رفتن به مطلب

بررسی دقیق ASUS ROG GeForce GTX 760 MARS


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

ASUS ROG GeForce GTX 760 MARS

مسلح شده به دو پردازنده سطح متوسط

 

بررسی که در پیش رو داریم نگاهی دقیق به کارت GEFORCE GTX 760 MARS ار ایسوس میباشد.حتما شما فکر میکنید که این کارت هم نسخه تقویت شده ایی  از GTX 760 میباشد ولی باید بگوییم که شما در اشتباهید چون ما در این کارت با دو عدد GTX 760  سروکار داریم.بله ایسوس این کارت را  مجهز به دو پردازنده GTX 760 روی یک عدد PCB  کرده است.این بدان معنی است که ما با برد سفارشی و سیستم خنک کنندگی خاص برای این کارت روبرو هستیم.بحث های زیادی پیش خواهد آمد و طبق روال همیشه کارت را بنچمارکهای استاندارد مثل FACT frametime،Ultra HD testing وعکس برداری حرارتی از سطح کارت بررسی میکنیم.ضمنا نگاهی به میزان صدا و حرارت تولید شده و همچنین میزان مصرف خواهیم انداخت.

 

ما قبلا با هیولای های وحشی MARS آشنایی داشته ایم،برای نمونه مدل ARES ،ولی تیم ROG دست به عرضه نسخه جدیدتری از این کارت زده است.بله درست است محصولات سری X-FACTOR باعث شده تا باز پسر ناخلف سری برگشته و در میدان ازمایش گیمینگ از خود حرکتی قابل توجه نشان دهد!!! ایسوس با استفاده از معماری GTX 690 و جایگزینی دو پردازنده آن با دو عدد پردازنده GTX 760  روی یک PCB وافزایش کلاک تا 1006 مگاهرتز و بوست تا 1072مگاهرتز توانسته به کارایی در سطحGEFORCE GTX 780  ti  و RADEON R9-290X برسد!  در راه رسیدن به این امر ایسوس از هیچ اقدامی مضایقه نکرده است ،استفاده از قاب فلزی و مواد با کیفیت بالا به همراه دو فن 90MM و کاور فلزی برای پوشش تمام سطح پشت کارت.البته این کارها باعث ایجاد تغییراتی هم در اندازه کارت شده است زیرا کارت اکنون عریض تر شده و دو یا حتی سه شکاف توسعه PCI e را بسته به شکل و اندازه  مین بورد اشغال خواهد نمود.نه تنها ابعاد جاگیر هستند بلکه شما نیاز به یک منبع تغذیه گردن کلفت خواهید داشت زیرا نه به یک کانکتور 8 پین بلکه به دو عدد از آنها نیاز است.

 

نهایت میزان کشش انرژی مجاز برای کارت نزدیک به 300وات است.GPU ها به کمک مدار 10 فاز Digi+VRM تغذیه میشوند و برای بخش حافظه هم دو فاز وجود دارد که در مجموع 12 فاز بر روی PCB سوار خواهد بود.برای خنک  کردن این هیولا از کولر مختص ایسوس DirectCU II با طراحی جدید 8  لوله ناقل حرارتی استفاده شده است که لگوی MARS با LED قرمز رنگ بروی آن میدرخشد.

 

yq6ltpfm42dhi6quh4t.jpg

اجازه دهید تا با کمک تصاویر،با دقت کارت را بررسی کنیم:

 

7hc2int5v452f0gvy5gl.jpg

 

اول روی خود کارت تمرکز میکنیم.فوق العاده زیبا و تنومند!کارت از کولر جدید دو اسلاته DIRECT CUII با دو فن 90میلیمتری duble ball  bearing بهره میبرد .رادیات تمام منطقه VRM و حتی حافظه ها را در بر گرفته است.توان انتقال و پراکندگی  حرارتی  کولر در حدود 400~450 وات اعلام شده است که با این حال هنوز هم کاملا ساکت وصداست.درنتیجه در حالت کاملا بارگذاری شده ،دما زیر 80 درجه  خواهد بود.کارت 10.5 اینچ یا تقریبا 27 سانتی مترطول دارد.

 

dj5bdeo461my78uqdq.jpg

 

به همرا این کارت چهار خروجی نمایشگر در دسترس خواهد بود ،یک Mini siza display port و سه کانکتور DVI  DUAL  LINK .شمابه کمک این پورت ها قادر به ایجاد یک سیستم چند نمایشگر Surround view هستید و یک عدد از این کارتها قطعا به شما توان مورد نیاز برای اجرای بازیها روی سه نمایشگر را خواهد داد.البته درباره DVI dual link هنوز هم سوالاتی پرسیده میشود که آیا دو نمایشگر به یک کانکتور وصل میشوند؟باید بگوییم خیر !DVI dual link به معنای سیگنال دو برابر است به گونه ایی که قادر به دسترسی به رزولوشن های  بالاتر از 1920x1200 را در رفریش ریت 120hz داشته باشیم.

