رفتن به مطلب

TN 144 Hz یا IPS ؟


  

50 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. TN 144 Hz یا IPS ؟

    • تست کردم هر دو را و TN 144 Hz
      5
    • تست کردم هر دو را و IPS
      5
    • تست نکردم هردو را ولی TN 144 Hz
      17
    • تست نکردم هردو را ولی IPS
      23


Recommended Posts

  • ارسال 51
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

برترین ارسال کننده‌های این تاپیک

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16824009742

WQHD IPS 144Hz G-Sync

ویرایش شده توسط Mahdi076
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز اول از همه باید به این سوال جواب بدی که اصلا شما تو چنتا بازی میتونی  144 فریم بگیری که حالا دنبال مانیتور 144هرتز هستی ؟؟؟

اگه اینقد براتون هرتز مهمه میتونی تلویزیون بگیری که بعضا بالای 400 هرتز هم هستن

لینک به دیدگاه
Share on other sites

واقعا نظر بعضی از دوستان رو درک نمی کنم! البته نظرشون هست. ولی در بازی cs 1.6 پانزده سال پیش هم فرق بین 60 هرتز و 85 و یا حتی 120 هرتز کاملا مشهوده دیگه چه برسه به 144هرتز !!! حتما مگه باید به اندازه فریم بازی باشه هرتز مانیتور آخه :|  !!! من خودم به خاطر همین 1.6 و cs go و اکثر بازی های شوتر هنوز که هنوزه دست به مانیتور نزدم و با همون CRT دارم سر و کله می زنم ( چون پول ندارم البته یه 144 هرتز بخرم... )

ویرایش شده توسط Arsham.1987
لینک به دیدگاه
Share on other sites

دوست عزیز اول از همه باید به این سوال جواب بدی که اصلا شما تو چنتا بازی میتونی  144 فریم بگیری که حالا دنبال مانیتور 144هرتز هستی ؟؟؟

اگه اینقد براتون هرتز مهمه میتونی تلویزیون بگیری که بعضا بالای 400 هرتز هم هستن

بابا اونا فریم مجازی هست رفرش ریتشون 120 هست همه. تو خود تی وی فریم کپی میشه و باز پخش میشه. در روون بودن که روونه ولی به درد عکس و فیلم میخوره تا رندر سه بعدی بازی آنلاین. این طوری مثل پخش زنده صدا و سیما میشه بازی =))

لینک به دیدگاه
Share on other sites

 

عجب چیزیه این ولی4 میلی ثانیه هست

ویرایش شده توسط saeed0c
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نظرات دوستان خوندم فقط یه موردیو در مورد فریم ریت و اینا بگم که چشم هر کس با کس دیگه فرق داره مثلا بعضی ها هستن هیچ رقمه فرق بین 30 فریم و 60 فریمو تشخیص نمیدن (مثل یکی از دوستای خود من) بعضی ها فرقشونو تشخیص میدن ولی بعد یه مدت کاملا با 30 کنار میان بعضی ها هم اصلا نمی تونن با 30 فریم کنار بیان (مثل خودم) البته این موضوع در مورد گیم هست .......+30 فریم رو کنسولها هم یکم بحثش جداست  توی کنسول معمولا بازی هایی که 30 فریم اجرا میشن یه تعداد زیاد فیلتر و ترفند استفاده میشه برای نرمتر شدن تصویر  (frame rate smoothing) که خیلی کمتر از مثلا cs:go رو 30 فریم اذیت می کنه در واقع اذیت نمیکنه....

 

الان من خودم که میگم باید 60 فریم بازی کنم gta v رو ps4 که بازی می کردم اصلا من توش لگ یا چیزی احساس نمی کردم (به جز یکی 2 مورد که افت فریم بود و نه بخاطر 30 فریم بودن) در کل بازی کاملا قابل بازی بود حتی بعد از اینکه 60 فریم رو pc هم تست کردم بازم ps4 اذیتم نمی کرد.....

 

حالا بحث کنسول جدا در مورد ریفرش ریت واقعا کم پیدا میشن کسایی که مثلا کمتر از 144 فریم براشون مثل 30 فریم برای اکثریت بشه اگرم باشن واقعا طرف باید خیلی زور بزنه که بازی براش unplayable باشه من الان خودم مانیتورم تا 75 هرتز رو ساپورت داره ولی بشخصه بعد از مرز 60 (حتی نزدیکای 60) دیگه من تفاوتی رو حس نمیکنم....

