رفتن به مطلب

x79 Asus Rampage IV وقتی رنگ ها به سیاهی می گرایند!


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

بررسی یکی از برترین پلتفرم های x79 -

Asus Rampage IV-Black edition

 

 

شرکت ایسوس اخیرا مین بورد سری Rampage Iv خود را بامدلی قدرتمند و جدید آپدیت نموده است.این مین بورد سریع قدرتمند و به رنگ سیاه عرضه شده است. بورد که واقعا  از طراحی زیبایی بهره میبرد  با کمک ویژگی های چون پنل OC و حتی  AC Wireless کاملا متمایز می نماید. امروز ما این مین بورد قدرتمند را مسلح به آخرین تکنولوژی اینتل core i7-4960X از سری Ivy bridge-e را کرده و یک پلتفرم برجسته و قدرتمند  از LGA 2011 را پایه ریزی میکنیم.آیا میتوانیم  این سیستم را اورکلاک کنیم ؟البته !مین بورد خود به چیپست قدرتمند اینتل X79 که  در هنگام عرضه Ivy bridge-E با بهبود های دوباره  به میدان برگشته، مجهز است. ما این مین بورد را با i7-4960x که یک گونه بروز شده از پردازنده های شش هسته ایی High-End اینتل میباشد  بررسی خواهیم نمود.پردازنده ایی که اکنون کوچک تر  است و برپایه 22nm عرضه شده است و تمام ویژگی های دوست داشتنی اجداد خود، نسل اول Ivy  bridge  را شامل میشود.

 

Rampage IV black edition یک مین بورد با سایز E-ATX می باشد  که از سوکت 2011 بهر ه میبرد. مجهز یه هشت سوکت DIMM بوده و قادر به  استفاده از 64GB حافظه از نوع DDR3  با کلاک کاری 2800 مگاهرتز + در حالت اورکلاک  میباشد. در حالت  4-WAY نیز از Multi Gpu پشتیبانی میکند.

Rampage  نسخه سیاه ،محصولی کاملا جدید است و  واقعا نمیتوان آن را با مدل های قبلی مقایسه کرد.

 

ویژگی های  مین بورد:

Ivy Bridge-E optimized design

The only ROG with an all-black color-scheme.

SupremeFX with WIMA and ELNA capacitors,

OpAmp headphone amplifier and 120dB SNR.

Sonic Radar software

Extreme Engine DIGI+ III (VRM design)

802.11ac Wi-Fi

12 SATA [8 SATA 6Gbps]

8 USB 3.0

USB BIOS Flashback

2013 UEFI updates, including Secure Erase, Last Modified Log, Quick Note and ROG Pulse

 

کاملا واضح است که محصول ایسوس با  ماژول تنظیم کننده ولتاژ     Extreme engine DIGI+ III یا VRM  برای انتقال  جریان  کاملا پایدار به تمام سیستم  تجهیز شده است و از مزایایی چون   چیپ صدای SupremeFx Black ،که کیفیتی برابر با بهترین کارتهای صدای High-End دارد بهره میبرد.مدار منظم گر ولتاژ یا به اختصار  VRM با به کار گیری nexfet MOSFETs و chokes  های 60 آمپر و استفاده از خازنهای با استقامت بالا مدل 10k black metallic قادر به انتقال فوق دقیق و منظم جریان الکتریسته به تمام  بخش های مین بورد بوده  و درنتیجه پایداری در سنگین ترین  شرایط اورکلاکینگ را رقم میزند. همچنین Heat-sink زیبای مشکی رنگ مین بورد ،به شکل هوشمندانه ایی با منطقه Mosfet ها یکپارچه شده و برای خنک کنندگی  و پایداری بیشتر  به عنوان روکشی بر روی بخش input/output  یا I/O کشیده شده است.

 

1633c1c8xbbta68v97v0.png

نمایش محصول

 

Rampage IV Black Edition نمونه  ای عالی از محصولات است که ما آنرا در بالاترین حد ممکن و نهایت سطح کلاس توسعه سخت افزاری میدانیم.برد مجهز به سوکت  Ivy Bridge-E  بوده و جز برند ROG یاASUS  Republic of Gamers ( بخشی از R&D شرکت ایسوس میباشد که به توسعه سخت افزار های سطح بالا، همه با رنگ قرمز و مشکی  میپردازد و محصولاتش در کیفیت و تکنولوژی پرچمدار محصولات این شرکت میباشند) بوده و  آن گروه از کاربران که  دوستدار  ایجاد یک سیستم گیمینگ قوی هستند  را هدف گرفته است.

