رفتن به مطلب

کالبد شکافی یک ابر کارت گرافیک-AMD radeon R9-295x2


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

"It is better that two should be together, opposed to one."


 


 


دوستانی که به بازی  Gears of war علاقه دارند حتما آن مخلوقات غول پیکر را به نام بومر به یاد دارند ،هنگامی که آن هیولا ها به مارکوس دلیر نزدیک میشدند با صدای بوم وحشتناکی به ما خبر میدادنند که مرگ نزدیک است !


 


حالا هم صدای بوم در گوشمان طنین انداز شده است!


 


BOOM!


 


cllrc3ix40cnmfw2u4dw.pngکالبد شکافی یک سوپر کارت گرافیکAMD radeon R9-295x2


 


 


پروژه مخفی Hydra بالاخره رو شد!هیولایی به نام295x2 – که AMDبرای مدت ها خودش در حال بررسی این هیولا بود ولی اکنون دیگر وقت آن رسیده که اسرار فاش شوند .خوب منتظر چه هستید این هم بررسی جانانه این کارت گرافیک افسانه ایی.


این کارت تا کنون قوی ترین تک کارت گرافیکی است که علارغم دو هسته ایی بودن- در ازمایشگاه ما تست شده است.دوپردازنده Hawaii XT به طرز دیوانه واری سریع هستند!


هر واحد پردازنده Hawaii  به تعداد 2816 سایه زن مجهز است حالا این رغم را دوبرابر کنید و چشمتان به مقاله باشد!6 میلیارد ترانزیستور،دو درگاه 512 بیت باس حافظه با 2x4GB تراشهGDDR5 با سرعت 5GBps ،برابر است با 11.5 ترافلاپس توان ناب پردازشی!!بله من گفتم 11.5 ترافلاپس توان پردازش گرافیکی !(خدا به داد کنسول های نسل بعدی برسد!!)


5632  پردازشگر استریم،تعداد 352  عدد  TMUs  و 128 ROPS!!این یعنی عصر ULTRA HD ها عملا آغاز شده است و میتوان به فریم بالای میزان 50+fps با تنظیمات فوق پیشرفته  در رزولوشن UHD دست یافت.برترین عناوین در 8.2 مگاپیکسل  توسط ما تست خواهند شد.


هر پردازنده Hawaii مجهز به چهار گیگابایت حافظه از نوع GDDR5  با درگاه 512 بیتی میباشد.مجموع میزان حافظه کارت 8 گیگابایت است . حتما با خود می گویید درباره فرکانس کاری AMD کمی محافظه کار عمل کرده است زیرا دو عدد از این غول ها  درکنار هم میزان حرارت بالایی تولید میکنند –اینطور نیست آقایان –فرکانس کاری 1018 مگاهرتز است!


امیدوارم شما هم به اندازه من درباره این بررسی هیجان زده باشید،نگاهی به غول خاموش ،هیولای هایدرا و ادامه بررسی.


 


 


cds8rf6uv8dfo8x7mf36.png


 


 


 


 


 نمایش محصول:


 


 


عکاسی را آغاز میکنیم:


 


 


uitz6386kxlna0z49r7.jpg


 


 


 


 


 


 


جعبه به نظر برای حمل سلاحهای سری طراحی شده است،AMD این گونه کارت را برای ما فرستاد-تصور چیز پرزرق و برقی را نداشته باشید اما همین جعبه از اسرار درونش به ما سخن میگوید!!


 


 


62k4kz67l1uat8joi3l.jpg


 


 


 


کارت زیبای R9-295x2 قرار دارد و بالافاصله متوجه میشوید که کولر عجیبی همراه با کارت ارسال شده است.AMD  از Hybrid Cooling بهره برده است بدان معنی که  GPU ها به کمک مایع خنک می شوند و یک فن بزرگ بقیه اجرا رویPCB را خنک میکند.برا ی کسانی که این سیستم برایشان عجیب است  ،باید بگویم که کارت 12 اینچ تقریبا 30.5 سانتی مترنیز طول دارد! پس مراقب فضای داخل کیس باید باشید اگر قصد استفاده از هایدرا را دارید!


 


 


dw7l14gymlqv3tr4xipx.jpg


 


 


درون جعبه-کیف  ارسال شده،برگه ای قرار داشت که روی ان به لاتین عبارتی نوشته شده بود:


Melius Est Ergo Duos Esse Simul Quam


 


ترجمه لفظی آن برابر است با –بهتر است دو چیز با هم و در کنار هم باشند  تا در برابر هم !!!


 


d57u4jm10otnwzr7fgkr.jpg


 


کارت AMD Radeon R9 295x2 با لوپ بسته واتر کولینگ بدون نیاز به سرویس و نگه داری عرضه می شود که شامل رادیاتور  120 mm x 120mm با فن و دوجفت لوله پلاستیکی میباشد،خوب نگاههش کنید یکی از زیباترین کارت های گرافیک است اینطور نیست؟


 


 


slfo0z4iccjdw3r5mrj6.jpg


 


 


حالا به خود کارت نگاهی می اندازیم.با آن لوله های پلاستیکی که از بدنه اش بیرون زده،ظاهری عجیب دارد.اما این ریسکی بوده که AMD  پذیرفته و از آن با دلیل استفاده نموده است –R9 295X2 بیش از 500 وات TDP دارد که میزان  وحشتناک بالایی است ولی در مقابل سطح کارایی اش چندان  هم بد نیست.ترکیب PCB  ها و  دو پردازنده Hawaii XT واقعا جالب است. برد نیز  از مدار نیروی 12+2  بهره میبرد.


 


 


-برای دوستانی که نمیدانند TDP چیست و چند بار در کار های نگارنده به کار برده شده است باید بگویم کهTDP یا Termal design powerبه زبان ساده در واقع  میشود گفت میزان نهایی انرژی است که سیستم خنک کننده قطعه مورد نظر احتیاج دارد تا بتواند حرارت تولید شده را دفع کند-نگارنده-


 


 


c9zzetj6mpb2w14mn1th.jpg


 


 


 


 


 


 


به نظر میرسدکه کارت به یک نمایشگر با تفکیک بالا نیاز دارد،زیرا در رزولوشنfull HD- پردازنده قطعا به گلوگاه بر خواهد خورد!پیشنهاد ما WHQD یا رزلوشن  2560X1440 میباشد که میتوان در آن تنظیمات را در آن تا حد نهایت بالا برد.


بالاتر از این نیز4K افسانه ایی قرار دارد چالش بزرگ پیش رو !3840 در 2160 پیکسل سد بزرگی برای پیروزی نهایی –من در تست نیز به ULTRA HD GAMING پرداخته ام وشما به زودی متوجه خواهید شد که این هیولا هماوردی مخوف برای آن رزولوشن فوق سنگین است.


 


 


 


gw9tfdqyev481h3e9pbk.jpg


 


 


 


خروجی ها شامل چهار Display port ویک  DVI هستند-بالای خروجی ها شکاف هایی تعبیه شده تا هوای گرم از دالان درونی سطح PCB  خارج شود –بدلیل استفاده از سیستم خنک کننده مایع ویژه AMD  ؛باید هنگام جمع آوری بقیه قطعات و اجزاء مختلف باید کمی دقت عمل بیشتری به خرج داد.


 


کیس


>>در کیس باید فضایی برای نصب یک   فن 120mmx120mm باشد و اگر از دوکارت استفاده شود فضای  فن دوم نیز مورد نیاز است.


>>محل نصب فن و رادیات باید در مکانی بالاتر از کارت گرافیک قرار بگیرد.


>>میزان موثر طول لوله ها از رادیات به کارت ،380 میلیمتر است  و بیشتر از آن توصیه نمیشود.


جریان هوا


فن120 میلیمتر ی رادیاتور به گونه ایی طراحی شده است که هوا را بدرون رادیات بدمد-پس طرفی که فن نصب شده است مسیر پرتاب هوا و چرخش فن را نشان میدهد.پیشنهاد این است که رادیات به گونه ایی نصب شود که این گرما به طور مستقیم از درون کیس دفع شود .فن های جانبی فوق العاده مهم هستند و پیش نهاد میشود که تعدادی فن های قوی با مکش و پرتاب حجم بالای هوا حتما در کیس نصب شوند.


