رفتن به مطلب

گزارشی از AMD درباره عملکرد Mantle


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

همانطور که میدانید AMD به زودی درایوری عرضه خواهد کرد،این درایور دارای قابلیت پشتیبانی از API منتل خواهد بود-برای اطلاعات بیشتر به ترجمه مقاله بررسی 290X مراجعه کنید-متاسفانه تاریخ عرضه درایور باز هم  کمی به تعویق افتاده است ولی اطلاعات بدست آمده به میزانی هستند که درباه آنها بتوان نظر داد.درایور بتای نسخه 14.1 ارتقا های زیادی را به خود دیده است،هرچند دو موضوع حیلی مهم هستند.

 

Frame pacing یا Frame latency

اولین درایور AMD که از این قابلیت  پشتیبانی میکند همین درایور  14.1 خواهد بود ،این قابلیت در درایورها را AMD اکتبر سال گذشته معرفی کرده بود.این ویژگی باعث فعال سازی Frame Pacing در برنامه های تحت DX10, DX11 و در رزولوشن های بالاتر از 1600p در محصولاتی که فاقد قابلیت پشتیبانی ازتکنولوژی AMDs XDMA  میباشند ،خواهد شد.برای مثال محصولات سری HD7000 یا R9 280X  و R9 270X را میتوان نام برد. این درایور همچنین باعث افزایش کاراییFrame Pacing در AMD Dual Graphics configurations  مثل APU های جدید KAVERI-برای اطلاعت بیشتر به  ترجمه  مقاله نقد وبررسی AMD A8-7600 KAVERI راجعه کنید-که با پردازنده گرافیکی R7 250 جفت میشوند ،خواهد شد.

 

"جدیدا واحد اندازه گیری تازه ای را به این بنچمارک های اندازه گیری فریم  اضافه کردندبه نام latency measurement که دقیقا  مخالف FPS قرار میگیرد. FPSمعمولا کارایی را اندازه گیری میکند.تعداد فریم بر ثانیه Frametime یا Frame Experience ،ناهنجاری ها را بررسی میکند. اساسا مدت زمانی که صرف بررسی و مقدار گذاری یک فریم رندر شده میشود راlatency می نامند.معمولا میشود گفت که مدت زمان تثبیت فریم  و رندر حدود 17 میلی ثانیه است.هرچه latency بالاتر باشد نشان گر فریم کندتر است، و قله های latency عجیب و غریب نشان دهنده وقفه،بی ثباتی و انقباض فریم  میباشند که شما برروی نمایشگر ها دیده و تجربه کرده اید -از مترجم"

 

 

HSA

 

درایور  در حال عرضه شدن  نخستین درایور HSA-enabled شرکت AMD خواهد بود که اجازه میدهد GPU و CPU در APU های جدید KAVERI به شکلی هوشمند با یکدیگر همکاری کرده و کارایی خود را افزایش دهند.نرم افزار های پشتیبان گر این قابلیت برای آزمایش کردن شامل Libre Office v4.2.0.1,Corel AfterShot Pro v1.2.0.6 و تعداد بیشنری برنامه  که در آینده نزدیک در دسترس هستند خواهد بود.

 

"HSA اشاره به هر طراحی پردازشی دارد که در آن دو عنصر پردازشی (در اینجا CPU+GPU)با هم کنش و واکنش مستقیم بیشتری در سطح سخت افزاری داشته باشند که در نتیجه آن، بار اضافی که معمولا در اثر به اشتراک گذاری اطلاعات بین این دو واحد بوجود میآید به مقدار خیلی کمتری کاهش میابد - از مترجم"

 

762s3ytvd060oqj9jem.jpg

 

 

Mantle ready

در درایور جدید AMD ، منتل پشتیبانی خواهد شد و شرکت بازی سازی DICE"سازنده بازی های سری Battlefiled" نیز با ارائه یک آپدیت اجازه استفاده از این قابلیت را در موتور بازی خود Battlefield 4 به کاربران خواهد داد.

موضوع این است که همه ما حدسیات و گمانه زنی های زیادی مخصوصا از طرف خود AMD  درباره افزایش 40% کارایی شنیده ایم .

این موضوع هم درست است هم غلط.برای سیستم های قوی مجهز به پردازنده ای پرسرعت این موضوع حقیقت ندارد،اما منتل جایی کمک خواهد کرد که توان پردازشی CPU محدود باشد، و این خبر خوب برای محصولاتی کمی کندتر مثل سری KAVERI میباشد.منتل ابزاری فوق العاده قدرتمند برای سبک کردن بار پردازشی در تنگراههای CPu و جاهایی که توان پردازش کافی نیست ،خواهدبود.بنابراین سیستم های رده ارزان قیمت یا متوسط با CPU های عادی بیشرین سود را از این API خواهند برد.

