رفتن به مطلب

یک راهنمای ساده برای کنترل پانل nVIDIA


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

به نام خدا

 

یک راهنمایی ساده  برای کنترل پانل انویدیا

 

 

9x16f4dwxiq4vkhs0xvk.jpg

 

"چند وقتی است که  گاه  دوستانی رو در فروم مشاهده میکنیم که مشکلاتی در کنترل پانل انویدیا دارند و  بدنبال راهنمایی میگردنند.کنترل پانل انویدیا سالهای سال است که  در حال ارتقا  و تغییر بوده واستفاده  کنندگان  از کارتهای گرافیکی این شرکت  دیگر کم و بیش با این منوی مهم اشنا شده اند.

اما بخاطر عدم آشنایی یک عده  از کاربران گرامی تصمیم گرفته شد که  یک راهنمایی ساده و مختصری را برای دوستان داشته باشیم – و با زبان ساده   و تا حد ممکن خلاصه ،عملکرد این پانل را برای شما عزیزان کالبد شکافی کنیم توجه داشتید که  تمام  بخش های این پانل با کمک اطلاعات عمومی نگارنده  و تجربیات شخصی  توضیح داده شده است.

 

کنترل پانل انویدیا   در دو نسخه ارائه  میشود یک نسخه  برای کسانی که از مادربرد ها و چیپ ست های این شرکت استفاده  میکنند و دارای تنطیمات برای مادربرد  و چیپست هاست –یک نسخه هم که همراه  داریور های گرافیکی این شرکت بر روی سیستم های ما به صورت اتوماتیک ایجاد میشود و تاپیک امروز ما برای آشنایی با نسخه دوم یعنی جیفورس کنترل پانل مشهور انویدیا است.

 

اصولا این کنترل پانل حکم مرکز فرماندهی کارت های گرافیک  انویدیا را بازی می کند-و از اینجا میتوان به تنظیمات نمایشی-مثل تنظیمات رنگ  و نور –ابعاد تصویر- خروجی های تصویری  و ایجاد رزولوشن های سفارشی  دسترسی داشت و بخش های دیگری هم که مهم تر  بوده و دارای تنظیماتی برای کنترل عملکرد پردازشی کارت های گرافیک میباشند.

 

در کل استفاده  از این کنترل پانل برای override کردن یا دستکاری نمودن تنظیمات  گرافیکی  بازی ها برای خیلی از کاربرهایی که  با این اصطلاحات آشنایی ندارند ضرورتی ندارد و بیشتر بدرد کاربرانی با تجربه تر و کمی حرفه ای تر میخورد-از آنجایی که  خود بازی های Pc  تنظیمات گرافیکی به صورت ساده یا پیشرفته  درون خود دارند  و بعضی از آنها از محیط بیرون  درون ویندوز  وقبل از اجرای بازی  یا از درون خود در بخش تنظیمات گرافیکی قادر به  تنظیم سطح گرافیکی خود هستند لذا دستکاری در کنترل پانل تقریبا کاری  بی مورد است اما در صورت آشنایی میتوان با ایجاد پروفایل های دقیق  برای هر بازی تا حدودی بر کیفیت گرافیکی بازی افزود.ضمنا این گزینه ها و نام هایشان بعضی مواقع گیمر ها را ترغیب به دانستن عملکردشان میکنند !زیرا خیلی اسم های جذابی دارند!!

 

zyx6uk9dsdiee7v6sw64.jpg

 

نمونه ای از تنظیمات پیشرفته و ساده  گرافیکی د رمحیط ویندوز قبل از اجرای بازی ها-بالا استاد دزد-پایین فضانورد فیلسوف

 

x9721hb4307eoksldi2.jpg

 

 

برای این کار در ابتدا باید با خود کنترل پانل اشنا شوید – سعی میکنم در انجام کا رتا حد ممکن از تصاویر استفاده  کنم تا برای آن دسته از عزیزانی که به هر دلیل زبان خارجی قوی ندارند مشکلی ایجاد نشود.

 

بقیه بخش های کنترل پانل هم تا حد ممکن به زبان ساده  توضیح داده شده اند -هرچند اکثر دوستان در فروم کاربران با تجربه pc هستند ولی بهرحال برای ان دسته   از عزیزان کم تجربه تر و یا دوستانی که  برای اولین باراز کارت های انویدیا استفاده میکنند کاربردی خواهد بود.

 

 

تصویر اول یک نمای کلی با توضیحات ابتدایی این پانل را نمایش میدهد:

 

d49g62ne2telvmgqceoo.jpg

 

در این تصویر نمای کلی کنترل پانل را میبینید.

 

در قسمت 3D setting  در task pane با سه گزینه  رو برو هستیم که تقریبا مهم ترین گزینه های مربوط  به  بخش اجرای بازی ها هستند و در واقع تنظیمات عملیاتی کارت گرافیک را کنترل میکنند.

 

 پارامتر یک: Adjust image setting with preview

تنظیم کلی   نوع پردازش کارت گرافیک برای کسانی که با تنظیمات پیشرفته آشنایی ندارند.