 


 


uqn8l2z4ali8rmq48141.jpg


 


 


 


حقیقت این است اگر بخواهید  از دو  عدد از این هیولا ها درکنا ر هم استفاده کنید   به منبع تغذیه 1500 واتی نیاز خواهید داشت!،AMD اجازه استفاده از Multi-GPU راهم به شما داده است-پل کراس فایر مورد نیاز نیست و پهنای باند از طریق PCIe به راحتی تقسیم و به اشتراک گذاشته خواهد شد.


 


 


6rhbtosfhmrob0iolcnx.jpg


 


در نمای پشتی کارت دومنطقه  GPU  مشخصند.یک کاور یکپارچه پشت برد را کامل پوشانده است در حالی که ما بعضا شاهد بوده ایم که شرکت های دیگر  اقدام به پوشش  کامل منطقه پشتی کارت میکنند در حالی که این اشتباه است و باید بخش های GPU آزاد باشند تا حرارت بهتر منتقل شود-دمای کارت به دلیل استفاده از سیستم خنک کننده دوگانه  کاملا معقول است ولی ما خیلی عمیقتر مبحث دما را بررسی خواهیم نمود.


 


 


 


dd2yb1tav25p1y3trs2w.jpg


 


 


 


 


دکمه انتخاب کننده حالت عملکرد برای بایوس نیز اینجا وجود دارد ،یک مرحله حالت ساکت و  آرام با کارایی پایین تر یک حالت هم ،کارایی بالا در مقابل صدای بیشتر ایجاد شده.


 


qvb8lv00eush7aj2h4hn.jpg


 


 


طول کارت خیلی زیاد است باید مراقب ابعاد باشید 30.5 سانیتیمتر ،البته اگر کسی خواهان هایدرا است برایش قطعا یک فول تاور گرانقیمت خواهد گرفت.دو اسلات نیز توسط کارت اشغال خواهند شد.


 


 


9l4kdimyt4t5iqgmfus.jpg


 


 


 


 


مصرففففففففففف!!!بحث کوچکی با شما در اینجا خواهم داشت. بدون شک منبع تغذیه قوی نیاز خواهد بود !بدون شک!500 وات مصرف از دو کانکتور 8 پین؟؟البته کافی است ولی میزان جریان خیلی بالایی از این دو 8 پین عبور خواهد کرد .پس شما به منبع تغذیه ایی نیاز خواهید داشت که دو کانکتور 8 پین را پشتیبانی کند و هر کدام از کانکتور ها باید بتوانند جریان پیوسته 28 آمپر را برای پورت ارسال کنند.بنابراین اشتباه نکنید و هر کانکتور را از روی یک ریل جداگانه از مبع تغذیه به کارت متصل کنید!


 


 


 


n901hjrvwplnlzdvzfpo.jpg


 


 


 


 کولر سیستم بسته وبدون نیاز به نگهداری  ،طوری طراحی شده است تا گرما را از هر GPU با نهایت سرعت دور کند-چهاربخش در این قسمت دیده میشود.پمپ یکپارچه-Cold plate-لولهای بسته با مایع خنک کننده و  رادیاتور –فن رادیاتور به صورت اتوماتیک بر اساس دمای coolant دور خود را تنظیم میکند.


 


 


vgqk8qxgjhqfg71mz0l.jpg


 


 


 


گرما از بخش حافظه ها و Regulator  ها توسط یک هیت سینک  جدا با فن مجزا خنک میشود.این فن بر اساس جریان موجود در Regulator ها دور خود را تنظیم میکند.


 


 


g7i65th2gddnk1oagy2g.jpg


 


 


 


حالا کولر را باز میکنیم،تا عملکرد سیستم خنک کننده بیشتر کالبد شکافی شود.دو واتر بلاک  توسط Asetek ارائه شده اند که  به هیت سینک بزرگ مسی  برای پوشش منطقه VRM تجهیز شده اند.تمام صفحه  به عنوان یک خنک کننده برای قطعات حیاتی عمل میکند،فن مرکزی نیز هوای گرم را به سمت بیرون  از سیستم هدایت میکند.


 


 


xif05nokdn0uw0imdfi2.jpg


 


 


urygwi6jmzrye0f6xci.png


 


 


 


 


نمایی از PCB  و قطعاتش !دوپردازنده Hawaii XT و از طریق یک چیپ PLX با هم ارتباط دارند.همین موضوع کمی Letancy  ایجاد خواهد نمود و همین نشان میدهد که چرا AMD کارت را با کلاک کاری بالاتری عرضه نموده است  تا آن تاخیر ایجاد شده را جبران کند.کارایی نیز تقریبا برابر با 100 %  کارایی همین دو کارت د رحالت کراسفایر است.


 


 


 


حالا وقت معمار ی است ولی صبر کنید !تصویرزیرچه؟پر ابهت و زیباست!


 


 


pxo48gezhitwwcxmkf8.png


 


 


 


حالا قبل از اینکه  به کارتها بپردازیم اول باید درباره الگوی جدید نام گذاری بیشتر صحبت کنیم.AMD کارش را با سری کارتهای HD 7000 در سال 2013 به پایان برد.منطق حکم میکرد که این شرکت نام محصول بعدی را   سری 9000 بنامد ،اما صبر کنید !!ما سالها پیش سری 9000 داشتیم !!(سال 2003)ما هیچ وقت کارت رادئون 9800 PRO را از یاد نخواهیم برد .زمان آن رسیده بود که AMD الگوی نام گذاریش را عوض کند ونام ها را به سیستم نامگذاری APU هایش نزدیک کند.R9  پرچمدار سری خواهد بود و R7حد متوسط را هدف خواهد گرفت در حالی که R5 سطح یک و شروع کننده سری میباشد.محصولات شامل 250, 260X, 270X, 280X وقدرتمند ترین آنها یعنی R9 290و R290X خواهد بود.


 


 


دوباره جزایر !!!


 


در طول دو سال گذشته درباره یک سری اسم رمزها شایعاتی بود که کمی گیج کننده بودند، ولی در واقع  ترتیبشان کاملا مشخص است اول سطح یک  ،جریان اصلی و محصولات HIGH-END .اگر بخواهیم مثال بزنیم  Cape Verde را میتوان سطح یک مثل سری 7700 ، Pitcairn اسم گروه میانه خواهد بود مثل سری 7800 یا بالاترو Tahiti هم اسم رمز قوی ترین و آخرین سری !


 


Entry level = Cape Verde = Radeon HD 7700 series / R5 series


Mainstream level = Pitcairn = Radeon HD 7800 series / R7 series


High-end level = Tahiti = Radeon HD 7900 series / R9 series


 


 


Enthusiast level Hawaii Pro/XT = Radeon R9-290 and 290X


Vesuvius is the dual Hawaii XT = Radeon R9 295x2


 


 


 


 


تکنولوژی:


 


برای این کارت نیز نسل  معماری سال 2013 در نظر گرفته شده است .معماری هنوز هم  28nm بوده و این پردازنده ها از نسل 3 PCIe پشتیبانی کرده  و مصرف انرژی بهینه ایی نیز ارائه میدهند.در زمان عرضه R9-290/290x/295x2 تکنولوژی   AMD یعنی Eyefinity  نسخه 2.0 عرضه شد که قابلیت پشتیبانی از صدای DDM را با رزولوشن های سفارشی چند نمایشگره داشت و از Truesound نیز بهره میبرد.منتل نیز پشتیبانی میشود.12 میلیارد ترانزیستور ،5632 پردازنده استریم،11.5 ترافلوپس و 8 گیگابایت مموری .


 


 


 


 


zx5g4f7t8myk06wo6z7.jpg


 


 


 


سایز DIE برابر است با  438MMX2  و معماری GCN نیز اعمال شده است ،کش L2 نیز به یک مگابایت ارتقا یافته است .


 


 


587gpkftrdj8rnixpj7r.jpg


 


 


یکی از اقدامات جالب amd  حرکت به سمت باس حافظه 512بیتی میباشد.هیچکس  این انتظار را نداشت چون این شرکت فقط یکبار از این ویژگی در محصولاتش استفاده کرده بود زمانی که کارت ATI Radeon HD 2900 XT در سال 2007 عرضه شد.AMD مدتها از معماری 256 و 384 بیتی استفاده میکرد شاید بدلیل اینکه  512 بیت خیلی پیچیده بود ومستلزم مقدار زیادی کاربر روی PCB بود.در حال حاضر حرکت به سمت 512 بیتی منطقی تر خواهد بود.مدل حافظه GDDR5 مورد استفاده از فرمت های جدید تر حافظه ارزان تر بوده  و نسخه ارزان تر5.0 Gbps در حقیقت باعث کاهش  هزینه  هنگام استفاده از مدل هایی  با4 گیگا بایت حافظه GDDR5  خواهد شد.


