رفتن به مطلب

TN 144 Hz یا IPS ؟


  

50 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. TN 144 Hz یا IPS ؟

    • تست کردم هر دو را و TN 144 Hz
      5
    • تست کردم هر دو را و IPS
      5
    • تست نکردم هردو را ولی TN 144 Hz
      17
    • تست نکردم هردو را ولی IPS
      23


Recommended Posts

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

درود دوستان ،

همونطور که میدونید اکثر مانیتورهای پنل IPS فعلی ریفریش ریتشون به زور به 80 هرتز میرسه و فعلا مدلی که 144 هرتز باشه رو فعلا توی ایران نداریم .

کیفیت و زاویه دید بالاتر پنل های IPS و البته صفحه روان توی مانیتور های 144 هرتز .

لطفا توی نظر سنجی شرکت نمایید .

 

 

پ . ن : یدونه پست توی صفحه دوم ارسال کردم گفتم شاید به درد دوستان بخوره و اونجا دیده نشه اینجا هم میزارم :

 

 

ممنون . این مورد رو میدونستم و ممنون که یاد آوری و اطلاعاتم رو کامل کردید. اما خوب باز این گفته شما رو متوجه نشدم .( شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست ). این جمله شما میگه ما چیزی بیشتر از 60 هرتز نیاز داریم و فرق فریم بازی و هرتز مانیتور رو متوجه نشدم . ینی حتی اگه بازی 60 فریم باشه . مانیتور 60 هرتز با 120 هرتز فرق داره برای ما یا نه. شرمنده که متوجه نمی شم. البته تا حالا تجربه G-sync رو نداشتم و همیشه V-sync رو فعال می کردم بخاطر عدم پشتیبانی مانیتورم.

 

توی مانیتور وقتی که یک فریم میرسه مانیتور اون رو در آن واحد نمیتونه نشون بده چرا چون فرض کنید مانیتور فول اچ دی باشه 1920*1080 که میشه 2073600 تا پیکسل و هر پیکسل 3 رنگ و یعنی 6220800 تا سلول کریستال مایع و دسترسی مجزا به هر سلول هزینه بر خواهد بود برای همین میان به صورت ماتریسی دسترسی میدن تا تعداد خط های رسانا کمتر بشه و تعداد واحد کنترل ولتاژ هم کمتر بشه .

 

مثلا توی مثال زیر با 4 خط عمودی و 3 خط افقی به 12 سلول میتونید به سورت مجزا دستری داشته باشیم اما نه در آن واحد . در حالی که اگر بخواهیم در آن واحد به همشون دسترسی داشته باشیم به 12 خط نیاز خواهد بود ! هرچه ماتریس رو بزرگتر بگیریم این تفاوت بیشتر به چشم میاد . مثلا 100 در 100 به صورت ماتریسی میشه 200 خط و به صورت مجزا میشه 10000 خط !

 

6agf_22222222222d.png

 

 

بنابر این وقتی یک مانیتور ریفریش میشه این کار در یک مدت زمانی صورت میگیره و در این بین همیشه یک جاهایی از تصاویر پیکسل های قبلی و جاهایی هم پیکسل های جدید خواهد بود ( اینکار به صورت از بالا به پایین یا چپ به راست و غیره صورت نمیگیره که تاز سازی تابلو باشه در هم هست )

واین تفاوت ریفریش ریت مانیتور ها هم دقیقا همین زمان بازسازی هست که هرچه بتونن سریعتر بازسازی کنن ریفریش ریت بالاتری هم دارند . و این یعنی مانیتور هایی که ریفریش ریت بالاتری دارند اینکارو سریعتر انجام میدن .

حالا هرچی این کار سریعتر صورت بگیره تصویر کمتر وکمتر مات میشه .

برای همین حتی اگه قراره مانیتور یک فریم در هر ثانیه رو نشون بده بهتره اون رو در زمان کمتری بازسازی کنه تا تصویر مات نشه .