 

gvi1fbuq4s9q0lyidvq.jpg

 

 

ایسوس این کارت را اورکلاک کارخانه ایی نموده است به طوری که هنوز فضای کافی برای افزایش کارایی هم وجود دارد .ما قادر بودیم این کارت 1007 مگاهرتزی و بوست 1072 مگاهرتزی را تا 1200 مگاهرتز بوست کلاک با پایداری اورکلاک کنیم. همانطور که میبینید این کارت 100% از طراحی سفارشی ایسوس بهره میبرد و در واقع تنها بخشی که ایسوس در آن تغییری ایجاد نکرده است دو GPU بوده که به آنها نیاز داشته است.

 

152imk5amog05ha8u5np.jpg

 

در این کارت ایسوس از خازنهایی Heard-wearing polymerized organic-semiconductor یابه اختصار POSCAPs در کنار کاور پشتی از جنس آلومینیوم استفاده نموده است که باعث lowering power noise،افزایش مقاومت و افزایش توانایی اور کلاکینگ شده و پایداری را نیزافزایش داده  است.

 

gft0s6e75q34gpyenbcs.jpg

 

 

کانکتور های برق در انتهای بالای کارت قرار گرفته اند.دوکانکتور 8 پین در این قسمت قرار دارند و ایسوس میزان پیشنهادی برای منبع تغذیه را،پایه 650 وات قرار داده است.4 گیگابایت حافظه گرافیکی در این کارت به کار رفته است که برای هر GPU به میزان 2 GB میباشد.سه گیگابایت حافظه برای اجرای بهینه  اکثر بازی های HIGH-END در حالت ULTRA HD کافیست بنابراین از لحاظ کمبود حافظه  مشکلی نخواهیم داشت.

 

ux9p1f60q1j5btdur56.jpg

 

ظاهر عالی و خوش دست کاور پشتی با طراحی خوب و وجود دوشکاف  در آن که باعث میشود تا کارت از دست گرمای تولیدی سریعتر راحت شود،همه نشان از تبحر ایسوس در طراحی  دارند.عکس برداری حرارتی این موضوع را به خوبی اثبات خواهد کرد.زیبایی ظاهری کارت با تابش نور LEDتابیده شده روی بدنه آن دو چندان میشود.

 

2oqj56fo45ix1nmor5jy.jpg

 

 

معماری GPU:

 

تکنولوژی و ویژگیها:

 

GEFORCE GTX 760 MARS از همان معماری کپلر بهره میبرد. دو عدد پردازنده کپلر GK104 با تکنولوژی 28nm همانند 670 و 680 ولی با تعداد کمتری کلاستر سایه زنی  در روی برد قرار دارند.البته هنوز هم GTX 760  از 1152 هسته سایه زنی CUDA توان و بهره کافی را میبرد.از طراحی کارت نیز مشخص است که برای PCI نسل 3 طراحی شده است .

 

اول نگاهی به سطح  GK104 میاندازیم:

 

k1f8bg4tn7dhevgqp8e.jpg

 

 تصویر بالا معماری GK104 مورد استفاده در GTX 760,GTX770 را نشان میدهد.

 

تا جایی که میدانیم باس کنترلر حافظه در معماری GK104 برار با 256 بیت باس حافظه اتصال یافته به 2 تا 4 گیگابایت حافظه ویدویی از نوع GDDR5 میباشد. در قسمت مربوط به حافظه کارت مورد نظر تغییر اساسی مشاهده میشود و آن مربوط به قرارگیری کلاک رفرنس تا 6 گیگاهرتز است که پهنای باندی برابر با 192 گیگا بایت روی باس 256 بیت را در اختیارکاربر قرار میدهد.کلاک کاری هسته و سایه زنها به صورت 1:1 بوده یعنی هر دو بر روی 1046 MHZ قرار گرفته است.پشتیبانی از DX 11.1 کامل بوده و کارت به صورت  Windows 7,8 Ready می باشد.