 

تصویر زیر راهنمایی کامل این صفحه است:

 

kf9r4fkfskqvumcsutq3.jpg

 

در بخش زیرین با مهمترین و پیچیده ترین بخش این پانل اشنا میشویم –تنظیمات پیشرفته  گرافیکی :

 

euhn0kjukq88l58r3.jpg

 

حالا باید به توضیح این 19 گزینه  بپردازیم:

 

شماره یک:Ambient occlusion

اوصولا هدف از ایجاد این تنظیم ایجاد واقع گرایی بوده –به چه صورت؟با  اضافه کردن  یا برجسته کردن سایه های اطراف جسم سه بعدی  و با توجه به  موقعیتی که در محیط سه بعدی دارد ،نوعی حس بامپ گونه دارای برجستگی خاص به جسم سه بعدی القا میشود-برای مثال سنگ های یک دیوار د رمحیط سه بعدی –با کمک زاویه تابش نور از سیستم الومینیتینگ لایتینگ ،جوری به ما نشان داده میشوند که انگار هر کدام یک قلوه سنگ هستند  و روی هم چیده شده اند در حالی که عملا اینها بافتی مسطح از عکس و تکسچر  هستند.کف زمین – شکاف ههای روی سنگ ها- فرورفتگی و برامدگی های روی اسلحه ها-آجر لاسیتک خوردوها –زیبایی خیره کننده  گرافیک بازی Gears of war 3!!همه  به خاطر همین آمبینت اکلوژون هاست.این افکت بر پایه موتورگرافیکی  است وخیلی از موتور های  های گرافیکی مدرن از این افکت پشتیبانی میکنند.ناگفته نماند که   خیلی از بازی های مدرن این افکت را در خود به کار برده دارند ولی همه انها اجازه دستکاری یا بوست کردن این افکت را از طریق این گزینه در کنترل پانل انودیا نمی دهند.

سه حالت off-performance-Quality  در این آپشن وجود دارند که به ترتیب خاموش یعنی اجازه بده سطح آمبینت توسط خود موتور بازی کنترل شود-حالت دوم کارایی که در صورت پشتیبانی موتور بازی مورد نظر اجازه کمی افزایش کیفی سطح امبینت میدهد و حالت سوم که  کل کیفیت آمبینت را بوست میکند و تاثیرش بر کاهش کارایی چشم گیر است.

امبینت افکتی سنگین است و فشار بر واحد پردازشی را زیاد میکند.در تب دوم در بخش پروفایل سازی میتوان برای بازی های پشتیبانی کننده  مثل اسکایرم افکت آمبینت را  افزایش داد.ولی اگر در این بخش روشن گذاشته  شود ممکن است تمام بازی ها از آن پشتیبانی نکنند یا در مواقع نادری دچار مشکل شوند.

 

تصاویر نمونه از بازی های far cry 3 ,call of duty ghosts

 

z6uhq6bwa11jtiageau.jpg

 

 

 

1pxea85ea7y44t74fje.jpg

 

یک توضیح برای نسل جدید آمبینت های انویدیا 

 

NVIDIA HBAO+

 

HBAO یا Horizon-Based Ambient Occlusion  متدی در سایه پردازی وسایه زنی است که با افزایش میزان سایه درلبه اجسام سه بعدی و افزایش عمق آن باعث ایجاد  نوعی القاء حس یه بعدی خاص میشود –در نسخه HBAO+ این سایه ها تقویت شده و سایه لبه اجسام تیره تر شده اند بنابراین شکاف روی دیوار ها-ترک کف زمین-نقش نگار روی ذره ها و جزییات اسلحه ها  و .....تقویت شده تصاویر خیره کننده ای می آفرینند-بازی های Splinter cell blacklist-call of duty Ghost- ACBF وDark Souls  نمونه ها ی خوب استفاده بجای  تیم سازنده از این افکت هستند.

 

انویدیا به جای قابلیت  SSAO+ یوبی در بازی Splinter Cell Black List از HBAO + خود  استفاده نموده است ،میزان دو برابر امبینت و کارایی بالاتر البته با تصاویری غنی تر-

 

 

c5gdlz5x52dq5n86l6n.jpg

 

fkfr1nmo8r6xzy4rq0s4.jpg

 

ei2j2y8trakhzjsxpg2p.jpg

 

با فعال سازی این قابلیت Field AO & HBAO+  سایه های اضافه به بدن شخصیت ویک سری ابجکت ها افزوده میشوند.

 

ionnnx6o3k9vgv6ft0sl.jpg

 

در تصویر بالا دقت کنید که سایه ها چگونه دقیق و واضح ایجاد شده اند-ترک های کف زمین و تنه درخت نخل  وآج های تایر ماشین دراین صحنه  از این تکنیک استفاده کرده اند.

