رفتن به مطلب

نقد و بررسی بازی رایانه ایی Alien :Isolaion


Recommended Posts

  • کاربر ویژه

شبح تهدید یا تهدید شبح؟


نقد و بررسی بازی رایانه ایی Alien :Isolaion


 


اورگانیزمی تکامل نیافته!


 


شاید برای دوست داران هیولای مخوف سینما،این بازی همان چیزی باشدکه مدتها انتظارش رامی کشیدند ،هر چند قدمی است به سوی کمال ،اما قدمی کوچک و نامطمئن بوده است.اکثر بازی های بیگانه تا به امروز نقد های نه چندان خوبی گرفته اند  اما تیم سازنده Creativr Assembly موضوعی را کشف کرده است که تیم های توسعه دهنده دیگر هرگز متوجه نشدند و آن این است که بازی  در جهان بیگانه بدون ترس و وحشت وتعلیق  هیچ ارزشی نخواهد داشت.وجود مخلوق وحشی ماورا زمینی در کنار انسان یعنی  وحشت وخطر پس  نمیتوان این وحشت و تعلیق را زیر رگبار سلاح های سنگین برای یک بازی مخفی کرد.


 


در بازی شما د رحال فرار از یک زینومورف غول پیکر هستید –خوب  تا اینجا مشکلی نیست اما،خود این تعقیب و گریز کش دار و طولانی موش و گربه به دلیل طولانی بودن بیش از حد تبدیل به یک فرایند خسته کننده شده است.بخش عمده کار تیم توسعه دهنده این بوده که تعلیق بیا فرینند اما این حس خطر و مرگ قربانی تکرار ها و کارهای یکسان بی پایان شده است.مشکل بزرگ بازی اینجاست که خود بازی توانایی پشتیبانی این همه ساعت گیم پلی را ندارد  و نهایتا میتوانست با چهار ساعت ایده پردازی  مناسب  و گیم پلی خوب سر و ته  بازی را به هم بیاورد ولی 14 ساعت حتی فراتر !؟با سیستم مخفی کاری درهم برهم ،و کلیشه های فراوان و کاووشگری ناقص؟


 


 


u9u8uie5quz7epzp0kl.jpg


 


بعضی مواقع شمافقط دستگیره ها را نمیکشید،میتوانید درها و پانل را با جوشکاری باز کنید


 


چیزی که واقعا درباره بازی نا امید کننده است این است که بازی پتانسیل زیادی داشت،شما در نقش آماندا ریپلی  دختر الن ریپلی بدنبال سرنوشت مادرتان  در سفینه Sevastopl  هستید ،یک ایستگاه فضایی محل زندگی بیگانه خرناس کش و لزج لزجی .بازی عناصر خود را از همان لحظه های آغازین شروع میکند و موش و گربه بازی را به عنوان الگوی گیم پچلی معرفی میکند د رحالی که شما در نقش موش ضعیف هستید!شما مخفیانه راه میروید ،از گوشه ها یواشکی به اطارف نگاه میکنید و زیر اجسام مخفی میشوید و حتی جرائت ندارید نفس بکشید!زیرا هیولای ترسناک جایی د رکمینتان است.


وقتی همه چیز سرجای خود بدرستی کار کند فرار از دست بیگانه در هیجان انگیز ترین شکل ممکن ایجاد میشود.یک سری اسلحه های استاندارد و ابزار مورد نیاز در اختیار شماست ،مثل ابزارهایی که صدا ایجاد میکنند و پمپ آتشی که میتواند در حد یک مانع کوچک کمی جلوی هیولا را بگیرد.اما موشن ترکر  یا ردیاب حرکتی مهم ترین وسیله شما برای بقاست.دکمه را بگیرید و موشن ترکر مکان شما و دیگر دشمنان و دوستان را نمایش خوهد داد هرچند این ردیاب به شما نمیگوید که ایا بیگانه بالای سر شماست یا زیر پای شما وفقط در مجاورت شما بودن را نشان خواهد داد.همین حرکت در لوله ها و کانال های هوا را ترسناک تر خواهد کرد.اگر از هدفون های خوبی استفاده کنید میتوانید از صدا هم کمک زیادی بگیرید و با شنیدن صدای پاهای زینومورف از ترس سر جای خود میخکوب شوید –باید از غرایز اولیه خود برای بقا کمک بگیرید و این یعنی یا جنگ یا فرار –جنگیدن مساوی است با مرگ و فرار و مخفی شدن تنها راه بقا د راین  زنجیره غذایی مرگبار و اکوسیستمی که اینبار بشر در ته آن قرار دارد نه در بالای آن.


 


 


g2jnzwlpdhzmc69k3wt0.jpg


 


دشمنان انسانی در بازی خیلی زیاد نیستند ،و اگر شما اشتباها یکی از دوستان خود را هدف قرار دهید ،تمام،بازی تمام است!