 

KEPLER

 

همانگونه که میدانید حافظه حجم بالا در ترکیب با GDDR 5   و باس بالا اجازه  عملکرد سطح بالایی به کارت گرافیک میدهد.نمودار زیر کمک میکند تا تفاوت های عمده KEPLER را بهتر درک کنیم:

 

imm26m4jqvup152175u.jpg

 

 

1dq8s65znqplzkpif4f2.jpg

 

در تصویر بالا ما دیاگرام ترسیم شده یک بلوک GK104 در معماری کپلر را مشاهده میکنیم :بگذارید این بلوک را به قطعات کوچک تر تقسیم کنیم.

 

9v8biwmrl05ai951u960.jpg

 

مهمترین بخشی که باید روی آن تمرکز کرد  SM CLUSTER یا یک بلوک از پردازنده سایه زنی  می باشدیا  همان SMX آنگونه که انویدیا دوست دارد آن را نامگذاری کند. 192  پردازنده  سایه زنی که کاملا از معماری FERMI متفاوت هستند ،برای مثال GTX 580 به تعداد 32 واحد سایه زنی  در هر SM CLUSTER مجهز بود.1536:192=8 واحد سایه زنی .بگذارید یک کلاستررا کالبد شکافی کنیم:

 

n3xqrmm9d9fbsk4f9r1.jpg

 

این تصویر یک  واحد تکی از پردازنده سایه زنی  با نام SM یا SMX میباشد.SMX جدید توانایی های جدید بیشتری  برحسب سایه زنی،TEXTUREو پردازش GEOMETRY دارد.192 هسته کودا که شش برابر تعداد هسته ها در هر هسته معماری FERMI میباشند در اینجا به کار رفته اند.

در اخر هر PIPELINE ما به یک ROP یا  موتور عملیاتی RASTER برمیخوریم که همانند GTX 680  به تعداد 32 موتور برای ویژگی هایی مثل PIXEL BLENDING,AA تجهیز شده اند.کلا 128 واحد TEXTURE FILTERING برای GTX 680 موجود است ،هر هسته 16 واحد TEXTURE وابسته به خود دارد.

 

cod577jl2h2fr2rlut0.jpg

 

در اینتر فیس  GK104 ،موتور Gigathread،چهار GPCs ،چهار کنترلر حافظه،ROP partitions , و 768کیلوبایت کش l2  قرار دارند،هر GPCبه هشت موتور پلی مورف مجهز است و ROP ها در مجاورت کش L2 قرار گرفته اند.کارایی سایه زنی به مقدار زیادی افزایش یافته و کارایی GEOMETRY نیز افزایش چشمگیری داشته است.انویدیا از 64 کیلوبایت SHARED MEMORY /L1 بر هر واحد SMX استفاده کرده است.باید دقت کنید که این واحد ها نسبت 16/48 و 48/16 را در پردازش  گرافیک/محاسبه دارند .برای کش L2 نیز 128 کیلوبایت بر  کنترلر 64 بیت حافظه در نظر گرفته شده است که در مجموع میشود 512 کیلوبایت کش L2. درباره  تغییرات بیشتر در معماری نیز باید اشاره کرد که علاوه بر PIPELINE ها انویدیا اقدام به اضافه نمودن  موتور Polymorph 2.0 نسخه جدید (world space processing)  , و موتور RASTER  نسخه جدید (screen space processing)  کرده است که عملکردشان بی شباهت به CPU نیست.

 

پایان بخش اول

 

مترجم :رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

واقعا این کارت نشون میده که طراح های ایسوس یه پله از بقیه سازندها جلوترن

رضا جان عالی بود

:clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

واقعا این کارت نشون میده که طراح های ایسوس یه پله از بقیه سازندها جلوترن

رضا جان عالی بود

:clapping:

ممنون بله شما درست میگید ایسوس واقعا از زمانیکه توی ایران برای درایو هاش معروف بود تا بعد که شد یکی از بهترین برند های توسعه سخت افزار همیشه دوست داشتنی بوده.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون بابت بررسی عالیتون ... 

ولی چرا چند مورد نوشتید که 1536 کودا کور داره ؟؟؟

 

در صورتیکه این کارت 2 * 1152 واحد سایه زن داره که میشه 2304 تا 

 

 

فکر میکنم اون جدول ناقصه

 

بازم ممنون

 

http://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=1947&gid2=1807&compare=geforce-gtx-760-asus-rog-mars-edition-vs-geforce-gtx-760-asus-directcu-ii-oc-edition

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/MARS_GTX_760/27.html

ویرایش شده توسط GTX 295
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

انتظاره طوله بیشتری ازش داشتم با 2 تا جیپیو !

