رفتن به مطلب

بررسی خطای TDR در محیط ویندوز


Recommended Posts

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

TDR یا Timeout Detection and Recovery

 

 

درود بر دوستان گرامی

 

اکثرشما  کاربران  کارت های گرافیکی Nvidia  , ATI  هر از گاهی شده با پیغام خطایی روبرو میشوید که برای کسانی که تجربه کافی ندارند درابتدا کمی ترسناک است و بعضی ها هم این خطا را  مختص کارت های انویدیا و گروهی ایراد کارت های AMD میدانند .در زمان ایجاد این خطا تصویر نمایشگر تیره میشود و بعد از چند ثانیه  به محیط دسکتاپ برگشته و این خطای پایین نشان داده میشود و یا بعد از تیرگی تصویر و قطع ارتباط با دسکتاپ خطای بلو اسکرین مرگ نشان داده میشود.

 

تصویری از خطا:

5debd4uqep9q1g6ruxi.jpg

 

من هم با دوستان زیادی روبر و شده ام که این  خطا را تجربه کرده و در باره آن اطلاع خاصی ندارند و یا حتی دیده ام کسانی را که به خیال اینکه کارت گرافیکشان خراب است قصد تعویض و یا فروش آن را کرده اند!حتی نصب مجدد سیستم عامل نیز از راهکار های ارائه شده توسط بعضی از دوستان است.هدف از ایجاد این تاپیک آشنایی کاربران گرامی با یکی از متداول ترین خطاهای سیستم عامل ویندوز برای کاربران دسکتاپ است.

 

خطای TDR یا مخفف شناسایی  اتمام وقت و بازیابی  یکی از شاخصه های سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت است(نسخه vista به بالا) که کارش شناسایی مشکلات پاسخ گویی کارت گرافیک و  بازیابی و بازگشت به دسکتاپ در حال کار ،به وسیله راه اندازی مجدد کارت گرافیک است.اگر سیستم عامل پاسخی از کارت گرافیک در یک محدوده زمانی خاص (زمان پیش فرض 2 ثانیه است)دریافت نکند ،سیستم عامل کارت گرافیک را راه اندازی مجدد خواهد نمود.اگر سیستم عامل قادر به راه اندازی مجدد درایور کارت گرافیک نباشد،سیستم شما احتملا قفل شده و یا با صفحه آبی مرگ روبرو خواهید شد.

 

قبل از بوجود آمدن TDR مشکلات درایورهای گرافیکی  معمولا به فریز شدن سیستم ختم می شدند و درنهایت کاربرباید به صورت فیزیکی و سخت افزاری سیستم را راه اندازی مجدد می نمود.

اگر TDR فعال باشد و شما این خطا را مشاهده کنید "Display driver stopped responding and has recovered," بدان معنی است که سیستم عاملبه درستی  و با موفقیت درایور راه انداز گرافیک را Reset نموده است.

 

این مقاله به شما نشان میدهد که چگونه فایل crash dump را بدست آورید.تیم پشتیبانی Nvidia ممکن اتس از شما بخواهد که فایلcrash dump رااز خطای TDR برایشان ارسال کنید زیرا این فایل حاوی اطلاعات فوق العاده مهم درباره درایور کارت گرافیک در زمان کرش کردن بوده است.

 

انواع فایل های crash dump

 

دو مدل پایه کرش داریم:

 

Kernel Mode Crash -که صفحه  آبی مرگ نیز خوانده میشود Blue Screen of Death یا BSOD . این یک کرش سیستمی است.سیستم یا صفحه آبی را نشان خواهد داد یا به صورت اتوماتیک راه اندازی مجدد خواهد شد.

 

User Mode Crash- این نوع کرش به دلیل خطاهای دسترسی بوجود می آید که  باعث میشد application د رحال اجرای کاربر مثل بازی یا مرورگر وب کرش کند ولی باعث فریز شدن کل سیستم یا راه اندازی مجدد نخواهد شد .

 

کرش سیستمی یا BSOD:

 

کرش سیستمی یا کرنل مد در شکل های مختلف بوجود میآید.

