رفتن به مطلب

استفاده از مایع برای خنک نگه داشتن سیستم


pc gamer69
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

حالا شاید من عملیش کردم یک کمپروسور یخچال میخرم و توش نیتروژن مایع میریزم ایا این عملیه

cbe9caa6_253d58ef_d876_44f2_8b3a_7eb9d38

2ufvb6g.jpg

1777.jpg

اساتید ببخشید دخالت میکنم

نه امکان پذیر نیست!

چرا فقط میگید نیتروژن؟! گاز فریون چشه؟! همین گاز فریون تا دمای -26 هم میره! بسه دیگه!!! شما بتونی برفک همین دما رو هم کنترل کنی شاه کار کردی!

حالا برفک از کجا میاد: از منجمد شدن هوای اطراف بهتره بگم رطوبت هوای اطراف لوله!

به نظرم (یکم نظرمی تخیلیه! ) شما یدونه یخچال کوچیک بخر بعد سیستم رو بزار تویه محفظه مثل یه ظرف در دار بعد بزارش تو قسمت فریزر! این نظره دیگه (:دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب با این میشه رادیات ها رو سرد کنم یا جلوی فن بزارم باد یخ کنه

ویرایس:

اون کمپرس خودم رو میگم نه یخچال کوچیکه

ویرایش شده توسط kiya_69000
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب با این میشه رادیات ها رو سرد کنم یا جلوی فن بزارم باد یخ کنه

ویرایس:

کون کمپرس خودم رو میگم نه یخچال کوچیکه

شدنش میشه

شما یه کمپرسور یخچال بگیر بعد گاز رو از لوله مسی یا رادیاتور بخاری پراید یا.... رد کن بع با فن هم هوای سرد رو به گردش در بیار

حتی میتونی لوله ها رو تو کف کیس قرار بدی و با یه سوراخ یا یه سیستم برفک رو به بیرون کیس انتقال بدی

کیست چیه؟!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

شدنش میشه

شما یه کمپرسور یخچال بگیر بعد گاز رو از لوله مسی یا رادیاتور بخاری پراید یا.... رد کن بع با فن هم هوای سرد رو به گردش در بیار

حتی میتونی لوله ها رو تو کف کیس قرار بدی و با یه سوراخ یا یه سیستم برفک رو به بیرون کیس انتقال بدی

کیست چیه؟!

کیسم میزمه خودم میخوام بسازم اینه

clipboard01fdgf4354343563443564354536fg.

A-look-inside-11.jpg

ویرایش شده توسط kiya_69000
لینک به دیدگاه
Share on other sites

محمد جان شما که خودت تو کار کولینگی ! شما چای داغ رو بریزی تو لوله در بسته گرماشو از دست نمیده؟ برای چی از فلاکس چای استفاده میکنیم؟ چون تاحد زیادی عایق حرارتی هستش و سرعت تبادل حرارت رو کم میکنه. محفظه مخصوص نه داری نیتروژن مایع هم مثل فلاکسه ولی عایق بندیش بهتره به خاطر همینه که قیمت محفظه چندین برابر قیمت خود نیتروژن مایع هستش. شما اگر نیتروژن مایع رو بریزی تو لوله ی بسته به سرعت گرمای محیط رو میگیره و بخار میشه و دیگه هم دما با محیط خواهد بود. اشتباه شما اینجاست که فکر میکنی مایع حتما در فضای آزد بخخار میشه در صورتی که داخل لوله هم به راحتی بخار میشه و همون تو میمونه.

 

درسته بهمن جان...

این بهترین توضیحی بود که شنیدم...

من به اشتباه فکر کردم نیتروژن مایع طبیعتا سرد هست و شبیه مثالی که خودت گفتی نیست در صورتی که اشتباه میکردم.اگه مایعی باشه که با تحت فشار بودنش همچنان سرد بمونه میشه برای این سیستم استفاده کرد.ممنون @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به به چه کاری! اگه بشه که چی میشه!