 

 

2xzgh9wcuj3e293usof.jpg

 

دقت کنید  که سایه زنی در لبه بافت ها چقدر دقیق  است،دقیقا روی آبجکت ها نشسته و دقت کنید به آن مناطق فنس گونه اخر تصویر،آن ستون های کوچک،با HBAO آن اجسام از دور تصاویری مبهم هستند .مثل تصویر یک فنس در محیط سه بعدی که فاصله اشکال ان موقع پردازش رعایت نمیشود و حالتی خطای دید گونه ایجاد میکند،یا چمن های بازی Far Cry 3 با رند رعادی هورایزن بیس،با تفکیک کم و کاهش فریم-تصویر بالا با کمک یک کارت 680رندر شده در رزولوشن 1080 , نشان میدهد که HBAO+ سه برابر از نسخه های دیگرش سریعتر است.

 

در بازی AC BLACK FLAG میتوانید این تفاوت رو د رآغاز بازی روی سنگها و صخره های لب آب ،روی کارتهای انویدیا مقایسه کنید-HBAO+ کیفیتی بسیار بالاتر دارد-

 

 

xgiwwe1em2wi7il3t23t.jpg

 

 

در تصویر بالا تنظیمات بازی فار کرای 3 را می بینید در صورت خاموش کردن امبینت لایتنینگ گزینه  3 - میتوان بازی را روی رزولوشن های خیلی بالا هم بازی کرد ولی با روشن کردن و قرار دادن آن روی اخرین حد شما برای فریم بالا به سیستمی قوی نیاز خواهید داشت.

 

شماره 2: Anisotropic filtering

 

 در گرافیک کامپیوتری AF  یا Anisotropic filtering  یک متد افزایش کیفیت تصویری  تکسچر ها  بر روی یک تصویر گرافیکی است  که در زاویه دید اریب و مایلِ بسته به زاویه دوربین ،بافت ها -نه پالیگان ها یی که این بافت ها رویشان قرار دارند-به صورت واضح و نه تار نشان داده  شوند –یعنی جزییات سطح تکسچر بسته به  زاویه دوربین  و خط دید  همواره در سطح واقعی بماند و با تعییر  زاویه دید از کیفیت اش کم نشود .

 

پالیگان به معنی چند ضلعی است و دراصطلاح گرافيک کامپيوتري به يک سطح چند ضلعي محدب هم صفحه تخت گفته مي شود که بطور مستقيم قابل رندر باشد . ساده ترين و پرکاربدترين چند ضلعي مثلث است.برای مثال ما یک شکل دایره مانند کروی  را در محیط برنامه سه بعدی ایجاد میکنیم مثل مایا یا 3d max یا cinema 4d -- بعد این کره سه بعدی  را با یک عکس به عنوان بافت یا همان تکسچر می پوشانیم –حالا این بافت یا عکس میتواند عکس توپ جام جهانی باشد –برای همین ما متریال یا موادی که  به آن شی کروی داده ایم آن را تبدیل به  یک توپ جام جهانی  نموده ایم/یا عکس کره زمین به آن میدهیم و آن را به سیاره زمین تبدیل میکنیم.

آن کره پالیگان ما و آن عکس تکسچر یا بافت ماست-قبل ازاینکه  عکس توپ فوتبال جام جهانی را به عنوان بافت بررروی کره مان استفاده  کنیم میتوانیم جزییات عکس را افزایش داده و آن را شارپ کنیم-حالا کار فیلتر انیسوتروفیک این است که  در هر زاویه ای ما به توپ نگاه کنیم جزییات را حفظ کند.کار آمبینت هم این است که  در مکان هایی مثل محل های دوخت های روی توپ و شیار های آن افزایش سایه ایجاد کرده و عمق سه بعدی به کل شی بدهد حالا ما یک توپ سه بعدی خیلی خوب داریم خروجی ما می تواند یک عکس یا یک انیمیشن باشد!

 

دیدید چقدر راحت بود ؟!حالا میخوایم بیوولف بسازیم!!!بی خیال......

 

f4sky0t73sc4y07uvyr.png

 

در تصویر گرافیکی  بالا انتهای باند سمت چپ بدلیل عدم استفاده  از فیلتر انیسوتروفیک مات است -زاویه دید اریب می باشد.

 

kmck9mucwfbi0fkoc90m.jpg

 

یک نمونه خوب از تاثیر فیلتر anisotropic بر گرافیک سه بعدی در تصویر بالا-خودتان متوجه تفاوت خواهید شد .

 

د رکنترل پانل انویدیا ما Off-2x-4x-8x-16x داریم-هر چه  این مقدار ها افزایش پیدا کنند در مسافت دید بیشتر،تکسچر های  مایل و اریب بیشتری شارپ خواهند شد.

دقت کنید که کلیه تصاویر در رزولوشن 3840 در 1080 د رفوتوشاپ ایجاد شده اند-ولی بدلیل حجم خیلی بالا کاهش سایز و کمی کاهش کیفیت داشته اند.