Minidump
Complete Memory Dump
Kernel Memory Dump
Small Memory Dump

 

در اکثر مواقع از شما خواسته میشود تا یک فایل minidump را که معمولا سایز های خیلی کمی دارند و و یمشود براحتی آنها را به ایمیل ضمیمه مکرد آماده کنید.د رحالت پیش فرض سیستم عامل ویندوز یک minidump را در هر زمان بوجود امدن یک BSOD ایجاد کرده و ذخیره میکند.فایل kernel mode crash dumps را میتوان به صورت پیشفرض  در آدرس زیر پیدا نمود...

 

c:\windows\minidump

 

نام این فایل ها "MiniDDMMYY-NN.dmp" است که DDMMYY نشان دهنده روز/ماه و تاریخ است .NN یک شمارنده است که از شماره 01 شروع شده ونامگذاری میگردد و هر دفعه یک BSOD اتفاق بی افتد یک شماره بالاتر خواهد رفت.

 

برای  فایل های fmp  مربوط به TDR  و نه صفحه آبی مرگ  مکان ذخیره سازی در اینجاست:

 

 c:\windows\livekernelreport

 

 

کرش برنامه ها Application Crash

 

حالت کرشUser Mode Crash   در دو حالت full و mini size موجود هستند.فرایند بدست اوردن اتوماتیک یک User Mode Crash به طور کامل توسط مایکروسافت  به شکلی دقیق و  با جزییات این لینک  توضیح  داده شده است .

 

(دوستان توجه داشته باشید که لینک های  ارائه شده توسط انویدیا  از سوی مایکروسافت  را هم بزودی ترجمه کرده و ضمیمه تاپیک خواهم نمود چون مستلزم  بررسی دقیق میباشند مخصوصا لینک دوم که حجم بالایی دارد).

 

برای دسترسی به فایل کرش مسیر پیش فرض در زیر ارائه شده است:

 

1-روی صفحه کلید دکمه windows و کلید R را همزمان فشا ردهید تا فرمان RUN اجرا شود.

2-در فرمان RUN عبارت روبرو را تایپ کنید: %LOCALAPPDATA%\CrashDumps

3 دکمه Ok   را کلیک کنید.

4- این کار باید پوشه پیش فرض ویندوز را جایی که log های ویندوز ذخیره می شوند .به دنبال جدید ترین فایل های ایجاد شده بگردید  که با آخرین درایور ها رخ داده است.

 

اگرapplication شما بیش از حد و دائم کرش میکند تیم پشتیبانی انویدیا ممکن است از شما فایل fulldump را بخواهند تا دسترسی به میزان اطلاعات بیشتری داشته باشند..البته دسترسی به فایل fulldump کرش به صورت دستی معمولا آسان تر است.

 

1-وقتی برنامه ایی کرش میکند  و ویندوز پیغام خطای مربوطه را نمایش میدهد هیچ پنجره ایی  را نبنیدید.

2-دکمه های ctrl+alt+delرا فشار دهید تا صفحه lock screen نمایش داده شودو از آن بخش task manager را انتخاب کنید  .

3-بدنبال برنامه ایی که کرش کرده بگردید  و روی فایل کلیک راست کنید .بعد گزینه "Create Dump File" را انتخاب کنید.

 

 

jyb5s5n53fer2iefdd.jpg

 

 

 

4-این کار یک large Dump file ایجاد میکند.وقتی فایل ساخته شدفنام و مکان ساخته شدن این فایل توسط ویندوز به شما نشان داده میشود.

 

5-فایل های گزارش کامل معمولا بین  1GB تا 1.5 GB حجم دارند بخاطر حجم بالا نمیتوان این فایل ها را ضمیمه ایمیل ها کرد.

باید آنها را در file hosting  ها آپلود نمود.یا از سرویس جابجایی فایل استفاده کرد.تیم پشتیبانی انویدیا با آن به کمک شما خواهند آمد.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره TDR لطفا به این لینک در سایت مایکروسافت بروید.

 

منبع:Nvidia

ترجمه و تنظیم رضا قاسمی
 

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون خیلی مفید بود

جدا از مضمون تاپیک , همین که سیستم فریز نمیشه خودش نعمتیه و در شرایط خاص از گرفتن کد 00 جلوگیری میکنه :دی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود بله این روحتما باید کار میکردم-خیلی ها با این مشکل روبرو میشدن-البته این tdr نبود قدیم سیستم ها خیلی بیشتر هنگ و کرش میکردن  و یکی از دلایل پایداری بیشتر ویندوز 7 به بالا در مقابل قدیمی تر ها همینه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...