رفتن به مطلب

اولین تست و مقاسیه کارایی 6 مدل از فن و هیتسینکهای بازار


majid oc
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

"به نام خداوند بخشنده مهربان"

اولین تست و مقاسیه کارایی 6 مدل از فن های بازار

رقابت دوستانه

image-EAA6_4B3A3793.jpg

مقدمه :

امروزه با تولید روز افزون پردازنده های پرسرعت و گرمای تولیدی ، نیاز به تولید خنک کننده های پایدار در جلوگیری از کاهش طول عمر پردازنده ها ؛در بازار خنک کننده هاي کامپيوتر چند سال اخير در مبحث خنک کننده هاي هوايي(َAir Cooling) شرکت هایی که در این بررسی شرکت کردند Cooler Master ،PCCooler،Thermalright،Cogage،Green، همگی از پيشگامان توليد اين مدل فن ها بوده اند.در چند سال اخير بصورت گسترده شاهد توسعه و پيشرفت اين مدل از خنک کننده ها که با تکنولوژي HeatPipe Cooling ساخته شده است و در ادامه به شرایط و نحوه تست و بررسی این چند مدل خنک کننده موجود در بازار مي پردازيم .

image-C5DC_4B3A3793.jpg

قطعات تست:

CPU:Core i7 920 Rev D0 ||Idle:133×20=2660MHz VCore:1.080mv||Load:200×20=4000MHz VCore1.208mv|

Main:ASUS Rampage II Extreme X58

Ram:Team Group Xtreme DDR3-6GB|1200~1333|

VGA:ATi 4850 1GB

HDD:SSD Team Group 64GB

Power:Green 685B watt Active PFC

LCD:Asus 19"

Key & Mouse:Microsoft Wireless keyboard&Mouse

OS:Windows7 Ultimate 32bit

Thermometer:Technical CHY 2line TypeK-LaserThermometer INFERARED

کولر های تست شده و ارزش هر کدام در بازار ایران :

55هزار تومان----COGAGE True Spirit:

86هزار تومان--------:CoolerMasterV8

39هزار تومان---:Core Contact Freezer

59هزار تومانPCCooler HP1216X:-------

79هزار تومان---:Thermalright Ultra 120 EXtreme

94هزار تومان-----------------:Thermalright IFX14

شرایط تست:

image-80C9_4B3A3793.jpg

اولین عامل در تست های گروهی برقرار کردن شرایط مساوی میان قطعات تست شده است و گرفتن نتیجه مساوی طبق تابع نمودار بدست آمده ؛ طبق شرایط یکسان هر کولر در بسته باکس خود یک فن و خمیر سیلیکون وجود داشت که در دو حالت Idle( بیکار) وLoad ( در این حالت تست Prime95 بعد از پاس کردن 5 تست در حالت Load ) ، بر روی تمام کولر ها تست شد به شرایط زیر:

1- خمیر سیلیکون یکسان (Thermalright CF2) در تست تمام کولر ها استفاده شد تا رقابت کولرها در این مورد یکسان باشد و کارایی کولر کاملا مشخص شود .

2- تست ها در دوحالتIdle وLoad با فن باکس خود کولر 1600rpm و 2300rpm در حالت پردازنده اورکلاک شده با هم به رقابت پرداختند و در حالت عادی(اورکلاک نشده ) 1600rpm تست شد.

*3-استثنا در حالت تست عادی به دلیل دور بالا بودن فن باکس PCCooler در حالت عادی(2300rpm) نتوانست بین رقیبان شرکت کند (چون اکثر فن هادر حالت عادی 1600rpm بودن و با تست یک فن 2300 دور مساوت در تست بر قرار نمی شد )استثنا دیگر در تست فن Cooler Master در حالت 2300rpm بود چون فن باکس کولر 1600 دور بود و فن کولر قابل تعویض نبود در تست2300rpm نتوانست شرکت کند )

4-تست فن استوک پردازنده Corei7 کاملا ناپایدار بود و در حالت عادی 52.5درجه دمای هسته و در حالت Load اورکلاک هم تست Fail شد ...