AMDاز 8 عدد کنترلر حافظه 64 بیتی متراکم 512 بیت استفاده کرده است که در ترکیب با کلاک  حافظه 5.0 Gbps قادر به تولید 320 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند خواهد بود.


 


PowerTune


 


Amd اکنون به طور کامل ازتکنولوژی کاملا کارگذاری شده Turbo که دقیقا مشابه NVIDIA's boost technology است را در محصولاتش به کار برده است.


 


 


nx3le8jxcc9dcbnnu67.jpg


 


این یعنی که دیگر خبری از کلاک ثابت روی کارت ها نخواهد بود.پردازشگر  حالا یک خط مبنا و یک فرکانس  ماکسیموم(فرکانس  پایین ترین حدو بالاترین حد) خواهد داشت که در بین این مقدارها  کارت اتوماتیک کلاک کاریش را براساس میزان پاور مصرفی و محدودیت هاش ،کارایی و گرما بالا و پایین خواهد کرد.در ادامه کارت به صورت اتوماتیک  کنترل فن،فرکانس کلاک و ولتاژ(دامنه دینامیک) را مدیریت خواهد کرد.


AMD همیشه  درباره  تفاوت بین مبنا و ماکسیموم فرکانس هاش  محتاط بوده و بنابراین تفاوت بین این دونمیتواند زیاد باشد.


 


zhkg6govkdhoozc4q1.png


 


 


 


اگر به تصویر بالا نگاه کنید میبینید که کلاک هسته به صورت دینامیک در حال انجام پردازش است.در این جا کارایی AMD's Power Boost در بالاترین حد تاثیر خود قرار دارد.


 


 


پایان بخش اول


ترجمه و تنطیم رضا قاسمی


ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش دوم


 


28nm Technology


 


معماری  GPUهمانند گذشته ثابت مانده است ، ودر مقایسه با معماری نسل قبل شرکت هنوز از تکنولوژی 28NM استفاده میکندکارت  از PCIE GEN 3 پشتیبانی کامل دارد و تغییرات بنیادی در مصرف انرژی اش انجام گردیده است.همچنین نسخه جدید از EYEFINITY ورژن 2.0 DMM نیز اضافه گردیده است،صدا کاملا پشتیبانی میشود و 5x1 landscape mode نیز اضافه گردیده و حالا شما میتوانید رزولوشن های چند نمایشگر سفارشی بسازید.


 


j2oabc1tlhxvd1v6k46.jpg


 


جالب است  حالا AMD  ا زنسل بعد  صدای دیجیتال چند جهته با تقسیم بندی کانال  هوشمند بهره گرفته است بنابراین اگر شما از eyefinity و  سه عدد نمایشگر که  مجهز به 6 عدد بلندگو باشند استفاده کنید خروجی صدا به صورت کانال های جلو/چپ/وسط/راست پیکر بندی خواهند شد.


 


rnif9uo4xwwqd2kakfms.jpg


 


آیا کانکتور کراس فایر  غیبش زده است؟


 


هم بله هم نه!!نه برای همه محصولات جدید بلکه فقط برای R9 290 و 290X پل کراس فایر ناپدید گشته است!


 


me15ih5jj754jd22dqs1.jpg


 


 


حقیقت این است که  پل کراس فایر که ما همه  یاد گرفته بودیم دوست بداریم  کم کم در حال خارج شدن از دور است ،در سری جدید کارتهاAMD  قصد دارد کراس فایر را روی باس  PCIE ارائه کند. بخصوص وقتی صحبت از  PCIE Gen 3.0 میشود پهنای باند خیلی زیادی در دسترس است و حتی رو PCI نسل 2 هم نباید انتظار مشکل خاصی داشت.


حالا اگر سیستم شما از نسل 3 پشتیبانی نکند چه؟باس  عملیاتی خودش را  به نسل 2 سوییچ میکند و تفاوت کوچکی در کارایی بوجود میاید ،حتی روی 2 تا پورت 8 X .


درواقع شایعات بر مبنای اینکه  این کارت 290 -290x , 295x2  در حالت کراس فایر  بر روی PCI نسل 2کار نمیکنند اشتباه  است.


 


 


True Audio


 


این تکنولوژی را AMD  به عنوان یک ویژگی مهم  مطرح نموده است ،هر چند این موضوع با کمی بدبینی و انتقاد همراه بوده چون خیلی از کاربرهای حرفه ای خود از کارت صدای اختصاصی استفاده میکنند. صدای غوطه ور کننده یک عامل مهم برای AMDبه حساب میاید بنابراین آنها در حال کاشت pipeline  صوتی در دل آخرین پردازنده های خود هستند.این تکنولوژی فقط روی پردازنده های جدید Radeon R9-290 وR9-290X و 260X حضورر خواهد داشت ، نه روی محصولات قدیمی تر یا بقیه گروه  تازه عرضه شده.


 


wmpelg9o88cptmyvxllh.jpg


 


 


AMD یک موتور کاملا قابل برنامه نویسی  صوتی را در دل پردازنده کاشته است،شما احتمالا با سایه زن های قابل برنامه  ریزی در مبحث گرافیک آشنا هستید ؟تا حدی این حالت برای صدا ها هم به همان صورت کار میکند که باعث بهبود افکت های صوتی(صداهای زمان –واقعی یا فوق العاده طبیعیreal-time:وقتی این واژه به کار میرود  منظورخلق یک چیز خیلی خاص ،دقیق و پیچیده است مثل سایه real-time که افکت زیبایی است یا فیزیک همزمان ) و خلق  صدای directional surround در خروجی میشود.


 پردازنده صوتی که روی برد 260X و  290 series قرار گرفته است قادر است برای مثال صدای surround را در حالت استریو شبیه سازی کند.اگر دیگربخشی از CPU آزاد نباشد که  پردازش مکانیزم های پیچیده صوتی را کنترل کند اینجاست که این تکنولوژی به کار  توسعه دهندگان میاید. حالا دیگر قادر خواهید بود صدا های فوق العاده با کیفیت و شبیه سازهای صوتی که خود را در فضای سه بعدی محیط  با شکل محیط هماهنگ میکنند،به کار ببرید.توسعه دهندگان بازی هم  میتواند از ابزاری به نام Wwise audio plugin استفاده کنند و کنترل کاملی در هنگام  توسعه برروی AMD True Audio DPS داشته باشند. فقط چند  افکت ساده صوتی  میتوانند تا 14% از cpu استفاده کنند ،این حالا دیگر به عهده کارت گرافیک است البته  این توانایی روی R9-270 و280 در درسترس نخواهد بود.


 


معماری موتور گرافیکی   CGN:


 


AMD  اخرین  معماری هسته گرافیکی خودش را GCN نامگذاری کرده است که مخففGraphics Core Next architecture هست و در معماری تغییراتی ایجاد کرده است که تا حد ممکن یک سری ناکارامدیها را نسبت به معماری VLIW در نسل قبل حذف کند.


CGNدرواقع اساس و پایه GPU میباشد که  وظایف خود را  در بعد پردازش گرافیکی و محاسباتی به خوبی انجام میدهد. برای بخش محاسباتی ماژول محاسبات GCN معرفی شده که   برای بهره وری ، توان عملیاتی و عملکرد چند تکلیفی(multi tasking) طراحی شده است و فقط یک معنا را میتواند تداعی کند:کارایی کارایی کارایی!هرCU  به یک building block مجهز است که برای  معماری HAWAii طراحی آنها بیشتر شبیه مدل های قبلی در سری 7000  است.


 


sgmtqjcqs1wup6nzv28.png


 


 ما هر یک ازخوشه های  سایه زن پایه را  واحد محاسباتی GCN می نامیم،دوباره  باید ذکرکرد که این واحد ها دقیقا مشابه سری 7000 هستند.