 


 


دویدن و فرار کردن در صورتی که کمدی در نزدیکی باشد تا در آن مخفی شوید شاید نجاتتان دهد ولی بهترین راه مخفیانه و قوز کرده راه رفتن و مخفی شدن و آگاه ماندن از شرایط محیطی است.در این لحظات سنگین ترین فشار روحی از طرف بازی بر شما اعمال خواهد شد.وقتی در یک کمد یا هر مخفیگاه دیگری مخفی شده اید میبینید که چگونه زینومورف وارد اتاق میشود و به بوی های محیطی شک میکند اینجاست که شما نفس خود را نگه میدارید ،چه د رجهان واقعی چه در جهان بازی!اگر به موقع د رمخفی گاه خود خم نشوید یا نفس تان را حبس نکنید او شمارا از درون مخفی گاه با آرواره هایش بیرون میکشد و بعد ؟؟البته در اینجا مشکلات زیادی وجود دارند:برای مثال نگه داشتن نفس باعث میشود که میزان سلامتی شما کم شود!و بعد از چند ثانیه به طور کامل سلامتی خود را ازدست دهید.بنابراین اگر شما نزدیک مردن باشید و بیگانه نزدیک مخفی گاه شما باشد ،محتمل است که اوشما را بروباید حتی اگر تمام دستورالعمل های بازی را موبه مو انجام دهید.این مکانیزم کمی عجیب است :اصلا عقلانی نیست که با نگه داشتن نفس برای چند ثانیه آدم بمیرد؟!و عدم عقلانی بودن دیگر است که بیگانه باعث مرگ شما نخواهد بود !بازی شما را از احتمالات دیگر آگاه نمیکند بنابراین اگر این اتفاق ها برای شما پیش آمد احتمالا به خود می گویید که بازی  از قوانین خود هم پیروی نمیکند.بالاخره نتیجه میشود این که بیگانه شما را از مخفی گاه شکار میکند چون شما نفستان تمام شده و سلامتیتان را ازدست داده اید (بر اثر نفس نکشیدن )و او هم باید شما را شکار کند.!


 


به هر حال نمی توان جذابیت های گریز از دست شبح تهدید را هم نادیده  گرفت،در لحظاتی فرار از دست هیولای بی رحم جذاب است  و دویدن در حالی که او همچون تیرانوسوری خونخوار پشت سرتان گام برمیدارد،تیغ ریپر را بر گردن خود احساس میکنید،یا د رحالی که مخفیانه راه  میروید ناگهان صدای افتادن مخلوق ازدرون کانال های هوا جلوی شما یا پشت سرتان برروی زمین ،شما را به گریه خواهد انداخت و در حالی که به سرعت واکنش فرار را انتخاب میکنید سایه های دینامیک بازی ،سایه دم مرگبار و بلند زینومروف را نشان میدهند که چون پیکانی ژست گرفته تا به سمت شما شلیک شود و بعد ناگهان به سینه خود نگاه میکنید و میبینید دم بیگانه از آن  بیرون زده است!تقریبا تا فاصله 20 فوتی را می توان در  ترکر اسکن کرد و  آگاهانه حرکت کردن تنها راه بقا در این محیط است .اما این لحظات چقدر باید تکرار شوند؟این لحظات تعیین کننده و تعریف کننده ماهیت بازی هستند و وحتی خود بازی از همین ها هم به خوبی استفاده نمی کند و تازه  فقط همین ها نیستند و مشکلات دیگر از راه میرسند.از طرفی دوستانتان مرتب در رادیو به شما میگویند عجله کن ،زود باش ،خود را به آبجکتیو بعدی برسان  و لی چند دقیقه بعد شما باید تمام مدت در حالت مخفی باشید و در واقع عجله کردن یا دویدن در بازی اصلا معنی ندارد!تازه همین جاست که بازی تعدادی از ابزار های  اذیت کردن شما را رو میکند تا حتی که حسابی دلخور شده و نا امید میشوید.


در واقع بازی شما را تحت فشار عجله کردن قرار میدهد در حالی که در طول مرحله عملا محدودیت زمانی وجود ندارد و شما همه وقت موردنیاز برای چیریکی حرکت کردن را خواهد داشت ،واین تعجیل کمی عجیب است زیرا معلوم است که بازی میخواهد شما را با عجله کردن به سمت مخفی گاه زینومورف بکشد که احتمالا زیر یک لوله یا به سقف مخفی شده  و منتظر شکار شماست!


 


 


5hob7u4nbp9cnjyh3d5.jpg


 


 


ترکر شما اینجا کمی کمک میکند اماشما میتوانید با مشاهده آب دهان بیگانه یا آن مواد مترشحه از بدن هیولا به در ودیوار و یا محیط حضور یا مسیر تقریبی حرکتش را تشخیص دهید،این ایده جالبی است اما حضور ناگهانی این  مکانیزم ها اصلا  حالت یک عامل تشخیص دادن  و یا پیشگویی کننده را ندارد به گونه ای که اولین مرگ و مرگ های متعدد شما بعد از آن با عبارت "اِه ......الان چی شد؟؟!!! از سوی شما همراه خواهد بود.بازی علاقه دارد مرتب راه روش های جدیدی را معرفی کند و با آزمون و خطا های زیاد  که چندان جالب هم نیستند تازه شما را متوجه سیستم خیلی بد ذخیره سازی وsave  بازی  میکند که برای مثال مجبورتان میکند  15 دقیقه آخر را که کلی به کندی و با مخفی کاری  و بعضا خسته کننده  رد کرده  بودید و در آزمون و خطای بازی شکست  خوردید مجددا آماده برای انجام دادن ببنید!!


