رفتن به مطلب

### چرا باید من؟! ###


ایمان شادکام
 اشتراک گذاری

Recommended Posts

در اینکه عقل انسان به همه چیز نمیرسه درست ولی:

استدلال شما خوبه اما یادتون رفته ادم رو خدا افریده که هم زندگی زمینی داشته باشه و هم زندگی اخرت!

اینطور که از حرف های شما برمیاد همه باید با هر وضعی که دارند :فقیر پولدار و مریض سالم و... فقط باید بگزرونه تا اون دنیا جوابش رو بگیره.

در صورتی که ادم باید دنیاش هم براش ایده ال بشه یا حداقل شرایط ابتدایی زندگی خوب رو داشته باشه. (وابستگی به دنیا بحثش جداست)

 

مثل این میونه بگی یکی که تو خانواده دزد بدنیا میاد با کسی که تو یه خانواده مذهبی بدنیا میاد مهم نیست و شرایشون یکیه!و طرف داره امتحان میشه.

بنظرت یعنی اون طرف گفته خدا منو با این مورد امتحان کن؟

همونطوریکه داریم فقر از هر در بیاد ایمان از همون در میره!

 

منظورم اینه که مثلا همه باید به هم کمک کنند

ولی

یکی ماهیانه 1 میلیارد در میاره

مثلا 10 هزار تومان هر ماه به یه بیچاره کمک می کنه

 

اما یکی 100 تومان در امد داره

5 تومانش رو میده به یه فقیر اجر این فرد دوم بیشتر هست

چون بسته به شرایط بهتر عمل کرده

 

یکی مثلا لال هست دلیل نمیشه بره دزدی چون خدا قدرت گفتار رو ازش گرفته

بلکه اون چون گفتار نداره خدا انتظارات کمتری داره

ولی یکی که گفتار داره بابت غیبت و دروغ و ... باید اون دنیا پاسخ بده

 

یه نمونه هم اینه:

 

من میگم حالا که افریده شدیم و قراره زندگی کنیم چرا تبعیض وجود داره ؟! چرا یکی تو 20 سالگی میمیره یکی تو 100 یکی سالم یکی بیماریکی فقیر یکی پولدار چرا باید یک نوزاد نابینا به دنیا بیاد ؟!

 

یه استاد داشتیم یه روز دو تا خط کشید

یکی 2 سانت یکی 10 سانت

گفت خدا یکی رو دونده افریده

یکی رو معلول

از دونده انتظار داره تا اخر عمرش این خط طولانی رو طی کنه حالا اگه 9 سانت بره خدا ازش ناراضیه

اما یه معلول وظایف کمتری داره و اگه 2 سانت هم بره پیش خدا اجرش رو میگیره

 

نمی دونم می تونم برسونم مطلبم رو یا نه

ویرایش شده توسط DEnnIES
لینک به دیدگاه
Share on other sites

البته اینطوری و با این غلظت نیست که ما انتخاب هامون رو کردیم و فقط اومدیم نتیجش رو ببینیم. مثلا اومده: الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین

یعنی خدا میگه من قبلا از شما تعهد گرفتم که از شیطان پیروی نکنید و ما قبول کردیم. ولی اومدیم این دنیا و زدیم زیرش. اینطور زیاد هست ولی اینکه همه ی انتخاب هامون رو کرده باشیم و این دنیا نتیجه ی دنیای قبل باشه جایی ندیدم. برعکس زیاد گفته شده که دنیای بعد نتیجه ی این دنیا هست.

 

نه ببینید ما تو دنیا قبل گفتیم مثلا من این ازمون رو خدا به خاطر تو انجام میدم

مثلا من میگم خدا من تو دنیا اصلا دروغ نمی گم

حالا خدا جلو بقیه هم شاگردی ها(فرشته و جن) از ما امتحان میگیره

من اگه واقعا این کار رو انجام بدم اجرم رو می گیرم و اگه نکنم تاوانش رو میدم

ویرایش شده توسط DEnnIES
لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگر یعضی از کاربر ها بنده رو قضاوت نکنن میتونم لینک یه سخنرانی دینی خیلی خیلی زیبا و شیرین درمورد رازافرینش بگذارم که تو دانشگاه برگزار شده.