حالا که خودتون میخواین بسازید تو کف کار و دیواره ها جایی برای لوله و شیار های برای مدیریت آب حاصله از برفک رو هم تعبیه کنید

این جوری شما خود محیط رو سر کردید و با 2 تا فن هم میتونید به گردش هوای داخل میحط کمک کنید

فقط باید مواظب قطعات باش یه وقت نهچان (:دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 عمل سرد سازی در دو مرحله انجام می پذیرد: 
1 - تبدیل گاز به مایع برای آن که گاز حرارت خود را از دست بدهد و خودش خنک شود.
2 - تبدیل مایع به گاز تا این بار حرارت جسم دیگری را برباید و آن را خنک کند. 
اکنون در یخچال منزل شما نیز عیناً همین جریان برقرار است. منتها در ساختمان آن علاوه بر آمونیاک، از انیدرید سولفورو و کلرور متیل و به ویژه از فرئون هم به عنوان سرد کننده استفاده شده است.
حالا که این ها را خوب آموختید برایتان شیوه ی سرد سازی یخچال را گام به گام بیان می کنیم: 
1 - قلب یخچال تلمبه آن است که به نام کمپرسور خوانده می شود. این تلمبه پیوسته گاز را مکیده بر روی هم متراکم می کند. درست مانند تلمبه دوچرخه ای که هوا را می مـکد و در فضـای درونی لاستیک، متراکمش می نماید. 
این عمل باعث افزایش دمای « گاز » می شود. 
2 - سپس گاز متراکم به درون چگالگر راه می یابد. در آن جا حرارت خود را از دست می دهد و به « مایع » تبدیل می شود. 
3 - حالا این مایع سرد شده به سوی دستگاه تبخـیرگر رهسپار می شود. در آن جا هـوای گرم، فضا را به خود جذب می کند که بر اثر این کار، هم خودش بار دیگر به صورت گاز گرم در می آید، و هم با جذب حرارت آن جا، فضا را سرد می سازد. 
این بود عمل سرد سازی که دیدید چگونه گاز با تغییر شکل دادن، یخچال ما را به فعالیت وا می دارد؛ سپس گاز گرم بار دیگر وارد کمپرسور می شود و جریان قبلی خود را به همان ترتیب تکرار می کند.

 

 

پس نیاز به کمپرسری داریم تا گاز هیدروژن رو به مایع تبدیل کنه که این کار خیلی دشوار هست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 از کمپرسور رفت و برگشتی با نسبت تراکم 40:1 و توان 28 کیلو وات برای فشرده کردن گاز هیدروژن استفاده شده است.عمده ناخالصی های گاز هیدروژن،بخار آب و اکسیژن می باشد که غلظت آنها حدود 0.001 درصد حجمی است.برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناخالصی ها در چرخه،آنها توسط 631 kg/m2 سیلیکاژل در بستری به طول 0.9 متر،حذف می شوند.در این چرخه سه مبدل حرارتی صفحه ای پره دار با سطوح 10.17، 0.3072 و 10.865 متر مربع بکار رفته که گاز هیدروژن با شدت جریان کنترل شده 0.53 کیلو گرم در ساعت را تا دمای وارونگی آن سرد می نمایند.تعداد پره های بکار رفته در این مبدلها 12.5 پره در هر0.02 متر میباشند.در این طراحی از دو شیر انبساطی از جنس فولاد کربنی به قطر 5.047*0.001 متر و نسبت طول به قطر یک استفاده شده تا جریان گاز هیدروژن را با شدت 22.14 متر مکعب در ثانیه تخلیه کنند و در اثر افت ناگهانی فشار دما کاهش یافته و باعث تولید هیدروژن مایع شوند.در این شیرها مقداری از گاز،مایع می شود.برای ذخیره هیدروژن مایع از مخزن ذخیره سازی دو جداره به شکل استوانه استفاده میگردد که مخزن درونی فولاد ضر زنگ به ضخامت 0.92 میلیمتر و مخزن بیرونی،فولاد کربنی به ضخامت 0.9 میلیمتر می باشند.ضمنا از آن جا که در این فرآیند درصد بالای پارا هیدروژن مد نظر می باشد،لذا از راکتورهای کاتالیستی همدما، غوطه ور در حمام نیتروزن مایع،به حجمهای 110، 772و 4800 سانتیمتر مکعب یا کاتالیزور ژل اکسید آهن(3) استفاده شده است.طراحی چنین راکتورهایی شبیه راکتور لوله ای با جریان قالبی می باشند.لازم به ذکر است که مخازن نیتروژن مایع به عنوان پیش سردکن با حجم 8/1 متر مکعب به ابعاد راکتور تبدیل هیدروژن اورتو به پارا، با دیواره عایق از جنس اپوکسی و فایبرگلاس ساخته می شوند.ضمنا در این پروژه،سیستم در حالت بهینه برای ظرفیت 300 لیتر در ساعت طراحی شده است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