 

 

 

 شماره 3 AntialiasingFxaa

اول یک تعریف کوچک برای آنتی الیاز:ضد پلگی-روش نرم کردن و گوشه گیری از لبه های ناهموار سه بعدی برای افزایش سطح کیفی یک تصویر گرافیکی کامپیوتری-

Fxaa را می توان تقریبا همیشه  روشن گذاشت اگر---سیستم شما از لحاظ پردزاش گرافیکی خیلی قوی نباشد  میتوانید از این آنتی آلیازینگ سبک استفاده  کنید.FXAA یک تکنیک فوق سبک  پست پراسسینگ بر پایه شیدر هاست- که میتواند بر روی برنامه هایی که از آنتی الیاز سخت افزاری که آنها را با نام های 2x 4x 8x 8xcsaa-16x 16x csaa 32xcsaa –تمپورال aa میشناسیم –پشتیبانی نمیکنند یا پشتیبانی میکنند ولی سخت افزار توانایی رندرینگ قویی ندارد –استفاده  کنید.fxaa سبک بوده و تاثیرش بدلیل سخت افزاری نبودن کم بوده و فشار کمی بر GPU وارد میکند.وقتی FXAA روشن باشد حتی برسیستم Aero ویندوز هم اثر می گذارد.fxaa ممکن است در اطراف  text ها کمی آرتیفکت یا باگ گرافیکی ایجاد کند.

 

 

231ao3y0c2tmeehitxdt.jpg

 

 

شماره 4 :Antialiasing Gamma correction

در موقع انجام فرایند آنتی الیازینگ ،گاما کورکشن یا تصحیح گاما ،برای ایجاد بهترین کیفیت حیاتی است.

شماره 5: Antialiasing-mode

 دراین بخش شما قادر خواهید بود که کل سیستم آنتی الیازینگ رو دستکاری کنید به چه صورت؟اول اینکه  خود بازی ها اکثرا ازمتدهای مختلف آنتی الیازینگ بهر میبرند ولی گهگاهی میشود کیفیت تصاویر را با کمک این تنظیم بوست کرد.

چهار گزینه در این بخش وجود دارد :

اولین گزینه  که  پیش فرض است و نام آن Application controlled است و این یعنی خود برنامه ها و بازی ها فرایند آنتی الیازینگ رو کنترل میکنند و کنترل پانل در آن نقشی نخواهد داشت.

دومین گزینه off  است یعنی خاموش که  با زهم تقریبا با گزینه اول فرقی ندارد.البته به طور کامل این انجام این فرایند را متوقف میکند ولی بهر حال بعضی از موتورهای بازی باز هم در حالت خاموش به  انجام این فرایند ادامه  میدهند.

سومین گزینه enhance the application settings فقط به کمک فرایند انتی الیزینگ بازی میرود و کمی بر کیفیت آن می افزاید.

گزینه اخر هم که override any applaication seeting کلا سیستم آنتی الیزینگ سخت افزاری انویدیا را بر کل موتور بازی مسلط میکند –دقت کنید در القائ این فرایند از کنترل پانل بر روی بازی ها ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم-برای مثال ممکن است فرایند انتی الیازینگ کنترل پانل به  طور کامل با موتور بازی مورد نظر هماهنگ نباشد و این مشکلاتی مثل  کاهش فریم یا باگ های گرافیکی پدید آورد-استفاده از سیستم آنتی الیازینگ خود بازی با زهم پیشنهاد میشود. override انتی الیازینگ سخت افزاری در هنگامی که  HDR فعال باشد عمل نخواهد کرد.

 

گزینه  بعدی یعنی شماره 6  Antialiasing Setting زمانی فعال میشود که   گزینه  5 را روی دوگزینه  آخر یعنی enhance  و یا override گذاشته باشیم-با قرار گرفتن روی  یکی از دو گزینه آخر بخش بالا ،این بخهش فعال میشود که  شامل انواع انتی الیازینگ های سخت افزاری انویدیا است از نوع سبک 2x تا فوق سنگین 32x csaa - دقت کنید در رزولوشن 1080 به بالا  برای بازی مدرن امروزی مقدار 2x و 4x کافی بوده  و مقادیر بیشتر برروی کارایی تاثیر مستقیم دارند.مقدار بالا باعث افزایش کیفیت کارایی میشود در حالی که برای برنامه های مجهز به سیستم داخلی انتی االیازینگ پیشنهاد میدهیم این بخش در حالت Application controlled  باشد.

 

گزینه  شماره 7 یعنی Antialising Transparency   اجازه  میدهد که  میزان ناهمواری های لبه تصاویری که  در آنها از تکسچر های شفاف استفاده  شده است ،کاهش یابد .اجسام و بافت های شفاف در محیط های سع بعدی مثل آب شیشه و یا هر جسم دیگر با بافتی که  شیشه ماند و کم رنگ باشد و بتوان از این طرف آن سوی آن را دید احتیاج به سیستم آنتی الیازینگ ویژه و منحصر بفرد دارد.multisample کارایی بالاتری دارددر حالی که  supersample کیفیت بالایی دارد.

 

این روش از متدی به  نام سوپر سمپلینگ استفاده  میکند و بهتر است میزان آن را با مقدار آنتی الیازینگ در گزینه بالا یکی بگیرید برای مثال اگر در بخش 5 enhance  یا override را انتخاب کردید و بعد در بخش 6 مقدار 2x را برای مثال انتخاب نمودید اینجا هم بهتر است در بخش تنظیمات 2x supersample را انتخاب کنید.