 

 اماری که در زیر ارائه میشوند توسط AMD ارائه شده اند.

a7xssn0319nhepmw229.jpg

درواقعیت ،هرسیستمی با یک GPU رده متوسط و یک CPU عادی دچار محدویت در پردازش گرافیکی خواهد بود. به کمک منتل هر چه سیستم پایین تر باشد میزان Boost درکارایی بیشتراست.بنابراین به طور کل استفاده از APU ها در اینجا منطقی تر به نظر می رسد.

 

gjp0tdzg115a85emqt9j.jpg

 

 

اسرار MANTLE  بر اساس گفته های AMD

 

AMD سالهاست د رحال توسعه منتل بوده است ولی ما دراین امر تنها نبوده ایم!منتل در واقع به کمک فیدبک هاو اطلاعاتی که ما از یکی از بزرگترین انجمن های توسعه دهنده بازی ها که بدنبال یک low-level graphics API  بودند شکل گرفت.ما شانه به شانه یکدیگر باتوسعه دهندگانی مثل DICE یاOXIDO GAMES برای خلق انچه آنها  از API مورد نظرشان تصور میکردند همکاری کردیم:یک API کارا،قوی ، و ساده برای گرافیک های مدرن امروزی.

د رواقع منتل اولین API ساخته شده توسط توسعه دهندگان برای خلق آثار مدرن است.خیلی ساده منتل یک Application Programming Interface  یا API " رابط برنامه کاربردی" می باشد. توسعه دهنده گان از این  اینترفیس برای نوشتن کد های مورد نظرشان درتوسعه بازی کمک میگیرند.در نسل حاضر منتل اهرمی برای نفوذ و استفاده از قدرت معماری جدید AMD که بانام Graphics Core Next architecture  که به اختصار GCN نامیده میشود خواهدبود.درواقع عملکرد منتل چیزی شبیه به DirectXR یاOPENGL  خواهد بود،اما منتل  بدلیل  اینکه  یک lower-level API و هدفمند طراحی شده با آن دو API تفاوت دارد.

منظور از LOWER -LEVEL این است که زبان منتل تطابق بیشتری با معماری های پردارنده های گرافیکی جدید دارد.مزیت اولیه Lower-level API کاهش در کمبود های نرم افزاری می باشد،مثل زمانی که CPU وGPU باید صرف ترجمه کردن /درک کردن کد ارائه شده به صورت on the fly  کنند قبل از  اینکه  آن کد ها را تبدیل  به گرافیک بنمایند ."در واقع منتل به دلیل دسترسی سریع تر ومستقیم تر به Gpu همچنین به دلیل اینکه معماری GPU جدیدAMD بر پایه منتل توسعه داده شده زبان قابل درک بهتری برای سخت افزار به حساب می آید.ازمترجم" عملکرد منتل در تضاد با API های سطح بالاست که با تعداد زیادی معماری گرافیکی  سازگارند ولی در ازای آن کارایی کمتری ارایه میدهند."برای مثال DIRECTx شرکت مایکروسافت که سازندگان معماری های GPU هایشان را بر پایه آن بنا میکند و DIRECTX از همه آنها پشتیبانی میکند"

 

اصول طراحی MANTLE:

 

اولین اصل طراحی منتل این بوده است که در زمانی که توان پردازشی CPU عامل محدودیت زاست " به اصطلاح به این مشکلات CPU-bound scenarios میگویند" به کار بیاید.این CPU-bound scenarios برای خودشان موانع بزرگی در توسعه بازی ها هستند و API های موجود در ارزیابی و همچنین تطابق خود با CPU های چند هسته ایی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.برای حل این مشکلات منتل راه کار هایی برای  رنج گسترده ای از بازیبازان PC که از سیستم ها ی عادی استفاده میکنند دارد.بعضی از این تکنیک ها رادرزیر شرح میدهیم:

"دوستان دقت کنند یک سری اصطلاحات را  برای درک بهتر و قابل فهم بودن، بهتر است  در همان زبان انگلیسی استفاده کنیم"

ruw2kzyb3hshhnqchgbr.jpg

 

 

درعوض،زمانی که رزولوشن ها ی استفاده شده در سطح بالا بوده و از جزییات زیاد در اجرای بازی استفاده میشود ،منتل کمتر موثر خواهد بود زیرا در این مواقع نهایت بار پردازشی بر GPU اعمال است به طور یکه دیگر استفاده از سطح API برای آزاد سازی یا افزایش کارایی بی فایده خواهد بود .زمانی که در جزییات پایین تر و یا رزولوشن های کمتر برنامه در حال اجراست ،منتل قادر ست با کد گذاری و بهینه سازی در عملکرد ساختاری GPU ،آن راشتاب ببخشد ولی هنگامی که منابعی ازاد نیست یا کاربر از یک سیستم سطح بالا برای پردازش استفاده میکند دیگر منتل قادر به بهینه سازی به شکلی ملموس نیست.