تشکر کارت خوبی هست 

کاراییش تو گیم چقدر بوده منظور در عمل هست 

درود 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

تو سایت انویدیا زده 760Ti هم داره میاد تازه مشخصاتش هم زدن

کم کم باید بیخیال 760 معمولی بشیم و بریم طرف TI ها

ولی بررسی خوبی بود

با تشکر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

 

عالی بود آقا رضا :clapping: :clapping: :clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

تو سایت انویدیا زده 760Ti هم داره میاد تازه مشخصاتش هم زدن

کم کم باید بیخیال 760 معمولی بشیم و بریم طرف TI ها

ولی بررسی خوبی بود

با تشکر

خیلی خوبه اما به نظر من به جای کارتی مثل 760ti بیشتر به کارت 770ti نیاز هست.(چون 670 از نظر تعداد smx بین 770 و 760 قرار میگیره) مثلا 770ti با 1920 تا کودا چون بین کارتهای 770 تا 780 خیلی اختلاف تعداد هسته ها زیاده (4 تا smx ) اما بین کارتهای سطح پایینتر اخنلاف درتعداد کمه (کارتهای gk104 عموما با اختلاف 1 smx هستند).

------------------------------

با تشکر از بررسی استارتر عزیز

ویرایش شده توسط kasra991
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون رضا جان . بخش دومش هم آماده شد بذار تا من بفرستم روی سایت .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود بر همه دوستان من به  نت دسترسی نداشتم با تشکر از همه بقیه مطلب رو هم دارم آماده میکنم که تاپیک رو آپدیت کنم. خدمت دوستمون اون تعداد سایه زن کودا  مربوط به 680 میشه اگر دقت کنید بخش از هایی از بررسی به 680 و 580 اشاره شده برای مقایسه معماری ها.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش دوم:
 

نگاهی کلی:

 

اکنون آگاه شدیم که  MARS یک دو هسته ای قدرتمند است  و مجهز به دو پردازنده روی یک PCB و کولر DIRECTCUII میباشد.کولر کارت دو اسلاته بوده و مجهز به مدار تنظیم کننده ولتاژ VRM برای پایداری سنگین  چه در حالت رفرنس یا اورکلاک میباشد.


o6trzbvo3kh4rfskpskp.jpg

 

 

MARS به ماژول ROG’s DIGI+ voltage-regulation (VRM) و طرح 12 فاز مجهز بوده که با خازنهای  Japanese-made black metallic که 20% تحمل دمایی بهتر و چرخه عمر بیشتر دارند تجهیز شده است.

 

8sgoower0kdr0n3swkxk.jpg

 

 

GPU Boost 2.0

از زمان لانچ معماری کپلر، مدلهای سطح متوسط و پرچمداران سری به ویژگی Dynamic Clock Adjustment مجهز شده اندو ما میتوانیم این تکنولوژی را بدون پیچیدگی توضیح دهیم:به طور معمول وقتی کارت گرافیک در حالت IDLE قرار میگیرد،فرکانس پردازنده  آن به پایین ترین حد خود برمیگردد تا هم دما راکاهش داده و هم در مصرف برق صرفه جویی کرده وهم عمر قطعات طولانی تری داشته باشد،طبیعتا معماری کپلر نیز همین گونه عمل میکند،ولی قادر است تا برعکس نیز عمل کند!!اگر در حین پردازش گیم جایی بر ای افزایش کارایی بیشتر در پردازنده وجود داشته باشد،فرکانس کاری افزایش پیدا کرده و کمی افزایش کارایی را نشان میدهد.میتوان گفت در واقع کارت Power thresholdرا افزایش میدهد.دما،کلاک کاری  و میزان ولتاز سطح GPU همه توسط برنامه  الگوریتم GPU Boost  پردازش شده و این واحد تصمیم میگیرد که تغییر اعمال شود و اگر تغییراتی هست  در کدام قسمت باید (ولتاژ،کلاک پردازنده،سرعت حافظه) به کار رود.

GPU Boost 2.0 

اولین بخش  مربوط به این قسمت در پردازنده های GEFORCE GTX مجهز به معماری کپلر دمای هدف نام دارد.اساسا کارت مجهز به کپلر دمای خود را بررسی کرده و سعی به رسیدن به دمای هدف یا (دمای مورنظر) دارد.خط پایین دما 80 درجه سانتی گراد قرار گرفته،که توازن متناسب بین سطح دمای قابل قبول و سطح صدای تولیدی را امکان پذیر میکند.اگر شما دمای هدف را 90 درجه قرار دهیدو کارت فضای افزایش کارایی داشته باشد کارتی مثل تایتان ولتاژپردازنده را افزایش داده وتا کلاک خود را در محدوده توربو بوست بالاتربرده و اینکار را ادامه میدهد تا مجددا به محدوده قدرت و دمای هدف برسد. این اورکلاکینگ دینامیک وهوشمند البته مشکلاتی نیز به همرا دارد،با افزایش میزان محدوده دما و قدرت هدف،کارایی بیشتر در قبال دما و صدای تولید یبیشتر به دست می آید.