 

اینم یه سایت که میتونه مثال خوبی برای تفاوت 30 فریم با 60 فریم باشه...(دقت کنید همین سایتو بعضی ها دیدن و گفتن ما تفاوتی نمیبینیم).....

http://30vs60.com/ 

ویرایش شده توسط crash
لینک به دیدگاه
Share on other sites

نظرات دوستان خوندم فقط یه موردیو در مورد فریم ریت و اینا بگم که چشم هر کس با کس دیگه فرق داره مثلا بعضی ها هستن هیچ رقمه فرق بین 30 فریم و 60 فریمو تشخیص نمیدن (مثل یکی از دوستای خود من) بعضی ها فرقشونو تشخیص میدن ولی بعد یه مدت کاملا با 30 کنار میان بعضی ها هم اصلا نمی تونن با 30 فریم کنار بیان (مثل خودم) البته این موضوع در مورد گیم هست .......+30 فریم رو کنسولها هم یکم بحثش جداست  توی کنسول معمولا بازی هایی که 30 فریم اجرا میشن یه تعداد زیاد فیلتر و ترفند استفاده میشه برای نرمتر شدن تصویر  (frame rate smoothing) که خیلی کمتر از مثلا cs:go رو 30 فریم اذیت می کنه در واقع اذیت نمیکنه....

 

الان من خودم که میگم باید 60 فریم بازی کنم gta v رو ps4 که بازی می کردم اصلا من توش لگ یا چیزی احساس نمی کردم (به جز یکی 2 مورد که افت فریم بود و نه بخاطر 30 فریم بودن) در کل بازی کاملا قابل بازی بود حتی بعد از اینکه 60 فریم رو pc هم تست کردم بازم ps4 اذیتم نمی کرد.....

 

حالا بحث کنسول جدا در مورد ریفرش ریت واقعا کم پیدا میشن کسایی که مثلا کمتر از 144 فریم براشون مثل 30 فریم برای اکثریت بشه اگرم باشن واقعا طرف باید خیلی زور بزنه که بازی براش unplayable باشه من الان خودم مانیتورم تا 75 هرتز رو ساپورت داره ولی بشخصه بعد از مرز 60 (حتی نزدیکای 60) دیگه من تفاوتی رو حس نمیکنم....

 

اینم یه سایت که میتونه مثال خوبی برای تفاوت 30 فریم با 60 فریم باشه...(دقت کنید همین سایتو بعضی ها دیدن و گفتن ما تفاوتی نمیبینیم).....

http://30vs60.com/ 

 

مانیتور های 17 قدیمی 75 هرتز بودن. شما چی داری که 75 هرتزه؟

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

دوستان یه نفر می شه یه نتیجه جامع از این تاپیک شاخص ارائه بده

 

نتیجش ببین جیبت چقدر پول توشه و چقدر حاضری هزینه کنی، همون قدر خرج کن...  :D

یکی پول داره 4 تا تایتان x میخره خب پول داده پا فریم هرچی بیشتر ریت باشه بنفعشه ... یکی نه یدونه 970 یا 290 یا 980 گرفته نهایتا خب برادر من این گرافیک 40-50 تا بیشتر فریم نمیده مگه اینکه گرافیک بازیتو دستگاری کنی و از بعضی چیزا چشم پوشی کنی بیاریش بالا تا 60 ... که بنظر من بیشتر از 60 هرتز نیازتون نیست برای این ایتم نرین سراغ انتخاب مانیتور... ! :-?

......................

نتیجه کلی که شامل اکثریت سیستم های دوستان میشه بنظر من همینه که کلا این ایتم رو بیخیال بشین در انتخاب و تهیه مانیتورتون... برید بیشتر براساس رزولیشن و یا پاسخ دهی نتیجه گیری کنین ! ^_^

ویرایش شده توسط Nima2007
لینک به دیدگاه
Share on other sites

مانیتور های 17 قدیمی 75 هرتز بودن. شما چی داری که 75 هرتزه؟

بد برداشت نشه یک مانیتور 75 هرتز هم موجود بوده تست کردم.... البته یک سری دیگه مانیتورا رو هم میشه oc کرد تا 80 اینا رفرش ریت میدن.....(مانیتورو oc نکردم با اون یکی تست کردم)...

ویرایش شده توسط crash
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

به خدا بحث خیلی بچه گونس. چند بار پست نوشتم ولی گفتم بیخیالش، پاک کردم.

هرکسی نسبت به کاربردش + قدرت سخت افزارش باید مانیتور انتخاب کنه.

یه چیزی بگم اونایی که سری های V و M ایسوس (مثال) دارن و فکر میکنن IPS خبریه ... یقین پشت سری PA نشستن تا بفهمن IPSـشون آشغال ترینه. همه برندا IPS های رده پایینشون آشغالن. دلتون به یه زاویه دید خوشه. وگرنه TN پنل درسته کیفیت رنگش پایینه ولی دیگه قرمز رو که سبز نشون نمیده. IPS سری های ارزون (زیر 2 تومان) برای گول زدنه منو شماست. مثل اینکه یکی بیاد بگه آقا تفاوت 2600K با 4790K تو بازی خیلی مشهوده یا 5960 با 3570 تو Tomb Rider! همه بهش میخندن دیگه غیر اینه؟

یه بار پشت کالیبر sRGB و Adobe 99% بشینید می فهمین.