 


محیط های کُشنده یا کُشنده های میحطی؟


 


به  هرحال حواستان باشد که برخورد ها ی نزدیک از نوع بیگانه ! فقط در چندین مرحله خاص اتفاق میافتد و معمولا شما یا د رحال راه رفتن ،دکمه زدن،دستگیره کشیدن و سوار اسانسور بودن هستید و یا نهایتش در حال کمی بیشتر راه رفتن!!بعضی جاها بازی در حال اتمسفر سازی است و در این لحظات بازی  موفق میشود  برداشت دهه 1970ای از آینده را با نمایشگر های مونوکروم و لامپ اشعه کاتدی از خود نشان دهد.البته این از تاریخ گذشتگی عمدی شاید بدرد خود بازی هم بخورد زیراخود بازی از هم از لحاظ بصری کمی مشکل دارد.مخصوصا در مدل شخصیت ها که آرنج هاشان وقتی خم شده است  می توانند از شدت تیزی شیشه را هم چون الماس ببرد!!یا چهر ه های توخالی که همیشه انگار با لایه ایی از عرق کردن های عجیب  و  درخشان پوشیده شده است!ای کاش دقت بیشتری میشد !وارد شدن سر بیگانه به دورن کمدی که شما در آن مخفی هستید بر اثر مشکل کلیپینگ  90 درصد استرس ایجاد شده را از بین میبرد.!!خود بیگانه زیبا طراحی شده  و طراحی  دو دندان تیغ مانند بلند جلویش بهترین بخش این تحسین را به خود اختصاص داده اند ،لااقل لحظه مردن در بازی زیبا خواهد بود!!البته از بعد بصری!!


 


 


t2mfoubwceeraqq8wwea.jpg


 


میتوانید بین پس زمینه و پیش زمینه ترکر فوکوس کنید-برای تمرکز بیشتر


 


گشت و گذار در نهایت کاملا بی تنوع خواهد شد،که قربانی رفت و آمد در محیط های تکراری و شبیه هم و  عناصر ساده سازی شده گیم پلی بوده  و کمرنگی خلاقیت در آن موج میزند.خیلی از بازیهای رایانه ای از دروبین های امنیتی به عنوان ابزاری برای پیدا کردن شما و  با خبر کردن دشمنان نتان استفاده میکنند اما در بازی بیگانه دکمه خاموش کردن دروبین ها زیر خودشان است!!شما باید وارد سیستم ایی شوید تا کد یک در قفل شده  خیلی مهم را درون ایمیلی بیابید ولی ایمیل محتوی کد درون همان ترمینالی قرار دارد که که فرایند بازگشایی قفل امینتی انجام میشود!!روشهای  هک کردن بخش خای مختلف سفینه  هم در دسترس هستند ولی اکثرا بدون استفاده بوده و معنای خاصی برای وجود داشتن شان وجود ندارد –گویی فقط برای افزایش زمان بازی ایجاد شده اند.دوربین ها و سیستم ها  در محیط بازی هستند چون  خوب این کارهایی است که معمولا در یک بازی رایانه ایی انجام میدهیم!خود داستان بازی هم قربانی شده ،قربانی با خبر بودن ما از سرنوشت ها از طریق فیلم ها و اینکه شما مرتب از ایستگاهی به ایستگاه دیگر میروید و همین برای تان مشخص میکند که چه کسی غذای بیگانه خواهد بود و چه کسی زنده میماند تا در ایستگاه بعدی قربانی شود!


 


دشمن اصلی شما در بازی اندروید هاهستند.بیشاب در بیگانه جیمز کامرون شخصیت محبوبی بود فقط  در بیگانه  اسکات اندروید داستان دست نشانده  مادر کامپیوتر سفینه بود-و اینقدر دشمنان عمومی بازی هستند که راحت میتوانیدبا یک ضربه  باتون برقی بخدمت شان برسید.سیستم اول شخص معمول درگیری ها که البته گاهگاهی در مکانهای خاصی برای مخفی شدن از دست اندروید ها احساس تعلیق ایجاد میکند ولی اکثرا مکانیزمهای جالبی ندارد.در بعضی جاها دلتان به حال آماندا میسوزد! در حالی که  نا امیدانه راه خود را بدرون خطر باز میکند خیلی از ابزارهایش  اصلا در مقابل سِنتَتیک ها کاربردی ندارند و شلیک شاتگان به کله این اندروید های مزاحم وقتی دیگر راهی برای فرار نیست ،بهترین انتخاب خواهد بود البته صدای شاتگان هم در ایستگاه خواهد پیچید و شکارچی بعدی از راه خواهد رسید!


 


 


dtcfr964eb7akrl1fmhj.jpg


 


 


برخورد با دیگر گونه های اندروید واقعا مسخره است ،چند ساعت گیم پلی اضافه ،بالا و پایین رفتن از کانال های هوا و آسانسورها و دریچه ها، از بین بردن یک بیگانه؟چند اندروید در جایی ایستاده اند و شما از بالای سر یا زیر پایشان در حال نظاره کردن و نقشه کشیدن هستید ،چند جعبه در گوشه اتاق به شما میگوید مخفی کاری راهش است ولی چشمان تیزبین روبات –انسان ها مگر میگذارند؟راهای باریک و مکان های بسته اکثرا باعث ایجاد درگیرهای خنده دار شما با اندروید ها میشوند –شما باتون بدست به دنبال اندروید ها می افتید  و در دایره هایی مرتب دور هم تاب میخورید تا بالاخره در یک بازی احمقانه انها را با مولوتوف هوا کنید!!