 

دوستان این سخنرانی با اون سخنرانی هایی که فکرش رو میکنید زمین تا آسمون فرق داره.

 

هدف و رازآفرینش از نگاه آدیان ابراهیمی (یهودیت ، مسیحیت و اسلام) مورد برسی قرار میده.

 

و تو به خیلی از سوال هاتون میرسید.

 

اگر خواستید بنده در خدمتم.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سؤال:آيا انسان پيش از خلقت ماديش و به عبارتي قبل از اينكه به اين عالم بيايد سرنوشت خويش را تعيين كرده است؟

لازمه چنين اعتقادي آن است كه روح انسان قبل از جسم او و در عالم قبل از دنيا وجود داشته باشد

ملا صدرا فيلسوف و حكيم بزرگ اسلامي اين نظريه را با نظريه معروف خويش"النفس جسمانية الحدوث و رو حانية البقاء" ردكرده

و خلاف آن را اثبات نمود.

توضيح اين نظريه در جايگاه خودش در حكمت متعاليه وجود دارد 

اما آنچه مناسب توضيح در اينجاست اينكه :

انتخابهاي انسان در اين دنيا با قوه تفكر و اختيار خودش شكل مي گيرد

و انسان سرنوشت ابدي خويش را در همين دنيا با انتخابهايش رقم مي زند

سرنوشت انسان گليم بافته شده اي نيست كه براي بعضي سياه و براي برخي سپيد بافته شده باشد

و اين اعتقاد با صريح قران نيز در تقابل است:

"ليس للانسان الا ما سعي"براي انسان چيزي نيست مگر آنچه براي آن تلاش كرده است

"إن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم"خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهد مگر آنكه خودشان سرنوشتشان را تغيير دهند.

بنابراين دنيا محل شناخت،تشخيص و انتخابهاي ماست و همينهاست كه سرنوشت ما را مي سازد

هر راهي را كه انسان در اين دنيا بياغازد به حكم سنن و قوانين لا يتغير الهي به مقصدي خواهد رسيد كه در انتهاي آن راه قرار دارد

انسان اگر از يك مبدأ خوب حركتش را شروع كرد به مقصدي خوب خواهد رسيد

و اگر از يك مبدأ شر و بد حركتش را شروع كرده باشد لاجرم به همان نتايجي خواهد رسيد كه حاصل قدم گداشتن در همان راه است.

ولي نبايد فراموش كرد كه خداوند در رأس حرم هستي قرار گرفته است و هر حركتي را اوست كه به انجام مي رساند

و انسان نمي تواند از دايره حكومت الهي خارج گردد

اين اعتقاد انسان را در بين حالت خوف و رجاء نگاه مي دارد كه لازمه ايمان به خداست

از يك سو خداوند به من إذن داده كه سرنوشتم را خودم بسازم و اين را پايه و مايه پاداش و جزاي اخروي من قرار داده است

و از يك سو هم انسان را به حال خويش رها نكرده و انتخابهايش در چهار چوب قوانين كلي هستي به انجام مي رسد.

این خلاصه مطلب هست از نظر شیعه. 

بعد هم در مورد اون مطلب که پاداش نسبت به توانایی فرد در نظر گرفته میشه بله صحیحه. و خیلی موارد در پاداش اخروی تاثیر داره. یه چیزی هم که هست اینه که پاداش های اون دنیا اعتباری و قراردادی نیست مثل این دنیا که مثلا خدا بگه نماز بخون در قبالش یه چیز بهت میدم. نظر بیشتر علما این هست که پاداش های اون دنیا حقیقی و تکوینی هست. یعنی عمل خاص ما در این دنیا در اون دنیا به شکل حقیقیش بهمون داده میشه نه اینکه در قبالش چیز دیگه ای بهمون بدن.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

من همیشه دلم میخواست اگه قرار بود تو ایران بدنیا بیام تاریخ فوتم 1357 بود! بالاخره زندگیه دیگه 1 بار هم بیشتر نیست حقم نبود اینجوری شه!