5-دمای محیط :این درجه دمای تاثیر گذار در طول مدت تست بین 23 در خنک ترین حالت و 25 درجه در گرم ترین حالت بود که سعی می شد روی 24 درجه تنظیم شود (با باز کردن پنجره و در و روشن کردن پکیج ها و...)

نحوه اندازه گیری دما در تست کولر ها چگونه است ؟

در تست های گرفته شده در هر دو حالتIdle وLoad بانرم افزار CoreTemp 0.99.5 و RealTemp 3.40 دمای ویفر هسته پردازنده که در مرکز قرار گرفته و در شکل زیر مشخص است و در فاصله 3.0 سانتی متری از هسته دمای سطح سه IHS همزمان با ترمومتر مهندسی CHY و ترمومتر لیزی اندازه گیری شد .

image-B0AA_4B3B414C.jpg

image-AB0C_4B3B414C.jpg

پس از ثبت نتایج در چهار حالت همزمانIdle، Load، IHS Idle، IHS Load برای هر تست با دو دور فن 1600و2300 دور که ( ثبت 72 نتیجه تست دما برای هر فن 12نمودار) که در بالای هر نمودار (در حالت اورکلاک شده ) مشخص است.

طریقه ثبت دما بین چهار هسته پردازنده برای تمامی تست ها : برای مثال به شکل زیر دقت کنید پس از اندازه گیری دما(تست فن PCCoolerدرحالت Load اورکلاک شده شکل زیر ) با دو برنامه CoreTemp و RealTemp همزمان هر دو برنامه 4 درجه دما از چهار هسته فعال نمایش می دهند که پس از معدل گرفتن بین چهار دمای هر دو برنامه دو عدد 70.5 و 70.2 به عنوان معدل بدست می آید که نمایش دهنده اختلاف تشخیص دمای دو برنامه است که میزان آن نا چیز است به دلیل نوشتن یک دما در نهایت امر از این دو عدد معدل گرفته شده و عدد بدست آمده 70.35رو به بالا گرد کرده که در آخر 70.4 درجه دمای ثبت شده فنPCCoolerدرحالت Load اورکلاک شده است.

**لازم به ذکر است بقیه نتایج طبق تصویر زیر برای هر فن ثبت شده و به دلیل تعدد تست ها از گذاشتن تک تک تصاویر خودداری کرده ولی هر یک از دوستان که نتایج عکس صفحه دسکتاپ تستی از کولر ها را خواسته باشد قرار می دهیم.

در ادامه به توضیح معنی چهار حالت ذکر شده در نمودار می پردازیم :

Idle:سبز کم رنگدمای حالت بی کاری پردازنده سنس شده توسط دو برنامه CoreTemp و RealTemp

Load:سبز پررنگ دمای حالت فشار کاری تستPrime95 پردازنده سنس شده توسط برنامه CoreTemp و RealTemp

IHS Idle:کرم رنگ دمای حالت بی کاری پردازنده سنس شده توسط ترمومتر مهندسی CHY

IHS Load:نارنجی رنگ دمای حالت فشار کاری تستPrime95 پردازنده سنس شده توسط ترمومترمهندسی CHY

نتایج تست کولر ها در سه نمودار

image-721C_4B38BABA.jpg

image-AB49_4B367596.jpgimage-ACC1_4B367596.jpg

نکته مهم: اگر در تستی دمایidle که نرم افزار CoreTemp نمایش میدهد مثلا 70 درجه باشد دمای IHS 59 درجه باشد علت این اختلاف دما فاصله دو سنسور از دمای داخل هسته Core ها تا IHS که سطح بیرونی پردازنده است و اگر دقت کنید این اختلاف در بین تمامی تست ها به میانگین عدد مشترکی است و این تابع عددی مثلا اگر Coretemp دهمی دمای کمتری را نمایش نسبت به رقبا نمایش می دهد دقیقا IHS هم همان مقدار پایین تر دما را نمایش می دهدکه همگی خود حاکی از دقت در انجام تست ها ما بین کولر هاو برقراری شرایط مساویست.