 


موقعی که  بازی Alien:isolation سعی میکند آن الگوی سرراست بازی های اکشن-مخفی کاری خیلی خوب مثل متروها یا فار کرای 3 را دور بزند و سیستم های خودش را پیاده کند مشکل ها شروع می شوند.حداقل پایان بندی بازی کمی آرام بخش است – دیگر میدانید که مخلوق و بازی را برای همیشه پست سر گذاشته اید.بیشتر ترس بازی هم ریشه در نادیده ها دارد:شما هرگز تولد یک بیگانه را ندیده اید-هرگز دستتان به آب دهان چسبناکش نخورده  و هرگز در فضای کلاستروفوبیکی یک لاکر درون یک ایستگاه فضایی آرزو نکرده اید که هیولا از کمد دور شود!البته میدانید که قرار نیست باز هم  صد بار در یک راهرو بروید و بیایید یا مثلا در یک کانال هوای تنگ مرتب اطراف را مراقب باشید یا به  نیم ساعت پیش لود شوید بخاطر اینکه اشتباها به کله یکی از دوستان که نمیدانستید حمله میکند یا دوست است شلیک کرده اید!بازی Alien :isolation در بهترن حالت فقط گوشه چشمی از آنچه را که ما  از یک بازی برای سری بیگانه همیشه میخواسته ایم نشان میدهد.بازی تا حدی به جاهایی میرسد ولی در نیمه راه...............


 


رضا قاسمی


ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

والا نمی دونم چرا هر گیمی که من به شدت علاقه می بندم و تا اومدنش به اجبار صبر می کنم میاد بد از اب درمیاد قبلا هر بازی که می گفتن می خواد بیاد ما هم مثل بچه ادم منتظرش می موندیم ولی حالا بعضی بازی ها می بینی ادم عاشقش میشه امام بعدش می بینه زکی! عشقش بیهوده بوده  :(  من به بازی واچ داگز هم خیلی علاقه مند شده بودم اما بعدش دیدیم بد دراومد این هم همین طور البته هنوز تجربه نکردم ولی نمره 6 از سوی گیم اسپات منو به شدت ناامید از بازی کرد  :crying:

راستی مثبتام هم تموم شده فردا می دم  @};-

ویرایش شده توسط Jang Yi Jin
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشی اقا رضا @};-  @};-  @};-  @};-  :clapping:  :clapping: . واقعا نقد برسی هیتان خیلی خوب است یعنی عالی است .تشکر و دیگر هیچ .  :clapping:  :clapping: 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 

شبح تهدید یا تهدید شبح؟

نقد و بررسی بازی رایانه ایی Alien :Isolaion

 

اورگانیزمی تکامل نیافته!

 

شاید برای دوست داران هیولای مخوف سینما،این بازی همان چیزی باشدکه مدتها انتظارش رامی کشیدند ،هر چند قدمی است به سوی کمال ،اما قدمی کوچک و نامطمئن بوده است.اکثر بازی های بیگانه تا به امروز نقد های نه چندان خوبی گرفته اند  اما تیم سازنده Creativr Assembly موضوعی را کشف کرده است که تیم های توسعه دهنده دیگر هرگز متوجه نشدند و آن این است که بازی  در جهان بیگانه بدون ترس و وحشت وتعلیق  هیچ ارزشی نخواهد داشت.وجود مخلوق وحشی ماورا زمینی در کنار انسان یعنی  وحشت وخطر پس  نمیتوان این وحشت و تعلیق را زیر رگبار سلاح های سنگین برای یک بازی مخفی کرد.

 

در بازی شما د رحال فرار از یک زینومورف غول پیکر هستید –خوب  تا اینجا مشکلی نیست اما،خود این تعقیب و گریز کش دار و طولانی موش و گربه به دلیل طولانی بودن بیش از حد تبدیل به یک فرایند خسته کننده شده است.بخش عمده کار تیم توسعه دهنده این بوده که تعلیق بیا فرینند اما این حس خطر و مرگ قربانی تکرار ها و کارهای یکسان بی پایان شده است.مشکل بزرگ بازی اینجاست که خود بازی توانایی پشتیبانی این همه ساعت گیم پلی را ندارد  و نهایتا میتوانست با چهار ساعت ایده پردازی  مناسب  و گیم پلی خوب سر و ته  بازی را به هم بیاورد ولی 14 ساعت حتی فراتر !؟با سیستم مخفی کاری درهم برهم ،و کلیشه های فراوان و کاووشگری ناقص؟

 

 

u9u8uie5quz7epzp0kl.jpg

 

بعضی مواقع شمافقط دستگیره ها را نمیکشید،میتوانید درها و پانل را با جوشکاری باز کنید

 

چیزی که واقعا درباره بازی نا امید کننده است این است که بازی پتانسیل زیادی داشت،شما در نقش آماندا ریپلی  دختر الن ریپلی بدنبال سرنوشت مادرتان  در سفینه Sevastopl  هستید ،یک ایستگاه فضایی محل زندگی بیگانه خرناس کش و لزج لزجی .بازی عناصر خود را از همان لحظه های آغازین شروع میکند و موش و گربه بازی را به عنوان الگوی گیم پچلی معرفی میکند د رحالی که شما در نقش موش ضعیف هستید!شما مخفیانه راه میروید ،از گوشه ها یواشکی به اطارف نگاه میکنید و زیر اجسام مخفی میشوید و حتی جرائت ندارید نفس بکشید!زیرا هیولای ترسناک جایی د رکمینتان است.