 


Non-VLIW Design


16 wide SIMD Units


64KB registers / SIMD Unit


 


حالا اگر ما 4 عدد از این  واحد های SMID را در نظر بگیریم ، آنها تشکیل یک واحد محاسباتی پایه را میدهند که CU نام دارد4*4=16.بنابراین هر واحد SIMD  دارای عرضی 16 واحدی است ،  که تعدادشان در هر واحد محاسباتی 4 عدد میباشد  که نشان میدهد هر واحد CU دارای 64 عدد  پردازنده محاسباتی میباشد.ما میدانیم که هر خوشه سایه زنی  64 پردازنده سایه زنی دارد 


حالا اگرقبول کنیم  که هر واحد CU  دارای 64 عدد واحد پردازنده سایه زنی است بنابراین 290 ایکس که مجهز به 44 واحد محاسباتی  است در مجموع  64SIMDs x 44 CUs که میشود در مجموع 2816 پردازنده سایه زنی.


بنابراین میتوان گفت که R9-290X دارای 2816 واحد سایه زنی میباشد.


 


 واحد محاسباتی هسته گرافیکی CU  همان مقدار  قدرت ممیز شناور بر کلاک دارد که  نسل قبل  داشته است.همچنین به  میزان برابرنسل قبل  فضای ثبت کردن (برای واحد های برداری) مجهز است .هر CU همچنین  شامل registers و local data share اختصاصی خودش میباشد.معماری GCN دارای پردازش گرهای برداری  16  واحدی است که دوباره  در مجموع 4*16 =64 عملیات رو بر هر کلاک کاری شامل میشود.GCN همچنین شامل یک scalar processor میباشد.


 


jm2mhyc81v938lyfju.png


 


 


بنابراین میتوان گفت که  اگرچه قدرت  floating point تقریبا در واحد Cu یکسان مانده است ، ولی GCN حالا کاربردی تر و موثر تر شده ،  چون نیازمنده تطابق سطح دستور العمل  نیست.(هر واحد برای خودش قادر به تصمیم گیری ویا  پردازش است)از یاد نبرید که معماریGSN فقط برای خوب پردازش کردن ساخته شده است. در آخرPIPELINE ها، ما هشت  واحد کنترل حافظه 64 بیتی داریم که به سمت باس 512 بیت مجتمع شده اندو در ترکیب با GDDR5 at 5.0 Gbps  خروجی 320 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه را ایجاد کرده اند.


 


PCI e نسل 3:


 


این کارت   از نسل سه   PCIE پشتیبانی میکند که 2 برابر سریعتر از نسل قبل خواهد بود.نسل 3 مجهز به 32گیگابایت  پهنای باند میباشد  که کارایی و  سازگاری آن را بهبود میبخشد .البته برای استفاده این کارت  شما باید مین بردی که با  PCI-E 3.0  سازگار بوده وcpu که این قابلیت را پشتیبانی  کند  در اختیارداشته باشید.


 


مصرف:


 


R9-295x2    بیش از 500 وات مصرف دارد.در تنظیمات سری   R7000  در ابتدای عرضه ، مصرف  انرژی در حالت دسکتاپ چیزی د رحدود 2.7 وات بوده.بنابراین وقتی  بخش بدون استفاده  GPU به 95 % میرسد  پردازنده تا 99%  خود را خاموش میکند، و حتی سیستم تهویه گر ش نیز به حالت غیر فعال در می آید . وقتی کامپیوتر برای مدت خاصی در حالت IDLE قرار بگیرد و تغییر در برنامه ی اجرایی بوجود نیاید، GPU به صورت اتوماتیک وارد مرحله ZeroCore power میشود که در این حالت مصرف انرژی هسته شامل موتور سه بعدی/واحد های محاسباتی /موتور های چندرسانه ایی و صوتی /نمایشگر و واسط حافظه ... کاملا قطع میشود.هر چند در این مرحله کارت یک باس کنترلی خیلی  کم را فعال نگاه میدارد تا کارت هنوزبرای سیستم عامل  و بایوس قابل شناسایی باشد .این تکنولوژی کاربردی  هم مصرف انرژی را کاهش میدهد و  باعث افزایش عمر قطعه خواهد بود که قابل تحسین است.


بنابراین در حالت لودR9-290X تا مرز 275 و حتی فراتر هم مصرف انرژی دارد ولی درحالت IDLE فقط 2.7 وات توان مورد نیازش هست.پس دوعددا زاین کارت ها تا 500 وات مصرف دارند.


 


Direct X 11.2


 


تمام محصولات جدید AMD از Direct X 11.2 پشتیبانی میکنند.در حال حاضر صحبت از  Direct X های جدیدترخیلی زود است.امروز AMD  تنها شرکتی است  که سخت افزار fully-compatible DirectX 11.1 ارائه داده است.


 


 


 


2k0vl1yix7m9zpqmh1qi.jpg


 


 


  PROJECT MANTLE!!پروژه جبه!!!


 


 بعضی از دوستان  شاید Voodoo Glide API  رو از شرکت 3DFX به یاد داشته باشند.


3DFX برای استفاده خود API سفارشی خودشان را طراحی کرده بودند ، چون قادر نبودند با  استفاده ازDirect X به چیزی که میخواهند برسند.به مرور زمان Direct X تبدیل به API شماره یکی شد که تا جای ممکن میخواست تمرکز روی سازگاری با رنج گسترده از نرم افزار- سخت افزار داشته باشد.همین طور که آگاهید این روزها AMD  در حال استفاده  از CPU,APU های ساخت خود در کنسول ها هم هستند.بزرگترین  شکایت توسعه دهندگان بازی این است که آنها باید بازی را برای کنسول توسعه بدهند و دوباره انها را به PC پورت کنند ،که خیلی پروسه زمان بری هست.مقدار زیادی وقت و پول باید برای این پورت کردن ها مصرف شود !این را در ذهن داشته باشید.


اینجا AMD  پروژه MANTLE   را معرفی میکند که یک API گرافیکی شبیه به OPENGL , DIRECTX ولی با ازادی عمل بیشتر میباشد. برنامه نویس ها به کمک این تابع آنها قادر خواهند بود که  دسترسی خیلی اسان تر و کم دردسر تری را مستقیم به GPU داشته باشند.همچنین به کمک این API توسعه دهندگان میتوانند GPU را کامل شکافته و از نهایت پتانسیل و اسرارش استفاده کنند.


منتل چیز مهمی برای AMD میباشد.موتور فراست بایت از این قابلیت پشتیبانی میکند.همچنین شایعاتی درباره پشتیبانی CRY ENGINE,UNREAL هم شده است.اگر این اتفاق بیافتد بخش بزرگی از بازی ها  با منتل  سازگار خواهند بود.AMD اعلام کرده که کارایی منتل  نه برابر بیشتر از بقیه API های سطح بالا ولی non-hardware-specifi میباشد که خود گام مهمی برای AMD است.


درست است که  توسعه این ابزار برای PC  اتفاقی مهم است اما همیشه یک "اما" وجود دارد!در واقع  کشیدن کارایی بیشتر  از کارت به کمک منتل  خیلی راحت خواهد بود اما  باز هم شرکت ها ی توسعه دهنده باید  CODE های بازی ها را برای محصولات شرکت NVIDIA,INTEL تبدیل کنند.پس حجم کاری توسعه دهندگان کم نخواهد شد.


 


nrv01o3jm035r6b2sdn.jpg


 


 


 


نصب سخت افزار:


 


توضیحات یادتان باشد که برای میزان پاور چه گفتیم و حواستان باشد که از ریل های جداگانه برق دو کانکتور 8 پین را تامین کنید.پاور 850 وات کمترین میزان مورد نیاز برای این کارت است.


 


 


zw1lkyrubrolgovqxhzi.jpg


 


 


میزان دقیق مصرف :


 


ما از دستگاهای دقیق اندازه گیری برای سنجش استفاده میکنیم و در تمام طول تست ها GPU  را تحت استرس قرا رمیدهیم.


 پردازنده ما   شش هسته ایی قدرتمند Intel Core i7-3960X Extreme Edition Sandy Bridge بر روی پلتفرم x79 میباشد.


 


mgnp0zj13k7qzea12dz8.jpg


نمودار های زیر شما را کاملا آگاه میکنند:


 


zp6bnpuxocolheiafji.png


 


برای یک عدد کارت از این سری به یک منبع تغذیه 850~1000  واتی نیاز دارید.


برای دوعدد از این کارت ها 1250 وات به بالا قطعی میباشد.


 


i54azu0tgwkerxyhdima.jpg


 


 


 


 


 


دما:


 


idle


 


21sp73a1w1gyfgs6zxeb.png


 


 


میانگین دما  زیر 50 درجه برای حالت idle  معمولا قابل قبول است زیر 40 درجه خیلی خوب و خود 30  درجه یا زیر آن عالی است.