=))

سخت نگیر باید بلد باشی زندگی کنی اون موقع که ایران تحریم نبود که بتونی میلیاردی پول در بیاری اون موقع ها خبری نبوده الان یه مقدار مخ به کار بندازی ده برابر میتونی زندگی کنی مثل ....

لینک به دیدگاه
Share on other sites

میگن سرنوشت ادما از قبل نوشته شده و میدونن قرار ما چیکاره بشیم و چه اخر وعاقبت داریم.پس اختیار اینجا چی میگه؟ :-?

و...

کسی جوابی داشت بگه.

 

سرنوشت انسان یعنی اینکه تو قراره مثلا تو فلان سن (خدایی نکرده) بچه ات رو از دست بدی نوشته شده

ولی اینکه تو می تونی اونو تحمل کنی یا نه

(باز اینم خدا می دونه ولی دیگر مخلوقات که نمی دونن)

برای اینا ازموده میشی

 

تو اختیار داری که بگی خدایا خودت دادی و خودت گرفتی

یا کفر بگی و ...

 

بازم امیدوارم منظور رو رسونده باشم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

بعید به نظر میرسه که جن علم غیب داشته باشه جایی هم ندیدم و نخوندم. فقط اجنه جون ابعاد جسمانی ندارند میتونن بلافاصله از اخباری که برای انسان فهمیدنش سخت و یا زمان بر هست آگاه بشن در حد دنیا. نه اینکه به عالم آخرت و عوالم دیگر هم آگاه باشند که اون فقط خداست. در این حد که عذاب میشیم با گناه که انسان هم میدونه.

آره فکر میکنم در مورد این طور سوالات باید از کسی که این سوالات رو میپرسه ابتداءاً سوال بشه که در هر صورت چه تفاوتی برای ما میکنه؟ مثلا 3000 سال قبل یا الان. شهید مطهری در کتابش میگه اگر فردی از روی علم و یقین خودش و بدون پیروی هوای نفس یک مسیری رو در زندگیش در پیش بگیره و بعدا معلوم بشه که اشتباه بوده مثلا مسلمان نشه و یهودی یا مسیحی یا هر چیز دیگری باشه ولی از روی تحقیق و یقین، باز هم بعیده که اون به جهنم بره و عذاب بشه. (نقل به مضمون) حالا اگر 3000 قبل به دنیا میومدیم همین نبرد خیر و شر باز هم بود. اگر دنبال هوای نفس میرفتیم و بقیه رو اذیت میکردیم و خداجویان رو آزار میدادیم نتیجه خودش رو داشت و اگر دنبال درک و فهم و شعور میرفتیم و به اون علممون عمل میکردیم نتیجه ی خودش رو.

 

علم غیب داشتن (تا یک حد خاصی) رو خیلی جاها نوشته که اجنه و فرشتگان اطلاع دارند

یه مثال خیلی کوچیک اینه که وقتی خدا انسان رو خلق کرد گفت ای بندگان سجده کنید

شیطان گفت ای خدا چرا موجودی افریدی که در زمین فساد می کند؟

 

با بقیه حرفاتون کاملا موافقم

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگر یعضی از کاربر ها بنده رو قضاوت نکنن میتونم لینک یه سخنرانی دینی خیلی خیلی زیبا و شیرین درمورد رازافرینش بگذارم که تو دانشگاه برگزار شده.

 

دوستان این سخنرانی با اون سخنرانی هایی که فکرش رو میکنید زمین تا آسمون فرق داره.

 

هدف و رازآفرینش از نگاه آدیان ابراهیمی (یهودیت ، مسیحیت و اسلام) مورد برسی قرار میده.

 

و تو به خیلی از سوال هاتون میرسید.

 

اگر خواستید بنده در خدمتم.