وقتی همه چیز سرجای خود بدرستی کار کند فرار از دست بیگانه در هیجان انگیز ترین شکل ممکن ایجاد میشود.یک سری اسلحه های استاندارد و ابزار مورد نیاز در اختیار شماست ،مثل ابزارهایی که صدا ایجاد میکنند و پمپ آتشی که میتواند در حد یک مانع کوچک کمی جلوی هیولا را بگیرد.اما موشن ترکر  یا ردیاب حرکتی مهم ترین وسیله شما برای بقاست.دکمه را بگیرید و موشن ترکر مکان شما و دیگر دشمنان و دوستان را نمایش خوهد داد هرچند این ردیاب به شما نمیگوید که ایا بیگانه بالای سر شماست یا زیر پای شما وفقط در مجاورت شما بودن را نشان خواهد داد.همین حرکت در لوله ها و کانال های هوا را ترسناک تر خواهد کرد.اگر از هدفون های خوبی استفاده کنید میتوانید از صدا هم کمک زیادی بگیرید و با شنیدن صدای پاهای زینومورف از ترس سر جای خود میخکوب شوید –باید از غرایز اولیه خود برای بقا کمک بگیرید و این یعنی یا جنگ یا فرار –جنگیدن مساوی است با مرگ و فرار و مخفی شدن تنها راه بقا د راین  زنجیره غذایی مرگبار و اکوسیستمی که اینبار بشر در ته آن قرار دارد نه در بالای آن.

 

 

g2jnzwlpdhzmc69k3wt0.jpg

 

دشمنان انسانی در بازی خیلی زیاد نیستند ،و اگر شما اشتباها یکی از دوستان خود را هدف قرار دهید ،تمام،بازی تمام است!

 

 

دویدن و فرار کردن در صورتی که کمدی در نزدیکی باشد تا در آن مخفی شوید شاید نجاتتان دهد ولی بهترین راه مخفیانه و قوز کرده راه رفتن و مخفی شدن و آگاه ماندن از شرایط محیطی است.در این لحظات سنگین ترین فشار روحی از طرف بازی بر شما اعمال خواهد شد.وقتی در یک کمد یا هر مخفیگاه دیگری مخفی شده اید میبینید که چگونه زینومورف وارد اتاق میشود و به بوی های محیطی شک میکند اینجاست که شما نفس خود را نگه میدارید ،چه د رجهان واقعی چه در جهان بازی!اگر به موقع د رمخفی گاه خود خم نشوید یا نفس تان را حبس نکنید او شمارا از درون مخفی گاه با آرواره هایش بیرون میکشد و بعد ؟؟البته در اینجا مشکلات زیادی وجود دارند:برای مثال نگه داشتن نفس باعث میشود که میزان سلامتی شما کم شود!و بعد از چند ثانیه به طور کامل سلامتی خود را ازدست دهید.بنابراین اگر شما نزدیک مردن باشید و بیگانه نزدیک مخفی گاه شما باشد ،محتمل است که اوشما را بروباید حتی اگر تمام دستورالعمل های بازی را موبه مو انجام دهید.این مکانیزم کمی عجیب است :اصلا عقلانی نیست که با نگه داشتن نفس برای چند ثانیه آدم بمیرد؟!و عدم عقلانی بودن دیگر است که بیگانه باعث مرگ شما نخواهد بود !بازی شما را از احتمالات دیگر آگاه نمیکند بنابراین اگر این اتفاق ها برای شما پیش آمد احتمالا به خود می گویید که بازی  از قوانین خود هم پیروی نمیکند.بالاخره نتیجه میشود این که بیگانه شما را از مخفی گاه شکار میکند چون شما نفستان تمام شده و سلامتیتان را ازدست داده اید (بر اثر نفس نکشیدن )و او هم باید شما را شکار کند.!

