رفتن به مطلب

همه چیز در مورد فن ها ! سوالات / مشکلات / اطلاعات/ تجربیات/ معرفی/ تازه ها / اخبار و ... در مورد فن ها !


 اشتراک گذاری

Recommended Posts

.

سلام ! خیلی وقت بود قصد ایجاد چنین تاپیکی رو داشتم ولی خب امروز با دیدن سوالات یکی از دوستان درباره فن ها ، تصمیم به ایجاد ان گرفتم ! در این تاپیک قصد داریم هر انچه مربوط به دنیای فن ها میشه رو جمع اوری و ثبت کنیم !

البته بد نیست در همین ابتدا به یک نکته مهم اشاره کنم ، که در این تاپیک ! منظور از فن ها ، کولر ها نیستن و قراره مشخصا به مقوله فن ها پرداخته بشه ! چون متاسفانه چندیست که در بین کاربران از کلمه فن بجای عبارت کولر استفاده میشه ! مثلا در بحث کولر پردازنده ، بیشتر از نام فن پردازنده استفاده میشه ! که خواستم در جریان باشیم تا احیانا دچار اشتباه نشیم . البته تاپیک دیگه ای برای این منظور ( مبحث کولر ها ) قبلا ایجاد شده !

شما دوستان و اساتید ! اگه از این پس سوال / مشکل / اطلاعات / اخبار / و تجربیاتی در مورد فن ها داشتید ، لطف کرده و در این تاپیک بازگو کنید تا بتونیم از اطلاعات یکدیگر استفاده کنیم ! یا حق !

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

این پست بزودی ویرایش خواهد شد !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

.

سلام ! یکی از دوستان در تاپیک دیگه ای ، سوالاتی در مورد فن ها کرده بودند که فکر کردم بهتره پاسخ ایشون رو در این تاپیک قرار بدم تا اولا اطلاعات و موضوعات این مبحث در یکجا و یک منبع در دسترس دوستان باشه و ثانیا این تاپیک هم استارتش خورده شه !

سلام

دوست عزیز از کمک و راهنمایی شما بزرگوار خیلی ممنونم. میشه یه راهنمایی دیگه بکنید و بگید برای این کولر از چه فنی استفاده کنم که در بازار هم موجود باشه ؟ شنیدم شرکت عقیق جدیدا فنهای enermax رو هم وارد کرده. با توجه به طراحی خاص این فنها ،آیا انتخاب مناسبی هستن ؟ البته من از قیمتهاشون اطلاعی ندارم.

سلام ! در مورد فن های فابریک کولر thermalright ifx-14 تا جایی که من میدونم و چون یکی از دوستان این کولر رو بصورت کامل و همراه با فن از خارج از ایران تهیه نمودن ، باید به عرض تون برسونم که روی این کولر 2 عدد فن بسیار توپ وجود داره که این فن ها 3000 دور هستند و من فکر میکنم یکی از دلایل برتری این کولر وجود همین فن هاست ! البته همونطور که میدونید این کولر توانایی استفاده از 3 فن رو داره و بنظر من اگه نتونستید فن هایی در حد فابریکش و با دور های 3000 گیر بیارید ، و مجبور به انتخاب و استفاده از فن هایی با دور پایین تر شدید ، بهتره در این صورت ، از 3 فن با دورهای پایین تر استفاده کنید تا تعداد بیشتر شون ، جبران دور کمتر شون باشه !

البته من پیشنهاد میکنم قبلش موضع و سلیقه شنوایی تون رو برای تحمل نویز و صدای فن ها مشخص کنید ، چون هر چقدر دور فن بالا باشه و همچنین هر چقدر تعداد فن ها بیشتر بشه ، به همون نسبت نویز و صدای بیشتری هم تولید میشه !

در مورد فن های جدید enermax هم تا جایی که من اطلاع دارم اخیرا این برند اقدام به عرضه فنهایی کرده ست که دارای طراحی منحصر بفردی هستند به این صورت که روی پروانه های خود دارای قوسی هستند که به گفته enermax این طراحی ویژه ،باعث افزایش جریان هوا به میزان 20 تا 30 درصد میشود . این قوس با نام ENERMAX reckons باعث کاهش نویز این فن ها نیز میشود.