 

قرار بدید چه ایرادی داره

یا حداقل برا من pm کنید

لینک به دیدگاه
Share on other sites

اگر می‌خواهید از دید دیگر و به نظر من ژرفتر به "آفرینش" بنگرید، اینها رو پیشنهاد می‌کنم:

https://www.youtube.com/watch?v=LkdaX9K1jCo

https://www.youtube.com/watch?v=VusWQ31kIxw

https://www.youtube.com/watch?v=xMTmC3KYsdQ

 

پاینده باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

سؤال:آيا انسان پيش از خلقت ماديش و به عبارتي قبل از اينكه به اين عالم بيايد سرنوشت خويش را تعيين كرده است؟

لازمه چنين اعتقادي آن است كه روح انسان قبل از جسم او و در عالم قبل از دنيا وجود داشته باشد

 

سرنوشت انسان قبل از خلقت مادی اون نوشته شده (به این مورد توجه کنید که سرنوشت با اختیار در تناقض نیست)

 

برای مثال داستان ادم و حوا:

حوا و آدم آنقدر از آن درختان خوردند که جامه بهشتی از تنشان خارج شد 

خداوند به آدم و حوا گفت: آیا من شما را از نزدیکی به این درخت منع نکردم؟ آیا نگفتم که شیطان از برای بنی نوع انسان دشمنی ظاهری و قوی است، چرا به گفتار او مغرور شدید؟
آدم و حوا به جرم خود اعتراف کردند و از خداوند طلب بخشش کردند.
ولی خداوند قبول نکرد و به فرشتگان گفت که آن‌ها را از درگاه خود بیرون کنند
آدم به خداوند گفت: خداوندا به حق آن پنج تن توبه مرا بپذیر و از گناهم حذر کن.
و خداوند فرمود: برو به سوی زمین تا توبهٔ تو را قبول کنم.
هنگامی که آدم قصد خارج شدن از بهشت را داشت، گفت: « بسم الله الرحمن الرحیم.» 
و جبرئیل گفت: ای آدم، کلام بزرگی بر زبان آوردی، صبر کن، شاید حی سبحان ببرکت آن از تقصیراتت بگذرد.
خطاب شد: ای جبرئیل بگذار به زمین برود و نسل او زیاد شود، من به برک بسم الله، فوج فوج گنه کار بیامرزم و از برای بسم الله خواص و نتائح و فوائد بسیار است، هر کس بخواهد اطلاع بر آن‌پیدا نماید بر او است که مراجعه به کتب اخبار نماید.

همون طور که می بینید ذات و روح 5 تن آل عبا به وجود داره

و چون سرنوشت این 5 فرد معلوم هست و چون اشرف، اشرف مخلوقات هستند

خداوند به خاطر 5 تن بعد از نزول ادم به زمین از گناه ادم و حوا می گذرد (نام 5 تن و سرنوشت اونها رو جبریل به ادم میگه)

 

ر.ک:

قصص النبیا نوشته ایت الله مکارم شیرازی

داستان انبیا نوشته محمد محمدی اشتهاردی

 

 

ملا صدرا فيلسوف و حكيم بزرگ اسلامي اين نظريه را با نظريه معروف خويش"النفس جسمانية الحدوث و رو حانية البقاء" ردكرده

و خلاف آن را اثبات نمود.

توضيح اين نظريه در جايگاه خودش در حكمت متعاليه وجود دارد 

 

در مورد این نظریه چیزی نخوندم و اطلاعی ندارم

 

 

سرنوشت انسان گليم بافته شده اي نيست كه براي بعضي سياه و براي برخي سپيد بافته شده باشد

و اين اعتقاد با صريح قران نيز در تقابل است:

"ليس للانسان الا ما سعي"براي انسان چيزي نيست مگر آنچه براي آن تلاش كرده است

"إن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم"خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهد مگر آنكه خودشان سرنوشتشان را تغيير دهند.

بنابراين دنيا محل شناخت،تشخيص و انتخابهاي ماست و همينهاست كه سرنوشت ما را مي سازد

هر راهي را كه انسان در اين دنيا بياغازد به حكم سنن و قوانين لا يتغير الهي به مقصدي خواهد رسيد كه در انتهاي آن راه قرار دارد

ولي نبايد فراموش كرد كه خداوند در رأس حرم هستي قرار گرفته است و هر حركتي را اوست كه به انجام مي رساند

و انسان نمي تواند از دايره حكومت الهي خارج گردد

اين اعتقاد انسان را در بين حالت خوف و رجاء نگاه مي دارد كه لازمه ايمان به خداست

از يك سو خداوند به من إذن داده كه سرنوشتم را خودم بسازم و اين را پايه و مايه پاداش و جزاي اخروي من قرار داده است

و از يك سو هم انسان را به حال خويش رها نكرده و انتخابهايش در چهار چوب قوانين كلي هستي به انجام مي رسد.