 

 

wxiru0ghyw8fs2g9ipz.jpg

 

بسته محصول شامل:

 

skc4u6su73n8pxsu4l2g.jpg

 

cvbzxh0mv4s8g15zjx3i.jpg

 

همراه  مین بورد کابل های استاندارد ساتا ،دفترچه راهنما، CD راه انداز،پلت پشتی I/O ،گیرنده Wireless و تجهیزاتی دیگر چونNvidia SLI Bridge وAmd Crossfire Bridge ،آداپتور Asus Q-connect و همچنین پنل OC در بسته بندی  موجود هستند.

 

5434qqafwf9uldgiqdp.jpg

 

نگاهی نزدیک تر به پنل پشتی می اندازیم جایی که چهار پورت USB 2.0 به همراه 6 پورت USB  3.0  قرار دارند.مین بورد به چهار اسلات PCI-E با سرعت 16x نسل سوم مجهز است (در حالت دو تایی 8x ،سه تایی 8x ،و یک 4x ) و دو عدد mini PCI-E x1 نیز موجود است.برد برپایه Extreme Engine Digi III طراحی شده است و  از طراحی 8فاز در مدار Cpu بهره میبرد.

 

3 -phase VCCSA power design

2 + 2 phase DRAM power design

NexFET Power Block MOSFET

60A Chokes

10K Black Metallic Capacitors

 

qzpdqqstunf8clroans.jpg

 

 

 

رمز گشای صوتی  Realtek ALC1150  با کیفیت HD منبع تولید صدا ست که با  سوییت نرم افزاری SupremeFX    مجهز شده و  از 120dB signal-to-noise ratio  با تقویت کننده صدا در هدفون با توان 600ohm بهره میبرد. همچنین از یک درگاه اترنت سریع (Intel 82579V)  مجهز به جک Gigabit و  یک  درگاه  WiFi بهره میبرد. ماژول درونی Wi-Fi GO!  موجود بوده که Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac را ارائه میدهد.اتصال بلوتوث v4.0/3.0+HS نیز دردسترس است.یک پورت ps/2برای اتصال موس یا کیبورد در قسمت بالایی پنل تعبیه شده است.پورت خروجی /ورودی   optical SPDIF    نیز  به همرا شش جک صوتی موجود است.دکمه پاک کننده و راه اندازی مجدد BIOS نیز در کنار کانکتور ROGقرار دارد.

 

rgc2zb4p5hhmz17vgcn.jpg

 

 

buvas5cmic6n4yo1rm9.jpg

 

همانطور که اشاره شد سایز  مین بورد EATX می باشد  و از مین بورد های معمولی اندکی بزرگ تر است و باید در هنگام انتخاب کیس دقت لازم را به عمل برد که سینی نصب مین بورد از EATX با سایز 12inch x 10.7 inch  یا 30.5 cm x 27.2 cm پشتیبانی کند.برد یک  سوکت 8  پین تغذیه کننده cpu و یک کانکتور 6پین درست پشت پنل پشتی دارد.8 سوکت DIMM برای 64گیگابایت حافظه DDR3 با سرعتهای

2800(O.C.)/2666(O.C.)/2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066   

  در دو طرف سوکت CPUقرار دارند.

 

k885nf6lea3t97nk5oex.jpg

 

پورتهای SATA , ESATA که 6 عدد از آنها مستقیما از PCH اینتل کنترل شده و  دوعدد از طریق کنترلر ASMEDIA 1061 هدایت میشوند، در مکان همیشگی پورت های SATA قرار دارند.

 

 

dnobka4zc2554xbw5koe.jpg

 

iukkuzn8gfll120384.jpg

اسلات PCI-E  نسل سوم 16X نیز در تصویر زیر مشاهده میشود.برای کسانی که بدنبال نهایت اجرای بازی هستند مین بورد تا 4-WAY از SLI یا کراس فایر   Amd پشتیبانی میکند.

 

 

tp14ue0kkd6mbpnls5q6.jpg

 

خازن های بکار رفته در سیستم  از نوع 10k Hours دردمای 105 درجه بوده که 20 درصد مقاومت گرمایشی کمتری دارندومخصوصا برای استفاده در شرایط ویژه ایی چون استفاده از خنک کننده های خاص  طراحی شده اند.کیفیت قطعات به کار رفته در این مین بورد در نهایت خود بوده و در این کلاس چیزی فراتر از این سطح کیفی امکان پذیر نیست.