 

Unlocked GPU Core Voltage

معماری کپلر برای اورکلاک کردن طراحی شده است.انویدیا بازخورد های منفی زیادی را از هنگامی که از ولتاژ محدود استفاده کردند دریافت نموده اند.ولی در حقیقت انویدیا این کار را کرده است تا از ایجاد RMA سطح بالا جلوگیری کند.برای مثال برای کارت تایتان آخرین میزان جریان ولتاژ هسته بر روی 1.162 mV قفل شده است.

 

5lpfoaqmby4anbcg4w2e.png

 

 

حال برای مطالعه این قسمت دقت کنید:شرکت های سازنده کارتهای گرافیک مثل msi،evgaو دیگران باید تصمیم بگیرند که آیا شما به کنترلر آزاد کننده ولتاژ احتیاج دارید یا نه.درون درایور انویدیا شما میتوانید اقدام به آزاد کردن ولتاژنماییدولی با پذیرفتن EULA.در واقع این EULA میخواهد برای شما توضیح دهد که افزایش ولتاژبالاتر از میزان مجاز برروی GPU باعث کاهش چرخه عمر محصول میشود.بنابراین اگر برای مثال GEFORCE GTX 780ti به صورت تئوری برای یک چرخه عمر 5 ساله در ولتاژ کاری 1.162 ساخته شده باشد ،افزایش ولتاژبه 1.250 می تواند عمر محصول را به نصف کاهش دهد.(البته در تئوری) حالا خبر خوب :آزاد سازی ولتاژ باعث از بین رفتن گارانتی محصول نمی شود،هر چند تعدادی از شرکت های سازنده این گزینه را در کارتهایشان غیر فعال میکنند.به هرحال اگر شما خواستید اقدام به دست کاری در ولتاژ  کارتی کنید  دقت کنید که SKU کارت مذکور این  توانایی را داشته باشد.بهر حال تعداد شرکت های کمی هستند که  اقدام به آزادسازی کنترل ولتاژ می کنند وتعداد کمتری هم به سمت ولتاژ 1.20 میروند.

 

POWER BALANCING

 

ویژگی جدیدی که انودیا به GEFORCE GTX 780 ti اضافه نموده است این قابلیت می باشد که به کار بران حرفه ایی  اجازه بیشترین میزان سود  از اورکلاکینگ  را میدهد.همانطور که میدانید GPU انرژی مورد نیاز را از سه منبع دریافت میکند.کانکتورهای برق 6 پین و 8پین  ،و خود شکاف PCIe .در شرایط عادی میزان جریانی که برای GPUاز طریق این سه منبع ارسال میشود  بالانس شده در اختیار GPU قرار میگیرد،اما وقتی کاربران اقدام به اورکلاک کارت میکنند،قادربه بهم زدن این توازن و ارسال  میزان بیشترازیک منبع خاص هستند.به کمک این ویژگی ما میتوانیم سکان هدایت جریان ارسالی به کارت را بدست گرفته و اگر از یک منبع نهایت جریان در حال ارسال شدن است می توانیم این میزان را از منبع دیگر هم افزایش دهیم و به نتایج جدیدی برسیم.به کمک این ویژگی کارتی مثل 780 TI را می توان به مرزهای فراتر از TITAN/780 برد.

 

MONITOR OVERCLOCKING

 

الان ممکن است بعضی از شما خواننده های خوب بگویید چی؟؟!!تقریبا تمام نمایشگرها 60HZ هستند و قادر به نمایش 60 فریم در ثانیه هستند.ولی میدانستید که بسیاری از نمایشگرها توانایی رسیدن به رفرش ریت های بالاتر از 60 مثل 70 ،80 یا حتی 100 HZ را دارند؟  هرچه این میزان بالاتر باشد تجربه گیمینگ لذت بخش تری بدست خواهد آمد.معمولا کاری که کاربران انجام میدهند این است که اطلاعات EDID را هک کرده و و به اصطلاح مانیتور خود را اورکلاک کنند.EDID  یا EXTENDED DISPLAY IDENTIFICATON DATA  بسته ایی DATA میباشد که نمایشگر برای DISPLAY ADAPTER میفرستد،کارت گرافیک این اطلاعات را میخواند و  سیگنال ویدیویی سازگار با رزولوشن  تصویر ،میزان رفرش و عمق رنگ را به نمایشگر میفرستد.انویدیا اجازه میدهد که شما نمایشگر خود را از طریق ایجاد پروفایل های سفارشی ،اورکلاک کنید.بنابراین شما می توانید بررسی کنید که آیا نمایشگر قادر به گذر از 70 یا 80 HZمیباشد و اگر شما رفرش ریت سازگار جدیدی پیدا کردید می توانید آن را ذخیره کرده و از آن استفاده کنید و خود را از محدودیت 60HZ رها کنید.