 

 گزینه  شماره 8 CUDA-GPUs به شما اجازه میدهد که درصورت تجهیز سیستم به مولتی Gpu یا حتی همان یک واحد پردازش گرافیکی ،کدام واحد از App های تحت CUDA برای مثال قابلیت physx یا دیگر ویژگی های CUDA پیشتیبانی کند.در اینجا می توانیم انتخاب کنیم که  کدام واحد از CUDA استفاده کند و یا کدام واحد را از استفاده از آن منع کنیم.

 

گزینه شماه 9 Maximum pre rendered frames همان گزینه ای است که  درتنظیمات  بازی های far cry 3 و یا watch dogs  دیده اید و در یکی از تاپیک هایم به نام واچ داگز را اکنون نسل بعدی کنید کاملا به توضیح آن پرداخته ایم.در این روش ما میتوانیم تعدادی فریم هایی را که  Cpu میتواند آماده  کند  قبل از اینکه  توسط GPU پروسس شوند ،را محدود کنیم به انتخاب های خودمان، این میزان ها معمولا یا به صورت اتوماتیک بوده یا از 1 تا 5 فریم را در بر میگریند –بافر کردن فریم ها در رم اصلی و رم گرافیکی احتیاج به  سخت افزاری نسبتا قوی دارد و بافر یا همان رم اصلی  گرافیک یا  VRAM باید مقداری کافی باشد تا بتواند این فرایند را بخوبی انجام دهد – در صورت مجهز بودن به  رم گرافیکی مناسب در فریم ریت های پایین تر گیم پلی روان تر را تجربه  خواهیم کرد.اگر لگی در بازی مشاهده میکنید بهتر است این مقدار را کاهش دهید-ضمنا این ویزگی در SLI کاربردی ندارد.

 

گزینه  شماره  10 Multi –display /mixed-GPU acceleration لیست این بخش گزینه های  رندرینگ پیشرفته openGL را در هنگام استفاده از چند نمایشگر به صورت همزمان را تخمین میزند.

برای چند نمایشگر هم زمان حالت Multi-device performance mode پیشنهاد میشود.حالت Compatibility mode میتواند هرگونه  باگ را در برنامه هایی که بین صفحه های نمایشگر های مختلف توزیع شده اند را درست کند ،البته این کاملا قطعی نیست.

 

گزینه  شماره  11 که  اسمش معلوم است Power managment mode –در این بخش میتوانید  برای کارت گرافیک  در هنگام  رندر گرافیک 3 بعدی مرجع کاری تعریف کنید و میزان توان آن را انتخاب کنید.در حالت Adaptive یا انطباق پذیر واحد پردازشی بسته به  نیازش  و میزان GPU usage اقدام به  بالا و پایین کردن خودکار توان واحد پردازشی میکند واین حالت را می توان به عنوان مرجع به کار برد  زیرا در این صورت میتوان هنگامی که  برنامه 3 بعدی نیازمند تمام توان GPU نیست در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.حالت prefer maximum performacne باعث میشود تا واحد پردازشی درهمه حال  در حالت نهایت توان پردزاشی خود کار کند که این خود مسبب مصرف بیشتر انرژی خواهد بود.

 

گزینه شماره 12 بعدا کاربردی های خارق العاده خواهد داشت زیرا این گزینه جدیدا توسط انویدیا برای بازی هایی که  نیازمند توان cpu بالایی هستند خیلی موثر خواهد بود.این گزینه توسط آخرین درایور رسمی انویدیا برای بازی واچ داگز ارائه  شد و نام آن Shader cache است به معنی کش شیدرها – در این روش شیدر های کامپایل شده توسط Cpu  روی دیسک سخت کش میشوند تا دفعه بعد دیگر Cpu فقط آنها را فراخوانی کند و احتیاجی به  پردازش مجدد آنها نیست – میزان مصرف توان  CPU در فراخوانی مجدد این  شیدر ها به نسبت پردازش مجدد شان اصلا قابل قیاس نیست.

 

گزینه 13 Texture filtering –anistropic sample optimization این تنظیم تعداد فیلتر های انیستروفیک را بر پایه  سایز تکسل ها ،تنظیم میکند-این بخش فقط بر روی App های تحت directx کار میکند.برای کارایی بالاتر بدون کاهش کیفیت میتوانید این گزینه را on کنید –اگر دور اشیاءلرزش دید میتوانید آن را خاموش کنید.

 

گزینه 14 Texture filtering-Negative LOD bias بعضی از برنامه ها از این متد برای شارپ کردن فیلترینگ تکسچر استفاده میکنند. این روش  تصاویر ثابت را خیلی بهتر میکند ولی در هنگام حرکت اجسام کمی باعث ایجاد الیازینگ  میشود.برای کارایی بالاتر گزینه  Allow را انتخاب کنید ،برای بهترین کیفیت تصویری خاموش کنید.