لپ مطلب اینکه دنبال G Sync و Free Sync باشید و دنیای گیم رو واقعا از نزدیک لمس کنید. نه با مانیتور های IPS فوتوشاپ محور تمای دنیای صفحات نمایش رو زیر سوال ببرید.

گیم هم فقط 144 هرتز و تاخیر پایین. تصویر 30 فریم تو 60 هرتز با 144 هرتز خیلی فرق داره. ویدئو مقایسه ببینید لطفا.

بازم میگم لطف کنید این قضیرو تکرار نکنید:

06w8hom6pyfjw6dag5mz.jpg

محفوظ باشید. @};- 

لینک به دیدگاه
Share on other sites

میخاستم این 29 اولترا HD رو بگیرم کلا منصرفم کردی پسر! بچسبم به همین 144 خودم به هندونه آبه. :D

ولی نصف بیشتر وقتم گیم هست نصف بقیش پای اینترنتم . بهتره هم IPS داشته باشی هم از اونا اونا یعنی TN :mad: :D

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه
ارسال شده در (ویرایش شده)

به خدا بحث خیلی بچه گونس. چند بار پست نوشتم ولی گفتم بیخیالش، پاک کردم.

هرکسی نسبت به کاربردش + قدرت سخت افزارش باید مانیتور انتخاب کنه.

یه چیزی بگم اونایی که سری های V و M ایسوس (مثال) دارن و فکر میکنن IPS خبریه ... یقین پشت سری PA نشستن تا بفهمن IPSـشون آشغال ترینه. همه برندا IPS های رده پایینشون آشغالن. دلتون به یه زاویه دید خوشه. وگرنه TN پنل درسته کیفیت رنگش پایینه ولی دیگه قرمز رو که سبز نشون نمیده. IPS سری های ارزون (زیر 2 تومان) برای گول زدنه منو شماست. مثل اینکه یکی بیاد بگه آقا تفاوت 2600K با 4790K تو بازی خیلی مشهوده یا 5960 با 3570 تو Tomb Rider! همه بهش میخندن دیگه غیر اینه؟

یه بار پشت کالیبر sRGB و Adobe 99% بشینید می فهمین.

لپ مطلب اینکه دنبال G Sync و Free Sync باشید و دنیای گیم رو واقعا از نزدیک لمس کنید. نه با مانیتور های IPS فوتوشاپ محور تمای دنیای صفحات نمایش رو زیر سوال ببرید.

گیم هم فقط 144 هرتز و تاخیر پایین. تصویر 30 فریم تو 60 هرتز با 144 هرتز خیلی فرق داره. ویدئو مقایسه ببینید لطفا.

بازم میگم لطف کنید این قضیرو تکرار نکنید:

06w8hom6pyfjw6dag5mz.jpg

محفوظ باشید. @};- 

 

درود

میشه برای حرفتون مدرک معتبری یا مقاله ای بیارید یا ادرس بدید بلکه ما هم ازش استفاده کنیم...!  ^_^

ویرایش شده توسط Nima2007
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به خدا بحث خیلی بچه گونس. چند بار پست نوشتم ولی گفتم بیخیالش، پاک کردم.

هرکسی نسبت به کاربردش + قدرت سخت افزارش باید مانیتور انتخاب کنه.

یه چیزی بگم اونایی که سری های V و M ایسوس (مثال) دارن و فکر میکنن IPS خبریه ... یقین پشت سری PA نشستن تا بفهمن IPSـشون آشغال ترینه. همه برندا IPS های رده پایینشون آشغالن. دلتون به یه زاویه دید خوشه. وگرنه TN پنل درسته کیفیت رنگش پایینه ولی دیگه قرمز رو که سبز نشون نمیده. IPS سری های ارزون (زیر 2 تومان) برای گول زدنه منو شماست. مثل اینکه یکی بیاد بگه آقا تفاوت 2600K با 4790K تو بازی خیلی مشهوده یا 5960 با 3570 تو Tomb Rider! همه بهش میخندن دیگه غیر اینه؟

یه بار پشت کالیبر sRGB و Adobe 99% بشینید می فهمین.

لپ مطلب اینکه دنبال G Sync و Free Sync باشید و دنیای گیم رو واقعا از نزدیک لمس کنید. نه با مانیتور های IPS فوتوشاپ محور تمای دنیای صفحات نمایش رو زیر سوال ببرید.

گیم هم فقط 144 هرتز و تاخیر پایین. تصویر 30 فریم تو 60 هرتز با 144 هرتز خیلی فرق داره. ویدئو مقایسه ببینید لطفا.

بازم میگم لطف کنید این قضیرو تکرار نکنید:

06w8hom6pyfjw6dag5mz.jpg

محفوظ باشید. @};- 

واقعاً نقد جالبی بود. ویدئو ش رو بدید ما هم ببینیم. چطور ممکن هست وقتی 30فریم بیشتر تولید نمیشه 144هرتز بکار بیاد، به لحاظ علمی که منطقی نیست. زمانیکه فریمی بیشتر وجود نداره چگونه مانیتور میخواد فریم بیشتر به نمایش بذاره.

