رفتن به مطلب

Recommended Posts

jbhqb17bytzfzgtjfui.jpg


 


امروزه تکنولوژی به کمک خیلی از ورزش ها آمده که قسمتی از آن ها را میتوانید در کشتی و والیبال توسط Video Check مشاهده کنید که چطور میتوان یک امتیاز را هم توسط تکنولوژی گرفت.


 


syrb2nl0m3kjy9c3iaxu.jpg


 


اما استفاده از تکنولوژی در بازی فوتبال همیشه مورد انتقاد های فراوانی بوده و هست. به دلیل اینکه سرعت بازی بالا است، بسیاری از تکنولوژی ها قابل استفاده نخواهند بود.


گل کریستال پالاس در مقابل بریستول سیتی که توپ با میله انتهای دروازه برخورد کرد که داور و کمک داور در آن صحنه ضربه دروازه اعلام کردند را به یاد دارید؟


در هر صورت اشتباهات داوری باعث میشود که گلی زده شود ولی هیچ وقت محاسبه نشود. بسیاری فیفا را مقصر میدانستند که اجازه نمیدهد در فوتبال از تکنولوژی استفاده شود. اما فیفا به دنبال چیزی بود که به سرعت در بازی فوتبال لطمه ای وارد نکند.


از سالها پیش یعنی سال 2000 که در جام آفریقا پنالتی نیجریه در مقابل کامرون توسط اشتباه داوری محاسبه نشد و کامرون قهرمان آن جام شد، داستان استفاده از این وسایل نیز بیشتر اهمیت پیدا کرد. این اتفاق در سال 2005 نیز برای تاتنهام در مقابل منچستر نیز رخ داد. بعد از این اتفاق، فیفا تصمیم گرفت که سیستمی را که توسط آدیداس معرفی شد را تست کند. سیستم به گونه ای بود که درون یک توپ از یک میکروچیپ استفاده شد تا به وسیله سنسور های تعبیه شده در دروازه، عبور توپ از خط را گزارش دهد. سپ بلاتر در این مورد گفت : "ما تعداد زیادی از این سیستم ها را تست کردیم، اما نتایج کاملا واضح نبود." در این زمان سپ بلاتر این سیستم ها را کاملا رد کرد به دلیل این که دقت استفاده از تنها 95% بود.


 


wj5x97sg30s68em73jno.jpg


 


در مارس سال 2010 فیفا اسنفاده از چنین تکنولوژی های را به کلی ممنوع کرد. در یک نظر سنجی از 48 نفر از کاپیتان های تیم های حاظر در جام یوفا، 90% آنها با استفاده از چنین تکنولوژی هایی موافق بودند. در جام جهانی 2010 شوت سرکش فرانک لمپارد بازیکن تیم ملی انگلیس را به یاد دارید؟ پذیرفته نشدن گل باعث باخت انگلیس مقابل آلمان با نتیجه 4-1 شد. بعد از تمام این اتفاقات و این که بسیاری پرونده استفاده از تکنولوژی را بسته میدانستند ولی بلاتر بازگشایی دوباره مذاکرات درباره این موضوع را اعلام کرد.


قبل از یورو 2012، میشایل پلاتینی رئیس یوفا، استفاده از این سیستم ها را رد کرد و در مقابل به مذاکره برای استفاده از دو کمک داور در کنار دروازه را شروع کرد. که این نظریه نیز با باخت تیم اوکراین در مقابل انگلیس از بین رفت. در آن بازی مارکو دویچ شوتی را به سمت دروازه روانه کرد که قبل از دیده شدن توسط داوران که توپ از خط گذشته است، توسط دروازبان انگلیس مهار شد.


 


نقش IFAB


 


هیئت مدیره انجمن بین المللی فوتبال (the International Football Association Board ) تمام قوانین بازی را وضع میکند. برای تصویب بک قانون در فوتبال به 6 رای از مجموع 8 رای نیاز است. از این میان 4 رای مختص فیفا است و 4 رای بعدی متعلق به اولین فدارسیون های فوتبال است. که شامل فدراسیون های کشور های، انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی میباشد.