 

ogscp2fcn5j56rsbff.png

 

 

البته همانند همه اورکلاکینگ ها تاثیری که این کار بر روی چرخه عمر نمایشگر خواهد داشت مشخص نیست  ،پس مراقب باشید.

 

راه اندازی سخت افزار:میزان مصرف

 

نصب همه کارتهای انویدیا همیشه آسان است ،کارت را در اسلاتPCIe  قرار داده و کانکتورهای برق 8 پین را متصل میکنیم.داریور کارت را نصب کرده و سیستم را Reset میکنیم.

 

977zqoxs390bb947q4hk.png

 

 

فقط در کنترل پانل انویدیا دقت کنید که  قسمت Maximize 3D performance را انتخاب کنید که باعث راه اندازی SLI MODE میشود.تغییرات دیگری نیاز نیست.

 

30xdoemk3uk8ztp1nme7.jpg

 

 

میزان مصرف

 

اکنون نگاهی به میزان مصرف کارت می اندازیم:روش این است که ما دستگاهی داریم که دائما در حال اندازه گیری میزان مصرف سیستم می باشد.ماGPU را به سختی در حالتLOAD قرار می دهیم و میزان اختلاف در حالت IDEL و LOAD رابرابر با میزان مصرف کارت گرافیک در حالت Load  میگیریم.CPU ما یک پردازنده پرمصرف و قدرتمند 6 هسته ایی Core i7-3960x Sandy Bridge-Eو پلتفرم x79 می باشد.تمام هسته های این پردازنده تا 4.60  گیگاهرتز اورکلاک شده اند.Energy saving function نیز غیرفعال شده است و  در اینجا میزان مصرف   فقطGPU  محاسبه خواهد شد نه کل سیستم.

 

Measured power consumption single ASUS GeForce GTX 760 MARS

System in IDLE = 135W

System Wattage with GPU in FULL Stress = 415W

Difference (GPU load) = 280W

Add average IDLE wattage ~20W

Subjective obtained GPU power consumption = ~ 300 Watts

 

 

bnrfc1csy9yye2hgzea1.png

 

دقت کنید میزان مصرف فقط مختص GPU در حالت 100% لود شده میباشد.

 

ct7vzbexvyefw0xk5u3.jpg

 

به نظر ما برای  این کارت با سیستم معمولی به یک پاور 600 وات نیاز دارید.اگر قصد دارید اقدام به اورکلاک کنید به مقداری بیشتر از این نیاز دارید.

 

دما:

 

در دوبخش IDLE و LOAD به بررسی دمای کارت خواهیم پرداخت:

 

ady2oal3giq8uyik2riy.png

 

دما در حالت IDLE همیشه  کمی گول زننده است زیرا موتور AERO ویندوز نیز حتی بر روی عملکرد کارت گرافیک تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

8t9wu8rlcdxqsowze1.png

 

وقتی کارت کاملا بارگذاری شد دما  بین 77 تا 78 درجه سانتی گراد رسید که  با توجه به دما اتاق که نزدیک به 20 تا21 درجه بود نتیجه فوق العاده عالی  میباشد.

 

عکس برداری حرارتی:

 

ما از اشعه مادون قرمز برای عکس برداری از حرارت ایجاد شده در سطح کارت استفاده کردیم.یکی از دلایل استفاده ازاین روش این است که که بعضی مواقع سازندگان  حقیقت را به کمک نرم افزارهای مانیتورینگ سخت افزار از ما پنهان کرده و اطلاعاتی نه چنداد دقیق را به ما نشان میدهند.به کمک عکس برداری حرارتی نقاط حرارت زاو دمای های منطقه ایی کاملا بر روی PCB مشخص هستند.