پس نیاز به کمپرسری داریم تا گاز هیدروژن رو به مایع تبدیل کنه که این کار خیلی دشوار هست

 

لطفا در مورد هیدروژن یا نیتروژن فکر نکنید

 

هیدروژن که گیر نمیاد ، سریع واکنش میده ، اگر هم مقدارش زیاد باشه منفجر میشه

نیتروزن هم به این سادگی ها مایع نمیشه...

لینک به دیدگاه
Share on other sites

لطفا در مورد هیدروژن یا نیتروژن فکر نکنید

 

هیدروژن که گیر نمیاد ، سریع واکنش میده ، اگر هم مقدارش زیاد باشه منفجر میشه

نیتروزن هم به این سادگی ها مایع نمیشه...

دقیقا هیدروژن به سرعت با همه چیز واکنش می ده

تازه امکان دار مثل بمب هیدروژنی عمل کنه و ایران رو بترکونه  :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

فقط هر کاری میکنید فکر عواقب جانیش هم باشید

 

کوچکترین محاسبه اشتباه منجر به خسارت مالی و جانی میشه

من دلیل کار شما رو برای این کار متوجه نمیشم.بنظرم بهتره فکر خنک کننده گازی رو از سر بیرون کنید.

 

این کارها بیشتر برای ثبت رکورد و تبلیغات هست.همون خنک کننده های مایع کافی هستند برای سیستم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود،

من یک چندتا نکته رو بگم، البته عرایضم رو بر حسب اینکه با نیتروژن مایع و این جور مسائل کار کردم عرض می کنم و یک مهندس مواد یا متالوژی بهتر می تونه در رابطه با این مسائل توضیح بده.

1) نیتروژن مایع در دمای -196 درجه سانتی گراد از مایع به گاز تبدیل می شه و در دمای محیط به سرعت گرما گیری می کنه. اگر شما یک فلاکس عایق داشته باشید که داخلش نیتروژن مایع باشه نمی تونید اون رو توی یک لوله کوچیک بریزید به دلیل اینکه به سرعت بدنه لوله خنک می شه و در نتیجه مایع تبدیل به گاز می شه و گاز خروجی از لوله بیرون می زنه و اجازه نمی ده شما پشت سر هم نیتروژن بریزید. نیتروژن مایع در سیکل بسته استفاده نمی شه، حتی تانک های عایق ما هم که باهاش نیتروژن مایع تهیه می کنیم، سیلکش بسته نیستش و دربش باز هست، به حدی که گاز نیتروژن به تونه تخلیه بشه. وگرنه منفجر می شه. یک سری تانک های بسیار گرون قیمت هم هستند که فشار شکن دارن. ببینید بالاخره دما به نیتروژن درون تانک می رسه. حتی اگر 99% عایق باشه، بالاخره 1% می رسه و نیتروژن تبخیر می شه. پس بایستی راه خروجی داشته باشه.

نیتروژن رو در دمای -196 درجه از هوا می گیرن و تبدیل به مایع می کنند. چون هیچ دستگاهی نیستش که بتونه به این دما برسه، از کمپرس کردن هوا و سرد کردن با همدیگه استفاده می کنند. من اگر الان بخوام نیتروژن تهیه کنم بایستی به کارخونه تهیه گاز برم، اون کارخونه مساحتی حدود 5000 تا 1 هکتار داره و دستگاه های خیلی بزرگی هستند که کار نیتروژن گیری رو انجام می دن. نحوه تهیه هم به این شکله که دستگاهی با برق 3 فاز دما رو تا حدود -80 تا -100 می رسونه، و یک موتور 6 یا 8 یا 10 سیلندر دیزلی کار کمپرس کردن این هوای -100 رو بر عهده داره، با افزایش فشار دما کاهش پیدا می کنه ابتدا ، اکسیژن، سپس نیتروژن به صورت مایع در میاد. آخرین گاز جدا سازی شوند در این دستگاه ها نیتروژن هستش ولی هلیوم هم هست که بایستی توی دما -210 جدا سازی بشه که در ایران نمی تونن به این دما برسن، پس توی ایران هلیوم مایع نداریم. حتی گازش هم به صورت وارداتی در کپسول های قهوه ای وارد ایران می شه.