از دیگر نکات قابل توجه در این فن ها میشه به استفاده از تکنولوژی twister bearning بجای بولبرینگ اشاره کرد که نتیجه ان کاهش نویز و طول عمری معادل دو برابر فن های بولبرینگی ست ! همچنین بر روی این فن ها ، سنسور حرارتی کار گذاشته شده که کنترل دور اونارو در اختیار میذاره ! یکی دیگر از قابلیت های این فن ها که بنظر من خیلی هم مهمه ، قابلیت شستشوی ان هاست ! همونطور که میدونید فن ها بعد از مدتی ! گرد غبار و چربی و ... محیط رو به خود جذب میکنند و به جرات میتوان گفت یکی از دلایل خراب شدن فن ها و همچنین ، یکی از مهمترین دلایل کاهش کارایی انها و بروز مشکلاتی همچون نویز بیشتر / عمر کوتاه تر / کارایی کمتر و ...، از همین امر ناشی میشه ! در ضمن انگار در این تکنولوژی بلبرینگ ها در بدنه قرا دارند ( یا اون چیزی که بجای بلبرینگ استفاده کرده اند ) راستش من این مورد رو در یکی از سایت های خارجی خوندم و خودمم دقیقا منظورشو متوجه نشدم .

من شخصا حداکثر هر دو ماه یکبار فن های سیستمم رو باز کرده و با پاک کننده هایی همچون فوم های مخصوص قطعات پی سی یا گاهی هم با شیشه شور و دمنده تمیز میکنم ! البته یکسره با ترس و لرز اینکارو انجام میدم چون کلا مایعات باعث ایجاد مشکل برای فن ها میشن ! ولی فن های enermax با داشتن قابلیت شستشو ، شما رو از این حیث ، اسوده خاطر کرده اند که بنظر من نکته بسیار مهمیه !

همچنین در این فن ها در قسمت دایره ای شکل بدنه که دور پروانه فن رو گرفته ، از حلقه الومینیومی استفاده شده که بر روی ان نام برند سازنده نیز ، حک شده است ! البته این نام بصورت تو خالی حک شده و دلیل ان هم صرفا به سبب زیبایی بیشتر نیست و این عبارت ( ENERMAX تو خالی ) ، باعث مکش هوا از 4 طرف شده و بنا به قولی باعث افزایش 20 در صدی جریان هوا میشود ! چون از لابلای حروف تو خالی ان ها ، هوا مکیده شده و جریان دارد و بر عکس سایر فن ها که این قسمت شون پوشیده ست ، در این فن ها برای گردش بهتر هوا از شبکه های توخالی عبارت enermax استفاده شده ! البته من هنوز دلیل اصلی استفاده از حلقه الومینیومی رو در نیافتم ، ولی حدس میزنم باعث نویز کمتر بشه ! در ضمن این فن ها مجهز به 4 led هستند که باعث هر چه زیباتر شدن شان میشوند و نکته بسیار جالب شان در این رابطه ، وجود سوئیچی برای روشن و خاموش کردن این led هاست ! یعنی در صورت لزوم میتونید روشن شون کنید و هر وقتم که نخواستید میتونید خاموش شون کنید !

در ضمن این فن ها دارای سوکت مادگی 4 پین هستند ! یعنی میشه ازشون بعنوان فنه کولر پردازنده استفاده کرد ! ( چون میدونید که کلا سوکت برقه فن مربوط به کولر پردازنده ها که روی مادربردها وجود دارند ، 4 سوزنه هستند )

همه این قابلیت ها باعث شدن فن های enermax به عنوان محصولی حرفه ای و به انتخابی برای حرفه ای ها تبدیل شوند ! با تحقیقی که انجام دادم ، دریافتم انگار این فن ها در رتبه بندی کلی فن ها ، دارای رتبه سوم هستند ! حقیر شخصا فکر میکنم در صورت داشتن قیمت مناسب ، این فن ها در حال حاضر ، یکی از بهترین انتخاب های ممکن در ایران ، محسوب میشن !

یه چیزی الان یادم اومد اینکه فن های فابریک کولر thermalright ifx-14 هم یکدست سفید رنگ هستند !

