 2007 عرضه شد.AMD مدتها از معماری 256 و 384 بیتی استفاده میکرد شاید بدلیل اینکه  512 بیت خیلی پیچیده بود ومستلزم مقدار زیادی کاربر روی PCB بود.در حال حاضر حرکت به سمت 512 بیتی منطقی تر خواهد بود.مدل حافظه GDDR5 مورد استفاده از فرمت های جدید تر حافظه ارزان تر بوده  و نسخه ارزان تر5.0 Gbps در حقیقت باعث کاهش  هزینه  هنگام استفاده از مدل هایی  با4 گیگا بایت حافظه GDDR5  خواهد شد.

AMDاز 8 عدد کنترلر حافظه 64 بیتی متراکم 512 بیت استفاده کرده است که در ترکیب با کلاک  حافظه 5.0 Gbps قادر به تولید 320 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند خواهد بود.ما به معماری GCN جداگانه  خواهیم پرداخت.

 

PowerTune

 

Amd اکنون به طور کامل ازتکنولوژی کاملا کارگذاری شده Turbo که دقیقا مشابه NVIDIA's boost technology است را در محصولاتش به کار برده است.

 

nx3le8jxcc9dcbnnu67.jpg

 

این یعنی که دیگر خبری از کلاک ثابت روی کارت ها نخواهد بود.پردازشگر  حالا یک خط مبنا و یک فرکانس  ماکسیموم(فرکانس  پایین ترین حدو بالاترین حد) خواهد داشت که در بین این مقدارها  کارت اتوماتیک کلاک کاریش را براساس میزان پاور مصرفی و محدودیت هاش ،کارایی و گرما بالا و پایین خواهد کرد.در ادامه کارت به صورت اتوماتیک  کنترل فن،فرکانس کلاک و ولتاژ(دامنه دینامیک) را مدیریت خواهد کرد.

AMD همیشه  درباره  تفاوت بین مبنا و ماکسیموم فرکانس هاش  محتاط بوده و بنابراین تفاوت بین این دونمیتواند زیاد باشد.

 

zhkg6govkdhoozc4q1.png

 

اگر به تصویر بالا نگاه کنید میبینید که کلاک هسته به صورت دینامیک در حال انجام پردازش است.در این جا کارایی AMD's Power Boost در بالاترین حد تاثیر خود قرار دارد.

 

28nm Technology

 

معماری  GPUهمانند گذشته ثابت مانده است ، ودر مقایسه با معماری نسل قبل شرکت هنوز از تکنولوژی 28NM استفاده میکندکارتها  از PCIE GEN 3 پشتیبانی کامل دارند و تغییرات بنیادی در مصرف انرژی شان انجام گردیده است.همچنین نسخه جدید از EYEFINITY ورژن 2.0 DMM نیز اضافه گردیده است،صدا کاملا پشتیبانی میشود و 5x1 landscape mode نیز اضافه گردیده و حالا شما میتوانید رزولوشن های چند نمایشگر سفارشی بسازید.

 

j2oabc1tlhxvd1v6k46.jpg

 

جالب است  حالا AMD  ا زنسل بعد  صدای دیجیتال چند جهته با تقسیم بندی کانال  هوشمند بهره گرفته است بنابراین اگر شما از eyefinity و  سه عدد نمایشگر که  مجهز به 6 عدد بلندگو باشند استفاده کنید خروجی صدا به صورت کانال های جلو/چپ/وسط/راست پیکر بندی خواهند شد.

 

rnif9uo4xwwqd2kakfms.jpg

 

آیا کانکتور کراس فایر  غیبش زده است؟

 

هم بله هم نه!!نه برای همه محصولات جدید بلکه فقط برای R9 290 و 290X پل کراس فایر ناپدید گشته است!

 

 

cdjmvgsi620b6l1dvqq.jpg

 

حقیقت این است که  پل کراس فایر که ما همه  یاد گرفته بودیم دوست بداریم  کم کم در حال خارج شدن از دور است ،در سری جدید کارتهاAMD  قصد دارد کراس فایر را روی باس  PCIE ارائه کند. بخصوص وقتی صحبت از  PCIE Gen 3.0 میشود پهنای باند خیلی زیادی در دسترس است و حتی رو PCI نسل 2 هم نباید انتظار مشکل خاصی داشت.

البته برای 290 نسل 3 پیشنهاد میشود.حالا اگر سیستم شما از نسل 3 پشتیبانی نکند چه؟باس  عملیاتی خودش را  به نسل 2 سوییچ میکند و تفاوت کوچکی در کارایی بوجود میاید ،حتی روی 2 تا پورت 8 X .

درواقع شایعات بر مبنای اینکه  این کارت 290  در حالت کراس فایر  بر روی PCI نسل 2کار نمیکند اشتباه  است.

 

 

True Audio

 

این تکنولوژی را AMD  به عنوان یک ویژگی مهم  مطرح نموده است ،هر چند این موضوع با کمی بدبینی و انتقاد همراه بوده چون خیلی از کاربرهای حرفه ای خود از کارت صدای اختصاصی استفاده میکنند. صدای غوطه ور کننده یک عامل مهم برای AMDبه حساب میاید بنابراین آنها در حال کاشت pipeline  صوتی در دل آخرین پردازنده های خود هستند.این تکنولوژی فقط روی پردازنده های جدید Radeon R9-290 وR9-290X و 260X حضورر خواهد داشت ، نه روی محصولات قدیمی تر یا بقیه گروه  تازه عرضه شده.