 

گزینه 15 Texture filtering-Quality این تنظیم به شما  اجازه میدهد که به راحتی تصمیم بگیرید کارایی،کیفیت یا هردو را بالانس شده میخواهید؟کنترل پانل انویدیا به  طور کامل بر اساس انتخاب شما تغییرات مورد نظر را در سیستم فیلترینگ انیسوتروفیک انجام خواهد داد.انتخاب گزینه های این تنظیم به کارت نشان میدهد (استفاده از لفظ کارت اینجا صحیح نیست –همان واحد پردازشی که باز هممنظور همان کارت گرافیک است-GPU) که  چگونه محتوای مورنظر را رندر کند.انتخاب گزینه HIGH Quality  تمام فرایند های بهینه  سازی و کاهش کیفیت  فیلترینگ را که برای افزایش  کارایی انجام شده متوقف میکند و نهایت کیفیت فیلترینگ انیسوتروفیک تصویری را به نمایش خواهد گذاشت –اینکه چقدر بر کارایی سیستم شما تاثیر بگذارد مستقیم بر سخت افزار شما بستگی دارد.

 

گزینه  16 Texture filtering- Trilinear optimization -این متد با بکارگیری فیلترینگ سبکتر از انیسو تروفیک یعنی بای لاینر Bilinear بر روی تصویر جاهایی که فیلتر ترای لاینر نیازنیست بر کارایی میافزاید .

 این فیلتر های بای لاینر و ترای لاینر نیز همانند انیسوترفیک کارشان ایجاد تناسب و یا درون گیری یا همان interpolation بین میپ مپ هاست عکس زیر یک راهنمای کاملی خواهد بود.

 

4mbd7uo37upj9t09xud.jpg

 

گزینه  17 Threaded optimization  این بخش به برنامه ها اجازه  میدهد که  از مزیت چند واحد پردازشی اصلی برروی سیستم –همانند واحد های Cpu چند هسته ایی – بهره ببرند.برای  اکثر برنامه های جدید باید گزینه  Auto یا On را انتخاب کنید برای برنامه های قدیمی تر گزینه  off را انتخاب کنید.

 

گزینه 18 triple buffering  در صورت روشن بودن V-sync روشن شدن این آپشن باعث افزایش کارایی خواهد شد.

 

تعریف تریپل بافرینگ:نگه داری بلاک های دیتا در بیش از یک بافر را  تریپل بافرینگ میگویند-یک مثال ساده  هوا افتابی است و "میخواید استخر بادی را در اورده  پر از آب کنید-شما اول  استخر را باد کرده بعد یک سطل آب پر کرده شیرآب را قطع نموده به استخر میروید سطل را دورن آن خالی میکنید و بعد دوباره بر میگردید و باز سطل دوم را پر میکنید ...... د رحالی که دارید آب را درون استخر خالی میکنید شیرآب بسته است .هنگامی که یک فرایند در حال پردازش است شیر آب بسته است. این مثال برای تک بافرینگ بود -حالا اگر شما دو سطل داشته باشید چه؟خوب یکی را پر میکنید و وقتی پر شد سطل دیگر را زیر شیر آب قرار میدهید و تا پر شود کمی وقت دارید پس به استخر میروید آب را خالی میکنید  برمیگردید سطل دوم پر است آن را بر میدارید سطل قبلی را زیر شیرآب میگذارید  و باز چرخه تکرار میشود اینجوری خیلی سریع تر استخر پر می شود تا اینکه شما بیکار بمانید.این می شود دابل بافرینگ-

حالا اگر کسی را برای کمک بیاورید و در هنگامی که یک سطل درحال خالی شدن در استخر است آن شخص  دیگری را  زیر شیر پر کند و خیلی سریع جا عوض کنید  این میشود  تریپل بافرینگ -""

 

 در دابل بافرینگ برنامه باید صبر کند تا  ترسیم اولیه د ر رم کپی شود یا جابجا شود  و برای ترسیم بعدی آماده شود  این فرایند انتظار  چندین میلی ثانیه طول میکشد و  بافر ها  نمیتواند در این حالت هیچ کاری کنند.

در تریپل بافرینگ یا بافر سه گانه برنامه دو بافر پشتیبان دارد که میتواند سریع ترسیم بعدی  را در یکی از آنها که درگیر هیچ فرایند کپی و یا ترسیم نیست آغاز کند.بافر سوم هم یا بافر جلویی  توسط کارت گرافیک آماده  میشود تا تصویر ایجاد شده را روی نمایشگر نشان دهد.این بافر بعد از نمایش تصویر خالی میشود و بلافاصله به پشت دو بافر دیگر میرود و بافر دومی که تصویر را آماده  کرده نشان میدهد د رحالیکه بافر تاره خالی شده و به اخر صف رفته  آماده  ترسیم  دیتا در خود میشود.

 

dtsrpy1pxy3yietx.png

 

 

 

 

 

فرایند پیچیده بافرینگ یک دو و سه گانه که در کارت های گرافیک به کمک آن ترسیم سریعتر شده و اجرای بازی ها روانتر میشود .

 

 

گزینه آخر هم شماره 19 v-sync است -

 

vsync چیست اول باید بدونید Screen tearing یا پارگی تصویر چیست؟

 

Screen tearing یک باگ گرافیکی است  و  موقعی بوجود می آید  که تصویر نمایش د رحال نمایش دو یا تعدادی بیشتر فریم را  در یک  فرایند ترسیم تصویر نشان میدهد-برای مثال رفرش ریت نمایشگر شما 60 hz است   و باید 60 فریم در ثانیه را نشون دهد-حالا اگر نمایشگر نتواند  برای مثال با نرخ فریم ارسالی از کارت گرافیک خودش را هماهنگ کند بریدگی تصویر بوجود می آید -یا جلو برود یا کم بیارد از میزان فریم ارسالی فرقی نخواهد داشت.