اینم تصویری از فن های enermax

0hm9gkxlxo1o6gy9q6o.jpg

4dyp6ohq1npu2gbk8t3n.jpg

04b7scvipmflp8e9yl38.jpg

2r9wpm0soi0qyr3db7x.jpg

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

دوست عزیز " بازنده " از اینکه جواب منو خیلی کامل و به طور روشن دادید خیلی ازتون تشکر میکنم. از اینکه دراین انجمن با دوستان باتجربه ای مانند شما و dominator عزیز آشنا شدم و میتونم از اطلاعات فراوان شما عزیزان کمک بگیرم خیلی خوشحالم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

قیمت اینارو شما دارین؟

سلام ! راستش من کلی دنبال سایت عقیق رایانه گشتم ولی یا سایت شون مشکل داره و یا ... به هر حال نتونستم اماری ازشون در سطح نت گیر بیارم ! ولی تا اونجایی که فهمیدم قیمت جهانی شون حدود 7 دلار باهاس باشه ، حالا توی ایران چند میدنشو دیگه خدا داند ! ولی احتمالا باید زیر ده تومن باشن .

از boda عزیز هم ممنونم ! اقا وظیفه مونه و خوشحالم اطلاعات ناچیزم بدردتون خورده .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

من به تازگي يك سيستم phenom ii 945 گرفتم.

با فن باكسش نصب است .

دو تا مشكل دارم باهاش:

1- دما رو توي بايوس 52 در حالت بيكاري نشون مي دهد و در نرم افزار occt دما رو 41 درجه. ولي مطمئنم 41 نيست. چون باد فن سي پي يو گرم است.

مادربورد gigabyte ma-770 ud3 است.

با چه نرم افزار ديگه اي چك كنم تا دماي دقيق بدست بيايد؟

2- وقتي سيستم رو روشن مي كنم دور فن 3400 حدودا است و بعد از دو دقيقه به حد نهايي خود يعني 5400 rpm مي رسه و صداش يكم زياد مي شه و آزار دهنده.

راه حلي براي رفع اين مشكل بجز تعويض فن است؟

cpu : phenom ii 945 box garanty avajang است.

كيس هم green trio

ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

توی همدان این فن های انرمکس رو 24 می فروشن(میندازن).

دو نوع هم داره 1200 و 1000.

به نظر من فقط زیبایی دارن. سرعتش آنچنان زیاد نیست. همین لیون داره فن ترمال تک 1500 دور رو 1800 میده تازه تخفیف هم بگیرین پایین تر هم میاد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

من به تازگي يك سيستم phenom ii 945 گرفتم.

با فن باكسش نصب است .

دو تا مشكل دارم باهاش:

1- دما رو توي بايوس 52 در حالت بيكاري نشون مي دهد و در نرم افزار occt دما رو 41 درجه. ولي مطمئنم 41 نيست. چون باد فن سي پي يو گرم است.

مادربورد gigabyte ma-770 ud3 است.

با چه نرم افزار ديگه اي چك كنم تا دماي دقيق بدست بيايد؟

2- وقتي سيستم رو روشن مي كنم دور فن 3400 حدودا است و بعد از دو دقيقه به حد نهايي خود يعني 5400 rpm مي رسه و صداش يكم زياد مي شه و آزار دهنده.

راه حلي براي رفع اين مشكل بجز تعويض فن است؟

cpu : phenom ii 945 box garanty avajang است.

كيس هم green trio

ممنون

سلام ! راستش من در مورد دما و کلا موضوعات مربوط به پردازنده های ای ام دی اطلاعات درستی ندارم و باید دوستان و اساتید این مورد رو پاسخ بدن ! ولی در مورد اندازه گیری دمای پردازنده ، شما میتونید از برنامه هایی نظیر core temp استفاده کنید . البته برنامه HWMonitor هم هستش ولی همون core temp دقیقتره !

در مورد بالا بودن دور فن پردازنده هم ! ایا شما قابلیت smart fan رو از منوی داخل بایوس فعال کرده اید ؟ احتمالا این قابلیت دارای دو گزینه هستش که یکی مربوط به تنظیم دور فن پردازندس و یکی هم مربوط به تنظیم دور سایر فن های متصل به مادربرده ! که بهتره هر دو گزینه رو enable کنید تا دور فن پردازنده و فن های متصل به مادربرد تون با توجه به دما شون ، بصورت اتوماتیک ، تنظیم شن .

من یه عکس از نت گیر اوردم که مربوط به بایوس مادربرد های گیگاس و احتمالا واسه بایوس شمام همچین گزینه های وجود داشته باشه ! دقیقا 2 گزینه اخر تصویر ( زیر )

xy4e9qgf65o86kqfv7mm.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

این شماره تماس شرکت عقیق رایانه تک هست که نماینده رسمی Enermax در ایرانه. در ضمن این شرکت پاورهای فوق العاده این برند رو هم وارد میکنه.

