رفتن به مطلب

AORUS
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

  • کاربر ویژه

احتمالا شما نیز بارها  VRM را در مورد مادربردها و حتی کارت های گرافیک شنیده اید،اما واقعا VRM چیست و چه اهمیتی دارد؟در مطلب پیش رو می کوشم تا به بیانی ساده VRM و اهمیت آن را شرح دهم.

 

tbv3ta35pfuzw71ykwe.jpg

 

معمولا قطعات الکترونیکی اطراف سوکت پردازنده و گاهی هم نزدیک ماژول های حافظه مسئولیت تامین توان مورد نیاز پردازنده مرکزی یا CPU را بر عهده دارند،اینها همان ماژول رگولاتور ولتاژ یا VRM هستند.

 

با این توضیح به ادامه مطلب می پردازم که مدارهای تغذیه به کانالهایی به نام فاز تقسیم می شوند.

 

در ساده ترین تشبیه میتوان  فازهای تغذیه را به سوخت رسانی به سیلندرهای اتومبیل تشبیه کرد،وظیفه سیستم سوخت رسانی ارائه سوخت به میزان مناسب به موتور است،مدار رگولاتور ولتاژ یا VRM در سخت افزار های کامپیوتر نیز وظیفه ای مشابه دارد،اگر بردی 8 فاز تغذیه داشته باشد بدین معنا خواهد ولتاژ وارد شده از منبع تغذیه در 8 مرحله تصحیح، فیلتراسیون،کنترل و تقویت می شود و درنهایت این 8 بلاک به هم می پیوندند و توان خروجی خود را در اختیار مدار می گذارند. 
 
معمولا تعداد فازهای تغذیه بصورت 4+1, 4+1+1, 8+2, 16+2 و.. بیان می شود که عدد بزرگتر قبل از + بیانگر تعداد فازهای مختص به پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی و عدد پس از  + بیانگر تعداد فازهای اضافی سایر اجزا است.برای نمونه کارت گرافیکی با تعداد 8+2 فاز بدین معنی خواهد بود 8 فاز مربوط به پردازنده گرافیکی و 2 فاز مربوط به ماژول های حافظه است.
 
مدارهای VRM  معمولا از اجزای زیر تشکیل شده اند:
  • خازن ها
  • ماسفت ها و آی سی های درایور ( معمولا به دلیل حرارت تولید شده روی آنها حرارت گیر نصب می شود)
  • چوک ها

گونه های متعددی از ماسفت ها وجود دارند اما در اغلب بردهای حرفه ای سازندگان ماسفت ها و آی سی های درایور را تراشه ای واحد ترکیب می کنندکه تا 50% فضای کمتری می گیرد،نمونه مورد استفاده توسط گیگابایت:

 

rl8j5ninphmhvs9gz5.jpg

 

در مقابل ایسوس تراشه دیگری به نام EPU (واحد پردازش انرژی) را به مدار تغذیه خود افزوده که وظیفه آن محاسبه VID پردازنده و سپس روانه کردن مقدار مناسبی از انرژی است،هدف کلی EPU  کاهش میزان مصرف با مدیریت میزان مورد نیاز انرژی است که بسیاری ها ترجیح به غیر فعال سازی آن میدهند.

 

7u0pguds6bp625zl8y9.jpg

 

VRM در عمل ولتاژ بالای دریافتی از منبع تغذیه (همان کانکتور 8 یا 4 پینی) را به ولتاژ قابل استفاده توسط پردازنده تبدیل می کند.ولتاژ ورودی از فازهای مختلف می گذرد تا تثبیت شود و  سپس به پردازنده می رسد.اگر مادربردی 8 فاز تغذیه باشد،ولتاژ پیش از رسیدن به پردازنده 8 بار چک می شود و نتیجه آن پایداری بیشتر و افت ولتاژ کمتر است.

 

در واقع VRM در الکترونیک مدار تبدیل DC به DC است،در کامپیوتر، CPU و GPU با ولتاژ کمی اما شدت جریان بالایی کار می کنند،VRM در بردهای کامپیوتری ضمن کاهش ولتاژ شدت جریان آن را بالا می برد.

 

مدارهای تصحیح دیجیتال

 

به لطف پیشرفت های الکترونیک امروزه شاهد مدارهای VRM  هوشمند دیجیتال هستیم،VRM  های هوشمند به صورت پویا فازهای تغذیه را به بهترین شکل ممکن مدیریت می کنند و افزون بر کاهش مصرف در مواقعی که پردازنده لود پایینی دارد باعث خنک نگه داشتن پردازنده و مدار VRM  می شوند.