 

علاوه بر این چون از روش ماتریسی استفاده میشه یک سلول همیشه به طور مدام به جریان الکتریکی متصل نیست و برای ثابت نگه داشتن جریان الکتریکی هر سلول از یک خازن کوچک استفاده میشه و هربار توی ریفریش مانیتور این خازن دوباره شارج میشه تا رنگ سلول عوض نشه و البته این کار ایده عال نیست و مطمئنا بین هر بار ریفریش رنگ سلول عوض میشه . حالا هرچه ریفریش ریت بالاتر باشه مدت زمان کمتری به خازن نیاز هست و اون تغییر رنگ کمتر میشه .

 

 

در مورد V-sync وG-sync :

 

توی V-sync همونطور که میدونید جی پی یو صبر میکنه یک فریم تصویر کامل رندر بشه و بعد یبکباره میفرستدش توی فریم بافر برای نمایش تا این مشکل رو نداشته باشیم که توی یک تصویر نمایش داده شده مانیتور دو تا فریم داشته باشیم :

 

lucidlogix-virtu-vsync,6-T-294437-13-f6e

 

اما مشکل این هست که همیشه باید فریم ریت بازی روی رفریش مانیتور قفل باشه تا V-sync به خوبی عمل کنه چون مثلا اگه مانیتور 60 هرتز هست باید حتما فریم روی 60 قفل باشه اگه کمتر باشه باعث میشه وقتی که مانیتور درخواست دریافت فریم رو داره فریم توی اون لحظه آماده نباشه و جی چی یو مجبور میشه فریم قبلی رو بفرسته و این وسط فریمی که برای این لحظه آماده بود از دست میره . و همچنین یک تاخیر در نمایش فریم فعلی وجود خواهد داشت چون اگر به طور مثل مانیتور 60 هرتز باشه فریم آماده شده باید 1/60 ثانیه که میشه 16 میلی ثانیه صبر کنه تا نمایش داده بشه و اگه این با تاخیر خود مانیتور با هم جمع بشه وقتی هد شات شدی :D میفهمیم چه خبره :D

تمام مشکلات توی این روش از اونجاست که این مانیتور هست که هر یک شستم ثانیه در خواست فریم رو داره و وقتی درخواست داد حتی اگه GPU یک میکرو ثانیه دیگه لازم داشته باشه تا فریم رو آماده کنه دیگه فایده نداره چون مانیتور منتظر نمیمونه و فریم قبلی رو از فریم بافر میخونه و میره :D

همونطور که میدونید توی بازی ها صحنه های مختلفی هست که رندر کردن هر کدومشون بسته به شلوغی و افکت ها زمان متغیری رو میبره و فریم ریت یک جاهایی افت میکنه برای همین هست که توی بعضی از بازی ها یک گزینه داره که با فعال کردنش موتور گرافیکی بازی به صورت هوشمند هر کاری میکنه تا فریم روی 60 قفل باشه (مثلا با بلور یا حذف کردن جزئیات غیر مهم بازی در فاصله های دورتر ) .

 

 

 

vrr3-320-80.jpg

 

 

 

حال G-sync آمده این همکاری رو بیشتر کرده و جی چی یو میتونه به مانیتور بگه که فریم آمادست بیا و ببرش و این یعنی این وسط هیچ فریمی از دست نمیره و همیشه ماکسیمم فریم تا ماکسیمم ریفریش ریت مانیتور تظمین شده هست و تاخیری هم در کار نیستش :

 

vrr5-320-80.jpg

ویرایش شده توسط Mahyar_Curious
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • ارسال 51
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

درود

نظر سنجی جالبی و مفیدی به نظر میرسه.

شما به این نگاه کنید که مانیتور رو برای چه هدفی میخواید. گیم، فیلم، کارای روزمره و ...
تووی آی پی اس قرار نیست صفحه ی روان نداشته باشید، دارید ولی برای اجرای بازی با فریم بالا چون معمولاً حدود 60 هرتز ریفرش ریت شون هست، فریم تون محدود میشه. یه مدل از سری VS ایسوز هست که هم آی پی اس هست و هم ریفرش ریت 83 هرتزی داره.

ناگفته نماند آی پی اس ها اغلب ریسپانس تایم بالایی هم دارند. اگر هدف گیم های FPS هست اونوقت زیاد راضی نمیکنه آی پی اس شمارو بخاطر ریسپانس تایم بالاش.