نتیجه گیری:

تست های انجام شده بیانگر کارایی 6 مدل از فن های شاخص بازار است که با قطعات نام برده بررسی و تست شده است و نتیجه گیری از این بررسی به دلیل نزدیک بودن نتایج بدست آمده نیاز به دقت در نمودار ها و شاخص اندازه گیری آن است که شاید این تفاوت بسیار کم برای بعضی از خواننده ها اهمیت نداشته باشد ولی نسبت مهم کارایی به قیمت کولر اولین فاکتور برای خرید است پس در نتیجه گیری این مورد را فراموش نکنید !

با تشکر از کار گروهی دوستان!

بی شک بدون کار گروهی هیچ کدام از این تست ها به خوبی انجام نمی شد و حضور آقایان DOMINATOR وMaximusوAlirezairan وامیر جاوید به نمایندگی از شرکت برین تک و دیگر دوستانی که شرکت کردند مخصوصا جناب آقای سعیدحسینی:D که میزبانی این تست گروهی و زحمت تهیه قطعات و فن ها رو کشیدند ، تشکر می کنم .:eek:

عکس هایی از تست کولر ها در لحظه ثبت دمای IHS

COGAGE True Spirit

image-19EA_4B3B4208.jpg

image-743A_4B3B4208.jpg

CoolerMasterV8

image-5FE7_4B3B404D.jpg

image-2D1F_4B3B404D.jpg

Core Contact Freezer

image-4AE4_4B3B4208.jpg

image-801D_4B3B4208.jpg

PCCooler HP1216X

image-CA31_4B3B404D.jpg

image-2625_4B3B404D.jpg

Thermalright IFX14

image-B331_4B3B414C.jpg

Thermalright Ultra 120 EXtreme

image-CA59_4B3B414C.jpg

با تشکر

تهیه و تنظیم مطالب

Cooling Master in HotOverclock

Majid OC

88/10/12

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به نام آنکه جانشین همه نداشتن هاست

دوستان عزیز؛

سلام،

بنده به نمایندگی از طرف شرکت گرین، از برگزارکنندگان محترم این بررسی (علی الخصوص سایت محترم لیون کامپیوتر و سایت محترم hotoverclock) تشکر و قدردانی می کنم. امیدوارم شاهد تکرار اینگونه تست ها در آینده نیز باشیم.

مطمئنا هرنوع تست و آزمونی دارای نکات مثبت و منفی در اجرا می باشد، اما به نظر بنده مهم این است که اینگونه تست ها در کشور عزیزمان به صورت پیوسته اجرا گردند و همواره سعی در اصلاح و بهبود کیفیت و کمیت آنها شود. امیدوارم که دوستان عزیز و خوانندگان محترم همیشه نیمه پر لیوان را در نظر داشته باشند . الیته این بدان معنا نیست که انتقادی صورت نپذیرد، بلکه اتفاقا بهتر است که همیشه به دید یک منتقد با مطالب و ازمونها برخورد شود، ولی انتقاد منصفانه و اگاهانه و از سر دلسوزی باشد تا بتوان از آنها در جهت بهبود مستمر استفاده نمود.

به نظر این حقیر، کلیه تست ها و نتایج آنها در شرایط کاملا یکسان در نظر گرفته شده اند که این موضوع علی رغم نقاط مثبت ، دارای یک سری نواقص (و نه معایب) است. انتقاد بنده به شرح ذیل است:

انتقاد اول؛ استفاده از خمیر سیلیکون های یکسان (برای ایجاد شرایط یکسان تست) ایده خیلی خوبی است. ولی اگر نگاه و هدف کلان ما برای این تست ، حمایت از حقوق تمامی مصرف کنندگان باشد، بهتر بود که هر کولر را با خمیر سیلیکون خاص خود نیز مورد تست قرار می دادیم. چرا؟ به دلیل اینکه معمولا هر مصرف کننده محترمی، از متعلقات اصلی داخل جعبه کولر خریداری شده استفاده می نماید و طبیعتا ارزیابی کولر با متعلقات داخلی، یک کمک بزرگ برای ایشان به شمار می رفت.

