رفتن به مطلب

اِنزوای انسان امروز


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

تنهایی انسان معاصر

 

نگارنده دوباره تاپیک ایجاد کرده بود-این بار میخواست درباره یکی از بهترین ها صحبت کند چیزی که  برایش ارزش بسیار داشت-او نوشتار را اینگونه آغاز کرد:

 

"آیا پیشرفت های تکنولوژیکی در همه  زمینه ها ضروری هستند؟براستی بشر برای ارتقاء سطح کیفی زندگی خود در همه  زمینه ها تا کجاها به  پیشرفت نیاز دارد؟نا خوداگاه این عادت را پیدا کرده ام که نوشتار هایی که درباره  نقد بازی های شاخص و اصولا هنر هشتم هستند را، با ذکر مثالی از هنر هفتم آغازکنم-چرا که هنر هفتم خود ریشه در ادبیات  دارد  و هنر هشتم که  این روز ها به  سریعترین گونه در حال رشد مدیا تبدیل شده،ریشه در هنر هفتم و عالم پر رمز و راز سینما.

 

8gvcg7wzyut75ibgt.jpg

 

پوستر خارق العاده شاهکار آندری تارکوفسکی

 

12 سال پیش فیلمی شاخص دیدم-فیلمی که  طرز تفکرم به زندگی را برای همیشه عوض کرد-فیلمی غریب  با نامی که برای گیمر ها آشنایی دارد،Stalker یا استاکر  شاهکار آندری تارکوفسکی ،کارگردانی که  آثارش در زمره شاخص ترین های هنر هفتم هستند و دیدن و بررسی کردن آثارش جزءکارهای لاینفک هر منتقد عالم سینما.از قضا نام استالکر در عالم گیم هم غریبه نیست و تعدادی از شوتر های محبوب با المان های سنگین RPG و عناصر کاووش /ترس /بقا با همین نام عرضه شده ند-البته ربطشان به اثر تارکوفسکی بزرگ از چندین جهت قابل بررسی است.

اثر تارکوفسکی کاریست شگفت انگیز در بررسی و کاووشِ  درلوایح چندگانه ذهن بشر و آنچنان به کنکاش در این ذهن های ناآرام میپردازد که  تصویر  این سفر معنوی سه قهرمان داستان –غیر ممکن است از جلوی دید ما محو شود و برای همیشه در هنگام تنهایی و تفکر ،ناخودآگاه ،سایه اش برذهن  ما تیرگی عمیقی از پیچیده ترین مفاهیم  زندگی را ایجاد میکند.

یک مرد با توانایی های ذهنی  خاص ، دو  فرد را یکی دانشمند و دیگری یک ادیب را به اعماق Zone(خود کلمه zone یعنی منطقه)  میبرد-منطقه ای  خطرناک  و حفاظت شده در اعماق جنگل  که  ما هیچ وقت نمیفهمیم چرا این منطقه از جهان ایزوله شده است ؟شاید مائمن گاه بیگانگان بوده است ؟شاید هم این بخش  کوچک از جهان تمام راز های جهان هستی را د رخود دارد؟در طی سفر قهرمان ما ؛که همان استالکر است،--استالکر کسی است که  گروهی را به مناطق خطرناکی هدایت میکند-همانند شکارچی که  وارد وادی خطر  و حیات وحش میشود-کسی که وارد منطقه ای خطرناک برای دستیابی به  هدفی خاص میشود—این دو مرد را راهنمایی میکند تا به  دنبال اتاقی افسانه ای درZone بگردنند-اتاقی که  در ان تمام آرزوها و امیال بشر ارضا شده و به واقعیت می پیوندند.در طی این سفر راز آمیز که با نما های طولانی سبک تارکوفسکی همراه  است این سه با عجیب ترین حوادث زندگی شان  روبرو میشوند –محیط هایی که  تغییر میکنند-چیز هایی که  کاملا ناگهانی از بین میروند- دنیایی که بر ذهنشان اثر گذاشته کم کم در آن رخنه میکند - تله های نامرئی  که در zone وجود دارند  و نباید در آنها پا گذاشت- نیمه جان شدن شخصیت های داستان به راحتی در داستان قابل مشاهده است زیرا Zone همانند ذهن بشر ،خود را برای سازگاری بیشتر ،هر چند وقت یکبار تغییر داده  و سازگار میکند و در درون خود رازهایی بیشمار دارد.  Anomaly ها و آرتیفکت های معروف در بازی های  استالکر  و قسمت اول آنها "سایه چرنوبیل" مستقیم از دل این فیلم بیرون آمده اند-تیم سازنده برای فیلمبرداری مکان های خوفناک فیلم که  به اعتقاد نگارنده  بهترین لوکیشن های  به  کار برده شده  در تاریخ سینماست از خرابه های ایستگاه ها و کارخانه های تولیدی مواد خطرناک شیمیایی د رنزدیکی منطقه Jagala  استفاده  کرده اند –بعد ها عده ای از دستندرکاران این فیلم گریبانگیر بیماری های مرگبار شدند و خود تارکوفسکی نیز با بیماری مرگباری از دنیا رفت-شور علاقه یک کارگردان برجسته را بیینید که تا کجا برای دستیابی به هدفش تلاش میکند-بعد ها ،حدود 7 سال بعد از تولید فیلم ،حادثه چرنوبیل رخ داد-و مکان های تخلیه شده و خالی از حیات اطراف نیروگاه خیلی شبیه به   مناطقی شدند که آندری در شاهکارش استفاده  کرده  بود!انگار منطقه حفاظت شده zone درفیلم آندری همان مناطق اطراف نیروگاه  هنوز منفجر نشده چرنوبیل بود!این پیشگویی شگفت انگیز آندری باعث شد کارگرانی که در اطراف نیروگاه چرنوبیل ماندند و برای تخلیه ای راهنمایی و ویا پاک سازی کمک  می کردند ،خود را استالکر بنامند.!!در واقع آندری با برگرفتن اقتباسی از کتاب Roadside Picnic –سفر خارج از جاده-چنان پیشگویی از تندروی های بشر در رسیدن به  امیال و خواسته هایش میکند که نَفَس انسان را به شماره  می اندازد.آیا آندری میدانست که بعدا گیمر ها عاشق Zone میشوند؟؟!Zone  ایی که در اثر او بود شباهت های زیادی با بازی های محبوب ما یعنی سری استالکر دارد اگر چه باز یهای ما فقط جو خوفناک فیلم این کارگردان بزرگ را با خود دارند و بقیه عناصرشان ساخته  ذهن توسعه دهندگان آنها است ، هر چند همان جو خوفناک کافی است تا سری استالکر را به یکی از اتمسفریک ترین بازیها ی تاریخ تبدیل کند،صدای باد و باران ،خش خش چک کننده سطح رادیواکتیو-زوزه وحش – نوای گیتار استالکر های دیگر –ترس از ناشناخته ها-کارخانه ها و نیروگاه های ترک شده و خالی از سکنه ،آهن زنگ زده- جهان صنعتی !-آیا آندری میدانست که  متفکران –فیلسوفان عصر جدید  غرق در رازهای عالم فیلم اش  میشوند؟چرنوبیل نیزتوسعه داده شد تا زودتر از موعد مقرر آرزوهای بشر را برآورده کند-نتیجه اش یک لکه  بزرگ رادیو اکتیو برچهره سیاره  تنهایمان در عالم هستی شد.

این فیلم جز 10 فیلم برتر تاریخ سینماست-نام بردن و انتخاب بهترین ها کاری  چه بسا دشوار است."

 

ogibyyswy5pl5697ip.jpg

 

یکی از شگفت انگیز ترین نماهای فیلم و یکی از  بهترین نماها در تاریخ سینما

 

 

تا اینجا فرومی ها که  مقاله را خواندند سردرگم بودند –داستان تیره تار فیلم تارکوفسکی ،استالکر آیا به بازی استالکر ربط دارد؟در باره کدام بهترین ها سخن می گوید؟در عالم بازی کدامین شاهکار را میتوان به عنوان بهترین انتخاب کرد ؟سفر معنوی انسان منزوی جهان امروز؟کاربرها گیج شده بودند،نگارنده چی میخواست بگوید؟! نا گاه به  این بخش رسیدند که  او یک اسم آشنا را در نوشتار آورده  بوده-نیمه جان!!بله Half life  افسانه ایی-دارنده لقب بهترین سری باز یهای تاریخ-حالا دیگر تازه  بحث داشت جالب میشد-نگارنده از آنها خواست تا آخر با فریمن ،شجاع ترین دانشمند تاریخ در سفر اعجاب همراه باشند.