 

9mtuw7jwq4h5ytcl8j.jpg

درست در زیر پورت های SATA  ،دو عدد switchable BIOS-es قرار دارند.بایوس دوم برای زمانی است که شما به مشکلی برمیخورید.کلید سمت راست DIRECT KEY،به شما اجازه میدهد بدون زدن کلید DEL مستقیما به firmware interfaceبروید.

 

3sexgva3xf4yow0z9guz.jpg

 

درست درکنار دکمه GO ،  دکمه های  RESET , POWER قرار دارند.اگر درتنظیمات حافظه دستکاری اشتباه کردید  و بعد  از اورکلاک در مرحله بوت متوقف شدید، دکمه MEMOK را فشار ددهید.کلاک حافظه کاهش یافته و به میزان پیش فرض برمیگردد در حالی که اور کلاک بخش های دیگر دست نخورده باقی می ماند.

چراغ diagnostic POST status نیز در اینجا قرار داردو بوسیله کد هایش شما را از وضعیت سیستم اگاه میکند.

 

ozlky0x41syl2mughumf.jpg

 

برد توسط یک کانکتور 24 پین ATX،یک کانکتور 8 پین ATX 12V و یک کانکتور 4 پین ATX 12V تغذیه میگردد.

 

mkggdclur99jcwqys9yo.jpg

 

 

هنگامی که شما  دکمه پاور را بزنید چراغ های قرمز که از طریق بایوس قابل خاموش و روشن شدن میباشند هاله ای از نور قرمز از پشت مادربرد ساطع میکنند که افکت  زیبایی به مین بورد میدهد.

 

m08dyiis067luztxnqxg.jpg

 

 

پنل اورکلاکینگ ایسوس همراه مین بورد قادر به مانیتورینگ وضعیت سخت افزار بوده و در هنگام اورکلاک به کمک کاربر میاید.این دستگاه دو حالت را شامل میشود NORMAL MODE که پنل  OC درون کیس قرار میگیرد و EXTREME MODE که به عنوان یک کنسول خارجی استفاده میشود. یک نمایشگر 2.6 اینچی ،شما را کاملا آگاه نگه میدارد.مدل 5.25  هم را میتوان راحت درون کیس نصب نمود و هنگامی کهدراین حالت استفاده میشود،به شکل نرمال فعالیت میکند و برای گیمینگ و سطح استاندارد اورکلاکینگ عالی است. نمایش پویای دما CPU ،کلاک پایه،و دور فن اطلاعاتی هستند که در این حالت به نمایش در می آیند.

شما همچنین قادر به استفاده از حالت one-click instant CPU Level Up میباشید که دو الگوی کاری افزایش سرعت دارد. برای خنک کنندگی حالت های TURBO,STANDARD, و SILENT CPU FAN MODE را میتوان انتخاب کرد.پنل OC  را همچنین میتوان در حالت EXTREME OVERCLOKING CONSOLE به کار  گرفت که ویژگی های حرفه ایی - کاربردی زیادی دراختیار کاربر میگذارد.توانایی هایی مثل Subzero Sense, VGA SMB, VGA Hotwire, four 4-pin fan headers, Slow Mode,و  Pause Switch وmultiple parameter tuning  که همه به صورت REAL-TIME قابل تنظیم بوده و به راحتی از طریق دکمه های کنترل روی پانل  قابل دسترسی میباشند.

 

 

THE ROG OC PANEL

 

درست است که پنل اورکلاکینگ شبیه تجهیزات بتمن است !ولی ابزاری به واقع کاربردی میباشد همانطور که گفتیم شما میتوانید هم درون کیس و هم بیرون از آن استفاده کنید.

 

r9kblipjph3memli17i.jpg  w1r5tawhkjn3sj8c621v.jpg

 

 

کابل کانکتور این دستگاه مستقیم به مین بورد وصل شده و حتی قابلیت های VGA hotwire, VGA SMB, 4 x 4 Pin power connectors و تعدادی ویژگی های دیگر اورکلاکینگ را داراست.

 

fp9vaa8h9cr4cx56v58z.jpg

 

7u1ad5avdlux3x9p6n23.jpg

 

 

 

OC Panel  ویژگی های زیادی را در دسترس قرار میدهد،و حرکت خوبی از ایسوس به حساب می آید،زیرا کمک کرده است که ایسوس تعداد زیادی از Option  ها را از برد به پنل OC منتقل کند.