این خلاصه مطلب هست از نظر شیعه. 

بعد هم در مورد اون مطلب که پاداش نسبت به توانایی فرد در نظر گرفته میشه بله صحیحه. و خیلی موارد در پاداش اخروی تاثیر داره. یه چیزی هم که هست اینه که پاداش های اون دنیا اعتباری و قراردادی نیست مثل این دنیا که مثلا خدا بگه نماز بخون در قبالش یه چیز بهت میدم. نظر بیشتر علما این هست که پاداش های اون دنیا حقیقی و تکوینی هست. یعنی عمل خاص ما در این دنیا در اون دنیا به شکل حقیقیش بهمون داده میشه نه اینکه در قبالش چیز دیگه ای بهمون بدن.

 

منم همین رو میگم

خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهد مگر آنكه خودشان سرنوشتشان را تغيير دهند.

 

یکی مثل امام حسین میگه من حاضرم بچه 6 ماهه ام رو هم به خاطر تو قربانی کنم خدا

بعد فرشته ها و اجنه میان به امام حسین میگن ما میتونیم کمکت کنیم تا دشمنانت رو نابود کنی

(اما امام حسین چرا قبول نمی کنه؟)

چون سرنوشتش رو خودش انتخاب کرده

 

شما نمی تونی سرنوشتت (در بعضی موارد رو خودت رقم بزنی)

مثلا تو 10 سالگی بمیری یا تو 100 سالگی

پول دار باشی یا بی پول

تو خانواده فقی به دنیا بیای یا پولدار

تو ایران به دنیا بیای یا امریکا

 

حالا بعضیا میگن من چرا تو ایران به دنیا اومدم چرا مثلا امریکا نبودم؟

خوب شما اگه امریکا بودی باید یه کار های خاضی می کردی تا خدا تورو وارد بهشت کنه

اینجا یه کار های دیگه

 

وظیفه یه بچه مسلمون که با یه سرخ پوستی که هواپیما رو با نیزه می زنه یکی نیست که

 

انسان اگر از يك مبدأ خوب حركتش را شروع كرد به مقصدي خوب خواهد رسيد

و اگر از يك مبدأ شر و بد حركتش را شروع كرده باشد لاجرم به همان نتايجي خواهد رسيد كه حاصل قدم گداشتن در همان راه است.

 

کاملا مخالفم

تو اسلام فقط یه دعا داریم که خوندنش واجب هست

اهدنا الصراط المستقيم

اونوقت این دعا کاملا بی معنی میشه اگه مبدا و مقصد یکی باشه

 

توبه هم بی معنی میشه

لینک به دیدگاه
Share on other sites

با سلام و تشکر از تمام دوستان.

تمام نظرات شما را مطالعه کردم و به نظرات شما احترام میگذارم.

ببخشید نمیتونم + بدم، چون با موبایل میام نت.

همون طور که قبلا گفته ام درک و فهم انسان بسیار کوچکتر از آن است که به این سؤالها پاسخی قطعی بدهد!

آن چیز که مشخص است فقط آفریدگار جواب این سؤالها را به طور قطع میداند!

با توجه به نظرات دوستان تصمیم گرفتم دیگه به این سؤالات فکر نکنم و سعی میکنم، تأکید میکنم سعی کنم آن چیز که خدا در کتاب آسمانیش قرآن گفته را انجام دهم.

و در آخر هیچ نمی توانم بگویم جز.......

خدایا گناهان ما را بیامرز و عاقبت ما را بخیر بگذران.

برقرار باشید.

لینک به دیدگاه
Share on other sites

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پست در این تاپیک...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

 اشتراک گذاری

×
  • اضافه کردن...