 

فریم ارسالی باید با نرخ رفرش نمایشگر هماهنگ باشد یا sync باشد حالا vsync همان Vertical synchronization  است  -کار این تنظیم گرافیکی این است  که سیستم ارسال فریم از گرافیک را به نمایشگر کنترل کند  و اجازه ارسال فریم رندر شده از بافر گرافیکی را تا زمانی که نمایشگر چرخه رفرش کنونی خودش رو کامل کند و آماده  دریافت  فریم بعدی بشود -نمی دهد- در واقع یک تک فریم با یک تک چرخه ایجاد تصویر هماهنگ میشود- کلا vsync کمی افت فریم هم ایجاد میکند که دلیلش همین توقف فرایند ارسال فریم تا آماده شدن نمایشگر برای دریافت فریم بعدی است.

 

قفل کردن فریم رندر با رفرش ریت نمایشگر را سینک عمودی میگویند.در این تنظیمات انویدیا تنظیمی جدید اضافه نموده به نام adaptive v-sync که میتواند از میزان لگ و بریدگی تا حد زیادی بکاهد.برای مثال در  در ویندوز ویستا برای بازیی مثل وقایع نگاری ریدیک باید وی سینک را روشن نمودد رویندوز xp تعدای زیاد از بازی ها مشکل پارگی تصویر دارند که باید حتما با این گزینه سر و کار داشت.میتواند با استفاده از گزینه force vertical sync off کل موتور سه بعدی را مجبور به عدم استفاده از این آپشن کنید در هنگامی که کارایی مهمتر از کیفیت تصویری است -د رحالت adaptive بسته به فریم ریت یک وی سینک دینامیک خواهیم داشت که بازه اش از نصف فریم تا نهایت نرخ فریم نمایشگر متغییر است -این حالت بین کیفیت و کارایی توازن خوبی ایجاد میکند.د رهنگام sli هم میتوانید smooth را انتخاب کنید تا فریم ریت به شکلی عالی نمایش داده شود.انتخاب نسل نو G-SYNC انویدیا نیز   بهترین کیفیت بدون لگ و پارگی تصویر را به همراه خواهد داشت .منتها باید نمایشگر مجهز به این تکنولوژی را در اختیار داشته باشید.

 

بخش مهم تمام حالا بخش های دیگر اول پروفایل سازی :

 

l64fisg84hvi2rljioml.jpg

 

 

حالا لیست کل پروفایل های قابل شناسایی روی سیستم من  توجه کنید که روی هر سیستم فرق دارد -تصویر با فوتوشاپ درست شده است:

 

6898uyo3xxczpt465o9s.jpg

 

 

 

تنظیمات خروجی فیزیک و سوروند:

 

dalfxkj899bgewktcxw4.jpg

 

 

تنظیمات چند نمایشگره:

 

l394rrpyyyl4qan6ynu2.jpg

 

 

 

بقیه امکانات کنترل پانل که بدلیل ساده بودن دیگر وارد جزییاتشان نشده ایم ولی در صورت سوال داشتن  عزیزان حتما پاسخ گو خواهیم بود.

 

 

mp3p00k73uxfgm8ruiva.jpg

 

 

خوب به پایان مطلب رسیدیم امیدواریم برای شما عزیزانی که بدنبال این گونه اطلاعات هستید  جالب و خواندنی باشد - موفق باشید

 

 رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود دوستان خوب به دلیل اشکال در شبکه دو نسخه از تاپیک ایجاد شده این تاپیک رو کار میکنیم وویرایش میشود لطفا اینجا رو مطالعه کنید و سوالات رو مطرح کنید چون تاپیک دوم را که اضافه ایجاد شده  مدیران حذف خواهند کرد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام خسته نباشی  

رضا جان تونستی در مورد پتل experience هم مطلب بزار

ممنون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام خسته نباشی  

رضا جان تونستی در مورد پتل experience هم مطلب بزار

ممنون

درود اونهم  فردا اضاف میشه به همین تاپیک -

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام

دوست گلم بسيار عالي و مفيد بود، سپاسگذارم

موفق و بهروز باشيد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

@};- @};- @};- :clapping: :clapping: :clapping: @};- @};- @};-


انشاالله همیشه موفق و سربلند باشی، رضا


@};- @};- @};- :clapping: :clapping: :clapping: @};- @};- @};-


ویرایش شده توسط atagamer
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود با تشکر از شما دوستان خوب موفق باشید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

راهنمای بخش جیفورس اکسپرینس هم بزودی اضافه خواهد شد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ضمنا انویدیا با هر درایور بر لیست پروفایل بازیهاش اضافه میکنه .ما هم با هر درایور راهنمایی کاملی رو همینجا خواهیم گذاشت