 

wmpelg9o88cptmyvxllh.jpg

 

 

AMD یک موتور کاملا قابل برنامه نویسی  صوتی را در دل پردازنده کاشته است،شما احتمالا با سایه زن های قابل برنامه  ریزی در مبحث گرافیک آشنا هستید ؟تا حدی این حالت برای صدا ها هم به همان صورت کار میکند که باعث بهبود افکت های صوتی(صداهای زمان –واقعی یا فوق العاده طبیعیreal-time:وقتی این واژه به کار میرود  منظورخلق یک چیز خیلی خاص ،دقیق و پیچیده است مثل سایه real-time که افکت زیبایی است یا فیزیک همزمان ) و خلق  صدای directional surround در خروجی میشود.

 پردازنده صوتی که روی برد 260X و  290 series قرار گرفته است قادر است برای مثال صدای surround را در حالت استریو شبیه سازی کند.اگر دیگربخشی از CPU آزاد نباشد که  پردازش مکانیزم های پیچیده صوتی را کنترل کند اینجاست که این تکنولوژی به کار  توسعه دهندگان میاید. حالا دیگر قادر خواهید بود صدا های فوق العاده با کیفیت و شبیه سازهای صوتی که خود را در فضای سه بعدی محیط  با شکل محیط هماهنگ میکنند،به کار ببرید.توسعه دهندگان بازی هم  میتواند از ابزاری به نام Wwise audio plugin استفاده کنند و کنترل کاملی در هنگام  توسعه برروی AMD True Audio DPS داشته باشند. فقط چند  افکت ساده صوتی  میتوانند تا 14% از cpu استفاده کنند ،این حالا دیگر به عهده کارت گرافیک است البته  این توانایی روی R9-270 و280 در درسترس نخواهد بود.

 

معماری موتور گرافیکی   CGN:

 

AMD  اخرین  معماری هسته گرافیکی خودش را GCN نامگذاری کرده است که مخففGraphics Core Next architecture هست و در معماری تغییراتی ایجاد کرده است که تا حد ممکن یک سری ناکارامدیها را نسبت به معماری VLIW در نسل قبل حذف کند.

CGNدرواقع اساس و پایه GPU میباشد که  وظایف خود را  در بعد پردازش گرافیکی و محاسباتی به خوبی انجام میدهد. برای بخش محاسباتی ماژول محاسبات GCN معرفی شده که   برای بهره وری ، توان عملیاتی و عملکرد چند تکلیفی(multi tasking) طراحی شده است و فقط یک معنا را میتواند تداعی کند:کارایی کارایی کارایی!هرCU  به یک building block مجهز است که برای  معماری HAWAii طراحی آنها بیشتر شبیه مدل های قبلی در سری 7000  است.

 

sgmtqjcqs1wup6nzv28.png

 

 ما هر یک ازخوشه های  سایه زن پایه را  واحد محاسباتی GCN می نامیم،دوباره  باید ذکرکرد که این واحد ها دقیقا مشابه سری 7000 هستند.

 

Non-VLIW Design

16 wide SIMD Units

64KB registers / SIMD Unit

 

حالا اگر ما 4 عدد از این  واحد های SMID را در نظر بگیریم ، آنها تشکیل یک واحد محاسباتی پایه را میدهند که CU نام دارد4*4=16.بنابراین هر واحد SIMD  دارای عرضی 16 واحدی است ،  که تعدادشان در هر واحد محاسباتی 4 عدد میباشد  که نشان میدهد هر واحد CU دارای 64 عدد  پردازنده محاسباتی میباشد.ما میدانیم که هر خوشه سایه زنی  64 پردازنده سایه زنی دارد 

حالا اگرقبول کنیم  که هر واحد CU  دارای 64 عدد واحد پردازنده سایه زنی است بنابراین 290 ایکس که مجهز به 44 واحد محاسباتی  است در مجموع  64SIMDs x 44 CUs که میشود در مجموع 2816 پردازنده سایه زنی.

بنابراین میتوان گفت که R9-290X دارای 2816 واحد سایه زنی میباشد.

 

 واحد محاسباتی هسته گرافیکی CU  همان مقدار  قدرت ممیز شناور بر کلاک دارد که  نسل قبل  داشته است.همچنین به  میزان برابرنسل قبل  فضای ثبت کردن (برای واحد های برداری) مجهز است .هر CU همچنین  شامل registers و local data share اختصاصی خودش میباشد.معماری GCN دارای پردازش گرهای برداری  16  واحدی است که دوباره  در مجموع 4*16 =64 عملیات رو بر هر کلاک کاری شامل میشود.GCN همچنین شامل یک scalar processor میباشد.

 

jm2mhyc81v938lyfju.png

 

 

بنابراین میتوان گفت که  اگرچه قدرت  floating point تقریبا در واحد Cu یکسان مانده است ، ولی GCN حالا کاربردی تر و موثر تر شده ،  چون نیازمنده تطابق سطح دستور العمل  نیست.(هر واحد برای خودش قادر به تصمیم گیری ویا  پردازش است)از یاد نبرید که معماریGSN فقط برای خوب پردازش کردن ساخته شده است. در آخرPIPELINE ها، ما هشت  واحد کنترل حافظه 64 بیتی داریم که به سمت باس 512 بیت مجتمع شده اندو در ترکیب با GDDR5 at 5.0 Gbps  خروجی 320 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه را ایجاد کرده اند.

 

PCI e نسل 3:

 

تمام کارت ها دراین سری از R7تا R9 از نسل سه   PCIE پشتیبانی میکنند که 2 برابر سریعتر از نسل قبل خواهد بود.نسل 3 مجهز به 32گیگابایت  پهنای باند میباشد  که کارایی و  سازگاری آن را بهبود میبخشد .البته برای استفاده این کارت ها شما باید مین بردی که با  PCI-E 3.0  سازگار بوده وcpu که این قابلیت را پشتیبانی  کند  در اختیارداشته باشید.