 

 

نگاهی بر سری باز یهای Half life – منتخب برجسته منتقدان به عنوان بهترین سری بازی های تاریخ -هالف لایف چه بود؟چگونه ایجاد شد؟چرا این بازی در تاریخ اینقدر مهم شد؟میراث چه چیزی را بدنبال خود می کشید؟

 

tgi05xv965vjcnlsehg.png

نماد همیشگی سری-جلوتر درباره ماهیت این نماد توضیح داده شده است-

 

سری بازی های هالف لایف  جز مهم ترین عناوین تاریخ باز یهای کامیپوتری و به  اعتقاد بسیاری بهترین آنهاهستند-خیلی ها آنها را بهترین بازی های PC  و در کل پلتفرم PC را بخاطر وجود این  بازی ها ،قویترین و موفق ترین مرکز خلق بازی می دانند.راز این سری افسانه ای در چیست؟چگونه است که  قهرمانی که  حتی حرف نمی زند و ناطق نیست و فقط نظاره گر و دانای کل سری می باشد یکی از محبوب ترین شخصیت هاست؟با من همرا باشید تا در سفر اعجاب  برانگیز گوردون فریمن با او همراه شده و یکی از برترین آثار هنر هشتم را نقد کنیم.

 

بازی هالف لایف اصلی یک بازی ژانر علمی تخیلی توسعه یافته  توسط استودیو VALVE  بود که  در سال 1998 برای  سیستم عامل  ویندوز PC عرضه شد –دربازی هالف لایف شما در نقش دکتر  گوردون فریمن بازی میکردید،یک تئورسین فیزیک که  باید راهش را با جنگیدن  از درون تاسسیات مخفی آزمایشگاهی به بیرون باز میکرد-جایی که آزمایشات ایجاد تکنولوژی تلِپورت سازی  به  شکل وحشتناکی از کنترل خارج شده بود.

استودیو والو که خود توسط کارمندان قبلی مایکروسافت ایجاد شده بود ،در پیدا کردن ناشر برای بازی مشکل داشت زیرا خیلی ها اعتقاد داشتند که  پروژه خلق بازی خیلی بلند پروازانه است.شرکت Sierra on-Line  شرکتی بود که در عوض ایجاد یک بازی شوتر اکشن با والو قرار داد امضا کرد-در نمایشگاه الکترونیکی سال97 بازی اولین حضور خود را داشت –موتور بازی که  نسخه  فوق العاده ویرایش شده موتور قدرتمند id softwear  برای بازی Quake بود Goldsrc نام داشت و  از سیستم کد نویسی id tech 2 برای توسعه بهره  میبرد .

 

انتشار هالف لایف خیلی مهم بود –زیرا در هنگام عرضه تبدیل به  یکی از موفق ترین باز یهای تاریخ شد.منتقدان از جریان سیال داستانی و اجرا ها و گیم پلی واقع گرایانه بازی بسیار شگفت زده بودند و بیش از 50 جایزه بزرگ صنعت بازی به عنوان بازی سال  به  هالف لایف اهدا شد. ژانر شوتر اول شخص اکشن با این بازی گامهای بلندی برداشت و بارها در رای گیری های مهم به  عنوان یکی ازبرترین باز یهای تاریخ انتخاب شد.IGN این بازی را برترین شوتر اکشن اول شخص تاریخ  نامید  و منتقدش در جمله ای عالی گفت :

 

"وقتی به ژانر شوتراول شخص نگاه می کنید  خیلی راحت متوجه  میشوید که  این  بخش به دو عصر قبل از هاف لایف و بعد از هالف لایف تقسیم میشود.ژانر اول شخص اکشن مدیون بزرگی هالف لایف است و تمام با زیهای بعد از آن بدون چون و چرا از آن به گونه ای تبعیت کرده اند"

 

تا 16 نوامبر 2004 بازی هالف لایف  8 میلیون نسخه  فروش کرده بود و تا دسامبر 2008  بیش از 9 میلیون کپی از آن در جهان شیپ شده بود.

 

czfwnnmwkakc9ux4dq.jpg

 

پک اصلی بازی

 

Game Play

 

Half Life یک شوتر اول شخص بود که  درآن مبارزه و حل معماو مسیریابی  گیم پلی بازی  را تشکیل میداد-داستان سرایی در هالف لایف درون بازی اسکریپت شده و یکپارچه بود و برخلاف شوتر های آن زمان که بازی را قطع میکردند و در سکانسی داستان روایت میشد ،از داستان سرایی درون خود بازی  وبدون قطع شدن آن بهره میبرد و همین باعث نگه داشتن بازیباز درحس و حال راوی اول شخص میشد.علاوه بر موضوعات بالا ،بازیباز بندرت شخصیت فریمن دربازی را ترک میکرد –کاراکتری که نه حرف میزد و نه اصلا دیده میشد.چون بازیباز تمام بازی را برای اولین بار تماما از درون چشمان گوردون نظاره میکرد.سیستم مرحله بندی بازی های امروزی  و گذشته نیز در بازی Half life وجود نداشت-و بازی توسط Chapter ها تقسیم شده  بود که اسم هر چپتر بالای صحنه در هنگام ورود به آن فلش میزد!روشی مدرن که  حس و حالی عجیب و ناشناخته به سیستم هوشمندانه  خلق مراحل بازی میداد.

معماهای بازی نیز برای زمان خود خیلی جالب بودند.چسباندن نوار های نقاله به هم-یا چیدن جعبه ها بگونه ایی که  بتوان راه را به سطح بالاتر یا پایین تری باز کرد.بعضی از معما ها هم برای کشتن دشمنان استفاده  می شدند ،مثل باز کردن شیر های بخار داغ برای کشتن دشمنان –تعدادی باس های متعارف و غیر متعارف  نیز در بازی وجود داشتند جایی که بازیباز باید با رودر رویی مستقیم یا غیر مستقیم دشمن برتر را از میان برمیداشت.بعدا در بازی ،بازیباز به  لباس معروف گوردون تجهیز میشد!سویئت HEV برای پرش های بلند و زره برای دفاع گوردن در مقابل مواد کشنده سمی و دشمنان سرسخت.این لباس به  گیمر اجازه  میداد تا ارتفاع کمی از زمین گرفته و با خیز کردن پرش های تقریبا بالایی را انجام دهد.در اواخر بازی در قلمرو XEN بازیباز باید بر قابلیت های این لباس برای  فائق آمدن بر مراحل شبه پلتفرمینگ  پازل گونه ایی که  احتیاج به راه یابی و پرش های آنچنانی داشتند ،تکیه زیادی میکرد.در بیشتر مراحل بازی ،گیمر تنها میجنگید اما در بعضی جاها دوستان فریمن،مثل دیگر دانشمندان و یا نیروهای حراست به کمک او می آمدند.ضمنا برای اولین بار در تاریخ  بازی های کامپیوتری بازیبازاز طریق گوش فرا دادن به  حرف های شخصیت های دوستِ گوردون مثل همکاران و  پرسنل  در محیط با داستانهای مختلف بازی آشنا میشد روشی که  بعدا در خیلی از بازیها  به  خدمت گرفته شد .

رنج گسترده ای از دشمنان عالی بازی ،گیم پلی و سیستم مبارزه  بازی را جذاب کرده بودند-از مخلوقات Xen  انگل هایی مثل Headcrabs-bullsquids-vortigaunts بودندو بازیباز درکنار اینها با دشمنان انسانی نیز روبرو میشد،مخصوصا واحد های ضد محیط های کشنده یا HECU و آدمکشان بلک اوپس که به سایت ارسال شده بودند تا تهدید بُعد دیگر را خنثی کنند و تمام شواهد را از بین ببرند.