راهکار پیشنهادی برای نقد اول؛ خوب شاید برای ایجاد شرایط یکسان، استفاده از یک نوع خمیر ثابت برای همه کولرها، ضروری به نظر رسد. اما به نظر این حقیر، بهتر بود که خمیر سیلیکون های هر کولر نیز به صورت مجزا با یکدیگر مقایسه می شدند و یا یک بار این تست ها به همراه خمیر اصلی هر کولر انجام می پذیرفت.

انتقاد دوم؛ استفاده از فن های یکسان (برای ایجاد شرایط یکسان تست) ایده خیلی خوبی است. ولی مطمئنا یکی از پارامترهای ارزیابی کولرها، مقایسه صدای فن انها می باشد. اگر نگاه و هدف کلان ما برای این تست ، حمایت از حقوق تمامی مصرف کنندگان باشد، بهتر بود که هر کولر را با فن خاص خود نیز مورد تست قرار می دادیم. چرا؟ به دلیل اینکه معمولا هر مصرف کننده محترمی، از متعلقات اصلی داخل جعبه کولر خریداری شده استفاده می نماید و طبیعتا ارزیابی کولر با متعلقات داخلی، یک کمک بزرگ برای ایشان به شمار می رفت. از طرفی بحث اپتیمایز نمودن فن (تناسب خصوصیات فن با قدرت خنک کنندگی و کاهش صدای مزاحم) این کولرها مطرح است. یعنی مثلا بنده به عنوان مصرف کننده عادی، یکی از شاخصه هایم برای انتخاب کولر، خنک کنندگی در کنار صدای فن کمتر است. باور بفرمایید که یکی از اهداف خریداران محترم کولر های پردازنده، معمولا کاهش صدای سیستم است که این موضوع با نوع عملکرد فن یا امکاناتی نظیر ولوم کنترل کننده و ... تامین می شود.

راهکار پیشنهادی برای نقد دوم؛ خوب شاید برای ایجاد شرایط یکسان، استفاده از یک نوع فن ثابت برای همه کولرها، ضروری به نظر رسد. اما به نظر این حقیر، بهتر بود که فن های هر کولر نیز به صورت مجزا با یکدیگر مقایسه می شدند (خصوصا در پارامترهایی نظیر صدا و حجم هوادهی و عمر مفید) و یا یک بار این تست ها به همراه فن های اصلی هر کولر انجام می پذیرفت.

امیدوارم که جسارت این حقیر را با بزرگی خود ببخشید و این انتقادات ناچیز را از یک دوست کوچک خود پذیرا باشید. اما در پایان نیز مجددا بر خود واجب می دانم که از همه عزیزان برگزارکننده این بررسی کمال تشکر و سپاس را داشته باشم.

با تقدیم احترام

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود بر همه دوستان خوبم

اول از همه از تمامی دوستانی که در اون روز ما رو همراهی کردن تشکر میکنم به خصوص مجید جان عزیز که خیلی افتخار دادن و و تلاش بسیاری کردن که تشتها متناسب در بیادش .

و در ضمن از تمامی شرکتها و دوستان که محصولاتشون رو در اختیارمون گذاشتن تشکر میکنم . شرکت برین جناب جاوید شرکت اینده سیما جناب عمرانی که همیشه در اینجور کارها پیش قدم هستن و شرکت کولینگ سیس کیوان عزیز .

من اول از همه یه سری مطالب ور توضیح بدم ما اون روز خیلی تلاش کردیم که تستها رو زدو شرکع کنیم ولی وقتی فکرهامون رو گذاشتیم رو هم به نتایج مختلفی در اجرای بهتر تست رسیدیم . و باز هم فکرها رو در کنار هم گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که به دلیل اینکه اجهافی در هیچ فنی نشه فنها رو در شرایط مساوی تست کنیم و با جناب پناهی هماهنگ کردیم که ایشون تستها رو با متعلقات داخل فنها و دور فنها تست کنن . به این دلیل بودش که شرای تستها به این صورت اجرا شده که کاربران دو تا منبع مختلف از تست فنها داشته باشن .