 اینکه زیر 2 تومن آی پی اس برای گول زدن هست و میفرمایید آی پی اس های رده پایین اشغال هستند هضم ش سخت هست که بر چه مبنا و اصلی همچین نظر قاطعی داده میشه. اصلاً تعریف آی پی اس رده پایین از منظر شما چی هست؟ مقایسه بین آی پی اس و تی ان مقایسه بین کیفیت و کارایی هست حالا یه نفر اگه دنبال بازی باشه به احتمال زیاد یه سری فاکتوری هایی براش مهم هست که بخاطر داشتن اونها باید قید مانیتوری با وضوح تصویر و کیفیت برترو زاویه دید بهتر و ... رو بزنه. نا گفته نماند که چرا نشه با مانیتورهای آی پی اس گیم بازی کرد حداقل 60 هرتز نرخ تازه سازی شون هست و زمان پاسخدهی بدی ندارند مگر مواردی. 

تنها در زمانی که هاردکور گیمر باشید و سیستم گرانقیمت گیم دارید و در ابعاد بزرگ 27 به بالا با کیفیت خارق العاده تنظیمات بازی بالای 60-70 اف پی اس دارید اونوقت توجیه داره خرید همچین مانیتور گیمینگی با ابعاد بزرگ و نرخ تازه سازی مثلاً 144 هرتزی.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

جناب نیما ما مدرکامونو سال ها پیش ارائه کردیم و بنده مسئول نا معتبر بودن منابع شما نیستم.

این ویدئو مال دوسال و اندی پیشه فقط یه کاری کنید عدد رنگ روی جعبرو بخونید. یک میلیارد رنگ! حالا بزاریدش کنار 16 ملیون. این از اینکه IPS بدون استاندارد های sRGB و امثالش حرفی نداره تو رنگ بزنه چون غریزه نیاز به رنگ رو ارضا نمیکنه تا مثلا یه فتوشاپ کار حرفه ای MX بزاره جلوش.

https://www.you^^^^tube.com/watch?v=8sS8fWfEmGE

بنده منکر این نیستم که اگه کسی بودجش کمه انتخاباش ناخودآگاه غیر حرفه ای هست لابد داره کار غلطی میکنه.خیر، چاره ای نداره. ولی اینکه شما میگی همه خصوصیات مانیتور های ویژه گیم رو فقط به خاطر یه زاویه دید زیر سوال میبرید دردناکه.

قبول میکنم. الان سالهاست بازی ها از سخت افزار ها جلو زدن و واقعا با یه کارت نمیشه در رزولیشن های QHD و UHD به بالای 60 فریم رسید. پس چرا یه دفعه مانیتور های 144 هرتز انقدر پا گرفتن؟ ایسر ، ایسوس ، بنکیو ، ویو سونیک و ... رنگ گیمینگ رو فقط به مانیتور های 144 هرتز میدن؟ چرا تو همه مسابقات جلو بازی کنا 144 هرتز میازرن؟ شاید هم تیمیش به زاویه دید بیشتر نیاز داشته باشه تا از روی دست یارش نگاه کنه! آره الان میگی همش تبلیغه. شاید راست بگی و یکی مثل ایسوس بیکار و آماتوره بیاد مانیتور گیمینگ سری محدود تولید کنه. البته هرکسی نسبت به سخت افزار + نیاز + توقع و از همه مهم تر بودجه هرچیزی انتخاب کنه درسته ولی اینکه دستش به گوشت نرسه بگه بو میده غلطه. اینم از اثبات داشتن تخصص تو یک هدف (144 هرتز برای گیمینگ) نسبت به نداشت تخصص تو هیچی مثل IPS لول پایین. بنده روی منطق حرف میزنم بله 60 هرتز TN یه سامسونگ 19 اینچ معلومه در مقایسه با پایین ترین VX ایسوس شکست میخوره. ولی دیگه VX و MX معجزه که نیستن همرو چشم بسته مغلوب کنن.

برو آقا. برو پای PA بشین ، پای VG بشین ؛ درست درمون به دنیا نگاه کن.

درو از جون همه بچه های این فروم همه روی کاغذ شاخن. منظورم اون خارجیاست که جهت دار نقد مینویسن، معصوم که نیستن از آسمون هم نیومدن. ولی تو ویدئو که نمیشه چیزی رو پنهون کرد. منابع معتبر تر جایگذین کنیم.

محفوظ باشید. @};-

لینک به دیدگاه
Share on other sites

جناب نیما ما مدرکامونو سال ها پیش ارائه کردیم و بنده مسئول نا معتبر بودن منابع شما نیستم.