 

 

مصرف انرژی:

 

R9-290X  تقریبا 275 وات  (maximum power draw) دارد که  مقدارخیلی زیادی میباشد!! البته AMD ـ تمرکز را بیشتر روی وضعیت  IDLE  قرار داده ،برای مثال در سال 2008 با پردازنده 55 نانومتری، کارت گرافیک ها در حالت ایده ال DESKTOP  تا حدود 90 وات انرژی مصرف میکردند. این مقدار در   40 نانومتری  ها به وضعیت فوق العاده بهتره ~20وات تغیر کرد.(نانومتر یا nm در اینجا واحد اندازه سطح  ریزپردازنده هاست.)

در تنظیمات سری   R7000  در ابتدای عرضه ، مصرف  انرژی در حالت دسکتاپ چیزی د رحدود 2.7 وات بوده.بنابراین وقتی  بخش بدون استفاده  GPU به 95 % میرسد  پردازنده تا 99%  خود را خاموش میکند، و حتی سیستم تهویه گر اش نیز به حالت غیر فعال در می آید . وقتی کامپیوتر برای مدت خاصی در حالت IDLE قرار بگیرد و تغییر در برنامه ی اجرایی بوجود نیاید، GPU به صورت اتوماتیک وارد مرحله ZeroCore power میشود که در این حالت مصرف انرژی هسته شامل موتور سه بعدی/واحد های محاسباتی /موتور های چندرسانه ایی و صوتی /نمایشگر و واسط حافظه ... کاملا قطع میشود.هر چند در این مرحله کارت یک باس کنترلی خیلی  کم را فعال نگاه میدارد تا کارت هنوزبرای سیستم عامل  و بایوس قابل شناسایی باشد .این تکنولوژی کاربردی  هم مصرف انرژی را کاهش میدهد و  باعث افزایش عمر قطعه خواهد بود که قابل تحسین است.

بنابراین در حالت لودR9-290X تا مرز 275 و حتی فراتر هم مصرف انرژی دارد ولی درحالت IDLE فقط 2.7 وات توان مورد نیازش هست.

 

Eyefinity

 

یکی از مهمترین موفقیت های  تاریخ سری رادئون  معرفی Eyefinity میباشد.این تکنولوژی به شما اجازه میدهد تا چندین مانیتور را با هم در دسکتاپ و بازیها مورد استفاده قرار بدید.قبلا شما باید  دقیقا  ازیک  سری مانیتور و یک رزولوشن مشترک و یکسان استفاده میکردید اما در نسخه جدید شما قادرید با ورژن 2 این تکنولوژی از custom resolutionsها استفاده کنید.همچنین پهنای باند سیگنال مانیتورها  در سری های رادئون 7000/  Radeon R7 , R9  افزایش یافته و شما میتوانید رزولوشن های 16k x 16k ایجاد کنید.این به شما اجازه میدهد  که پنج صفحه در حالت 5.1 Landscape در رزولوشن های 1920x1200, 2560x1600 و حالا حتی در رزولوشن شگفت انگیز Ultra HD 4K 3840 x 2160  ایجاد کنید.حالا متوجه شدید به چه علت  مدل 280 سه گیگابایت رم و مدل 290 حتی بیشتر از 4گیگ رم احتیاج دارند؟ رزلوشن های عظیم احتیاج به حجم عظیمی framebuffers دارند.

 

Stereo 3D - HD3D

 

خیال همه گیمر ها راحت باشد این قابلیت در EYEFINITY هم به کار برده شده است!بنابراین با عرضه درایور جدید شما قادر خواهید بود بازی ها در حالت3D در چند مانیتور اجرا کنید!اما اخبار مهم تری هم هست:AMD ویژگی های HDMI 1.4a را افزایش داده است و در حال حاضر دارای قابلیت جدید frame packing برای Stereo 3D میباشد .این موضوع باعث افزایش  نرخ فریم در حالت چند نمایشگر  و 3D خواهد شد.در کارتهای این سری  فقط R9 اولین پشتیبان کننده  3GHz HDMI با قابلیت frame packingمیباشد.

 

t3bqyywgpqbss18yayzw.png

 

 

 

Direct X 11.2

 

تمام محصولات جدید AMD از Direct X 11.2 پشتیبانی میکنند.در حال حاضر صحبت از  Direct X های جدیدترخیلی زود است.امروز AMD  تنها شرکتی است  که سخت افزار fully-compatible DirectX 11.1 ارائه داده است.

 

2k0vl1yix7m9zpqmh1qi.jpg

 

 

  PROJECT MANTLE!!پروژه جبه!!!

 

 بعضی از دوستان  شاید Voodoo Glide API  رو از شرکت 3DFX به یاد داشته باشند.

3DFX برای استفاده خود API سفارشی خودشان را طراحی کرده بودند ، چون قادر نبودند با  استفاده ازDirect X به چیزی که میخواهند برسند.به مرور زمان Direct X تبدیل به API شماره یکی شد که تا جای ممکن میخواست تمرکز روی سازگاری با رنج گسترده از نرم افزار- سخت افزار داشته باشد.همین طور که آگاهید این روزها AMD  در حال استفاده  از CPU,APU های ساخت خود در کنسول ها هم هستند.بزرگترین  شکایت توسعه دهندگان بازی این است که آنها باید بازی را برای کنسول توسعه بدهند و دوباره انها را به PC پورت کنند ،که خیلی پروسه زمان بری هست.مقدار زیادی وقت و پول باید برای این پورت کردن ها مصرف شود !این را در ذهن داشته باشید.