 


تست اولیه


 


در جولای سال 2011، فیفا تست 10 سیستم کنترل خط برای دروازه را به تصویب رساند، با این شرط که تمام این سیستم ها باید داور را در کمتر از 1 ثانیه در هنگام گل شدن توپ با خبر سازد. پیام باید توسط سیگنال های بصری و ارتعاش مخابره شوند. تست ها توسط EMPA بین ماه های سپتامبر و دسامبر سال 2011 انجام شد.


 


سیستم Cairos GLT


 


7n0w0hk6u8ucf3tet1qt.jpg


 


این سیستم توسط شرکت Cairos Technologies AG، در کنار آدیداس ابداع شد. سیستم GLT (Goal-line Technology) از یک میدان مغناطیسی برای دنبال کردن توپی که داخل آن سنسوری تعبیه شده بود، استفاده میکرد.کابل های نازک با جریان الکتریکی در محوطه جریمه و همچنین پشت دروازه تعبیه شد که یک شبکه را ایجاد می کند.  سنسور میزان شبکه مغناطیسی را اندازه میگیرد و اطلاعات را به یک کامپیوتر ارسال میکند تا تعیین شود که توپ از خط عبور کرده است یا خیر. اگر توپ از خط عبور کند، یک سیگنال رادیویی در کسری از ثانیه به ساعت داور ارسال میشود. آدیداس توپی را طراحی کرد که میتواند از سنسور حتی در مقابل ضربات سنگین نیز محافظت کند. Cairos ادعا کرد که این سیستم آنی است، ولی منتقدان، این نگرانی را که تکنولوژی باعث کاهش سرعت بازی میشود را داشتند. سیستم قبلی Cairos که در مسابقات 2005 FIFA U-17 World Championship استفاده شده بود، به اندازه کافی دقیق و سریع نبود.


در 25 فبریه سال 2013، فیفا به تکنولوژی شرکت Cairos مجوز داد و آن را برای استفاده در مسابقات فوتبال پذیرفت.


 


سیستم Goalminder


 


موسسان سیستم Goalminder هری بارنس (Harry Barnes) و دیو پاردن (Dave Parden) هستند که پس از باخت تیم محبوبشان، بولتون، به دلیل گلی که هیچ گاه زده نشده بود، به  فکر ساخت این چنین سیستمی افتادند. در آن زمان توجحی به این تکنولوژی نشد، اما پس از مردود شناختن گل فرانک لمپارد در جام جهانی 2010، باعث شد تا بررسی هایی برای وجود چنین سیستمی در دستور کار فیفا قرار بگیرد. این تکنولوژی با استفاده از دوربین های سرعت بالا که تیرک ها و همچنین خط دروازه را هدف قرار داده اند با سرعت 2000 فریم بر ثانیه تصویر برداری میکند و یک هشدار به صورت بصری را در کمتر از 5 ثانیه به داور منتقل میکند. این سیسنم نیازی به کالیبره شدن ندارد، فقط شواهد بصری کار خود را انجام میدهند. این سیستم از لحاظ هزینه هم به صرفه بود، زیرا نه به دوربین های گران قیمت نیازی بود و نه به کندن زمین فوتبال.


 


سیستم Goalref


 


rcnx3t2z22vp50g1r7vo.jpg


 


GoalRef شامل یک مدار الکترونیکی منفعل جاسازی شده در توپ و میدان مغناطیسی با فرکانس پایین در اطراف دروازه است. هر تغییری در زمین و یا پشت خط دروازه توسط سیم پیچ هایی که در تیرک جاسازی شده اند شناسایی میشوند که به ثمر رسیدن یک گل را آشکار میسازد. با تولید میدان های مغناطیسی کم در اطراف دروازه ها، Goalref یک موج رادیویی معادل با یک پرده نور را ایجاد میکند. زمانی که توپ کاملا از خط دروازه عبور میکند تغییر در میدان مغناطیسی ایجاد میشود. سپس بلافاصله هشدار گل برای مقامات بازی با استفاده از سیگنال های رادیویی رمز نگاری شده به ساعت مچی داوران ارسال میشود.