سلاح نمادین و افسانه ای سری یک Crowbar بود!اسلحه های متعارف دیگری چون کلت Glock17  ،شاتگان SPAS-12  ،  MP5 معروف سری با نارنجک اندازM203 ،کلت محبوب کالیبر 357 پایتون و موشک انداز فوق سنگین  و اسلحه هایی مثل Crossbow درکنار اسلحه های ژنتیکی مهندسی شده XEN مثل Organic homing gun  و Snarks نیز در لیست بودند –دو اسلحه مفهومی بازی نیز یکی Tau cannon   و Gluon gun که  توسط دانشمندان توسعه داده  شده  بودند بعدا در بازی در اختیار گیمر قرار میگرفتند.

 

داستان

 

این بخش از مطلب شامل “Spoiler alert” ها میباشد!دقت کنید داستان بازی  کامل توضیح داده شده است –برای کسانی که هنوز بازی را تجربه نکرده اند-جلوتر نسخه جدید ریمستر شده بازی معرفی خواهد شد-

 

بیشتر مکان های بازی در صحرا های خالی New mexico  ،و در سایت تحقیقاتی Black Mesa اتفاق میافتاد.یک مجتمع تخیلی که البته  شباهت های زیادی به  لابراتوار ملی Los Alamos  و Area51  داشت!قهرمان داستان فیزیک دان برجسته بود که دکترای فیزیک را  از MIT داشت و تبدیل به یکی از بازماندگان آزمایش میسای سیاه میشد ،آزمایشی که  به  طرز وحشتناکی از کنترل خارج شده بود،جایی که  دستگاه Resonance Cascade-که یک دستگاه ساختگی بود-اقدام به شکافتن بُعد حیاتی ما میکرد  و در واقع پرتالی ایجاد میشد به یک قلمرو یا یک  دایمنشن دیگر که  از طریق آن مخلوقات از یک جهانی دیگر به این جهان حمله کرده و تاسیسات را تخریب نمودند.بیگانگانی به نام Xen  از بعد دیگرجهان هستی وارد این دنیا شدند و واقعه بلک میسا را شکل دادند.فیلم Mist ساخته  کارگردان مشهور فرانک دارابانت نیز از روی همین بخش از بازی ساخته شده است که در آن دانشمندان یک شکاف در بعد جهانی که  ما در ان زندگی میکنیم میاندازند تا ببینند آن سوی بعد چه خبر است!(البته اثر معروف نویسنده بزرگ استفن کینگ نیز با نام مه یا Mist  تا حدودی به عنوان منبع الهام هردو بازی و فیلم بوده است ) ضمنا در بازی ولفنشتاین سال 2009 نیزدستگاهی به  دست بی جی قهرمان داستان می افتاد که  توانایی سفر به بعد دیگر را در اختیار او قرار می داد.مخلوقات این بازی ولفنشتاین نیز خیلی شبیه مخلوقات xen  بازی نیمه جان ما بودند.اگر دقت کنید می بینید که  سری هالف لایف منبع الهام چه تعدادگسترده ای از آثار در  سینما و عالم بازی شده است.به محض اینکه فریمن راه خود را از بین تاسیسات پیدا میکند متوجه میشود که  بین دو گروه در جنگی تمام عیار گیر افتاده  است –بیگانگان وحشی و تیم های مخصوصی که  برای سرپوش گذاشتن بر آزمایشات مخفی  دولت و کشتن  فریمن و تیمش و همچنین  نابود کردن ارگانیزم هایی که وارد این بعد شده بودند به mesa ارسال شده بودند.

در اینجا باید یکی از شخصیت های مهم و در واقع یکی از عجیب ترین و مرموز ترین شخصیت های عالم بازی را به  شما معرفی کنم: G-man – شخصیتی فوق مرموز که در طول بازی گهگاهی ظاهر میشود و  گویی بر اعمال فریمن نظاره گر است .مردی با چهره ایی استخوانی و ترسناک با صداگذاری خیره کننده  و کت و شلواری آبی رنگ با کیفی در دست ،گهگایی در جاهایی از بازی دیده میشد.

 

1ft5ue1bm4xuajlju4hf.jpg

 

 

شخصیت فوق مرموز G-man کم حرف ولی یکی از تاثیر گذارترین ها و عجیب ترین ها

 

در نهایت فریمن با کمک دوستان دانشمندش  راه خود را به سمت تاسیسات Lambda باز میکند ،سایتی مرموزکه مرکز سیستم تلپورتینگ است ودر آنجا فریمن با کمک دوستانش به جهان بیگانه Xen تلپورت میشود تا با کشتن نیهیلانث nihilanth –مخلوقی شبه واقعی-فیزیکی(چون هویت این مخلوق دقیقا مشخص نبود و فقط شکلی از حیات بود) که باعث باز ماندن ریفت ابعادی به داخل جهان ما بود –پورتال را ببندد.!!

 

سطح برجسته علمی تخیلی داستان و بحث های پیچیده ای که در طول بازی در باره حیات و بعد دیگر از هستی ودلیل زندگی انسان میشود هنوز هم  باعث تعجب و شگفتی منتقدان  صنعت بازی و سینماست.

 

بعد از مرگ نهیلانث پرتالی باز میشود و از دورن آن ما با  موجوداتی تازه در جهان بازی روبرو میشویم-سربازان کمباین –این سربازان با تعداد زیاد و تجهیزات خیلی مدرن سیاره زمین را سریع تصرف کردند-این فرایند تسخیر جنگ 7 ساعته نام دارد که در سری داستان های هالف لایف تلخ ترین واقعه محسوب میشود. حکومت نظامی مرگبار آنها –دقیق و کشنده است!همه کسانی که تجربه این بازی ها را دارند حداقل یکبار طعم باتوم الکتریکی آنها را چشیده اند!این نیروها ،آدم هایی بوده اند که کمباین آنها را اسیر کرده و تبدیل به برده های خود نموده است .

 

bi0q0b6cqhwrj4xa791f.jpg

 

سربازان کمباین -انسان هایی که توسط مخلوقات کمباین به ماشین های کشتار تبدیل شده اند-

 

در نبرد نهایی پس از شکست نهیلانث گوردون هیچ راهی برای بازگشت به دنیای ما نداشت –در اینجا G-man بر گوردون ظاهر شده و از او میخواهد بین دو راه پیش رویش یکی را انتخاب کند:یا مردن در جهان Xen یا پیوستن به نیروهای ناشناخته پشت پرده و رئیسان G-man-خوب گوردون گزینه دو را انتخاب میکند و برای مدتی حدود 20 سال بعد از حادثه میسای سیاه-در نوعی کما قرار میگیرد.از اینجا به بعد داستان بازی قسمت دوم اتفاق می افتد که خارج از مبحث ما است.

 داستان هالف لایف  را میتوان نمونه نادر ،اورجینال  و بسیار برتر از خیلی از آثاربازی/ سینمایی شاخص ژانر علمی تخیلی قرار داد.

 

 

 

توسعه

 

نگاهی به تاریخچه VALVE:تغییر دهندگان جایگاه پلتفرم Pc برای همیشه  و نشان دادن آن به عنوان برترین پلتفرم Gaming موجود:

 

x6w0r8q277vmzk78pl0.png

 

VALVE که به VALVE softwear یا VALVE corporation نیز معروف است ولی معمولا با همان نام VALVE خالی شناخته میشود یک تولید کننده آمریکایی بازی های رایانه ایی است .بازی Half-Life اولین کار valve  بود-مقر valve در kirkland واشینگتون  قرار داشت   و در سال 1996  توسط کارمندان سابق مایکروسافت ،مایک  هرینگتون و گیب نویل ایجاد شده بود.این استودیو بزرگ بازیهای مهمی چون هالف لایف-پورتال –left 4 dead  و سری کانتر  و تیم فورترس را در تاریخ حیات خود عرضه کرده است-موتور سورس آنها فوق العاده قدرتمند و مشهور است-اخیرا بازی تایتان فال با این موتور توسعه داده شد-پلتفرم دیجیتالی عرضه نرم افزار آنها-STEAM محبوب ترین شبکه توزیع دیجیتالی بازی ها و یکی از قدرتمند ترین شبکه های مجازی بازی است-اخیرا آنها اقدام به عرضه استیم ماشین ها نمودند-کامپیوترهایی با قدرت های متفاوت و مجهز به استیم os برای اجرای راحت بازی ها-در سال 2002 این استودیو اقدام به ایجاد شبکه استیم نمود-در ابتدا گمان میرفت که این شبکه فقط کار  عادی  استریم لاینینگ پچ کردن بازی های  رایانه ای را به عهده دارد ولی بعدا معلوم شد که این شبکه بخش عظیمی از Framework   سرویس world oppnent Network  را جایگزین نموده و همچنین میتواند با  سیستم مدیریت حقِ توزیع دیجیتالی برای همه بازیها فعالیت کند.بیش از 1400 بازی برروی استیم قرار دارند و در سال 2010 valve رسما اعلام نمود که تعداد کاربران فعالش از 30 میلیون نفر گذشته است!