ولی اگه گیمر آنچنانی نیستید و فریم بیشتر فرقی براتون نداره و طرفدار کیفیت بهتر صفحه نمایش هستید مسلماً آی پی اس

خلاصه ش با عرض معذرت میشه نمیتونید همزمان هم خرو داشته باشید هم خرما

 

 

منابع: ری ویوو های متعدد بیگانگان پیرامون مانیتور :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

نظر سنجی جالبی و مفیدی به نظر میرسه.

شما به این نگاه کنید که مانیتور رو برای چه هدفی میخواید. گیم، فیلم، کارای روزمره و ...

تووی آی پی اس قرار نیست صفحه ی روان نداشته باشید، دارید ولی برای اجرای بازی با فریم بالا چون معمولاً حدود 60 هرتز ریفرش ریت شون هست، فریم تون محدود میشه. یه مدل از سری VS ایسوز هست که هم آی پی اس هست و هم ریفرش ریت 83 هرتزی داره.

ناگفته نماند آی پی اس ها اغلب ریسپانس تایم بالایی هم دارند. اگر هدف گیم های FPS هست اونوقت زیاد راضی نمیکنه آی پی اس شمارو بخاطر ریسپانس تایم بالاش.

ولی اگه گیمر آنچنانی نیستید و فریم بیشتر فرقی براتون نداره و طرفدار کیفیت بهتر صفحه نمایش هستید مسلماً آی پی اس

خلاصه ش با عرض معذرت میشه نمیتونید همزمان هم خرو داشته باشید هم خرما

 

 

منابع: ری ویوو های متعدد بیگانگان پیرامون مانیتور :)

 

درود دوست گرامی و متشکر از نظرتون .

 

 

راستش اینکه بخواهیم فقط کاربرد گیم و ... رو دسته بندی کنیم و بگیم ریفریش بالا توی گیم تاثیر داره به نظرم درست نیست ، ریفریش بالاتر همه جا تاثیر گزاره همین الان اگه مانیتور شما روی 60 هرتز هست بیاریدش روی 40 هرتز بعد دو دقیقه بالا میارید :D

من فکر میکنم علت اصلی خسته شدن چشم ریفریش ریت مانیتور باشه . و برای هر کاربری ریفریش ریت بالاتر تاثیر گزاره .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من فکر می کنم برای اغلب آدما روی کره زمین 60 هرتز کافی باشه مگر افرادی که وسواس خاصی دارند. البته امکان داره اگه یه ساعتی با مانیتور 120 کار کنیم . بعد یه دفعه کنیم 60 هرتز تفاوتی رو حس کنیم. اما  مانیتور من 60 هرتز هست و گیم هم بازی کردم . ماشین و فوتبال و غیره مشکلی احساس نکردم. :)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود دوست گرامی و متشکر از نظرتون .

 

 

راستش اینکه بخواهیم فقط کاربرد گیم و ... رو دسته بندی کنیم و بگیم ریفریش بالا توی گیم تاثیر داره به نظرم درست نیست ، ریفریش بالاتر همه جا تاثیر گزاره همین الان اگه مانیتور شما روی 60 هرتز هست بیاریدش روی 40 هرتز بعد دو دقیقه بالا میارید :D

من فکر میکنم علت اصلی خسته شدن چشم ریفریش ریت مانیتور باشه . و برای هر کاربری ریفریش ریت بالاتر تاثیر گزاره .

گیم یه مثال بخصوص بود

دقیقاً روی تماشای فیلم های با کیفیت هم خیلی تاثیر داره نرخ تازه سازی. قابل چشم پوشی نیست ولی در نظر داشته باشید تا جایی که من مطالعه کردم و تحقیق کردم چشم شما تفاوت زیادی بین  نرخ تازه سازی 120 و 144 هرتزی احساس نمیکنه. یه مانور تبلیغاتی بیشتر هست به نظرم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من فکر می کنم برای اغلب آدما روی کره زمین 60 هرتز کافی باشه مگر افرادی که وسواس خاصی دارند. البته امکان داره اگه یه ساعتی با مانیتور 120 کار کنیم . بعد یه دفعه کنیم 60 هرتز تفاوتی رو حس کنیم. اما  مانیتور من 60 هرتز هست و گیم هم بازی کردم . ماشین و فوتبال و غیره مشکلی احساس نکردم. :)

من هم دقیقاً با 60 هرتز بازی کردم سالیان سال و تا الآن و راضی هم هستم. اما اگه FPS Gamer باشید و بخواید با فریم بالا بازی کنید و کیفیت تصاویر رو هم بالا ببرید در تنظیمات بازی اونوقت فرق بین 60 و 120 محسوس هست.