 

 

Ivy brdge-E

 

Ivy brdge-E،در واقع نسخه به روز شده و 22nm K+ از معماری قبلی خود و Sandy Bridge-E میباشد که مشتاقان سرسخت تکنولوژی را هدف گرفته است.ویژگی های جدیدی به این معماری اضافه شده  و در واقع تمام خصایص مثبت معماری های قبلی بعلاوه ویژگی های جدید در هم ادغام شده اند.در مقایسه با معماری دیگر ،این پردازنده ها دو هسته بیشتر دارند،به حافظه کش L3 بیشتری مجهز شده و قابلیت Quad-channel memory را پشتیبانی میکنند.

 

eafohs1jblj0tet9dy2g.jpg

 

 

یک استثناء در این رابطه وجود دارد،یکی از پردازنده های Core i7 Sandy Bridge-E چهار هسته ایی میباشد و دو تای دیگر  شش هسته ایی ، و یک ویژگی دیگر هم  حضور ندارد که البته بعید است حرفه ایی ها برایش دلتنگ شوند آنهم عدم حضور  واحد پردازش گرافیکی On-die بر روی هر دو Ivy- and Sandy Bridge-E میباشد.که البته با استفاده از این سطح پردازنده نصب گرافیک های قدرتمند Dedicated لازم و ضروری می باشد.

 

uavnhzec2v21vw3mu8i.png

 

 

 در تصویر بالا شما باطن پردارنده Ivy Bridge-E را مشاهده میکنید.

 

در اولین حرکت اینتل سه SKU متفاوت را با نام های :

Core i7-4960X, Core i7-4930Kو Core i7-4820 را عرضه میکند ،هرسه با کلاک کاری متفاوت و تغییرات جزیی در کش L3 خود عرضه میشوند. Core i7-4820  یک چهارهسته ایی  و دو مدل دیگر شش هسته ایی میباشند.هر سه مجهز به   Hyper-threading,Turbo boost 2.0  بوده وتا 15 مگابایت کش اسمارت L3 را پشتیبانی میکنند.ویژگی های دیگری هم مثل پشتیبانی از دستورالعمل های AVX،AES SEE 4.1,4.2 را نیز شامل میشوند.

 

0ccb5pa6yzu5bicj135g.png

 

از پسوند ها متوجه  سه مدل الگوی نامگذاری برای این پردازندها می شویم:نسخه X،نسخه K و نسخه عادی که در ابتدا کمی گیج کننده هستند ولی در واقع به ترتیب زیر شناسایی میشوند:

پسوند X  نمایانگر نسخه  پرچمدار ،آخرین و قوی ترین و سریعترین پردازنده های تماما Unlocked می باشد.

K  نشان دهنده سطح مقداری پایین تر از سطه X ولی کاملا Unlocked می باشد.

 

نسخه عادی هم فاقد ویژگی های خاصی بوده و فقط نمایانگر رده عادی محصولات میباشد.

پرچمدار سری پردازنده فوق قدرتمند و بی رقیب i7-4960x مجهز به 6 هسته و کلاک کاری 3.6 Ghz پایه  و 4 Ghz  در حالت توربو  بوست با 15 مگابایت کش L3 می باشد.نسخه Extreme Edition  این پردازنده قیمتی برابر با 1000 دلار داشته و  130 w مصرف انرژی دارد!!معماری حافظه کش L1,L2 کاملا مشابه Ivy Bridge میباشد.

 

32KB data and a 32KB instruction L1 cache per physical core.

256KB L2 cache per core.

 

 

کش L3 پردازنده Core i7-4960X ،برابر با15 مگابایت بوده که تقریبا برابر با 2.5 مگابایت بر هر هسته تقسیم شده است.

 

ویژگی ها:

 

yieky8s16writf7fzfk.jpg

 

 

هر سه پردازنده بیش از 130 وات مصرف انرژی دارند که  گویی به دوران پردازنده شش هسته ایی Core i7 980X از سری Gulftown رجعت داشته اند!

 

چیپست X79

 

Ivy Bridge-E را چیپ X79 اینتل همراهی میکند،کد رمز این چیپست Patsburg  میباشد .البته Patsburg X-1  دقیق تر است.درمقایسه با چیپ x58 از سری gulftown تغییراتی اساسی  در آن به وجود آمده است مخصوصا از زمانی که Northbridge به داخل CPU منتقل شده است.این بدان معنی است که Ivy Bridge-E مستقیما  از طریق DMI به چیپست X79 متصل شده است.

خود چیپ X79  از دو عدد ساتای 6 Gb/s و چهار عدد ساتای 3 Gb/s پشتیبانی میکند.بنابراین در مجموع 6 عدد ساتا وجود داردکه میشود  با انها RAID 0, 1, 5, 10 را کانفیگ کرد.