این ویدئو مال دوسال و اندی پیشه فقط یه کاری کنید عدد رنگ روی جعبرو بخونید. یک میلیارد رنگ! حالا بزاریدش کنار 16 ملیون. این از اینکه IPS بدون استاندارد های sRGB و امثالش حرفی نداره تو رنگ بزنه چون غریزه نیاز به رنگ رو ارضا نمیکنه تا مثلا یه فتوشاپ کار حرفه ای MX بزاره جلوش.

https://www.you^^^^tube.com/watch?v=8sS8fWfEmGE

بنده منکر این نیستم که اگه کسی بودجش کمه انتخاباش ناخودآگاه غیر حرفه ای هست لابد داره کار غلطی میکنه.خیر، چاره ای نداره. ولی اینکه شما میگی همه خصوصیات مانیتور های ویژه گیم رو فقط به خاطر یه زاویه دید زیر سوال میبرید دردناکه.

قبول میکنم. الان سالهاست بازی ها از سخت افزار ها جلو زدن و واقعا با یه کارت نمیشه در رزولیشن های QHD و UHD به بالای 60 فریم رسید. پس چرا یه دفعه مانیتور های 144 هرتز انقدر پا گرفتن؟ ایسر ، ایسوس ، بنکیو ، ویو سونیک و ... رنگ گیمینگ رو فقط به مانیتور های 144 هرتز میدن؟ چرا تو همه مسابقات جلو بازی کنا 144 هرتز میازرن؟ شاید هم تیمیش به زاویه دید بیشتر نیاز داشته باشه تا از روی دست یارش نگاه کنه! آره الان میگی همش تبلیغه. شاید راست بگی و یکی مثل ایسوس بیکار و آماتوره بیاد مانیتور گیمینگ سری محدود تولید کنه. البته هرکسی نسبت به سخت افزار + نیاز + توقع و از همه مهم تر بودجه هرچیزی انتخاب کنه درسته ولی اینکه دستش به گوشت نرسه بگه بو میده غلطه. اینم از اثبات داشتن تخصص تو یک هدف (144 هرتز برای گیمینگ) نسبت به نداشت تخصص تو هیچی مثل IPS لول پایین. بنده روی منطق حرف میزنم بله 60 هرتز TN یه سامسونگ 19 اینچ معلومه در مقایسه با پایین ترین VX ایسوس شکست میخوره. ولی دیگه VX و MX معجزه که نیستن همرو چشم بسته مغلوب کنن.

برو آقا. برو پای PA بشین ، پای VG بشین ؛ درست درمون به دنیا نگاه کن.

درو از جون همه بچه های این فروم همه روی کاغذ شاخن. منظورم اون خارجیاست که جهت دار نقد مینویسن، معصوم که نیستن از آسمون هم نیومدن. ولی تو ویدئو که نمیشه چیزی رو پنهون کرد. منابع معتبر تر جایگذین کنیم.

محفوظ باشید. @};-

درباره‌ی فرکانس و تاخیر و این‌جور چیزها صاحب‌نظر نیستم. ولی تجربه‌م رو از رنگ می‌گم.

عددی که روی جعبه‌ی یک نمایشگر نوشته می‌شه باید با تجربه‌ی بصری ما ارتباط پیدا کنه تا معنی داشته باشه. مدل هشت بیتی RGB که بیشتر دوربینها و اسکنرها بر اساس اون کار می‌کنند برای هر کانال رنگی دو به توان هشت عدد مختلف و برای مدل ۲۵۶×۲۵۶×۲۵۶ ‍=‍~۱۶ میلیون رنگ تولید می‌کنه. پس این ۱۶ میلیون رنگ رو نمایشگری ۱۶ میلیون رنگی با نمایشگر یک میلیارد رنگی اگر تفاوت دیگری نداشته باشن یکسان پخش خواهند کرد. حیطه‌ی رنگی بالاتر از RGB 8 ببشتر برای کارهای خاصی که ویرایشهای دقیق توی رنگمایه نیاز دارند (مثل HDR) کاربرد داره ونتیجه‌ی همین ویرایشها پس از نهایی شدن تبدیل به RGB8 می‌شه تا قابل چاپ و نمایش باشن.

غریزه‌ی نیاز به رنگ بار معنایی قابل انتقالی نداره و برای من ابهام داره.

برای کاربردهای روزمره نیازی به PA و مشابهش نیست و بدون اون هم می‌شه دنیا رو دید. از قضا شاید هم بهتر. دیدن دنیا لزوما به وسیله‌ی فناوریهای پیشرفته ممکن نیست. برای کارهای حرفه‌ای هم با طیف‌سنج ویژه‌ی این کار می‌شه از نمایشگرهای نیمه‌حرفه‌ای رنگ قابل قبول گرفت. درسته که وقتی به چیزی عادت کردی سخته به ماقبلش برگردی ولی این فرق می‌کنه که درست دیدن دنیا رو وابسته به فناوری‌ای بدونیم که تا ده سال پیش وجود نداشته.