تصدیق میکنم وسواس رو. سلیقه ای هست عموماً. کسی که کیفیت صفحه نمایش براش مهم باشه بیشتر باید یه جورایی قید چندتا فاکتور مذکور رو بزنه، کسی اگه زیاد کیفیت آنچنانی براش مهم نیست و در عوض زمان پاسخدهی کمتر و نرخ تازه سازی بیشتر براش اولویت داره ، باید با تی اِن کنار بیاد.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

من فکر می کنم برای اغلب آدما روی کره زمین 60 هرتز کافی باشه مگر افرادی که وسواس خاصی دارند. البته امکان داره اگه یه ساعتی با مانیتور 120 کار کنیم . بعد یه دفعه کنیم 60 هرتز تفاوتی رو حس کنیم. اما  مانیتور من 60 هرتز هست و گیم هم بازی کردم . ماشین و فوتبال و غیره مشکلی احساس نکردم. :)

 

درود سعید جان شما 144 هرتز رو امتحان کردید ؟ تفاوت 60 با 144 هرتز خیلی زیاد هست . حتی حرکت موس هم توی 144 هرتز فرق داره :D

شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست . حتی چشم فرق 144 هرتز رو با 200 و 300 رو هم احساس میکنه به راحتی .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درود سعید جان شما 144 هرتز رو امتحان کردید ؟ تفاوت 60 با 144 هرتز خیلی زیاد هست . حتی حرکت موس هم توی 144 هرتز فرق داره :D

شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست . حتی چشم فرق 144 هرتز رو با 200 و 300 رو هم احساس میکنه به راحتی .

شاید تجربه نکرده باشم این طور باشه. احتمالا من با کتیا کار می کنم با توجه به گفته شما احساس کنم . اما 200 تا 300 رو فکر کنم باید آدرنالین بره بالا تا متوجه شی. ضمنا منظور رو از مانیتور نفهمیدم. مگه ما هنگام بازی از مانیتور استفاده نمی کنیم . :D

من خودم کیفیت رنگ ها و زاویه دید برام خیلی مهم تر هست تا میزان رفرش تصویر. من بیشتر فیلم و آهنگ و غیره می بینم پس برای من 60 کافیه چون اغلب فیلم ها 24 تا 30 فریم هست. ضمنا بنظرم به شدت سلیقه ای میشه بالای 60 هرتز

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

شاید تجربه نکرده باشم این طور باشه. احتمالا من با کتیا کار می کنم با توجه به گفته شما احساس کنم . اما 200 تا 300 رو فکر کنم باید آدرنالین بره بالا تا متوجه شی. ضمنا منظور رو از مانیتور نفهمیدم. مگه ما هنگام بازی از مانیتور استفاده نمی کنیم . :D

من خودم کیفیت رنگ ها و زاویه دید برام خیلی مهم تر هست تا میزان رفرش تصویر. من بیشتر فیلم و آهنگ و غیره می بینم پس برای من 60 کافیه چون اغلب فیلم ها 24 تا 30 فریم هست. ضمنا بنظرم به شدت سلیقه ای میشه بالای 60 هرتز

 

سعید جان خیلی خوب شد این سوال رو پرسیدی ، ببینید توی بازی فریمی که میگیرید با ریفریش ریت مانیتور فرق داره . فرض کن شما 60 فریم میگیری مانیتورت 60 هرتز هست و این یعنی توی هر بار که مانیتور ریفریش میشه یدونه از فریم ها رو نوشته میده (دقیق اگه G-sync فعال باشه ) . حالا گه بازی 30 فریم هم بده بازهم مانیتور همون 60 بار بازسازی میشه و توی دوبار باز سازی یک فریم رو نشون میده . و این این معنی رو نمیده که چون بازی 30 فریم میده مانیتور هم توی 30 هرتز ریفریش بشه تفاوتی نخواهد بود .