 


 


د رحالت فول لود:


 


jmx41rfyaxfpqfh2xdq3.png


 


 


دما در زیر فول لود اطراف 68 درجه است  .ضمنا به یاد داشته باشید که به دلیل استفاده از خنک کننده مایع ،میزان دمای کارت رابطه مستقیمی با دمای هوای درون کیس دارد.


 


m9ea1ixpx59qtic1tjsx.png


 


 


 


عکس برداری حرارتی :


 


ما همیشه بدنبال بهترین روش ها برای اندازه گیری حرارت با دقت بالا هستیم  و مشکل عکس برداری حرارتی که شامل یک دوربین FLIR با رزولوشنی بالا ست قیمت ان است ،ده هزار یورو !! ما از اشعه مادون قرمز برای عکس برداری از حرارت ایجاد شده در سطح کارت استفاده کردیم.یکی از دلایل استفاده ازاین روش این است که که بعضی مواقع سازندگان  حقیقت را به کمک نرم افزارهای مانیتورینگ سخت افزار از ما پنهان کرده و اطلاعاتی نه چنداد دقیق را به ما نشان میدهند.ولی guru3d اسرار سخت افزار را فاش میکند!


در این روش ها ما به کمک عکس برداری از مناطق مختلف، حرارت واقعی ودقیق مناطقی مثل VRM که داغ ترین مناطق روی برد هستند ،دمای آمبینت،کل برد،و سطح GPU را بررسی میکنیم.


 


 


g8yqntwx2to40ht54xpl.png


 


 


در حالت IDLE میبنید دما به طرز عالی پایین است!


 


 


98pfy7ba18re74u07xoo.png


 


 


 


تصویر بالا استرس تست را نشان میدهد.منطقه VRM داغ ترین نقطه است ودمایی نزدیک به 71 درجه را نشان میدهد  که بسیار عالیست نقط M1 , M2 دو پردازنده را علامت زده اند دما همچنان در سطح عالی کنترل شده است.


 


البته دمای سطح خود پردازنده به دلیل بسته بودن سیستم امکان پذیر نیست.


 


 


 


1vf0vg6mqg95mdwf6sv.png


 


 


داغ ترین نقطه  در سیستم خنک کننده در واقع رادیاتور است.دمای خروجی رادیات 48 درجه است .من از عملکرد این سیستم دوگانه کاملا راضی بودم و این نشان داد  که کولر خوب میتواند گرم ترین محصول بازار را به خنک ترین شان و یا یکی از خنک ترین ها تبدیل کند.علاوه براین در یک کیس پیشرفته با کولر قوی میتوان به دمایی بهتر  نیز دست یافت.


 


 


 


سطح تولید صدا


 


27knc1u7skds2bp9ni1i.png


 


 


سطح تولید صدا  در حالت ایده ال کاملا مناسب است.


 


 


i9a5k329m17cvz5rt6i.png


 


 


 


 


در حالت لود کارت  کمی پر سرو صدا  عمل خواهد کرد 43 دسی بل تقریبا به راحتی شنیدنی است.


 


 


 


 


تجهیزات تست:


 


rf4frerfaf1txhnosi.jpg


پایان بخش دوم


ترجمه و تنظیم رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بخش سوم


 


 


کلامی درباره  FPS:


 


ما در بازی ها به دنبال چه هستیم؟ کارایی خوب؟؟اول کاملا مشخص است که باید قادر باشیم تمام این بازی ها را با بهترین کیفیت تصویر IQ=IMAGE QUALITY اجرا کنیم.ولی اینجا به مشکلی بر میخوریم:IQ همیشه در تضاد با PERFORMANCE است.هرچه کیفیت بالاتر، کارایی پایینتر.حالاما این  تست ها را با FPS بررسی میکنیم، تعداد فریم هایی که کارت گرافیک می تواند در یک ثانیه رندر کند،هرچه این مقدار بالاتر باشد روانی و سرعت اجرای بازی بیشتر است.


 


 


ULTRA HD GAMING


 


ما تست ها را با این رزلوشن شروع میکنیم چون همانطور که گفتیم در رزولوشن FULL HD قطعا گلوگاه ایجاد خواهد شد!واصولا این توان پردازشی برای رزلوشهای بسیار پایین تر ارزش استفاده نخواهد داشت پس کافیست که عملکرد کارت ها را در رزلوشن های بالای مورد ازمایش بررسی کنید و آنوقت خواهید فهمید که در رزلوشن های پایین تر چکار خواهند کرد!!


GEFROCE GTX 780TI در حالت SLI به جنگ این هیولا میرود!!ضمنا دو عدد R9-290X نیز در حالت کراسفایر در تست شرکت میکنند –(تست که چه عرض کنیم جنگ جهانی سوم)!!!


 


درست است  که FULL HD  یا 1920x1080 تبدیل به استانداردی در صعنت نمایشگر  شده است ولی مشتاقان تکنولوژی به دنبال استاندارد نمیگردند بلکه ورای آن را طلب میکنند!ULTRA HD  GAMING اتفاق بزرگ بعدی است که فقط در PC ممکن خواهد بود از آنجایی که کنسول های نسل جدید همان استاندارد 1080P را برای اجرای بازیها ان هم نه به شکل 100% به کار گرفته اند.UHD یا 4K  شامل 4000 پیکسل در حالت افقی میباشدوچهار برابر رزولوشن 1920x1080 خواهد بود.


 


n1p7i6mj4pmv0q65blb.jpg


 


 


 


در بازی هیتمن اگر AA خاموش شوددر حالت تک کارت گرافیک به راحتی قابل بازی کردن است.ولی وقتی نگاهی به Multi GPU ها میاندازیم شگفت زده میشویم!50 فریم با بالا!!عمکلکرد کراس فایر نیز بسیار به کارت ما شبیه است و همین را میتوان برای 780 ti گفت!


 


 


3x6u456hgbnhdk2co2.jpg


 


 


 


در بایوشاک نیز رقابت دوکارت انویدیا و AMD بسیار نزدیک است.


 


 


e7ww1r3lnbvuc0l0dch3.jpg


 


بدون شرح!!!!!!


 


 


sybk7ozhcsqmhswrpgx.jpg


 


 


این سطح تنظیمات با این رزلوشن واقعا مترو را خیره کننده خواهد کرد که بسیار روان  نیز اجرا شده است !بسیار عالی!!


 


 


eovak5xmndtsygyspn8.jpg


 


 


با این سطح از جزییات 41 فریم عالیست!!!این یعنی گیمنیگ pc!!!


 


 


wttixg72m5mh4cylrfif.jpg


 


فریم عالی است اما برای منتل میتوانست بهتر هم باشد هرچند بازی در این رزولوشن برروی منتل باگ های تصویری زیادی دارد که احتیاج به درایورنسخه جدید است.


 


0e8che9xu5fceylr01sh.jpg


 


همانطور که دید کارایی عالیست البته با منتل در حالت کراس فایر و یا دو GPU مشکلات فعلا زیاد هستند وشما میتواند با همان DX11 به راحتی سر کنید.


 


حالا که عملکرد کارت را در رزولوشن 4k دیدید وقتش است که به رزلوشن های در دسترس تر سر بزنیم هرچند از لحاظ عملی این عمل زیاد مقرون به صرفه نیست.زیرا کارتهایی با قیمت های خیلی بهتر ومناسب تر هستند که رزولوشن پایین را به راحتی اجرا کنند.


 


 


myhhyw536b4dxcukek9g.jpg


 


 


80dzycw0ldyered2znsl.jpg


 


 


 


نمودار بالا خیلی عجیب است 77 فریم!!!!!!!!


 


 


 


4sbp43c4ayh2g9si7fmr.jpg


 


 


85q2qykj6odb5lg4ub.jpg


 


 کارایی عالی ولی اینجا هم منتل مشکلاتی داشت که کارت با آن بازنده و بدون آن برنده شد!!66 فریم در dx11  عالیست!