 

2mzqtyk1q99hjow93mm.jpg

 

گیب نویل -کارمند سابق مایکروسافت-مغز متفکر  VALVE-Half  Life -Steam!

 

 گیب نویل یکی ازچهره های اصلی valve بارها از مایکروسافت به خاطر حرکت به سمت سیستم های بسته و محدود به خود شرکت و معماری Apple گونه سیستم عامل هایش ایراد گرفته است –او تغییرات در ویندوز 8 را فاجعه بار خواند و گفت لینکوس به عنوان یک سیستم open source عالیست فقط کمبود بازی ها اورا ضعیف کرده است .

 

wg5yihcjtav6egip3pi2.jpg

 

استیم ماشین-استیم باکس-پی سی/کنسول  هر چه میخواهید آنرا بنامید

 

در سال 2012 VALVE اعلام نمود که برروی یک دستگاه هیبرید کنسول/پی سی کار میکند با نام استیم ماشین که به استیم OS  مجهز است.از چندی قبل شایعه عرضه استیم باکس همه جا پر شده بود.این دستگاه مخصوص اتاق نشیمن میتواند باز یها را اجرا کند –نقش یک هاب مدیا را برعهده داشته باشد ،فرایند استیمرینگ را انجام دهد ،گیم شرینگ را با شبکه های استیم  و دیگر شبکه های مرتبط انجام دهد و به کنترل والدین نیز مجهز است-کنترلر عجیب این کنسول /پی سی ها هم کلی تا الان تغییرات به خود دیده است و  در آخرین تغییرات آنالوگ نیز به جای پد های لمسی آن قرار گرفت-در واقع این  لفظ کنسول /پی سی کمی غلط است چون خود کنسول های نسل جدید-ایکس وان و PS4 هم چیزی به غیر از همین استیم ماشین ها نیستند، سخت افزار x86 و معماری PC  گونه با شباهت های 99 درصدی جای شکی باقی نمیگذارد که VALVE قصد دارد به همه نشان دهد که کنسول ها هم دیگر Pc شده اند فقط چرا قیمتشان برای یک سخت افزار خوب به چند هزار دلارنمیرسد ؟؟جواب در دو غول پشتیبان آنها یعنی سونی و مایکروسافت برمیگردد که با توانایی های مالی شگفت انگیز  و خرج میلیاردها دلار هزینه توانسته اند قطعات گران قیمت را با سیستم های خنک کنندگی آنچنانی درون جعبه هایی  کوچک جا دهند  واستیم ماشین های گرانقیمت را با 400 یا 500 دلار بفروشند!

در اوائل تابستان امسال والو اعلام کرد به خاطر مشکلات کنترلر تولید استیم ماشین های  خود مجهز به استیم OS را تا تابستان 2015 به تعویق انداخته است .

 

hnz0n1cqoobjjntjbbdv.jpg

 

طرح اولیه کنترلر

 

9k6vulyliy0ygcblgx.jpg

 

طرح جدید کنترلر-هرچند شایعاتی مربوط به نسخه آنالوگ دار آن نیز شنیده میشود.

 

در جولای 2013 والو رسما pipeline را اعلام نمود ،یک پروژه پذیرفتن کارآموز در سطح دبیرستان ،تا این کارآموزان با هم کار کنند ویاد بگیرند که چگونه یک محتوی بازی رایانه ایی بسازند.

ساختار این شرکت هم کاملا فلت بوده وبدون رئیس است و کارمندان میتوانند بدون مشکلی بین بخش های مختلف شرکت جابجا شده و تیم عوض کنند.اصطلاح Valve Time نیز در عالم صنعت بازی یک جوک است که در آن وقتی فاصله های زمانی بین یک تاریخ عرضه اعلام شده و تعویق های زیاد اتفاق میافتد از آن استفاده میکنند و این بخاطر تعویق های معمولا طولانی Valve در عرضه باز یهاست!

 

68jrs8imemzp9p86bzq.gif

 

علامت قدیمی شرکت!

 

 

 

 

عکس های عجیب از درون شرکت VALVE

 

f1207jxez21x8lwwmvr5.jpg

 

دفتر کار گیب!

 

en06jorczi441l8m20n.jpg

 

زامبی های فوق محبوب بازی!

 

 

 

 

 

ساخت HL

 

در ابتدا valve یک IP با تم ترسناک  و شوتر اکشن  را با موتور Quake  لایسنس نمود  و در نهایت موتور بازی را تا حد زیادی ویرایش کرد مخصوصا اضافه سازی سیستم انیمیشن های اسکلتی و قابلیت پشتیبانی از direct3D  از تغییرات مهم این تیم در موتور قدرتمند id بودند.بعدا یکی از توسعه دهنده گان بازی  در مجله Pc Acclerator اعلام کرد که  حدود 70 درصد از موتور  بازی دوباره نویسی شده است .اسم اولیه بازی در واقع Quiver یا تیر دان بود که بخاطر اسم پایگاه نظامی در رمان The Mist استفن کینگ که نام آن Arrow head یا پیکان –نوک تیر بود انتخاب شده بود-گیب نویل بعدا توضیح داد که اسم Half –life به این دلیل برای بازی انتخاب شد که  از تمام کلیشه ها به دور بود.اسمی شاخص که انسان را به فکر فرو میبرد.علامت نمادین سری حرف یونانی ʎ---lowercase Lambda---که در معادله نیمه جان شدن عنصر ؛فرایند زوال را نشان میدهد نیز خود بر بار علمی داستان می افزود –در واقع نیمه جان اشاره به نصف عمر شدن  ماده در طبعیت در فرایند زوال داشت-مانند مواد رادیو اکتیو-مدت زمانی که  مورد نیاز است تا نصف جرم کنونی ماده  به زوال برود-علامت نام برده بالا نیز همه نشانگر معادله زوال بود هم علامت تاسیسات لامبدا در بازی ضمننا علامت ʎ یا همان lowercase Lambda  گویی یک تصویر خیلی ساده از یک دست است که یک کروبار یا تایلیور –سلاح اولیه گوردون – را در دست گرفته است.سلاحی که  نماد هالف لایف  و دلیل شهرت بی حد بازی است.

بر طبق گفته های هر تسلی طراحی بازی ،بازی Doom تاثیر مستقیمی بر روی تجربه تیم سازنده هالف لایف داشت.خیلی از توسعه دهندگان بازی بر طبق گفته او به این دلیل عاشق بازیسازی شدند!زیرا دوست داشتند در این شکل تعاملی از رسانه دست به خلق شگفتی بزنند.آنها دوست داشتند بازیی بسازند که  شخصیت هایش بیشتر قابل درک باشند تا فقط صحنه  هایی از شلیک کردن به اهداف ثابت و متمرکر را ایجاد کنند.در اوایل سال 97 اولین نمایش عمومی بازی اتفاق افتاد  واین رویداد مهم در نمایشگاه E3 بود –بمب هال لایف در نمایشگاه منفجر شد و ترکش هایش  به تمام عاشقان بازی های  رایانه ایی اصابت کرد.نویسنده آثار علمی تخیلی ،مارک لید لاو در آگوست 97 توسط Valve استخدام شد تا روی شخصیت ها و طراحی مراحل کار کند،موسیقی متن بازی نیز توسط کیلی بییلی اجرا و ضبط شد.قرار بود بازی در همان آخر سال 97 عرضه شود تا با غول شوتر،Quake II رقابت کند ولی استودیو احساس کرد بازی احتیاج به  پولیش های اساسی دارد.