ویرایش شده توسط Mahyar_Curious
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سعید جان خیلی خوب شد این سوال رو پرسیدی ، ببینید توی بازی فریمی که میگیرید با ریفریش ریت مانیتور فرق داره . فرض کن شما 60 فریم میگیری مانیتورت 60 هرتز هست و این یعنی توی هر بار که مانیتور ریفریش میشه یدونه از فریم ها رو نوشته میده (دقیق اگه G-sync فعال باشه ) . حالا گه بازی 30 فریم هم بده بازهم مانیتور همون 60 بار بازسازی میشه و توی دوبار باز سازی یک فریم رو نشون میده . و این این معنی رو نمیده که چون بازی 30 فریم میده مانیتور هم توی 30 هرتز ریفریش بشه تفاوتی نخواهد بود .

ممنون . این مورد رو میدونستم و ممنون که یاد آوری و اطلاعاتم رو کامل کردید. اما خوب باز این گفته شما رو متوجه نشدم .( شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست ). این جمله شما میگه ما چیزی بیشتر از 60 هرتز نیاز داریم و فرق فریم بازی و هرتز مانیتور رو متوجه نشدم . ینی حتی اگه بازی 60 فریم باشه . مانیتور 60 هرتز با 120 هرتز فرق داره برای ما یا نه. شرمنده که متوجه نمی شم. البته تا حالا تجربه G-sync رو نداشتم و همیشه V-sync رو فعال می کردم بخاطر عدم پشتیبانی مانیتورم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من خودم هم تحقیقات زیادی کردم و از دوستان زیادی در انجمن لیون و . . . هم نظرشون رو پرسیدم و حتی دیروز از یکی از معروف ترین افراد در زمینه ریویو مانیتور در دنیا هم سوال کردم و جوابم رو داد :)

 

گیمر های هاردکور TN 144hz 1ms

 

افرادی که هم گیمر اند و هم میخوان کار های دیگه بکنند و کیفیت براشون مهمه PLS

 

افرادی که دقت رنگ بیش از اندازه براشون مهمه مثل طراح ها IPS

 

امیدوارم استفاده کنین چون منم همون اول ( تقریبا ) میدونستم این جوریه ولی ندیده برام ثابت شد

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درورد

می شه چند تا مدل از TN 144hz لینک بدید ببینیم (قیمتش معمولی باشه و در ایران باشه)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

ممنون . این مورد رو میدونستم و ممنون که یاد آوری و اطلاعاتم رو کامل کردید. اما خوب باز این گفته شما رو متوجه نشدم .( شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست ). این جمله شما میگه ما چیزی بیشتر از 60 هرتز نیاز داریم و فرق فریم بازی و هرتز مانیتور رو متوجه نشدم . ینی حتی اگه بازی 60 فریم باشه . مانیتور 60 هرتز با 120 هرتز فرق داره برای ما یا نه. شرمنده که متوجه نمی شم. البته تا حالا تجربه G-sync رو نداشتم و همیشه V-sync رو فعال می کردم بخاطر عدم پشتیبانی مانیتورم.

نه فرق نداره. اما اگه 120 فریم بگیری از گرافیکت اونوقت یه مانیتور 60 هرتز عملاً محدود کننده ی فریم ریت شما هست ولی مانیتوری با نرخ تازه سازی 120 یا 144 دست شما رو در داشتن فریم بیشتر باز میذاره.

تفاوتش در این هست

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام تصویر کوچکه !

بیشتر تو بازیهای سرعتی کیفیتشو نشون میده مثل ماشین بازی و هواپیما بازی   :D

post-12065-0-75708100-1430678196_thumb.jpg

ویرایش شده توسط maysamsina
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نه فرق نداره. اما اگه 120 فریم بگیری از گرافیکت اونوقت یه مانیتور 60 هرتز عملاً محدود کننده ی فریم ریت شما هست ولی مانیتوری با نرخ تازه سازی 120 یا 144 دست شما رو در داشتن فریم بیشتر باز میذاره.