 

کمپانی ایسوس مدار VRM  اختصاصی خود را ساخته،افزون بر اجزای معمول ایسوس از تراشه ای به نام DIGI+ در مدار خود بهره گرفته که قابلیت اورکلاکینگ را از طریق مدیریت هوشمند فازهای تغذیه به شکل چشمگیری بالا می برد و از طریق بایوس و نرم افزار نیز میتوان آن را کنترل کرد.البته سایر رقبا نیز هریک فناوری های اختصاصی خود را دارند.

 

aqkvb3ku128u68pb9do.jpg

 

میزان خرابی

 

خرابی در بخش تغذیه مادربردهای با تعداد فاز بالا بسیار نادر است و بیشتر خرابی ها به مادربردهای با 4+1 و 3+1 فازی مربوط می شود.دلیل خرابی بیشتر در مدارهای با تعداد فاز پایین در این واقعیت نهفته که فشار بیشتری به قطعات وارد می شود.برای نمونه یک مادربرد سوکت X لزوما برای همه پردازنده های همان سوکت حتی اگر از آن پشتیبانی هم کند  مناسب نخواهد بود چرا که میزان مصرف برخی پردازنده(به ویژه AMD) بسیار فراتر از حداکثر توان مادربرد است.همچنین اجزای بکار رفته در مادربردهای حرفه ای و با تعداد فاز بالا با کیفیت تر هستند.

 

eeubidpgqqwp1h73fx.pngcrmdttcap22zdxgawvx.png

 

در صورتی که پردازنده فشاری فراتر از توان مادربرد را وارد کند احتمال خرابی مادربردهای معمولی و با تعداد فاز پایین بسیار بالا می رود.

 

 

بهترین VRM کدام است؟
 

در هنگام خرید مادربرد اگر تعداد خطوط تغذیه بر روی آن درج نشده بود میتوان با شمارش تعداد چوک های اطراف سوکت پردازنده تعداد آن را بدست آورد.(هر چوک بیانگر یک فاز تغذیه میباشد)

همانطور که پیشتر نیز گفتم تعداد فازهای تغذیه معمولا به صورت A+B بیان می شود که عدد قبل از + بیانگر فاز های اصلی و عدد پس از آن بیان گر فازهای اضافی است،فاز اصلی شامل CPU و GPU و فاز اضافی در مادربرد مربوط به RAM و در کارت گرافیک مربوط به ماژول های حافظه است.اگر هم فقط یک عدد بود بیانگر تعداد فازهای اصلی است.
 
تعداد فازهای تغذیه فقط زمانی اهمیت می یابد که اهل اورکلاکینگ باشید،برای یک سیستم گیمینگ معمولی بدون اورکلاک تعداد 4+1 یا 4+2 فاز کاملا مناسب خواهد بود اما برای اورکلاکینگ حرفه ای قضیه کاملا فرق می کند و تعداد بیشتر فازها در پایداری سیستم  نقش کلیدی خواهد داشت.
تعداد پایین فاز های VRM  در اورکلاکنیگ مطمئنا محدود کننده خواهد بود چراکه با افزایش فرکانس و ولتاژ پردازنده و پیرو آن افزایش توان مصرفی، مدار VRM  نمیتواند توان پایداری را تامین کند و افت ولتاژ رخ می دهد،از این در صورتی که قصد اورکلاک چه پردازنده و چه کارت گرافیک را دارید حتما مدلهایی با تعداد فاز تغذیه بیشتری را انتخاب کنید
 
در نظر داشته باشید که مدار VRM قدرتمندتر مصرف و تولید گرمای بیشتری نیز دارد و وجود حرارت گیر و تهویه مناسب اهمیت زیادی می یابد،چرا که در  اغلب مدارهای VRM،دما یکی از مولفه های کنترل آن است.  
 
توصیه ها
  • هنگام خرید مادربرد و پردازنده به میزان TDP آنها توجه کنید که میزان TDP پردازنده از مادربرد بیشتر نباشد
  • مادربردهایی با حداقل 4+1 فاز انتخاب کنید
  • در صورتی که تعداد فازها از 4+1 بیشتر بود ،مادربرد باید حرارت گیر VRM داشته باشد

 

نویسنده: خبات کریمی

ویرایش شده توسط Le Boy Fatale
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز خیلی ممنون

کلی به معلومات سخت افزاریم اضافه شد واقعا لذت بردم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

مدار تغذیه اهمیت خیلی بالای در اورکلاک داره 

خصوصا برای فرکانس های بالا و استفاده از تمام هسته ها 

:clapping:  :clapping:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 11 ماه بعد...

بسیار عالی بود فقط یک سوال TDPچی هستند  کجای مادربرد است و کجای پردازنده چه طوری متوجه شوم 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 هفته بعد...

تشکر فراوان جناب کریمی.با اجازتون از مطالب ارزشمندتون کپی برداری میکنم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...