پ.ن

خوشحال می‌شم این بحث با شفافیت بیان و استدلال به جایی برسه که دانش کلی اعضا بالاتر بره. من تفاوت تاخیرها رو درک نمی‌کنم. تصویر دوربینهایی که ۱۲۰ fps تصویر برداری کرده‌اند به چشم من روی نمایشگرهایی با تاخیرهای متفاوت یکسان آمده. توی بازی شاید متفاوت باشه.

ویرایش شده توسط سعید بهمنیان
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • کاربر ویژه

درباره‌ی فرکانس و تاخیر و این‌جور چیزها صاحب‌نظر نیستم. ولی تجربه‌م رو از رنگ می‌گم.

عددی که روی جعبه‌ی یک نمایشگر نوشته می‌شه باید با تجربه‌ی بصری ما ارتباط پیدا کنه تا معنی داشته باشه.  مدل هشت بیتی RGB که بیشتر دوربینها و اسکنرها بر اساس اون کار می‌کنند برای هر کانال رنگی دو به توان هشت عدد مختلف و برای مدل ۲۵۶×۲۵۶×۲۵۶ ‍=‍~۱۶ میلیون رنگ تولید می‌کنه. پس اگر این ۱۶ میلیون رنگ رو  نمایشگری ۱۶ میلیون رنگی با نمایشگر یک میلیارد رنگی اگر تفاوت دیگری نداشته باشن یکسان پخش خواهند کرد. حیطه‌ی رنگی بالاتر از RGB 8 ببشتر برای کارهای خاصی که ویرایشهای دقیق توی رنگمایه نیاز دارند (مثل HDR) کاربرد داره  ونتیجه‌ی همین ویرایشها پس از نهایی شدن  تبدیل به RGB8 می‌شه تا قابل چاپ و نمایش باشن.

غریزه‌ی نیاز به رنگ بار معنایی قابل انتقالی نداره و برای من ابهام داره. 

برای کاربردهای روزمره نیازی به PA و مشابهش نیست و بدون اون هم می‌شه دنیا رو دید. از قضا شاید هم بهتر. دیدن دنیا لزوما به وسیله‌ی فناوریهای پیشرفته ممکن نیست. برای کارهای حرفه‌ای هم با طیف‌سنج ویژه‌ی این کار می‌شه از نمایشگرهای نیمه‌حرفه‌ای رنگ قابل قبول گرفت. درسته که وقتی به چیزی عادت کردی سخته به ماقبلش برگردی ولی این فرق می‌کنه که درست دیدن دنیا رو وابسته به فناوری‌ای بدونیم که تا ده سال پیش وجود نداشته.

پ.ن

خوشحال می‌شم این بحث با شفافیت بیان و استدلال به جایی برسه که دانش کلی اعضا بالاتر بره. من تفاوت تاخیرها رو درک نمی‌کنم. تصویر دوربینهایی که ۱۲۰ fps تصویر برداری کرده‌اند به چشم من روی نمایشگرهایی با تاخیرهای متفاوت یکسان آمده. توی بازی شاید متفاوت باشه.

تایید میشه.

سعی میکنم ویدئو مقایسه پیدا کنم و اینجا قرار بدم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 هفته بعد...

اول از همه باید بگم که هدف استارتر رو از این تاپیک نمیدونم!!! خودش که ظاهرا اطلاعات خوبی تو این زمینه داره، اینطور به نظر میرسه که میخواد خودش رو قانع کنه!!!

من شخصا همیشه قبل از خرید اولویت هام رو مشخص می کنم، اینجا هم باید همینکار رو انجام بدیم تا به نتیجه درست برسیم.

 

اگر یه هاردکور گیمر هستید مثل من یعنی زمان زیادی صرف بازی می کنید و گیم پلی از دیگر فاکتورهای بازی مثل گرافیک برای شما مهم تر هست و بیشتر به دنبال افزایش عملکرد خودتون هستید و از اون لذت می برید قطعا باید به دنبال نمایشگری باشید که  Response Time پایین و Refresh Rate بالا و به دنبال اون Input lag پایین داشته باشه. اگر یه مانیتور این فاکتورها رو نداشته باشه چه اتفاقی میافته؟ خیلی سادست وقتی یه مانیتور 60hz هست یعنی نمیتونه بیشتر از 60 فریم در ثانیه نمایش بده و فریم بیشتر و کمتر رو به 60 scale میکنه و نمایش میده و این یک محدودیت هست مخصوصا اگر گیمر بازی های اول شخص باشید و Reaction time پایینی داشته باشید یا به دنبال بهبود اون باشید، برای این منظور نیاز به یک مانیتوری دارید که رفرش ریت بالایی داشته باشه تا بتونه فریم بیشتری رو نمایش بده مثلا همین مانیتور های 144hzکه این توانایی رو دارند  144 فریم رو در ثانیه  بطور واقعی نمایش بدهند و این باعث میشه تصویر نرم تر و روان تر باشه و  input lag مانیتور پایین بیاد یعنی زمانی که طول میکشه تا فرمانی که شما از طریق موس یا کیبورد صادر می کنید توسط یک مانیتور نمایش پیدا کنه، اهمیت این موضوع رو برای مثال یه Awper به معنی واقعی درک می کنه زمانی که یه angle رو نگه داشته یا میخواد اسکوپ کنه و یک رو پیک کنه، از مزایای رسپانس تایم پایین هم دیگه فکر می کنم همه به خوبی آگاه باشند مثل از بین رفتن motion blur و ghosting که در بازی های اکشن بسیار مهم هست.