تفاوتش در این هست

اگه فرمایش شما درست باشه که بنده هم همینطور فکر می کنم پس این جمله که 60 فریم در بازی کافی هست اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست رو باز متوجه نمیشم. اگه 60 فریم اوکی هست پس 60 هرتزمانیتور هم اوکیه :) پس چه ایرادی به مانیتور 60 هرتز وارده. تنها نکته اش همون باز بودن دست هست. که اگه نرخ فریم بالای 60 بره مانیتور 60 هرتز محدود کننده هست که مطلوب ما نیست. اما برای من که کیفیت مهمه میرم دنبال IPS و زیاد خودم رو درگیر فریم ریت نمی کنم که تمومی نداره :D

ویرایش شده توسط saeed110
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام تصویر کوچکه !

بیشتر تو بازیهای سرعتی کیفیتشو نشون میده مثل ماشین بازی و هواپیما بازی   :D

تبلیغاتی هست البته این تصویر و مختص ایسوز :D 

در واقعیت به این شدت نیست ولی 100% موثر هست *dry#

لینک به دیدگاه
Share on other sites

درورد

می شه چند تا مدل از TN 144hz لینک بدید ببینیم (قیمتش معمولی باشه و در ایران باشه)

http://lioncomputer.ir/product/3845/ASUS+VG248QE+24inch+1ms+144Hz+3D+Monitor/

http://lioncomputer.ir/product/3844/+ASUS+VG278HE+27inch+2ms+144Hz+3D+Monitor/

بفرمایید

البته هر دو از سری گیمینگ هستند و گران بدلیل ایسوز بودن و قابلیت سه بعدی (نمونه ی 24 اینچ بر خلاف 27 اینچ 3D ready نیست البته)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگه فرمایش شما درست باشه که بنده هم همینطور فکر می کنم پس این جمله که 60 فریم در بازی کافی هست اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست رو باز متوجه نمیشم. اگه 60 فریم اوکی هست پس 60 هرتزمانیتور هم اوکیه :) پس چه ایرادی به مانیتور 60 هرتز وارده. تنها نکته اش همون باز بودن دست هست. که اگه نرخ فریم بالای 60 بره مانیتور 60 هرتز محدود کننده هست که مطلوب ما نیست. اما برای من که کیفیت مهمه میرم دنبال IPS و زیاد خودم رو درگیر فریم ریت نمی کنم که تمومی نداره :D

با اون جمله کاری ندارم چون من نگفتم :-? *dry# :D

پس زنده باد آی پی اس :big hug: (البته من اینو نمیگم چون کاربرد گیمینگ مد نظر هست باید بخاطر اون فاکتور ها قید کیفیت خارق العاده رو زد *dry# پس رای به تی اِن میدم بر اساس نیاز)

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

ممنون . این مورد رو میدونستم و ممنون که یاد آوری و اطلاعاتم رو کامل کردید. اما خوب باز این گفته شما رو متوجه نشدم .( شاید 60 فریم توی بازی کافی باشه اما مانیتور 60 هرتز کافی نیست ). این جمله شما میگه ما چیزی بیشتر از 60 هرتز نیاز داریم و فرق فریم بازی و هرتز مانیتور رو متوجه نشدم . ینی حتی اگه بازی 60 فریم باشه . مانیتور 60 هرتز با 120 هرتز فرق داره برای ما یا نه. شرمنده که متوجه نمی شم. البته تا حالا تجربه G-sync رو نداشتم و همیشه V-sync رو فعال می کردم بخاطر عدم پشتیبانی مانیتورم.

 

توی مانیتور وقتی که یک فریم میرسه مانیتور اون رو در آن واحد نمیتونه نشون بده چرا چون فرض کنید مانیتور فول اچ دی باشه 1920*1080 که میشه 2073600 تا پیکسل و هر پیکسل 3 رنگ و یعنی 6220800 تا سلول کریستال مایع و دسترسی مجزا به هر سلول هزینه بر خواهد بود برای همین میان به صورت ماتریسی دسترسی میدن تا تعداد خط های رسانا کمتر بشه و تعداد واحد کنترل ولتاژ هم کمتر بشه .