 


 


DX11: 3DMark 2013


 


 


xm5mt5tvaxlukkmih5t6.jpg


 


 


apba4hmmaohzs6b4hhf.png


 


 


 


آزمایش با Nvidia 337.50 Driver update


 


همانطور که میدانید انویدیا تصمیم گرفت یک روز قبل از عرضه R9-295x2با یک درایور جدید AMDرا بمباران کند . این درایور 337.50  نسخه بتا نام دارد.این درایور چنان بهینه شده است که درر dx11 بتوانند گلو گاه های ایجاد شدهCPU  بر سر راه پردازش GPU را حذف کند .اینجا چند سوال را باید پاسخ داد اول اینکه این درایور قرار نیست  برای انهایی که از کارت های جریان اصلی و به صورت تک پیکربندی  استفاده میکنند جادو کند!شما باید دنبال شرایط CPU Limited باشید!بازی های قدیمی که CPU Limited   هستند و یا چند بازی جدید که CPU Limited  هستند و رزلوشن های پایین هم که CPU Limited هستند .این قانون طلایی است.بنابراین اگر شما در رزلوشن 1920 در 1080 با کارت 760  بازی میکنید شانس دیدن افزایش کارایی کم است ولی اگر از دو عدد از همین کارت ها استفاده کنید  در یک پیکر بندی sli،قضیه فرق خواهد کرد زیرا ساختار Multi-GPU ها بسیار وابسته به  CPU هستند و این درایور میتواند CPU overhead  را کاهش داده و کارایی را افزایش دهد.


این درایور در sli خیلی خوب میدرخشد و برای مثال به 780 ti خیلی کمک خواهد نمود دقیقا همان کارتی که ما برای مقایسه دنبالش هستیم.


 در زیر نتایج  یک 780 ti و حالت sli  همین کارت  نشان داده شده اند.درایور قدیمی 335.23 و درایور جدید 337.50 بتا است.


 


 


bl7u98s9uhjuinwrb8p.jpg


 


 


a3cfq22ljjzsgfysodds.jpg


 


 


دوباره هم تاکید میکنم که بهینه سازی ها فقط در حالت های CPU bound تاثیر برجسته دارند.مثال خوب دربازی هیتمن است که به توان CPU نیاز بالایی دارد و این دو 780 ti  در حالت sil با این درایور عملکرد بی نظیری دارند .ولی سوال اینجاست اگر AMDمنتل را عرضه نمیکرد آیا انویدیا این درایور را روز قبل از عرضه این کارت جدید AMD ارائه می نمود؟؟


 


 


اور کلاکینگ هایدرا:


 


 


همانطوری که شما میدانید ، دراکثر کارتها میتوان با کمی دستکاری  به مقداری افزایش کارایی دست یافت.حالا چه دستکاری در بایوس کارت باشد  یا خیلی راحت با دستکاری تنظیمات کیفیت بازی در حال اجرا ، ولی اورکلاکینگ نتایج خیلی بهتری ارائه میدهد.البته افزایش ولتاژ بر روی GPU به افزایش حرارت ختم میشود  پس محدودیت ها همیشه وجود دارند.نرم افزار ما برای تست AfterBurner است که 90 %کارتهای بازار را پشتیبانی میکند.


با افزایش فرکانس GPU و حافظه ما قادر خواهیم بود کلاک محاسباتی کارت بر ثانیه را افزایش دهیم.


ما همیشه میزان پله ای افزایش را برای هسته و حافظه 5% در نظر میگیریم ،برای مثال اگر کارت  بر 600 مگاهرتز کارمیکند که تقریبا کلاک عمومی است پیشنهاد میدهیم که بیشتر از 30 تا 50 مگاهرتز افزایش  نداشته باشید.کاربران حرفه ایی تر معمولا فرکانس رو خیلی بیشتر افزایش میدهند.معمولا وقتی کارت گرافیک شروع به نمایش  artifacts کند مثل دانهای سفید برف ،شما باید حدودا 5 تا 10 مگاهرتز عقب نشینی کنید. Artifacts ها یا دانهای سفید درواقع polygons هایی هستند که فریز شده اند و کارت قادر به ترسیمشان نیست.


 


Polygons: دراصطلاح گرافيک کامپيوتري به يک سطح چند ضلعي محدب هم صفحه تخت گفته مي شود که بطور مستقيم قابل رندر باشد . ساده ترين و پرکاربدترين چند ضلعي مثلث است" .


 


 


تنظیمات ما بوسیله  Afterburner


 


 


Power Target +50%


GPU clock 1100 MHz


Memory clock 1400 MHz x4


Voltage NA-Fan control RPM @ Default


 


با حالت بالا قادر شدیم تا کلاک کارت را به 1125 مگاهرتز پایدار افزایش دهیم.


 


 


نتایج اور کلاک


 


 


lq98znniyfy63sxeze3o.jpg


 


 


qsg41adcy41wvi59rpfs.jpg


 


 


حدود 5 تا 10درصد افزایش کارایی


 


 


8zgrwatkw4vzkgb6o59k.png


 


عکس برداری حرارتی نشان میدهد که دمای VRM به بیش از 86 در جه رسیده است.دمای GPU ها همچنان در محدوده عالی عملیاتی است.


 


 


سخن آخر و جمع بندی


 


هیولای Hawaii XT برا رام کردن مناسب نیست .AMD  اولین چالش پیش رو رو با نصب  سیستم کولینگ هیبرید حل نموده است که مشکلات حرارت را کاملا برطرف نموده است.البته این سیستم کولینگ احتیاج به یک تهویه فوق العاده قوی دارد زیرا در صورت عدم تهویه مناسب 500 وات گرما در کیس رها خواهد شد .د رعوض شما کارایی به دست خواهید آورد فراتر از تصور و د رکنارش قطعه سخت افزاری شگفت انگیز که بازی کردن را فوق العاده لذت بخش خواهد نمود.


 


سطح دمای تولیدی د رمحدوده 70 درجه میباشد البته  زیر استرس کامل ،و این خیلی عالیست که 500 وات گرما از سطح دو GPU جمع شده  توسط یک رادیات با فن 120 میلیمتری دفع می شود.سطح صدای تولیدی هم با توجه به وجود دوفن با دورهای متغییر به طور طبیعی کمی بالاست هر چند اگر از رادیات 240 میلمتری دو فنه استفاده میشدقطعنا نتیجه بهتری ایجاد میشد.که البته این قابل درک است چون همه افراد  قادر به نصب سیستم پیچیده رادیاتور  دو فنه در کیس های خود نیستند.


 


 


 


q9fv5vp3hpg4yhewmce.jpg


 


 


 


ظاهر کارت عالیست!نور قرمز در کنار لوگو در ترکیب با فلز خاکستری رنگ حس عجیبی دارد.PCB کاملا سفارشی طراحی شده تا نه تنها دو پردازنده را درخود جا دهد بلکه با کیفیت بالا وکنترل دقیق میزان مصرف از طریق تنظیم کننده هایش چرخه عمر و پایداری را افزایش دهد.کاور پشتی نیز به خوبی از اجزاء گران قیمت برد حفاظت میکند و نمیگذارد که کارت زیر بار سنگین وزن خم شود.


 


مصرف هم بالاست در مقابل کارایی هم بالاست پس ایرادی نمیتوان گرفت.یک عدد R9-290X حدود 275 وات TDP دارد پس دو کارت در کنار هم حدود 50وات کاهش مصرف نشان میدهند که این بدلیل طراحی سفارشی برد و  و بهینه سازی های انجام شده است.با یک کارت 850 تا 1000 وات پاور نیاز دارید و با دو کارت به 1250 وات پاور یا بیشتر هم احتیاج است.


 


کارایی اجرای بازی ها عالیست. د راکثر تست های ما ازرزولوشن های فوق سنگین استفاده شد و همگی موفق آمیز بودند.البته درایور های موجود هنو ز هم برای حالت کراس فایر این کارت ها جای بهینه سازی دارند. 4گیگابایت حافظه برای هر GPU در دسترس است که قادر هستند سنگین ترین  رزلوشن ها را بافر کنند.


 


اور کلاک هم تاثیر تقریبا مثبتی داشت هر چند با این سطح کارایی کاملا بی دلیل به نظر میرسد.برای کلاک GPU از 1018 مگاهرتز به 1100 مگاهرتز رسیدیم  و مموری را نیز در رنج 5600 تا 5800 دستکاری کردیم.این افزایش ها چیزی حدود 5 تا 10 درصد افزایش کارایی به همرا ه داشت.