 

اما اگر یه کاربر معمولی هستید، برای سرگرمی بازی می کنید و فیلم دیدن جزء علایق شماست قطعا یه مانیتور ips با زاویه دید خوب و عمق رنگ عالی بهترین گرینه برای شماست، من با این گفته دوستمون کاملا مخالفم که فرمودند مانیتور 60hz کافی نیست، گفته ایشون در مورد مانیتورهای crt صدق میکنه چون تکنیک رفرش شدن تصویر تو این مانیتورها متفاوت هست و کل صفحه یکجا رفرش میشه که در فرکانس 60hz واقعا آزار دهنده هست و پریدن صفحه یا screen flickering کاملا مشهود هست که باید حداقل اون رو روی 75hz تنظیم کنید تا قابل استفاده باشه اما در مورد پنل های lcd با tft همونطور که خودشون هم توضیح دادند هر پیکسل به طور مستقل رفرش میشه و مشکلات crt رو نداره بنابراین رفرش ریت 60hz کاملا کفایت میکنه در ثانی با توجه به اینکه اکثر فیلم ها زیر 30fps هستند و بازی ها با حداکثر گرافیک نهایتا با 60fps اجرا میشوند یک پنل 120hz هیچ تفاوتی رو ایجاد نخواهد کرد مگر اینکه از تکنولوژی در این رابطه برخورداد باشه مثل اکثر hdtv ها، که البته بعید میدونم اینطور باشه چون فلسفه این پنل ها اینه که توسط یه سورس یا کارت گرافیک که اونها رو پشتیبانی میکنه فید بشه، در نتیجه فکر می کنم برای این کاربرها رنگ های طبیعی و واقعی و زاویه دید خوب چه برای بازی کردن و فیلم دیدن در اولویت باشه البته هیچکس فکر نمی کنم از رفرش ریت بالا و مزایای دیگه مانیتورهای گیمینگ بعدش بیاد اما پرداخت هزینه بسیار بیشتر خرید اون رو برای یک کاربر معمولی غیر منطقی میکنه.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 3 هفته بعد...

رفریش ریت به نظرم هیچ اهمیتی نداره و 60 هرتز کافیه حتی به نظرم بهتره که اگه میشه بازی رو 60 فریم قفل بشه که کاملا با مانیتور هماهنگ باشه البته اگه بتونید از بازی حداقل 60 فریم رو بگیرید که تو بازیای جدید باید خیلی خوش شانس یا خیلی پولدار باشید تا همچین چیزی ممکن باشه

چیزی که خیلی اهمیت داره زمان پاسخگویی هستش که برای پنل های tn یک میلی ثانیه و برای ips هم در بهترین پنل ها پنج میلی ثانیه هست

اکثر مشکلاتی که تو گیمینگ پیش میاد هم به خاطر همین زمان پاسخگویی هست همون مشکلی هم که در مورد ماتریسی بودن پنل ها زدین تنها راه حلش پایین اوردن همین زمان پاسخگوییه و ارتباط چندانی به رفرش ریت نداره البته یکی از الزامات بالا بردن رفرش ریت هم باز پایین اوردن زمان پاسخگوییه

ویرایش شده توسط bozorgmehr96
لینک به دیدگاه
Share on other sites

برعکس رفرش ریت خیلی مهم هست شما یک بازی 85 فریم تجربه کنید تا عظمت رفرش ریت حس کنید

ویرایش شده توسط naderblue
لینک به دیدگاه
Share on other sites

  • 1 ماه بعد...

اول از همه باید بگم که هدف استارتر رو از این تاپیک نمیدونم!!! خودش که ظاهرا اطلاعات خوبی تو این زمینه داره، اینطور به نظر میرسه که میخواد خودش رو قانع کنه!!!

من شخصا همیشه قبل از خرید اولویت هام رو مشخص می کنم، اینجا هم باید همینکار رو انجام بدیم تا به نتیجه درست برسیم.