اینجا AMD  پروژه MANTLE   را معرفی میکند که یک API گرافیکی شبیه به OPENGL , DIRECTX ولی با ازادی عمل بیشتر میباشد. برنامه نویس ها به کمک این تابع آنها قادر خواهند بود که  دسترسی خیلی اسان تر و کم دردسر تری را مستقیم به GPU داشته باشند.همچنین به کمک این API توسعه دهندگان میتوانند GPU را کامل شکافته و از نهایت پتانسیل و اسرارش استفاده کنند.

منتل چیز مهمی برای AMD میباشد.موتور فراست بایت از این قابلیت پشتیبانی میکند.همچنین شایعاتی درباره پشتیبانی CRY ENGINE,UNREAL هم شده است.اگر این اتفاق بیافتد بخش بزرگی از بازی ها  با منتل  سازگار خواهند بود.AMD اعلام کرده که کارایی منتل  نه برابر بیشتر از بقیه API های سطح بالا ولی non-hardware-specifi میباشد که خود گام مهمی برای AMD است.

درست است که  توسعه این ابزار برای PC  اتفاقی مهم است اما همیشه یک "اما" وجود دارد!در واقع  کشیدن کارایی بیشتر  از کارت به کمک منتل  خیلی راحت خواهد بود اما  باز هم شرکت ها ی توسعه دهنده باید  CODE های بازی ها را برای محصولات شرکت NVIDIA,INTEL تبدیل کنند.پس حجم کاری توسعه دهندگان کم نخواهد شد.

 

itp6qo6dkk908v6ev21q.jpg

 

 

تفاوت های دو مدل 290 ,290X

مدل مرجع 290 و 290 ایکس شکل دقیقا یکسانی دارند. در واقع  هر دویک کارت هستند البته مدل 290  کمی کاهش توان دارد!هر دو از میزان حافظ یکسان و باس 512 بیتی بهره میبرند.

 

رادئون 290 ایکس دارای:

  • Stream Processors 2816
  • Clock Frequency up-to 1 GHz

هر دو دارای4گیگ رم میباشند و این توان رو دارند که  بالا ی تمام کارت های HIGH-END عمل کنند.هرکسی با مانیتور و رزولوشن 2560x1440 قادر خواهد بود بازی ها را با سطح جزییات عالی اجرا کند و با کمی دستکاری حتی میشود همین سطح از جزییات را درUHD - 3840 x 2160 pixels داشت.

 

epowtf1yxinjyghp5kxy.jpg

 

روی برد  کانکتورهای  HDMIو دو عدد کانکتور DVI مشاهد میکنیم.

dd2xew6v2kjjemvfwk7l.jpg

 

 

 دکمه کوچک در تصویر زیر اجازه دو انتخاب برای بایوس را به شما میدهد:

1-حالت ساکت :موقعیت بایوس یک: در حالتی که  دکمه به طرف کانکتور های خروجی قرار میگیرد این حالت مناسب گیمر هاست که برایشان صدا خیلی مهم است، اگر با هدفون بازی نمیکنید یا کیس آخرین مدل با تهویه قوی ندارید یا سطح صدا در محیط اتاق خیلی پایین است این حالت برای شماست.

UBER MODE:شما در این حالت قادرید محدودیت های TDP  رو رد کرده به سطح بالاتری از اورکلاکینگ دستی دسترسی داشته باشید. همچنین کلاک  ثابتی خواهید داشت(حالت BOOST غیرفعال میشود) در حالت عادی کلاک کار یبین 800 تا 1000 مگاهرتز  بسته به TDP / Power limiter / Temp  در نوسان است.

 

 

902gufktj4jexf45zfx5.jpg

 

 دو عدد  کانکتور 6 پین و 8 پین برای تامین برق مورد نیاز ست.برای یک کارت ما به پاور 550 تا 600 وات نیا زداریم.

 

gtl5s7awdkx93dlon0c.png

 

ما اینجا محصول را باز کرده و  نگاهی به کولینگ و PCB انداخته ایم. کولر دقیقا مشابه vapor chamber عمل میکند که هوای تازه رو از درون کیس از سمت راست به داخل خود کشیده و از سمت چپ از درون رادیات به بیرون میدمد.این کارت  حرارت خیلی زیادی ایجاد میکند و استفاده از کیس مناسب با تهویه قوی واقعا جز ملزومات خواهد بود.

 

137ohj7r6w5girgpgb.jpg

 

PCB را بررسی میکنیم، یک PCB خیلی تمیز با 7 عدد power phases  ، کارت 16 عدد  چیپ GDDR5 دارد که همه زیر کولر هستند یک طراحی 5+1+1 phase VRM که از حالت CPL-made  chokesاستفاده میکند و IR-made DirectFETs ،یک کنترلر جدید IR-made VRM هم مشاهده میشود. خود GPU هم  28نانومتری بوده  و  سایز DIE اش برابر با  438 mm2میباشد.

 

a1pugislwlfzxoezbyin.png

نصب سخت افزار

 

نصب کاملا عادی انجام میشود ،بسته به نوع پاور که تبدیل Molex احتیاج باشد یا  کابل مستقیم از  پاور کارت راحت در اسلات قرار میگیرد و اتصال کانکتور ها انجام میشود برای  درایور هم اخرین نسخه  قابل دانلود خواهد بود.

 

 مصرف انرژی  ما در زیر بررسی شده:

 

ما ازIntel Core i7-3960X Extreme Edition Sandy Bridge-E که یک 6 هسته ایی گرسنه  میباشد و یک پلتفرم X79 chipset  استفاده کردیم.این CPU تا 4.60 GHZ اورکلاک شده و ما مدیریت مصرف انرژی رو  هم برای مین برد هم CPU  غیر فعال کرده و آماده نبرد میشویم!! برای افزایش دقت فقط مصرف انرژی کارت اندازه گیری شده نه کل سیستم.