لینک به دیدگاه
Share on other sites

مرسى آقا رضا خسته نباشيد مقاله خوب و بدرد بخورى بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مرسى آقا رضا خسته نباشيد مقاله خوب و بدرد بخورى بود

موفق باشی تاپیک geforce experince هم داره آماده  میشه امشب یا فردا ایجاد میشه -که  کامل بشه این بخش یکم عکس هاش کار داره

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

سلام خسته نباشی  

رضا جان تونستی در مورد پتل experience هم مطلب بزار

ممنون

 

 

خیلی خوب بود

experience هم منتظرشیم

لینک تایپک جدید برای geforce Experience

 

http://lioncomputer.ir/forum/index.php?showtopic=30858

لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوستان من یه مشکلی دارم 

ممنون میشم اگه کمک کنید

 

موقع اجرای بازی واچ داگز هر کاری میکنم بازی با کارت گرافیک اصلی اجرا نمیشه 

 

تمام تنظیمات هم درست انجام میدم ولی فایده نداره 

 

بازم با کارت گرافیک اینتل باز میکنه

 

راه خاصی نداره ؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

مگر میشه؟شمامشکل از تنظیمات بایوس مادربوردت نیست/مادربوردت چیه؟توی محیط ویندوز روی چه کارتی هستی؟اصلا توی تنظیمات بایوس گذاشتی روی Dedicatedبخش کارت گرافیک رو؟که کارت گرافیک شناسایی بشه؟وگرنه بازی که خودش نمیره کارت گرافیک انتخاب کنه!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

مگر میشه؟شمامشکل از تنظیمات بایوس مادربوردت نیست/مادربوردت چیه؟توی محیط ویندوز روی چه کارتی هستی؟اصلا توی تنظیمات بایوس گذاشتی روی Dedicatedبخش کارت گرافیک رو؟که کارت گرافیک شناسایی بشه؟وگرنه بازی که خودش نمیره کارت گرافیک انتخاب کنه!

مادربورد که تنظیمات خاصی نداره چون واسه لپتاپه 

 

همه ی بازیها رو هم عالی بین کارت گرافیک ها شیفت میکنه ولی دو تا بازی هستن که ایراد دارن یکی cod :ghost و watch dogs

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 2 سال بعد...

اوصولا هدف از ایجاد این تنظیم ایجاد واقع گرایی بوده –به چه صورت؟با  اضافه کردن  یا برجسته کردن سایه های اطراف جسم سه بعدی  و با توجه به  موقعیتی که در محیط سه بعدی دارد ،نوعی حس بامپ گونه دارای برجستگی خاص به جسم سه بعدی القا میشود-برای مثال سنگ های یک دیوار د رمحیط سه بعدی –با کمک زاویه تابش نور از سیستم الومینیتینگ لایتینگ ،جوری به ما نشان داده میشوند که انگار هر کدام یک قلوه سنگ هستند  و روی هم چیده شده اند در حالی که عملا اینها بافتی مسطح از عکس و تکسچر  هستند.کف زمین – شکاف ههای روی سنگ ها- فرورفتگی و برامدگی های روی اسلحه ها-آجر لاسیتک خوردوها –زیبایی خیره کننده  گرافیک بازی Gears of war 3!!همه  به خاطر همین آمبینت اکلوژون هاست.
در پیشروکام به نشانی  www.pishrocom.ir عضو شده از مزایای این فروشگاه لذت ببرید.
با تشکر
از لیون

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 سال بعد...

آقا رضا سلام

جسارتأ عکس های این تاپیک چون مربوط به چند سال پیش بوده هیچکدام نمایش داده نمی شوند !!!

حیف این مطلب مفید هست که اینجور باقی بمونه

اگر ممکنه مجددأ این مطلب رو با عکس های بروز که نمایش داده بشن ، ویرایش نمایید تا سایر دوستانی هم که علاقمند هستند بتونن از این مطلب استفاده کنند.

با تشکر

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
در 7 دقیقه قبل، saeedx گفته است :

آقا رضا سلام

جسارتأ عکس های این تاپیک چون مربوط به چند سال پیش بوده هیچکدام نمایش داده نمی شوند !!!

حیف این مطلب مفید هست که اینجور باقی بمونه

اگر ممکنه مجددأ این مطلب رو با عکس های بروز که نمایش داده بشن ، ویرایش نمایید تا سایر دوستانی هم که علاقمند هستند بتونن از این مطلب استفاده کنند.

با تشکر

والا اینا مشکلات سایته و فروم. شاید جابجایی چیزی شدن .متاسفانه مطالب زیادی  از بنده اینجور شده از قدیم . فیکس کردنشون سخته خیلی از عکس ها با توضیح بودند خیلی از عکس ها تقریبا همشون نمیدونم دیگه چی  بوده اند. امیدوارم بچه های مدیریت حواسشون باشه بیشتر از این به بعد اینجور نشن مقالات. والا اگر بشه با بچه ها صحبت میکنم ببینم چه میکند .من  فقط  نگارنده مطالب هستم هیچ کنترلی روی فروم و ..ندارم. مثل شما درواقع کاربر عادی هستم . باشه پیگیری میکنم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...