پس فکر گرفتن مایع نیتروژن توسط خودتون در منزلتون رو فراموش کنید.

2) هیدروژن مایع یا گاز، بسیار بسیار بسیار خطرناک هستش و قابلیت انفجار شدیدی داره. هیروژن در دمای نچندان زیاد و حتی با قوص الکتریکی با اکسیژن هوا واکنش نشون می ده و منفجر می شه، در اثر انفجارش هم بخار آب تشکیل می شه. هیدروژن هم منتفی هستش.

3) موتور یخچال و گازهای فریون برای خنک سازی. این اولین باری نیستش که چنین دستگاهی ساخته می شه. به این دستگاه Cascade یا فازچنچ هم می گن که مدل های مختلفی داره. توی دسته بندی کسکید دمایی که بهش می رسین اون رو دسته بندی می کنه. کسکیدها single stage یا Dual Stage یا ... دارن. عملکردش به این شکله که یک کسکید از یک موتور یخچال، به همراه لوله کشی، اواپوریتور و رادیاتور و گاز درونی دستگاه تشکیل می شه. شما اگر از یک سینگل استیج استفاده کنید یک موتور یخچال با گازی که درون اون هستش دما رو می تونه تا حداکثر به -80 درجه برسونه. دقت کنید که گازهای مختلفی وجود داره که مثل R407 یا R600 و ... دسته بندی می شن. شما بایستی حتماً گاز مناسب با قدرت موتورتون انتخاب کنید. بهترین گاز در single stage می تونه دما رو تا -80 برسونه ولی از موتور فشار زیادی می گیره و باسیتی موتور 1 اسب بخار و 2 اسب بخار قوی داشته باشید در غیر این صورت موتور اورلود می کنه و می سوزه !!!

 

System_Front2.jpg

 

4.jpg

 

5800_MHz_i7_980X_small.jpg

 

توی کسکیدهای دیگه یک موتور میاد و رادیاتور موتور دوم رو خنک می کنه . این جوری موتور دوم دمای بهتری داره و می شه توی موتور دوم از گاز بهتری استفاده کرد و این جوری به موتور دوم فشار نمیاد. به این کسکید می گن Dual stage . و در بهترین حالت دما رو به -120 می تونه برسونه.

 

06433702488754672492.jpg

 

تا به امروز بهتریم کسیکیدی که دیدم ساخت یک آقای هلندی بوده، که Quad Stage بوده و دما رو به -170 می رسونده.

در ایران تا به حال فقط یک نفر Cascade single stage ساخته و اون هم استاد بزرگوار بنده آقای Majid OC بودند که مدتی هم هست به اینترنت سر نمی زنند.

نکته: تا به حال شده یک پارچ آب یخ از یخچال دربیارید و توی محیط خونه بگذارید؟ دمای اون پارچ آب +10 درجه هستش و اگر دقت کنید دور پارچ به دلیل بخار آب محیط خیس می شه. حالا فکر کنید دستگاهی دارید که دماش 0 یا -10 یا بیشتره !!! مسلماً دورش خیس می شه یا برفک می زنه و بایستی دورش عایق حرارتی بشه و ...

 

ببخشید مطلب طولانی شد، قاعدتاً همه کلش رو نمی خونن :D

ویرایش شده توسط Poorya_Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

ولی من همه رو خوندم

ممنون از شما آقا پوریا @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب پس یک کار بهتر میکنم میام یک یخچال کوچک میخرم مثل یکی از اینها:

660refrigrator_resize.jpg

page_1666_0_80.jpg

6.1338452454.jpgو یک کیت واتر کولینگ هم میخرم و رادیات رو میزارم توش تا یخ تر بشه ایا این میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگر هم ازمایشی میکنی در محیط باز و با یک سیستم ارزون مثل 478 تست کن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ببخشید مطلب طولانی شد، قاعدتاً همه کلش رو نمی خونن :D

عالی پوریا جان!

دقیقا به خاطر همین خط آخر من همه رو خوندم!

از اون cascade هم شنیده بودم، اما دقیقا نمیدونستم چه کار میکنن!!!