 

به هر حال نمی توان جذابیت های گریز از دست شبح تهدید را هم نادیده  گرفت،در لحظاتی فرار از دست هیولای بی رحم جذاب است  و دویدن در حالی که او همچون تیرانوسوری خونخوار پشت سرتان گام برمیدارد،تیغ ریپر را بر گردن خود احساس میکنید،یا د رحالی که مخفیانه راه  میروید ناگهان صدای افتادن مخلوق ازدرون کانال های هوا جلوی شما یا پشت سرتان برروی زمین ،شما را به گریه خواهد انداخت و در حالی که به سرعت واکنش فرار را انتخاب میکنید سایه های دینامیک بازی ،سایه دم مرگبار و بلند زینومروف را نشان میدهند که چون پیکانی ژست گرفته تا به سمت شما شلیک شود و بعد ناگهان به سینه خود نگاه میکنید و میبینید دم بیگانه از آن  بیرون زده است!تقریبا تا فاصله 20 فوتی را می توان در  ترکر اسکن کرد و  آگاهانه حرکت کردن تنها راه بقا در این محیط است .اما این لحظات چقدر باید تکرار شوند؟این لحظات تعیین کننده و تعریف کننده ماهیت بازی هستند و وحتی خود بازی از همین ها هم به خوبی استفاده نمی کند و تازه  فقط همین ها نیستند و مشکلات دیگر از راه میرسند.از طرفی دوستانتان مرتب در رادیو به شما میگویند عجله کن ،زود باش ،خود را به آبجکتیو بعدی برسان  و لی چند دقیقه بعد شما باید تمام مدت در حالت مخفی باشید و در واقع عجله کردن یا دویدن در بازی اصلا معنی ندارد!تازه همین جاست که بازی تعدادی از ابزار های  اذیت کردن شما را رو میکند تا حتی که حسابی دلخور شده و نا امید میشوید.

در واقع بازی شما را تحت فشار عجله کردن قرار میدهد در حالی که در طول مرحله عملا محدودیت زمانی وجود ندارد و شما همه وقت موردنیاز برای چیریکی حرکت کردن را خواهد داشت ،واین تعجیل کمی عجیب است زیرا معلوم است که بازی میخواهد شما را با عجله کردن به سمت مخفی گاه زینومورف بکشد که احتمالا زیر یک لوله یا به سقف مخفی شده  و منتظر شکار شماست!

 

 

5hob7u4nbp9cnjyh3d5.jpg

 

 

ترکر شما اینجا کمی کمک میکند اماشما میتوانید با مشاهده آب دهان بیگانه یا آن مواد مترشحه از بدن هیولا به در ودیوار و یا محیط حضور یا مسیر تقریبی حرکتش را تشخیص دهید،این ایده جالبی است اما حضور ناگهانی این  مکانیزم ها اصلا  حالت یک عامل تشخیص دادن  و یا پیشگویی کننده را ندارد به گونه ای که اولین مرگ و مرگ های متعدد شما بعد از آن با عبارت "اِه ......الان چی شد؟؟!!! از سوی شما همراه خواهد بود.بازی علاقه دارد مرتب راه روش های جدیدی را معرفی کند و با آزمون و خطا های زیاد  که چندان جالب هم نیستند تازه شما را متوجه سیستم خیلی بد ذخیره سازی وsave  بازی  میکند که برای مثال مجبورتان میکند  15 دقیقه آخر را که کلی به کندی و با مخفی کاری  و بعضا خسته کننده  رد کرده  بودید و در آزمون و خطای بازی شکست  خوردید مجددا آماده برای انجام دادن ببنید!!

 

محیط های کُشنده یا کُشنده های میحطی؟

 

به  هرحال حواستان باشد که برخورد ها ی نزدیک از نوع بیگانه ! فقط در چندین مرحله خاص اتفاق میافتد و معمولا شما یا د رحال راه رفتن ،دکمه زدن،دستگیره کشیدن و سوار اسانسور بودن هستید و یا نهایتش در حال کمی بیشتر راه رفتن!!بعضی جاها بازی در حال اتمسفر سازی است و در این لحظات بازی  موفق میشود  برداشت دهه 1970ای از آینده را با نمایشگر های مونوکروم و لامپ اشعه کاتدی از خود نشان دهد.البته این از تاریخ گذشتگی عمدی شاید بدرد خود بازی هم بخورد زیراخود بازی از هم از لحاظ بصری کمی مشکل دارد.مخصوصا در مدل شخصیت ها که آرنج هاشان وقتی خم شده است  می توانند از شدت تیزی شیشه را هم چون الماس ببرد!!یا چهر ه های توخالی که همیشه انگار با لایه ایی از عرق کردن های عجیب  و  درخشان پوشیده شده است!ای کاش دقت بیشتری میشد !وارد شدن سر بیگانه به دورن کمدی که شما در آن مخفی هستید بر اثر مشکل کلیپینگ  90 درصد استرس ایجاد شده را از بین میبرد.!!خود بیگانه زیبا طراحی شده  و طراحی  دو دندان تیغ مانند بلند جلویش بهترین بخش این تحسین را به خود اختصاص داده اند ،لااقل لحظه مردن در بازی زیبا خواهد بود!!البته از بعد بصری!!

