رفتن به مطلب

Toshiba و SanDisk اولین حافظه های 15 نانومتری ناند فلش را تولید کردند


Recommended Posts

چیپ ها در انواع مختلف با ظرفیت ها، سرعت ها و اهداف متفاوت تولید می شوند. یکی از انواع این چیپ ها حافظه های NAND FLASH هستند که یکی از پر استفاده ترین نوع محصولات نیمه هادی به حساب می آیند. حال شرکت های توشیبا و سان دیسک هر دو به صورت رسمی تولید این نوع حافظ ها با فن آوری 15 نانومتری را آغاز کرده اند.

 

39mmuffrcn7wnkkhfepn.jpg

 

از لحاظ فنی هرچه فن آوری تولید چیپ ها برش نازکتر و  ریزتری از یک ترانزیستور در درون یک چیپ را شامل شود، به معنای پیشرفته تر بودن آن چیپ است. و هرچه یک چیپ پیشرفته تر باشد، کارایی آن بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر می شود.

 

از این رو اعلان خبر تولید حافظه های 15 نانومتری ناند فلش یک نقطه ی عطف تکنولوژیک برای هر دو شرکت توشیبا و سان دیسک به حساب می آید. به عبارت دیگر این پیشرفته ترین تکنولوژی عصر حاضر در تولید چیپ های حافظه است.

 

این دو شرکت ترانزیستور های 15 نانومتری را برای ساخت چیپ های 16 گیگابایتی جدید دو لایه ای MLC استفاده خواهند کرد. به گفته ی توشیبا این حافظه ها سرعتی معادل 533 مگابیت در ثانیه خواهند داشت که 1.3 برابر سرعت حافظه های 19 نانومتری فعلی است.

 

در این لحظه تنها تکنولوژی برتر که ممکن است روزی روی دست فن آوری 15 نانومتری توشیبا و سان دیسک بلند شود، فن آوری 14 نانومتری شرکت Globalfoundries است، اما تاکنون این فن آوری هنوز بوجود نیامده و از خروجی یا حضور فیزیکی چیپ های 14 نانومتری Globalfoundries هیچ اثری نیست.

 

کارخانه ی تولید چیپ توشیبا، به نام Yokkaichi در ناحیه Mie Prefecture در نزدیکی اوزاکا ژاپن واقع شده است. این کارخانه به زودی چیپ های 15 نانومتری سه لایه ای TLC نیز تولید خواهد کرد تا در SSD ها، تلفن های هوشمند، لپتاپها و تبلت ها نیز استفاده شوند.

 

در همین حال شرکت San Disk نیز به تولید نوعی حافظه 15 نانومتری ناند فلش با نام 1Z می پردازد که در انواع دو لایه MLC و سه لایه TLC برای نیمه ی دوم سال 2014 وارد بازار خواهد کرد.

 

لازم به ذکر است هر دو شرکت توشیبا و سان دیسک همکاریهای بسیار نزدیک برای تولید چیپ در ژاپن دارند.

 

به نظر می رسد وضعیت صنایع نیمه هادی جهان در حال حاضر بی شباهت به نمایش سیرک نیست. چند روز پیش اخباری از صنایع نیمه هادی TSMC منتشر شد که هر دو مشتری خود، یعنی AMD و nVidia را نا امید کرد. TSMC نتوانست چیپ های 20 نانومتری مورد نیاز این دو شرکت را به موقع تولید کند و از این رو AMD و nVidia ناچار هستند در طول سال 2014 همچنان چیپ های 28 نانومتری سابق خود را بهینه و مجددا" همانها را به عنوان نسل جدید کارتهای گرافیک روانه ی بازار کنند.

 

fdd5g80ig9heu4llg84.jpg

 

بعد از آن خبری منتشر شد در مورد ابراز تمایل برایان زانیچ، رییس هیئت مدیره ی فعلی شرکت اینتل، مبنی بر آمادگی اینتل برای دریافت سفارشهای احتمالی nVidia و AMD برای تولید چیپ های 20 نانومتری مورد نیازشان.

 

این درحالیست که پیش از این کارخانجات اینتل صرفا" به صورت اختصاصی و انحصاری برای اینتل دست به تولید چیپ می زدند و این اولین بار است که یکی از مدیران ارشد اینتل برای پذیرش سفارشات تولید چیپ برای دیگر شرکتها تمایل نشان میدهد.

 

ضعف کارخانجات TSMC در تولید چیپ های 20 نانومتری ممکن است به قیمت از دست دادن بهترین مشتریان خود یعنی AMD و nVidia تمام شود و در این بین در صورت تمایل، کارخانجات اینتل می تواند این دو مشتری VIP را از آن خود کند. بر کسی پوشیده نیست هم اکنون اینتل در حال تولید چیپ های 22 نانومتری خانواده ی Haswell است و به زودی باید خط تولید خود را برای ساخت چیپ های 14 نانومتری پردازنده های Broadwell آماده کند. پس به خوبی می تواند از پس سفارش های 20 نانومتری بر آید. چرا وقتی سامسونگ و Texas Instruments می توانند سفارشات دیگر شرکت ها را قبول کنند، اینتل از این کار خودداری کند؟

 

6tf9xfuozizj1706l8yl.jpg

 

حتی اگر AMD و nVidia نخواهند سفارشات خود را به اینتل بدهند، همینکه اینتل درهای خود را به سوی پذیرش سفارشات شرکت های ثالث باز کند، به اندازه ی کافی سفارش دهند در بازار های جهانی وجود دارد که چرخهای تولید برخی کارخانجات بلا استفاده ی اینتل را مجددا" به کار اندازد.

 

به نظر می آید هر اتفاقی در صنایع نیمه هادی جهان رخ دهد، اینتل هرگز در هیچ موردی متضرر نمی شود. یا حتی از لحاظ فنی کم نمی آورد. البته مورد آخر شاید بیشتر به خاطر سیاست های سخت گیرانه ی عدم انتشار ضعف های فنی این کارخانه باشد.   

 

به هر صورت، در حال حاضر اینتل فقط برای تامین نیاز های خود چیپ می سازد، اما اگر پیشنهاد رییس هیئت مدیره ی آن مبنی بر پذیرش سفارشات دیگران جدی باشد، شاید در آینده، وضعیت این بازار دچار تغییرات اساسی شود.

 

منابع: softpedia.com - wikipedia.org - kitguru.net - softpedia.com

مترجم و گردآورنده: آرمین ابیشی

ویرایش شده توسط ARMIN 2012
لینک به دیدگاه
Share on other sites

تصور کنید روزی رو که حافظه ها نتنها بجای 15 نانومتر بلکه 1 نانومتر و یا حتی در مقیاسی کوچکتر از 1 نانومتر ساخته بشوند، چه می شود؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...