البت شرکت های مین بورد سازی معمولا از چیپهای  کنترلر کمکی مثل Marvell, ASmedia یا JMicron برای افزایش این تعداد کمک میگیرند.

این چیپ فقط Usb 2.0 را پشتیبانی میکند و کلا 14 درگاه Usb پشتیبانی می شود.برای استفاده از درگاه Usb 3.0 باید دوباره از یک چیپ کنترلر 3rd Party دیگر استفاده کرد که  به خودی خود هزینه تولید مین بورد را افزایش میدهد.

 

 

z78l3hksitvds97637.png

 

 

اورکلاکینگ Ivy Bridge-E

 

خبر خوب برای این پلتفرم توانایی  بالا در اورکلاکینگ میباشد.اگر به پردازنده های سری قبل  sandy bridge  نگاه کنیم متوجه میشویم که کلاک پایه BLck بسیار بدی برای اورکلاک داشتند. این موضوع به چگونگی  رابطه پردازنده  با گرافیک یکپارچه درون اش ربط داشت.اگر شما خوش شانس بودید نهایتا موفق به افزایش Blck  در حد 5 تا 10 مگاهرتز Multiplied   در بهترین حالت بودید.دلیل عرضه  مدل های X,K همین است،شما قادربه اورکلاکینگ آسان  و افزایش Multiplier تا 57 میباشید.بقیه ویژگی ها برای Sandy/Ivy Bridge-E با مدل های k و X دست نخورده باقی مانده است ولی به مدد chip buffer  جدید شما به قادر به اورکلاک بهتر بر روی BLCK  میباشید.

 

1v2onaw9m6rjsx1nfn5.jpg

 

 پایان قسمت اول-بخش های جدید  بزودی به همین تاپیک افزوده خواهد شد.

 

در آخر مطلب منابع اضافه خواهد شد.

 

مترجم :رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون از مقاله ی عالیتون ! بله یکی از بهترین مادربردای 2011 هست ! مرسی خیلی عالیست 

اما بنظر خیلی گرونه  :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش دوم:

Quad-Channel Memory | PCIe | LGA2011

 

یکی دیگر از ویژگی های برجسته این پلتفرم پشتیبانی از حافظه های Quad channel میباشد.در سال 2008 ما اعلام کردیم که اینتل قصد استفاده از ساختارQuad channel  در پردازنده های سری Nehalem  رادارد، ولی این اتفاق نیافتاد.با  وجود کارایی خوب Triple-channel در سری x58 ما باز منتظر بودیم.تا زمانی که x79 عرضه شد.کنترلر 64بیت حافظه اینتل  کاری کرده است کارستان.در مجموعه زمانی 4 سال ،ما از ساختار dual به Triple در معماری Gulftoen رفتیم بعد دوباره با Sandy/Ivy Bridge و Haswll به Dual cahnnel برگشتیم سپس با Sandy Bridge-E و Ivy Bridge-E به ساختار Quad پا گذاشته ایم.فارغ از هر انچه نظر ما باشد ،پیشرفت در اکثر شرایط چیز خوبی است.باید اذعان کرد که کنترلر حافظه معماری اینتل واقعا بخشی قدرتمند و هوشمند است. Sandy & Ivy Bridge باساختار Dual کارایی خیلی خوب نشان دادند.درهنگام عرضه  این نسل IBE quad-channel 1866 MHz low-voltage DDR3 پشتیبانی میشود و این بدان معنی است که پهنای باند از 29.9 به 59.7 GB/s افزایش میابد.

 

v76qi6s8k7ogf35tq1ns.jpg

 

 

 

PCIe Lanes

 

یکی از چیز هایی  که  کاربران درباره آن گله میکنند عدم حضور تعداد کافی  لنز pci  برای کارتهای گرافیک می باشد ،اگر شما دو عدد  لنز Pci  در دسترس داشته باشید نهایتا مجبور به استفاده از حالت x8:x8 در حالتSLI/Crossfire هستید.

مین بورد مورد آزمایش قادر به پشتیبانی از حالت های :

two x16 links with one x8 link, one x16 link and three x8 links, or one x16 link, two x8 links, and two x4 links میباشد.

البته دوستداران منتظر X 3x16 میباشند.

 

 

PCIe Gen 3.0

 

در این نسخه از Ivy bridge E نسل سوم این تکنولوژی به کار رفته است،این نسل Pci e پهنای باندی دو برابر حدود 32 GB  دارد. حرکت از Pci 2 به Pci  نسل 3 پهنای باند را از 500MB/s per lane به 1GB/s per lane رساند بنابراین Pci e  16x  نسل 3 پهنای باند 16GB در یک جهت و 32 GB  دردو جهت ارایه میدهد.