 

00u7d0vudt8u0wh08n.png

 

در وضعیت IDLE کارت را مشاهد میکنید ،دما در روی PCB و اطراف GPUها 30 درجه میباشد که عالیست.
 

siqs490mm4jem35jtzhi.png

 

به محض وارد کردن استرس دما افزایش می یابد  حالا ما به 75 درجه سانتی گراد بر روی داغ ترین GPU میرسیم .منطقه VRM  در نزدیک پشت کارت قرار گرفته که خنک  تر است ،آنها دردمای 82 درجه در حال فعالیت هستند.

 

میزان صدای تولیدی:

 

چند الگوی صوتی:

 

1ywcv62pja58qtggdei8.jpg

 

7kz54hx5eau106raha1e.png

 

نتایج برای این سیستم همان گونه که مشاهده میکنید خوب میباشند.

 

y92u6gpbnfj85gsbxswi.png

 

وقتی کارت کاملا لود شد نویز تولیدی به سختی به 42دسیبل می رسد،که میزانی منطقی برای کارتی با این ویژگی هاست.هرچند صدای چرخش هوا شنیده میشود.

 

شرایط تست و سخت افزار:

 

عکس

 

کلامی درباره  FPS:

 

ما در بازی ها به دنبال چه هستیم؟ کارایی خوب؟؟اول کاملا مشخص است که باید قادر باشیم تمام این بازی ها را با بهترین کیفیت تصویر IQ=IMAGE QUALITY اجرا کنیم.ولی اینجا به مشکلی بر میخوریم:IQ همیشه در تضاد با PERFORMANCE است.هرچه کیفیت بالاتر، کارایی پایینتر.حالاما این  تست ها را با FPS بررسی میکنیم، تعداد فریم هایی که کارت گرافیک می تواند در یک ثانیه رندر کند،هرچه این مقدار بالاتر باشد روانی و سرعت اجرای بازی بیشتر است.

 

آنالیز فریم ریت به کمک FACT در بازی بتلفیلد 4:

 

kex5zski8ar1h817q5nx.png

 

نمودار بالا 30 ثانیه از بازی را در 2560x1440نشان میدهد.

50%از زمان اندازه گیری شده فریم روی 65تا70 میباشد بنابراین ما این میزان را فریم میانگین مینامیم- بیشتر=بهتر

 

okrccjsz0arbee1bd32.png

 

 

در نمودار frametime scaling بالا، ما متوجه وقفه یا نارسایی نشدیم،برای کسانی که متوجه نمیشوند ، د رنمودار بالا 30 ثانیه از بازی ضبط شده است ،برای این نمودار کمتر= بهتر است ،قله های بالای 40تا 50 میلی ثانیه را میتوان مشکلاتی مثل وقفه و نارسایی نامید یا همان فریم کند شده.

 

lgt1kf031p7az0blgl1.png

 

این هم نتیجه تست FPS کارت امروز ما:تمام مدت ما بالای 50 فریم بر ثانیه در رزولوشن 2560x1440 با اخرین حد تنظیمات بودیم،بسیار عالی.

 

ULTRA HD GAMING

 

در این قسمت ما به شما کارایی چند عدد از بهترین کارتهای گرافیکی  را نشان خواهیم داد. درست است  که FULL HD  یا 1920x1080 تبدیل به استانداردی در صعنت نمایشگر  شده است ولی مشتاقان تکنولوژی به دنبال استاندارد نمیگردند بلکه ورای آن را طلب میکنند!ULTRA HD  GAMING اتفاق بزرگ بعدی است که فقط در PC ممکن خواهد بود از آنجایی که کنسول های نسل جدید همان استاندارد 1080P را برای اجرای بازیها ان هم نه به شکل 100% به کار گرفته اند.UHD یا 4K  شامل 4000 پیکسل در حالت افقی میباشدوچهار برابر رزولوشن 1920x1080 خواهد بود.

 

 

odc79t8ctrzpj5cgebo.png

 

 

با چهار برابر میزان پیکسل ،سطح جدیدی از واقع گرایی رقم خواهد خورد.جزییات به سطح جدیدی رسیده  و  تصاویر واقع گرایانه بیداد خواهند کرد.AMD مدل رادئون R9 290 از ULTRA HD در هردو مدل HDMI 1.4B که رفرش کم 30 HZ و DISPLAY PORT1.2 با رفرش بالا 60HZ پشتیبانی میکند.

 

درون تست جدید ما از کارتهای قدرتمند جدید استفاده نموده ایم،حداقل به 3 گیگابایت حافظه برای UHD GAMING نیاز است.

p106b2ak537okhox6b20.jpg

 

v4urmzo1bw9j4euhicur.jpg

 

h1336zixykla84g6znx.jpg

 

csbjevhwcs8jaltr6eed.jpg

 

7msi93drllisur96i8d.jpg

 

 

 

DX11 CRYSIS 3

باز هم کرایسیس برای تست گرافیکی !