 

بعدا در سال 2003 گیب نویل از مشکلات طراحی مراحل بازی گفت:در ابتدا یک مرحله بزرگ با تمام دشمنان ،سلاح ها و وقایع اسکریپت شده ایجاد شده بود –این کل محیطی بود که تیم توسعه دهنده توانسته بودند خلق کنند –این مرحله یکپارچه بزرگ منبع الهامی شد برای تکه تکه ایجاد کردن و توسعه مراحل و ادغام هوش مصنوعی در ون این محیط ها ،در طول سال های بعد طراحی مراحل تکامل یافت تا بشکل معروف خود رسید –طراحی مراحلی که  لقب یکی از بهترین طراحی مراحل تاریخ بازی های رایانه ای را د رخود دارد.در نمایشگاه E3 سال 98 جایزه بهترین بازی PC از طرف منتقدین به هالف لایف اهدا شد،جایزه بهترین بازی اکشن اول شخص نیز به  بازی رسید-در سال 98 تاریخ عرضه چند بار به تعویق افتاد و بالاخره در نوامبر سال 1998 عرضه شد.چند روز مانده به عرضه بازی ؛تیم  برنامه نویسی موتور بازی خطایی را در موتور سورس بازی کشف کردند و با افزودن یک سری تصحیحاتی بدرون خط های بخش مشکل دار ،اقدام به تصحیح خطای برنامه نویسی نمودند.

دو دموی رسمی برای هالف لایف عرضه شد.اولین دمو Half-life :Day one نام داشت که شامل یک پنجم اولیه  بازی کامل بود  و فقط برای بررسی و اجرا روی یک سری کارتهای گرافیکی خاص عرضه شده بود.دموی دوم در تاریخ 12 فبریه 1999 عرضه شد که نامش Half-life :Uplink بودو نمایشی از سلاح ها و خیلی از NPC ها یا شخصیت های غیر قابل کنترل در بازی را ارائه  میداد.مدت زمان 48 ساعت در بازی ،مراحل Uplink درواقع مراحل اصلی بازی در زمان توسعه  بودند که تحت بازبینی و تغییرات گسترده  قرار گرفته بودند.این مراحل در بازی نهایی وجود نداشت.

 

نسخه های Port شده

 

بازی هالف لایف برای کنسول محبوب PS2 توسط استودیو گیرباکس -Gearboxسازندگان بازی های مشهوری چون سری Borderlands –پورت شد  و در سال 2001 عرضه شد.این نسخه بازی تغییرات عمده ایی را در بخش های مختلف چه در مدل های شخصیت ها ،جزییات مدل سازی اسلحه ها و محیط ها و ..به خود دیده بود.ضمنا تغییراتی در سطح مراحل  و سیستم جئومتریک مپ های بازی ایجاد شده بود.این تغییرات قرار بود بررروی نسخه سگا دریمکست نیز ایجاد شوند.ضمنا یک بسته مرحله ایی Head to head play  و co-op به نام Half-life:Decay که به بازیبازان اجازه میداد در نقش دو دانشمند خانم یعنی Dr.cross و Dr.green در Black mesa بازی کنند.یک دیگر از ویژگی های خوب بازی  قابلیت پشتیبانی از Mouse/Keyboard با درگاه usb بود ،ویژگی که قبلا در پلتفرم دیده نشده بود.

 

arkk2nxu8in8vdw7gt5f.png

 

پک نسخه PS2-

 

 

نسخه ایی نیز برای سگا دریمکست و Mac OS به طور کامل خلق شد ولی هرگز به صورت تجاری و رسمی عرضه نشد.استودیو گیرباکس برای عرضه نسخه دریمکست بازی تحت قرار داد با VALVE و ناشر اصلی sierra on-line در اواخر سال 2000 انتخاب شد.در نمایشگاه EXTS 2000 یک بیلد از بازی در غرفه ناشر قابل دسترسی بود و  توسعه دهنده گان ،رندی پیچفورد مشهور و برایان مارتل از گیرباکس نیز برای حضور در کنفرانس مطبوعاتی حاضر بودند.نسخه دریمکست سطح پالیگانی دو برابر نسخه های دیگر داشت و همانند Opposing force برای PC و Decay برای PS2 نسخه دریمکست نیز بسته های الحاقی یا همان Expansion pack های مخصوص خود راداشت –درآن زمان به DLC ها Expansion pack میگفتند که اسم با معنی  تری است زیرا همه بسته های الحاقی محتوی قابل دانلود نبوده و نیستند –اسم بسته الحاقی دریم کست blue shift بود  ،به هر حال علیرقم فقط چند هفته مانده به عرضه بازی این نسخه کنسولی کنسل شد:sierra اعلام نمود به خاطر تغییر شرایط بازار مجبور به لغو عرضه بازی شده است –بخش بزرگی از تولید کنندگان بزای 3rdparty کنسول سگا را ترک گفته بودند و خود کنسول نیز باعث ورشکستگی سگا و تعطیلی فرایند تولید کنسول شد،بعد ها نسخه تقریبا کامل سگا دریمکست به درون اینترنت راه پیدا کرد.

همان سال در نمایشگاه E3 2001 نسخه پورت شده کنسول پلی استیشن 2 به نمایش درآمد و در اکتبر همان سال در آمریکای شمالی و در ماه بعد از آن در اروپا عرضه شد .همان زمان بود که بسته الحاقی  Blue shift  که برای دریمکست آماده شده بود به عنوان دومین بسته الحاقی ویندوز به PC راه پیدا کرد.این بسته شامل High Definition Pack  بود که آنهم قرار بود برای سگا دریمکست عرضه شود و باعث میشد که گرافیک خود نسخه اصلی بازی Half- life و DLC اولیه اش یعنی opposing force نیز به شکل تاثیر گذاری ارتقا یابد.

در ژانویه 2013 VALVE رسما نسخه پورت لینوکس را معرفی کرد که قرار بود برروی شبکه Steam عرضه شود –در 25 ژانویه 2-13 نسخه Mac OS X  برروی استیم عرضه شد ولی رسما برروی Game store استیم معرفی نشد.

 

بسته های الحاقی:

 

دو بسته الحاقی توسط گیرباکس برای بازی ایجاد شد  و برای Pc عرضه شد: یکی از آنها در سال 1999  با نام Half life:opposing Force  و دیگری با نام Half-life :Blue shift در سال 2001 عرضه شد.اولی بازیباز را به بلک میسا برمیگرداند و  و از لحاظ زمانی در همان زمان بازی اصلی Half-life اتفاق می افتاد و گیمر در نقش آدرین  شپرد یکی از مارین های مجهز به سویت های HEC   که فرستاده شده بود تا بروقایع ماجرا سرپوش بگذارد –چند اسلحه جدید ، چند شخصیت جدید –شامل دشمن و دوست البته NPC –مناطقی که قبلا دیده نشده بودند از خصوصیات این بسته الحاقی بودند.11 چپتر یا مرحله در مقابل 19 چپتر بازی اصلی تجربه تقریبا کوتاه تری بود.

 

m1ry33vnhit30brahevp.jpg

 

بسته مکمل Blue shift نیز بار دیگر در همان زمان واقعه میسای سیاه رخ میداد ولی اینبار درنقش بارنی کالهون معروف ،-شخصیتی  که در لحظات آغازین بازی Half-life 2 حسابی با آن ماسک مخصوص سربازان کمباین-با آن سیستم ترسناک تغییر صدایشان حسابی گوردون را ترساند!-

 

simds1seh3dzu65j6etg.jpg

 

 

این بسته مکمل شامل بافت های باکیفیت جدید نیز بود  و این بسته کوتاه تر بود و بجز  چند مدل جدید بقیه عناصرش در خود بازی اصلی حضور داشتند.