 

 

t2mfoubwceeraqq8wwea.jpg

 

میتوانید بین پس زمینه و پیش زمینه ترکر فوکوس کنید-برای تمرکز بیشتر

 

گشت و گذار در نهایت کاملا بی تنوع خواهد شد،که قربانی رفت و آمد در محیط های تکراری و شبیه هم و  عناصر ساده سازی شده گیم پلی بوده  و کمرنگی خلاقیت در آن موج میزند.خیلی از بازیهای رایانه ای از دروبین های امنیتی به عنوان ابزاری برای پیدا کردن شما و  با خبر کردن دشمنان نتان استفاده میکنند اما در بازی بیگانه دکمه خاموش کردن دروبین ها زیر خودشان است!!شما باید وارد سیستم ایی شوید تا کد یک در قفل شده  خیلی مهم را درون ایمیلی بیابید ولی ایمیل محتوی کد درون همان ترمینالی قرار دارد که که فرایند بازگشایی قفل امینتی انجام میشود!!روشهای  هک کردن بخش خای مختلف سفینه  هم در دسترس هستند ولی اکثرا بدون استفاده بوده و معنای خاصی برای وجود داشتن شان وجود ندارد –گویی فقط برای افزایش زمان بازی ایجاد شده اند.دوربین ها و سیستم ها  در محیط بازی هستند چون  خوب این کارهایی است که معمولا در یک بازی رایانه ایی انجام میدهیم!خود داستان بازی هم قربانی شده ،قربانی با خبر بودن ما از سرنوشت ها از طریق فیلم ها و اینکه شما مرتب از ایستگاهی به ایستگاه دیگر میروید و همین برای تان مشخص میکند که چه کسی غذای بیگانه خواهد بود و چه کسی زنده میماند تا در ایستگاه بعدی قربانی شود!

 

دشمن اصلی شما در بازی اندروید هاهستند.بیشاب در بیگانه جیمز کامرون شخصیت محبوبی بود فقط  در بیگانه  اسکات اندروید داستان دست نشانده  مادر کامپیوتر سفینه بود-و اینقدر دشمنان عمومی بازی هستند که راحت میتوانیدبا یک ضربه  باتون برقی بخدمت شان برسید.سیستم اول شخص معمول درگیری ها که البته گاهگاهی در مکانهای خاصی برای مخفی شدن از دست اندروید ها احساس تعلیق ایجاد میکند ولی اکثرا مکانیزمهای جالبی ندارد.در بعضی جاها دلتان به حال آماندا میسوزد! در حالی که  نا امیدانه راه خود را بدرون خطر باز میکند خیلی از ابزارهایش  اصلا در مقابل سِنتَتیک ها کاربردی ندارند و شلیک شاتگان به کله این اندروید های مزاحم وقتی دیگر راهی برای فرار نیست ،بهترین انتخاب خواهد بود البته صدای شاتگان هم در ایستگاه خواهد پیچید و شکارچی بعدی از راه خواهد رسید!

 

 

dtcfr964eb7akrl1fmhj.jpg

 

 

برخورد با دیگر گونه های اندروید واقعا مسخره است ،چند ساعت گیم پلی اضافه ،بالا و پایین رفتن از کانال های هوا و آسانسورها و دریچه ها، از بین بردن یک بیگانه؟چند اندروید در جایی ایستاده اند و شما از بالای سر یا زیر پایشان در حال نظاره کردن و نقشه کشیدن هستید ،چند جعبه در گوشه اتاق به شما میگوید مخفی کاری راهش است ولی چشمان تیزبین روبات –انسان ها مگر میگذارند؟راهای باریک و مکان های بسته اکثرا باعث ایجاد درگیرهای خنده دار شما با اندروید ها میشوند –شما باتون بدست به دنبال اندروید ها می افتید  و در دایره هایی مرتب دور هم تاب میخورید تا بالاخره در یک بازی احمقانه انها را با مولوتوف هوا کنید!!

 

موقعی که  بازی Alien:isolation سعی میکند آن الگوی سرراست بازی های اکشن-مخفی کاری خیلی خوب مثل متروها یا فار کرای 3 را دور بزند و سیستم های خودش را پیاده کند مشکل ها شروع می شوند.حداقل پایان بندی بازی کمی آرام بخش است – دیگر میدانید که مخلوق و بازی را برای همیشه پست سر گذاشته اید.بیشتر ترس بازی هم ریشه در نادیده ها دارد:شما هرگز تولد یک بیگانه را ندیده اید-هرگز دستتان به آب دهان چسبناکش نخورده  و هرگز در فضای کلاستروفوبیکی یک لاکر درون یک ایستگاه فضایی آرزو نکرده اید که هیولا از کمد دور شود!البته میدانید که قرار نیست باز هم  صد بار در یک راهرو بروید و بیایید یا مثلا در یک کانال هوای تنگ مرتب اطراف را مراقب باشید یا به  نیم ساعت پیش لود شوید بخاطر اینکه اشتباها به کله یکی از دوستان که نمیدانستید حمله میکند یا دوست است شلیک کرده اید!بازی Alien :isolation در بهترن حالت فقط گوشه چشمی از آنچه را که ما  از یک بازی برای سری بیگانه همیشه میخواسته ایم نشان میدهد.بازی تا حدی به جاهایی میرسد ولی در نیمه راه...............

 

رضا قاسمی

 

نقد بسیار خوبی بود تشکر @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

عزیزانی که  پست دادند ممنون از شما @};-

ویرایش شده توسط rezagtx
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

بازی با این پتانسیل خراب شد !!! چقدر آخه اشتباه؟؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشین تشکر

 

حالا در کل ارزش بازی کردن داره ؟ طبق تریلر هایی که دیدم واقعا حس ترس رو انتقال میده !