 


سیستم Hawk-Eye


 


pa14j0biqto3sposu2s4.jpg


 


سیستم Hawk-Eye اولین بار در سال 1999 ایجاد شد. سیستم Hawk-Eye در حال حاضر در کریکت،تنیس و سنوکر استفاده میشود. این سیستم بر پایه جهت یابی مثلثی به وسیله داده های زمان بندی شده و تصاویری که توسط دوربین های سرعت بالا در نقاط مختلف زمین دریافت میشوند، کار میکنند. این سیستم از دوربین های سرعت بالا برای جهت یابی و دنبال کردن توپی که در حال پرواز است استفاده میکند. نرم افزار مکان توپ را در هر فریم به وسیله پیکسلی که توپ در آن قرار دارد، شناسایی میکند. نرم افزار مسیر توپ را میتواند دنبال کند و حتی قادر است که مکانی که توپ به زمین برخورد میکند را نیز پیش بینی کند حتی در صورتی که دید تعدادی از دوربین ها نیز مسدود شده باشد. این سیستم همچنین مسیر پرواز توپ را ثبت و در یک دیتابیس برای ایجاد تصویر گرافیکی از مسیر پرواز توپ ذخیره میکند که این تصاویر میتواند برای مفسران، مربیان و تماشاچیان به نمایش در بیاید. داده های به دست آمده از این سیستم همچنین میتوانند برای تجزیه و تحلیل و آمار بازیکنان استفاده شود. این پیشنهاد شامل قرار دادن هفت دوربین برای هر دروازه در استادیوم مشود. این سیستم تقریبا بدون مکث عمل میکند که قادر است داور بازی را در کمتر از یک ثانیه از گذشتن توپ از خط با خبر سازد. منتقدان این سیستم ادعا میکنند این سیستم باعث کاهش سرعت در روند بازی میشود و همچنین نتایج حواشی بازی در خطای سیستم بسیار بزرگ خواهد بود.


 


z581qmv7tpjvrwx1gy52.jpg


 


راجر فدرر و رافائل نادل از دقت این سیستم در تنیس انتقاد کردند. (در حالی که فدرر در حال حاضر از استفاده این سیستم در فوتبال حمایت میکند.)


 


e3l3ie60k390321h940b.jpg


 


تکنولوژی های مد نظر IFAB


 


در سوم مارس سال 2012،IFAB اعلام کرد که دو سیستم از 9 سیستم معرفی شده برای مرحله دوم تست انتخاب شده اند. این دو سیستم Hawk-Eye و Goalref بودند.


 


 


 


en8alqdjodzw7su21ajr.jpg


 


فاز دوم آزمایشات


 


در فاز دوم آزمایشات، هر دو تولید کنندگان یک استادیوم را برای تست حالت هایی که احتمال اتفاق افتادن آنها در بازی بسیار است را انتخاب میکنند. تست ها همچنین در تمرینات حرفه ای و آزمایشگاه ها برای شرایط مختلف آب و هوایی و شرایط مختلف میدان های مغناطیسی انجام پذیرفت.


 


Goalref


 


این سیستم آلمانی در 23 می 2012 برای دو بازی سوپرلیگ آلمان همگام سازی شد.


 


Hawk-Eye


 


hmdofvah9sghbwm49sam.jpg


 


اولین مسابقه ای که توسط سیستم Hawk-Eye که در انحصار شرکت سونی قرار دارد زیر نظر قرار گرفت، روز شانزدهم می 2012 در بازی بین دو تیم ایستلی و توتون (Eastleigh F.C vs A.F.C Totton) در مسابقات Hampshire Senior Cup در ورزشگاه سنت ماری شهر ساوتهمتون در انگلستان بود. با این حال که از این سیستم استفاده شد بود، در تصمیم گیری های داور خلالی ایجاد نکرد و فقط توسط گروه مستقل فیفا مورد خواندن و ارزیابی قرار گرفت. این سیستم همچنین در بازی دوستانه انگلستان و بلژیک در دوم ژوئن برای بار دوم نیز استفاده شد.


 


معرفی


 


در دسامبر سال 2012 فیفا اعلام کرد که از سیستم کنترل خط در مسابقات جام باشگاهای جهان 2012 ژاپن استفاده خواهد کرد. تکنولوژی Hawk-Eye در استادیوم تویوتا و Goalref در استادیوم بین المللی یوکوهاما مورد استفاده قرار گرفت.