 

System in IDLE = 120W

System Wattage with GPU in FULL Stress = 396W

Difference (GPU load) = 276W

Add average IDLE wattage ~10W

Subjective obtained GPU power consumption = ~ 286 Watts

 

 

2ggdb8sijlvwlrc07dhr.jpg

 

برای یک عدد کارت شما یک پاور 550 تا 600 وات نیاز دارید ، وبرای کراس فایر شما به حدااقل 800 وات پاور نیازمند خواهید بود.انتخاب درست پاور خیلی مهم است و پیشنهاد ما برای کراس فایر این کارت ها پاور 1000 وات با خروجی منظم و کیفیت بالاست.منبع تغذیه  بد یا ناکافی  باعث ناپایداری ، کرش در بازی ها و در هنگام انجام کارهای سنگین، خاموش شدن یا ریست شدن ناگهانی،و PSU overload که خطرناک ترین اتفاق است را منجر میشود.

 

6djq2i6y8b3b3lv8u9or.png

 

دما:

 

میانگین دما  زیر 50 درجه برای حالت idle  معمولا قابل قبول است زیر 40 درجه خیلی خوب و خود 30  درجه یا زیر آن عالی است. ولی داستان موقع اجرای بازی ها فرق دارد !مشعل آتش روشن خواهد شد!!

 

d2n8a243qy59vem0vt2p.png

 

در حال LOAD:

 

n8aq845xam5k8x4y0iq4.png

 

دما در اوج لود کاری به راحتی 94 درجه سانتی گراد است!!!حالا اگر چه کمپانی ادعا دارد این دما کاملا عادیست ودر محدوده  تعریف شده  مشخصات!ولی باید قبول کنیم که حرارت خیلی زیادی است.کولر کار خود رو خوب انجام میدهد و هوای گرم رو سریع جابجا میکند اما چنین دمایی به آسانی از درون کیس خارج نمیشود و تمام قطعات رو تحت تاثیر قرار میدهد.

دراین قسمت  باید کمی درباره مکانیزم جدید POWERTUNE صحبت کنیم:AMDاعلام کرده که به وسیله POWERTUNE ما این کارت رو چنان از لحاظ حرارت و تولید صوت  ویرایش کرده ایم که در دمای 95 درجه کاملا پایدار فعالیت کند ، در دمای 95 درجه  ما کارایی روبه نهایت رسانده و ایجاد صدا را کاهش داده ایم. ما این کار رو با افزایش کلاک و ولتاژ و یا کاهش دور فن  انجام دادیم تا به یک نقطه پایدار در دمای مشخص برسیم.زیر این  دمای هدف ،کارایی یا صدا بهینه قربانی خواهند شد.بعضی از کاربرها نگران دمای 95 درجه هستند که  از نظر AMD کاملا امن بوده و مشکل خاصی ایجاد نمیکند  که البته  دما   شاید برای سازنده عادی  باشد ولی همیشه در این سطح برای کاربر نگران کننده است.

 

 TERMAL IMAGING

 

 در حالت IDLE

 

2zpv6mo53qrq398x14f.png

 

در حالت LOAD

 

 

bbeqv2jxh40oab29saon.png

 

 

gd8fhn071z3qz4ti30.png

 

 

سطح تولید صدا:

 وقتی حرارت زیاد باشد طبیعتا صدا هم افزایش میابد. مخصوصا به دلیل استفاده از کولر های vapor chamber که دارای فن های تقریبا کوچک و دارای شعاع حرکت محدود ولی سرعت خیلی زیاد میباشند و به دلیل قرار گیری درکنار رادیات نه در سطح یا در تماس مستقیم باید با چرخش در دورهای خیلی زیاد و دمش هوا بدرون صفحه های رادیات حرارت رو از سطح Gpu دور کنند که خود باعث ایجاد صدای خیلی زیادی میشود.  تفاوت های زیادی بین اندازه گیر های سایت ها ی مختلف وجود دارد ولی نتایج ما درجدول زیر مشخص است.

 

در حالت IDLE

 

z746hh0hdeyy3lfjiy.png

 

در حالت LOAD

o9vcj3pxastvpydsbej.png

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش دوم:

محیط تست و تجهیزات:

در این قسمت به رسم معمول محیط و شرایط تست و همچنین نرم افزار ها و بازیهای تست شده را معرفی میکنیم.

 

MSI Big Bang XPower II (MS-7737)

Processor

 

Core i7 3960 Extreme (Sandy Bridge-E) @ 4.6 GHz on all six cores

Graphics Cards

 

AMD Radeon R9-290
AMD Radeon R9-290X 

Memory

 

8192 MB (2x 4096 MB) DDR3

Power Supply Unit

 

1200 Watt Platinum Certified Corsair AX1200i

Monitor

 

Dell 3007WFP - QHD up to 2560x1600
ASUS PQ321 native 4K UHD Monitor  at 3840 x 2160

OS related software

 

Windows 7 64-bit SP1


DirectX 9/10/11 End User Runtime


AMD Catalyst 13.11 Beta 5


NVIDIA GeForce series latest 331.58 WHQL

 

بازیهای تست شده

BioShock infinite

Tomb Raider

Hitman Absolution

 

یک بحث کوچک درباره کلمه FPS

 

ما در بازی ها به دنبال چه هستیم؟ کارایی خوب؟؟اول کاملا مشخص است که باید قادر باشیم تمام این بازی ها را با بهترین کیفیت تصویر IQ=IMAGE QUALITY اجرا کنیم.ولی اینجا به مشکلی بر میخوریم:IQ همیشه در تضاد با PERFORMANCE است.هرچه کیفیت بالاتر، کارایی پایینتر.حالاما این  تست ها را با FPS بررسی میکنیم، تعداد فریم هایی که کارت گرافیک می تواند در یک ثانیه رندر کند،هرچه این مقدار بالاتر باشد روانی و سرعت اجرای بازی بیشتر است.

j0mvr29xeon35hzsle5a.jpg

بنابراین اگر کارت بتواند به سختی روی 30 فریم خود را قفل کند،بازی آنچنان قابل اجرا نیست .ما ازاین موضوع تا جای ممکن اجتناب میکنیم.