 


 


7sxs3b31pg0afmtz4mky.jpg


 


 


محصولی عالی وارد بازار شده است،ما هیچ وقت انتظار دیدن این کارت را حداقل با این مشخصات نداشتیم .سریعترین گرافیک جهان واقعا عرضه شده است.البته کراسفایر همیشه برای کاربران مشکلاتی به بهمراه داشته است  که دراین دوسال گذشته AMD با عرضه hot-fix هایی در زمان عرضه بازی های برجسته  و عنوان های مختلف سعی نموده است از مشکلات بکاهد.کارت در طراحی و ظاهر دوست داشتنی است و دما عالیست با کمک این سخت افزار فوق قوی ما تقریبا هیچ latency در اجرا ها نداشتیم و فریم ریت روان در زلوشن های سنگین نشان میدهد که AMD واقعا تلاش نموده است تا micro stuttering هارا به طور کامل حزف کند.


قیمت اولیه این کارت حدود 1099 یورو برابر با 1499 دلار امریکاست.در 21اپریل این محصول در دسترس  خواهد بود.اینکه قیمت منطقی است یا نه کاملا به شما بستگی دارد.


ما فکر میکنیم AMD محصولی عالی به بازار فرستاده و تا جا ی ممکن سعی کرده دما و صدا را کنترل کند.توانایی این کارت فراتر از تصور است و بنابراین جایزه TOP PICK به آن تعلق میگیرد!!


 


We are impressed, very much so


 


 


 


 


مقالات تهیه شده توسط لایون کامپیوتر


ترجمه و تنظیم رضا قاسمی


منبع guru3d

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود برهمه دوستان

آقا من دیشب اومدم استراحت کنم طبق روال همیشه یک گشتی توی نت زدیم و چکی کردیم و نوت بوکها رو دانلود به شارژ!!سیستم ها خاموش!!یک دفعه چشمتون روزبد نبینه دیدم این گورو این مقاله خفن رو به عنوان اولین جایی که تست  و بررسی کردن این کارت 295 رو تاپیک زد مثل اینکه چند ساعت پیش  amd براشون ارسال کرده خدا نصیب کنه!! حالا من هم خسته ولی با خودم گفتم بیدار بمونم در راه علم دانش کم بیخوابی نکشیدیم اینم روش!!تا صبح دوستان عزیز از بقیه فروم های  چه داخل و چه خارج عقب نمونن و ضمنا فکر میکنم اولین فرومی بودیم که در داخل نقد وبررسی کارت رو تاپیک زدیم  طرفای 3 شب !!البته بررسی نه اخبار چون ا ین چند وزه اخبار زیاد بود سایت های  داخلی و خارجی  خبر و عکس میزدن که همه هم تقریبا یک چیز بود ولی  فروم ما همپای سایت guru3d  مقاله روبه زبان شیرین فارسی برای دوستان ارائه کرد.

امیدوارم از خوندن مطلب لذت ببرید آقا ما بریم یکم استراحت!! (:| (:|

انشالله ظهر میام نقطه نظرات  رو میخونم

کوتاهی توی تایپک بود ببخشید به بزرگی خودتون خیلی فشرده کارشده!! @};- :I Do not Know:

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

خسته نباشید داداش رضا

ولی خودمونیم حالا این کارت تایتانz چقدر میتونه از 295 بالاتر باشه در صورتی که سایت guru3d در کنارش دوتا 780ti به صورت sli تست کرده

اگه فقط مربوط به درایور باشه خوب amd هم مثل زمان درایور 12.11 یک درایور دیگه مثل اون رو میده تا حرفی واسه گفتن نمونه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

رکورد زدی این دفعه خیلی سریع 

 

خود اون کیف 100 دلار می ارزه به من کیفش رو هم بدن کافیه

 

دما 60 خیلی عالی 

 

ولی 2 تا 780ti با درایور جدیده خیلی بیشتر پرفورمنس داره و می شه 1400 دلار ولی خوب اون کیفش 100 دلار می ارزه دیگه 

 

با اینکه فن nvidia هستم ولی قیمت های amd رو خیلی دوست دارم 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

 

خسته نباشید رضا جان.

 

دیروز عصری اولین سایتی که بررسی رو گذاشت Techpowerup بود و به فاصله 3 دقیقه guru3D و Tomshardware هم بررسی رو قرار دادند .

برای بررسی موشکافانه من همیشه سایت Techpowerup رو مطالعه می کنم چون تا چیپ حافظه رو عکسش رو میذاره ! :دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

عالی بود رضا جان

خط به خط رو خوندم لذت بردم

ممنون بابت ترجمه عالی ای که انجام دادی @};-

فقط یه نکته جالب اضافه شدن پرچ و لوگوی ال ای دی دار به محصولات AMD هست :

 

5lizfeqzfv31w51641is.jpg

bfy4lv5cz0mm9utdgil5.jpg

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود عزیز 


خیلی عالی هست 


فقط یه پیشنهاد دارم واسه زیبایی بیشتر تایپیک هاتون 


که ترجیحا تصاویر و متون رو وسط چین قرار بدید  


خیلی جالت تر و زیبا تر به نظر میاد 


امتحان کنید 


تشکر از بررسی خوبتون 


@};-  @};-  @};-  @};-  @};-  @};-  @};-


ویرایش شده توسط atisoc0936
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

آفرین و خسته نباشید میگم ، 

امتیاز 1000 هم من دادم :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

 

خسته نباشید رضا جان.

 

دیروز عصری اولین سایتی که بررسی رو گذاشت Techpowerup بود و به فاصله 3 دقیقه guru3D و Tomshardware هم بررسی رو قرار دادند .

برای بررسی موشکافانه من همیشه سایت Techpowerup رو مطالعه می کنم چون تا چیپ حافظه رو عکسش رو میذاره ! :دی

درود ممنون بله سایت techpoweruo هم یکی از اون سایت های دئست داشتنیه.حتما سراغش خواهم رفت برای چند بررسی حالا که شما اسرار دارید .ضمنا برای دانلود Gpuz و cpu zهمیشه دایرکت میشیم به techpowerup نمیدونم بررسی نکردم آیا سازنده این برنامه ها هم هست؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود عزیز 

خیلی عالی هست 

فقط یه پیشنهاد دارم واسه زیبایی بیشتر تایپیک هاتون 

که ترجیحا تصاویر و متون رو وسط چین قرار بدید  

خیلی جالت تر و زیبا تر به نظر میاد 

امتحان کنید 

تشکر از بررسی خوبتون 

@};-  @};-  @};-  @};-  @};-  @};-  @};-

 

درود گرامی تشکر ازنقطه نظر شما

ما موقع تاپیک زدن وسط چین میزاریم ولی وقتی میخواید ایجاد کنید عکس ها به صورت اتوماتیک به گوشه منتقل میشن با حامد جان هم در میان گذاشتم مثل اینکه از خود ویرایشگر سایته!اگر اندازه عکس ها مختلف باشه نمیشه کاریش کردو لی وقتی حامد جان مطلب رو میزاره توی سایت اصلی اونجا دیگه چون قابل ویرایش نیست وسط چین میمونن.!

بهرحال تشکر

آفرین و خسته نباشید میگم ، 

امتیاز 1000 هم من دادم :D

ممنون زحمت کشیدید

 

تشکر از شما با این همه اطلاعات جدیدی که به تاپیک اضافه کردید

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

در یک کلام واقعا کولاک کردید 

خسته نباشید

 

ممنون

سلام

 

عالي / خسته نباشي رضاجان @};- @};-

 

درود بر شما تشکر

سلام

خسته نباشید داداش رضا

ولی خودمونیم حالا این کارت تایتانz چقدر میتونه از 295 بالاتر باشه در صورتی که سایت guru3d در کنارش دوتا 780ti به صورت sli تست کرده

اگه فقط مربوط به درایور باشه خوب amd هم مثل زمان درایور 12.11 یک درایور دیگه مثل اون رو میده تا حرفی واسه گفتن نمونه

درود

تایتان z رو هم به محض بررسی براش تاپیک میزنم بعد مقایسه ها رو بینشون از این تاپیک با اون تاپیک انجام میدم .والا کارایی فکر نمیکنم خیلی دیگه با این کارت اختلاف داشته باشه اگر قوی تر باشه که دیگه هیچ امسال جای کارت گرافیک هیولا ساختن!