لینک به دیدگاه
Share on other sites

این  سبک بازی دوس دارم اما تکرار فرار گریز که اشاره شده فکر کنم بازی خراب کرده  :(

ویرایش شده توسط naderblue
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشید آقا رضا عالی بود... اگر وقت داشتین حتما این بازی رو نقد کنید.. پر گرافیک ترین بازی که تو زندگیم دیدم رو PC همینه ~> Middle-earth Shadow of Mordor

البته روی حالت ULTRA با افزونه  HD Texture Pack

ویرایش شده توسط shayan.vampire
لینک به دیدگاه
Share on other sites

بازی با این پتانسیل خراب شد !!! چقدر آخه اشتباه؟؟

 

 من نمرات بازی رو نگاه میکردم یه دودستگی عجیبی بین منتقدا در مورد این بازی وجود داره یکسری از بازی خوششون اومده و نمرات بالایی رو به بازی دادن و یکسری هم  به بازی ایراداتی رو وارد کردند و  نمرات پایینی دادن

مثلا IGN به بازی نمره 5.9 و GS نمره 6 به بازی داده و بیشتر به  طولانی و تکراری شدن بازی هوش مصنوعی دشمنان و سخت شدن بازی یا از فاصله نقاط سیو ایراد گرفتن از اونطرف EUROGAMER به بازی نمره خوب 8 و PC GAMER به بازی نمره عالی 9.3 رو داده به شدت از جو بازی و القای حس ترس تعریف کردن 

Joystiq ،Kotaku ،Eurogamer ITA و خیلی از سایتهای معتبر دیگه هم نمرات قابل قبولی به بازی دادند و فعلا با 19 نقد متای نسخه PC رو 79 هست که فکر میکنم نمیشه گفت که بازی خراب شد

به هر حال این بازی از اون دسته بازیهاست که خودگیمر باید تجربش کنه که حالا یا از بازی زده میشه و یا به شدت به سمت بازی جذب میشه 

-------------------------------

لازم به ذکره که بازی بر روی PC فریم دهی خیلی خوبی داره  و شما با یه کارت رده پایینی مثل 7770 میتونید در بالاترین تنظیمات از بازی بیشتر از 30 فریم بگیرید

در صورتی که طبق لیست IGN بازی بر روی کنسولهای جدید به صورت 1080 و 30 فریم اجرا میشه!

wrkf25oqbfkodjcqwywm.jpg

ویرایش شده توسط M.O.H
لینک به دیدگاه
Share on other sites

خسته نباشید آقا رضا عالی بود... اگر وقت داشتین حتما این بازی رو نقد کنید.. پر گرافیک ترین بازی که تو زندگیم دیدم رو PC همینه ~> Middle-earth Shadow of Mordor

البته روی حالت ULTRA با افزونه  HD Texture Pack

 

http://lioncomputer.ir/forum/index.php?showtopic=33769&hl=

 

این نقد اقا رضا زحمتش کشیدن در انجمن هست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

http://lioncomputer.ir/forum/index.php?showtopic=33769&hl=

 

این نقد اقا رضا زحمتش کشیدن در انجمن هست

ممنون داداش ندیده بودم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

نمره Ign  , و گیم اسپات مهمه بقیه کمی احساساتی نمره میدن

شما ببینید این سبک بازی که از روی سری فیلم های پارانورمال و REC شکل گرفت  از لخاظ زمانی نمیتونه مثلا مثل residetn یا dead space با هر بازی ترسناک دیگه  خیلی طولانی باشه -جون سریع مخاطب رو خسته میکنه  شما یک ناظرید و مرتب یک چیزی شما را میترسانه که میشه با یک تیر هم کشتش!! برای مثال بازی outlast که جند وقت پیش عرضه شده  از لحاظ زمانی چیزی حدود نهاتیش 3 ساعت زمان میبرد و تمام -همون هم زیاد بود براش -14 ساعت گیم پلی که در آن کاری نکنید و وفت منتظر باشید تا یک چیزی به شما پخ کنه اصلا قشنگی نداره و من از روز اول به دلیل اینکه  فقط یک دشمن توی بازی بود شک خیلی زیادی داشتم .ولی میگفتم خوب زمان بازی کوتاهه درست میشه -کاملا برعکس سازنده با زمان طولانی برای افزایش دادن گیم پلی اشتباه بزرگی کرده

لینک به دیدگاه
Share on other sites

نمی دونم کسی اینو بازی کرده یا نه ولی تو نوع خودش اعجوبس ! اولاش کسل کننده بودن اما بعدش که اون موجود میاد اصلا یه حس ترسناکی میشه خیلی هم باهوشه یه جا تو تونل مانندی بودم بهشون میگن vent هی می خواستم بیام بیرون دیدم دور درش هی می چرخه انگار حس می کرد که من اونجام بعد رفت اونور اومدم بیام از در بیرون تو یه ثانیه ثانیه میگما! از مسافت 10 متری اومد دوید تو تونل یهو قلبم افتاد تو ش...  :D  خیلی ترسیدم بدنم مور شد استوپو زدم چند نفس عمیق کشیدمو استوپو زدمو خورده شدم  :eek:  به نظرم هر وخ میمیری بعدش که میاد طرف باهوش تر میشه خیلی باحاله

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...