با 30 فریم تا 40  شما قادر به بازی هستید، ولی شاهد مکث های کوچک  در جاهایی از محیط سه بعدی که  تصاویر سنگیتری را به نمایش میگذارند خواهید بود.دراینجا باید باترکیب کردن بهترین رزولوشن ممکن مناسب سخت افزار و بهینه ترین تنظیمات از این افت فریم ها جلوگیری کنید.

وقتی کارت بازی را در حوالی 60 فریم اجرا کند،شما میتوانید مطمئن باشید که  اجرا روان و به راحتی قابل بازی است،میتوانید تمام تنظیمات را برای بهترین IQ روشن کنید.

بالای 100 فریم!! یا شما باید به جای کارت گرافیک یه هیولا داشته باشید یا بازی های خیلی قدیمی را بازی کنید!!!

 

بایوس دو حالته

 

در قسمت بالا درباره بایوس دو حالته توضیح داده شد .دکمه کوچکی درکنار کارت قرار دارد که اجازه میدهد کارت در دو حالت  Quiet ModeوUber Mode فعالیت کند.

UBER MODE  طوری طراحی شده  است که  به شکلی بهینه  تحت تمام شرایط  فعالیت کند.حتی در حالت کراس فایر.

 

v2laiyjqe46jn0xz35r.png

 

بازی ها:

DX11: Hitman Absolution مامور 47 دوباره برگشته است .شرکت سازنده IO وعده داد بود که بازی  برای بازیباز های بیشتری در دسترس باشد اما سیستم سرسخت  گیم پلی که هیتمن را به یکی از بهترین  بازی های سوم شخص اکشن- مخفی کاری روی PC تبدیل کرد همچنان به روز کرده و نگه دارد.

 

 

ho8m1w64c0fwx0714nb.png

DirectX 11

High Quality settings

2x MSAA

16x AF

Internal benchmark

 

 

بازی هیتمن بسیار تحت تاثیر توان کارت گرافیک قرار دارد ،یک سیستم متوسط روبه خوب میتواند بازی را با تنظیمات متوسط روبه بالا  اجرا کند. بازی بر پایه موتور جدید و قدرتمند Glacier 2  ساخته شده است.نتایج HUDیاهمان Ultra High Definition را هم بررسی خواهیم کرد .چون این HUD گیمینگ مطمئنا در آینده چیز خیلی محبوبی خواهد بود.

 

g3e5z3n8jkmvyw0j3sa.png

هیتمن بازی تقریبا سنگینی است با فعال کردن 2x MSAA روی آخرین حد کیفیت تصویر فریم بازی دچار نوسان زیادی میشود.بنابراین با غیر فعال کردن 2x MSAA  فریم ریت افزایش زیادی را نشان میدهد.

 

 

DX11: BioShock Infinite 

 

بایو شوک که تبدیل به یکی از بهترین بازی های تاریخ شده در طول چند سال عرضه خودش معمولا از لحاظ  طراحی هنری بیشتر مورد تقدیر بوده تا از بعد فنی، استفاده ازموتور فوق محبوب UNREAL در توسعه اجازه رابه گیمرها میداد تا بازی را راحت با اخرین تنظیمات گرافیکی اجرا کنند و لذت ببرند چون همونطور که میدانید موتور آنریل برای PC کاملا بهینه شده و جواب پس داده ولی در این نسخه شاهد یک جهش بزرگ گرافیکی هم از بعد فنی تکنیکی هم هنری بودیم وبا استفاده از آخرین نسخه آنریل باپشتیبانی از DX11 دیگرباید اجرای راحت را باید فراموش کرد!

بازی در رزولوشن های بالا در ULTRA SETTING کارت های قدرتمند را هم به چالش میکشد. و در رزولوشن های 4K حتی کارت های High end  هم با مشکل فریم روبرو میشوند!

 

 

1clb4q9xeoi8x9th5m.png

 

DirectX 11

Ultra Quality mode with DDOD enabled

FXAA enabled

 

290x بین تایتان و 780 قرار میگیرد  ولی کاراییش شگفت انگیز است.

 

0p73cjuz47ccytxtaktj.png

 

 

 

FCAT Frame Experience برای آنالیز بازی TOMB RAIDER

 

در این قسمت به کمک تکنولوژی  به نام FCAT به آنالیز دقیق فریم در یکی از بازی های برجسته سال هم از لحاظ محتوا هم گرافیک خواهیم پرداخت.دوستان قهرمان دوست داشتنی ،دزد معروف مقبرها ،رقیب سر سخت دکتر جونز،لارا کرافت!! کلا دراین تست قصد ما نشان دادن و بررسی  ناهنجاری های گرافیکی مثل وقفه هاو اختلالات که باعث بالا و پایین شدن فریم ریت میشوند،  میباشد. جدیدا واحد اندازه گیری تازه ای را به این بنچمارک ها اضافه کردند،latency measurement که دقیقا  مخالف FPS قرار میگیرد. FPSمعمولا کارایی را اندازه گیری میکند.تعداد فریم بر ثانیه Frametime یا Frame Experience ناهنجاری ها رو بررسی میکند.در اینجا شما خواهید دید مدت زمان لازم برای ایجاد یک فریم چقدر است و ماقله ها و افتادگی های فریم را آنالیز خواهیم کرد. اساسا مدت زمانی که صرف بررسی و مقدار گذاری یک فریم رندر شده میشود راlatency می نامند.معمولا میشود گفت که مدت زمان تثبیت فریم  و رندر حدود 17 میلی ثانیه است.هرچه latency بالاتر باشد نشان گر فریم کندتر است، و قله های latency عجیب و غریب نشان دهنده وقفه،بی ثباتی،انقباض فریم و میباشند که شما برروی نمایشگر ها دیده و تجربه کرده اید.