جناب عمرانی از انتقادتون ممنونم .

1- در مورد سوال اولتون باید بگم که حق با شماست ولی همانطور که اول پستم توضیح دادم چون با جناب پناهی هماهنگ کردیم گفتیم که کاربران دو تا منبع با دو روش مختلف برای مقایسه فنها داشته باشن .

در مورد تستها در شرایط مختلف هر وفت حدودا 2 ساعت وقت تست میگرفت که تا 4 و نیم صبح فردا کل تستها طول کشید که واقعا هم فرصت نبودش و هم توانایی این نبود که خمیر فنها هم در شرایط مختلف تست بشه که به نظر من کار بسیار جالبی میشد ولی در کل کلی تست میشد انجام داد که در وقت و فرصت ما نمیگنجید . در فنها خمیرها و متعلقات مختلف با فنهای دور مختلف وجود داشت .

2 - در مورد فنها باید بگم که از نظر نویز اینجا خیلی پر سر و صدا بود و واقعا نمیتونستیم نویز دقیق بگیریم چون در این صورت حتما تست ما درست نمیشد . در مورد تست فنها سعی کردیم که از دو مدل فن 1600 و 2300 استفاده کنیم چون 1600 در نرمال و نسبتا با نویز کمتر بود و 2300 در رده بالاتر با نویز بیشتری قرار داشت خوب خودتون میدونید در اکثر موارد هر چه دور فن بیشتر باشه قابلیت خنک کنندگی بیشتری خواهد داشت این یک امر مسلمه مثلا ما فن دور 5800 rpm هم داشتیم که وقتی روشن میکردیم نویزو بالایی ایجاد میکردم که فکر نمیکنم در حوصله کسی باشه که بخواد چنین صدایی رو تحمل بکنه ما میتونستیم با چنین فنی به دمای بسیار پایینی برسیم . ولی باز هم گفتیم منتظر تستهای جناب پناهی بمونیم .

در ضمن این توضیح هم بدم که این فنهایی که دست ما بوده این نتایج رو داده و همیشه امکان هر مشکلی در یک فن خواهد بود که ما سعیمون رو کردیم که از بهتریهای بازار استفاده کنیم

این چه حرفیه جناب عمرانی تا انتقاد نباشه پیشرفتی در دنیا صورت نمیگیره و من اینجا میگم که هیچ کاری خالی از اشتباه نیستش و ما تمام سعیمون رو کردیم و خواستیم این تست منبعی بشه برای کاربران عزیز برای انتخاب بهتر کالا . و ما از شکرتهای عزیزی که فنهاشون در این تستها بودن درخواست میکنیم که این کالاهاشون رو در اختیار مجله عصر شبکه و جناب پناهی بگذارن تا تست دیگری در شرایط متفاوت تر انجام بشه تا همه دوستان چندین منبع در این زمینه داشته باشن .

با تشکر فراوان از تمامی دوستانی که ما رو در این زمینه کمک میکنن و با انتقادهای خوبشون باعث پیشرفت کارها میشن :D

ویرایش شده توسط saeed_hosseiny
لینک به دیدگاه
Share on other sites

با عرض سلام

از تمامی عزیزانی که در این تستها کمک کردند نهایت تشکر رو دارم.مخصوصا مجید عزیز که بسیار زحمت کشیدند.

در مورد انتقادهای جناب عمرانی عزیز:D

http://forums.hotoverclock.com/showthread.php?p=8604#post8604

جناب عمرانی ممنون میشم نظرتون رو در این مورد هم بدونم:

http://lioncomputer.ir/forum/showthread.php?t=3800

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با عرض خسته نباشید خدمت همه یه پیشنهاد دارم که عنوان رو از "تست فن" به تست "هیت سینک" تغییر بدین

چون وقتی از خمیر و فن یکسان استفاده شده در واقع تست "هیت اسپریدر" هست نه پکیج فن

با تشکر دوباره

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با عرض خسته نباشید خدمت همه یه پیشنهاد دارم که عنوان رو از "تست فن" به تست "هیت سینک" تغییر بدین