Half-Life:Decay نیز بسته دیگر گیرباکس بود  که برای نسخه پورت شده کنسول PS2 ارائه شد.در این بسته که توضیحاتش بالاتر ارائه شد –دو بازیباز در حالت Co-op باید معما ها را حل میکردند و با خیل عظیمی از دشمنان نیز میجنگیدند.

در سال 2000 یک بسته کامل با نام Half-life:platinium pack  عرضه شد که شامل half-life،Counter –strike، team fortress classic و بسته Opposing force  بود.در سال 2002 همین بسته تغییرنام داد و و اسمش به Half-life:platinium collection  و Half-life:Generation تغییرکرد.این بسته ها شامل Blue shift  نیز بودند که  در استیم با نامDay of defeat  عرضه شده بود-بعدا در سال 2005 بسته ای عرضه شد با نام :Half –life 1:Anthology  که شامل نسخه های استیم بازی های زیر بود  و  بر روی یک تک DVD عرضه شد –Half –life، بسته مکمل opposing force و blue shift  ،Team fortress classic   از محتوا های این مجموعه بودند.

 

دنباله ها:

 

جیمز کامرون در مصاحبه ای یکبار گفت:"ساخت دنباله  برای بهترین ها جزء سخت ترین کارهاست و شاید از خلق نسخه ای اصلی هم طاقت فرسا تر باشد"

خوب در E3 سال 2003 شایعات برای ساخت دنباله بهترین بازی تاریخ ؛خاتمه یافت.طوفان Half-life 2 همه چیز را در سر راه خود نابود کرد و منتقدین که یارای مقاومت دربرابر این مافوق سرگرمی را نداشتند و همچون جدش آن را خیره کننده و جادویی یافته بودند  بارها آنرا به عنوان بهترین بازی کامپیوتری تاریخ انتخاب نمودند!لقبی بس بزرگ و مقامی سنگین که فقط قادر است بردوش واقعا شایسته ها ،سنگینی کند.20سال بعد از وقایع بلک میسا ،گوردون که حالا تبدیل به یکی از محبوب ترین شخصیت های عالم بازی شده بود و د رکنار ماریو-زلدا-اسنیک و مامور 47 و لارا قرار داشت-در یک  شهر ضد یوتوپیایی به نام city 17 بهوش میامد که باید در آن با کمک نیروهای شورشی و مقاوت و و مخلوقات دوست داشتنی ورتیگانت –با رژیم بیگانه میجنگید.بعد از کلی تغییر تاریخ بازی در 16 نوامبر 2004 عرضه شد .

در یک ژوئن 2006استودیو Valve که به بسته های مکمل عادت داشت و خود از عاملان به وجود آمدن و عرضه آنها در تاریخ صنعت بازی سازی بود-Episode one را عرضه کرد.این بخش ها  قرار بود یک سه گانه و سه اپیزود باشند-در تاریخ 10 اکتبر 2010 نیز Episode two عرضه شد که د رواقع در غالب The orange Box بود-بسته ای عظیم شامل تعدادی از بهترین بازی های تاریخ-خیلی ها بسته نارنجی را بهترین بسته الحاقی-تکمیلی تاریخ بازیها میدانند-در این بسته بازی HL2  و دو اپیزودش در کنار هم چون شاهکاری می درخشیدند.هنوز هم میلیون ها گیمر منتظر روزی هستند که اپیزود 3 یا خود بازی Half-life 3 عرضه شود.

ادامه بررسی بازی بزرگ Half-life 2 و دو اپیزود آن کاری است طولانی که خود احتیاج به ساعت ها تحقیق و نگارش مطلب دارد-و بدلیل حجم مطالب زیاد در بخشی جداگانه به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

 

بازسازی ها:

 

هاف لایف آنقدر محبوب بود که خود VALVE اقدام به بازسازی بازی اصلی با نسخه موتور جدید Source نمود و نامش را Half-life :source نهاد .این پورت د رواقع یک فرایند ریمستر کردن بود و شامل بسته های مکمل مهم سری نبود ، و از بسته افزایش کیفیتی blue shift بهره نمیبرد اما بهرحال از vertex  و پیکسل شیدرهای موتور جدید برای خلق افکت های آب بهتر- و سیستم فیزیک مدرن Half life 2 بهره میبرد.یک سری ویژگی های دیگر موتور Half life 2  نیز چون نسخه های ارتقا یافته نورپردازی دینامیک –ورتکس مپ ها-حرکت های رگدال-همان تکان خوردن و پرت شدن بدن ها در هنگام ضربه و انفجار دربازیها-وسیستم خلق سایه جدید با رزولوشن بالاتر سایه ها و تکسچر های  جدید نیز بهره میبرد-استفاده از سافت شادو ها یا همان سایه های نرم و د رکنار تغییر 3D skybox –سیستم ترسیم آسمان و مرزهای سه بعدی محیط – نسخه 16بیتی بازی قدیم با نسخه جدید نیز از دیگر تغییرات نامبرده بودند.Half life :the source برروی استیم برای دانلود قرار دارد.

 

nrucu0h7zckxy5p53c27.jpg

 

گرافیک نسخه اصلی pc

 


cp4uym6r0uq2jtctd5ch.jpg

 

بازسازی بازی اصلی با موتور جدید سورس توسط خود VALVE-نمایی از سد معروف درون بازی

 

البته این نسخه پورت شده مورد انتقادات زیادی بود که چرا از تمام توان موتور جدید سورس بهره نمیبرد؟و یا هنوز از بعضی از بافت های قدیمی استفاده میکند؟در پاسخ به این بخش-مدرهای حرفه ای Pc وارد عمل شدند و تیمی تقریبا 40 نفره به صورت داوطلبانه اقدام به انجام کاری کردند کارستان!

 

hglslhz9s8kp61r857l.jpg

 

عکسی دیگر از نسخه بلک میسا-بازسازی بازی اصلی بدست مدرهای حرفه ایی- همانطور که میبنید کار خود را حتی از VALVE   بهتر انجام داده اند -عکس کمی بالاتر تبدیل بازی اصلی توسط VALVe است-

 

بازی Black Mesa:the source که بعدا به درخواست valve نام  source از آن حذف شد و با نام خالی بلک میسا  در تاریخ 14 سپتامبر 2014 عرضه شد ، 8 ساعت و 14 چپتر از بازی  مورد بازسازی کامل قرار گرفت و به صورت رایگان عرضه شد و تجربه ای که من مجدد از این بازی  شگفت انگیز داشتم یکی خاطره انگیز ترین تجربه ها بود-بعد از 11 سال تجربه بهترین بازی تاریخ با موتور عالی و گرافیکی خارق العاده –دیگر چه میخواستم؟خوب نسخه فول و نهایی black mesa هنوز هم مراحل توسعه را میگذراند و قرار است فقط تحت استیم عرضه شود.

(برای اجرای نسخه بلک میسا به SDK رایگان سال 2007  سورس که در خود فایل های بازی قرار دارد مورد نیاز است و نسخه ایی که من استفاده نمودم نسخه Black Mesa Source Repack Kaos  که توسط تیم کائوس کرک شده بود-هرچند Black mesa رایگان ارائه شد ولی بعد از نصب باید از درون Steam Library اجرا شود –من نسخه کائوس را که با فشرده سازی بالا زیپ شده بود استفاده کردم و آن را بدون مشکل یافتم –شما میتوانید همین نسخه من را در اینترنت سرچ کرده و دانلود کنید-مخصوصا کسانی که هالف لایف را درگذشته ها تجربه نکرده اند حتما برای تجربه آن اقدام کنند درغیر این صورت این تجربه عالی را ازدست داده اند)

 

 

qpvx9x265zt2xso73ca.jpg

 

 

اجرا ی هالف لایف با گرافیک عالی روی ویندوز 8.1!شیرین ترین رویاها

 

بازسازی Half-life با نام بلک میسا  یکی  از اولین عنوانی بود که از طریق سیستم crowdvoting خود والو در استیم با نام Greenlight  مجوز توسعه گرفت.جایزه بهترین MOD عرضه شده در سال 2012 توسط moddb  به بلک میسا ارائه شد-بازی /مدی که برای توسعه اش سالهای سال وقت گذاشته شده بود.