 

6y9thx18njkhiazyspy.png

 

بالا یک چارت  صدک را در30 seconds @ 2560x1440 داریم.اینجا ما فریم را رسم کرده و با صدک ارتباط میدهیم.این روش را میشود برای تخمین میانگین فریم به کار برد.

 

R7-260X does roughly 29 FPS on average in this scene sequence

GTX 780 does roughly 74 FPS on average in this scene sequence

R9-290X does roughly 87 FPS on average in this scene sequence

 

حالا بگذارید نگاهی کنیم به frame latency:

 

dfdqla9jehqqhx2bm55.png

 

 

در نمودار بالا که کارت در یک مانیتور 2560x1440 QHD تست شده است ،شما حتما متوجه شده اید که در اینجا  مقیاس گذاری فریم در میلی ثانیه  در کارتهای کند تر ،بالاتر است.تاخیر کم یعنی کارت گرافیک قادر است فریم های بیشتری را در یک ثانیه جا دهد.همینطور  که مشاهده میکنید در هیچ کدام از کارتهای تست شده  مکث دررندر مشاهده نشد. این تقریبا کمال پردازش گرافیکی برای کارتهاست. با این نمودار،کمتر=بهتر. قله های بلند  بالای 40میلی ثانیه-50 میلی ثانیه را میتوان مشکل حساب کرد یا به عنوان فریم ریت پایین به حساب برد.قله های که رو به پایین سقوط کرد ه اند را میتوان فریم های افتاده حساب کرد.

 

Ultra High Definition 4K - 3840x2160 Performance

 

op1fg9huaebgj6xtm9r.jpg

 

qi8eji42345ylrf109a0.jpg

 

o2kl9xrs2pgmha8wkm4g.jpg

 

 اورکلاک کردن AMD Radeon R9-290X

 

همانطوری که شما میدانید ، دراکثر کارتها میتوان با کمی دستکاری  به مقداری افزایش کارایی دست یافت.حالا چه دستکاری در بایوس کارت باشد  یا خیلی راحت با دستکاری تنظیمات کیفیت بازی در حال اجرا ، ولی اورکلاکینگ نتایج خیلی بهتری ارائه میدهد.البته افزایش ولتاژ بر روی GPU به افزایش حرارت ختم میشود  پس محدودیت ها همیشه وجود دارند.نرم افزار ما برای تست AfterBurner است که 90 %کارتهای بازار را پشتیبانی میکند.

با افزایش فرکانس GPU و حافظه ما قادر خواهیم بود کلاک محاسباتی کارت بر ثانیه را افزایش دهیم.

ما همیشه میزان پله ای افزایش را برای هسته و حافظه 5% در نظر میگیریم ،برای مثال اگر کارت  بر 600 مگاهرتز کارمیکند که تقریبا کلاک عمومی است پیشنهاد میدهیم که بیشتر از 30 تا 50 مگاهرتز افزایش  نداشته باشید.کاربران حرفه ایی تر معمولا فرکانس رو خیلی بیشتر افزایش میدهند.معمولا وقتی کارت گرافیک شروع به نمایش  artifacts کند مثل دانهای سفید برف ،شما باید حدودا 5 تا 10 مگاهرتز عقب نشینی کنید. Artifacts ها یا دانهای سفید درواقعpolygons هایی هستند که فریز شده اند و کارت قادر به ترسیمشان نیست.

 

Polygons: دراصطلاح گرافيک کامپيوتري به يک سطح چند ضلعي محدب هم صفحه تخت گفته مي شود که بطور مستقيم قابل رندر باشد . ساده ترين و پرکاربدترين چند ضلعي مثلث است" .

From Persian Computer Encyclopedia

 

 

gn24gv1y8k9hjvmwgip4.png

 

 

در این تصویر میبینید که در درایور جدید  شما میتوانید با تغییر در GPU clock  و Power Limit فرایند اورکلاکینگ را انجام دهید بعد متعاقبا به صورت دستی دما و کلاک هسته را تغییر دهید.

البته ما پیشنهاد نمیدهیم که از طریق  Catalyst Control panel اقدام به اور کلاک کنید.ما سعی کردیم و هر دفعه شکست خوردیم و  شاهد کرش های زیاد و صفحه سیاه بودیم.

 

 

Afterburner کاررا راحت تر و بهتر انجام میدهد.

 

e77in6gclyqnmfrz2oy.jpg

 

 

اینجا کار اورکلاک کمی  پیچیده میشود.شما باید  BOOST را غیرفعال کنید بعد با حالت UBER بایوس بوت شوید ،سپس دیگر فقط آزمون و خطا پیش روی شماست.افزایش کارایی ،افزایش صدا تولید شده  از سیستم کولینگ را به دنبال خواهد داشت.

 

arpc1k8c2dka28j3jl.png

 

ما متوجه شدیم که فرکانس کاری 1075 مگاهرتز پایدار است تغییرات شامل :

 

Power Target 150%

GPU clock 1075 MHz

Memory clock 1500 MHz (x4)

Voltage (no control ATM)

Fan control RPM @ default

 

 

کلام آخر و نتیجه گیری:

 

با عرضه این کارت، AMD  کارت فوق سریعی  را به بازار ارائه داده است.رکورد اجرای همه بازی ها را تا الان به راحتی زده است.شما در در روزلوشن 2560x1440 بازی ها را با همه تنظیمات انجام میدهید و کارت هنوز توان دارد. برای آنهایی که به سمت 4K رفته اند نیز کارت قدرتی منطقی ارائه میکند.البته یک کارت راحت برای اجرا کافی است و لی حرکت به سمت 4K به دو عدد کارت احتیاج دارد.این کارت کارایی بالاتر  از تایتان ارائه داده است وقیمتش مناسب و زیر 780 بوده و رقابت مناسبی با این کارت دارد.