چون وقتی از خمیر و فن یکسان استفاده شده در واقع تست "هیت اسپریدر" هست نه پکیج فن

با تشکر دوباره

درود

کیوان جان درسته من عنوان رو با مشاوره دوستان تغییر خواهیم داد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

انتقاد دوم؛ استفاده از فن های یکسان (برای ایجاد شرایط یکسان تست) ایده خیلی خوبی است. ولی مطمئنا یکی از پارامترهای ارزیابی کولرها، مقایسه صدای فن انها می باشد. اگر نگاه و هدف کلان ما برای این تست ، حمایت از حقوق تمامی مصرف کنندگان باشد، بهتر بود که هر کولر را با فن خاص خود نیز مورد تست قرار می دادیم. چرا؟ به دلیل اینکه معمولا هر مصرف کننده محترمی، از متعلقات اصلی داخل جعبه کولر خریداری شده استفاده می نماید و طبیعتا ارزیابی کولر با متعلقات داخلی، یک کمک بزرگ برای ایشان به شمار می رفت. از طرفی بحث اپتیمایز نمودن فن (تناسب خصوصیات فن با قدرت خنک کنندگی و کاهش صدای مزاحم) این کولرها مطرح است. یعنی مثلا بنده به عنوان مصرف کننده عادی، یکی از شاخصه هایم برای انتخاب کولر، خنک کنندگی در کنار صدای فن کمتر است. باور بفرمایید که یکی از اهداف خریداران محترم کولر های پردازنده، معمولا کاهش صدای سیستم است که این موضوع با نوع عملکرد فن یا امکاناتی نظیر ولوم کنترل کننده و ... تامین می شود.

راهکار پیشنهادی برای نقد دوم؛ خوب شاید برای ایجاد شرایط یکسان، استفاده از یک نوع فن ثابت برای همه کولرها، ضروری به نظر رسد. اما به نظر این حقیر، بهتر بود که فن های هر کولر نیز به صورت مجزا با یکدیگر مقایسه می شدند (خصوصا در پارامترهایی نظیر صدا و حجم هوادهی و عمر مفید) و یا یک بار این تست ها به همراه فن های اصلی هر کولر انجام می پذیرفت.

با سلام و تشکر از دوستان ...

مخصوصا جناب عمرانی با انتقاد های خوب و سازنده شون ....

می خواستم عرض کنم که در مورد انتقاد دوم تون ما در حالت عادی از فن باکس هر کولر که در 1600 دور مشترک بودند ، استفاده کردیم که در تصاویر هم مشخص هست ( از آرم وسط هر فن) فقط در تست های 2300 دور از فن یکسان PCCooler استفاده شد که نویز فن به حدی هست که به گوش برسد ولی 1600 دور گوش را تحریک نمی کرد

نکته:مقدار دور فن رو با نرم افزار HWmonitor کنترل می کردیم نمونه تصویر زیر تست دمای عادی Core Contact Freezer با فن 2300 دور در حالت اورکلاک شده است )

با تشکر

مجید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من که خیلی از pccooler hp-1216x خوشم اومد واقعا نسبت به قیمتش ارزشش رو داره

همچنین از همه کسانی که زحمت میکشن و کار انتخاب قطعه رو برای ما آسون میکنن کمال تشکر رو دارم

ویرایش شده توسط amirsss
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشید واقعا زحمات دوستان جای تشکر داره

=d>=d>=d>

به نظر میاد فن اولی که من اسمشو نشنیده بودم به نسبت قیمتش عملکرد خیلی خوبی داشته

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشید واقعا زحمات دوستان جای تشکر داره

=d>=d>=d>

به نظر میاد فن اولی که من اسمشو نشنیده بودم به نسبت قیمتش عملکرد خیلی خوبی داشته

من هم قبول دارم چون این محصول هم ساخت شرکت ترمال رایت هستش عزیز . و از نظر قیمتی قابل رقابت با خیلی از برندها هستش .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...