 

qaz30qvuca2t8fdsuk.jpg


نسخه بلک میسا -بازسازی بازی 12 سال پیش شگفت انگیز با موتور جدید

 

 شخصیت گوردون فریمن:

 

الکس ونس در HL2 با اشاره به گوردون میگوید :

Man of few words,arent you?

 

جمله بالا بیانگر شخصیت هاف لایف است قهرمانی بدون صدا که بیشترین تاثیر را برروی مخاطب میگذارد-شخصیت کوروو دربازی dishonored یا قهرمانان یک سری از بهترین بازی های اول شخص تاریخ الگوی خود را از این مرد کم حرف گرفته اند.قهرمانی که هرگز درمحیط بازی دیده نمیشود بلکه فقط در باکس آرت ها دیده شده است –قهرمان تایلور به دست با لباس مخصوص نارنجی رنگ  که در هر صفحه وب پیجی –در هر دمویی – و در هر تصویری یا نمایشگری بلافاصله چشم ها را به خود جذب میکند- به این میگویند قهرمان و خاص بودن!با این سکوت مطلق در واقع والو به گیمر ها اجازه داد هر کدام شخصیت خود را جای فریمن بگذارند و یک "مای" جهانی خلق شد کاری شایسته که از بعد روانشناختی نیز قابل تقدیر است.

یک تکه گوردن در همه ما هست:نجیب ،کمی موذی ،باهوش  و جذاب و زیر همه قهرمان همه فن حریف اکشن کار، Valve توانست خلق پوروتوگانسیت یا قهرمان را به بالاترین سطح خود برساند –کاری که گوردون در سکوت مطلق و تنها با یک کروبار در دست انجام داد،کاری که خیلی از قهرمانان پرحرف عالم بازی اصلا نتوانستند یا اگر هم شد با هزاران هزار خط مکالمه و دیالوگ به آن رسیدند!

 

نقدها:

 

در زمان عرضه ،هالف لایف توانست به رکورد امتیاز 96 از 100 در میان سخت گیرترین منتقدان Metacritic دست یابد.

 

جف گرین از مجله مشهور computer  gaming world گفت:

"این بازی نه تنها بهترین بازی امسال است بلکه یکی از بهترین بازی های هرسالی خواهد بود و. بعداز Doom قطعا تاکنون بهترین شوتر تاریخ بوده است"

IGN گفت:تفسیر معیار شوتراول شخص با این بازی رقم خواهد خورد.

Gamespot گفت:نزدیک ترین چیز به آن  گام تکاملی ژانر که تاکنون برداشته شده است .

درسال 2007 این بازی  به عنوان "Greatest Games of All Time"  معرفی شد.

در سال 2004 در رای گیری بزرگی درGamespy  برای بهترین بازی تاریخ ،Half-life برنده بزرگ این تحقیق شد.

در نوامبر 1999 و اکتبر 2001 و آپریل 2005  نشریه PC gamer بازی Half-life  را بهترین بازی تاریخ نامید .ضمنا بهترین بازی تاریخ PC نام گرفت.

Gameradar آن را در لیست 100 بازی برتر تاریخ در رتبه های بالا قرار داد.

تجربه ناب و تاثیر گذار و محیط هایی پویا که  جز بهترین مکان های طراحی شده تاریخ بازی های رایانه ای بودند،در کنار شوتر بسیار عالی و سرگرم کننده و داستان و دشمنانی که هنوز عالی و بی نظیرند –هرکسی را که این بازی را تجربه کند قطعا تحت تاثیر قرار خواهند داد.

"هر روز ما با بازیی رو برو نمی شویم که کل ژانر را زیر و رو کند اما هالف لایف این کار را کرد":Allgame د رباره بازی چنین گفته بود.

منتقدان دیگر از تعامل های بالای محیطی  و تنوع محیط ها و داستان عالی علمی تخیلی که چون سریالی سطح بالا –بخش  به بخش اسرار خود را فاش میکند صحبت نمودند.

 

 

سخن آخر:

 

دل کندن از نگارش درباره هاف لایف بسیاربرایم سخت است-بازی محبوب من در تاریخ قطعا همین بازی بوده است وبعد از آن Fallout  دو قسمت اصلی و دیابلو 2 قرار دارند-بعد از اینها میتوانم از HL2 و سری ویچر-سری سولز-سری الدر اسکرول (موروویند-اوبلیوین-اسکایرم) و چند بازی شاخص دیگر در ژانرهای مختلف نام ببرم-خوب چه باید گفت ؟ربط بازی هالف لایف به فیلم آندری را چگونه بیان کنیم؟برای این کار باید هم بازی  و هم فیلم را دید و بعد در مورد آنها فکر کرد-قهرمانانی خاموش –محیط هایی رعب آور-سفری فراموش نشدنی-داستانی غیر قابل باور چه از بعد مذهبی-علمی –تخیلی – فلسفی و.........تندروی بشر در آنچه میخواد به آن برسد –نابودی محیط زیست-پیشبرد تکنولوژی با سرعتی سرسام آور بدون داشتن پشتوانه اخلاقی لازم در بعضی از زمینه هاو ......

بحث ها زیادند و صحبت کردن درباره بهترین ها باز هم حرفهای تازه تری را ایجاد خواهد کرد.

خوب هدف از خلق همه بازیها ،ایجاد توهم واقعیت است.واقیعتی که مخصوصا در ژانر اول شخص شکل مهمی به خود میگیرد.کل ژانر با معرفی این نمای اول شخص شما را در نقش این قهرمان قرار میدهد –والو در هالف لایف مدت زمان زیادی را وقف بررسی مشکلات گذشته ژانر نمود . در طی بازی با ایجاد یک سری طراحی های داستانی –محیطی شخصیتی خارق العاده،هال لایف  شکلی از  واقعیتی را  خلق کرده است که تودار است ودر عین حال قابل باور  و واقعا درگیر کننده -بازیباز فرصت دارد تا این توداری را از بین برده و رازهای جهان بازی را بشکافد –قبل از هالف لایف هیچ بازی اول شخصی به این  حیطه ها قدم نگذاشته بود و بعد از آن  هم هر سازنده ای که قصد ساخت شوتر اول شخص را کرده است نگاه کاملی به دستور العمل هالف لایفی Valve داشته است –هنوز هم بعد از این همه سال هالف لایف یک ماجراجویی تمام عیار جلوه میکند وهمه چیز اش تازه به نظر میرسد خوب آیا اینها همه برای بهترین بودن کافی نیست؟

در جهان هالف لایف خوب  و بد به معنای واقعی کلمه روبروی هم هستند –دانشمندانی شجاع که پی به اشتباه خود برده اند و قصد دارند با جنگیدن دربرابر بدی ،ناحقی که در حق انسانهای بیگناه انجام دادند جبران کنند-نیروی شر داستان بدون شک ومخوف است و در دنباله  های بعدی بازی مخوف تر هم میشود.هالف لایف یک بازی تک نفره خارق العاده  و افسانه ای است بازیی که بدون حضور پشتوانه محکمی از بازی های اول شخص شاخص در زمان خود برای تقلید از آنان ،بنیان چیزی را نهاد که بعد ها  و سالهای سال معیاری باشد برای کامل بودن و بی نقصی.

 

در حقیقت باید گفت HL بازی بود که برای همیشه بازی کردن را تغییر داد................