 

خنک کننده گی و میزان صدا:

 

 دمای پیش فرض لود کارت 94 درجه است ،اگر بخواهید دما اطراف 80 درجه باشد می توانید، ولی این به بهای از دست دادن کارایی است.توازنی بین دما و کارایی و مصرف برق وجود دارد  که ما را به یاد کارت GTX 480 میاندازد.صدا هم در لود زیاد ودر حالت عادی خیلی کم است بنابر این  آن را نه خوب نه بد مینامیم.

 

AMDگفته است:

 

95C is a perfectly safe temperature at which the GPU can operate for its entire life. There is no technical reason to reduce the target temperature below 95C.

 

95 درجه دما کاملا ایمن بوده  به طوری که پردازنده گرافیکی قادر است تمام چرخه عمرش را در این دما عمل کند.هیچ دلیلی فنی  وجود ندارد که  دما را به زیر دمای معین 95 درجه کاهش داد.

 

مصرف انرژی:

 

تا 290 وات  مصرف حدود 30تا 40 وات با تایتان اختلاف دارد ،اوضاع میتوانست خراب تر هم باشد.البته گیمر حرفه ای به مصرف انرژی اهمیت نمیدهد و حتی سراغ multi-GPU میرود!!!

 

نتیجه گیری:

 

در کل کارایی عالی برای کارت تک هسته ای ارائه میدهد.با قیمت کمتر از کارتهای تک هسته ای دیگر HIGH-END انتظاری بیشتر نمی توان از این کارت داشت.بایوشاک  با تنظیمات الترا در 2560x1440/1600 بیشتر از 60 فریم!!!یا هیتمن در 2560x1600 High quality و2xMSAA   با 67 فریم ؟؟ما واقعاتحت تاثیر کارت قرار گرفتیم و قیمتش هم تفاوت خیلی زیادی برای ارزش قیمت -کارایی ایجاد میکند.AMD کارتی  عرضه کرده درخشان  و قیمت منصفانه ای را ارائه کرده  است. البته باید منتظر قیمت ها ی بیشتر برد در حالت های غیر رفرنس هم باشیم. حالا باید منتظر بود و دید انویدیا  در نسل جدیدش چه خواهد کرد اینطورکه به نظر میرسد باید درانتظار هیولا های سبز باقیمت مناسب تر باشیم!!

 

منبع:guru3D

مترجم:رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان این بررسی چند هفته پیش عرضه شده بود ولی مشکلاتی داشت که رفع شدند یک مقدار از پیچیدگی ها تا جای ممکن کم شده عکس ها واضح تر و بهتر شده اند و غلط های املایی هم که داشته  رفع شده اند .آن دسته از دوستانی که مطالعه نکرده اند میتونن استفاده کنند.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تمام ترجمه های من یه طرف این یدونه ترجمه هم یه طرف...

کارت حرف نداشت همشو خوندم..

ممنون @};-  

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تشکر 

خیلی کامل و بی نقص 

درود 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینطوری اگر پیش بریم فک میکنم لیون بشه یکی از برترین سایت هایی که در زمینه نقد و بررسی قطعات فعاله

 

باید توی رنکینگ الکسا هم دوباره یه تجدیدنظری بشه احتمالا

 

آقا رضا واقعا خسته نباشید و باید بگم دمت گرم! خیلی خوب بود.وجود شما و دوستانی مثه محمد و آرمین و حامد و بقیه دوستانی که در امر ترجمه بررسی ها فعالیت دارن واقعا غنیمته برای همه کاربرانی که به دنیای تکنولوژی های جدید کامپیوتری علاقمندند

 

همگی موفق و استوار باشید

ویرایش شده توسط pedram sharif
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با تشکز از تمام دوستانی که مطالعه کردن و نظر دادن امیدوارم مرتب با مطالب جدید در خدمت باشیم تا  فروم از اینکه هست بهتر کاملتر هم بشه.ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

داداش دمت گرم ممنون

ولی سایت guru یکی از سایتهای فن بوی طرف انودیاست نتیجه های تست این سایت رو با toms مقایسه کنید زمین تا اسمون با هم فرق دارند

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-review,3650.html

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

داداش دمت گرم ممنون

ولی سایت guru یکی از سایتهای فن بوی طرف انودیاست نتیجه های تست این سایت رو با toms مقایسه کنید زمین تا اسمون با هم فرق دارند

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290x-hawaii-review,3650.html

 ممنون والا تا اونجا که من الان سال های ساله  از guru3d مطلب میخونم همیشه بی طرف بوده مثلا توی این تست کاملا دفاع کرده از قیمت کارت و جایی ندیدم که مغرضانه نقد کنن من شاید 500 مقاله از این سایت کار خوندم  کارشون درسته هرچیزی خوبه میگن خوب هر چی بده میگن بد .!!اتفاقا همین خوبه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان این بررسی چند هفته پیش عرضه شده بود ولی مشکلاتی داشت که رفع شدند یک مقدار از پیچیدگی ها تا جای ممکن کم شده عکس ها واضح تر و بهتر شده اند و غلط های املایی هم که داشته  رفع شده اند .آن دسته از دوستانی که مطالعه نکرده اند میتونن استفاده کنند.

واقعا عالیه .... خیلی برای این کار وقت میزاری دمت گرم ...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...