 


 


y7jb3bo1jst71atwkl.jpg


 


در آپریل سال 2013 فیفا اعلام کرد که سیستم Goalcontrol، که بر پایه دوربین عمل میکند، در جام کنفدراسیون های سال 2013 مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت موفقیت، این سیستم در جام جهانی سال 2014 برزیل نیز استفاده میشود (در اکتبر سال 2013 فیفا استفاده از این سیستم را در جام جهانی 2014 برزیل تایید کرد.) . سیستم Goalcontrol-4D از 14 دوربین سرعت بالا که به سمت دو دروازه نشانه رفته اند استفاده میکند (7 دوربین به ازای هر دروازه) . بعدا در آپریل فیفا استفاده از سیستم Hawk-Eye را درفصل 2013-2014 لیگ برتر انگلستان اعلام کرد. در 16 دسامبر 2013، خبر استفاده از Hawk-Eye در چهار مسابقه یک چهارم نهایی کاپ انگلساتان و بازی های بعدی آن هم اعلام شد. این سیستم در روز های آتی، در حالی استفاده شد که گل فرانک لمپارد در بازی چلسی مقابل ساندرلند در یک چهارم نهایی مورد قبول واقع شد.اولین گلی که توسط این سیستم در لیگ برتر انگلستان پذیرفته شد، گل ادین ژکو برای منچستر سیتی در مقابل کاردیف سیتی بود.


 


تست نصب و راه اندازی نهایی


 


goxzrlbfp7tr1xm7ric.jpg


 


سیستم کنترل خط قبل از استفاده در مسابقات باید تست های نهایی را بگذراند. این تست ها چیزی شبیه تست های فاز دوم است با این تفاوت که شرایط استادیوم های مختلف، شرایط نوری، رطوبت هوا و فاکتور های ختلف دیگری در آن در نطر گرفته خواهد شد.


 


جام جهانی 2014


 


اولین بار در تاریخ جام جهانی بود که از این سیستم استفاده میشد. اگر مسابقات را دنبال کرده باشید و به خاطر داشته باشید، در مسابقه ای بین فرانسه و هوندوراس، کریم بنزما اولین گلی که توسط این سیستم تشخیص داده شد را به نام خود ثبت کرد. پس از آن در برخی دیگر از مسابقات نیز با استفاده از این سیستم بود که گل ها پذریفته شدند.


 


w4ge5a6y0jv7mafe72hl.gif


 


همانطور که در تصویر نیز میبینید این گل کاملا درست بوده و این سیستم کار خود را به نحو احسنت انجام داده است. این تصاویر هم برای تماشاچیان و هم برای طرفدارانی که در ورزشگاه حظور دارند پخش میشوند. طبق قوانین فیفا گل زمانی پذیرفته است که تمام توپ از خط عبور کند که در تمام این گل ها چنین اتفاقی رخ داده است.


 


6q636xfe7nbc2y084u05.jpg


 


انتقاد ها


 


epqmu697k0m7j2l0t6gs.jpg


 


 همانطور که پیشتر نیز گفته شد این سیستم با توجه به مزیت ها و طرفدارانی که دارد منتقدانی نیز دارد. یکی از این افراد ریئس فیفا یعنی سپ بلاتر است. طبق تحقیقی که در سال 2010-11 در لیگ برتر انگلستان انجام شد، اگر برای خطای داوری در آن واحد فیلم را بازبینی کنند حدود 30% از خطاهای داوری کاسته میشود. اما سپ بلاتر گفته بود که : "در دیگر ورزش ها قوانین بازی را به خاطر استفاده از تکنولوژی تغییر میدهند، اما چون فوتبال یک بازی همگانی و محبوب است هیچ گاه این کار را انجام نخواهیم داد."


 


دیگر انتقادی که بر این سیستم وارد است قیمت بسیار زیاد آن مخصوصا برای باشگاه های فقیر برای اجرا است و این امکان که نمیشود آن را برای تمام بازی ها استفاده کرد. به همین دلیل نیز بسیاری از باشگاه های دسته اول  و دوم آلمان رای بر برچیده شدن این سیستم دادند. این سیستم برای باشگاه ها و استفاده از سیستم سنسور در توپ حدود 250 هزار یورو و برای سیستم Hawk-Eye و Goalcontrol حدود 500 هزار یورو هزینه خواهد داشت.


 


 


گرد آوری شده از Wikipedia and CBC


مترجم: محمد نبی علیرضایی

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود دوست عزیز زحمت کشیدید مطلب جالبی بود @};- @};- @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود دوست عزیز زحمت کشیدید مطلب جالبی بود @};- @};- @};-

خواهش میکنم عزیز @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...