 

ضمنا باید ذکر کرد که منتل هنوز درمرحله توسعه و بتا قرار دارد و شاید قادر به ارائه پتانسیل نهایی خود نباشد.، در حالیکه توسعه دهندگان خودرا با منتل آشنا میکنند و راهکار های استفاده از آن را یادمیگیرند، AMD نیز در حال بهینه سازی بیشتر این برنامه میباشد.یکی از بهینه سازی ها  روش چگونگی استفاده ازMULTI-GPU هاست،که اکنون  بعهده توسعه دهندگان است که از این ویژگی  در اکوسیستم منتل استفاده کنند.  توسعه دهنده میتواند با طراحی یک multi-GPU codebase بهینه که دقیقا با الگوی کاری موتور رندر آنها هماهنگ است از نهایت قدرت این ویژگی استفاده کنند.

 

مسیر پیش رو

 

در طی این ماه ها از مان معرفی منتل دراکتبرگذشته  ،  در حالی همه گیمر ها و علاقه مندان به تکنولوژی منتظر بودند، تیم توسعه دهنده منتل تمام تلا ش خود را بکار برده است تا اولین ریلیز آنها  بهترین وکاملترین باشد.AMD پشتیبانی و تشویق طرفداران را عامل دلگرمی  تیم در زمان توسعه این API میداند.AMD میگوید"اگرچه ما نمیتوانیم با یک نرم افزار پاسخگوی محبت و شوق طرفداران باشیم ولی امیدواریم که پاداش خودرا درزمان عرضه بگیریم و از پشتیبانی همه کمال تشکر راداریم و سعی میکنیم د رماههای اینده ،تجربه بهتری را برای شما رقم بزنیم.

 

 

مترجم:رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

باز هم من احساس می کنم که استفاده از سی پی یوهای اینتل کارایی بالاتری رو برای کاربر دارند! حتی در بودجه های پایین. 

برای مثال خود من با سی پی یوی 2030 اینتل و گرافیک 7790 فریم های بسیار خوبی رو تجربه کردم در خیلی از بازی های جدید مثل بتلفیلد4 یا کال آف دیوتی.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پس AMD داره یک کارایی می کنه.سال دیگه آیا باید منتظر کارتهای قدرتمندتر از دو سازنده برتر این حوزه باشیم؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بله همونطور که گفتم AMD منتل رو بیشتر بخاطر APU هاش توسعه داده که بتونه از HSA یا سیستم معماری نامتجانس استفاده کنه یعنی بیاد دو پردازنده توی APU رو توی سری KAVERIبیشتر البته- با هم مچ کنه تا بتونن به هم  کمک رسانی کنن توی پردازش .منتل این وسط با بهینه سازی های که میکنه_ توی مطلب نوشتم_این رابطه رو تسریع میکنه.بحث قدرت پردازش CPU خالی که شما میگید اینتل کاملا جداست و درسته معماری پردازنده های اینتل  برتری مطلق داره حتی بدون کمک از GPU داخلیشون.AMD بیشتر میخواد بازار  APU رو دست بگیره و باید بتونه برای APU های ازارن قیمت جا درست کنه و برای این کار باید کاری میکرد که APU هاش کارایی بیشتری نشون بدن چون توی مقاله نقد وبررسی AMD A8-7600 KAVERI هم گفتم میتونید بخونید کارایی APU ها در هنگام استفاده ازDIRECTX زیاد جالب نیست و در واقع بعضی مواقع فقط اجرا میکنن همین تقریبا خیلی مواقع بازیها فریم مطلوبی ندارند چون دایرکت ایکس HIGH LEVEL API هستش و به طور عموم از معماری های GPU ها پشتیبانی میکنه و شاید نتونه درست کمکی به رابطه پردازشی در سیستم های HSA بکنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

باید امید وار بود این طرح خوب از کار در بیاد یه 2 3 سالی میشه که amd  از سره زبون ها افتاده و کاراییه جالبی نداره  البته نسبت به قیمت بعضی سریهاش خوب هستن ولی بعضی ها نه 