رکورد زدی این دفعه خیلی سریع 

 

خود اون کیف 100 دلار می ارزه به من کیفش رو هم بدن کافیه

 

دما 60 خیلی عالی 

 

ولی 2 تا 780ti با درایور جدیده خیلی بیشتر پرفورمنس داره و می شه 1400 دلار ولی خوب اون کیفش 100 دلار می ارزه دیگه 

 

با اینکه فن nvidia هستم ولی قیمت های amd رو خیلی دوست دارم 

من هم موافقم

 

عالی بود رضا جان

خط به خط رو خوندم لذت بردم

ممنون بابت ترجمه عالی ای که انجام دادی @};-

فقط یه نکته جالب اضافه شدن پرچ و لوگوی ال ای دی دار به محصولات AMD هست :

 

5lizfeqzfv31w51641is.jpg

bfy4lv5cz0mm9utdgil5.jpg

چاکریم مهدی جان خوشحالم که لذت بردی

حالا شما سه رو بگیر!!چشمات تیز بینه ولی باور میکنی اینقدر گرم نوشتن بودم اصلا به شباهت ها با کولر انویویا دقت نکردم!

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با وجود اینکه طرفدار انویدیا م ولی باید بگم :

"انویدیا ی عزیز , اینجا سر گردنه نیست و تو هم اینتل نیستی....لطفا جوگیر نشو" :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام

خسته نباشید داداش رضا

ولی خودمونیم حالا این کارت تایتانz چقدر میتونه از 295 بالاتر باشه در صورتی که سایت guru3d در کنارش دوتا 780ti به صورت sli تست کرده

اگه فقط مربوط به درایور باشه خوب amd هم مثل زمان درایور 12.11 یک درایور دیگه مثل اون رو میده تا حرفی واسه گفتن نمونه

 

درود دوست گلم 

اگر AMD میتونست حداقل تو کارتهای قبلیش یه تکونی به درایورهاش میداد اونکه شما میگین amd هم یه درزایور میزنه و اوکی میخاد همونو باید بتونه تا عرضه کنه انویدیا تونست و عرضه کنه انویدیا تونست و عرضه کرد و همچنین باید بگم درایورهای قبلی اتنویدیا هم شاهکار بودن اما این از همه شاهکار تر زد تا پوز amd رو بزنه من به نفع کارتی نیستم اما دو تا 780 ti رو ترجیح میدم به این کارت !

یک بار کارت دو هسته ای amd خریدم دیگه بمیرم نمیخرم :دی 

کلا کارتای دو هسته ای به دلیل اینکه روی یک برد سوار میشه نمیتونه اون کارایی رو بده ;)

ممنون رضا جان 

اها یه چیز دیگه که فرماوش کردم برا بازی فقط انویدیا 

کلا amd کارتاش تو بازی حالت انمیشن مانند داره کوه ها و اینا یه حالت مصنوعی داره با کارتای nvidia خیلی خیلی واقعی تر به چشم میاد 

ویرایش شده توسط Zalman1313
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خيلي ممنون عالي و مفيد بود

 

ولي من با zalman1313 موافق توي اون حس بازي انويديا بهتر است

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

اها یه چیز دیگه که فرماوش کردم برا بازی فقط انویدیا 

کلا amd کارتاش تو بازی حالت انمیشن مانند داره کوه ها و اینا یه حالت مصنوعی داره با کارتای nvidia خیلی خیلی واقعی تر به چشم میاد 

:clapping: :clapping: @};- :clapping: :clapping: @};-

منم تجربش رو دارم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

:clapping: :clapping: @};- :clapping: :clapping: @};-

منم تجربش رو دارم

همون قابلیت PhysX خودمونه که انویدیا بعد از خرید Ageia به کارت هاش اضافه کرد ;)

امیدوارم هر چه زودتر ای ام دی هم قابلیت مشابه که کارایی ش هم در همون حد باشه به کارت هاش اضافه کنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود دوست گلم 

اگر AMD میتونست حداقل تو کارتهای قبلیش یه تکونی به درایورهاش میداد اونکه شما میگین amd هم یه درزایور میزنه و اوکی میخاد همونو باید بتونه تا عرضه کنه انویدیا تونست و عرضه کنه انویدیا تونست و عرضه کرد و همچنین باید بگم درایورهای قبلی اتنویدیا هم شاهکار بودن اما این از همه شاهکار تر زد تا پوز amd رو بزنه من به نفع کارتی نیستم اما دو تا 780 ti رو ترجیح میدم به این کارت !

یک بار کارت دو هسته ای amd خریدم دیگه بمیرم نمیخرم :دی 

کلا کارتای دو هسته ای به دلیل اینکه روی یک برد سوار میشه نمیتونه اون کارایی رو بده ;)

ممنون رضا جان 

اها یه چیز دیگه که فرماوش کردم برا بازی فقط انویدیا 

کلا amd کارتاش تو بازی حالت انمیشن مانند داره کوه ها و اینا یه حالت مصنوعی داره با کارتای nvidia خیلی خیلی واقعی تر به چشم میاد 

نه نمیشه  گفت که کوه ها در فلان بازی مثلا روی انویدیا بهتره یا روی amd بدتر! این دو شرکت معمعاری هاشون فرق داره و هرک دوم از روش های متفاوتی موقع پردازش استفاده میکنن یکی هسته کودا داره یکی از واحد های پردازش استریمنگ استفاده میکنه کاملا روش های پردازش متفاوت هستندوبیشتر بحث درایور هست انویدیا کمی توی بحث درایور جلوتره چون باگ های گرافیکی توی بازی ها 99 درصد مربوط به درایور هستن برای مثال کارتی که 8 ماه پیش ساخته شده که اون موقع سازنده نمیدونسته چی میخواد روش اجرا بشه که باهاش هماهنگ کنه !درایور رابط سخت افزار و نرم افزار هستش اینجا و اگر این رابطه رو درست ایجاد نکنه مشلات زیاد میشن باگ های گرافیکی بوجود میاد و غیره ولی اینکه بگیم مثلا amd فلان کارتش نمیتونه یک سری کار ها رو انجام بده درست نیست.

ضمنا خدمت دوستمون هم بگم الان دو تا کارت 290x رو بخواهید بخرید میشه 4 میلیون شاید هم  بیشتر اگر از نسخه های غیر رفرنس باشه شاید تا 4/5 میلیون تومان .این کارت 1500 دلاری هم توی ایران دقیقا همین قدر خواهد بود شک نکنید.و اگر مشکل کراس فایر باشه با درایور ها برای این کارت هست برای دو تا 290 هم هست چون این کارت هم پیکر بندی کراس فایر داره .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 هفته بعد...

إنا لله وإنا إليه راجعون

شهادت برادر گرامی Crysis 3 رو به پی سی بازان گرامی تسلیت عرض میکنم!

ویرایش شده توسط laser1
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

إنا لله وإنا إليه راجعون

شهادت برادر گرامی Crysis 3 رو به پی سی بازان گرامی تسلیت عرض میکنم!

حیف شد 

من که خیلی باهاش حالیدم 

:crying:  :crying:  :crying:  :crying:  :crying:  :crying:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود برهمه دوستان

آقا من دیشب اومدم استراحت کنم طبق روال همیشه یک گشتی توی نت زدیم و چکی کردیم و نوت بوکها رو دانلود به شارژ!!سیستم ها خاموش!!یک دفعه چشمتون روزبد نبینه دیدم این گورو این مقاله خفن رو به عنوان اولین جایی که تست  و بررسی کردن این کارت 295 رو تاپیک زد مثل اینکه چند ساعت پیش  amd براشون ارسال کرده خدا نصیب کنه!! حالا من هم خسته ولی با خودم گفتم بیدار بمونم در راه علم دانش کم بیخوابی نکشیدیم اینم روش!!تا صبح دوستان عزیز از بقیه فروم های  چه داخل و چه خارج عقب نمونن و ضمنا فکر میکنم اولین فرومی بودیم که در داخل نقد وبررسی کارت رو تاپیک زدیم  طرفای 3 شب !!البته بررسی نه اخبار چون ا ین چند وزه اخبار زیاد بود سایت های  داخلی و خارجی  خبر و عکس میزدن که همه هم تقریبا یک چیز بود ولی  فروم ما همپای سایت guru3d  مقاله روبه زبان شیرین فارسی برای دوستان ارائه کرد.

امیدوارم از خوندن مطلب لذت ببرید آقا ما بریم یکم استراحت!! (:| (:|

انشالله ظهر میام نقطه نظرات  رو میخونم

کوتاهی توی تایپک بود ببخشید به بزرگی خودتون خیلی فشرده کارشده!! @};- :I Do not Know:

رضا خدا سایه تو یی کم نشه داداشششششششش گلم خیلی خیلی زحمت میکشی واقعا دسخوش فوق العادس کارهات

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...