 

xmm22o7n3kfguwigwjsl.jpg

 

 

در پایین نمودار مقایسه با تمام کارتها قرار دارد:

 

o1qbjnwqo5sjhmpjhy58.png

 

 

 

 

DX11: 3DMark 2013

 

آخرین نسخه از این بنچمارک فوق محبوب .با سه تست کاملا جدید :

 

s1psu9to1prn9qogf5fy.png

 

ما از 3DMark FireStrike هم تست  گرفتیم:این تست جدید تحت DX11 برای تست کردن سیستم های رده بالا GAMING طراحی شده است.

 

xbr1r7odobi1p9vbi07q.png

 

 

نتیجه گیری:

 

عرضه این کارت  کمی تعجب برانگیز بود ،ما فکرمیکنیم که ایسوس مدت طولانی در حال توسعه این کارت بوده و هرگز فکر نمیکرده کارتهای مثل 780TI یا 290X عرضه شوند زیرا کارتهای دردسر سازی برای این کارت 760 MARS  هستند و گهگاهی حتی در تست ها و شرایط مختلف نیز از لحاظ کارایی از کارت پیشی میگیرندو اگر شما در فروشگاه قصد خرید کارتی را داشته باشید احتمالا با وجود کارایی تقریبا یکسان کارتهای تک هسته ایی را خواهید گرفت چون از مشکلات درایور و دیگر دردسرها میترسید،البته دیگر در حال حاضر مشکل خاصی با SLI وجود ندارد،در هر حال برد عالی است،سریع خنک و بیصداست.

 

کولر قوی  و دفع حرارت تا 450 وات به همراه نسل جدید رادیات DIRECTCU II و فن های ویژه  کم صدا به همراه روکش آلومینیوم برای پشت کارت ظاهر کارت را کامل میکنند.دمای کارت بین 70 تا 80 پایدار است و با کمی  افزایش در dynamic clock frequency  میتوان به780 TI رسید وآن ار رد کرد البته با اختلاف جزیی.صدا بسیار کم است و فقط صدای کم جریان هوا شنیده میشود.

مصرف کارت د رحدود 300وا ت است که بدلیل دو هسته ای بودن منطقی است.شما هنوز میتوانید یکی دیگر از کارتها را نصب کنید (QUAD SLI) ،  البته برای این کار به پاور 900وات به بالا نیاز است.

 

کارایی کارت 10% سریعتراز تایتان و درمقایسه با 680 ،40%سریعتر است.ما ازلحاظ درایور هم به مشکلی برنخوردیم و مشکلات MULTI-GPU هم وجود نداشت.در رزولوشن UHD ما توانستیم در بازی BF4به 65 فریم یا بالاتر دسترسی داشته باشیم .  این سطح جزییات تجربه شگفت انگیزی از بازی کردن را بوجود میآورد که فقط روی PC  ممکن است.

 

کارتی که امروز نشان دادیم مخصوص گیمرای سرسخت و طرفداران حرفه ایی سری ROG میباشد.البته ایسوس ممکن است که کارت را کمی دیر به بازار فرستاده باشدمگر اینکه از لحاظ قیمت با این کارت های 780/780TI رقابت کند.قیمت این کارت در حال حاضر حدود 600 یورو برآورد شده است که با توجه به وجود کارتهای تک هسته ایی با میزان حافظه بر پردازنده بیشتر و کارایی یکسان ،این محصول بیشتر از 499 یورو نخواهید ارزیدو گرنه هرچیزی بالاتر از این میزان را به سختی میتوان قبول کرد.بهرحال ایسوس کارتی ساخته که  هوش از سر طرفداران میبردو آنقدر آن را خوب طراحی کرده است که به سختی میتوان از آن ایراد گرفت.البته ما نمیتوانیم  به این موضوع فکر نکنیم که چه میشد اگر ایسوس از دو عدد 780  برروی یک برد استفاده میکرد!!!آنگاه همه چیز زیرو رو میشد!!البته هنوز هم این کارت یه کارت کاملا دوست داشتنی است.

 

kv8j0kdwdwhtnal50xpg.jpg

 

منبع:guru3d

 

مترجم:رضا قاسمی
 

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

عجب کارتیه....

سنت x90 ها برای دو هسته ای بودن شکسته شد پس...!

فقط اتفاقی میفتاد اگه یه hdmi نا قابل هم سوارش می کردن!!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...