 

مثلا توی مثال زیر با 4 خط عمودی و 3 خط افقی به 12 سلول میتونید به سورت مجزا دستری داشته باشیم اما نه در آن واحد . در حالی که اگر بخواهیم در آن واحد به همشون دسترسی داشته باشیم به 12 خط نیاز خواهد بود ! هرچه ماتریس رو بزرگتر بگیریم این تفاوت بیشتر به چشم میاد . مثلا 100 در 100 به صورت ماتریسی میشه 200 خط و به صورت مجزا میشه 10000 خط !

 

6agf_22222222222d.png

 

 

بنابر این وقتی یک مانیتور ریفریش میشه این کار در یک مدت زمانی صورت میگیره و در این بین همیشه یک جاهایی از تصاویر پیکسل های قبلی و جاهایی هم پیکسل های جدید خواهد بود ( اینکار به صورت از بالا به پایین یا چپ به راست و غیره صورت نمیگیره که تاز سازی تابلو باشه در هم هست )

واین تفاوت ریفریش ریت مانیتور ها هم دقیقا همین زمان بازسازی هست که هرچه بتونن سریعتر بازسازی کنن ریفریش ریت بالاتری هم دارند . و این یعنی مانیتور هایی که ریفریش ریت بالاتری دارند اینکارو سریعتر انجام میدن .

حالا هرچی این کار سریعتر صورت بگیره تصویر کمتر وکمتر مات میشه .

برای همین حتی اگه قراره مانیتور یک فریم در هر ثانیه رو نشون بده بهتره اون رو در زمان کمتری بازسازی کنه تا تصویر مات نشه .

 

علاوه بر این چون از روش ماتریسی استفاده میشه یک سلول همیشه به طور مدام به جریان الکتریکی متصل نیست و برای ثابت نگه داشتن جریان الکتریکی هر سلول از یک خازن کوچک استفاده میشه و هربار توی ریفریش مانیتور این خازن دوباره شارج میشه تا رنگ سلول عوض نشه و البته این کار ایده عال نیست و مطمئنا بین هر بار ریفریش رنگ سلول عوض میشه . حالا هرچه ریفریش ریت بالاتر باشه مدت زمان کمتری به خازن نیاز هست و اون تغییر رنگ کمتر میشه .

 

 

در مورد V-sync وG-sync :

 

توی V-sync همونطور که میدونید جی پی یو صبر میکنه یک فریم تصویر کامل رندر بشه و بعد یبکباره میفرستدش توی فریم بافر برای نمایش تا این مشکل رو نداشته باشیم که توی یک تصویر نمایش داده شده مانیتور دو تا فریم داشته باشیم :

 

lucidlogix-virtu-vsync,6-T-294437-13-f6e

 

اما مشکل این هست که همیشه باید فریم ریت بازی روی رفریش مانیتور قفل باشه تا V-sync به خوبی عمل کنه چون مثلا اگه مانیتور 60 هرتز هست باید حتما فریم روی 60 قفل باشه اگه کمتر باشه باعث میشه وقتی که مانیتور درخواست دریافت فریم رو داره فریم توی اون لحظه آماده نباشه و جی چی یو مجبور میشه فریم قبلی رو بفرسته و این وسط فریمی که برای این لحظه آماده بود از دست میره . و همچنین یک تاخیر در نمایش فریم فعلی وجود خواهد داشت چون اگر به طور مثل مانیتور 60 هرتز باشه فریم آماده شده باید 1/60 ثانیه که میشه 16 میلی ثانیه صبر کنه تا نمایش داده بشه و اگه این با تاخیر خود مانیتور با هم جمع بشه وقتی هد شات شدی :D میفهمیم چه خبره :D

تمام مشکلات توی این روش از اونجاست که این مانیتور هست که هر یک شستم ثانیه در خواست فریم رو داره و وقتی درخواست داد حتی اگه GPU یک میکرو ثانیه دیگه لازم داشته باشه تا فریم رو آماده کنه دیگه فایده نداره چون مانیتور منتظر نمیمونه و فریم قبلی رو از فریم بافر میخونه و میره :D

همونطور که میدونید توی بازی ها صحنه های مختلفی هست که رندر کردن هر کدومشون بسته به شلوغی و افکت ها زمان متغیری رو میبره و فریم ریت یک جاهایی افت میکنه برای همین هست که توی بعضی از بازی ها یک گزینه داره که با فعال کردنش موتور گرافیکی بازی به صورت هوشمند هر کاری میکنه تا فریم روی 60 قفل باشه (مثلا با بلور یا حذف کردن جزئیات غیر مهم بازی در فاصله های دورتر ) .