 

اگر یه هاردکور گیمر هستید مثل من یعنی زمان زیادی صرف بازی می کنید و گیم پلی از دیگر فاکتورهای بازی مثل گرافیک برای شما مهم تر هست و بیشتر به دنبال افزایش عملکرد خودتون هستید و از اون لذت می برید قطعا باید به دنبال نمایشگری باشید که  Response Time پایین و Refresh Rate بالا و به دنبال اون Input lag پایین داشته باشه. اگر یه مانیتور این فاکتورها رو نداشته باشه چه اتفاقی میافته؟ خیلی سادست وقتی یه مانیتور 60hz هست یعنی نمیتونه بیشتر از 60 فریم در ثانیه نمایش بده و فریم بیشتر و کمتر رو به 60 scale میکنه و نمایش میده و این یک محدودیت هست مخصوصا اگر گیمر بازی های اول شخص باشید و Reaction time پایینی داشته باشید یا به دنبال بهبود اون باشید، برای این منظور نیاز به یک مانیتوری دارید که رفرش ریت بالایی داشته باشه تا بتونه فریم بیشتری رو نمایش بده مثلا همین مانیتور های 144hzکه این توانایی رو دارند  144 فریم رو در ثانیه  بطور واقعی نمایش بدهند و این باعث میشه تصویر نرم تر و روان تر باشه و  input lag مانیتور پایین بیاد یعنی زمانی که طول میکشه تا فرمانی که شما از طریق موس یا کیبورد صادر می کنید توسط یک مانیتور نمایش پیدا کنه، اهمیت این موضوع رو برای مثال یه Awper به معنی واقعی درک می کنه زمانی که یه angle رو نگه داشته یا میخواد اسکوپ کنه و یک رو پیک کنه، از مزایای رسپانس تایم پایین هم دیگه فکر می کنم همه به خوبی آگاه باشند مثل از بین رفتن motion blur و ghosting که در بازی های اکشن بسیار مهم هست.

 

اما اگر یه کاربر معمولی هستید، برای سرگرمی بازی می کنید و فیلم دیدن جزء علایق شماست قطعا یه مانیتور ips با زاویه دید خوب و عمق رنگ عالی بهترین گرینه برای شماست، من با این گفته دوستمون کاملا مخالفم که فرمودند مانیتور 60hz کافی نیست، گفته ایشون در مورد مانیتورهای crt صدق میکنه چون تکنیک رفرش شدن تصویر تو این مانیتورها متفاوت هست و کل صفحه یکجا رفرش میشه که در فرکانس 60hz واقعا آزار دهنده هست و پریدن صفحه یا screen flickering کاملا مشهود هست که باید حداقل اون رو روی 75hz تنظیم کنید تا قابل استفاده باشه اما در مورد پنل های lcd با tft همونطور که خودشون هم توضیح دادند هر پیکسل به طور مستقل رفرش میشه و مشکلات crt رو نداره بنابراین رفرش ریت 60hz کاملا کفایت میکنه در ثانی با توجه به اینکه اکثر فیلم ها زیر 30fps هستند و بازی ها با حداکثر گرافیک نهایتا با 60fps اجرا میشوند یک پنل 120hz هیچ تفاوتی رو ایجاد نخواهد کرد مگر اینکه از تکنولوژی در این رابطه برخورداد باشه مثل اکثر hdtv ها، که البته بعید میدونم اینطور باشه چون فلسفه این پنل ها اینه که توسط یه سورس یا کارت گرافیک که اونها رو پشتیبانی میکنه فید بشه، در نتیجه فکر می کنم برای این کاربرها رنگ های طبیعی و واقعی و زاویه دید خوب چه برای بازی کردن و فیلم دیدن در اولویت باشه البته هیچکس فکر نمی کنم از رفرش ریت بالا و مزایای دیگه مانیتورهای گیمینگ بعدش بیاد اما پرداخت هزینه بسیار بیشتر خرید اون رو برای یک کاربر معمولی غیر منطقی میکنه.

با سلام و احترام.

بسیار جامع و زیبا بود و شخصا چیزی نمیتونم بهش اضافه کنم و مشخص هست گیمر حرفه ای بودین و شاید هنوزم هستین.چون فقط گیمر حرفه ای(الیبته نه دوستانی که خودشون اینطور فکر می کنند) میتونه ارزش 144hz و 1ms رو بدرستی درک کنه و حاضرهست  برای رسیدن به 144fps کمترین سطح کیفیت رو در بازی انتخاب کنه و حتی بدون در نظر گرفتن این مساله اکثرا low resolution بازی میکنند .بماند که بیشتر سیستم ها بازی های مسابقاتی مانند call of duty,Cs, NFS رو به راحتی در fps های بالا اجرا می کنند  و اینها با توجه به این که بیشتر فیلم ها در 24fps فیلم برداری میشن و موشن بلور برای حرکات سریع بهشون اضافه میشه نقششون کم رنگ میشه. پس ملاک بسیار راحتی برای تصمیم گیری وجود داره و نیازی به حاشیه پردازی بعضی از دوستان نیست چون حتی اگر در مطلبی حق هم با اونا باشه لحنشون باعث میشه مطلبشون دیده نشه یا نا دیده گرفته بشه.در مورد کیفیت پنل های IPS به عنوان مثال میتونم بگم واقعا پنل هست تا پنل و تفاوت در بعضی موارد کاملا محسوس هست.

ویرایش شده توسط mohsen.dehvari
لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری


×
  • اضافه کردن...