 

LGA 2011

 

سوکت های اینتل در طول سالها ازLGA 775 به 1366   بعد از آن به 1156  , و با سندی بریج و ایوی بریج به 1155 کوچ کرده اند.خوشبختانه IVY BRIDGE –E همانند SANDY BRDIGE E روی پلتفرم LAG 2011 قرار گرفته است.

 

jvuhk9wxm2inxdp0zf17.jpg

 

 

تصاویر CPU-Z و مشخصات دقیق سیستم:

 

rlxem36oegc1ce4lui.png

 

x4mac7rlhdlwm5xl378v.png

 

n9t52meyg1wyvobxxp.png

 

c937azcqy0f97jvikws.png

 

k6nklhgztf9hunf6l1z4.png

 

  The UEFI BIOS

بایوس حرفه ایی  uefi ایسوس ،که به خاطر سادگی و پیشرفتگی معرف گیمر ها و اورکلاکر ها ست در این مین بورد نیز به کار رفته است.

 

مصرف انرژی

 

اکنون کم کم به سمت تست فیزیکی مین بورد،پردازنده و چیپست پیش میرویم جایی که Ivy Bridge-E جدید دارای تغییراتی در معماری بوده و درنتیجه  پردازنده  ای  پر مصرف است،130 وات میزان معرفی شده توسط  اینتل میباشد.

 

6uo2muqnsy65u7t6sb8.png

 

2iypzja0tbw7jsf60z3h.png

 

 

 

 

در حالت Idle کل سیستم شامل x79/4960x/16gb memory/geforce gtx 580/ssd مصرفی معادل 140 وات دارند.دقت کنید که این مصرف کل سیستم نه فقط پردازنده است.وقتی ما بار پردازشی بر روی پردازنده ایجاد میکنیم سیستم 285 وات مصرف میکند. یک سیستم حد متوسط اگر با درایو های نوری و کارت صدا یا hdd های بیشتر تجهیز شود مصرفش کمی بیشتر از این میزان خواهد بود.

بعد ما فشار روی پردازنده را تا 100% افزایش میدهیم و در نتیجه قادر به  فهمیدن پیک مصرفی این پردازنده خواهیم بود.

 

qj6m09kpxdwcy3shs5.jpg

 

 

پایان بخش دوم-بخشهای بعدی اضافه خواهند شد.

مترجم:رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش سوم

Overclocking - The Core i7-4960X on X79

با این همه  توان پردازش در سیستم ،نمیتوان در مقابل لذت و جذابیت اورکلاکینگ  پایداری نمود.هر چیزی بالاتر از 4.2 GHZ برای این هیولاهای شش هسته ایی  از نظر ما نشان دهنده پیروزی در اورکلاک است.

 

اوردکلاک دستی:

مخاطب واقعی guru همیشه سعی دارد تا از درون بایوس اورکلاک کرده و بدنبال سطح محدودیت پایدار میگردد.روش عادی  برا ی اورکلاک های برپایه Multiplier به ترتیب زیر است:

1- base clock  را در این مرحله به حال خود رها کنید.

2-اگر در بایوس شما انتخابی برای  تنظیم میزان TDP موجود است ،میزان محدودیت آن رابه 250 وات تغییر دهید ،با این کار شما باعث افزایش  مصرف در کل سیستم میشوید.

3-Multiplier پایه را فعلا دست نخورده باقی بگذارید.

4-میزان per core Turbo multiplier را به مقدار مورد نظر خود تغییر دهید ،ما مولتی پلایر را برای هر شش هسته به 48 تغییر دادیم.

5-ولتاژ CPU را افزایش دهید،اگر چه تنظیم AUTO ممکن است کار را انجام دهد،ما برروی هرهسته ولتاژ  1.5V  را اعمال  کردیم.

6-مطمئن باشید پردازنده به اندازه کافی خنک باشد .استفاده از کولر قوی بسیار حیاتی است.

7-تنظیمات بایوس را ذخیره کرده  و از بایوس خارج میشویم.

 

epe848qwclgvcu08jl9o.jpg

 

qu73qzy24fwybajsn07n.jpg

 

wawwxswqkfihfp2ifosl.jpg

 

 

شما باید  یک  کلاک پایه 3600 مگاهرتزی را که بتواند تا 1200 مگاهرتز در حالت Idle ،پایین بیاید ،انتخاب کنید،که د رمیزان مصرف انرژی موثر خواهد بود.هرچند زمانی که پردازنده بار پردازشی را دریافت کرد ،  تمام هسته  هایش را فعال کرده  و به سمت مولتی پلایر 46 با فرکانس پایه 100 مگاهرتزی ،حرکت میکند که برابر با 4600 مگاهرتز میباشد.