 

 

 

vrr3-320-80.jpg

 

 

 

حال G-sync آمده این همکاری رو بیشتر کرده و جی چی یو میتونه به مانیتور بگه که فریم آمادست بیا و ببرش و این یعنی این وسط هیچ فریمی از دست نمیره و همیشه ماکسیمم فریم تا ماکسیمم ریفریش ریت مانیتور تظمین شده هست و تاخیری هم در کار نیستش :

 

vrr5-320-80.jpg

ویرایش شده توسط Mahyar_Curious
لینک به دیدگاه
Share on other sites

سلام دوستان

به نظر بنده مثل این میمونه که شما بخواید یه یخچال با عرض 60 سانت رو از توی یه در با عرض 60 سانت عبور بدید

و همون یخچال رو از یه در با عرض 144 سانتیمتر----- به نظر شما کدوم بهتره ( عجب مثالی زدم ) :cool:

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود

والا با این گرافیک های موجود و بودجه های اکثر دوستان با 60 فریم بزور میشه بازی کرد در نتیجه همون 60 هرتز بنظرم زیادی هم هست(خودم با 30-40 فریم بازی می کنم در حال حاضر)، در نتیجه به ips رای میدم ....!  ^_^ نقل پاور هست که شما 600 وات هم زیادیتونه اما میرید 700-800 یا حتی 1000 وات میگیرید ... بعدم مگه نمی گین 60 فریم داریم پس وقتی مثلا 120 هرتز باشه هر فریم دوبار نشون داده میشه که چیز بی مصرفی هست مگر اینکه واقعا اونقدر فریم داشته باشی حالا 120 هرتز مثلا شاید تغییر براتون محسوس باشه که واقعا نیازی نیست بنظر من چون از اونور باز میگن چشم انسان تا 60 بار بیشتر بچشمش نمیاد حالا شما بیا 200 بار رفرش کن چفایده، اینها همه تبلیعاته بیخودیه !  :-?

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من 144 پنل TN گرفتم .

VG278HE

 

قبلش 23720 samsung و E2260 داشتم. الان از ابعاد 27 اینچه واقعا راضی هستم. و فکر می کنم 30 یا 32 هم به درد مانیتور شدن میخوره ...

 

 خلاصش رو بهتون بگم. برید سمت IPS که 500 هرتز هم بشه این پنل TN به درد نمیخوره.

 

نمیخام بگم اشتباه کردم که گرفتم ولی اگر زمان بر میگشت IPS آلترا واید 29 ال جی میگرفتم :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 

چون اگر به طور مثل مانیتور 60 هرتز باشه فریم آماده شده باید 1/60 ثانیه که میشه 16 میلی ثانیه صبر کنه تا نمایش داده بشه و اگه این با تاخیر خود مانیتور با هم جمع بشه

 

 

درود.

 

اینو یک مقدار بشتر توضیح میدید؟

 

مانیتور از فریم بافر فریم میگریه؟ از هر بازه زمانی توی فریم بافر یک فریم هست برای مانیتور؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درود.

 

اینو یک مقدار بشتر توضیح میدید؟

 

مانیتور از فریم بافر فریم میگریه؟ از هر بازه زمانی توی فریم بافر یک فریم هست برای مانیتور؟

 

درود سعید جان ،

وقتی توی بازی فریم ریت از مقدار ریفریش ریت مانیتور کمتر بشه یعنی حتما فریم هایی هستند که درست موقعی که مانیتور درخواست خواندن میکنه آماده نیستن (مثلا 1 میلی ثانیه هنوز مونده تا رندر بشن ) در نتیجه فریم قبلی برای مانیتور فرستاده میشه و فریم جدید اگه مانیتور 60 هرتز باشه باید 1/60 ثانیه منتظر بمونه تا درخواست بعدی مانیتور .

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...