تشکر از ترجمه 

خیلی خوب پیش میرین 

من که به شخصه از تمامه چیزهایی که مینویسید یه سیو میگیرم 

تشکر 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون از همه امیدوارم مطالب مفید باشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون رضا جان . منبع رو فراموش کردی بذاری عزیز . زحمتش رو بکش

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

طبق گفته های خود ای ام دی منتل بیشتر مورد توجه کسانی قرار میگیره که سیستمهاشون ظعیفه و توان تهیه کارت و یا سی پی یوهای رده بالا رو ندارند

و اگر اینطور باشه وحقیقت پیدا کنه 70 درصد از کسانی که قصد تهیه سیتم جدید برای بازی دارند مجبور نمیشن با یک بودجه هنگفت سراغ قطعات رده بالا برن و  با یک بودجه متوسط سیستمی تهیه میکنند که بتونه بازیها و یا حتی نرم افزارهای کاربردیشون رو با زمان وفریم مناسب به اجرا دربیاره

داخل گفته های amdبود که مثلا اگر کارت R7 250 رو با یک APU از سری کاوری ترکیب بشه میتونه داخل بازیها پرفرمنس بسیار مناسبی از خودش به اجرا بزاره و این یعنی طرف متوسط جامعه همه میرن طرفش و این ممکنه واسه انودیا فعلا سخت بشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

طبق گفته های خود ای ام دی منتل بیشتر مورد توجه کسانی قرار میگیره که سیستمهاشون ظعیفه و توان تهیه کارت و یا سی پی یوهای رده بالا رو ندارند

و اگر اینطور باشه وحقیقت پیدا کنه 70 درصد از کسانی که قصد تهیه سیتم جدید برای بازی دارند مجبور نمیشن با یک بودجه هنگفت سراغ قطعات رده بالا برن و  با یک بودجه متوسط سیستمی تهیه میکنند که بتونه بازیها و یا حتی نرم افزارهای کاربردیشون رو با زمان وفریم مناسب به اجرا دربیاره

داخل گفته های amdبود که مثلا اگر کارت R7 250 رو با یک APU از سری کاوری ترکیب بشه میتونه داخل بازیها پرفرمنس بسیار مناسبی از خودش به اجرا بزاره و این یعنی طرف متوسط جامعه همه میرن طرفش و این ممکنه واسه انودیا فعلا سخت بشه

دوست گرامی اینطور فکر نکنید که با منتل میشه همه بازی ها رو به بهترین شکل اجرا کرد. درمقاله ای که ترجمه کردم و تا چند ساعت دیگه تاپیک میزم کاملا عملکرد منتل مشخصه بله روی سیستم های با قدرت پردازشی پایین کمک میکنه ولی فقط با جزییات کم یا متوسط و اگر جزییات رو روی زیاد بگذارید یا رزولوشن ها را بالا ببیرید بدلیل اینکه دیگه بار پردازشی gpu cpu به حداکثر خود رسیده و هیچ فضای رو پردازنده ها برای بهینه سازی وجود نداره منتل افزایش کارایی نخواهد داشت  یا خیلی کم خواهد بودمقاله جدید رو میتونید تا چند ساعته دیگه مطالعه کنید متوجه میشید البته منتل هنوز خیلی جای کار داره  شمکا ببینیدالان چند ساله مایکروسافت داره dx رو توسعه میده ؟حالا حالا ها باید amd روش کارکنه به این اسونی نیسمت که بیاید api رو برای game development استاندارد سازی کنید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان mantel پیش فرض برای بازی BF4 وجود داره یا آپدیت باید براش بیاد؟؟

چون خبری از آپدیت جدید برای bf4نیست.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوست گرامی اینطور فکر نکنید که با منتل میشه همه بازی ها رو به بهترین شکل اجرا کرد. درمقاله ای که ترجمه کردم و تا چند ساعت دیگه تاپیک میزم کاملا عملکرد منتل مشخصه بله روی سیستم های با قدرت پردازشی پایین کمک میکنه ولی فقط با جزییات کم یا متوسط و اگر جزییات رو روی زیاد بگذارید یا رزولوشن ها را بالا ببیرید بدلیل اینکه دیگه بار پردازشی gpu cpu به حداکثر خود رسیده و هیچ فضای رو پردازنده ها برای بهینه سازی وجود نداره منتل افزایش کارایی نخواهد داشت  یا خیلی کم خواهد بودمقاله جدید رو میتونید تا چند ساعته دیگه مطالعه کنید متوجه میشید البته منتل هنوز خیلی جای کار داره  شمکا ببینیدالان چند ساله مایکروسافت داره dx رو توسعه میده ؟حالا حالا ها باید amd روش کارکنه به این اسونی نیسمت که بیاید api رو برای game development استاندارد سازی کنید.