 

 

71wgyz24e99j0j0j99.jpg

 

بگذارید نگاهی به نتایج تست prime95 بیاندازیم در حالی که تمام هسته ها تا 4800 مگاهرتز لود شده اند.همانطور که میبینید شما احتیاج به خنک کننده فوق العاده قوی برای  این تست در این شرایط دارید.ما از کولرCorsair H90 liquid   استفاده کرده ایم.افزایش فرکانس و ولتاژ  عوارض جانبی چون افزایش مصرف انرژی و افزایش شدید دمارا بدنبال دارد.اورکلاک در این سطح باعث میشود که cpu تقریبا 100 وات مازاد بر توان خود مصرف کند.

 

l69zqxuczbzhh4t5c.jpg

 

سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده:

 

p05276svdf0lm9luutvv.jpg

 

یک بحث کوچک درباره کلمه FPS

 

ما در بازی ها به دنبال چه هستیم؟ کارایی خوب؟؟اول کاملا مشخص است که باید قادر باشیم تمام این بازی ها را با بهترین کیفیت تصویر IQ=IMAGE QUALITY اجرا کنیم.ولی اینجا به مشکلی بر میخوریم:IQ همیشه در تضاد با PERFORMANCE است.هرچه کیفیت بالاتر، کارایی پایینتر.حالاما این  تست ها را با FPS بررسی میکنیم، تعداد فریم هایی که کارت گرافیک می تواند در یک ثانیه رندر کند،هرچه این مقدار بالاتر باشد روانی و سرعت اجرای بازی بیشتر است.

 

تست ها:

FryRender

این برنامه یکی ازسر سخت ترین واساسی ترین برنامه های بنچمارک Cpu می باشد.نه فقط در  برای کاربران 3D بلکه برای مونتاژ گرهای سیستم و منتقدان سخت افزار تا گیمرهای سر سخت.از زمان توسعه چنان طراحی شده است که یکی از سخت ترین برنامه های بنچمارک باشد.درنتیجه بعد از سالها توسعه، برنامه حتی به یک چرخه کوچک کاری cpu مهلت فرار نمی دهد.

 

ov2yzy3apvmh0np5o61.png

 

نسخه ای که استفاده شده  فوق العاده دقیق و بهینه بوده  و نرم افزار فوق سنگین محاسباتی میباشد،که با بکار گیری تمام ظرفیت کش سیستم واقعا توان سیستم را به نمایش میگذارد. هردونسخه عادی و اورکلاک شده 4960X با قاطعیت برنده این آزمایش فوق سنگین هستند.

 

CineBench 11.5

 

این برنامه از موتور CINEMA 4D  توسعه یافته توسط شرکت MAXONبرای رندر تصاویر فوق پیچیده استفاده میکند.این صحنه ها شامل انعکاسات ،AMBIENT OCCLUSION،procedural shaders میباشند وبنابراین فشار زیادی بر CPU وارد میکنند.

 

lsddrgrs41qgij1wcwuk.png

برنده 4960X به همراه مین بورد مورد آزمایش

 

3DMark 06 CPU Test

این برنامه برای بررسی کارایی تقریبی CPU یا APU ها مناسب میباشد.نتایج نشان داده شده فقط مربوط به پردازنده هستند نه کل نتایج 3DMARK.

 

tp3etfzh3qgwuhfrl54.png

 

 

 

Performance System Memory: Memory Read Test

 

r5tvti3gz04vuxrhuwwq.png

 

lum9l6ddg29o8rb9rxr.png

 

 

 

 

 

Performance Storage Subsystem - USB 3.0 & SSD SATA3

با وجود پورت های ساتا , USB 3.0 تصمیم به بررسی سرعت SSD گرفتیم برای این تست مدل ADATA N002 انتخاب شد که هم ساتا 2 هم USB 2.0 را پشتیبانی میکند.

 

lu3096vddm86cwpmbk5.png

 

 

 

SATA 6 Gbps Performance

 

 

نمودار زیر ساتا 3 6GB را در حالت AHCI نشان میدهد:

 

p1q3d5za7zeyo7ioxf.png

 

 

 

Performance - dGPU Gaming with Bioshock Infinite | Tomb Raider

 

ما تست بازی را روی رزولوشن 720 و 1080 انجام داده ایم.کارت نصب شده جیفورس 580 میباشد.