 

dtop07d6prx5fqvpjb.jpg

 

رضا قاسمی

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اینا نوشته های خودت هستن یا ترجمه ان ؟؟

گرچه HL مرزهای بازیسازی رو تغییر داد اما اینم در نظر بگیرید که HL2 واقعا معرکه بود 

مثل اینکه بیشتر بازی های role playing  رو میپسندی 

نمیدونم قبلا هم در مورد bioshock نوشتی یا نه اما خوشحال میشم نقدتو در مورد این بازی هم بخونم 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

یکی از بهترین بازی هایی بود که تو عمرم انجامشون دادم واقعا لذت بردم

یادش بخیر گیم نت داشتیم و این بازی رو مولتی پلیر بازی میکردیم و چه طرفدار هایی هم داشت

رضا جان واقعا خسته نباشین

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

ممنون از شما دوستان

 

خدمت دوستم که سوال پرسید-باید بگم وقتی لینک و منبع  نمیذاریم یعنی کار نگارنده است و ترجمه مستقیم نیست - فقط -تاریخ نگاری دقیق بازی و شرکت  از خود سایت VAlve انجام شده-چون درسته که گیمر هستیم ولی دیگه روز دقیق عرضه بازی 12 سال پیش رو که نیمدونیم یا مثلا بسته های مکمل !!-جملات و نظرات سایت ها هم از ویکی  و تاریخ نگار گیم ها گرفته شده اند .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

هر منتقدی البته که از منابع مختلف کمک میگیره اما من منظورم اصل گفتار بود که خب میگین که کار خودتون هست 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

رضا جان یه دونه ای، اگر دو تا بودی یه کمپانی بازی سازی میزدیم. @};- (*) :big hug:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درودبر آرمین گل و عطا گیمر!

امروز روز غول pc بود!!بدون هالف لایف نمیشه زندگی کرد

 

بچه که بودیم بزرگ تر -پدربزرگ مادربزرگ ها پدر مادر ها کلا والدین  وقتی خیلی شیطونی میکردیم  و دیگه امونشون رو میبریدیم -البته من خیلی ساکت بودم و همون موقع هم کتاب های ژول ورن میخوندم حدود 21 22 سال پیش!--میگفتن نیمه جون بشی بچه!!یعنی ممکنه دست پدر مادرها با VALVE توی یک کاسه بوده؟؟؟!!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

هر منتقدی البته که از منابع مختلف کمک میگیره اما من منظورم اصل گفتار بود که خب میگین که کار خودتون هست 

شما مطالب دیگر بنده رو بخوان متوجه میشید دوست گلم  موفق باشی-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

رضا جان خسته نباشی زحمت کشیدی @};-

 

سر فرصت این مطلب حتما می خونم

 

راستی آقا رضا بازی The Last Of Us برای PS4 هم اومده.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بله آمده ریمستر شده من نسخه   ps3 رو دارم-اره نقد game spot رو خوندم بازهم بهش داد 8 که عالیه- ارتقائ گرافیکش هم بیشتر روی بافت ها بوده تمرکزش مثل اینکه حجم  و رزلوشن بافت ها رو بردن بالاتر

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درودبر آرمین گل و عطا گیمر!

امروز روز غول pc بود!!بدون هالف لایف نمیشه زندگی کرد

 

بچه که بودیم بزرگ تر -پدربزرگ مادربزرگ ها پدر مادر ها کلا والدین  وقتی خیلی شیطونی میکردیم  و دیگه امونشون رو میبریدیم -البته من خیلی ساکت بودم و همون موقع هم کتاب های ژول ورن میخوندم حدود 21 22 سال پیش!--میگفتن نیمه جون بشی بچه!!یعنی ممکنه دست پدر مادرها با VALVE توی یک کاسه بوده؟؟؟!!

آنقدر گفتن برام دیگه شده مثل سلام کردن بهم :D :D :D :D  ( من بودم و چند قوطی کبریت و دنیای اطرافم :batting eyelashes: :batting eyelashes: :batting eyelashes: :batting eyelashes: )

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بله آمده ریمستر شده من نسخه   ps3 رو دارم-اره نقد game spot رو خوندم بازهم بهش داد 8 که عالیه- ارتقائ گرافیکش هم بیشتر روی بافت ها بوده تمرکزش مثل اینکه حجم  و رزلوشن بافت ها رو بردن بالاتر

8 عالیه ؟؟؟!!!!!! 8 واسه بازی ای که بازی سال شده و خیلیا بهترین بازی تاریخ سونی میدونن یعنی زیاد خوب نیس 

مثل اینکه گیم اسپات به هوش مصنوعی بازی کمی ایراد گرفته 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

چی بگم فقط وجود اقا رضا برا این فرم یک نعمت هست قدرشون بدونید 

مقاله به این وسعت به شخصه در هیچ انجمن و سایتی ندیدم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

 قسمت های بعدی یعنی هالف لایف 2 و دو ا پیزودش  رو هم در حال جمع آوری اطلاعات جانبی هستم نگارش و حجم مطلب بالاست -در اولین فرصت دنباله ها رو هم کار میکنیم که یک مقاله جامع در مورد این بازی بسیار مهم داشته باشیم- بازی هالف لایف و کلا سری جای صحبت خیلی داره منتها چیزی که من چک نویس کرده بودم حدود 53 صفحه بود!ولی گلچین کردم چون حجم مطالب خیلی گسترده میشه -

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی عالی بود رضا جان

راستش من هیچ چیزی از بازی توی ذهنم نداشتم تا قبل از خوندن این مطلب... فقط میدونستم که بازی کردم این بازی رو(سنم خیلی کم بود)... مطلب رو که کامل خوندم یه سری چیزای خیلی کمی بصورت دژاوو تو ذهنم شکل گرفت که بسیار خوش آیند بود.. به گمونم اولین بازی ای بود که روی کامپیوتر بازی کردم ...البته هنوز هم مطمئن نیستم..

ویرایش شده توسط Farjam
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

یکی از بهترین بازی هایی بود که تو عمرم انجامشون دادم واقعا لذت بردم

یادش بخیر گیم نت داشتیم و این بازی رو مولتی پلیر بازی میکردیم و چه طرفدار هایی هم داشت

رضا جان واقعا خسته نباشین

عالی بود خاطره محض

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

خیلی عالی بود رضا جان

راستش من هیچ چیزی از بازی توی ذهنم نداشتم تا قبل از خوندن این مطلب... فقط میدونستم که بازی کردم این بازی رو(سنم خیلی کم بود)... مطلب رو که کامل خوندم یه سری چیزای خیلی کمی بصورت دژاوو تو ذهنم شکل گرفت که بسیار خوش آیند بود.. به گمونم اولین بازی ای بود که روی کامپیوتر بازی کردم ...البته هنوز هم مطمئن نیستم..

ممنون فرجام جان خوشحالم یادت اومد -واقعا ارزشمنده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود

رضا ممنون بابت مقاله عالی باور کن با تک تک کلماتت موهای بدنم سیخ شد.

هاف لایف برای من دست آورد دوران بازی کردنمه یعنی هر وقت یکی میگه این همه بازی کردی چی شد ؟ یا این سئوال برای خودم پیش میاد ؟ جوابش اینه :  " لذت بازی کردن هاف لایف "

قطعا ارزششو داشته

@};- @};- @};-

بی صبرانه منتظر ادامه این مقاله هستم

ویرایش شده توسط Mahdi-Lion
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

رضا ممنون بابت مقاله عالی باور کن با تک تک کلماتت موهای بدنم سیخ شد.

هاف لایف برای من دست آورد دوران بازی کردنمه یعنی هر وقت یکی میگه این همه بازی کردی چی شد ؟ یا این سئوال برای خودم پیش میاد ؟ جوابش اینه :  " لذت بازی کردن هاف لایف "

قطعا ارزششو داشته

@};- @};- @};-

بی صبرانه منتظر ادامه این مقاله هستم

مهدی جان ممنون

من خودم هم برام نوشتن دربارش خیلی خاطره داشت -ـآقا اون نسخه black mesa کرک شده توسط kaos رو سرچ کن حتما دانلود کن -8 ساعت از بازی و 14 چپتبر اولش تا مرحله سد فکر کنم بازسازی شده با اساسی عکس ها رو که زدم --چند وقت دیگه هم Balck mesa source میاد که تمام بازی هست ش تحت استیم عرضه میشه -حتما این بازسازی  شگفت انگیزرو تجربه کن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

چی بگم فقط وجود اقا رضا برا این فرم یک نعمت هست قدرشون بدونید 

مقاله به این وسعت به شخصه در هیچ انجمن و سایتی ندیدم

موفق باشی دوست گرامی -خوبه که دوستان  مقالات رو دوست دارن فرصت بشه بازهم در خدمت خواهم بود

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 8 ماه بعد...
  • کاربر ویژه

اپدیت برای تو امیردوست خوبم!

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

.........؟// امیر ؟؟ :wacko: :wacko:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...