واقعا لذت بردم!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خب پس یک کار بهتر میکنم میام یک یخچال کوچک میخرم مثل یکی از اینها:

660refrigrator_resize.jpg

page_1666_0_80.jpg

6.1338452454.jpgو یک کیت واتر کولینگ هم میخرم و رادیات رو میزارم توش تا یخ تر بشه ایا این میشه

نگفتین این چی چیزم رو خراب نمیکنه و میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام ببخشید کولانت دست ساز با کولانت صنعتی چه فرقی داره 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

آقا من داشتم رد میشدم گفتم یه پستی بدم

کدوم عادم عاقلی از هیدروژن مایع استفاده میکنه؟

همه از هوای مایع(نیتروژن) استفاده میکنن

مگه میخوای موشک بسازی؟

یه چیز میگم اگه کسی امتحان کرده باشه میفهمه چی میگم

آب رو تجزیه کنید و گازی که از هر دو سمت کاتد و آند خارج میشه رو جمع آوری کنید

حالا یه جرقه کافیه بزنید که یه انفجار رخ بده

یادمه از سال هزار و نهصد و فلان استفاده از هیدروژن تو بالن ها ممنوع شد اونم به خاطر انفجار وحشتناک یک بالن بود.

به نظر من بهترین راه برای سرد کردن میتونه همین استفاده از کمپرسور و گاز R134-a اگه اشتباه نکنم و یه کندانسور و یک درایر و یک عدد فن و یک مخزن اواپراتور و یک فن برای خنک کردن کندانسور و یک فن هم برای هدایت هوای سرد به جایی که میخوایم باشه.

بدترین حالت استفاده از این روش هم اینه که بیایم لوله های مبرد رو ببریم روی یک بلاک که روی سی پی یو یا جی پی یو قرار داره که در این صورت همیشه رطوبت هوا روی بلاک یخ میبنده و وقتی که سیستم خاموشه آب اونجا جمع میشه.

یه کاری که حتما باید کرد هم استفاده از از یه سیستم هست که یخ زدن لوله ها و داخل اواپراتور رو هشدار بده که در این صورت کمپرسور خاموش بشه اما باقی سیستم مثل فن ها روشن بمونه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...

آقا من داشتم رد میشدم گفتم یه پستی بدم

کدوم عادم عاقلی از هیدروژن مایع استفاده میکنه؟

همه از هوای مایع(نیتروژن) استفاده میکنن

مگه میخوای موشک بسازی؟

یه چیز میگم اگه کسی امتحان کرده باشه میفهمه چی میگم

آب رو تجزیه کنید و گازی که از هر دو سمت کاتد و آند خارج میشه رو جمع آوری کنید

حالا یه جرقه کافیه بزنید که یه انفجار رخ بده

یادمه از سال هزار و نهصد و فلان استفاده از هیدروژن تو بالن ها ممنوع شد اونم به خاطر انفجار وحشتناک یک بالن بود.

به نظر من بهترین راه برای سرد کردن میتونه همین استفاده از کمپرسور و گاز R134-a اگه اشتباه نکنم و یه کندانسور و یک درایر و یک عدد فن و یک مخزن اواپراتور و یک فن برای خنک کردن کندانسور و یک فن هم برای هدایت هوای سرد به جایی که میخوایم باشه.

بدترین حالت استفاده از این روش هم اینه که بیایم لوله های مبرد رو ببریم روی یک بلاک که روی سی پی یو یا جی پی یو قرار داره که در این صورت همیشه رطوبت هوا روی بلاک یخ میبنده و وقتی که سیستم خاموشه آب اونجا جمع میشه.

یه کاری که حتما باید کرد هم استفاده از از یه سیستم هست که یخ زدن لوله ها و داخل اواپراتور رو هشدار بده که در این صورت کمپرسور خاموش بشه اما باقی سیستم مثل فن ها روشن بمونه.

فقد کنجکاو شده بودم ببینم امکان پذیره اما نمیخوام

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کاشکی عکس رو بزرگتر بزاری

من الان چیزی که میبینم طرف داره بازی میکنه

دست چپش که کاملا مشخصه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

کاشکی عکس رو بزرگتر بزاری

من الان چیزی که میبینم طرف داره بازی میکنه

دست چپش که کاملا مشخصه

عکس بزرگترش گیر نمیاد.داره کولانت رو می ریزه جای نصب فن ها این کار ایا باعث خنک شدن میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...