 

n6ljsu0xxrg8jp7twil.png

 

wvlwi1htctoy1jac1gxw.png

 

برتری  پردازنده اینتل در اجرای بازها

 

 

 

Performance - dGPU Gaming with 3DMark   DX11: 3DMark 11

این برنامه احتمالا محبوب ترین بنچمارک گرافیکی میباشد نسخه اخر این برنامه در تست استفاده شده است و شامل صحنه هایی با افکت های سنگین  tessellation, compute shaders and multi-threading  می باشد.

 

 

 

 

7vr2tpy44uyqfubckey.png

 

 

نتیجه گیری

 

ASUS Rampage IV Black Edition  یک مین بورد شگفت انگیز است ،قوی ترین مین بوردی که تاکنون توسط ما تست شده است.پایداری،کیفیت،کارایی،و.....همه در حد اعلا قرار دارند.

 

jnc2n2ndr22ux8d815pc.png

اگر اورکلاکر مبتدی هستید فقط کافیست از پنل OC استفاده کنید .یک الگو درون بایوس انتخاب و لود کرده و  شما آماده اید!اگر از درون بایوس بخواهید اورکنید محیط فوق اسان بایوس ایسوس این اجازه را میدهد.ظاهر مادربرد فوق العاده زیبا طراحی شده است ،با قرار گرفتن تمام اجزا در بهترین جای ممکن ،یکی از بهترین طراحی ها را در بین مین بوردهای هم رده دارد.پنل ورکلاکینگ ابزاری برجسته و کاربردی از ایسوس هدیه به اورکلاکر ها ست،پایداری چه در حالت توربو چه عادی و یا چه در 4.8 گیگاهرتز شگفت انگیز است.درست است که برچسب قیمت 390  یورویی ارزان نیست ولی کیفیت این مین بورد ارزشی فراتر از این قیمت ها دارد،ضمنا همراه مین بورد نسخه مجانی شمار سریال بازی Assasins Creed IV Black Flag  را دریافت میکنید.

 

ایسوس بار دیگر ما را شگفت زده کرد.

 

 

منبع:guru3d

 

مترجم:رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خیلی خیلی عالی بود آقا رضا . ممنون . فقط یه چند تایی اشتباه تایپی داره ، چند تا حرف جا افتاده ;) وقت کردی یه چک بکن و اصلاحشون کن . دوست دارم کاملا بی نقص باشه . ممنون از کار خوبت .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی خیلی عالی بود آقا رضا . ممنون . فقط یه چند تایی اشتباه تایپی داره ، چند تا حرف جا افتاده ;) وقت کردی یه چک بکن و اصلاحشون کن . دوست دارم کاملا بی نقص باشه . ممنون از کار خوبت .

چشم حجمش خیلی زیاد بود من هم در وقت استراحت بین کلاس هام ترجمه کردم متن رو روی نوت بوک بود !تایپ  من روی  صفحه کلید نوت بوک خوب نیست!َوقت نکردم ویرایش کنم حتما فردا درستش میکنم که اگر خواستید مقاله بزنید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

عجب مادربردی!

عجت تاپیکی واقعا کیف کردم

دست گلت درد نکنه :wub:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود رضا جان

دستتون درد نکنه ،هم موضوع ریویو و هم ترجمه اش فوق العاده بود @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

جایی برایه نقد نیست 

تشکر 

خیلی عالی هست  @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

با تشکر از همه دوستان

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

هر سه قسمت تاپیک ویرایش شد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستانی که از سری rog  قطعه دارن میتونن از این لینک سایت اصلی ایسوس rog چند تا wallpaper 4k بگیرن.جالبه من مین سری ROG دارم ،کارت گرافیکم ایسوس   DCIIاونم طرح همون مین بورده خیلی بهم میان کلا ایسوس توی زیبایی سری ROG تکه.

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگه لیون قیمت این مادربورد رو مناسب بزنه مادربوردم رو حتما میفروشم واینو میخرم


لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

قیمتش رو زده عزیز 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

این بنچمارکهای سایت guru3d یکم بحث بر انگیزه

چطوری هست سی پی یویه 4960x با مموری 1600 سرعت رایتش 31549 مگابایت در ثانیست :blink: 

و سی پی یویه 4820k با مموری 1333 سرعت رایتش 39513 مگابایت در ثانیست :wacko:  عجب پس خلق ا.. دیوانن میرن 4960 میخرن :blink:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...