77608515-77602343

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اون گزينه smart fan control : enable است ولي يك گزينه ديگر هم دارد:

cpu smart fan mode كه سه حالت دارد: auto - voltage - pwm . و auto الان است.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام ! درسته حق با شماست ، ببینید وقتی این گزینه enable بشه یک گزینه اضافه میشه که همینیه که شما اشاره کردید ، که مربوط به انتخاب پروفایل مربوط به تنظیم سرعت فن پردازندس ! شما باید با توجه به کاربرد و سلیقه شنوایی و ... این گزینه رو تنظیم کنید ! مثلا احتمالا باید انتخاب هایی همچون سایلنت هم داشته باشه و یا باید یکی یکی تست کنید ببینید کدوم یک از این انتخاب ها ، صدای کمتری داره ! البته اگه اورکلاک نکردید و الا بهتره روی همون اتو باشه ! نا گفته نمونه من تا بحال از نزدیک با بایوس گیگا کار نکردم و از روی حدس و گمان و با توجه به بایوس اسوس میگم !

همچنین احتمالا یک گزینه دیگه هم که مربوط به سایر فن های متصل به مادربرده هم باهاس باشه که در صورت انیبل کردن اون ، مجدد یک گزینه دیگه مثل همین مورد پردازنده اضافه میشه که اونجام شما میتونید یک پروفایل برای تنظیم دور فن های متصل به مادربردتون انتخاب کنید ! فقط توجه داشته باشید که قابلیت اسمارت فن فقط بر روی سرعت فن های متصل به مادربرد تاثیر میذاره و روی اون دسته از فن هایی که مستقیم به پاور وصل شدند ، تاثیری نداره !

ویرایش :

سلام ! دوست عزیز منم بتازگی مادربرد UD3R رو خریدم و باید بگم که متاسفانه تنظیمان مربوط به سرعت فن این مادربرد خیلی ناقصه ! به هر حال شما اون گزینه اول رو انیبل کنید که مربوط به تمامی فن های متصل به مادربرده ، از جمله فن پردازنده ! بعدش در گزینه پایینی میتونید دور فن پردازنده رو تعیین کنید . مثلا در حالت پیش فرض بعد از انیبل کردن گزینه اصلی ، روی AUTO هستش که در این حالت مادربرد با توجه به دمای پردازنده ، دور فنش رو تنظیم میکنه ! گزینه های PWM / VOLTAGE هم مربوط به دور های بیشتر هستند که اگه انتخاب شون کنید فن پردازنده با سرعت بیشتری کار میکنه .

ویرایش شده توسط بازنده
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...

دوستان فن 120 با RPM بالای 2000 چی تو بازار پیدا میشه ؟ برای کولینگ CPU میخوام

این مدل سیلوراستون هست با RPM 2600 نمیدونم تو بازار هست یا نه ! کسی میدونه ؟

105_svst_fans_big.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان فن 120 با RPM بالای 2000 چی تو بازار پیدا میشه ؟ برای کولینگ CPU میخوام

این مدل سیلوراستون هست با RPM 2600 نمیدونم تو بازار هست یا نه ! کسی میدونه ؟

105_svst_fans_big.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام ! دوست عزیز اگه اشتباه نکنم نمایندگی سیلور استون در ایران با نام تک دیتا هستش و شما بهتره باهاشون تماس بگیرید و در این مورد سوال کنید .

در ضمن یکی از دوستان زحمت کشیده بودن و در صفحه قبل شماره تماس شرکت عقیق رایانه رو گذاشته بودن که شاید بد نباشه با اونام یک تماسی داشته باشد .

من یه لینک میذارم که اونجا میتونید انواع فن های دور بالای انرمکس رو شناسایی کنید و نام مدل انواع فن های این برند رو هم قرار میدم که با کلیک روی هر کدوم میتونید مشخصات مربوطه شو در سایت رسمی انرمکس مشاهده کنید و از عقیق بپرسید کدوم یا کدوماشو داره . شاید اینطوری کارتون راه بیافته . البته اگه عجله نداشته باشید لیون هم بزودی قراره فن های 2000 دور بیاره که عالی هستند .

لینک فن های انرمکس

apollish

everest

cluster

magma

warp

.

البته تا جایی که من فهمیدم در میان مدل های انرمکس فقط مدل warp / 2400 دور هستش و باقی زیر 2000 هستند . موفق باشید /

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...