درود

داداش من مقاله شما رو خوندم و میدونم که با جزئیات متوسط اجرا میکنه خوب دلیلشم واضحه شما خودتون دارید میگید سخت افزار low level وقتی منظورش سخت افزار سطح پایینه پس نباید انتظارات کسی که این سخت افزار رو داره بالا باشه وگر نه کسی که سخت افزار سطح بالا داره نمیاد به خاطر منتل بره سخت افزار سطح پایین تهیه کنه شما فکر کنم مقاله ای که خودتون نوشتید رو نتونستی به درستی درک کنید اگه توجه کرده باشید من خودم نوشتم سیستمهای سطح پایین و این برای خیلی ها که توانایی مالی پایینی دارند بسیار مفیده چون با یک سخت افزار سطح پایین هر بازی که از منتل پشتیبانی کنه حالا اگر شده با جزئیات مدیوم رو با فریم ریت قابل قبول اجرا کنن در صورتی که با همین سخت افزار با DX چنین چیزی امکان پذیر نیست مثال بازی بتلفیلد4 کسی که بخواد با یک APU 7600 و یک کارت R 240 با DX اجرا کنه خیلی براش مشکله ولی منتل این رو برای این قطعات ممکن میکنه

اگه قرار میبود با منتل کارتی مثل R7 250 با یک APU در یک بازی فریمی به اندازه یک 290X میداد هیچ عقلی به هیچ انسانس اجازه نمیداد بره طرف 290X و این کارت رو تهیه کنه و خود شرکت تولید کنندش هم این به وضوح میبینه

در هر صورت داداش مقاله خوب و کاملی نوشتید دست شما درد نکنه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

دوستان mantel پیش فرض برای بازی BF4 وجود داره یا آپدیت باید براش بیاد؟؟

چون خبری از آپدیت جدید برای bf4نیست.

پچ پشتیبان عرضه شده ولی درایور هنوز در اختیار کاربر ها نیست فقط اهل قلم!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

داداش من مقاله شما رو خوندم و میدونم که با جزئیات متوسط اجرا میکنه خوب دلیلشم واضحه شما خودتون دارید میگید سخت افزار low level وقتی منظورش سخت افزار سطح پایینه پس نباید انتظارات کسی که این سخت افزار رو داره بالا باشه وگر نه کسی که سخت افزار سطح بالا داره نمیاد به خاطر منتل بره سخت افزار سطح پایین تهیه کنه شما فکر کنم مقاله ای که خودتون نوشتید رو نتونستی به درستی درک کنید اگه توجه کرده باشید من خودم نوشتم سیستمهای سطح پایین و این برای خیلی ها که توانایی مالی پایینی دارند بسیار مفیده چون با یک سخت افزار سطح پایین هر بازی که از منتل پشتیبانی کنه حالا اگر شده با جزئیات مدیوم رو با فریم ریت قابل قبول اجرا کنن در صورتی که با همین سخت افزار با DX چنین چیزی امکان پذیر نیست مثال بازی بتلفیلد4 کسی که بخواد با یک APU 7600 و یک کارت R 240 با DX اجرا کنه خیلی براش مشکله ولی منتل این رو برای این قطعات ممکن میکنه

اگه قرار میبود با منتل کارتی مثل R7 250 با یک APU در یک بازی فریمی به اندازه یک 290X میداد هیچ عقلی به هیچ انسانس اجازه نمیداد بره طرف 290X و این کارت رو تهیه کنه و خود شرکت تولید کنندش هم این به وضوح میبینه

در هر صورت داداش مقاله خوب و کاملی نوشتید دست شما درد نکنه

دوست گرامی من بینش کاملی نسبت به مقاله هایی که ترجمه میکنم  دارم و نمیام همین جور یه چیزی بنویسم که دیگران گمراه بشن اون مقاله که شما خوندید من همین 5 دقیقه پیش اضاف کردم شما چطور خوندید  وقتی من هنوز د رحال تاپیک زدن بودم؟!!

من منظورم ایم مطلب بودhttp://lioncomputer.ir/forum/index.php?showtopic=26309&hl=

بتلفیلد هم فعلا تنها چیزی که عرضه شده پس شما فکر خرید سخت افزار پشتیبان و بازی هایی که میایند رو نکنید چون راه درازست وطولانی.

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

پچ پشتیبان عرضه شده ولی درایور هنوز در اختیار کاربر ها نیست فقط اهل قلم!!!

درایور هم اومده

http://www.guru3d.com/files_details/amd_catalyst_14_1_beta_1_6_%2813_350_1005_january_31%29.html

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...